Osaisikohan joku teistä auttaa löytämään hyvän ensimmäisen laudan?
Olen selannut erilaisia lautavaihtoehtoja, tätä foorumia ja reddittiä ja toistaiseksi parhailta vaihtoehdoilta speksien ja suositusten osalta vaikuttaisivat olevan Segwayn Ninebot-laudat (MAX G30E II, F40E?), Wilfan E-Way E600 (tai Kingsongin alkuperäinen KS-X1 MAX?) sekä E-Wheelsin E2S V2 PRO 2022. Avoin olen kaikelle muullekin, jos keksitte parempia ideoita! Erityisesti E-Way ja E-Wheels kiinnostavat laadun ja kokemusten osalta, koska niistä on vähemmän tietoa saatavilla. Netistä tilaaminen ja kikkailu eivät ole ongelmia.
En osaa sanoa, ovatko toiveeni lainkaan realistisia, mutta tässä speksejä laudan etsimiselle:
- Ensisijaisesti kaupunki-/asfalttiajoon, mitä nyt jotain yksittäisiä soratien pätkiä olisi hyvä pystyä ylittämään tarvittaessa
- Sen verran tehokas peli, että laite ei hyytyisi mäissä kokonaan ja että kulkeminen olisi suhteellisen vaivatonta
- Laillinen peli, 25 km/h on riittävä minulle (toki kivaa, jos esim. sovelluksien kautta on säätövaraa yms.)
- Olisi hyvä, jos kantama olisi vähintään (realistinen) 20+ km kerrallaan, jos joskus tarvitsee ajaa pidempiä matkoja yhdellä lautauksella
- Minulla on 120 kg elopainoa tällä hetkellä. Uskaltaako noita max 100 kg lautoja ottaa käyttöön? (sairauden myötä paino noussut, tarkoituksena tiputtaa vähitellen alle 100 kg)
- Olen ajanut suht paljon Voilla ja Tierillä ja niillä ajaminen on sujunut hyvin - mitkähän mallit heillä mahtaa olla käytössä speksien osalta? Vastaavanlainen olisi varmaankin minun käyttööni riittävä? Lautojen mäkinopeudet ovat olleet minulle ihan riittäviä tämän painoisena.
- Plussaa, jos laitteeseen löytyy helposti varaosia tai lisäosia. Itse tuunailu olisi myös mahdollista, lähipiirissä on teknistä osaamista ja auttamishalua.
- Mielellään maksimissaan 600 euroa
Ja kysymyksiä:
- Kannattaako ottaa automaattisesti 10 tuuman kokoiset renkaat, vai onko 8,5 tuumaa riittävä? Ilma vai kumi?
- Onko painorajan ylitys kriittinen asia muuten kuin hitaamman vauhdin ja huonomman akunkeston osalta? Sen verran olen selaillut, että 500 W moottori olisi hyvä olla isommalle ihmiselle.
- Pienituloinen kun olen, niin mielelläni selviäisin mahdollisimman sopuhinnalla (mutta kuitenkin 'köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa' -mentaliteetilla). Onko käytettynä järkevää ostaa lautaa, jos tarkoituksena olisi selvitä sillä useampikin kesä?
- Kuinka kriittisiä IP-merkinnät ovat laudoille?
- Kuinka tärkeäksi olette kokeneet vakionopeudensäätimen laudoissanne?
Suurkiitokset kaikille, jotka viitsivät auttaa minua pohdinnassani!
Max G30 täyttää ainakin kaikki vaatimukset. Painorajat ei yleisesti ottaen oo ihan niin justiinsa, vaan enemmänkin ajomukavuuden kannalta suosituksia. Painorajaa ylittäessä aina ekana se mäennousukyky kärsii. Toki kantamakin pienempi jos painoa löytyy, mut uskaltaa niitä ajella kunhan ei mitenkään huomattavan paljoa ylity ne painorajat. 120kg ei oo ongelma laadukkaalle laudalle jossa 100kg painoraja.
Tierin ja Voin vehkeet on aika hyvin tehty ton Max G30 suunnittelua hyväkskäyttäen, mitä ne nyt on vaan pakon edestä rakennettu huomattavasti jykevämmiks. Vuokralaudoissa on aina täyskumit ja yleensä jonkinlainen jousitus, mut se kyyti on silti aika jäykkää. Suosittelen et 10" renkaat ja ilmatäytteiset, niin ajomukavuus on sit kunnossa. Max G30 on fiksut tubeless renkaat. Vuokralaudat ja ninebot on molemmat takavetosia vehkeitä, joka on se huomattavasti fiksumpi vaihtoehto vrt etuveto.
Nopeutta ja tehorajoja pystyy sit tarvittaessa säätämään firmiksen kautta tossa Ninebotissa, rangen kustannuksella toki. Mut hyvä ominaisuus olla jos mäet alkaakin olemaan vähän liian mateluvauhtia. Samalla kuitenkin hyvä mainita et todennäköisesti joudut ennemmin tai myöhemmin vaihtamaan ne pari liitintä controllerista, koska ne tuppaa olemaan sulamiselle aika herkkiä ihan vakiosoftallakin. Täällä on porukka käyttäny XT150 liittimiä ja homma skulannu niillä, vaihto onnistuu jos kolvi pysyy jotenkuten kädessä, mut jos tuttavapiiristä löytyy joku jolla pysyy paremmin kädessä niin se on osaavalle kaverille parin minuutin homma jos purkuvaihetta ei lasketa.
Mitä varaosiin tulee niin veikkaan et ei oo olemassa lautaa johon löytyy paremmin varaosia ja mitä pystyy halutessaan tuunaamaan vaikka jousituksella. M365 on nyt toinen mille saa jokaikisen palikan tilattua aliexpressistä ja jousitusta yms.
Mitä käytettynä ostamiseen tulee niin just oli täälläkin yks esimerkki siitä et siinä voi käydä vähän köyhästi jos ei tasantarkkaan tiedä mitä kattoo. Ongelmaks muodostuu se et kun sä et tiedä miten sitä on kohdeltu niin se on vähän sokkohommaa. Muutenhan sillä ei oo väliä, mut jos esimerkiks talvisäilöön vehje ollaan laitettu tyhjällä akulla ja siitä on päässy jännite tippumaan liian alas, niin se vaikuttaa siihen akun käyttöikään huomattavasti. Ja se akkuhan on se kallein osa näissä.
IP-merkinnät on vähän niin ja näin laudoissa. Tosi monet ilmottaa jonkun röökisen IP-merkinnän jota ei oo kuitenkaan virallisesti vahvistettu, eli se voi käytännössä olla mitä vaan. Max G30 on kuitenkin mun käsityksen mukaan edelleen parhaiten eristetty lauta suoraan paketista, eikä sillä tarvi pelätä pientä sadetta tai märkää asfalttia. Noita muitakin lautoja voi eristellä vaikka silikonilla jos mietityttää ja haluaa sen kestävän edes jotain vettä.
Omassa käytössä oon huomannu kaikki vakkarit aivan turhiks. Ne toimii sillä periaatteella et kaasu samassa asennossa x aikaa ja sit se menee päälle. Ennenkun tulee sellanen vakkari minkä saa päälle napista ja lähtee pois jarrusta niin ei mua noi kiinnosta eikä vaikuta omiin ostopäätöksiin mitenkään.
Wilfan laudoista oli paljon viimevuonna puhetta laatuongelmien takia, mut tälle vuodelle on uudet mallit joista ei hirveästi oo kuulunu (jälkikäteen katottuna ei oo julkastu vielä niin ihmekkö toi, hintaa tolla e-600 max vastineella on tosin 1000€
). En välttämättä kuitenkaan ekana ite koekaniiniks lähtis, voit vaikka huvikses käydä lukemassa verkkiksen käyttäjäarvostelut tosta E-600 Max mallista.
Max G30 saa näemmä just karvan yli 600€ hintaan DHGatelta. Tässä sit täytyy huomioida se et tuolta tilatessa ei oikeastaan minkäänlaista takuuta oo, eli se säästö tulee aikalailla siitä. Toki jos lauta on suoraan paketista paskana, niin sit varmaan jotain saa sumplittua. Mut eipä noi takuut muutenkaan juurikaan mitään korvaa, sillä renkaat lasketaan kulutusosiks ja niistä nopeasti sanotaan käyttäjävirhettä jos yrittää. Muut palikat sit harvemmin hajoileekaan takuuaikana, ja muutenkin akun takuu on vaan se 12kk mikä ei riitä oikeen mihinkään. Plus jos tosiaan vaihdat ne liittimet niin se takuu menee muutenkin sit siinä, et en ainakaan ite keksi juurikaan mitään syytä maksaa suomessa 200€ enemmän takuusta josta ei todennäkösesti ole mitään hyötyä, etenkin jos löytyy edes jonkinverran osaamista korjata, ja nää on sen verran yksinkertasia laitteita ettei kovinkaan fiksua tai näppärää kaveria siihen vaadita.