Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 700
Jossain lehdessä todettiin, että potkulauta oli tullut yllättäin vauhdikkaasti tielle.

Toki kun google (mapsista) street viewistä katsoo kuvan, niin siinä jos menee "tietä" myöten, niin joutuu tekemään 90 asteen mutkan melko pienellä säteellä (jalkakäytävältä tielle menevälle suojatien jatkeelle..Mitenkähän onnistuu kolmestaan?)

Toki voi laittaa aivot narikkaan ja täräyttää täysillä "nurtsin" kautta. Kyseisellä tavalla yksi tyhjäpää jäi pari vuotta sitten melkein polkupyörineen pakettiauton alle, jolla olin liikenteessä. Tuntuu, jotta joillain ihmisillä ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa tai muuten on vain aivot nollissa.
En tiiä, spekulointiahan tää tässä vaiheessa enää on ja totuutta ei tiedä kun ne selvinneet skidit. Nehän oli 12v muistaakseni ja sen ikäset ei vielä kovinkaan isoja oo, niin se lauta kyllä periaatteessa kääntyy vielä kunhan kyytiläiset osaa ns. avustaa siinä kehonpainolla.

Mutta mä kyllä vähän luulen et siinä on saatettu poiketa nurtsin kautta tai jotain muuta, jos sitä 20kmh mitä noilla pääsee ajetaan (ja oletettavasti ajettiin, koska mainittu että tulivat vauhdilla) niin kyllä siinä joutuu jo vähän mutkia suoraks kanssa vetämään, etenkin kun vuokralautojen täyskumirenkaat on mallia neliskulma, niin niillä kanttaaminen on oikeasti vähän huteran tuntusta touhua.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
401
Kyllä sitä päätä joutuu ihan kunnolla painamaan sitä venttiiliä vasten, että pysyy tiiviinä. Juuri tämän takia helpottaa se kolmas käsi.
Huoltamon mittari nyt saattaa olla jo muutenkin niin kulunut, ettei päässä oleva tiiviste enää tiivistä kunnolla.
Noissa tuohon käyttöön tarkotetuissa muovi/messinki venttiilin jatkoissa on tanko sisällä joka avaa venttiilin sielun kun siihen jatkon päähän kytketään mittarin liitin ja sulkee sen heti kun liitin irroitetaan, jolloin painetta ei pääse karkaamaan irti ruuvattaessa.
Jos satutte tietämään mistä tilata tuollainen hyvä adapteri, niin tilaan sieltä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
480
Millä saisi kunnolla täytettyä Vsett 9:n renkaat? Tuo venttiili pikkaisen liian lyhyt ja tuo vakiona tullut letku ei hoida hommaansa, kun paine pääsee karkaamaan sitä irrottaessa. Jossain youtubevideossa näin adapterin mikä ei päästä ilmoja pihalle, mutta en nyt löydä kyseistä videota.
On nyt uusi rengas ja sisäkumi ja sitä en halua pilata alipaineen takia.
Oli samaa vikaa G30sen renkaiden kanssa että katosi ilmat letkua ruuvatessa, laitoin paksumman o-renkaan sinne väliletkun naaras-liittimen pohjalle niin nyt kuuluu enää *tsip* kun ruuvaa irti
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
5
Tuli tilattua akuilla.fi kaupasta kontion kruiseri näin kesäkäyttöön. Mutta huomasin aika pian pari hämäryyttä.

1) Mukana tuli JN-60 laturi joka vaikutti todella heikolta kyhäelmältä, johtojen kiinnitykset tuntui löysiltä ja laturin kuori 3d-printatulta. Ottaessani laturista selvää, Tukes on jo viime vuonna vetänyt nuo pois myynnistä vaarallisuuden vuoksi.
20240626_192720.jpg

2) Mukana tulleet akut 0,7kwh ja 1,2kwh tulivat erillisissä laatikoissa, ja eivät olleet ns. Kontion akkuja vaan Alibabasta löytyviä "Smarda" akkuja. Ovatko nämä lainkaan turvallisia? Ja onko tuo CE-merkintä edes oikea euroopan merkintä vai se kiinan "chinese export" -kopio?

20240626_191721.jpg

Pitääpä soittaa heti huomenna sinne ja kysyä mitäs tässä on meneillään. Kusettaako pulju vaihtamalla osia halpaan paskaan?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 331
Tuli tilattua akuilla.fi kaupasta kontion kruiseri näin kesäkäyttöön. Mutta huomasin aika pian pari hämäryyttä.

1) Mukana tuli JN-60 laturi joka vaikutti todella heikolta kyhäelmältä, johtojen kiinnitykset tuntui löysiltä ja laturin kuori 3d-printatulta. Ottaessani laturista selvää, Tukes on jo viime vuonna vetänyt nuo pois myynnistä vaarallisuuden vuoksi.


2) Mukana tulleet akut 0,7kwh ja 1,2kwh tulivat erillisissä laatikoissa, ja eivät olleet ns. Kontion akkuja vaan Alibabasta löytyviä "Smarda" akkuja. Ovatko nämä lainkaan turvallisia? Ja onko tuo CE-merkintä edes oikea euroopan merkintä vai se kiinan "chinese export" -kopio?



Pitääpä soittaa heti huomenna sinne ja kysyä mitäs tässä on meneillään. Kusettaako pulju vaihtamalla osia halpaan paskaan?
Ostat kiinalaisen tuotteen ja saat mukaan kiinalaiset akut eli mikä on ongelma? Ei ne akut välttämättä ole kontio teksteillä olevia mitkä niissä kuuluu tulla mukana. Tuossa esimerkiksi alkuperäinen akku Kontio Motors Kruiser 2.0 Akku 12Ah | Karkkainen.com verkkokauppa eikä tuossakaan lue kontio. Laturista reklamoit ja akut on sitä mitä noihin kuuluukin tulla mukana.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
5
Ostat kiinalaisen tuotteen ja saat mukaan kiinalaiset akut eli mikä on ongelma? Ei ne akut välttämättä ole kontio teksteillä olevia mitkä niissä kuuluu tulla mukana. Tuossa esimerkiksi alkuperäinen akku Kontio Motors Kruiser 2.0 Akku 12Ah | Karkkainen.com verkkokauppa eikä tuossakaan lue kontio. Laturista reklamoit ja akut on sitä mitä noihin kuuluukin tulla mukana.
No hyvä jos akut on samaa tavaraa. En ole aiemmin näitä vehkeitä omistanut tai käyttänyt niin en ollut tuosta tietoinen. Laturi kyllä menee vaihtoon.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
939
Mitä mieltä taulukon jännitteistä? Olisiko tuon perusteella turvallista käyttö lopettaa 43,5V lepojännitteen tasolle? Tällaisista 48V 27Ah akuista on kyse. LiitoKala 48V 32ah 1500W battery pack 27ah 20ah 24ah 18ah 15ah 18650 lithium batteries 750W 1000W 54.6v Charger - AliExpress 44
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 700
Tuli tilattua akuilla.fi kaupasta kontion kruiseri näin kesäkäyttöön. Mutta huomasin aika pian pari hämäryyttä.

1) Mukana tuli JN-60 laturi joka vaikutti todella heikolta kyhäelmältä, johtojen kiinnitykset tuntui löysiltä ja laturin kuori 3d-printatulta. Ottaessani laturista selvää, Tukes on jo viime vuonna vetänyt nuo pois myynnistä vaarallisuuden vuoksi.


2) Mukana tulleet akut 0,7kwh ja 1,2kwh tulivat erillisissä laatikoissa, ja eivät olleet ns. Kontion akkuja vaan Alibabasta löytyviä "Smarda" akkuja. Ovatko nämä lainkaan turvallisia? Ja onko tuo CE-merkintä edes oikea euroopan merkintä vai se kiinan "chinese export" -kopio?



Pitääpä soittaa heti huomenna sinne ja kysyä mitäs tässä on meneillään. Kusettaako pulju vaihtamalla osia halpaan paskaan?
Soittasin silti ja kysyisin. Samalla selvittäisin et käyttääkö kontio oikeasti kiinalaisia kennoja akuissansa vai mikä homma. Voi noi akut olla ns. virallisia kuitenkin, mitä nopeasti katoin niin noi istuimen alle menevät akut näyttäis olevan suht samannäköisiä ainakin, mut erikseen en lähteny tarroja lukemaan. En sisälle ite tois vehkeitä missä kiinakennoja, mut eipä näitä muutenkaan taideta autotallin ulkopuolella säilytellä juurikaan.
Mitä mieltä taulukon jännitteistä? Olisiko tuon perusteella turvallista käyttö lopettaa 43,5V lepojännitteen tasolle? Tällaisista 48V 27Ah akuista on kyse. LiitoKala 48V 32ah 1500W battery pack 27ah 20ah 24ah 18ah 15ah 18650 lithium batteries 750W 1000W 54.6v Charger - AliExpress 44
No, aliexpressin akun kanssa turvallisinta olis lopettaa käyttö heti ja hävittää se akku, mut tätähän et tainnu kysyä. Suosittelen vaan miettimään et onko mahdollisesti oma tai jonkun muun henki ton arvosta, samalla voi laskea et saako reilulla satasella ton kokosta akkua joka ois ihan kuranttia tavaraa. Sen verran voin paljastaa että ei, se kennojen määrä mitä tollaseen akkuun menee on sen verran suuri, eikä niitä kuitenkaan ihan noin halvalla saa.

Mut joo, kyllä akuissa kennot voi vetää aika huoletta 3.0v asti nyt ainakin. Ongelmana sähkövehkeissä vaan et jos on paskoja kennoja (kuten tossa aivan satavarmasti on jos ei oo hiekkaa täynnä) niin se voltage sag tekee temppunsa jo aikasemmin ja sulta häviää tehot jo 50% nurkilla. Et siinä mielessä toi on ihan hyvä raja, muutenkin tuntuu et aika monessa vehkeessä ne prosentit alkaa hupenemaan vähän eri tahtia sen 50% rajan alittuessa. Todennu saman kaikilla omilla vehkeillä, mut taitaa olla vaan teknologian ominaisuuksia kuitenkin. Kuten tossa postauksessakin sanotaan niin tietyn pisteen jälkeen alkaa jännite tippumaan aika jyrkkää vauhtia.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
683
No, aliexpressin akun kanssa turvallisinta olis lopettaa käyttö heti ja hävittää se akku, mut tätähän et tainnu kysyä. Suosittelen vaan miettimään et onko mahdollisesti oma tai jonkun muun henki ton arvosta, samalla voi laskea et saako reilulla satasella ton kokosta akkua joka ois ihan kuranttia tavaraa. Sen verran voin paljastaa että ei, se kennojen määrä mitä tollaseen akkuun menee on sen verran suuri, eikä niitä kuitenkaan ihan noin halvalla saa.
Juurikin tämä. Tuohon akkuun 13S9P ja 27Ah vaaditaan 117 kennoa. Laadukkat kennot on vähintään muutamia euroja per kappale. Vaikka valmistaja hankkisi niitä isoja määriä. Siihen lisäksi bms, nikkelit (toki tuossa hintaluokassa on varmasti nikkkelipäällysteistä rautaa). Johdotus, kotelointi ja itse työ. Sekä pitäisi siitä vielä valmistajalle jäädä katettakin ja kaikki tämä satkulla, kun osiin menee jo yli tuon reippaasti.

Siitä voi vähän miettiä, että missä on oiottu. Ja ainoa mahdollisuus on, että kusettettu spekseissä ja kapasiteetti oikeasti pienempi, jotta kennoja tarvitaan vähemmän. Tai käytetty aivan luokattoman surkeita kennoja, jotka kaivettu jostain hylätyistä eristä. Tai sitten tosiaan jotain aivan luokattoman huonoja kiina kennoja.

Itse en tuollaista pommia ostaisi. Tuon kokoisen laadukkaan akun pitäisi maksaa about 5x tuo hinta. ennenkuin alkaisi saamaan mitään laadukasta.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
5
Soittasin silti ja kysyisin. Samalla selvittäisin et käyttääkö kontio oikeasti kiinalaisia kennoja akuissansa vai mikä homma. Voi noi akut olla ns. virallisia kuitenkin, mitä nopeasti katoin niin noi istuimen alle menevät akut näyttäis olevan suht samannäköisiä ainakin, mut erikseen en lähteny tarroja lukemaan. En sisälle ite tois vehkeitä missä kiinakennoja, mut eipä näitä muutenkaan taideta autotallin ulkopuolella säilytellä juurikaan.
Soitin suoraan Kontiolle josta siirrettiin maahantuojalle (vannetukku) jonka asiakaspalvelun mukaan nuo akut ovat ok, eli infoa suoraan "lähteestä". Smardan kanssa partnereita tjsp ja jälleenmyyjät kuten käyttämäni kauppa saa heiltä nuo akut.

Laturista sanoivat että vaikka mallia on viime vuonna takaisinvedetty tukesin toimesta niin tällä hetkellä myytävät ovat "korvattuja". Eli jos heitä uskoo niin nykyisten JN-60 sisuskalut on kai muutettu. Suositteli silti tekemään reklamaation kuvineen, jospa laturiksi saisi jotain luotettavampaa tilalle.

Ei täällä vanhassa syrjäisessä kerrostalossa ole muuta säilytyspaikkaa kuin oma kämppä, onneksi 1krs niin skootteri on helppo taluttaa ulos käyttöön.
Akut säilyy erillään parvekkeen oven vieressä, ja lataus hoituu myös parvekkeella (varjossa). Jos akku päättää ruveta joskus oikuttelemaan niin savut ja lieskat pysynee ulkona. Mutta oikein käsiteltynä ja huolehdittuna ei kai riski tuohon loppupelissä ole kovin suuri.
 
Liittynyt
04.08.2022
Viestejä
80
Nii tai tietää et näillä voi ajaa muutenkin ku nappi pohjassa. Tälleen kun ilmat lämmenny niin alkaa taas aika monenlaista oman elämänsä supersankaria näkymään liikenteessä laudoilla ja pyörillä ja muilla vermeillä. Sitä kun kattelee et millasia nopeuksia tullaan nurkan takaa mistä näkyvyys 0 tai ylipäätään tilannenopeus jokasessa risteyksessä noin 20kmh liian kova, niin herää vähän kysymys siitä et ymmärtääköhän kovin moni edes sen et kuinka häviävässä asemassa näillä ollaan tuolla liikenteessä verrattuna autoihin ja vaikkapa ihan moottoripyöriin. Sinällänsähän se on mulle ihan sama kuinka pahasti rytisee jos alkaa sitä rehtiä ottamaan auton kanssa tai muuten vaan silleen et sivullisille ei käy mitään, mut usein sitä kyllä kolistellaan ihan jalankulkijoiden tai muiden kanssa joilla on vähintäänkin yhtä huono asema.

No, kaipa ne sit kerrasta oppii, joskus se kerrasta oppiminen vaan vaatii sen et sen ilmalennon jälkeen ei enää noin muutenkaan opita yhtään mitään. En siis sinällänsä ihmettele et miks toi vakuutuspakko tuli. Nyt jos vielä noille spandexraketeille saattais sama vakuutuspakko, muutamille vois myös liikennesäännöt kerrata ja ehkä jonkinlainen teoriakoe siihen samalla missä keskityttäis väistämisvelvollisuuteen ja siihen et vaikka sä tuut sieltä nurkan takaa 40kmh niin ihan samalla tavalla sulla se väistämispakko on.
Sulla ainakin kova valitus sähköskuuteista ja vastaavista:sgiggle:Eikö äiti ostanut vai mikä noin kiukuttaa? Kyllä mä osaan ajaa niin ettei tule vaaratilanteita omasta toiminnasta johtuen.
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
91
Onko porukalla kokemuksia Pure Electric Air3 Pro+ laudasta?

Mietityttää etenkin teho. Nyt ollut lauta jossa 48V akku (608Wh). Verkkiksen sivuilla on ilmoitettu Puren tiedot oudosti:


Otaksun kuitenkin, että nykyisen laudan tehot on paremmat. Olenko oikeassa?

Lisäksi voisin kysyä vähän jarruista. Nykyisessä laudassa edessä ja takana levyjarru eli mekaaniset. Puressa on edessä rumpujarru ja takana sähköinen/kers. Nuo levyjarrut välillä ärsyttävät suhteellisen paljon kun vinkuvat vähäisestäkin vedestä... Mutta onko levyjarrut silti turvallisemmat/paremmat?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
243
Onko porukalla kokemuksia Pure Electric Air3 Pro+ laudasta?

Mietityttää etenkin teho. Nyt ollut lauta jossa 48V akku (608Wh). Verkkiksen sivuilla on ilmoitettu Puren tiedot oudosti:


Otaksun kuitenkin, että nykyisen laudan tehot on paremmat. Olenko oikeassa?

Lisäksi voisin kysyä vähän jarruista. Nykyisessä laudassa edessä ja takana levyjarru eli mekaaniset. Puressa on edessä rumpujarru ja takana sähköinen/kers. Nuo levyjarrut välillä ärsyttävät suhteellisen paljon kun vinkuvat vähäisestäkin vedestä... Mutta onko levyjarrut silti turvallisemmat/paremmat?
Riippuu paljon tehoa on sinun nykyisessä laudassa? Moottorin tehoa vaikea päätellä akun tiedoista.

Omasta mielestä tuolla on aika selkeästä ilmoitettu laudan tiedot, mikä noissa tiedoissa on siis outoa?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 963
Onko porukalla kokemuksia Pure Electric Air3 Pro+ laudasta?

Mietityttää etenkin teho. Nyt ollut lauta jossa 48V akku (608Wh). Verkkiksen sivuilla on ilmoitettu Puren tiedot oudosti:


Otaksun kuitenkin, että nykyisen laudan tehot on paremmat. Olenko oikeassa?

Lisäksi voisin kysyä vähän jarruista. Nykyisessä laudassa edessä ja takana levyjarru eli mekaaniset. Puressa on edessä rumpujarru ja takana sähköinen/kers. Nuo levyjarrut välillä ärsyttävät suhteellisen paljon kun vinkuvat vähäisestäkin vedestä... Mutta onko levyjarrut silti turvallisemmat/paremmat?
Kuten jo olikin sanottu, ei tuohon tehopuoleen voi ottaa mitään kantaa. Ja miten oudosti? Aina kannattaa katsoa valmistajan sivuilta jos jälleenmyyjän ilmoittamissa tuntuu olevan jotain erikoista.
Ja jos mietityttää niin ehkä joku yleisempi lauta josta on porukalla kokemuksia?

Jarruista on varmasti monta mielipidettä mutta huonompaan suuntaan menee varmasti jos nyt on kunnon jarrut molemmissa päissä ja vertaa lautaan, jossa vain kers toisessa päässä. On niin kaukana oikeasta jarrusta.

Levyt vs rummut jakaa tietysti mielipiteitä. Kummalla tahansa lauta pysää mutta itse en näe yhtään syytä, miksi ottaisin rumpujarrut jos voi valita levy vs rumpu. Kyllä levystä helpommin tehokkaamman saa ja huoltomukavuus on aivan omaa luokkaansa. Levyjarru on huollettu kun rummun kanssa pääsee vasta alkuun. Ja turvallisuuden kannalta kannalta se jarrujen kunnossapito ratkaisee, olettaen mitoituksen olevan alkujaan kohdallaan.
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
91
Mitä noihin jarruihin tulee, niin joskus jostain olin lukevinani, että rumpujarru olisi hyvä siksi, ettei se ole ulkopuolelta tulevalle lialle niin altis kuin nuo levyjarrut.

Riippuu paljon tehoa on sinun nykyisessä laudassa? Moottorin tehoa vaikea päätellä akun tiedoista.

Omasta mielestä tuolla on aika selkeästä ilmoitettu laudan tiedot, mikä noissa tiedoissa on siis outoa?
Ymmärtääkseni kovin paljon ei moottorin wateista voi päätellä. Nykyisessä jatkuva teho 450W (huippu 900W), Puressa 500W (huippu 710W). Aiemmassa laudassani oli 500W jatkuva (900W huippu) ja se oli paljon tehottomampi kuin tuo nykyiseni.

Puresta on ilmoitettu ampeerituntimäärä, joka on kaiketi kuitenkin eri asia kuin wattitunnit, joiden perusteella voi arvioida jotain akun kestosta ja toimintamatkasta (nykyisessä huippuluokkaa).

En tätä sähköoppia niin hyvin tunne, mutta joskus joku mulle sanoi, että mitä suurempi Wh-luku, sen pidempi toimintamatka.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
394
Sulla ainakin kova valitus sähköskuuteista ja vastaavista:sgiggle:Eikö äiti ostanut vai mikä noin kiukuttaa? Kyllä mä osaan ajaa niin ettei tule vaaratilanteita omasta toiminnasta johtuen.
Ihme tyyli avautua teillä nykyteineillä. On ostettu Evau jota varten kysellään neuvoa... ja sitten heti seuraavassa viestissä ruvetaan vittuilemaan.
Tuolla asenteella ei ole ihme jos joku muukin päättää viestisi vastaisuudessa ohittaa olankohautuksella.
Ei muuta kuin hyvää kesää.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 980
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 963
Mitä noihin jarruihin tulee, niin joskus jostain olin lukevinani, että rumpujarru olisi hyvä siksi, ettei se ole ulkopuolelta tulevalle lialle niin altis kuin nuo levyjarrut.
Riippuu, miten tiivis on mutta vähänpä levyjarrujen kanssa ongelmia on ja sen putsaaminen ottaa hetken, rumpujarrun paljon kauemman. Ja alkaen vaikka henkilöautoista, on käytännössä kaikissa ainakin edessä levyt. Sama todella monessa muussakin joten toimivat kyllä laudassakin.
Ja jos jarruvoimaa tarvitaan enemmän, levyn koon kasvattaminen on paljon helpompaa vs rumpu ja painokin pysyy edelleen järkevänä. Plus monta muuta mutta jokainen valitsee oman ajatuksensa mukaan.

Puresta on ilmoitettu ampeerituntimäärä, joka on kaiketi kuitenkin eri asia kuin wattitunnit, joiden perusteella voi arvioida jotain akun kestosta ja toimintamatkasta (nykyisessä huippuluokkaa).

En tätä sähköoppia niin hyvin tunne, mutta joskus joku mulle sanoi, että mitä suurempi Wh-luku, sen pidempi toimintamatka.
Suurempi Ah tai suurempi Wh kumpikin tarkoittaa pidempää kantamaa. Mutta Ah ei sellaisenaan kerro juuri mitään, tarvitaan lisäksi jännite. Wh-lukemia on parempi verrata mutta toki jännite on sielläkin hyvä tietää. Esimerkkinä:
10Ah ja 10V = 100Wh
10Ah ja 50V = 500Wh
Wh kertoisi siis yksittäisenä arvona enemmän.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
13
Lisäksi voisin kysyä vähän jarruista. Nykyisessä laudassa edessä ja takana levyjarru eli mekaaniset. Puressa on edessä rumpujarru ja takana sähköinen/kers. Nuo levyjarrut välillä ärsyttävät suhteellisen paljon kun vinkuvat vähäisestäkin vedestä... Mutta onko levyjarrut silti turvallisemmat/paremmat?
Löytyy kyseinen Pure.

Jos ajat semmoisissa paikoissa jossa voidaan vaatia äkkijarrutuksia niin mielummin tehokkaat levyt eteen ja taakse, yksi rumpujarru ei pääse samoihin tehoihin.
Toki rummulla pysähtyy, mutta omimmillaan se on nopeuden rajoittamiseen mutkissa kun ajelee cruise control päällä.
Itse ostin laudan työmatkaan (12 km päivässä) IP65-luokituksen, akkukeston ja huolettomuuden vuoksi. Moottori on myös lähes äänetön.

Jos haluaa jonkun virittely- ja rälläyslaudan niin joku toinen malli voisi sopia paremmin.
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
91
Löytyy kyseinen Pure.

Jos ajat semmoisissa paikoissa jossa voidaan vaatia äkkijarrutuksia niin mielummin tehokkaat levyt eteen ja taakse, yksi rumpujarru ei pääse samoihin tehoihin.
Toki rummulla pysähtyy, mutta omimmillaan se on nopeuden rajoittamiseen mutkissa kun ajelee cruise control päällä.
Itse ostin laudan työmatkaan (12 km päivässä) IP65-luokituksen, akkukeston ja huolettomuuden vuoksi. Moottori on myös lähes äänetön.

Jos haluaa jonkun virittely- ja rälläyslaudan niin joku toinen malli voisi sopia paremmin.
Kiitos tästä. Ajan kaupungissa, jossa on jyrkkiä mäkiä ja toisinaan ikävä kyllä noita äkkijarrutuspaikkojakin eli jarrutustehoa kyllä vaaditaan ja nuo levyjarrut ovat olleet niissä kyllä varsin hyvät. Ehkäpä pitää sitten vain hyväksyä se, että ne kitisevät, jos ajaa vähänkin jollain märällä kadulla tai kevään aavistuksen kuraisella kelillä ja puhdistelee niitä sitten.

Virittely ei niinkään inspaa ja cruise controlia ei ole ollut missään laudassa mulla enkä koe sitä tarvitsevani. Kunhan pohdiskelin tuota Purea, kun lupaavat juurikin nuo huimat säänkestävyydet ja itse haluaisin pystyä ajamaan lähes säässä kuin säässä. Mahdollisimman pitkälle viety helppohoitoisuus olisi plussaa ja se ei nyt aivan näiden levyjarrujen kanssa kohtaa. Lisäksi Puren paino olisi lähempänä sitä minkä toivoisin laudan painavan (mutta tiedän, että rangea ei saa ilman kunnon akkua), nykyisen kanssa olen vähän rajoilla, mutta toistaiseksi pärjännyt.

Nykyisellä pääsen yhdellä akullisella käytännössä sen 55-65km (enkä ole kevyimmästä päästä ihmisiä), mikä on laudalta tosi hyvin ja juuri tämä pitkä toimintamatka on se ominaisuus, johon olen ollutkin erityisen tyytyväinen. On tärkeää, ettei tarvitse olla koko ajan miettimässä, pääsenkö pisteestä A pisteeseen B ja vielä takaisin ja ehkä jonkun muunkin matkan samana päivänä ilman lataamista välissä.

Mikä sinun kokemuksesi on, kuinka pitkän matkan tuolla Purella keskimäärin pääsee yhdellä latauksella (toki riippuu maastosta ja kuskin painosta ja ties mistä)?

Pureen vaihtaminen ei myöskään toisi merkittävää muutosta muihin laudalta toivomiini ominaisuuksiin kuten jousitukseen tai sarvien taitettavuuteen, mutta vilkut siinä olisi.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
33
Riippuu, miten tiivis on mutta vähänpä levyjarrujen kanssa ongelmia on ja sen putsaaminen ottaa hetken, rumpujarrun paljon kauemman. Ja alkaen vaikka henkilöautoista, on käytännössä kaikissa ainakin edessä levyt. Sama todella monessa muussakin joten toimivat kyllä laudassakin.
Ja jos jarruvoimaa tarvitaan enemmän, levyn koon kasvattaminen on paljon helpompaa vs rumpu ja painokin pysyy edelleen järkevänä. Plus monta muuta mutta jokainen valitsee oman ajatuksensa mukaan.


Suurempi Ah tai suurempi Wh kumpikin tarkoittaa pidempää kantamaa. Mutta Ah ei sellaisenaan kerro juuri mitään, tarvitaan lisäksi jännite. Wh-lukemia on parempi verrata mutta toki jännite on sielläkin hyvä tietää. Esimerkkinä:
10Ah ja 10V = 100Wh
10Ah ja 50V = 500Wh
Wh kertoisi siis yksittäisenä arvona enemmän.
Jep. ah x v= wh.
Kun lautaa etsii niin ei kannata paljon ilmoitetusta kantamista välittää vaan tuos Wh määrästä. Jos yli 100kiloinen haluu päästä edes sen 40km mäkistä maastoa niin kyl siihen tarvitaan vähintään 960wh akku(20ah ja 48volttia). Mut kyl yleisesti myytävät 560wh-720wh riittää jos on kevyt tai ei tarvitse pitkää kantamas
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 462
Riippuu, miten tiivis on mutta vähänpä levyjarrujen kanssa ongelmia on ja sen putsaaminen ottaa hetken, rumpujarrun paljon kauemman. Ja alkaen vaikka henkilöautoista, on käytännössä kaikissa ainakin edessä levyt. Sama todella monessa muussakin joten toimivat kyllä laudassakin.
Ja jos jarruvoimaa tarvitaan enemmän, levyn koon kasvattaminen on paljon helpompaa vs rumpu ja painokin pysyy edelleen järkevänä. Plus monta muuta mutta jokainen valitsee oman ajatuksensa mukaan.
Ite ajoin monta vuotta levyjarrullisella M365 Prolla ja nyt Max G2 rumpujarruineen. Itse tykästynyt näillä kokemuksilla rumpujarruihin juurikin sen takia ettei niitä tarvi olla jatkuvasti säätämässä. Levyjarruissa kummasti jarrutusteho vaihtelee kelin mukaan ja jarrulevyt kuluvat moninkertaista vauhtia kun altistuvat mm. sateelle. Kostealla ajon jälkeen pääsee yleensä säätämään etäisyyksiä. Rumpujarrua ei joudu säätämään oikein ollenkaan. Varsinaista huoltoakaan en ole vielä vuoden ajon jälkeen joutunut tekemään mut jos sen nyt kerran vuoteen joutuu tekemään niin aika sama kuinka paljon siihen menee aikaa.
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
91
Olen siis aika lailla yhtäkkisesti ja olosuhteiden pakosta tilanteessa, jossa en haluaisi olla. Mitään uutta lautaa ei ollut tarkoitus hankkia ainakaan ennen ensi vuotta ja käydä läpi tätä rasittavaa lautojen vertailua (johon ei olisi halua eikä aikaa), mutta ei voi mitään, koska lauta ei ole enää ajokunnossa. Mulla on siis kaksi vaihtoehtoa:

a) ostan samanlaisen laudan (uuden) kuin mitä nyt omistan (niin kauan kuin niitä vielä saa)
b) ostan jonkun muun laudan (ja varteenotettavia malleja ei kovin montaa ole tarjolla + tässä kohdin kesää ylipäätään hyvien lautojen saatavuuskin alkaa olla jo heikohko)
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
401
Oli samaa vikaa G30sen renkaiden kanssa että katosi ilmat letkua ruuvatessa, laitoin paksumman o-renkaan sinne väliletkun naaras-liittimen pohjalle niin nyt kuuluu enää *tsip* kun ruuvaa irti
Kiitos, hyvä tietää. Tuo alkuperäinen täyttöadapteriletku ei lopeta ilman karkaamista, ennenkuin on ruuvannut liitintä irti niin pitkälle, että venttiiili sulkeutuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 700
Sulla ainakin kova valitus sähköskuuteista ja vastaavista:sgiggle:Eikö äiti ostanut vai mikä noin kiukuttaa? Kyllä mä osaan ajaa niin ettei tule vaaratilanteita omasta toiminnasta johtuen.
:confused:

Osuko jotenkin arkaan paikkaan vai mikä tää juttu on et pitää joku helvetin vanha viesti kaivaa jostain useamman sivun takia, vai ootko muuten vaan vähän yksinkertasempi tapaus jolla on pakottava tarve tulla todistelemaan et osaa ite kyllä ajaa, etenkin kun susta ei ollu puhe ja sun olemassaolosta en oikeastaan edes tienny noin 2min sitten? Kiva että osaat ajaa, hyvä sulle, en tiiä miks siitä pitää erikseen tulla mainitsemaan.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
939
Soittasin silti ja kysyisin. Samalla selvittäisin et käyttääkö kontio oikeasti kiinalaisia kennoja akuissansa vai mikä homma. Voi noi akut olla ns. virallisia kuitenkin, mitä nopeasti katoin niin noi istuimen alle menevät akut näyttäis olevan suht samannäköisiä ainakin, mut erikseen en lähteny tarroja lukemaan. En sisälle ite tois vehkeitä missä kiinakennoja, mut eipä näitä muutenkaan taideta autotallin ulkopuolella säilytellä juurikaan.

No, aliexpressin akun kanssa turvallisinta olis lopettaa käyttö heti ja hävittää se akku, mut tätähän et tainnu kysyä. Suosittelen vaan miettimään et onko mahdollisesti oma tai jonkun muun henki ton arvosta, samalla voi laskea et saako reilulla satasella ton kokosta akkua joka ois ihan kuranttia tavaraa. Sen verran voin paljastaa että ei, se kennojen määrä mitä tollaseen akkuun menee on sen verran suuri, eikä niitä kuitenkaan ihan noin halvalla saa.

Mut joo, kyllä akuissa kennot voi vetää aika huoletta 3.0v asti nyt ainakin. Ongelmana sähkövehkeissä vaan et jos on paskoja kennoja (kuten tossa aivan satavarmasti on jos ei oo hiekkaa täynnä) niin se voltage sag tekee temppunsa jo aikasemmin ja sulta häviää tehot jo 50% nurkilla. Et siinä mielessä toi on ihan hyvä raja, muutenkin tuntuu et aika monessa vehkeessä ne prosentit alkaa hupenemaan vähän eri tahtia sen 50% rajan alittuessa. Todennu saman kaikilla omilla vehkeillä, mut taitaa olla vaan teknologian ominaisuuksia kuitenkin. Kuten tossa postauksessakin sanotaan niin tietyn pisteen jälkeen alkaa jännite tippumaan aika jyrkkää vauhtia.
Juurikin tämä. Tuohon akkuun 13S9P ja 27Ah vaaditaan 117 kennoa. Laadukkat kennot on vähintään muutamia euroja per kappale. Vaikka valmistaja hankkisi niitä isoja määriä. Siihen lisäksi bms, nikkelit (toki tuossa hintaluokassa on varmasti nikkkelipäällysteistä rautaa). Johdotus, kotelointi ja itse työ. Sekä pitäisi siitä vielä valmistajalle jäädä katettakin ja kaikki tämä satkulla, kun osiin menee jo yli tuon reippaasti.

Siitä voi vähän miettiä, että missä on oiottu. Ja ainoa mahdollisuus on, että kusettettu spekseissä ja kapasiteetti oikeasti pienempi, jotta kennoja tarvitaan vähemmän. Tai käytetty aivan luokattoman surkeita kennoja, jotka kaivettu jostain hylätyistä eristä. Tai sitten tosiaan jotain aivan luokattoman huonoja kiina kennoja.

Itse en tuollaista pommia ostaisi. Tuon kokoisen laadukkaan akun pitäisi maksaa about 5x tuo hinta. ennenkuin alkaisi saamaan mitään laadukasta.
Tulipa kukkahattutädit mieleen vastauksista. Liitokalan akuista löytyy paljon testejä ja purkuvideoita, eikä jännittänyt ostaa. Eivät toki ole laadun jättiläisiä, mutta asiansa ajavia kuitenkin. Kapasiteettia kannattaa odottaa olevan 25% luvattua vähemmän, mutta hinta on silti kohdallaan. Akut ovat käytössä Kiinalaisessa mönkijässä, joka on koko vehje vain Liitokala- tai Volkswagen tasoa. Sopivat siis hyvin toisilleen.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
33
Akkujen kennojen laatu voi heitellä paljonkin. Ainakin kun puhutaan "Kiinan malleista". Se on totta, että monet random merkit voi olla heikkoja, mutta voi niitä olla laadukkaitakin. Eiköhän ne kaikki kennot ole Kiinasta. Sama kun puhutaan, ettei Kiinan lautaa kannata ostaa, mut onko niitä merkkejä kovinkaan paljon joita ei Kiinassa valmisteta. Ainakin suurin osa on Kiinasta
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 699
Viestejä
4 294 340
Jäsenet
71 690
Uusin jäsen
hatu

Hinta.fi

Ylös Bottom