Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
Tuossa tuli kyllä asiaa sikäli, että kerrostalon osalta on vaan parempi olla varovainen. Oma ja naapureiden henki kyseessä, jos sattuu isompaa. Toisaalta valitettavan moni lataa miettimättä sitä halvinta kiinalaista kuraa siellä kerrostalossa.

Itse lataan varastossa, erillisessä tilassa joten sikäli akuuttia hätää ei ole. Mutta tottakai pahimmilla helteillä mietin toisenkin kerran ja laturi on etäohjattavassa rasiassa, joten päälle kytkentä on oman harkinnan mukainen ja tarvittaessa ajastettu.
Eipä vaan ole aina mahdollista latailla varastossa tai parvekkeella järkevästi/laillisesti. Kerrostalo=et saa ladata pyörävarastossa, itsellä ei autotallia, 11h latausaika akulla ja illalla pitää laittaa lataukseen kun pääsee kotiin. Ainoat optiot olisivat pistää parvekkeelle lataukseen mutta itsellä sinne raahaaminen olisi aika perseestä ahtaiden välien (kaiuttimia, sohvaa, telkkaria jne) takia ja ei siellä ei sähköä (ja kaikki lähellä olevat pistokkeet ovat varattu jo jatkojohdoilla joissa enemmän kuin paljon virtaa syöviä laitteita ja tosiaan vaikka on kiinassa tehty laite niin jos myyty suomessa suomalaisesta liikkeestä niin vakuutuksien kanssa ei ongelmaa tule. Kämpästä poistuessa en jätä lataukseen mutta pakosta se on ladattava öisin että akkua on aamulla. Tulee sen verran kilometrejä että akkua myös kuluu, kotiin päästessä on monesti vain neljännes jäljellä kun on työmatkat ja muut suhailut suorittanut. Pakko pitää vain sammutuskalusto kunnossa aka iso sammutin ja sammutuspeite käsillä ja palovaroittimet virroissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
951
Eipä vaan ole aina mahdollista latailla varastossa tai parvekkeella järkevästi/laillisesti. Kerrostalo=et saa ladata pyörävarastossa, itsellä ei autotallia, 11h latausaika akulla ja illalla pitää laittaa lataukseen kun pääsee kotiin. Ainoat optiot olisivat pistää parvekkeelle lataukseen mutta itsellä sinne raahaaminen olisi aika perseestä ahtaiden välien (kaiuttimia, sohvaa, telkkaria jne) takia ja ei siellä ei sähköä (ja kaikki lähellä olevat pistokkeet ovat varattu jo jatkojohdoilla joissa enemmän kuin paljon virtaa syöviä laitteita ja tosiaan vaikka on kiinassa tehty laite niin jos myyty suomessa suomalaisesta liikkeestä niin vakuutuksien kanssa ei ongelmaa tule. Kämpästä poistuessa en jätä lataukseen mutta pakosta se on ladattava öisin että akkua on aamulla. Tulee sen verran kilometrejä että akkua myös kuluu, kotiin päästessä on monesti vain neljännes jäljellä kun on työmatkat ja muut suhailut suorittanut. Pakko pitää vain sammutuskalusto kunnossa aka iso sammutin ja sammutuspeite käsillä ja palovaroittimet virroissa.
Mjoo.


Sammutuspeite, jauhesammutin tai vaikkapa matto eivät sammuta akkupaloa. Sen sijaan kotona on hyvä olla alkusammutuksen varalle vaahtosammutin tai litiumsammutin. Näistä kahdesta sammuttimesta vaahtosammuttimesta on apua myös muissa kodin tulipaloissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 013
Keskustelusta havahtuneena tuli laitettua vaahtosammutin tilaukseen, niin paljon akullisia laitteita nykyään että 40-50€ On pieni sijoitus sammuttimesta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
Mjoo.

Ihan hyvä pointti muuten tuo jauhe vs muut. Itsellä on isompi jauhe ja pienempi vaahto plus peite ja ajatuksena rajata palo peitteellä ja isolla jauheella. Fakta on että tuollaista laudan sisällä olevaa isoa akkua et sammuta kun et pääse laudan sisuksiin ennen kuin on liian myöhäistä. Ideana siis vain rajata paloa kunnes ammattilaiset pääsevät paikalle ja estää kämppää palamasta kokonaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
Nyt on Zero 10:llä päästy tilanteeseen missä jarrut vain alkavat ilmoittaa ettei pysty. Levy on kulunut auki eikä lasittunut mutta etupää on mahdoton saada kunnon full on pidon rajoilla jarrutukseen koska pala ei vaan pure enää. Pitää kai jossain vaiheessa katsoa saisiko noihin paremmin purevia/pehmeämpiä paloja tai ovatko palat itsessään lasittuneet. Kilsoja mittarissa 655km. Hydrauliset olisi se optimi mutta en ole vielä valmis tunkemaan niin isoa rahasummaa. Olisi edes optio ostaa 1kpl ja vetää se eteen. Silloin ei tarvitsisi edes lautaa purkaa. Takajarrulla kun ei rehellisesti ole väliä kuin laudan hallinnan kannalta liukkaalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Onko missään näistä laudoista ym. irrotettavaa akkupakettia jonka voi viedä kotiinsa latautumaan?. Tuli vaan mieleen kun naapuri rahaa 60 kilon kontio cruiserin joka ikinen kerta yksiöönsä kun tulee ajelemasta. Luulisi tuon olevan jo jonkinlainen paloturvallisuus riskitekijä, kun ei tuota lykätä niin vaan ovesta ulos tai parvekkeelle, kun sellaista ei edes ole. Kämppäkin sillä niin täynnä kaikkea roinaa, että jos tuo kärähtää niin huonosti käy.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Onko missään näistä laudoista ym. irrotettavaa akkupakettia jonka voi viedä kotiinsa latautumaan?. Tuli vaan mieleen kun naapuri rahaa 60 kilon kontio cruiserin joka ikinen kerta yksiöönsä kun tulee ajelemasta. Luulisi tuon olevan jo jonkinlainen paloturvallisuus riskitekijä, kun ei tuota lykätä niin vaan ovesta ulos tai parvekkeelle, kun sellaista ei edes ole. Kämppäkin sillä niin täynnä kaikkea roinaa, että jos tuo kärähtää niin huonosti käy.
Augment ES 210 laudassa on ainakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 214
Onko missään näistä laudoista ym. irrotettavaa akkupakettia jonka voi viedä kotiinsa latautumaan?. Tuli vaan mieleen kun naapuri rahaa 60 kilon kontio cruiserin joka ikinen kerta yksiöönsä kun tulee ajelemasta. Luulisi tuon olevan jo jonkinlainen paloturvallisuus riskitekijä, kun ei tuota lykätä niin vaan ovesta ulos tai parvekkeelle, kun sellaista ei edes ole. Kämppäkin sillä niin täynnä kaikkea roinaa, että jos tuo kärähtää niin huonosti käy.
Augment ES 210 laudassa on ainakin.
Samoin vanhemmassa Augmentissa. Tuollaisen akun kanssa voisi edes kuvitella pärjäävänsä osassa palotilanteita, jos valmistelisi sopivan alusastian latausta varten. Irtoakun voisi edes teoriassa täyttää hiekalla ja/tai työntää (palokuormasta vapaalle) parvekkeelle tai heittää ulos maltillisesta korkeudesta, kunhan lataa astian päällä.

Tietysti moni voi oletusarvoisesti ladata tyhjällä avoimella betoniparvekkeella suuren osan ajasta, jolloin alusastian kanssa homma olisi helppo toteuttaa alunperin. Toisaalta harvoin moisessa Pripjat-kämpässä on sähköä parvekkeella. Nykyään tyypillisemmässä skenaariossa kesällä(skuuttien käyttökaudella) lämpötila parvekkeella helposti ylittää järkevän. Valmistajan hihavakiolla ilmoitettu latauslämpötila tai jopa säilytyslämpötila ylittyy heittämällä. Siispä tämä ei ole realistinen vaihtoehto. Kaikki eivät voi pitää parvekelasejakaan auki koko kesää, jos se nyt jotain auttaisi. Usein ei sekään edes auta tarpeeksi. Siispä pitää ladata ja säilyttää asunnossa, jossa sentään lämpötila on vain 30 eikä 45 astetta. Aktiivikäyttöisen keväällä ostetun laudan akku voisi olla aika valmis juhannukseen mennessä ilman vahinkoakin, jos moisella saunapartsilla yrittäisi ladata ja säilyttää.

Tosin tällaisten miettiminen tuntuu turhalta, koska 99% on tosiaan elämänkoululaisia, jotka naureskelevat kaikille riskeille ja ostavat halvinta mahdollista paskaa käyttäen sitä ohjetta lukematta. Ehkä järkevämpää olisi varautua siihen, että joku näistä moukista polttaa ja kaasuttaa talon. Miksei parvekkeilla tai ikkunallisessa huoneessa ole pakollisena varusteena ankkuria, jonka avulla turvallisuudesta kiinnostunut vähemmistöyksilö voisi varautua laskeutumaan palotilanteessa ulos? :hmm: Missä on nanny state silloin kun sitä kerrankin kaivattaisiin? :smoke:
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Nyt on Zero 10:llä päästy tilanteeseen missä jarrut vain alkavat ilmoittaa ettei pysty. Levy on kulunut auki eikä lasittunut mutta etupää on mahdoton saada kunnon full on pidon rajoilla jarrutukseen koska pala ei vaan pure enää. Pitää kai jossain vaiheessa katsoa saisiko noihin paremmin purevia/pehmeämpiä paloja tai ovatko palat itsessään lasittuneet. Kilsoja mittarissa 655km. Hydrauliset olisi se optimi mutta en ole vielä valmis tunkemaan niin isoa rahasummaa. Olisi edes optio ostaa 1kpl ja vetää se eteen. Silloin ei tarvitsisi edes lautaa purkaa. Takajarrulla kun ei rehellisesti ole väliä kuin laudan hallinnan kannalta liukkaalla.
Sama ilmiö itselläkin ajettu nyt 790km ja tuntuu ettei jarruissa ole enää samaa tehoa kuin uutena. Myöskin muutamaan otteeseen on saanut kiristellä vaijeria kun kahvat painuneet liikaa. Onko sit vaijeri venynyt vai palat kuluneet. Tarttee tutkia kans joku päivä et joko pitää tilailla uudet palat. Nehän on erilaiset edessä ja takana.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
Sama ilmiö itselläkin ajettu nyt 790km ja tuntuu ettei jarruissa ole enää samaa tehoa kuin uutena. Myöskin muutamaan otteeseen on saanut kiristellä vaijeria kun kahvat painuneet liikaa. Onko sit vaijeri venynyt vai palat kuluneet. Tarttee tutkia kans joku päivä et joko pitää tilailla uudet palat. Nehän on erilaiset edessä ja takana.
Normaalia vaijerin venymää. Pitää itsekin säädellä omat tänään. Ja joo palat ovat erilaiset edessä ja takana. Palojen ei pitäisi olla kuluneet elleivät ole mallia HELVETIN pehmeät. Tuntuu että ensimmäinen jarrutus menee semi nätisti mutta toinen tuntuu lämmön seurauksena olevan huomattavasti tehottomampi. Pitänee purkaa, hioa levyn pinta rikki, hioa palojen lasitunut pinta rikki jne jne.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ihan hyvä pointti muuten tuo jauhe vs muut. Itsellä on isompi jauhe ja pienempi vaahto plus peite ja ajatuksena rajata palo peitteellä ja isolla jauheella. Fakta on että tuollaista laudan sisällä olevaa isoa akkua et sammuta kun et pääse laudan sisuksiin ennen kuin on liian myöhäistä. Ideana siis vain rajata paloa kunnes ammattilaiset pääsevät paikalle ja estää kämppää palamasta kokonaan.
Miksi et lataa ja säilytä sitä lautaa parvekkeella?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
Miksi et lataa ja säilytä sitä lautaa parvekkeella?
Huonekaluja parvekkeella, ei pistokkeita (pitäisi olla erikseen sateenkestävä jatkojohto ja lauta ei kestä vettä), kapea rako josta lauta pitäisi saada ovelle (ilmastointilaitetta, kaiuttimia, sohvaa jne.) ja säilytys/latauslämpötila olisi melkoinen (parvekkeella helposti 40c). Joten no go kuten aimmin sanoin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
656
Onko missään näistä laudoista ym. irrotettavaa akkupakettia jonka voi viedä kotiinsa latautumaan?. Tuli vaan mieleen kun naapuri rahaa 60 kilon kontio cruiserin joka ikinen kerta yksiöönsä kun tulee ajelemasta. Luulisi tuon olevan jo jonkinlainen paloturvallisuus riskitekijä, kun ei tuota lykätä niin vaan ovesta ulos tai parvekkeelle, kun sellaista ei edes ole. Kämppäkin sillä niin täynnä kaikkea roinaa, että jos tuo kärähtää niin huonosti käy.
Itse kannan sähköläskin (fillari siis), jolla painoa 47kg päivittäin asuntooni. Siinä tosiaan myös "kiinteä" akku joten lataus kotona. Toki akku ei ole mitään tusinakamaa, vaan laadukas suomessa rakennettu varmasti aidoista kennoista, aidoilla nikkeleillä ja kuparilla tehty kennojen kiinnitykset jne.

Minulla on joitakin vuosia sitten syttynyt halpa kiinan akku (hailong koteloinen, eli näitä irrotettavia mustia muovikoteloita, mitä fillareissa näkee) kesken latauksen. Onneksi olin paikalla (samassa huoneessa). Ensiksi kuulin outoa ääntä akusta, jonka jälkeen pientä savun muodostumista. Tässä vaiheessa akku kantoon ja mietin hetken, että lähdenkö juoksemaan se kädessä ulos, mutta päädyin siihen, että en ehtisi rappusia alas. Vein akun kylppäriin suihkun alle. Suihku täysille ja kylppärin ovi kiinni.

Juuri kun sain suihkun auki leimahti akku kunnolla. No onneksi suihku sammutti nopeasti näkyvät liekit ja sitoi osan palokaasuista / savusta. Ja kun kylppärin ovi oli kiinni, ei savukaasut päässeet muun asunnon puolelle. Kylppärin kaakelit oli toki mustana melkein kattoon asti, mutta onneksi oli helppo pestä pois. Lattialla olevaan kaakeliin (jonka päällä akku oli) tuli pieni palojälki. Muuten ei tullut vahinkoja, ei edes niitä savusta johtuvia. Mutta jos akku olisi ollut palaessaan jossain muualla kuin suihkun alla kylppärissä niin lopputulos olisi ollut hiton paljon ikävämpi. Enää en ikinä osta halpaa kiinankuraa. Vain suomessa laadukkasti tehtyjä akkuja.

Olen nähnyt miten tuollaiset akut käyttäytyy palaessaan. Kävimme palokunnan sekä Preston edustajien jne kanssa polttamassa muutaman sähköpyörän akun. Kuvasimme dronella / lämpökameralla tätä prosessia. Testasimme samalla esim tälläisen "akkupussin" / sammutuspeitteen riittävyyttä. Paloi läpi oikein hienosti hyvin nopeasti. Pahintahan tuossa on, se kun kennot pääsevät kuumenemaan yli 800c hehkuviksi kekäleiksi, jotka vielä lentävät sieltä akusta monien metrien päähän. Tämäkin tuli hienosti videolle. Nämä sitten levittävät tulipaloa edelleen.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 861
Itse kannan sähköläskin (fillari siis), jolla painoa 47kg päivittäin asuntooni. Siinä tosiaan myös "kiinteä" akku joten lataus kotona. Toki akku ei ole mitään tusinakamaa, vaan laadukas suomessa rakennettu varmasti aidoista kennoista, aidoilla nikkeleillä ja kuparilla tehty kennojen kiinnitykset jne.

Minulla on joitakin vuosia sitten syttynyt halpa kiinan akku (hailong koteloinen, eli näitä irrotettavia mustia muovikoteloita, mitä fillareissa näkee) kesken latauksen. Onneksi olin paikalla (samassa huoneessa). Ensiksi kuulin outoa ääntä akusta, jonka jälkeen pientä savun muodostumista. Tässä vaiheessa akku kantoon ja mietin hetken, että lähdenkö juoksemaan se kädessä ulos, mutta päädyin siihen, että en ehtisi rappusia alas. Vein akun kylppäriin suihkun alle. Suihku täysille ja kylppärin ovi kiinni.

Juuri kun sain suihkun auki leimahti akku kunnolla. No onneksi suihku sammutti nopeasti näkyvät liekit ja sitoi osan palokaasuista / savusta. Ja kun kylppärin ovi oli kiinni, ei savukaasut päässeet muun asunnon puolelle. Kylppärin kaakelit oli toki mustana melkein kattoon asti, mutta onneksi oli helppo pestä pois. Lattialla olevaan kaakeliin (jonka päällä akku oli) tuli pieni palojälki. Muuten ei tullut vahinkoja, ei edes niitä savusta johtuvia. Mutta jos akku olisi ollut palaessaan jossain muualla kuin suihkun alla kylppärissä niin lopputulos olisi ollut hiton paljon ikävämpi. Enää en ikinä osta halpaa kiinankuraa. Vain suomessa laadukkasti tehtyjä akkuja.

Olen nähnyt miten tuollaiset akut käyttäytyy palaessaan. Kävimme palokunnan sekä Preston edustajien jne kanssa polttamassa muutaman sähköpyörän akun. Kuvasimme dronella / lämpökameralla tätä prosessia. Testasimme samalla esim tälläisen "akkupussin" / sammutuspeitteen riittävyyttä. Paloi läpi oikein hienosti hyvin nopeasti. Pahintahan tuossa on, se kun kennot pääsevät kuumenemaan yli 800c hehkuviksi kekäleiksi, jotka vielä lentävät sieltä akusta monien metrien päähän. Tämäkin tuli hienosti videolle. Nämä sitten levittävät tulipaloa edelleen.
Jännä että tunnut tietävän asiasta paljonkin, mutta Lithium paloa ei saa sammuttaa vedellä
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
656
Jännä että tunnut tietävän asiasta paljonkin, mutta Lithium paloa ei saa sammuttaa vedellä
Hassua, että se on juuri se melkeinpä ainut tapa sammuttaa se. Niin ne sähköautotkin sammutetaan. Nostetaan vedellä täytettyyn konttiin tms. Vesi estää "thermal runaway:n" etenemisen. Eli lämmön siirtymisen seuraavaan kennoon. Sitä yhtä palavaa kennoa ei saada sammumaan. Ainoastaan voidaan estää sen palon eteneminen seuraaviin kennoihin. Ja tähän vesi auttaa oikein hyvin (tai muu tapa jäähdyttää kennot)

Toki litium reagoi veden kanssa. Mutta se on siellä ehjissä kennoissa "turvassa"
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
29
Jännä että tunnut tietävän asiasta paljonkin, mutta Lithium paloa ei saa sammuttaa vedellä
Rupesin uteliaisuuttani googlettelemaan vastauksia väitteeseen niin kyllä Tukes suosittelee suurta vesimäärää jäähdytykseen ja tätä kautta myös sammutukseen jos ei ole saatavilla asiamukaisia sammuttimia lithium akkujen sammutukseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 854
Mielenkiintoinen juttu sähköauton akkupalosta: Sähköauto syttyi kolmesti – akkupalo on arvaamaton ja vaikea sammuttaa - Pelastustieto

Itselläkin kun sähkölautaa ja pyörää alkaa olemaan, niin täytyy vissiin vedellä täytetty amme sioittaa autotalliin :) .
Sähköpyörän akkua olen ladannut niin että on pyörässä kiinni, mutta kannattaisi ilmeisesti aina irroittaa. Irrotettuna kun se mahtuu hyvin vedellä täytettyyn isoon ämpäriin. Joka tapauksessa täytyy ennakoida ja suunnitella mahdollinen akkupalo, kun vaikuttaa olevan huonosti sammutettava.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
656
Tuossa vielä lyhyt klippi yhdestä akun "testipoltosta". Video kuvattu käsivaralta ja ääniraidassa jotain häikkää, mutta saa siitä vähän kuvaa. Tuossa testissä akku oli kääritty sellaiseen ns lipo pussiin. Jossa siis tarkoitus säilyttää akkuja latauksen jne ajan (ja jonka pitäisi estää paloa leviämästä jne). Vaikutukset ovat aika vähäiset. Palo "laantuu" aina välillä kunnes uusi kenno syttyy ja saa taas uutta polttoainetta paloon. Tuossa akussa kennoja oli 70kpl. (omassa akussani niitä on 140kpl) jne. Nuo hehkuvat kennot lensivät parhaimmillaan monen metrin päähän jääden vielä kytemään paikalleen (lämpökameralla lämpö yli 800c)

Lisäksi testasimme sytyttää akun myös metallilaatikossa. Sieltäkin paloi läpi iloisesti. Siitä voin laittaa myös pientä klippiä.

 
Liittynyt
10.05.2021
Viestejä
12
Yölevon jälkeen avasin pohjaluukun ja vedin main piuhan irti.
Pientä odottelua ja laitoin virtapiuhan takaisin kiinni ja käynnistys > Tilanne ei ole muuttunut eli hallintapaneeliin edelelleen vilkkuu vain tuo "E" virhekoodi.
...Noh, aamujumpan jälkeen sain tarpeekseni ja päätin laittaa meiliä tuki@gossenordic.com sähköpostia.
Odotellaan vastausta kun ei mitään netistä löydy --
Elikkäs, mulla on Iphone jossa Wilfan appi ja sillä hoidin tuon firmis päivityksen, toimi moitteetta. Mä epäilen jos KS:n softalla firmistä päivittää, se firmis ei ole ihan sama kuin Wilfan oma , jotain renkaan halkaisijaa on siinä firmiksessä esim. muutettu tuon alinopeuden takia, mutta ei kulje silti sitä 25, jää 23 ja rapiat.
Sitten on toi vanha samppa, johon on asennettu se KS:n 1.39 versio, ei ole simmiä, ei wifiä päällä, ainoastaa bluukkari. Tuolla kompolla homma toimii kuin junan vessa, toisaalta kun rajoittamaton nopeus on päällä, en noita luurien softia sen kummemmin kaipaa, sen kun ajaa...
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Itse kannan sähköläskin (fillari siis), jolla painoa 47kg päivittäin asuntooni. Siinä tosiaan myös "kiinteä" akku joten lataus kotona. Toki akku ei ole mitään tusinakamaa, vaan laadukas suomessa rakennettu varmasti aidoista kennoista, aidoilla nikkeleillä ja kuparilla tehty kennojen kiinnitykset jne.

Minulla on joitakin vuosia sitten syttynyt halpa kiinan akku (hailong koteloinen, eli näitä irrotettavia mustia muovikoteloita, mitä fillareissa näkee) kesken latauksen. Onneksi olin paikalla (samassa huoneessa). Ensiksi kuulin outoa ääntä akusta, jonka jälkeen pientä savun muodostumista. Tässä vaiheessa akku kantoon ja mietin hetken, että lähdenkö juoksemaan se kädessä ulos, mutta päädyin siihen, että en ehtisi rappusia alas. Vein akun kylppäriin suihkun alle. Suihku täysille ja kylppärin ovi kiinni.

Juuri kun sain suihkun auki leimahti akku kunnolla. No onneksi suihku sammutti nopeasti näkyvät liekit ja sitoi osan palokaasuista / savusta. Ja kun kylppärin ovi oli kiinni, ei savukaasut päässeet muun asunnon puolelle. Kylppärin kaakelit oli toki mustana melkein kattoon asti, mutta onneksi oli helppo pestä pois. Lattialla olevaan kaakeliin (jonka päällä akku oli) tuli pieni palojälki. Muuten ei tullut vahinkoja, ei edes niitä savusta johtuvia. Mutta jos akku olisi ollut palaessaan jossain muualla kuin suihkun alla kylppärissä niin lopputulos olisi ollut hiton paljon ikävämpi. Enää en ikinä osta halpaa kiinankuraa. Vain suomessa laadukkasti tehtyjä akkuja.

Olen nähnyt miten tuollaiset akut käyttäytyy palaessaan. Kävimme palokunnan sekä Preston edustajien jne kanssa polttamassa muutaman sähköpyörän akun. Kuvasimme dronella / lämpökameralla tätä prosessia. Testasimme samalla esim tälläisen "akkupussin" / sammutuspeitteen riittävyyttä. Paloi läpi oikein hienosti hyvin nopeasti. Pahintahan tuossa on, se kun kennot pääsevät kuumenemaan yli 800c hehkuviksi kekäleiksi, jotka vielä lentävät sieltä akusta monien metrien päähän. Tämäkin tuli hienosti videolle. Nämä sitten levittävät tulipaloa edelleen.
En kyllä itse yrittäisi kerrostalokämpässä sammuttaa sitä lithiumakkua vaan ikkunasta/parvekkeelta akku ulos. Palokaasutkin on vaarallisia sisätiloissa ja normi hanasta tulee vettä melko hitaasti. Toki jos vedellä täytetty ampäri tms. on siinä vieressä niin laittaa sinne. Riippuen tuurista voi saada pahatkin palovauriot kun yrittää sisällä tuollaista sammuttaa. Siellä ulkona ei vaaranna muita talon asukkaita eikä omaa kämppää. Itse OKT:ssa asuvana heittäisin vaan akun pihalle ja letkulla vettä päälle.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
En kyllä itse yrittäisi kerrostalokämpässä sammuttaa sitä lithiumakkua vaan ikkunasta/parvekkeelta akku ulos. Palokaasutkin on vaarallisia sisätiloissa ja normi hanasta tulee vettä melko hitaasti. Toki jos vedellä täytetty ampäri tms. on siinä vieressä niin laittaa sinne. Riippuen tuurista voi saada pahatkin palovauriot kun yrittää sisällä tuollaista sammuttaa. Siellä ulkona ei vaaranna muita talon asukkaita eikä omaa kämppää. Itse OKT:ssa asuvana heittäisin vaan akun pihalle ja letkulla vettä päälle.
Vaan dumppaappa palava 25kg lauta tai pahimmillaan kokonainen fillari parvekkeelta toivoen että joku ei ole alla... No thanks. En aio itse alkaa repimään moista akkua/lautaa johonkin parvekkeelle ja nostelemaan yli akkusto juuri sopivasti rintakehän tai naaman korkeudella. EHKÄ tekisin tuon sähköpyörän irtoakun kanssa. En yhtään isommalla tai kiinteällä setillä ja senkin vain jos palo aivan alussa/savuamassa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Vaan dumppaappa palava 25kg lauta tai pahimmillaan kokonainen fillari parvekkeelta toivoen että joku ei ole alla... No thanks. En aio itse alkaa repimään moista akkua/lautaa johonkin parvekkeelle ja nostelemaan yli akkusto juuri sopivasti rintakehän tai naaman korkeudella. EHKÄ tekisin tuon sähköpyörän irtoakun kanssa. En yhtään isommalla tai kiinteällä setillä ja senkin vain jos palo aivan alussa/savuamassa.
No mitä sille sitten tekee? Antaa palaa siellä kämpässä? 25kg laudan nyt heittää melko nopeasti pihalle, toki ensin katsoo ettei siellä alla ole ihmisiä. Vedellä sammuttaminen toimii jos on astia täynnä vettä ja irtoakku, jonka upottaa sinne. Toki paras vaihtoehto on olla tarkoitukseen sopiva sammutin, mutta eipä taida monelta löytyä sellaista. Kerrostalo kämpässä kannattaa miettiä aika tarkkaa, jos meinasi siellä isoja lithium akkuja ladata.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
No mitä sille sitten tekee? Antaa palaa siellä kämpässä? 25kg laudan nyt heittää melko nopeasti pihalle, toki ensin katsoo ettei siellä alla ole ihmisiä. Vedellä sammuttaminen toimii jos on astia täynnä vettä ja irtoakku, jonka upottaa sinne. Toki paras vaihtoehto on olla tarkoitukseen sopiva sammutin, mutta eipä taida monelta löytyä sellaista. Kerrostalo kämpässä kannattaa miettiä aika tarkkaa, jos meinasi siellä isoja lithium akkuja ladata.
Mietihän muita riskejä. Haluatko että sopivasti moiset akut räjähtävät silmille? Olen nähnyt kuvia kun rc/airsoft piireissä on sormet kokeneet kovia ihan pikku lipojen kanssa. Lisää siihen kapasiteettia ja kokoa ja homma on varsin mielenkiintoinen. Jos lataat sisällä hanki edes kalusto rajata paloa. Itsellä on paria sammutintyyppiä. Jos noilla ei pärjää en oikein voi muutakaan tehdä ellei tosissaan savuava sähköpyörän akku joka on helppo heittää vaikka suoraan laturista ikkunan läpi alas jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
408
Elikkäs, mulla on Iphone jossa Wilfan appi ja sillä hoidin tuon firmis päivityksen, toimi moitteetta. Mä epäilen jos KS:n softalla firmistä päivittää, se firmis ei ole ihan sama kuin Wilfan oma , jotain renkaan halkaisijaa on siinä firmiksessä esim. muutettu tuon alinopeuden takia, mutta ei kulje silti sitä 25, jää 23 ja rapiat.
Sitten on toi vanha samppa, johon on asennettu se KS:n 1.39 versio, ei ole simmiä, ei wifiä päällä, ainoastaa bluukkari. Tuolla kompolla homma toimii kuin junan vessa, toisaalta kun rajoittamaton nopeus on päällä, en noita luurien softia sen kummemmin kaipaa, sen kun ajaa...
Noh, nopeutta en päässyt testaamaa koska firmiksen päivitys leikkasi kiinni.
Tosiaan päivityksen aikana Sampassa ei ole SIM-korttia. Oli vain WiFi ja Bluethooth.

Mutta, Gossen tuki vastasi ja kuittasi, että voi viedä huoltoon postilla tai pks-alueella tonne Vantaan toimipisteeseen.

Katsotaan sitten, että miten kävi..
 
Liittynyt
26.07.2021
Viestejä
31
Terve ! Innostuin tuollaisen eco augment es210 liisaamaan, onko siitä kukaan onnistunut poistamaan tuota 25km/h rajoitusta ?
Millä softilla kannattaisi lähteä kokeilemaan ? Osaako joku sanoa kenen valmistama lauta tämä ES210 on ?
ES210
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Mietihän muita riskejä. Haluatko että sopivasti moiset akut räjähtävät silmille? Olen nähnyt kuvia kun rc/airsoft piireissä on sormet kokeneet kovia ihan pikku lipojen kanssa. Lisää siihen kapasiteettia ja kokoa ja homma on varsin mielenkiintoinen. Jos lataat sisällä hanki edes kalusto rajata paloa. Itsellä on paria sammutintyyppiä. Jos noilla ei pärjää en oikein voi muutakaan tehdä ellei tosissaan savuava sähköpyörän akku joka on helppo heittää vaikka suoraan laturista ikkunan läpi alas jos siltä tuntuu.
Kuten sanoin, niin noiden akkujen lataamisen kanssa pitäisi niitä riskejä miettiä varsinkin jossain kerrostalokämpässä. Riippuu tietenkin missä vaiheessa se palo on voiko sitä akkua siirtää vai ei. Lähtökohtaisesti kannattaisi olla jo joku metallinen laatikko missä lataa irtoakut. Laitteissa kiinni olevien isojen kiina akkujen lataamista sisällä ainakin itse miettisin kaksi kertaa kerrostalokämpässä. Itse näin OKT:ssa asuvana lataan ulkona akut kelin salliessa.
 
Liittynyt
26.07.2021
Viestejä
31
Kuten sanoin, niin noiden akkujen lataamisen kanssa pitäisi niitä riskejä miettiä varsinkin jossain kerrostalokämpässä. Riippuu tietenkin missä vaiheessa se palo on voiko sitä akkua siirtää vai ei. Lähtökohtaisesti kannattaisi olla jo joku metallinen laatikko missä lataa irtoakut. Laitteissa kiinni olevien isojen kiina akkujen lataamista sisällä ainakin itse miettisin kaksi kertaa kerrostalokämpässä. Itse näin OKT:ssa asuvana lataan ulkona akut kelin salliessa.
Miksiköhän näissä ei ole LiFePo akkuja ..
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
Kuten sanoin, niin noiden akkujen lataamisen kanssa pitäisi niitä riskejä miettiä varsinkin jossain kerrostalokämpässä. Riippuu tietenkin missä vaiheessa se palo on voiko sitä akkua siirtää vai ei. Lähtökohtaisesti kannattaisi olla jo joku metallinen laatikko missä lataa irtoakut. Laitteissa kiinni olevien isojen kiina akkujen lataamista sisällä ainakin itse miettisin kaksi kertaa kerrostalokämpässä. Itse näin OKT:ssa asuvana lataan ulkona akut kelin salliessa.
Järkkäätkö meille kaikille kerrostaloissa asuville latauspaikat :D? Etenkin jos lauta ei kestä vettä ja pitäisi läpi vuoden kelistä riippumatta ladata joka melkein joka päivä/joka päivä. Joskus on vain otettava riskejä koska ei halua asua rivarissa tai okt:ssä. Pyöräkellari olisi looginen mutta siellä ei saa ladata. Jos olisi autotalli niin siellähän saisi ladata mutta eipä ole itsellä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Miksiköhän näissä ei ole LiFePo akkuja ..
Olisi kyllä paljon turvallisempi vaihtoehto, mutta tekisi laudoista kalliimpia ja kuluttuttajat ei taida yleisesti olla kovin huolissaan akkujen turvallisuudesta.

Järkkäätkö meille kaikille kerrostaloissa asuville latauspaikat :D? Etenkin jos lauta ei kestä vettä ja pitäisi läpi vuoden kelistä riippumatta ladata joka melkein joka päivä/joka päivä. Joskus on vain otettava riskejä koska ei halua asua rivarissa tai okt:ssä. Pyöräkellari olisi looginen mutta siellä ei saa ladata. Jos olisi autotalli niin siellähän saisi ladata mutta eipä ole itsellä.
Elämä on täynnä valintoja. Jos haluaa asua kerrostalossa, niin sitten hyväksyttävä sen tuomat haasteet elämään. Pyöräkellarissa lataamisen ongelma on ettei kukaan ole sitä paloa näkemässä ja ei taida niissä olla palovaroittimia vanhemmissa taloissa ainakaan. Noilla Kiina akuilla tarkoitin näitä halpis ebay ym. akkuja & noname ebay ym. lautoja. Merkkilaitteissa akkuturvallisuus on yleisesti ottaen ihan hyvällä tasolla. Eli pysyy erossa niistä kiinan noname halpiksista, niin ei pitäisi nyt hirveän suurta vaaraa olla. Aika monissa kodin laitteissa on muutenkin se lithium akku eikä merkkilaitteet kärähtele noname kiinalaiset kärähtelee. Voi tulevaisuudessa olla melkoinen riski kerrostalojen paloturvallisuudelle nämä kiinalaudat kun porukka lataa niitä nukkuessa tai kun eivät ole kotona.
 
Liittynyt
26.07.2021
Viestejä
31
Olisi kyllä paljon turvallisempi vaihtoehto, mutta tekisi laudoista kalliimpia ja kuluttuttajat ei taida yleisesti olla kovin huolissaan akkujen turvallisuudesta.



Elämä on täynnä valintoja. Jos haluaa asua kerrostalossa, niin sitten hyväksyttävä sen tuomat haasteet elämään. Pyöräkellarissa lataamisen ongelma on ettei kukaan ole sitä paloa näkemässä ja ei taida niissä olla palovaroittimia vanhemmissa taloissa ainakaan. Noilla Kiina akuilla tarkoitin näitä halpis ebay ym. akkuja & noname ebay ym. lautoja. Merkkilaitteissa akkuturvallisuus on yleisesti ottaen ihan hyvällä tasolla. Eli pysyy erossa niistä kiinan noname halpiksista, niin ei pitäisi nyt hirveän suurta vaaraa olla. Aika monissa kodin laitteissa on muutenkin se lithium akku eikä merkkilaitteet kärähtele noname kiinalaiset kärähtelee.
Rc auton akuille oli aikanaan tällaisia latauslaatikoita jotka oli paloturvallisia, jos laudasta irtoaa akku niin joku tällainen ratkaisu?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
Olisi kyllä paljon turvallisempi vaihtoehto, mutta tekisi laudoista kalliimpia ja kuluttuttajat ei taida yleisesti olla kovin huolissaan akkujen turvallisuudesta.



Elämä on täynnä valintoja. Jos haluaa asua kerrostalossa, niin sitten hyväksyttävä sen tuomat haasteet elämään. Pyöräkellarissa lataamisen ongelma on ettei kukaan ole sitä paloa näkemässä ja ei taida niissä olla palovaroittimia vanhemmissa taloissa ainakaan. Noilla Kiina akuilla tarkoitin näitä halpis ebay ym. akkuja & noname ebay ym. lautoja. Merkkilaitteissa akkuturvallisuus on yleisesti ottaen ihan hyvällä tasolla. Eli pysyy erossa niistä kiinan noname halpiksista, niin ei pitäisi nyt hirveän suurta vaaraa olla. Aika monissa kodin laitteissa on muutenkin se lithium akku eikä merkkilaitteet kärähtele noname kiinalaiset kärähtelee. Voi tulevaisuudessa olla melkoinen riski kerrostalojen paloturvallisuudelle nämä kiinalaudat kun porukka lataa niitä nukkuessa tai kun eivät ole kotona.
:facepalm:
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
656
LiFePo akut ovat kyllä turvallisia. Mutta halvempia kuin li-ion akut eli hinta ei selitä miksi niitä ei käytetä. Vaan se, että niiden energiatiheys on surkea. Vaatisi hitosti isomman akuston fyysisesti, jotta päästäisiin samaan kapasiteettiin. Painoakin tulisi hitosti lisää. Kas kun et ehdota lyijyakkuja.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Rc auton akuille oli aikanaan tällaisia latauslaatikoita jotka oli paloturvallisia, jos laudasta irtoaa akku niin joku tällainen ratkaisu?
No tuohon nyt käy mikä tahansa riittävän iso & tukeva metallilaatikko. Tekisi hieman turvallisempaa siitä irtoakkujen lataamisesta. Tosin merkkiakkujen kohdalla en olisi kovin huolissani, ei ne lipo puhelimissa/tableteissa/läppäreissä ym. itsestään syty (ellei sitten ole joku halpa tarvike). Toki muutomia poikkeuksia löytyy kun valmistajille on sattunut jotain kämmäystä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Kuuluisi tyhmät ihmiset ketjuun mutta jätin laudan pariksi tunniksi auton etupenkille ja palatessa koko lauta melkoisen kuuma ja mb lämpötila näytti 71c.
Ei vaikuttaisi tulleen mitään vahinkoa ja toimii normaalisti mutta täytynee tarkkailla jonkin aikaa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Kuuluisi tyhmät ihmiset ketjuun mutta jätin laudan pariksi tunniksi auton etupenkille ja palatessa koko lauta melkoisen kuuma ja mb lämpötila näytti 71c.
Ei vaikuttaisi tulleen mitään vahinkoa ja toimii normaalisti mutta täytynee tarkkailla jonkin aikaa.
Ei noista lämmöistä vielä hajoa vaikka akku nyt ei tykkää kovin kuumasta. Kannattaa antaa jäähtyä enne lataamista & käyttöä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
656
Ei noista lämmöistä vielä hajoa vaikka akku nyt ei tykkää kovin kuumasta. Kannattaa antaa jäähtyä enne lataamista & käyttöä.
Laadukkaissa akuissa on bms joka estää lataaamisen ja purkamisen jos akku on liian kuuma tai kylmä. Tuossa on esimerkiksi oman akkuni lämpötilarajat tällä hetkellä.

 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Laadukkaissa akuissa on bms joka estää lataaamisen ja purkamisen jos akku on liian kuuma tai kylmä. Tuossa on esimerkiksi oman akkuni lämpötilarajat tällä hetkellä.

Tottakai, mutta paljon on niitä ei niin laadukkaitakin. Ihan akun pitkäikäisyyden kannalta en kyllä itse lataisi esim. 58c akkua vaikka BMS sen sallisikin. Monet valmistajat ei suosittele yli 45c akun lataamista.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
656
Tottakai, mutta paljon on niitä ei niin laadukkaitakin. Ihan akun pitkäikäisyyden kannalta en kyllä itse lataisi esim. 58c akkua vaikka BMS sen sallisikin. Monet valmistajat ei suosittele yli 45c akun lataamista.
Tämähän tuossa on ongelmana, kun osan pitää saada lauta mahdollisimman halvalla, jolloin akku voi olla mitä vaan kuraa jne.

Olet kyllä tuossa oikeassa. Ja ei ole tuollaisissa lämmöissä ikinä ladattua, voisinkin tuon asetuksen muuttaa samantien fiksummaksi.

Edit: muutin samantien latauksen rajat niin, että ei salli yli 45c akun lataamista, ja recovery lämpö on 38c.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
Kuuluisi tyhmät ihmiset ketjuun mutta jätin laudan pariksi tunniksi auton etupenkille ja palatessa koko lauta melkoisen kuuma ja mb lämpötila näytti 71c.
Ei vaikuttaisi tulleen mitään vahinkoa ja toimii normaalisti mutta täytynee tarkkailla jonkin aikaa.
Tervetuloa joukkoon. Piti olla pikakeikka töissä ja lauta kaverin autossa monta tuntia. Lautaa autosta nostaessa lämpötila stongalta yms metalliosilla 45c... Onneksi oli edes tummenetut lasit autossa niin hillitsi edes hiukan.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Tämähän tuossa on ongelmana, kun osan pitää saada lauta mahdollisimman halvalla, jolloin akku voi olla mitä vaan kuraa jne.

Olet kyllä tuossa oikeassa. Ja ei ole tuollaisissa lämmöissä ikinä ladattua, voisinkin tuon asetuksen muuttaa samantien fiksummaksi.
Käsittääkseni ne sähköpyörä/lauta palot on Suomessa olleet lähinnä vain niissä halpiksissa, joissa ei ole kunnon suojauksia. Lipo on oikein käytettynä kunnon BMS:llä turvallinen. Kuten puhelimet ym. osoittaa. Jokaiselta löytyy eikä niitä paloja usein uutisoida alkuperäisellä akulla.

No joo tuota tosiaan kannattaa tiputtaa. Tosin ei muutomalla "kuumalla" lataus kerralla ole merkitystä, vaikuttaa vaan akun "kulumiseen". Toki jos aina lataa kuumana, niin sitten varmaan alkaa huomaamaan jossain vaiheessa. Akut ovat sen verran arvokkaita, että kuumana en itsekkään lataa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Osaan sanoa yhden merkin jonka vermeet ei tuu tavalla tai toisella kiinasta. Siellä ne akutkin niihin kasataan et jos leimaa kaikki kiinasta tulevat akut paloturvariskiks niin aika suurella todennäkösyydellä kannattaa se omakin vehje heivata ikkunasta jo pihalle.

Mut ei se ongelma oo ne akut mitkä tulee valmiiks jo niissä vehkeissä. Toki niitäkin löytyy paskoja jos ottaa ne halvimmat kiinakennot niin aika kuraahan sieltä saa, mutta ihan sellasta hengenvaarallista vermettä tuskin siltikään. Eri asia sit ne aliexpressin erikseen ostettavat akut joissa luvataan mahdotonta kapasiteettia ja oikeasti puolet kennoista on hiekkaa ja se kasaaminenkin tehty vähän miten sattuu, niin niitten kanssa nyt ei oikeastaan kannata edes lähteä leikkimään.

Asiaan perehtymällä kuitenkin selviää sellanen pikkudetaili et valtaosa ainakin noista isommista vehkeistä on yhen kiinalaisen lafkan kasaamia, jotka sit myydään eteenpäin isoissa määrissä muille firmoille niitten logoilla yms. Tarpeeks paljon kun lyö rahaa tiskiin niin sitähän saa sanella aika tarkasti et millasia vempeleitä haluaa, vaikkakin ne silti aika identtisen näkösiä toisiensa kanssa on pienillä muutoksilla. Kaabon, Apollon ja Zeron vehkeet on ainakin pääosin kiinalaisen Titanin valmistamia vermeitä, joita myydään yksittäinkin alibaban kautta, alkuperäisillä logoilla vaan. Akkukapasiteetit ja kaikki mätsää niin ei tossa kummosempaa salapoliisin työtä tartte tehdä arvatakseen et mistä ne laudat oikeasti tulee.

Et ei mulla sen suurempaa pelkoa oo akkupalosta vaikka kiinalaista lautaa onkin tulossa, toisaalta se on Samsungin kennoilla se akku ja kunhan se on kasattu fiksusti ja BMS hoitaa hommansa niin mitään ei pitäis sattua, tätähän ei toisaalta akkua purkamatta voi sanoa, mikä on kyllä sellanen homma mihin ei tuu lähdettyä. Tottakai vaahtosammutin pitää hommata, mut se 50€ investointi ei nyt kenenkään taloutta pitäis kaataa jos ylipäätään on varaa lauta hommata, varsinkin jos sitä lautaa joutuu lataamaan kämpässänsä.

Toki tollanen 60v 21ah akku sisältää kennoja mm. aivan vitusti niin epäilen vähän et miten joku vaahtosammutin sitä pystyy hillitsemään. Omilla toimillahan tohon pystyy vaikuttamaan aika merkittävästikin, ja se että edes asia on käynyt mielessä on enemmän mitä valtaosalla varmasti. Aika varmasti tälläkin hetkellä jollakin kuumalla lasitetulla parvekkeella on jollain lauta latauksessa ilman et edes on kerinnyt ajattelemaan asiaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 214
Terve ! Innostuin tuollaisen eco augment es210 liisaamaan, onko siitä kukaan onnistunut poistamaan tuota 25km/h rajoitusta ?
Millä softilla kannattaisi lähteä kokeilemaan ? Osaako joku sanoa kenen valmistama lauta tämä ES210 on ?
ES210
Eiköhän se ole Shenzen Huanxi Technology, kuten aiemmassakin sarjassa. Siihen vanhaankaan ei ole vissiin löytynyt muuta kuin valikon tarjoamat optiot, jotka kai uudessa napattu pois.

Eipä sillä nopeuden lisäämisellä tuossa vehkeessä paljon hyötyä saavuta. Aika hyvin sallittuun nopeuteen mitoitettu. Vanha mallihan ainakin kulkee rajoitin päälläkin alamäkeen vapaalaskuna kovempaakin, kunhan kaasuvipu kokonaan vapautetaan. Tämä on sinänsä hyödyllistä ja taloudellista. Vähän pidemmässä mäessä noin neljä kymppiä kokeiltu mittariin, eikä ole niin mukavaa ja turvallista kyytiä, että jatkuvasti viitsisi moisella mennä.

Enemmän tekisi mieli saada lisää tehoa hetkellisesti mäennousuun tai kiihdytykseen, ja sitähän kai uudessa jo vähän on. Akkukapasiteetti ei kuitenkaan kovin juhlallinen ole, joten haluaako sitä rajallista toimintamatkaa kurjistaa lisäämällä matkanopeutta? Aika jarruttomalla pelillä vieläpä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
No ei tietenkään kaikki kiinasta tulevat akut ole paloturvallisuus riskejä. Tulee sieltä paljon hyviä tuotteitakin. Kuten sanoin ne noname tuotteet/akut on se riski. Tunnetut kunnon valmistajat ei laita nimeään mihinkään täyteen paskaan, vaan vaativat tietyt asiat kuntoon. Ei ne tunnetut kiinalaiset puhelimetkaan syty orkkisakuilla tuleen ja niitä on todella paljon Suomessakin.

Kuten sanoin niitä halpoja noname lautoja/pyöriä on Suomessakin palanut ihan riittävästi. Lipojen kanssa turvallisuus asiat pitää olla kunnossa, varsinkin kun puhutaan isoista lipoista.
 
Liittynyt
02.06.2021
Viestejä
10
Vähän tilannepäivitystä dhgate g30 Max säätöön:

Tänään tuli dhgatelta uusi seurantanumero 3.6 tilattuun lautaan yksärillä ja sanoivat, että lähetetty varastolta tulemaan. 17trackin mukaan tuote olis rekisteröity dpdnkin päässä, jos vaikka tällä kertaa saapuisi perille asti. :)
 
  • Tykkää
Reactions: xp9
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Kysytäänpä nyt vähemmän kryptisesti että löytyykö laillisia laatuvehkeitä jotka kuljettaa n.120 kilon "punkeroa". Jotenkin ruvennut kiinnostamaan laudan hankinta ensi kesäksi kun en autoa omista, ja polkupyöräkin varastettiin. Toisaalta taitaa olla vaikeuksia löytää sopivaa kypärää jos lauta löytyy.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
Kysytäänpä nyt vähemmän kryptisesti että löytyykö laillisia laatuvehkeitä jotka kuljettaa n.120 kilon "punkeroa". Jotenkin ruvennut kiinnostamaan laudan hankinta ensi kesäksi kun en autoa omista, ja polkupyöräkin varastettiin. Toisaalta taitaa olla vaikeuksia löytää sopivaa kypärää jos lauta löytyy.
Mikä on budjetti? Laitteita kyllä löytyy mutta mitkä on muut speksit? Kantomatka, kuinka paljon halutaan mäennousukykyä, jousitusta, jarruja jne jne?
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Vähän tilannepäivitystä dhgate g30 Max säätöön:

Tänään tuli dhgatelta uusi seurantanumero 3.6 tilattuun lautaan yksärillä ja sanoivat, että lähetetty varastolta tulemaan. 17trackin mukaan tuote olis rekisteröity dpdnkin päässä, jos vaikka tällä kertaa saapuisi perille asti. :)
Näköjään omaankin tilaukseen on nyt päivittynyt dpd:n seurantanumero jolla ainakin kuljetustilaus dpd:lle on ainakin tehty. Katsotaan eteneekö tuosta nyt sitten.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Mikä on budjetti? Laitteita kyllä löytyy mutta mitkä on muut speksit? Kantomatka, kuinka paljon halutaan mäennousukykyä, jousitusta, jarruja jne jne?
Nyt meni vaikeaksi, tuskinpa ajelen pitempiä kuin 20km matkoja, ja mäet on täällä päin melko loivia jos en nyt välttämättä halua puijolle nousta. Jarrut nyt on hyvä olla molemmissa pyörissä?, ja jousituksesta en tiedä tuskin ajelen hiekkateillä. Budjetiksi voi panna 400 - 500 kun en hintoja tiedä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 526
Nyt meni vaikeaksi, tuskinpa ajelen pitempiä kuin 20km matkoja, ja mäet on täällä päin melko loivia jos en nyt välttämättä halua puijolle nousta. Jarrut nyt on hyvä olla molemmissa pyörissä?, ja jousituksesta en tiedä tuskin ajelen hiekkateillä. Budjetiksi voi panna 400 - 500 kun en hintoja tiedä.
Tuohon rahaan et kyllä suomesta ainakaan lautaa löydä millään noille spekseille. Kantavuus+jarrut itsessään jo nostavat hintaa samantien. Menee lähemmäs tonnia tai jopa yli riippuen mikä on lautojen saatavuus tällä hetkellä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 137
Viestejä
4 192 585
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom