Datakeskukset jo nykyisellään rakentavat niitä voimaloita. Ymmärtääkseni aikalailla kaikilla vähänkin isommilla datakeskuksilla on omat generaattorit, joilla ne voivat tarvittaessa tuottaa tarvitsemansa sähkön. Toki ne on tarkoitettu varavoimaksi ja niitä ei normaaleissa oloissa ajeta.
Mä toivoisin, että tekevät kaiken tarvitsemansa sähkön myös kesällä, se sitten pitäisi osaltaan niitä kesänkin hintoja aisoissa. Minulla ei ole tietoa, kauanko noi nykyiset Datakeskukset pystyvät generaattoreillaan toimimaan eli niiden polttoainevarastot?Datakeskukset jo nykyisellään rakentavat niitä voimaloita. Ymmärtääkseni aikalailla kaikilla vähänkin isommilla datakeskuksilla on omat generaattorit, joilla ne voivat tarvittaessa tuottaa tarvitsemansa sähkön. Toki ne on tarkoitettu varavoimaksi ja niitä ei normaaleissa oloissa ajeta.
Markkinataloudessa ne yhtiöt saa tuotot ja myös tappiot.
Niin, mutta sä haluat sitä ja minä taas en jakaisi niitä sähköätuottaville yhtiöille kuin kohtuulliselta osin. Pidin ed. halituksen WIndfall veroakin
liian pienenä. Valtiontalous on aivan kuralla.
Fortum miettii niitä talouden kannalta, kuten kaikkien muidenkin pitäisi, eikä haaveilla jostain sosialimista. Teollisuus on tehnyt ja tekee tulevaisuudessakin sähköä omiin tarpeisiinsa esim. TVO:n kautta. Nyt sähkön markkinahinta on vaan niin halpa (futuurit), ettei kukaan järkevä ala rakentamaan uutta ydinvoimaa kun se olisi paljon kalliimpaa kuin mitä sähkö markkinoilla.
Minulle on tullut sellainen käsitys, että Fortumi jahkailee odottaessaan päätöksiä tehomaksuun liittyen ja sen myötä valtiolta saatavia tukija.
=> Markkinatalous toimii kunhan veronmaksajat sen kustantavat. => Voimme aivan yhtä hyvin tehdä ne suoraan valtion piikkiin ja saamme siihen varmasti lainaa järkevin kustannuksin ja valtio voi halutessaan kerätä rakennusaikana vaikka ton 1snt/kW.
Kapitalismi on se ainut järkevä vaihtoehto, sosialismi ei todellakaan ole se järkevä vaihtoehto sähköntuotantoon. En pidä tuollaisia lakimuutoksia realistisina. Tämä tarkoittaisi ettei yhtiöt saisi itse päättää ostaa markkinoilta markkinahinnalla sähköä. Vaatisi myös melkoisia lakimuutoksia ja luultavasti EU:llakin olisi jotain sanottavaa asiaan.
Minulle tämä ei ole idologinen asia vaan. Pidän tärkeänä, että sitä sähköä oli saatavilla enemmän kuin tarvitaan, jotta vikatilanteissa emme joudu kovilla tuulettomilla pakkasillakaan säästämään. Me olemme tottuneet ettei sähkö lopu ja asiat (mm. rakennukset) on suunniteltu sen varaan
Heitä kiinnostaa mitä se sähkö maksaa vuositasolla, ei yksittäisen tuntien tai päivien piikkihinnat, joista sinä olet kiinnostunut. Jos sähkön hinta vuositasolla on nykyisellä tasollaan (futuurit 38€/MWh), niin se on hyvä hinta, eikä heidän tarvitse tehdä mitään asialle. Kulutusjoustoihin osallistuvat kyllä, jos siitä saa riittävästi rahaa. Otetaan nyt rautalanka esimerkki, saavat sähkönsä TVO:n kautta esim. hintaan 30€/MWh ja yhtä-äkkiä päivänä y sähköstä maksetaan päivän keskiarvona vaikka 2000€/MWh. Tällä hinnalla saakin paremman tuloksen kun ei tehdä tuotteita vaan myydään sähkö markkinoille. Näin maasta ei loppunutkaan sähkö ja tehdas tekikin hyvän tuloksen tuottamatta mitään. Tämä on paljon kustannustehokkaampi malli varautua siihen vuosisadan pakkasviikkoon tai muuhun poikkeustilanteeseen, kuin rakentaa pari uutta ydinvoimalaa.
Uskon tämän osin, mutta se ei täytä meille normaaliksi muodostunutta tilannetta, että sähköä on riittävästi. Nyt jo "pakotetaan" hinnalla säästämään. Esim. meidän maksama kiinteä hinta tällä hetkellä on vähän yli 100% siitä mitä se oli vuoden 2022 alussa.
Kaikki tehtaat eivät pysty järkevin kuluin kulutustaan pudottamaan ja toimitusten viivästyminen aiheuttaa mainehaittaa, joka taas voi vaikuttaa niihin
seuraaviin soppareihin. (Eihän Suomesta voi tilata kun niillä on sähkökatkoja, eivät silloin voi toimittaa riittävän nopeasti. Teollisuus on siirtynyt monissa paikoin, että tavaraa ei juurikaan välivarastoida. => Toimitusten tulee toimia. )
Minulle on aivan sama onko ne ydinvoimaloita, enkä edes usko, että niitä tehdään ainakaan riittävän ajoissa. Luulen lähiajan ratkiisun oleva monikäyttövoimalat. (Ja noi nyt tekeillä olevat akku, pumppu yms voimalat).
Toivottavasti niissä käytetään turvettakin, koska se ei maksa valtiontalouden (eurot pyörii valtion sisällä pääosin, luoden työtäkin) kannalta katsoen juuri mitään. Voi olla, että CO2 maksuista huolimatta jää tulon puolelle, huomioiden työvoiman tuoman tuloksen.
Piikkihintoihin kiinnitän (eiköhän niihin vielä palata talvella muidenkin toimesta) siksi huomiota, että niillä kerätään valtavasti euroja aiheettomasti joillekin sähköätuottaville yhtiöille, vaikka heidän kulut olisivat 4-8snt/kW. Eli se nostaa maksamaamme sähkön keskihintaa. Omassa taloudessa mietin kuluja vuositasolla. Näin muuten yrittäjätkin tekevät pääosin, pörssiyhtiöt sitten tiheämin? Yrittäjille on tärkeää tietää mitä se sähkö maksaa ja ettei kilpailija saa sen myötä itselleen etua.
Hinnanhan maksaa aina asiakas, paitsi konkkaan johtavissa.
Tuulivoima on tässä se joka joustanee.
Luulen, että palaamme asiaan, kunhan saadaan taas talvemmalla esimerkkejä.