Kiitti vinkistä Katsoinkin että sillä ei ole ip luokitusta.. Voi olla että märällä ajo jää aika vähäiseksi. Onkohan noihin poliisit puuttunu jos ajaa vähän ylinopeutta?
Ei edes niinkään se, että ajaa ylinopeutta vaan se, että ajaa vehkeellä jolla pääsee moottorivoimin liian kovaa. Tokihan alamäkeen saa niin potkulaudalla kuin sähköpolkupyörällä rullata niin kovaa kuin uskaltaa, sikäli kun se on sopiva tilannenopeus.
Ylinopeudella tasaisella tietenkin pääsee helpommin selvittämään laittoman moottoripyöränsä kuntoa viranomaisten kanssa ja hyvä niin.
Potkulaudalla kulkeminen on liian hankalaa mennä liikennesääntöjen mukaan.
Samoilla liikennesäännöillä sähköpotkulaudalla mennään kuin polkupyörällä. Ei ole vaikeaa, paljon helpompaa kuin ajorataan sidotuilla moottoriajoneuvoilla.
Toki siinä tietty alkukankeus on esimerkiksi minulle, joka olen ajanut polkupyörällä viimeksi lapsena. Se on kuitenkin yksilön eikä systeemin ominaisuus.
Kävelykaduilla ei saa ajaa.
Mistä moinen käsitys? Kyllä kävelykadulla saa polkupyöräillä.
Reilu viikko sitten joku "kävelytiestä" puhuva käyttäjä oli päättänyt, että hän saa polkupyöräillä(ajaa 25 km/h kulkevalla kevyellä sähköajoneuvolla) missä haluaa ja siinä ei laki tai järkipuhe paljon paina. Hän kun
halusi. Oma ajoneuvokin saisi luonnollisesti kulkea vähän kovempaa kuin 25 km/h, koska pitäähän sitä. Hän oli ja on tietysti väärässä. Jalkakäytävällä ei pääsääntöisesti saa pyöräillä. Lapsi saa pyöräillä jalkakäytävällä. Polkupyörän tai siihen rinnastuvan saa toki pysäköidä jalkakäytävälle, jos tästä ei ole häiriötä. Ei siis poikittain keskelle kapeaa väylää.
Mutta silloin jos ajan keskustassa ajotien oikealla reunalla, niin autoiljat eivät ymmärrä että kyllä minä pysähdyn ja väistän.
Jos pyöräilet ajokaistalla, noudatat samoja liikennesääntöjä kuin moottoriajoneuvotkin(tietyin poikkeuksin kuten nykyään saa valitettavasti ajaa yksisuuntaista vastakarvaan). Melko vähissä "keskustoissa" ovat paikat, joissa normaalisti on lainkaan sallittua näillä ajaa ajoradan puolella. Jos talvipyöräilee tai -lautailee, on toki usein pakko eli sallittua.
Vaan aina se on sitä samaa että jarruttelen turhaan ja tuntuu että autoilija katsoo siinä vihaisesti kun jäikin minua odottamaan. Kyllä se saa ajaa ensin, mutta ei.
Millaista tilannetta nyt kuvailet? Ei ajoradalla kulkevien ajoneuvojen välillä ole "pienempi väistää" -sääntöä.
Kyllä minäkin katsoisin vihaisesti jos joku päättäisi polkupyöräillä ajoradalla tuntematta perustavanlaatuisinta oikeanpuoleisen liikenteen sääntöä tai tuntematta liikennemerkkejä.
Tarkoitatko vanhanaikaista polkupyöräilijän risteyksen ylittämiskäännöstä vasempaan? Tuskin tarkoitat, koska en usko että tässä meinattiin moottoriajoneuvojen pysähtyvän odottamaan vastaantulijaa ennen kuin edes tajuavat kääntymisaikomusta. Polkupyörällä saa myös ryhmittyä muiden ajoneuvojen tapaan. Se on selkeyden kannalta jopa suositeltavaa, jos suinkin mahdollista tilanteessa, jossa joutuu pyöräilemään eli saa pyöräillä ajokaistaa käyttäen.
Tämä taas varmaan johtuu siitä että monet alaikäiset ajaa mitensattuu näillä ja autoilijat eivät voi olettaa että pysähtyykö lautailija vai ei. Pitäisi olla jokin iso kyltti jonka nostaisin ylös että "MINÄ VÄISTÄN! MENE VAIN!"
Turhaan kohteliaana liikenteessä ajovuorostaan luopumaan alkavat avuliaat aatut vaikeuttavat liikennettä ikävällä tavalla.
joten siitä syystä mielummin menen väärin kävelykadulla.
Kävelykadulla saa pyöräillä. Niitä on tosin melko vähän eivätkä ne muodosta mitään reittiä.
Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä. Ei kyllä tarvitsekaan, sillä normaalisti pyörätietä ja tarpeen mukaan ajokaistaa käyttäen pääsee hyvin eteenpäin.
Kannattaa myös huomata, että pyörätien puuttuessa linja-autokaistaa saa(ja kuuluu) pyöräillä, jos se on oikeanpuolimmainen kaista eikä ole tarvetta ryhmittyä muulle kaistalle. Monelle on myös epäselvää, että linja-autokaistaa saa ja kuuluu ajaa myös mopolla, jos se on oikeanpuolimmainen kaista eikä ole syytä ryhmittyä muulle kaistalle. Tämä koskee vain mopoa - ei mautoja, mönkijöitä sun muita traktoreita.
(tässä on taas se outo homma, että miksi? no silloin kun olen jalankulkijoiden puolella, niin autoilijat ei kyllä ikinä väistä vaan saan ihan mielellääni odotella risteysalueella häiritsemättä autoilijoita, joka sikäli on outoa että sen auton pitäisi väistää kyllä minua silloin kun nousen aina suojatien kohdalla pois laudan päältä odottelemaan. Siellä olen vähemmän haitaksi autoilijoille.
Mitä tämä tarkoittaa? Sen verran käsitän, että kokemuksesi mukaan suojatielle tulossa olevalle jalankulkijalle annetaan huonosti tietä. Toki siinä on suomalaisessa liikennekulttuurissa parantamisen varaa. Omalta osaltaan etenemistä voi edesauttaa sillä, että ottaa katsekontaktia moottoriliikenteen kuljettajiin ja kulkee määrätietoisesti, vaikka ei tietenkään varomattomasti hyppää jonkun väärin ajavan nokkaan.