Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oma Fortumista näkee tarjotun hinnan - jos on jo tuo palvelu. Minulla tuo takuu joskus oli, kun oli Fortumin Tarkka, mutta lopetin turhana. Se "tarjous" oli järjestään aina törkykallisNäenkö Fortumin hintatakuun jostain ennen kuin hyväksyn 6,90e/kk hinnan sille? En löytänyt mistään netistä sitä heidän sivuiltaan.
Nyt on vittu tammikuun 21 päivä. Keskitalvi.... Talven selkä on taitettu.......
Onko saman yhtiön sisällä tapahtuviin sopimustyypin vaihtoihin kahden viikon "irtisanomisaika" kuten sähkönmyyjää vaihtaessa?Helenin fiksusähkö vaihtui helposti elokuussa solmitun saman firman 24 kk määräaikaisen tilalle. Hintaan ei juuri tule muutosta, mutta kahleiden kestoaika lyhenee ilman puliveivausta.
On.Onko saman yhtiön sisällä tapahtuviin sopimustyypin vaihtoihin kahden viikon "irtisanomisaika" kuten sähkönmyyjää vaihtaessa?
Niin on. Keskitalvi, taitettu... Väärinymmärryksellä ei rajoja? Nyt Vittu @Juzzi ja muut lapset, valoja päälle. Sopikaa mitä haluatteNyt on vittu tammikuun 21 päivä. Keskitalvi![]()
Meinaat että enää ei tule tuuletonta -20 pakkaskeliä. Kannattaa pitää ne valot pois päältä. Eletään erikoisia aikoja ja vanhan kansan viisaudet ovat aikansa eläneet kuten ryssien mielistely.Niin on. Keskitalvi, taitettu... Väärinymmärryksellä ei rajoja? Nyt Vittu @Juzzi ja muut lapset, valoja päälle. Sopikaa mitä haluatte. Tuossa viellä "hölmön vanhan kansan" muisteloita....
![]()
Talven selkä taittuu
Perinteen mukaan talven selkä taittuu Heikin päivänä 19. tammikuuta. Talven syvin hetki on ajoitettu myös tammikuun 25. päivän jälkeen. Tilastojen mukaan talven kylmin keskiarvo osuu vasta helmikuun toiselle viikolle.yle.fi
Meinaat että enää ei tule tuuletonta -20 pakkaskeliä. Kannattaa pitää ne valot pois päältä. Eletään erikoisia aikoja ja vanhan kansan viisaudet ovat aikansa eläneet kuten ryssien mielistely.
ennusteissa ei ole mikään paukkupakkasia näkyvissä. Kyllä tämä talvi on jo voiton puolella.
Alkaa olla sopimusten hinnat jo ihan siedettävällä tasolla. Sähkölämmitteiseen taloon voisin harkita 6 kk kiinteää soppari, ettei pääse sähkölasku yllättämään vaikka pörssihinta piikkaisi.
Löytyykö muita 6 kk määräaikaisia kiinteähintaisia sopimuksia?
![]()
Valitse sopimustyyppi ja vihreä tuotantotapa
Pörssi?Tää taitaa olla yks parhaita tarjouksia tällä hetkellä? Naisystävällä loppu Helenin sopimus ja uusi hinta 34c/kWh ja pitäis nyt joku edullisempi löytää.
Samaa mieltä. Syö varmasti miestä maksaa 17 sentin hintoja viimeistään toukokuusta eteenpäin jos ottaa tuon kiinteän.Pörssi?
Tässä on nyt kuitenkin naisystävä kyseessä, joten on mahdollisuus menettää muutakin kuin rahaa. Tämä varmasti vähentää halukkuutta suositella pörssisähkösopimusta, vaikka ainakin minun mielestäni kalliin sähkön riski on olematon. Johdannaismarkkinat ovat samaa mieltä.Pörssi?
Tässä on nyt kuitenkin naisystävä kyseessä, joten on mahdollisuus menettää muutakin kuin rahaa. Tämä varmasti vähentää halukkuutta suositella pörssisähkösopimusta, vaikka ainakin minun mielestäni kalliin sähkön riski on olematon. Johdannaismarkkinat ovat samaa mieltä.
Ellen ole ihan väärässä niin eikö ossobucco ole juuri normaalisti täällä se joka kertoo kaikille että vain pörssisähkö on järkevää?
No tuo pörssisähkö toki vois olla vaihtoehto ja oikeastaan ainoa järkevä sellainen. Tuossa ku katoin tuolta Pörssisähkön spot-hinta Suomessa niin ei tässä kuukauden aikana kertaakaan hinta ole käyny yli 20c/kWh. Näkyy olevan tuo 28vrk keskihintakin erittäin edullinen 8,56c/kWh. Ei kait noissa pörssisähkön hinnoissa ihan jäätäviä eroja ole myyjien välillä? Jotenki aina tuota vältelly, mutta nyt tosiaan näyttäis olevan se edullisin vaihtoehto.
Ei, koska eihän siinä lauseessa/virkkeessä ole muuten mitään järkeä jos se olisi huumoria?No eiköhän tuossa ollu vähän huumoria matkassa?
Mitäs suosittelisitte henkilölle kellä menee max 250kwh kuukaudessa? Tällä hetkellä Helen 0.24/kWh jonka voin irtisanoa 50€ sakkoa vastaan? Oon miettinyt pörssisähköä mutta haluisin kuulla mielipiteitä.
Miksi?Itse odottelisin kesää ja ottaisin sitten halvan 24kk sopimuksen. Nyt voit aika varmasti sanoa että maksimissaan sinulla menee 60€ kuukaudessa sähköön mikä ei ole niin paha raha, varsinkin kun tiedät että vaikka mitä tapahtuu tuo 60€/kk on se maksimi mitä laskua tulee.
Miksi?
Eikö järkevintä näin talven selän jo katkenneen olisi ottaa pörssisähkö ja jatkaa sillä ikuisesti?Koska nyt ei saa niin halpaa 24kk sopimusta kuin kesä-elokuussa? Toki tämä on vain arvausta mutta voin kertoa sitten kesä-heinäkuussa olenko oikeassa vai enkö.
Järkevintä varmaan on ottaa alle 4c/kWh pitkä määräaikainen jos sellaisen saa? Tuskin pörssissä paljoa tuota halvempaa ja koskaan ei tiedä mitä kriisejä tulee jotka nostaa hinnan korkealle. Mutta vaikka kuinka tippuisi tuosta 4c/kWh niin säästö ei ole kummoinen.Eikö järkevintä näin talven selän jo katkenneen olisi ottaa pörssisähkö ja jatkaa sillä ikuisesti?
Eikö järkevintä näin talven selän jo katkenneen olisi ottaa pörssisähkö ja jatkaa sillä ikuisesti?
Onko saman yhtiön sisällä tapahtuviin sopimustyypin vaihtoihin kahden viikon "irtisanomisaika" kuten sähkönmyyjää vaihtaessa?
On.
Itse otin jo ton fiksusähkön kanssa ton elokuussa tarjotun 28c tilalle, mutta peruutinkin sit kuitenkin fiksusähkön, ja sitten irtisanoin ton 28c sopparin (maksoi 50e vaikka viime vuosi vähän yli 10k menikin) ja otin pörssin tilalle.
Eipä nämä pörssihinnat tainnut ennen putinin ristiretkiä ihan näin heilua.Mitä nyt sivusilmällä pari talvea on lukenut ja seuraillut tuota pörssisähköä niin kuten ylläkin todettiin itse ottaisin (ja olen ottanut jo useita vuosia) sen alle 5senttiä/kWh ja 0€/kk sopimuksen kahdeksi vuodeksi. Mikä takaa sen että ei tarvitse miettiä uskaltaako saunoa joka toinen ilta tai muutenkaan viettää normaalia elämää. Eikä katsoa kellosta koska voi tehdä sitä ruokaa saati lämmittää jos sekin toimii sähköllä.
En usko, että ihan lähivuosina tuollaisia sopimuksia on tarjolla, mutta jos olisi, niin ilman muuta se olisi järkevintä.Järkevintä varmaan on ottaa alle 4c/kWh pitkä määräaikainen jos sellaisen saa? Tuskin pörssissä paljoa tuota halvempaa ja koskaan ei tiedä mitä kriisejä tulee jotka nostaa hinnan korkealle. Mutta vaikka kuinka tippuisi tuosta 4c/kWh niin säästö ei ole kummoinen.
Fortumilla vaihto toistaiseksi voimassa olevasta Fortum Vakio -sopimuksesta Fortum Tarkkaan tapahtui välittömästi, kun sieltä Fortumin sovelluksesta kliksutti sopimuksen vaihdon. Eli ainakin kiinteähintaisesta vaihto pörssisopimukseen oli välitön, liekö myös toisinpäin, en osaa sanoa. Sopimuksen alkamispäivän voi tietty valita, mutta sen voi asettaa kuluvalle päivälle.PKS:llä vaihdoin firman sisällä toistaiseksi voimmassa olevasta pörssiin. Tuossa tapauksessa "irtisanomisaika" oli 5 päivää. Tulee tiistaina voimaan. Luojan kiitos.
Jep, jossain artikkelissa ovat povanneet, että 5c/kwh määräaikaiset voisi olla mahdollisia taas 2024 kesästä alkaen jos sähköntuotantoon ja tuontiin liittyvät hankkeet etenevät kuten suunniteltu. 2023 kesällä samaisen artikkelin mukaan voitaisiin nähdä jotain vähän alle 10c/kwh hintoja määräaikaisissa. En pikaisella haulla tosin löytänyt tätä artikkelia tähän linkattavaksi, hukkuu lukemattomien sähkönhintaan liittyvien artikkeleiden joukkoon..En usko, että ihan lähivuosina tuollaisia sopimuksia on tarjolla, mutta jos olisi, niin ilman muuta se olisi järkevintä.
Sentin ero kWh-hinnassa tarkoittaa 20 000 kWh:n vuosikulutuksella 200€ vuodessa, joten kymmenen ja viiden sentin sopimusten välillä on tuhannen euron kuilu.Jep, jossain artikkelissa ovat povanneet, että 5c/kwh määräaikaiset voisi olla mahdollisia taas 2024 kesästä alkaen jos sähköntuotantoon ja tuontiin liittyvät hankkeet etenevät kuten suunniteltu. 2023 kesällä samaisen artikkelin mukaan voitaisiin nähdä jotain vähän alle 10c/kwh hintoja määräaikaisissa. En pikaisella haulla tosin löytänyt tätä artikkelia tähän linkattavaksi, hukkuu lukemattomien sähkönhintaan liittyvien artikkeleiden joukkoon..![]()
Ei ehkä tänä vuonna, mutta ennen 3,99c/kWh oli aika perus. Ainakin itse menin tuollaisella vuosikausia. 24 maaliskuun lopussa loppuu nykyinen 9c/kWh, täytyy toivoa että siihen mennessä taas tippuisi.En usko, että ihan lähivuosina tuollaisia sopimuksia on tarjolla, mutta jos olisi, niin ilman muuta se olisi järkevintä.
10€/kWh keskihinta ei tule toteutumaan, mutta jos toteutuisi, niin sähkön hinta olisi varmasti yksi pienimmistä huolenaiheista.Ei ehkä tänä vuonna, mutta ennen 3,99c/kWh oli aika perus. Ainakin itse menin tuollaisella vuosikausia. 24 maaliskuun lopussa loppuu nykyinen 9c/kWh, täytyy toivoa että siihen mennessä taas tippuisi.
Tosin oma kulutus 100-150kWh/kk niin lopulta aika sama onko 0 vai 10 c/kWh. Tai siis toki mielellään mahdollisimman halpa, mutta 15€/kk nyt ei taloutta kaada.
Pienellä kulutuksella määräaikainen on hyvä vaikka ei olisi ihan halvimmasta päästä koska mahdollinen säästö lasketaan kuitenkin euroissa tai maks pari kymppiä/kk, mutta mahdollisessa tappiossa vain taivas on rajana pörssisähkön kanssa jos joku kriisi nostaa hinnat 10€/kWh tasolle tms.
Kokonaisuuden kannalta olisi parasta, jos kaikilla olisi pörssisähkö.Mitä nyt sivusilmällä pari talvea on lukenut ja seuraillut tuota pörssisähköä niin kuten ylläkin todettiin itse ottaisin (ja olen ottanut jo useita vuosia) sen alle 5senttiä/kWh ja 0€/kk sopimuksen kahdeksi vuodeksi. Mikä takaa sen että ei tarvitse miettiä uskaltaako saunoa joka toinen ilta tai muutenkaan viettää normaalia elämää. Eikä katsoa kellosta koska voi tehdä sitä ruokaa saati lämmittää jos sekin toimii sähköllä.
Kokonaisuuden kannalta olisi parasta, jos kaikilla olisi pörssisähkö.
Noi alle 4 c/kWh hinnat ovat kyllä supertarjouksia, koronapandemia pisti hinnat alas ja vuonna 2020 sai kahden vuoden määräaikaisia sopimuksia alle 4 sentin hinnalla, mutta ei välttämättä ihan peruskauraa kyllä.Ei ehkä tänä vuonna, mutta ennen 3,99c/kWh oli aika perus. Ainakin itse menin tuollaisella vuosikausia. 24 maaliskuun lopussa loppuu nykyinen 9c/kWh, täytyy toivoa että siihen mennessä taas tippuisi.
Tosin oma kulutus 100-150kWh/kk niin lopulta aika sama onko 0 vai 10 c/kWh. Tai siis toki mielellään mahdollisimman halpa, mutta 15€/kk nyt ei taloutta kaada.
Pienellä kulutuksella määräaikainen on hyvä vaikka ei olisi ihan halvimmasta päästä koska mahdollinen säästö lasketaan kuitenkin euroissa tai maks pari kymppiä/kk, mutta mahdollisessa tappiossa vain taivas on rajana pörssisähkön kanssa jos joku kriisi nostaa hinnat 10€/kWh tasolle tms.
No joo ei varmasti ja tosiaan sitten tuskin on enää väliä mitä maksaa jos noin paljon maksaa. Pointtini vaan oli, että pienellä kulutuksella voitettavaa ei pörssisähkön kanssa ole kuin muutamia euroja, mutta tappiota voi tulla kuitenkin paljon.10€/kWh keskihinta ei tule toteutumaan, mutta jos toteutuisi, niin sähkön hinta olisi varmasti yksi pienimmistä huolenaiheista.
Kummallinen fantasia. Kyllä suurin oaa varmasti mieluummin maksaisi edullista kiinteää hintaa, kuin olisi alttiina pörssisähkön ailahtelulle. Muutenkin kilpailu on vain hyvä asia, eikä pörssisähkön marginaalien vertailu ole sitä. Sopivasti ajoitelulla määräaikaisella voi säästää pitkän pennin pörssiin verrattuna, VAIKKA jaksat jankuttaa jostain pitkästä tähtäimestä ja keskiarvojen keskiarvoista. Ei se käytäntö vain mene niin, vaan on täysin mahdollista tehdä se hyvä diili 2-3v välein uudestaan ja uudestaan. Tämän pointin tunnut aina unohtavan. Kunhan markkinat tästä tasoittuvat, tulemme toivottavasti (ja varmasti) näkemään taas tarjolle hyvin kilpailukykyisiä määräaikaissopimuksia.Kokonaisuuden kannalta olisi parasta, jos kaikilla olisi pörssisähkö.
Minua kiinnostaa ainoastaan, paljonko maksan sähköstä vuositasolla. Yksittäisten kuukausien, päivien tai tuntien hinnat ovat yhdentekeviä. Tällä hetkellä kuluttajan kannalta järkevästi hinnoiteltuja määräaikaisia sopimuksia ei mielestäni ole saatavilla ja voi kulua jonkin aikaa, ennen kuin tuleekaan, sillä epävarmuus energiamarkkinoilla jatkuu. Kovin suuren riskipreemion maksaminen on harvoin järkevää, jos vaihtoehtoja on.Kummallinen fantasia. Kyllä suurin oaa varmasti mieluummin maksaisi edullista kiinteää hintaa, kuin olisi alttiina pörssisähkön ailahtelulle. Muutenkin kilpailu on vain hyvä asia, eikä pörssisähkön marginaalien vertailu ole sitä. Sopivasti ajoitelulla määräaikaisella voi säästää pitkän pennin pörssiin verrattuna, VAIKKA jaksat jankuttaa jostain pitkästä tähtäimestä ja keskiarvojen keskiarvoista. Ei se käytäntö vain mene niin, vaan on täysin mahdollista tehdä se hyvä diili 2-3v välein uudestaan ja uudestaan. Tämän pointin tunnut aina unohtavan. Kunhan markkinat tästä tasoittuvat, tulemme toivottavasti (ja varmasti) näkemään taas tarjolle hyvin kilpailukykyisiä määräaikaissopimuksia.
Ei ehkä tällä hetkellä eikä varsinkaan tässä sitä edeltävän 6kk aikana, tästä olen samaa mieltä. Mutta olet kuitenkin puhunut määräaikaiseista aikaisemmin paljon yleisemmällä tasolla, ikään kuin ne olisivat aina/automaattisesti huonompia vaihtoehtoja vrt. pörssi.Minua kiinnostaa ainoastaan, paljonko maksan sähköstä vuositasolla. Yksittäisten kuukausien, päivien tai tuntien hinnat ovat yhdentekeviä. Tällä hetkellä kuluttajan kannalta järkevästi hinnoiteltuja määräaikaisia sopimuksia ei mielestäni ole saatavilla ja voi kulua jonkin aikaa, ennen kuin tuleekaan, sillä epävarmuus energiamarkkinoilla jatkuu. Kovin suuren riskipreemion maksaminen on harvoin järkevää, jos vaihtoehtoja on.
Paremmuuden kriteerit ovat hieman epämääräisiä, mutta pörssisähkö tulee todennäköisesti kuluttajalle edullisemmaksi kuin määräaikainen. Jos ottaisit nyt asuntolainen, valitsisitko Euriboriin sidotun vai kiinteäkorkoisen? Suurin osa taitaa valita Euriboriin sidotun samasta syystä kuin minulla on pörssisähkösopimus: se tulee todennäköisesti halvemmaksi.Ei ehkä tällä hetkellä eikä varsinkaan tässä sitä edeltävän 6kk aikana, tästä olen samaa mieltä. Mutta olet kuitenkin puhunut määräaikaiseista aikaisemmin paljon yleisemmällä tasolla, ikään kuin ne olisivat aina/automaattisesti huonompia vaihtoehtoja vrt. pörssi.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.