Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Onko joku syy miksi ette vain peruuta nykyisiä tilauksia, tee uutta ja uusi samalla sitä 14 vuorokauden irtisanomisajan pituutta?
Ei saa enää tehtyä netissä kuin 90vrk eteenpäin sopimuksen. Eli voi jäädä mustapekka käteen ja et saakaan sopimusta alkamaan syksylle talven yli mikä tässä on tarkoituskin suurella osalla.

Täällä ei onnistunut Helenin sopimus chatissä mutta puhelimessa kyllä. Otin alotuksen 1.10 mutta viime vuodenvaihdetta kun katsoo niin 1.9 olisi ollut fiksumpi aloitus.

Ei ainakaan vielä ihan viimevuotiseen 6,55 sopimukseen päässyt mutta vajaa satasen tuo 6,99 olisi ollut kalliimpi. Ehkä tää nyt ihan hyvää riskien minimointia on, vähän kuin vakuutuksen osto.

Nyt kun se chatti löytyi, niin. Korjaan löysin väärän helenin chatin, eli en edes oikeaa. Mutta tuollaista vastausta tuli ja se chatti vieläkin kateissa...

Asiakaspalvelumme on suljettuna 1.5.2026. Seuraavan kerran olemme avoinna jälleen maanantaina 4.5.2026.
Ympärivuorokauden avoinna olevat 24/7 vika- ja palvelunumeromme sekä tekoälyapurimme palvelevat myös asiakaspalvelun ollessa suljettuna.

Tekoälyapuri ilmoitti juuri chat-asiakaspalvelun olevan kiinni.

Tein aiemmin päivällä sopimuksen alkamaan heinäkuussa ja koitin siirtää aloituksen syyskuulle chatin kautta, ja asiakaspalvelija ilmoitti ettei sopimus voi alkaa yli 3kk päästä. Sopimuksen peruminen kyllä onnistui.

Mukavan yhtenäinen käytäntö tässä.

Tasan ei näemmä käy onnenlahjat. Itse avasin Helenin chatin, kerroin botille mitä tarttee ja se ohjasi suoraan asiakaspalvelijalle. 5 min jonotuksen jälkeen 1.10. alkava 7,39/5,99 soppari sai päivitetyt hinnat 6,99/2,99. Tämä siis vähän ennen neljää tänään.

Tätähän tämä kilpailu markkinoilla on, kaikille on eri hinnat.

Miten tämä voi olla näin sekavaa? Ketä se palvelee, että jokainen asiakaspalvelija on ihan eri mieltä firman käytänteistä aloituspäivän suhteen. Antaa vain tosi epäammattimaisen kuvan koko firman toiminnasta.

Vaikka ilmiö varmasti korostuu täällä io-tech -kuplassa, niin luulisi jokavuotisena ilmiönä olevan varmasti yhtiöiden tiedossa tämä kevään sopimus"kikkailu". Onko se sitten jotain niin ovelaa markkinointia, mistä vain minä ainakaan en saa kiinni. Ei täällä varmaan kukaan tartu niihin oikeisiin tarjouksiin, vaan tavoitteena on saada se kesähinnoiteltu sopimus alkamaan firman tahtotilasta poiketen vasta syksyllä. Eli tuskin on mitenkään erityisen kannattavaa firman kannalta.

Täällä ei onnistunut Helenin sopimus chatissä mutta puhelimessa kyllä. Otin alotuksen 1.10 mutta viime vuodenvaihdetta kun katsoo niin 1.9 olisi ollut fiksumpi aloitus.

Ei ainakaan vielä ihan viimevuotiseen 6,55 sopimukseen päässyt mutta vajaa satasen tuo 6,99 olisi ollut kalliimpi. Ehkä tää nyt ihan hyvää riskien minimointia on, vähän kuin vakuutuksen osto.
Oliko viime vuonna milloin halvimmat sopimukset olivat tammi/helmikuussa.
Nyt kun tämä lähtee rullaamaan 1.10, voi uutta 12-24kk sopimusta solmia silloin tammi/helmikuussa alkamaan 1.4.2027.
Näin olen itse tämän miettinyt/suunnitellut.

Lumme Energialla jälleen 6 kk pörssisähköä 0 e/kk. Some-mainoksen mukaan tämä olisi vapputarjous ja voimassa 4.5. saakka mutta nettisivulla ei ole tällaisia tietoja.

Itellä Helenin 24kk loppumassa jo uuden 24kk tarjouksen hintaa tulee kyttäiltyä viikottain. Viim 4 vkoa mennyt muistaakseni näin: 8,08 -> 7,99 -> 8,18 -> 8,36 eli suunta tiukasti ylöspäin.

Kiinteiden listoja päivitetty.

Hintoja nostaneet: Helen (24 kk), Vattenfall (6, 24 kk)

Hintoja laskeneet: Helen (6, 12 kk), Imatra, Lumme, Oomi, Porvoo (12, 24 kk), Vaasa (12, 24 kk), Väre

Lumme Energialla ja Oomilla 18 ja 24 kk sopimuksiin 6 kk ilman perusmaksuja.

Väreen yhdistyminen Heleniin lähestyy ja saammekin sanoa hei hei tokmanniedulle ja kaverikoodille. Nämä poistettu listoilta. Väreen sopimukset on nyt brändätty Helenin logojen alle, mutta kaikki hinnat eivät ole identtisiä Helenin kanssa.

Helen ei vaihtanut viimeviikkoista 6 kk sopimuksen hintaa, joten 6,99 snt/kWh + 2,99 e tarjouslinkin kautta on edelleen saatavilla.

kiinteat6-12kk.jpg

kiinteat18-24kk.jpg

Lisäksi historiagrafiikat:

helen.jpg

12kk.jpg

24kk.jpg

Miten tämä voi olla näin sekavaa? Ketä se palvelee, että jokainen asiakaspalvelija on ihan eri mieltä firman käytänteistä aloituspäivän suhteen.
Ei mielestäni ole lainkaan sekavaa. Heleninilla on viime viikolla sisäisesti ohjeistettu, että sopimuksia saa tehdä enää max. 3 kk:n päähän. Tämän jälkeen on ainostaan päivitetty tätä ohjeistusta ennen tehtyjä sopimuksia, joista toki suurin osa tehty varmasti 6 kk:n päästä alkaviksi.

Ei mielestäni ole lainkaan sekavaa. Heleninilla on viime viikolla sisäisesti ohjeistettu, että sopimuksia saa tehdä enää max. 3 kk:n päähän. Tämän jälkeen on ainostaan päivitetty tätä ohjeistusta ennen tehtyjä sopimuksia, joista toki suurin osa tehty varmasti 6 kk:n päästä alkaviksi.

Kiitokset kaikille - otin minäkin nyt HELEN 6,99snt/kwh 2,99€/kk 6kk kiinteä - tosin alkaa 26.10.

Miksi minä sitten eilen tein uutena asiakkaaana (ei mitään historiia tai aiakasempaa tulevaisuutta Helenin kanssa) oman sopimukseni 6:kk:n päähän alkavaksi? Enkä ollut ainoa, lueppa eilisiä viestejä. Joten kyllä toiminta ei ole nyt kovin loogista ollut.

Meitä oli juuri edellisellä sivulla ainakin kolme, jotka teki eilen uuden 6 kk:n kiinteän sopimuksen alkamaan yli 3 kk:n päähän.

Miksi minä sitten eilen tein uutena asiakkaaana (ei mitään historiia tai aiakasempaa tulevaisuutta Helenin kanssa) oman sopimukseni 6:kk:n päähän alkavaksi? Enkä ollut ainoa, lueppa eilisiä viestejä. Joten kyllä toiminta ei ole nyt kovin loogista ollut.
Meitä oli juuri edellisellä sivulla ainakin kolme, jotka teki eilen uuden 6 kk:n kiinteän sopimuksen alkamaan yli 3 kk:n päähän.
Veikkaan, että kyse on juuri siitä, että kuka osuu palvelemaan juuri sinua. Säännöt varmaan sanovat ettei saa, mutta koska provikka tulee solmituista sopimuksista ja niitä on jo solmittu, niin jotkut varmaan sopii niitä provikan vuoksi.

Kiinteiden listoja päivitetty.

Hintoja nostaneet: Helen (24 kk), Vattenfall (6, 24 kk)

Hintoja laskeneet: Helen (6, 12 kk), Imatra, Lumme, Oomi, Porvoo (12, 24 kk), Vaasa (12, 24 kk), Väre

Lumme Energialla ja Oomilla 18 ja 24 kk sopimuksiin 6 kk ilman perusmaksuja.

Väreen yhdistyminen Heleniin lähestyy ja saammekin sanoa hei hei tokmanniedulle ja kaverikoodille. Nämä poistettu listoilta. Väreen sopimukset on nyt brändätty Helenin logojen alle, mutta kaikki hinnat eivät ole identtisiä Helenin kanssa.

Helen ei vaihtanut viimeviikkoista 6 kk sopimuksen hintaa, joten 6,99 snt/kWh + 2,99 e tarjouslinkin kautta on edelleen saatavilla.
Hienoa, kiitos dokumentoinnista! Jos jaksat ja haluat niin myös KV-sopparit voisi olla mukana vertailussa omana osionaan tietysti, eli 6kk kiinteät, 6kk KV jne. Veikkaan että aika moni metsästää myös 6kk kulutusvaikutuksellista, koska se tulee monella optimoijalla halvemmaksi kuin 6kk kiinteä :).. Mutta tämä tietysti vain ehdotus, itsekin voisin tehdä jos jaksaisin mutta kun ei jaksa :D.. Kiitos vielä!

Tuli otettua nyt itsekin 1.10 alkamaan tuo 6.99snt/kwh heleniltä. Pitää vielä pari viikkoa mutustella että perunko ja annan kuitenkin mennä pörssisähköllä.

Onko joku saanut tänään Helenin chattia auki tai otettua muuten yhteyttä aspaan?
Mä sain ainakin. Piti avata joku tekoälyapurin kysymys ja esittää sille oma kysymys ja sitten pääsi kysymällä ihmisen puheille. Törkeän kauan joutui jonottamaan, eikä chat anna mitään tietoja monentena on jonossa tai arvioitua jonotusaikaa. Surkea systeemi mutta lopulta toimi.

Helenin sähkösopimuksen saa alkamaan >3kk vain ne, jotka vaihtavat jostain toisesta yhtiöstä Helenille ja vaihtavat samaan osoitteeseen, jossa nyt siis se toinen yhtiö. Uutena sopimuksena ei mene läpi, koska heidän järjestelmä vaatii sen edellisen yhtiön (joka ei voi olla Helen). Yritin mökille, ed ma päättyy 30.9.(Helen), niin ei onnistunut edellisen sähkösopimuksen tekijän kanssa eikä minun. Muita kokemuksia.

Onko joku saanut tänään Helenin chattia auki tai otettua muuten yhteyttä aspaan?
Juu, kyllä chatin kautta sain aspan kiinni. Tekoälyapurin ohitin vain sillä, että pyysin sitä yhdistämään ihmiselle. Tämän jälkeen se vielä kysyi, että mitä askia koskee ja yhdisti sitten. Aspan saapuminen linjoille taisi kestää hieman alle vartin. Nyt on oma 6 kk sopimushinta päivitetty. Ei ollut mitään nikottelua asian suhteen.

Tänään tuli tasan 2 vk siitä, kun tein edellisen, hieman kalliimman sopimuksen. Muutoksesta ei tullut tilausvahvistusta sähköpostiin, joten uutta katuma-aikaa en saanut. Otin keskustelusta kuvakaappaukset talteen, jos tarvitsee hintaan tai keskusteluun palata myöhemmin.

Olikos muuten niin, että Lumpeen syksylle alkavaksi tehdyn sopparin pystyi perumaan vielä siinä vaiheessa, kun sopimusvahvistus tulee joskus kesällä? Eli tilaushetki ei merkkaa, vaan se hetki, kun sopimus tulee?

Edit: Jaa, tuollahan on maaliskuussa tilaajille kerrottu, että 14pv peruuttamisoikeus alkaa, kun soppari tulee (90pv ennen sopparin alkua). Eli tässähän voi kyttäillä kesään asti parempaa tarjousta?
Nyt luovuin 17.3.2026 tekemästäni Lumpeen tilauksesta, 6,99 Helen on vaan selkeästi parempi ja mun 14pv muutosikkuna menee tänään kiinni, joten lukitaan se ens talveksi.

Shirauksen ansiokkaiden käppyröiden trendi on sellainen, että en usko merkittävästi paljon parempaa sopparia tulevan tarjolle talveksi touko-kesäkuun aikana.

Isot propsit Lumpeelle kuitenkin siitä, että siellä noudatetaan lain pykälää peruuttamisoikeuden osalta selkeästi Heleniä paremmin.

Muuten, onkos joku koeponnistanut tilanteen, jossa on ollut 2 määräaikaista sopimusta tehtynä alkamaan suunnilleen samaan aikaan ja peruuttamisoikeus mennyt jo ohi? Tuleeko myöhemmin alkavan sopimuksen kanssa jotain säätöä, kun myyjä ei saakaan syötettyä sitä datahubiin? Käykö sillain, että se ketjuttuu, eli alkaa sitten toisen määriksen jälkeen?

Nyt luovuin 17.3.2026 tekemästäni Lumpeen tilauksesta, 6,99 Helen on vaan selkeästi parempi ja mun 14pv muutosikkuna menee tänään kiinni, joten lukitaan se ens talveksi.

Shirauksen ansiokkaiden käppyröiden trendi on sellainen, että en usko merkittävästi paljon parempaa sopparia tulevan tarjolle talveksi touko-kesäkuun aikana.

Isot propsit Lumpeelle kuitenkin siitä, että siellä noudatetaan lain pykälää peruuttamisoikeuden osalta selkeästi Heleniä paremmin.
Itsekkin tein juuri Helenin 6,99snt sopimuksen alkamaan 1.10. ja peruin maaliskuussa tehdyn Lumme Energian sopimuksen.

Tuleeko jollakin noi helenin laskut omapostiin?

Tähän mennessä kolme laskua tullut ja nyt tuli maksumuistutus kun yhtä laskua ei ole maksettu. Maksu on mennyt läpi omapostissa mutta näköjään verkkopankissa ei ole mennyt.

Yritin perua maksumuistutus maksua mutta menee kuulemma omaan piikkiin kun en ole tarkistanut verkkopankista.

Tekoälyapuri ilmoitti juuri chat-asiakaspalvelun olevan kiinni.

Tein aiemmin päivällä sopimuksen alkamaan heinäkuussa ja koitin siirtää aloituksen syyskuulle chatin kautta, ja asiakaspalvelija ilmoitti ettei sopimus voi alkaa yli 3kk päästä. Sopimuksen peruminen kyllä onnistui.

Mukavan yhtenäinen käytäntö tässä.
Tänään uusi yritys chatin kautta ja siirsin nykyisen pösä-sopimuksen (Eletran bf-tarjous) suoraan Helenin 6kk 6,99snt/kwh kiinteähintaiseen alkaen 10.9. Tämä toimi.

Tarjosi ensin 5,99e / kk hinnaksi mutta "tarkasti" että sen voi saada myös 2,99e/kk mainittuani asiasta.

Ihmisasiakaspalvelijalle pääsy tehty vähän mutkikkaaksi, mutta ymmärrän kyllä miksi.

Juuri suljin puhelimen Helenin asiakaspalvelun kanssa ja toiselta yhtiöltä onnistui siirto 1.10. alkaen Helenille (kiinteä 6kk soppari) hintaan 6,99snt/kwh ja 2,99€/kk. Soitin vahingossa sähköverkkopuolelle josta ohjasivat minut Helenin sähkönmyyntipuolelle joten puhelinnumeroa en tiedä. Minua ennen jonossa oli 6 henkilöä ja jonotin noin 15 minuuttia. Jonotuksen aikana testailin chattia mutta tekoälyapuri ei suostunut ihmiselle ohjaamaan koska chat oli sen mukaan kiinni.

Viimeksi muokattu:
Helenin chattibotin kanssa hetki taisteltu ja päästy asiakaspalvelijalle 40 min jonotuksen jälkeen. Sanoi, ettei voi chatissa tarjota sähkösopparia mutta voi puhelimitse ja soitti sitten minulle.
Onnistui alkamaan 10.9. ja väreen pörssillä mennään siihen saakka.

Eivät suostuneet laittamaan alkamaan yli 90 päivän päähän kun on ennestään Helenin sopimus. Lumpeen 7,49snt sopimus on kuitenkin otettuna alkamaan 10.9. niin 60e sillä Helenin sopimuksella olisi säästänyt 6kk aikana, että kannattanekko tuota kovin kauaa puhelimessa jonotella, että saa vaihdettua.

Ihan mielenkiinnosta, miksi tuo on parempi jos alunperin olit kuitenkin KV sopimukseen päätynyt? Oliko sinulla aikaisempaa kokemusta KV sopimuksesta? Vastaa vaikka sinne KV-sopimuksen ketjuun, jos ei tässä langassa saa tästä puhua.

Helenin sähkösopimuksen saa alkamaan >3kk vain ne, jotka vaihtavat jostain toisesta yhtiöstä Helenille ja vaihtavat samaan osoitteeseen, jossa nyt siis se toinen yhtiö. Uutena sopimuksena ei mene läpi, koska heidän järjestelmä vaatii sen edellisen yhtiön (joka ei voi olla Helen). Yritin mökille, ed ma päättyy 30.9.(Helen), niin ei onnistunut edellisen sähkösopimuksen tekijän kanssa eikä minun. Muita kokemuksia.
itselläni ei ole voimassa oleva sähkösopimusta.
Valitsin "vaihdan toisesta yhtiöstä" ja minulle tuli ainakin tuo sopimusvahvistus alkamaan 1.10.
Jälkeenpäin sain chatin kautta myös päivitettyä 7,39 -> 6,99 ja uusi sopimusvahvistus tuli sähköpostiin.
Ei mitään mainintaa siitä, ettei minulla ole ennestään sopimusta ja itse asiassa kohteesta löytyy jo ennestään Helenin sopimus mutta avopuolison nimessä.

Eli joko vaati toisen sähköyhtiön ja ei yhtiötä ollenkaan.

itselläni ei ole voimassa oleva sähkösopimusta.
Valitsin "vaihdan toisesta yhtiöstä" ja minulle tuli ainakin tuo sopimusvahvistus alkamaan 1.10.
Jälkeenpäin sain chatin kautta myös päivitettyä 7,39 -> 6,99 ja uusi sopimusvahvistus tuli sähköpostiin.
Ei mitään mainintaa siitä, ettei minulla ole ennestään sopimusta ja itse asiassa kohteesta löytyy jo ennestään Helenin sopimus mutta avopuolison nimessä.

Eli joko vaati toisen sähköyhtiön ja ei yhtiötä ollenkaan.
Yritin tätäkin(ei sopimusta tällä hetkellä), ei kuulemma onnistu eli taasko tullaan siihen, että asiakaspalvelija ratkaisee. Minä kokeilin kaksi kertaa, enkä kolmatta kertaa enää viitsinyt. Onnistuit varmaan tekemään netissä tilauksen ensimmäisten tuntien ajan, kun se oli vielä mahdollista.

Yritin tätäkin(ei sopimusta tällä hetkellä), ei kuulemma onnistu eli taasko tullaan siihen, että asiakaspalvelija ratkaisee. Minä kokeilin kaksi kertaa, enkä kolmatta kertaa enää viitsinyt. Onnistuit varmaan tekemään netissä tilauksen ensimmäisten tuntien ajan, kun se oli vielä mahdollista.
Soititko heille asiakaspalveluun? Minä soitin tänään ja sain uuden sopparin alkamaan 1.10.

Siis miten jengi saa sen alkamaan 1.10? Mulla joskus oli Helen, nykyään Power Energy. Helen sivun kautta en saa kun 27.7 alkamaan...

Statistiikka

Viestiketjuista
306 199
Jäsenet
82 836
Uusin jäsen
g0blari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom