En minä nyt vittuillakseni todennut, mutta aika itsekseen Tanelikin on saanut Kindleistä jutella. Ja tässähän minä tätä keskustelua koetin herätellä. Täähän kuitenkin on enemmän tai vähemmän teknofoorumi, jossa digivimpaimet kiinnostavat, mutta ehkä kirjojen lukeminen ei ole se kaikkein muodikkain harrastus teknonuorien parissa.
Onko mobileread.com tuttu keskusteluareena?
Pocketbookin laitteista kovasti markkinoidaan mielenkiintoisia ominaisuuksia, joita mun vanhassa Kobossa ei ollut, kuten:
- tekstin lukija, eli siis tavallinen e-kirja toimisi näin myös äänikirjana, kun valittu synteettinen keinoääni (elikkä siis robotti) lukee kirjaa.
- laitteeseen voi tallentaa myös äänikirjoja tai musiikkia. No joo, saa nähdä tuleeko käytettyä, kun tilaa on kuitenkin vain tuo 32 GB.
- värilliset mangaformaatit. Tästä en edes tiedä mitään, että millaisissa e-formaateissa sarjakuvia on saatavilla. Väri-ekirjalukijat on kuitenkin aika uusi juttu. Manga ei nyt siis liity tähän mitenkään, tätä vain kutsuttiin jollain foorumilla "mangaformaatin" nimellä. Sama se kai, mikä sarjakuva.
Palataan asiaan, kun POSTI tuo laitteen, jota ei kaupan hyllyltä löydä. Verkkokauppakaan ei Pocketbookin uusimpia malleja tarjoa. En oo nyt ihan markkinoista perillä, onko tää Pocketbook jotenkin epäsuosittu tai unohdettu merkki Suomessa? Suomenkieliset sivutkin on jaksettu tehdä, mutta siellä lukee edelleen "InkPad Color 3 (Coming soon)" vaikka tuotetta on myyty jo pari kuukautta. Googlasin tän verran: firma on perustettu 2007 alunperin Ukrainassa ja markkinat painottui itäblokkiin, mutta pääkonttori muutti jo 2012 Sveitsiin. No tää ei ehtinyt vaikuttaa ostokseen, kun tilasin jo.