Sähköinen matkustajalentokone...missä ne viipyy ?

Tulevaisuuden kaupungeissa pitää kaikkien kulkea kuulosuojaimet päässä sekä ulkona että myös sisätiloissa jotta välttyy tulemasta hulluksi noitten raivostuttavasta surinasta jos tuollaisia lentelee lähellekään sellaisia määriä jotta se vaikuttaisi raide- tai auto- ruuhkaliikenteeseen edes pyöristysvirheen verran.

Jokaikisessä noitten mainosvideossa on audio korvattu musiikilla eikä puolueeton media ole päässyt kertomaan miltä nuo lentäessään kuulostaa johtuen jostakin kummallisesta syystä.

Pitkänmatkan matkustajalentokoneen sähköistämisestä haaveilu pohjautuu toiveeseen säästää energiaa öljyä polttaviin tavallisiin lentokoneisiin verrattuna mutta tämä näyttää kovasti hankalta että onnistuuko.

Kaupunkitakseissa tilanne on täysin erilainen koska ne kuluttaa energiaa 10 kertaa enemmän kuin vastaava raide- tai sähköautoliikenne ja tästä valtavasta lisääntyneestä energiatuhlauksesta ei kukaan näistä kaupunkitakseista haaveileva välitä mitään vaan pointti on ainoastaan että ne on niin hienon futuristisia.
 
Viimeksi muokattu:

Kiinassa jo varovaisesti aloitellaan. Vielä täytyy kuitenkin nousta ja laskeutua samalle kentälle. Voi pojat, kun tuollainen olisi kiva Pekingissä missä keskinopeudet ovat 15 km/h luokkaa pari kertaa päivässä parisen tuntia. On maailma eri näköinen 10 vuoden päästä.
Ei ole ainoa tekniikan ala jossa kiinalaiset ottavat johtoaseman koska muu maailma ei panosta tarpeeksi ja/tai ovat (liian?) varovaisia määräystensä kanssa. Lisäksi puollustukseksi kuulee jatkuvasti valituksia kuinka Kiinan valtio tukee tiettyjä aloja. No ihan samaa on tehty Euroopassakin aikanaan ja jos enää ei tehdä niin omapahan on ongelmamme. Parempi voittaa ja määrää teknologiassa ja ihan turha listata esteitä miksi emme pärjää, sen sijaan olisi syytä tehdä asialle jotain. Sähköautojenkaan kohdalla emme keksineet muuta kuin asettaa tullit.

Edit: Viesti #451 yläpuolella (@herra57) kuvaa hyvin sitä asennetta miksi me ollaan teknologiasta jäljessä. Sen sijaan että innovoitaisiin ja haettaisiin ratkaisuja, keskitytään muiden innovointien alasampumiseen. Ei meillä ole luotijuniakaan kuten Kiinassa, ja ei varmaan ilmataksejakaan tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Innovoidaanhan Suomessakin esim Sunny Car Centereitä, Lakeside Air Park hankkeita ja Uros Oy juttuja ja näitten firmojen alkuaikojen epäily on hyvin tärkeää ettei rahaa kaadeta täysin älyttömiin hankkeisiin. Maailmassa suhde järkevien innovointien ja niitten välillä joitten tarkoitus on vain tuhlata tyhmien rahoja on noin yhden suhde miljoonaan. Se kumpaan ryhmään mikäkin idea kuuluu selviää siten että vastapointteja esitetään ja käsitellään asiallisesti eikä siten kuin (@Paskisti) tuossa tekee. Nämä firmat pääsivät tuhlaamaan kuntien rahaa just tällaisen asenteen takia jolla vastapointtien esittäminen kunnanvaltuustoissa tehtiin mahdottomaksi.

Tämä kyseessäoleva asia kun ei edes ole uusi idea. Tätä täsmälleen samaa melko triviaalia juttua ovat yrittäneet kymmenet eri firmat eri puolilla ilman että ovat päässeet mihinkään ja tämä viimeistään antaa oikeuden pohtia miksi yksikään näistä tätä samaa asiaa aikaisemmin yrittäneistä eivät ole onnistuneet muutakuin tuhlaamaan VC rahaa. Nythän vuonna 2025 kyse on enemmänkin vanhan epäonnistuneen idean kopiosta jossa Kiinalaiset ovat omimmillaan.

Sähköhelikoptereita ehkä joskus nähdään mutta ne aika varmasti tulee ensin traditionaalisen helikopterin näköisessä muodossa ihanvaan siksi että tämä on kymmenen eri asian vuoksi paljon realistisempi idea mutta taitaa olla aika näillekkin vielä liian nuori ja vaaditaan pari vuosikymmentä kehityksen kehittyvän. Kun näitä ei ole näkynyt niin kymmenellä eri tavalla huonompi idea ei varmaankaan ole tuloillaan ihan justiinsa.

Voipi olla että allekirjoittanutkin on enimmäkseen innovointipuolella liikkeellä mutta ei tästä nyt tämän enempää tälläkertaa.
 

Kiinassa jo varovaisesti aloitellaan. Vielä täytyy kuitenkin nousta ja laskeutua samalle kentälle. Voi pojat, kun tuollainen olisi kiva Pekingissä missä keskinopeudet ovat 15 km/h luokkaa pari kertaa päivässä parisen tuntia. On maailma eri näköinen 10 vuoden päästä.
Kaupunkeihin yleensä muutetaan helposti ulottuvilla olevien palveluiden vuoksi.

Kaupungin ruuhkaisuus kumoaa sen ainoan hyödyn.

Auttaisiko tuollainen kaupunkialueen kone mitenkään, se vain siirtäisi ruuhkan taivaalle jossa se on huomattavasti vaarallisempaa.
 
Ei ole ainoa tekniikan ala jossa kiinalaiset ottavat johtoaseman koska muu maailma ei panosta tarpeeksi ja/tai ovat (liian?) varovaisia määräystensä kanssa. Lisäksi puollustukseksi kuulee jatkuvasti valituksia kuinka Kiinan valtio tukee tiettyjä aloja. No ihan samaa on tehty Euroopassakin aikanaan ja jos enää ei tehdä niin omapahan on ongelmamme. Parempi voittaa ja määrää teknologiassa ja ihan turha listata esteitä miksi emme pärjää, sen sijaan olisi syytä tehdä asialle jotain. Sähköautojenkaan kohdalla emme keksineet muuta kuin asettaa tullit.

Edit: Viesti #451 yläpuolella (@herra57) kuvaa hyvin sitä asennetta miksi me ollaan teknologiasta jäljessä. Sen sijaan että innovoitaisiin ja haettaisiin ratkaisuja, keskitytään muiden innovointien alasampumiseen. Ei meillä ole luotijuniakaan kuten Kiinassa, ja ei varmaan ilmataksejakaan tulevaisuudessa.
Ranskan TGV ja Espanjan Renfe Class 100 + lukemattomat muut Euroopan suurnopeusjunat saattavat olla asiasta eri mieltä. Lisäksi "luotijuna" eli Shinkansen toimii Japanissa.
 
Viimeksi muokattu:
Suurnopeusjuna ei ole Suomen väestörakenteeseen ollenkaan sopiva laite. Sensijaan lentokoneenrakennuksessa Suomessa on yritetty innovoida hyvinkin uusia ja ihmeellisiä asioita kuten esim Flynano konsepti muitten muassa kuten Atol ja PIK. Ei ollenkaan hullummin ja väkilukuun suhteutettuna ollaan paljon Kiinaa edellä.
 
Tämä kyseessäoleva asia kun ei edes ole uusi idea.
En tieda huomaatko mutta olisit voinut puhua ihan samalla tavalla sahkoautoista 2010. Teknologioilla on omat aikakautensa eika niita voi pakottaa etuaikaan. Mutta kehitystyo on hyva olla muilta osin pitkalla silloin kun se teknologia muilta osin on valmis.

Nuo taxit lahtevat lentoon siina kohdin kun saadaan siedettavan hintaisia 1kwh/kg akkuja tuotantolinjalta ulos. Siihen menee joku 5-10 vcuotta mutta silla valin on paras saada kaikki muu kuntoon ja se sisaltaa jopa lainsaadantoa.
 
Voipi olla näitten Ukrainan drooni iskujen seurauksena lainsäädäntö menee pikemminkin niin että kaikenlaiset droonien näköiset laitteet kielletään kaupunkialueilla ja muun kriittisen infran läheltä ettei jokainen älyvapaa porukka pääse lähettelemään pommeja terroristitarkoituksessa ja sallitaan ilmatorjuntapatterit kaupunkien ympärille että kaikenlaiset tällaiset ammutaan välittömästi alas niin sodan kuin rauhankin aikana.
 
Suurnopeusjuna ei ole Suomen väestörakenteeseen ollenkaan sopiva laite. Sensijaan lentokoneenrakennuksessa Suomessa on yritetty innovoida hyvinkin uusia ja ihmeellisiä asioita kuten esim Flynano konsepti muitten muassa kuten Atol ja PIK. Ei ollenkaan hullummin ja väkilukuun suhteutettuna ollaan paljon Kiinaa edellä.
Kyllä luotijuna Helsinki-Oulu välillä voisi hyvinkin olla järkevä. Voisi vähentää turhaa lentelyä joka vasta älytöntä onkin tuolle matkalle. Rutiiniodottelut vie enemmän aikaa kuin itse lento. Samassa ajassa luotijuna olisi perillä ja vähemmällä energiankulutuksella vaikka taitaa luotijunakin olla tuhlari.
 
Kyllä luotijuna Helsinki-Oulu välillä voisi hyvinkin olla järkevä. Voisi vähentää turhaa lentelyä joka vasta älytöntä onkin tuolle matkalle. Rutiiniodottelut vie enemmän aikaa kuin itse lento. Samassa ajassa luotijuna olisi perillä ja vähemmällä energiankulutuksella vaikka taitaa luotijunakin olla tuhlari.
Jos nyt ensin saataisiin tuo rata siihen kuntoon, että edes Pendolinolla voisi ajaa urku auki.
 
En usko että sähkökoptereita tullaan näkemään ainakaan kopterin roottori ei ole se kaikkein energia tehokkain, jo RC vehkeet näytti että styroksi leko vs 400mm halkaisijaltaan oleva normi RC kopteri on todella huono.koneet saman painokset ja styrsäleko samalla akulla lensi yli 30min missä kopteri lensi 8min. Jos akku tekniikka kehittyy luule. Että joku 4 moottori dronen tapainen laite on se juttu joka ilmaan päästyään käyttää siipiä nostetta tuomaan ja moottorit toimii potkureina
 
Tälläkin hetkellä esim Griff 300 drone jaksaa kantaa yli 200kg massaa, lentoaika tuolla on kuormasta riippuen 30-45min. Kaksi normaalipainoista pystyy kuljettamaan muutaman kymmenen km. Ei tuolla pitkälle päästä mutta aika hyvä alku. Tehokkaampiakin löytyy muilta valmistajilta.
Eri asia kuka uskaltaa esim suurkaupungissa,käyttää tuota pilvenpiirtäjien yläpuolella.. :D vai käytetäänkö muutaman metrin korkeudessa ja lennetään teitä pitkin..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 549
Viestejä
4 809 154
Jäsenet
77 945
Uusin jäsen
akkanaattori

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom