Voiko nimellisen ylittää miten paljon? Tubeless? Enkä sen sisäkumin kera?
Ei tuo oikeasti palvele ketään. Jos manuskassakin suositellaan renkaan kylkeen leimattua suurempia paineita, on normi lautailija varmuudella hukassa. Ja ilman manuaalia ajellaan "kun renkaassa on tuo niin jätän reilusti alle"-paineilla.
Ja jälleen päästään siihen "umpikumi on parempi". Ja seuraavaksi faq olisi edelleen tarpeen. Samat asiat pyörivät aina uudelleen ja aina joku tekee samat virheet.
Totta. Tuo rengasmerkinnän periaate täsmää siihen, miten autonrenkaissa toimitaan, vaikka nimellisarvot voivat olla ihan eri. Näin minä ainakin olen pakotettu tulkitsemaan skuutin rengasta, jossa lukee sama fraasi kuin auton renkaassa.
Varsinainen ongelma tulee siitä, että potkulaudan valmistaja ei osaa arpoa oikeita rengaspainearvoja ja/tai painaa niitä manuaaliin, mielellään myös pystyputken taakse alareunaan kuten auton oviaukkoon tai tankkiluukkuun laitetaan. Ei olisi mikään homma ilmoittaa suositeltu rengaspaine takana ja edessä kevyellä ja raskaalla kuormalla. Ei siis pelkän kuljettajan tai täyden kuorman kuten autossa, vaan ihan suoraan vaikka 60 kg, 80 kg, 100 kg ja 120 kg.
On ihan perseilyä rajata paino muka 100 kiloon ja mitoittaa rengaspaine sillekin arvolle aivan marginaalisesti. Kyseessä on kuitenkin länsimaissa myytävä kuluttajatuote ja jokainen ymmärtää, että läskit ajavat sillä. Saattaisi myös tuoda järkeä kaksi päällä ajoon, jos sanottaisiin että tämä sitten kestää 132 kg ja kulkee laiskasti, eikä hyvin ilmiselvästi valehdeltaisi että "joo sata kiloa", vaikka kaikki tietävät että runko kestää todennäköisesti melkein 200 ja renkaat ehkä 150.
Toisaalta viimemainitut seikat koskevat niitä umpikumiskuuttejakin.
Renkaaseen palatakseni siinä voisi myös kertoa, millä maksiminopeudella tämä paineen ja kuormituksen yhdistelmä on sallittu. Toki hitaita vehkeitähän nämä, mutta on se nopeus joissain kottikärrynpyörissä allekin skuuttivauhdin. Traktorin ja vedettävien koneiden tapauksessakin on speksattu aika hitaalle vauhdille pienen rengaspaineen ja suuren kuorman yhdistelmiä. Myös renkaan suurin sallittu täyttö saisi erikseen olla mainittu. Tässä kappaleessa toivon toki liikoja.
G30D Maxin renkaassa lukee "max load 100kg(220lbs) at 380kPa(55 PSI)". Suurin sallittu paine ei ole merkitty. Oikeaoppisempi rengaskokomerkintä tälle nimellisesti 10 tuuman tai 250 mm pyörään kuuluvalle tubelesskumille kyllä on painettu: "60/70-6.5". Myös ilmenee, että kyseessä on sisärenkaaton ristikudosrengas, "4 ply rating tubeless".
Augment ES10:n ulkokumiin on merkitty "inflate to 35 PSI (240 kPa)" ja "10X2.125" koko kärrynpyörän mitaksi. Lisäksi selviää, että "nylon" eli kyseessä ei ole aramidi- tai teräskudosrengas, captain obvious.
Molempia on täytetty pääosin 3,5-4,0 bar arvoihin, ja välillä on päässyt laskemaan ihan liikaa. Ei ole vielä hajonnut ja jos paineen takia hajoaa, niin alipaineessa ruttaantuessa.
Edit: Eiköhän taas ollut Maxissa 2,7 ja 1,8 kun tarkastus laiminlyöty pari kuukautta. Näköjään pitää oikeasti lisätä usein pienelläkin ajolla, kun läskit tavaroineen ajelevat.
Edit2: Meni taas nysväämiseksi, kun en kehtaa yöaikaan käyttää Xiaomin kompressoria. Käytin sitä kuitenkin mittarina iskaripumpulla täytön jälkeen. Iskaripumpun mittari on aavistuksen epätarkka ja ikävä, mutta tähtäsin "reiluun neljään" ja Xiaomin digimittari kertoi täytön jälkeen molempien paineeksi 4,3 bar. Katsotaan miten toimii. Kyselen ajajalta vasta jälkeenpäin, kun ei ole muka huomannut ja itse täyttänyt. Luulisi huomaavan eron. Iskaripumppu ei ole kätevin ja vähätöisin; vajaamman kumin täyttö vaati yli sata iskua.
Edit3: Augmenttia en edes viitsi väkisin täyttää iskaripumpulla, koska mitoitus on niin vittumainen. Vain pakon edessä. Tuli kuitenkin katsottua että etukumissa oli jäljellä 2,7. Jos vanhat merkit pitävät, tässä on takapyörä pitänyt saman kuin etupyöräkin.