Sunnuntaina tilasin Adlibriksesta Letto Frontlightin, on käsittääkseni uudelleenbrändätty Cybook Muse Frontlight. Maksoi tarjouksessa vain 49 euroa ja kaupan päälle 5 e-kirjaa, laite ei tosin ole edes lähtenyt vielä varastolta. Ei ole ilmeisesti enää tuota tarjousta, mutta halvemmalla silti (89€) kuin sama Elisan peruslaite. HD sitten erikseen.
Tuohon hintaan ei edes harmita, vaikka kostautuisi vähän ominaisuuksiltaan vajaaksi. Kirjahyllyt täyttyneet jo rouvan kirjoista, joten ajattelin itse siirtyä vähitellen uudemman tekniikan pariin. Laittaisivat sen nyt vain tulemaan, niin pääsisi testaamaan. Calibrella onnistunee samoin kuin Elisan Cybookilla kirjastojen siirto yms.
Tilattu vehjes siis peruslukulaite Adlibriksen Letto Frontlight. Siellä on ilmeisesti ruuhkaa, kun laite saapui vasta toissailtana.
Olen lueskellut nyt paria e-kirjaa, ja vaikuttaa olevan ihan toimiva peli. Itse tehtävänsä täyttää mainiosti, eli lukeminen on sujuvaa, sivulta toiselle siirtyminen toimii sulavasti napeilla tai näyttöä reunasta näppäämällä. Näyttäisi olevan itse teoksen asetuksista kiinni mitä voi säätää, ja voiko esim. fonttia suurentaa tai vaihtaa. Kirjaston lainakirjassa piti vähän etsiä asetuksia, että sivu skaalautui oikein. Muuten laite on kohtalaisen hidaskäyttöinen kuten selain ja oma adlibriksen kauppa, mutta ne ovatkin omassa käytössä toissijaisia. Kosketusnäytön valikot toimivat älypuhelimeen tottuneelle vähän viiveellä koko ajan, mutta harvemmin sitä kesken lukemisen tarvitseekaan. Ihan peruskäyttö, kuten päälle laittaminen, luettavan kirjan valitseminen yms. toimii kuitenkin ok. Voi tehdä myös muistiinpanoja, sanakirjahakuja yms. mitä nyt pikaisesti kokeilin.
Jos jostakin haluaa valittaa, niin näyttö on hiukan liian pieni (6") makuuni, ja laitteen kulmat saisivat olla pyöristetympiä. Ote on koko ajan vähän outo, vaikka laite muuten sopiikin tällaiselle isokätiselle melkein kokonaan kädelle. Pintaa on vähän vaikea kuvailla, jonkinlaista samettipintaista karheaa muovia. Saa nähdä miten kestää, joskus Topfieldin Masterpiece-digiboksin kaukosäätimessä oli samantyyppistä, ja siitä kovimmalla käytöllä olleet kohdat kuluivat kiiltäviksi. Valitin toimituksen viivästymisestä, ja tilasin saamallani lahjakortilla suojakuoretkin alennettuun hintaan, joten ne voivat vaikuttaa käyttötuntumaan. Niidenkin toimituksessa näyttää kestävän.
Lukuvalo saisi olla vähän vähemmän sinisävyinen, mutta tarpeeksi alhaisella voimakkuudella toimii pimeässäkin ilman silmien väsymistä. Normaalissa valossa ei tietysti tarvitse laitteen valoa käyttää, ja lukeminen on tosiaan samanlaista kuin paperista. Vähän hämmentävä kokemus ensimmäisellä kerralla.
Pienistä miinuksista huolimatta olen tyytyväinen, hintaansa nähden hyvä laite ex tempore -ostokseksi.