Ne luvatut nimellisarvot eivät sitten ole sinnepäinkään totta, ellei 60-kiloinen aja tasamaalla selvästi alle suurinta nopeutta. Mikään "perusmalli" ei vie esimerkiksi 90-kiloista keskivartalolihavaa aikuista miestä 20 kilometriä realistisessa käytössä, siis edes täydestä sammumiseen vedättäen.
Itse painan reilun 90 kiloa ja 20 kilometriä on arvioideni sekä epämääräisten kokeilujen perusteella marginaalisesti saavutettavissa Augmentilla. En silti enää lähtisi tasan sen mittaiselle lenkille, koska meno alkaa loppua kohti ikävästi hyytyä ja ei ole mukavaa miettiä, joutuuko työntämään. Vaativassa ajossa tuntuu suht tyhjäksi menevän lyhyemmälläkin pätkällä, eli lähellä maksimia tarvitaan vähän säästelyä ja huolellista reittiarviota, ja tietysti aivan täysi lataus. Enkä aja koko ajan rajoitinta vasten vaan pyrin vapaarullaamaan vähänkin laskevia osuuksia, risteystä lähestyessä jne. Myös osalla matkasta muuten vaan pitää ajaa jostain syystä hitaammin, mikä auttaa säästämään energiaa.
G30 menee normaaliajossa varmuudella yli 20 kilometriä näillä kohtalaisilla korkeuseroillakin, ellen nyt määrittele erikoistapausta, jossa ajaisin pelkästään niitä mäkiosuuksia.
"Perusmalli" ei realistisesti vie aikuista 20 kilometriä per lataus. Kokeilematta ja toisten kertomuksiin perustuen arvioin, että menee hienosti kerrallaan 5 km(kunhan ei heikko vääntö haittaa), luultavasti ihan asiallisesti 10 km, mutta 15 vaikuttaa jo epävarmalta tai joillakin vehkeillä tekemättömältä.
www.verkkokauppa.com
Esimerkki tuhnuimmasta päästä. Essentialin toimintamatka on "maks. 20 km". Kun akkukapasiteetti 183 Wh on noin puolet(efektiivisesti siis hyödynnettävä energia on alle puolet) Augmentin 361 Wh:sta, niin kaikki mikä yli 10 kilometrin päästään tasaisellakaan, tulee siitä että laite kulkee 25 sijaan vain 20 km/h. Kovasti epäilen, pääseekö edes lapsi tasamaalla 20 km, jos ajaa 20 km/h. Yleensähän se nimellismatka on tätäkin hitaammalla nopeudella mitattu tai laskettu.