Sähköpöydät

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Kokonaisuutena olen toistaiseksi ihan tyytyväinen tähän pöydän alkuun.
Kiitos kun olet viitsinut jakaa näin tarkkaan kokemuksia. Sähköpöytä ollut itsellä suunnitteilla pitkään, ja tässä on kyllä aika potentiaalinen lähestymistapa kunhan lompakko sallii investoinnin.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Kiitos kun olet viitsinut jakaa näin tarkkaan kokemuksia. Sähköpöytä ollut itsellä suunnitteilla pitkään, ja tässä on kyllä aika potentiaalinen lähestymistapa kunhan lompakko sallii investoinnin.
Hyvä, että joku saa inspiraatiota ja pistää kommentinkin! Näiden kirjoittaminen ottaa aikansa, mutta ihan kiva on jakaa omaa projektia ja saada siihen reaktioitakin.

Tuosta Faustin pöytälevystä sen verran, että jos se kiinnostaa, niin pitää lähettää sinne suoraan s-postia. Muistaakseni suoraan ei saanut tilattua muuta kuin näytepaketin. Pöytälevyn toimittaminen Suomeen on se juttu, josta pitää keskustella erikseen. Faust Linoleum

Ergotronin Tracen saa noin 300 eurolla (esim Proshop). Ei kannata mennä katsomaan mistään verkkiksestä, missä se on selvästi kalliimpi.

Ja Linak on siitä erikoinen, että sillä ei ole mitään verkkokauppaa. Itse lähetin s-postia sinnekin ja sieltä Kim rönblad niminen tyyppi auttoi sitten setin kasaamisessa. Se on varmaan niin, että nuo ei myy kuluttajille samalla tavalla, mutta jossain verkkokaupoissa olen nähnyt myytävän "Linak-runkoa". En osaa sanoa, että on ne erilaisia/samanlaisia kuin minulla, kun itse halusin tuohon noita usb-hommia ja törmäyksenesto ym., että kyselin sieltä Linakilta suoraan niillä spekseillä. Ne sitten pisti siihen niitä kaapeleita ym.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Mä oon nyt 2 kertaa kysynyt tuolta Faust Linoleumilta, josko saisi nuo samplet tilattua. Kummallakaan kerralla ei olla päästy vaiheeseen, jossa olisi osoitetta kysytty.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Mä oon nyt 2 kertaa kysynyt tuolta Faust Linoleumilta, josko saisi nuo samplet tilattua. Kummallakaan kerralla ei olla päästy vaiheeseen, jossa olisi osoitetta kysytty.
Kokeilitko tuolta kontakti-lomakkeen kautta myös? Siis, että oletko saanut noihin mitään yhteyttä?
Itse kun tilasin pöytälevyn sieltä, niin olin tällaisen s-postiosoitteen kautta tekemisissä: info@faustlinoleum.de
Olinko kysellyt niitä sampleja tuolta vai sivustolta suoraan, en muista nyt enää. Luulisi siellä päässä nyt myymisen kuitenkin viime kädessä kiinnostavan. Ja olikohan tässä threadissa jo aikaisemmin joku, joka oli tilannut tuon sample-packin, vai olitko se sinä?
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
No niin, tänään sitten pöydänrakennus projekti taas jatkuu ja tällä kertaa olisi vuorossa raportti viime viikonlopun aikana asennetusta monitorivarresta. Kyseessä on siis jo aikaisemmin tässä threadissa mainittu Ergotron Trace, joka on eräänlainen ’musta hevonen’ monitorivarsien markkinoilla. Tracen rakenne poikkeaa täysin perinteisistä pallonivelien varassa toimivista varsista. Siinä missä pallonivelillä toimivat varret liikkuvat kehämäisillä radoilla, Trace’ssa monitoria voi siirtää pystysuorilla akseleilla ylös/alas, sivulle, eteen/taakse. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että monitori on helpommin asetettavissa haluttuun kohtaan eikä sitä tarvitse ”pyöritellä eri tavoin” haluttuun paikkaan saamiseksi. Itse ajattelin tätä hankkiessa, että tämä on vähän niin kuin ’next level’, eli kehittyneempi malli noista pallonivelten varassa toimivista perinteisimmistä malleista.

Monitorina minulla on Eizon 27 tuumainen CG279X, joka on 6,7 kg painava ja kuvankäsittelyyn soveltuva huippulaite. Eizo on sen verran laatupeli, että sitä ei edes viitsi mihinkään halpaan budjetti-varteen kiinnittää vaan se ansaitsee ihan kunnon kiinnityksen. Trace kannattelee parhaimmillaan 10 kg lastin, joten Eizo ei sitä juuri rasita. Jos tarvitsee vartta raskaammalle monitorille/monitoreille, niin valinta olisi sitten varmaan ollut Ergotronin HX-sarja, joka kantaa parhaimmillaan 20 kg (esim kaksi Eizoa).

DSC01611.jpg


Tracen asennus on siinä mielessä helppoa, että paketin mukana tulevat ohjeet ovat erinomaiset. Jokainen yksittäinen osa ja ruuvisarja on pakattu ja nimetty erikseen pieniin muovitaskuihin, että sekaannuksen vaaraa ei juuri ole.

Aluksi (1) ruuvataan ’grommet hole’ -asennusta varten oleva metallinpala varren pohjaan kiinni. Sen jälkeen vain (2) pöydässä olevasta reiästä läpi ja kiristysruuvi kiinni. Ei tarvitse edes kiristää mitenkään sormet tunnottomina, vaan todella helposti asettuu napakasti kiinni pöytään. Seuraavaksi (3) kiinnitetään varteen kiinni liikuttelu-mekanismi ja siihen (4) monitorin kiinnityspala. Lopulta vain (5) Eizo irti alkuperäisestä varrestaan ja kiinni Traceen. Tähän asti mennessä kaikki sujui ilman työkaluja, mutta monitorin kiinnittämisessä tarvittiin lopulta ruuvaria. Kokonaisuutena asennus on helppo eikä siinä voi juuri sotkea asioita (ainakin kun monitorissa on standardi vesa-kiinnitys, kuten miltei kaikissa on).

Yleisesti ottaen Ergotronin laatuvaikutelma on hyvä, sillä monessa kohtaa näkyy kyllä se, että yksityiskohtia on mietitty huolella. Esimerkiksi ruuvit ovat päällystetty sinisellä tiivisteaineella, että ne eivät pääse löystymään ajan kanssa. Varren jalassa on kumitiivisteet, että kontakti pöytälevyyn on hyvä eikä se pääse liukumaan. Paras yksityiskohta on kuitenkin itse varren päässä oleva kansi, jonka avaamalla saa esiin monitorivarressa itsessään säilytettävän kuusiokulma-avaimen (avaimella säädetään monitorivarren jäykkyyttä). Jopa luukun kansikin on kiinnitetty ohuella metallilangalla, että se ei pääse häviämään.

DSC01629.jpg

Tiivisteet varren jalassa

DSC01638.jpg

Kuusiokulma-avain salalokerossa

DSC01623.jpg

Sinistä tiivistemönjää ruuveissa


Itse monitorin johdot kulkevat aluksi tuon liikuttelu-mekanismin kautta ja kulkevat sitten varren vieressä olevaan johtokouruun. Johtokouru on muovia, samoin myös kaikki kansilevyt, joilla johdot piilotetaan. Lopulta johdot kulkevat varren edessä olevan aukon kautta kaapelireikään pöydässä. Kaapelireiän päälle tulee vielä vedonpoisto, eli monitoria liikutellessa johdot eivät pöydän alla liiku samanaikaisesti. Itselläni tuohon johtokouruun tuli 3 eri kaapelia (virta, dvi ja usb3-johto näytön profiilien siirtelyä varten). Johtokouruun mahtuu ehkä 4-5 johtoa tarkalla sovituksella mutta ei enempää, ja esimerkiksi kahdella Eizolla (yht. 6 johtoa) saattaisin olla jo pulassa. Tavallisilla monitoreilla kaksi näyttöä veisi 4 johtoa, jonka johtokouru kyllä juuri ja juuri vetää. Omalla kohdalla kävi kuitenkin niin, että dvi- ja usb3-johdot ovat liian lyhyet (1,5m) ja rajoittavat vähän pöydän liikkeitä, että pitää käydä hankkimassa pidemmät 3m versiot niistä.

DSC02005.jpg

Johdot kulkee mekanismin läpi

Täytyy sanoa, että en ole katunut yhtään sitä päätöstä, että päätin lähteä ’grommet hole’ -tyyppiseen asennukseen (siis kaapelireikä pöydässä). Vaikka alunperin meinasin mennä matalammalta aidan yli ja pistää monitorivarren vain perinteisellä kiristyspalalla kiinni, niin nyt olen tyytyväinen, että tuli nähtyä reiän tekemisen vaiva; pöydän saa tarvittaessa aivan seinään kiinni eikä siihen tarvitse jättää tyhmän näköistä rakoa johtoja varten.

Entä sitten se liikkuvuus? Monille on tärkeää se, että monitorin saa mahdollisimman lähelle takaseinää (eli pöytätila monitorin edessä maksimoidaan). Ergotronilta Trace on tarjolla olevista varsista se, jolla monitorin saa lähimmäksi takaseinää. Minimiasennossa seinän ja monitorin väliin jää 140mm. HX-sarjan varrella sama minimietäisyys on melkein sama, eli 145mm, mutta tällöin varren kiinnitysmekanismi ei saa olla monitorin takana, vaan se kiinnitettävä kauemmaksi pöytään (paljonko väli on silloin, mikäli kiinnitysmekanismi on siinä takana, en osaa sanoa eikä ole selvinnyt minulle). Vaikka Trace näyttää siltä, että monitorin taakse jää paljon tavaraa, todellisuudessa liikuttelumekanismi menee ihan littuun ja tavallaan väistyy pois tieltä. Tässä mielessä rakenne on onnistunut.

DSC02006-2.jpg

Monitori minimiasennossa lähimpänä seinää

Itse liikuttelu on aika mukavaa, kunhan on ensiksi säätänyt vasteen sopivaksi. Ergotronin oma juttu on ’Constant Force’ -tekniikka, jonka ansiosta monitoria liikuteltaessa vastus on aina sama riippumatta siitä, onko monitori esimerkiksi oman liikkuvuusratansa ääripäässä. Kaasujousilla varustettujen halvempien monitorivarsin liikuteltavuus on heikompi siinä mielessä, että niissä vastus tuppaa vaihtumaan, esim. tiukka liikeradan alussa ja löysä lopussa. Tracessa vastusta saa säädettyäkin asteikolla 1-10 ja säädin omani kohtaan 4,5. Tällöin monitori nousee/laskee melko kevyesti. Ja tosiaan nousu/lasku tapahtuvat täysin pystysuoraan, mikä on ihan nopeaa ja vaivatonta. Alimmillaan 27 tuumainen Eizo laskeutuu 3 cm päähän pöytälevystä ja korkeimmillaan yli 50 cm korkeuteen pöydästä. Sivuille monitori kääntyy noin 120 astetta ja luonnollisesti monitoria voi myös tiltata tai kääntää sen pystysuoraan. Kaiken kaikkiaan liikkuvuus on omalla kohdallani enemmän kuin riittävää.

Omasta mielestäni Ergotronin Trace -monitorivarressa on kuitenkin kaksi erityistä ominaisuutta, jotka todennäköisesti mietityttävät potentiaalisia hankkijoita:

1. Keskiakselille tapahtuva kiinnitys
Trace on siitä erityinen, että monitori kiinnitetään pöytään aina ”keskiakselin tasolla”, ts. kiinnitys tulee aina olemaan kohtisuorassa asemassa suhteessa käyttäjään. Jos käytössä on pallonivelillä varustettu monitorivarsi, kuten vaikkapa Ergotronin oma HX-sarja, niin varsi on mahdollista asettaa niin, että itse kiinnityskohta on pöydän sivulla, kun taas monitori itsessään on nivelien varassa käyttäjän edessä.

Tämä rakenteellinen ero Trace -mallin ja HX-mallien välillä vähän mietitytti itseänikin, sillä Trace ”pakottaa” kiinnityksen tuohon eteen ja mietin mielessäni, että onko sillä sitten suurtakaan eroa tavalliseen monitorin jalkaan. Nyt suoritetun asennuksen perusteella voin sanoa, että ainakaan minua se ei haittaa pätkän vertaa. Monitorini ”leijuu” joka tapauksessa varsin mukavasti pöydän yläpuolella, jonka vuoksi sen alle saa laitettua vaikkapa näppäimistön ym. Monitorivarren viemä tila monitorin takana on joka tapauksessa hyvin pieni (13 cm x 11 cm) eikä se ainakaan minua haittaa. Oleellista on oikeastaan ehkä se, että tuo tila on tosiaan tuolla monitorin takana, ja tuskin muutoinkaan säilöisin sinne mitään.

Kiinnityksestä voi todeta vielä sen verran, että ainakin itse tekemäni vertailun perusteella Trace on joka tapauksessa se tuote Ergotronilta, joka vie kaikkein vähiten tilaa monitorin takaa (140mm) – siis monitorin saa esimerkiksi lähemmäksi seinää kuin vaikkapa HX-sarjan monitorivarsilla (145mm) ja se on todennäköisesti monelle tärkeämpää kuin se, että monitorin takana olisi pelkkää tyhjää tilaa. Toisin sanoen, kiinnitys ei ole mielestäni ongelma.

2. Johtokouru
Toinen Trace-monitorivarren ominaisuus on johtokouru, joka kulkee itse varren vieressä. Myönnän itsekin, että mieluummin olisin nähnyt johtojen viennin tapahtuvan esimerkiksi varren sisällä/takana jollakin tavalla. Toisaalta nyt asennettuani tämän ymmärrän paremmin tätä valintaa. Johtokourulla on nimittäin se tarkoitus, että se taittuessaan/venyessään se osaltaan kompensoi johtojen tarvitsemaa ”liikkumisvaraa” kun monitoria siirrellään eri asentoihin. Tämän toteuttaminen esimerkiksi sisäisesti olisi todennäköisesti ollut vaikeaa (varren sisällä ei nyt ole oikein tilaakaan millekään ylimääräiselle, eli toisenlainen ratkaisu olisi saattanut lisätä varren kokoa).

DSC01921-2.jpg

Johtokouru. Yläosa suljettu ja alaosassa johdot vielä sulkematta.

Johtokouruun pätee oikeastaan vähän sama kuin tuohon edellä mainittuun kiinnitykseen: kouru jää lähes kaikissa tapauksessa sinne monitorin taakse, eikä sitä edes huomaa. Se tulee esiin pelkästään melko korkealle nostettuna, mutta en oikein keksi, miksi se täytyisi nostaa niin korkealle. Ainakaan istuessa tai seistessä en ole itse kokenut mitään tarvetta nostaa monitoria erityisen korkealle.

No niin, siinä oli aika paljon asiaa. Ensi vaikutelmia olisin voinut kirjoittaa pöydän käytöstäkin, mutta ei jaksa tänään kirjoittaa enempää ja pitää palata siihen vaikka seuraavassa projektiraportissa. Joka tapauksessa keskeisimmät osat on laitettu kohdalleen, pöytä jollakin tavoin kasassa ja siirretty huoneen nurkkaan toistaiseksi.

DSC01958-2.jpg
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Kokeilitko tuolta kontakti-lomakkeen kautta myös? Siis, että oletko saanut noihin mitään yhteyttä?
Itse kun tilasin pöytälevyn sieltä, niin olin tällaisen s-postiosoitteen kautta tekemisissä: info@faustlinoleum.de
Olinko kysellyt niitä sampleja tuolta vai sivustolta suoraan, en muista nyt enää. Luulisi siellä päässä nyt myymisen kuitenkin viime kädessä kiinnostavan. Ja olikohan tässä threadissa jo aikaisemmin joku, joka oli tilannut tuon sample-packin, vai olitko se sinä?
Laitoin kysymyksen sivustolta löytyvän chatin kautta ja sieltä kyllä vastattiin, mutta keskusteluissa ei vain ikinä päästy vaiheeseen, jossa olisi kyselty toimitusosoitetta. Henkilöstä ei vain kuulunut enää mitään.

Hankalaa on.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Laitoin kysymyksen sivustolta löytyvän chatin kautta ja sieltä kyllä vastattiin, mutta keskusteluissa ei vain ikinä päästy vaiheeseen, jossa olisi kyselty toimitusosoitetta. Henkilöstä ei vain kuulunut enää mitään.

Hankalaa on.
Kokeile tuolta s-postin kautta. Nuo chatit voi olla vähän epävarmoja kanavia, mutta s-posti ainakin jää laatikkoon.. :hmm:

Edit: ite en ainakaan tuota chattia käyttänyt kertaakaan. Muistelin, että tilasin näytepaketin suoraan siitä näytepakettisivulta, mutta ehkä en tilannutkaan kun ei siinä ole Suomea vaihtoehtona. Niin lähetinköhän sitten kontaktiformin kautta postia, ehkä. Mutta chattia en ainakaan käyttänyt knu en niitä koskaan käytä..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Kokeile tuolta s-postin kautta. Nuo chatit voi olla vähän epävarmoja kanavia, mutta s-posti ainakin jää laatikkoon.. :hmm:

Edit: ite en ainakaan tuota chattia käyttänyt kertaakaan. Muistelin, että tilasin näytepaketin suoraan siitä näytepakettisivulta, mutta ehkä en tilannutkaan kun ei siinä ole Suomea vaihtoehtona. Niin lähetinköhän sitten kontaktiformin kautta postia, ehkä. Mutta chattia en ainakaan käyttänyt knu en niitä koskaan käytä..
Pitää kokeilla vielä lähettää suoraan mailia tuonne.
Mutta millainen tuo linoleum on ollut käytössä?
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Pitää kokeilla vielä lähettää suoraan mailia tuonne.
Mutta millainen tuo linoleum on ollut käytössä?
No, ajattelin kirjoittaa siitä vähän paremmin seuraavassa rakennusraportissa, mutta lyhyesti todettuna oon tykännyt. Joitakin huomioita:
- Kuvissa ja mielikuvissa se saattaa näyttää pehmeältä, mutta on tosiasiassa suhteellisen kova. Tai ei nyt niin kova kuin joku tavallinen pöydänpinta, mutta ehkä pikemminkin sellaista keskitasoa. Monessa paikkaa linoleumia kuvataan lämpöiseksi koskettaa. Yhdyn tähän siinä mielessä, että se tosiaan tuntuu mukavammalta kuin melamiimipöydät ym.
- Se mitä mietin alussa oli, että jääkö siihen helposti jälkiä. Jos esimerkiksi läppäriä pitää siinä päällä ja välillä läppäriä siirtää pintaa pitkin, niin jääkö siihen läppärin alla olevista kumitassuista jälkiä. Meillä esimerkiksi keittiön pöytään jää vähän jälkiä tästä (sellaisia kumijälkiä, jotka kyllä saa rätillä hankaamalla pois). Tai sitten jääkö helposti rasvatahroja tai sormenjälkiä. Toistaiseksi ainakin vastaus on, että ei jää jälkiä. Noissa ylläolevissa kuvissa ei ole vielä hiirimattoa pöydällä, mutta sellaisen aion kyllä kuitenkin hankkia asap. Välillä saattaa pölyä kerätä jostain (näkyy mustalla helposti), mutta lähtee rätillä helposti. Pitää varmaan vielä testata, että jos kirjoittelen kuulakärkikynällä ohuelle paperille tuossa, niin miten pinta reagoi siihen. Se on kuitenkin vähän pehmeämpää, niin että tää pitää testata - lupaan hoitaa asian ja pistää oman pöytäni testiin ensi raporttiin mennessä. Joka tapauksessa tähän mennessä en ole vielä saanut käytön jälkiä aikaiseksi pöytään - mutta ei ole ehtinyt hirveästi käyttääkään kun aika paljon aikaa menee uuden perheenjäsenen hoitamiseen..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Laitoin nyt tuonne faust linoleumille mailia suoraan ja sieltä vastattiin, etteivät lähetä kansia näin kauas liian suuren rikkoontumisriskin vuoksi.

Ymmärrän tuon kyllä täysin, mutta saikos näitä suomesta jostain mittojen mukaan?
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Laitoin nyt tuonne faust linoleumille mailia suoraan ja sieltä vastattiin, etteivät lähetä kansia näin kauas liian suuren rikkoontumisriskin vuoksi.

Ymmärrän tuon kyllä täysin, mutta saikos näitä suomesta jostain mittojen mukaan?
No perhana, harmillinen vastaus - varsinkin kun minulle suostuivat lähettämään. Jos oikein käsitin tuolta niiden sivulta, niin niillä on ollut tiettyihin maihin omat kuskit/kuljetuskanavat. Sillä kysyin erikseen silloin kun innostuin tästä ja silloin suostuivat lähettämään. Tuli ehjänäkin perille. Tulee heti mieleen, että olisko joku tilannut (Suomeen?) ja on tullut jotain ongelmia. :-/

Se juttuhan tässä linoleumissa oli se, että näitä kun ei saa Suomesta laisinkaan. En ole ainakaan löytänyt. Silloin kun näitä etsin, niin ainakin oli toinenkin kandidaatti, joka oli Modulor: https://www.modulor.de/en/table-tops/linoleum-table-top/

Valitsin kokeilla silloin tuon Faustin kanssa kun se vaikutti keskittyneen juuri noihin pöytälevyihin ja Modulor tuntui tekevän kaikenlaista muutakin.

Mutta joo, vähän ikävä tilanne ja harmittaa sinun puolestasi... Itsekin vähän tätä ketjua päivittänyt sillä ajatuksella, että joku muukin saattaisi kiinnostua linoleum-pöydästä.. :-(
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
On ollut tarkoitus palata tähän pöydänrakennus projektiin jo vähän aikaisemmin, mutta perheen uusi tulokas on pitänyt sen verran kiireisenä, etten ole saanut aikaiseksi kirjoittaa asiasta. Mielestäni lupasin kuitenkin joitakin vaikutelmia, kun olen käyttänyt pöytää nyt jonkin aikaa. Eli ohessa joitakin ajatuksia ja vaikutelmia, mitä on tullut mieleen.

Faustin pöytälevy

Yllä olevan keskustelun perusteella näyttää pahasti siltä, että Faustin pöytälevyjä ei välttämättä saa tilattua Suomeen, mutta pistetään nyt joitakin käyttökokemuksia pöytälevyyn liittyen – ihan senkin vuoksi, että saadaan tämäkin rakennusprojekti dokumentoitua asiallisesti muille tekkiläisille.

Yleisesti ottaen olen tykännyt pöytälevystä kovasti. Aivan keskeistä tässä on se, että sain tilattua juuri sopivan kokoisen itselleni – pöytä tulee sille suunniteltuun kohtaan. Suosittelisin kenelle tahansa mittatilauksena tehtyä pöytälevyä, oli se sitten materiaaliltaan mitä tahansa. Tällöin saa varmistettua sen, että saa todella omaan käyttöön oikean kokoisen pöydän.

Varmaan keskeisin ihmisiä kiinnostava kysymys liittyy kuitenkin tuohon Faustin linoleumiin ja siihen, että miltä se tuntuu käytännössä. Linoleum-päällysteiset pöytälevyt on aika harvinaisia ja niitä näkee lähinnä joissakin kalliimmissa design-tuotteissa (esim. Artek). Tuntumaa jos yritän kuvata, niin siinä on tiettyä pehmeyttä ja mattamaisuutta, josta tykkään kovasti. Linoleum valmistetaan kokonaan luonnonmateriaaleista (ei muovia tai kumia ym. teollista), joka tuohon siihen sellaisen aika orgaanisen tuntuman ja sormien alla tekstuuri muistuttaa ehkä eniten paperia tai nahkaa. Löysin alla olevan lainauksen Artekin sivuilta ja minusta se kuvaa kohtuullisen hyvin tuota tuntumaa, vaikka kuvataankin linoleumin käyttöä keittiöolosuhteissa (puhutaan siis keittiönpöydästä), mikä ei oikein vastaa tällaista tietokonekäyttöä:

”Musta linoleumi poikkeaa laminaatista hyvinkin merkittävästi: se on huokoisempaa ja pehmeämpää, joten siihen tulee herkemmin jälkiä. Linoleumi ei kestä seisovaa kosteutta yhtä hyvin kuin laminaatti, ja läikkyneet pisarat olisikin syytä kuivata mahdollisimman pian. Luonnon raaka-aineista valmistettu linoleumi tuntuu kuitenkin miellyttävältä, ja monet sanovat, että se on lämpimämpi materiaali kuin laminaatti. Sille on myös ominaista patinoitua kauniisti. Musta, samettinen pinta on näyttävä tausta erilaisille astioille ja kattauksille. Linoleumi on oma suosikkini juuri sen suloisen pehmeän pinnan takia.”

Mitä tulee kestävyyteen, niin ainakaan toistaiseksi ei ole mitään jälkiä pöydässä. Vähän alussa epäilin pinnan kestävyyttä, mutta nyt jonkin aikaa sitä käyttäneenä voin sanoa, että aika hyvin kyllä kestää. Kokeilin ihan vartavasten kirjoittaa kuulakärkikynällä ja ohuella paperilla aika lujaakin painaen, mutta ei jää mitään jälkiä (vertailun vuoksi meillä käytössä olevaan puiseen keittiönpöytään jää jäljet). Eli pidän kestävyyttä hyvinkin riittävänä.

DSC02029-2-Edit.jpg


Kokonaisuutena tällainen mattamusta pöytälevy on kyllä aika tyylikäs. Mustan monitorivarren ja monitorin kanssa lopputulos tuntuu aika uniikilta. Linoleum pinta tuo sellaista mannermaista arkkitehtuurimeininkiä ja siinä kiinni kovaa metallia oleva monitorivarsi on hyvä yhdistelmä. Hinnaltaan tämä oli tietysti kallis (lähetyskulut Suomeen), että sen vuoksi ei voi ehkä suositella ihan joka miehelle (kyseessä on vähän premium pöytälevy eikä kaikki ole etsimässä sellaista), mutta jos hinta ei hirvitä, niin varmasti on uniikki pöytälevy, joka kestää aikaa.

Ergotron Trace monitorivarsi
Entäs sitten Ergotronin monitorivarsi? Ajattelin alun perin, että monitorivarren tärkein funktio on ”nostaa monitori pois pöydältä” ja tuoda pöydälle sillä tavoin lisätilaa. Olen myös huomannut aika monen kuvaavan monitorivarteen liittyviä tarpeitaan sillä tavalla, että ”riittää kun monitorin saa mahdollisimman lähelle seinää ja kerran paikalleen asetettuna siihen ei kosketa enää”. Niukoilla tarpeilla perustellaan usein sitä, että ”pitäisi löytää mahdollisimman halpa”.

Myönnän, että ajattelin alussa itse osittain samalla tavalla (mahdollisimman lähelle seinää ja tilaa pöydälle), mutta nyt Ergotronin Tracea jonkin aikaa käyttäneenä täytyy todeta, että olin aika väärässä. Tosiasiassa ajattelen nyt, että monitorivarren suurin etu on sen liikkuvuudessa, eikä tätä kannata suinkaan väheksyä. Se, että monitorin saa asetettua joka kerta juuri sopivalle etäisyydelle, juuri sopivaan kulmaan ja juuri sopivalle korkeudelle, lisää kyllä merkittävästi käytettävyyttä. Olen huomannut, että teen mielelläni joka kerta pienen säädön, kun istun koneelle ja alan työskentelemään sillä. Asetan siis monitorin optimaalisen kohtaan joka kerta vähän omasta asennostani riippuen, mikä tuo vapautta työskentelyasentojen suhteen. En oikein osaa edes kuvitella, että palaisin takaisin sellaiseen työskentelyyn, jossa monitori istuu pöydän päällä omassa jalassaan – tuntuu, että sillä tavalla työskennellessäni monitorin fiksattu asema pakottaa epäluonnollisella tavalla oman kehon palaamaan aina samaan asentoon koneen edessä työskennellessä.

Ei ole tullut vielä aikaisemmin mainittua, mutta oma koneella työskentely liittyy paljon valokuvien editoimiseen ja niiden kanssa toimiseen (siksi mm. Eizo ja musta valoa/värejä heijastamaton ja näkökentässä häiritsemätön pöydänkansi) ja ylläolevat kokemukset kannattaa ymmärtää tässä kontekstissa. Säätämällä monitorin asentoa vähän joka kerta kun aloitan työskentelyn, sovitan samalla kuvan paremmin omaan näkökenttääni ja sitä on erittäin miellyttävä havainnoida. Omalla kohdallani tämä tehnyt 27-tuumaisesta 2.5K näytöstä juuri täydellisen tähän tarkoitukseen. Valokuvauksen parissa käydään aika paljon keskustelua sopivan kokoisesta monitorista, sopivasta resoluutiosta ja pikselitiheydestä. Nyt oman kokemuksen valossa väistämättä tulee mieleen, että hyvän monitorivarren hankinnalla saatetaan vaikuttaa enemmän oman työskentelyyn kuin riitelemällä oikeasta monitorin koosta ja pikselitiheydestä – ainakin se optimaalinen kuvakoko jää varmasti saavuttamatta, jos monitori seisoo koko ajan pöydän reunalla liikkumatta.

Vielä pitää sen verran todeta monitorin asemoinnista, että jos monitori täytyy työntää mahdollisimman lähelle takaseinää (kuten monet ajattelevat tekevänsä), on se lähinnä merkki siitä, että pöytälevy ei ole tarpeeksi syvä. Nykyäänhän myydään syvyydeltään naurettavan pieniä pöytiä (50-60cm) eikä ole ihme, että tila käy ahtaaksi. Tämän projektin yksi parhaista päätöksistäni oli se, että otin Faustin pöytälevyn syvyydeksi 85 cm. Tällöin monitoria ei tarvitse työntää seinään asti (enkä näin teekään), mutta tilaa jää siitä huolimatta todella runsaasti monitorin eteen. Voin esimerkiksi käyttää näppäimistöä kädet täysin kyynärpäitä myöten pöydällä leväten. Tai pöydälle mahtuu helposti esimerkiksi Wacomin piirtolauta näppäimistön eteen eikä välineitä tarvitse siirrellä mihinkään. Suosittelen kenelle tahansa mittatilauksena pöytälevynsä tekevälle tarpeeksi syvää pöytää, että omalle toiminnalle jää oikeasti tilaa.

Uskaltaisinko suositella Ergotronin Tracea? Varmasti ainakin suosittelisin kenelle tahansa monitorivartta. Ergotron itsessään on myös kaikin puolin laadukas ja hyvin mietitty tuote. En ole kokeillut muita monitorivarsia, joten en osaa suoraan sanoa, että missä menevät merkitykselliset erot. Ergotronin ’Constant Force’ ja mahdollisuus säätää liikkumisen vastetta on hyvä ominaisuus, enkä ole varma mitä halvemmissa vehkeissä on tarjolla. Ehkä on myös vähän mausta kiinni, haluaako monitorivarren tällä tavoin kuin Trace on, eli keskiakselin kiinnityksellä ja suorilla liikeradoilla, vai perinteisemmän pallonivelien varassa olevan, kuten Ergotronin HX-sarja. Hintaero Trace:n ja HX:n välillä on merkityksetön, joten mielestäni kumpi vaan on hyvä valinta.

Linak sähköpöydän runko

Edellisessä viestissä sain Linakin rungon kasattua, mutta jätin tarkoituksella kuvaamatta joitakin herkkuja, mitä pöytään kuuluu. Niistä kohta lisää, mutta aluksi hieman käyttökokemuksia.

Rungon käyttöväli on 68-133cm, mikä kyllä riittää ainakin itselleni aivan täysin. Sopivan seisoma-asennon korkeutta olen vielä vähän hakemassa, mutta istuma-asennosta voin sanoa jo samantien sen, että on todella mukavaa päästä säätämään pöytä oman kehon kannalta juuri sopivalle korkeudelle. Useimmat kiinteät pöydäthän tehdään johonkin standardikorkeuteen eikä sellaista käyttäessä välttämättä huomaa, että se korkeus ei välttämättä sovi omaan istuma-asentoon. Sähköpöydän etu on ehdottomasti se, että korkeuden saa itselleen juuri mieleiseksi. Se on ergonominen etu, mutta sen hyödyntäminen vaatii kuitenkin muistipaikkoja ohjaimessa, ja nyt koetun perusteella en lähtisi hankkimaan sähköpöytää, jonka ohjaimessa ei ole muistipaikkoja.

Linakin DPG-ohjaimessa muistipaikkoja on 4 kpl (voisi olla enemmänkin mikäli samalla pöydällä on useampia käyttäjiä). Ihan siisti ominaisuus on se, että DPG-ohjaimen saa säädettyä niin, että ohjaimen kaksoisklikkauksella pöytä laskeutuu seuraavaan muistipaikkaan automaattisesti (ei siis tarvitse pitää nappia pohjassa). Jotain laadusta kertoo myös se, että pöydän liikkeissä on lähdössä pieni kiihdytys ja pysähtyessä jarrutus – se ei siis lähde nytkähtäen liikkeelle vaan hallitun sulavasti. Muuten liike on koko matkalla tasaista, ihan lastistakin riippumatta sillä olen testannut sitä myös istumalla itse pöydän päällä.

Vakaudesta pitää mainita sen verran, että Linak on kyllä varsin vakaa. Kaikki pöydäthän on ala-asennossa vakaita, mutta yläasentoon nostaessa moni pöytä alkaa käytettäessä huojumaan kohtuu helposti. Huojuminen on siitä ärsyttävää, että se helposti häiritsee keskittymiskykyä – olen huomannut tämän töissä, jossa käytössä on ollut vähän köpösempi pöytä. Jos pöytä heiluu samalla kun tekee jotain siinä, niin ei siitä tule oikein mitään. Linak on tässä mielessä, kuten edellä mainitsin, varsin vakaa. Ala-asennossa täysin vakaa ja yläasennossa lähes yhtä vakaa; eli jos tarkoituksella kokeilen heiluttaa sitä, niin kyllä se vähän heiluu (monitorivarren päässä oleva monitori korostaa heiluntaa), mutta tavallisessa työssä heilumista ei esiinny eikä monitorikaan vapise. En ehkä lähtisi hankkimaan Linakkia, jos kyse on vaikkapa kädenväännön Supermatchista, mutta tavallisessa tietokonekäytössä Linak on tukevuudeltaan oikein hyvä.

Sitten niihin herkkuihin, eli ylimääräisiin ekstroihin, jotka otin runkoon mukaan:

USB-laturi
Kyseessä on pöytään kiinnitettävä usb-laturi, jonka voi kiinnittää pöydän alle (kuten minulla) tai sitten pöydän päälle hieman kaltevaan kulmaan. Laturista löytyy yksi USB-A portti ja kaksi USB-C -porttia. USB-C portit tarjoavat 50 w pikalatausta. Testasin tämän Samsungin S8 tabletilla ja hyvin näyttivät pikalataukset toimivan (jos molemmat portit ovat yhtä aikaa käytössä, niin teho putoaa 25 wattiin per portti, ohjekirjan mukaan). Aika monissa tuotteissa näkee tätä nykyä näitä latausmahdollisuuksia, esim. olen katsellut sopivaa lamppua pöydälle ja tarjolla on usb-latausporteilla varustettuja malleja. Useimmissa latausportit ovat kuitenkin näitä ”vanhoja” USB-A portteja. Linakki on tässä mielessä tehnyt hyvän valinnan, että tarjotaan USB-C portteja ja niihin vielä pikalatausta. Täämä on ihan kestävä valinta siinä mielessä, että ainakin Euroopassa siitä on tulossa elektroniikkalaitteiden standardi. Sähkön lataukseen USB-laturi ottaa pöydän alla olevasta ohjainyksiköstä, eli mitään seinään vedettäviä ylimääräisiä johtoja ei tarvita. Mielenkiintoisella tavalla ohjainyksikköön jäi vielä yksi ylimääräinen virtapaikka, että periaatteessa Linak voisi tuoda tulevaisuudessa jonkin uuden oheislaitteen pöytiin ja saisin sen ehkä vielä kiinni omaan pöytääni kaiken muun lisäksi. Ainoa parannus, mitä tämän suhteen tulee mieleen, on se, että usb-laturia olisi kiva saada mustanakin. Ainakin omaan pöytääni musta olisi sopinut paremmin, mutta ei tämäkään huono ole, kun se asennettu tuohon ohjaimen viereen.

DSC02891-Edit.jpg


Törmäyksenesto
Törmäyksenestosta taisin mainita jo aikaisemmin, että pidän sitä ihan default -ominaisuutena sähköpöydässä. Tietysti markkinoilla on monia malleja, joissa sitä ei ole (halpuutusta), mutta kun kerran pöydät nyt liikkuvat ylös ja alas, niin onhan se selvää, ettei niillä haluta rikkoa mitään.

Linakissa törmäyksenesto on toteutettu aika jännällä tavalla, eli pöydän ohjainmoottoriin vaan lisätään tuollainen usb-tikkua/donglea muistuttava lisäpalikka. Mitään muuta ei tarvitse tehdä ja pöytä osaa reagoida törmäykseen (siis pysähtyy eikä aiheuta vaurioita). Ilmeisesti tuossa on sisäänrakennettuna gyroskooppi, eli se tarkkailee pöydän tärähdyksiä ja se päättelee siitä törmäyksen kun sellainen tapahtuu.

DSC01608.jpg


Joka tapauksessa törmäyksenesto on pelastanut minut tässä vaiheessa jo kaksi kertaa. Sähköpöydän kanssa on nimittäin yllättävän helppoa unohtaa, että liikkuvuuden kanssa voi toheloida jotain. Ensimmäisellä kerralla laskin pöydän liian alas ja se pysähtyi pöydän alla olevaan täysikokoiseen Fractal Designin Torrent -koteloon. En ihan tarkalleen osaa sanoa, että mitä pöytä olisi tehnyt ilman törmäyksenestoa, että olisiko 160 kg nostava Linak rusentanut Torrentin alleen kuin pienen rusinan. Ehkä ei, mutta ei tuohon Torrentin murskaamiseen mitään kovin isoja voimia tarvita kun se on viime kädessä vain muovia, ehkä jotain olisi voinut haljeta. Toisella kerralla olin nostamassa pöytää ylös ja vaikka olin vaihtanut monitoriin pidemmät johdot, niin johtojen veto oli jäänyt vähän puolitiehen; pöydän noustessa Display Port -kaapeli olisi varmaan vetänyt nVidian 3070:n takakautta ulos koneesta jos pöytä ei olisi pysähtynyt itsestään. Että kyllä sillä törmäyksenestolla on ihan hyvä syy olla pöydässä mukana – tai ainakin minun pöydässäni kun sen kanssa sattuu ja tapahtuu.

Pöytäohjain DPG1-C
Jätin tarkoituksella tämän Linakin DPG1-C ohjaimen tähän viimeiseksi herkuksi, sillä se laajentaa Linakin sähköpöydän rungon toiminnallisuutta aika paljon.

Ohjaimen perustoiminta on siis sama kuin missä tahansa sähköpöydässä: sillä ajetaan pöytää ylös/alas ja näytöstä näkee tarkan senttimetrikorkeuden (tarkastin tämän muuten mittanauhan kanssa ja tarvittaessa sen saa myös kalibroitua kohdalleen jos ei sitä heti ole). Muistipaikkoja on neljä ja korkeuden säätely on sulavaliikkeistä, kuten jo edellä mainitsin. Tämän lisäksi ohjaimessa on kuitenkin vielä Bluetooth, jonka kautta ohjaimen (ja pöydän) saa keskustelemaan Linakin kehittämän oman Desk Control -appin kanssa (win/apple/android). Desk Control -appin kautta löytyykin sitten paljon erilaisia mahdollisuuksia.

Esimerkiksi ohjaimeen saa muistutustoiminnon, joka muistuttaa siitä, että välillä olisi syytä työskennellä seisaaltaan. Ei onneksi mitään piippauksia, vaan melko tyylikkäästi ohjaimen vihreä valo muuttuu punaiseksi. Ei siis mitään nenään hieromista vaan aika hienovarainen huomio. Asennon vaihtamisen jälkeen valo muuttuu taas vihreäksi. Luonnollisesti istumisajat ja muistutukset voi säätää itse haluamikseen. Itse ajattelin alun perin, että seisoisin pöydän ääressä aina aamupäivän ja istuisin iltapäivän. Tarkemmin ajateltuna kuitenkin tällaiseen vuorotteluun perustuva systeemi on kuitenkin parempi, sillä seisominen (tai edes liikunta) ei ole istumisen vastakohta eikä ”nollaa” liiasta istumisesta johtuvia haittoja. Sen vuoksi on todennäköisesti suositeltavampaa tauottaa istumista tasaisesti mieluummin kuin istua pitkiä aikoja. Tällä hetkellä olen kokeillut sitä, että 15min tunnista olisi seisomista. Tavallaan ihan ok, mutta se on vähän tekemisestäkin kiinni, että huvittaako istua tai seistä. On kuitenkin ihan kiva, että ohjain muistuttaa kiinnittämään siihen huomiota ja tukee sillä tavalla varsin hienovaraisesti käyttäytymisen muutosta. Tuon muistutuksen lisäksi appsissa on pelillistämisen keinoin mahdollista tehdä itselleen päivittäisiä haasteita, kerätä kaloreita ym. sekä tietysti hallita muistipaikkoja ym.

DSC03031 copy.jpg


linak_statistics copy.jpg


Kaiken kaikkiaan on sanottava, että uskaltaisin kyllä suositella Linakkia sähköpöydän rungoksi. Erot ja laatu muihin markkinoilla oleviin runkoihin ovat sen verran isot, eikä hinta poikkea ihan kauheasti jostain verkkiksen ergo pro-rungosta (jossa on kuitenkin aika minimit ominaisuudet). Tietysti voi joku voi sanoa, että ei tarvitse sitä tai tätä ominaisuutta ja se on tietysti ihan ok, mutta jos katsoo puhtaasti tuotesuunnittelun näkökulmasta, niin Linak on viety selvästi pidemmälle kuin muut. Juuri tuo, että ohjaimen kautta sähköpöytään saadaan tuotua toimintoja, jotka ikään kuin ylettävät pelkkää fyysistä pöytää pidemmälle (esim. käyttäytymisen muutoksen tukeminen), on kyllä selvää kehitystä sähköpöydän konseptissa.

No niin, aika pitkästi tullut pureskeltua näitä käyttökokemuksia. Vielä on pöydän alla melkoinen johtosotku, joka pitäisi hoitaa loppuun – tavoitteena hubimainen pöytä kaikille laitteille, josta lähtee tasan yksi johto seinään, eikä muuta. Sen lisäksi ajattelin, että jotain estetiikkaa/viimeistelyä/ym. pitää vielä miettiä. Nää kohdat on aina kaikkein pahimpia kun projekti on sisällä 80 prosenttisesti ja hanskat alkaa tippua, mutta pitää yrittää ottaa itseään niskasta kiinni ja vetää homma loppuun saakka – sitä on sit tyytyväisempi kun ei jätä jotain kulmaa projektista vuosiksi auki (johtojen veto!) vaan saa homman kunnialla maaliin. Saa nähdä, että mitä jaksan kirjoittaa vielä noista vaiheista, mutta varmaan jotain pientä ainakin (tää raportointi pitää vähän yllä vastuuta projektin loppuun asti saattamisesta).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Kiinnostais isompi pöytä, jotta siihen mahtuisi kaiuttimet. Pohdin, jos kokeilisi tietokonetta ikkunan edessä, ja heivaisi nurkissa olevat jalkalamput pois.

Tällöin mahtuisi tilan puolesta vaikka 3 metriä leveä pöytä, mutta: Mulla on Tavara Tradingin move m-jalat, jossa rungon max. leveys on 180cm. Mitenköhän leveän pöytälevyn tuohon päälle kehtaisi asentaa?

Edit: mallinsin 240x90cm pöydälle asiat. Vasemmalle puolelle jäis 30cm tyhjää, et 210cm riittäis kanssa myös. Jos tekee niin, että kajari tulee kakkosnäytön tilalle, ja kakkosnäyttö sivummalle.



Mut pöytäpinta-alalle varmaan keksis aina käyttöä... että ei siitä haittaakaan olisi, jos pöytä on leveämpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Kiinnostais isompi pöytä, jotta siihen mahtuisi kaiuttimet. Pohdin, jos kokeilisi tietokonetta ikkunan edessä, ja heivaisi nurkissa olevat jalkalamput pois.

Tällöin mahtuisi tilan puolesta vaikka 3 metriä leveä pöytä, mutta: Mulla on Tavara Tradingin move m-jalat, jossa rungon max. leveys on 180cm. Mitenköhän leveän pöytälevyn tuohon päälle kehtaisi asentaa?

Edit: mallinsin 240x90cm pöydälle asiat. Vasemmalle puolelle jäis 30cm tyhjää, et 210cm riittäis kanssa myös. Jos tekee niin, että kajari tulee kakkosnäytön tilalle, ja kakkosnäyttö sivummalle.



Mut pöytäpinta-alalle varmaan keksis aina käyttöä... että ei siitä haittaakaan olisi, jos pöytä on leveämpi.
Miksi kone pitää olla pöydällä viemässä tilaa?
Oletan siis, että oikealla oleva esine on kotelo.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Miksi kone pitää olla pöydällä viemässä tilaa?
Oletan siis, että oikealla oleva esine on kotelo.
Joo. No kun siinä on ikkuna ja rgb-valot ja kaikki :darra: Missäs muuallakaan sitä pitäisi?

Edit: ehkä voisi laittaa rojut usb-hubiin, ja hubilta usb koneelle. Koneet esim. seinälle hyllylle. NAS/servu alapuolelle/pöytäkone yläpuolelle!

Edit2: tai jos hommais 3,3-3,4m leveen pöytälevyn, ja hankkiutuis eroon toisesta pöydästä. Näinikään olis pyötätilaa "riittävästi". Saiskohan esim. kahdet sähköjalat nostaan synkassa tollasta levyä ylöspäin? :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Joo. No kun siinä on ikkuna ja rgb-valot ja kaikki :darra: Missäs muuallakaan sitä pitäisi?

Edit: ehkä voisi laittaa rojut usb-hubiin, ja hubilta usb koneelle. Koneet esim. seinälle hyllylle. NAS/servu alapuolelle/pöytäkone yläpuolelle!

Edit2: tai jos hommais 3,3-3,4m leveen pöytälevyn, ja hankkiutuis eroon toisesta pöydästä. Näinikään olis pyötätilaa "riittävästi". Saiskohan esim. kahdet sähköjalat nostaan synkassa tollasta levyä ylöspäin? :whistling:
Lattialla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Näin ja vaikka ikeasta tälläinen

Toinen vaihtoehto on pultata pöydän alapintaan, jolloin lattiaakin ja vapaaksi.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Näin ja vaikka ikeasta tälläinen

Toinen vaihtoehto on pultata pöydän alapintaan, jolloin lattiaakin ja vapaaksi.
Hmm, ehkä ne RGB:t jotenkin näkyis sieltä pöydän altakin, vaikkakin huonosti. Täytynee katsoa, olisko jotain pöytään ruuvattavia systeemeitä edullisesti tarjolla. Menee liikaa johtojen kanssa säätämiseksi, jos korkeussäädettävän sähköpöydän kanssa pitää koneelle menevien johtojenkin kanssa olla puoli metriä pelivaraa.
 
Liittynyt
14.04.2018
Viestejä
17
Olen myös harkinnut tuota kotelon ripustamista pöytälevyn alle. Jonkinlaisia tuotteita tuohon tuntuu olevan, sellaistta isoa klamppia tai remmiviritelmää. Remmit on vähän rujoja ja eipä ne klampit paljonkaan kauniimpia ole. Lisäksi ITX-kotelo tuppaa olemaan moneen klamppimalliseen liian pieni. Oikeastaan haluaisin ehkä yksinkertaisen hyllyn, jossa olisi alempana korkeampi osio kotelolle, ja ylempänä pikkutavaroille vaikka vetolaatikko. En ole toistaiseksi sopivaa kalustetta löytänyt, joka soveltuisi pohjaan kiinnitettäväksi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
180
Suosituksia, vinkkejä ja ohjeita otetaan vastaan.

Tarkoituksena rakentaa runko + kansi + kahdelle koneelle telineet alapintaan (molempiin päätyihin) + nykyisellään 3 27" näyttöä + työkoneen telakka + kaiken johdotus alapintaan.

Kotelot Define C ja R5 ei ole keveimmästä päästä ja näytöt plus muu tilpehööri painaa omansa, joten nopealla matematiikalla saisi olla varmaan vähintään 100 kg ellei enemmänkin kantava kaksimoottorinen runko? Pari muistipaikkaa tai korkeusnäyttö riittää muistamaan oikeat kohdat.

Nykyinen pöytä on 610x2000x30. Pituudessa voin tarvittaessa luopua 10-20 sentistä (ja sitä saattaa uusi asuntokin hieman määritellä), syvyydessä ottaisin mieluusti hieman lisää ja paljon paksumpaa en haluaisi. Alustavasti katselin muistaakseni samaa kun kaverilta löytyy ja tummaksi vahattuna tietenkin. Aika huokea hinnaltaan, mutta mieluusti syvyyttä ottaisin lisää vielä muutaman sentin.

toinen paremman kokoinen, mutta ei täälläpäin varastossa, olisi

Lähinnä nyt varmaan tuo rungon ja tason valinta ovat ykkösenä. Koneiden kannatteluun sitten löytynee melko universaaleja ratkaisuja.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Suosituksia, vinkkejä ja ohjeita otetaan vastaan.

Tarkoituksena rakentaa runko + kansi + kahdelle koneelle telineet alapintaan (molempiin päätyihin) + nykyisellään 3 27" näyttöä + työkoneen telakka + kaiken johdotus alapintaan.

Kotelot Define C ja R5 ei ole keveimmästä päästä ja näytöt plus muu tilpehööri painaa omansa, joten nopealla matematiikalla saisi olla varmaan vähintään 100 kg ellei enemmänkin kantava kaksimoottorinen runko? Pari muistipaikkaa tai korkeusnäyttö riittää muistamaan oikeat kohdat.

Nykyinen pöytä on 610x2000x30. Pituudessa voin tarvittaessa luopua 10-20 sentistä (ja sitä saattaa uusi asuntokin hieman määritellä), syvyydessä ottaisin mieluusti hieman lisää ja paljon paksumpaa en haluaisi. Alustavasti katselin muistaakseni samaa kun kaverilta löytyy ja tummaksi vahattuna tietenkin. Aika huokea hinnaltaan, mutta mieluusti syvyyttä ottaisin lisää vielä muutaman sentin.

toinen paremman kokoinen, mutta ei täälläpäin varastossa, olisi

Lähinnä nyt varmaan tuo rungon ja tason valinta ovat ykkösenä. Koneiden kannatteluun sitten löytynee melko universaaleja ratkaisuja.
Syvyyttä kannattaa pöytään ehdottomasti ottaa. Toimintatila pöydän syvyyssuunnassa on paljon tärkeämpää kuin pituus. Saat monitoreille tilaa, käsilleja näppikselle tilaa, ja sitten jää vielä tilaa toimia siinä niiden kanssa. Itsellä 85cm ja varmaan paras valinta omassa projektissa (löytyy tekstiä noista aikaisemmista postauksista).

Rungoksi vaan Linakkia, siinä on hyvät ominaisuudet eikä hinta niin kauheasti isompi kuin muissa. Kun tulee paljon tavaraa, niin ei kannata ottaa liian heppoista (halpaa), kun ne tuppaa heilumaan. Linakilta saa halutessaan varmaan vaikka tuhanteen kiloon toimivia runkoja.

Johdotuksessa kannattaa miettiä etukäteen, että mitä kaikkea tarvitsee - purkaminen ja uudelleen kokoaminen on työlästä (kokemusta nytkertynyt kivasti tästä kun johdot paljastuneet koko ajan liian lyhyiksi). Kun on paljon kamaa, niin pöydän alle kiinnittäminen voi sekin käydä haastavaksi. Ite oon ainakin tykännyt umpinaisista kouruista, niihin voi sisään kätkeä paljon.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
180
Syvyyttä kannattaa pöytään ehdottomasti ottaa. Toimintatila pöydän syvyyssuunnassa on paljon tärkeämpää kuin pituus. Saat monitoreille tilaa, käsilleja näppikselle tilaa, ja sitten jää vielä tilaa toimia siinä niiden kanssa. Itsellä 85cm ja varmaan paras valinta omassa projektissa (löytyy tekstiä noista aikaisemmista postauksista).

Rungoksi vaan Linakkia, siinä on hyvät ominaisuudet eikä hinta niin kauheasti isompi kuin muissa. Kun tulee paljon tavaraa, niin ei kannata ottaa liian heppoista (halpaa), kun ne tuppaa heilumaan. Linakilta saa halutessaan varmaan vaikka tuhanteen kiloon toimivia runkoja.

Johdotuksessa kannattaa miettiä etukäteen, että mitä kaikkea tarvitsee - purkaminen ja uudelleen kokoaminen on työlästä (kokemusta nytkertynyt kivasti tästä kun johdot paljastuneet koko ajan liian lyhyiksi). Kun on paljon kamaa, niin pöydän alle kiinnittäminen voi sekin käydä haastavaksi. Ite oon ainakin tykännyt umpinaisista kouruista, niihin voi sisään kätkeä paljon.
Töissä on jo 80 cm syvä pöytä ja melkein 10 cm siitä on käyttämättä, joten 70 olisi varmaan aika sweet spot. Täytyy tuo Linak katsastaa ja etsiä sopiva malli.

Uudella setupilla saan lisää pituutta kaapeleihin tuomalla koneen reilusti nykyistä lähemmäs ja piuhat nykyiselläänkin riittävät. Ikean avoimia kouruja on nyt 2 kpl, mutta toinen on aivan ääriään myöten täynnä koska siellä on työkoneen muuntaja, telakka ja pikku USB-KVM. Tarkoituksena tässä ratkaisussa on se että pöydästä ei roikkuisi kuin virta ja ethernet eikä mitään pyöri lattialla.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Itsellä on ollut vimpat 18v 90cm syvä pöytä, eikä kapeampaan viitsisi vaihtaa.

Pohdin tätä ATK:n sijoittelua, ja keksin itselleni ratkaisun. Bauhausin 90x200cm koivutaso - sellainen mulla nytkin on, mutta vaan 170cm leveäksi sahattu - ja matalampi kotelo. Alkuun ehkä matalampi kotelo riittäis, pitää mittailla ja kokeilla et pärjäiskö nykyisellä pöydällä jopa, jos vaan kotelon vaihtais matalemmaksi.

Jos laitan skobet 40cm jalustalle, ja alle 40cm korkean kotelon, esim. o11 air mini, niin homma on bueno.

Oma korva on n. 65cm korkeudella pöydästä. Kaiuttimen twiitterin keskipiste 18cm korkeudella alareunasta. 40cm jalusta + 18cm kaiutinta = 58cm = aika lähellä optimikorkeutta. Eli kaiuttimet korkealle ja ATK:lle choppaus :D

Kakkosnäytön voi viskata sitten vaikka ykkösnäytön yläpuolelle.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Ylellä ihan kiinnosta pieni juttu istumisesta ja sen tauottamisesta: Tutkijat vertasivat, mikä on tehokkain tapa minimoida istumisen haitat työpäivän aikana – lyhyet kävelytauot voittivat muut keinot
Luulisi kiinnostavan useimpia sähköpöydän hankkijoita..
Tähän liittyen muuten kiinnostaa ihan yleisellä tasolla, että millaisella jaolla porukka täällä istuu ja seisoo pöytänsä ääressä keskivertopäivänä? Vaihdatteko usein istuma- ja seisoma-asennon välillä vai onko jompi kumpi pääsääntöisesti käytössä?

Mietin tätä siksi, että itse aloin joitain vuosia sitten käytännössä seisomaan työpäivät kokonaan, mutta työpaikalla aika harva näyttää nostelevan pöytää päivän mittaan. Etenkin kotona töitä tehdessä pöytä on itsellä lähes koko ajan ylhäällä, toimistolla tulee enemmän istuttua koska ympäristö on monesti rauhaton ja tuntuu helpommalta keskittyä siellä "kolossa" kuin seisten. Kotitoimistolla laitan yleensä pöytää alas lähinnä pidempien (tylsien) palavereiden aikana tai jos on muuten väsynyt olo tai jalat kipeät tms., mutta useimpina työpäivinä mulla ei käy pöytä lainkaan ala-asennossa. Tuntuu jotenkin pysyvän skarpimpana seisoskellessa eikä mene paikat jumiin kuten istuessa helposti käy, niin alkanut sitten pitkälti seisomaan koko työpäivän.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Tähän liittyen muuten kiinnostaa ihan yleisellä tasolla, että millaisella jaolla porukka täällä istuu ja seisoo pöytänsä ääressä keskivertopäivänä? Vaihdatteko usein istuma- ja seisoma-asennon välillä vai onko jompi kumpi pääsääntöisesti käytössä?

Mietin tätä siksi, että itse aloin joitain vuosia sitten käytännössä seisomaan työpäivät kokonaan, mutta työpaikalla aika harva näyttää nostelevan pöytää päivän mittaan. Etenkin kotona töitä tehdessä pöytä on itsellä lähes koko ajan ylhäällä, toimistolla tulee enemmän istuttua koska ympäristö on monesti rauhaton ja tuntuu helpommalta keskittyä siellä "kolossa" kuin seisten. Kotitoimistolla laitan yleensä pöytää alas lähinnä pidempien (tylsien) palavereiden aikana tai jos on muuten väsynyt olo tai jalat kipeät tms., mutta useimpina työpäivinä mulla ei käy pöytä lainkaan ala-asennossa. Tuntuu jotenkin pysyvän skarpimpana seisoskellessa eikä mene paikat jumiin kuten istuessa helposti käy, niin alkanut sitten pitkälti seisomaan koko työpäivän.
Ainakin itse tulee noustua tuolista niin paljon, että varsinainen seisominen on tuskin tarpeellista. Olen nostanut korkeudeksi 82 cm, jotta työtuolin korkeuden saa asetettua sopivaksi ja tason korkeus on ryhdille sopiva.

Joskus istuminen tekee kipeytyneen selän takia pahaa ja on ihan hyvä, että saikun sijaan on mahdollista jatkaa töitä seisaaltaan.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
111
Tähän liittyen muuten kiinnostaa ihan yleisellä tasolla, että millaisella jaolla porukka täällä istuu ja seisoo pöytänsä ääressä keskivertopäivänä? Vaihdatteko usein istuma- ja seisoma-asennon välillä vai onko jompi kumpi pääsääntöisesti käytössä?

Mietin tätä siksi, että itse aloin joitain vuosia sitten käytännössä seisomaan työpäivät kokonaan, mutta työpaikalla aika harva näyttää nostelevan pöytää päivän mittaan. Etenkin kotona töitä tehdessä pöytä on itsellä lähes koko ajan ylhäällä, toimistolla tulee enemmän istuttua koska ympäristö on monesti rauhaton ja tuntuu helpommalta keskittyä siellä "kolossa" kuin seisten. Kotitoimistolla laitan yleensä pöytää alas lähinnä pidempien (tylsien) palavereiden aikana tai jos on muuten väsynyt olo tai jalat kipeät tms., mutta useimpina työpäivinä mulla ei käy pöytä lainkaan ala-asennossa. Tuntuu jotenkin pysyvän skarpimpana seisoskellessa eikä mene paikat jumiin kuten istuessa helposti käy, niin alkanut sitten pitkälti seisomaan koko työpäivän.
Työpaikalle sain sähköpöydän 6 viikkoa sitten ja omien laskujeni mukaan olen laskenut pöydän istumakorkeudelle 2 kertaa noin puoleksi tunniksi. Muuten pääasiassa työpäivät menee seisten. Tätä helpottaa kun ostin tuommoisen pehmeän seisontamaton, jonka päällä ei rasitu läheskään niin paljon kuin kovalla lattialla.

Kotona sähköpöytä pysyy taas arviolta 80% ajasta istumakorkeudella...
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Tähän liittyen muuten kiinnostaa ihan yleisellä tasolla, että millaisella jaolla porukka täällä istuu ja seisoo pöytänsä ääressä keskivertopäivänä? Vaihdatteko usein istuma- ja seisoma-asennon välillä vai onko jompi kumpi pääsääntöisesti käytössä?

Mietin tätä siksi, että itse aloin joitain vuosia sitten käytännössä seisomaan työpäivät kokonaan, mutta työpaikalla aika harva näyttää nostelevan pöytää päivän mittaan. Etenkin kotona töitä tehdessä pöytä on itsellä lähes koko ajan ylhäällä, toimistolla tulee enemmän istuttua koska ympäristö on monesti rauhaton ja tuntuu helpommalta keskittyä siellä "kolossa" kuin seisten. Kotitoimistolla laitan yleensä pöytää alas lähinnä pidempien (tylsien) palavereiden aikana tai jos on muuten väsynyt olo tai jalat kipeät tms., mutta useimpina työpäivinä mulla ei käy pöytä lainkaan ala-asennossa. Tuntuu jotenkin pysyvän skarpimpana seisoskellessa eikä mene paikat jumiin kuten istuessa helposti käy, niin alkanut sitten pitkälti seisomaan koko työpäivän.
Omat kokemukset töistä on siinä, että liika seisominen tuotti aika pahat niskakivut. Todennäköisesti ongelmana oli se, että monitorin korkeutta ei tullut säädettyä samalla kun nosti pöytää. Monitoria pitäisi nostaa vähän seisomisasennossa, muuten niskaan tulee venytystä.

Kotona kokemukset ennen sähköpöytää ovat olleet siinä, että liika istuminen todellakin aiheuttaa selkävaivoja. Lihasliikkeillä ja säännöllisellä kuntosalilla sitä vastaan voi taistella aika hyvin, mutta tietysti lähtökohtaisesti aika tyhmää, että tekee jotain, joka ei ole omalle keholle hyväksi.

Nyt kun olen hankkinut sähköpöydän kotiin, niin tarkoitus olisi vaihdella istumisen ja seisomisen välillä. Linakin ohjaimeen saa ohjelmoitua huomautusajat sille, milloin pitäisi nousta seisomaan tai tehdä kävelyä ym. Vähän niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoitin, niin pöytä tarjoaa ohjaimen huomautusten kautta raamit omien rutiinien muutokselle.

Käytännössä kokeilu on nyt kuitenkin ollut vielä vähän torso, kun olen jo pariin kertaan arvioinut piuhojen pituudet väärin. Vielä pitäisi kerran ostaa uudet piuhat (tällä kertaa 5m), niin saan viimein pöydän koko toiminta-alan käyttöön. Sen voin kuitenkin sanoa, että esimerkiksi keskittymistä vaativissa tehtävissä tykkään istumisesta (kirjoittaminen). Sitten on paljon sellaista järjestelyhommaa tai muuta kevyttä, missä seisominen on kivempaa. Mikä olisi istumisen ja seisomisen suhde, sitä vielä vähän haetaan, mutta ainakin tuo Ylen jutussa vaihtelufrekvenssiksi oli otettu 30min, joka voisi olla ihan hyvä itsekin omaksua.

Kokonaisuutena ajattelen kuitenkin, että oman kehon liike ja riittävä liikunta on A ja O. Ei millään seisomisella tai edes kävelyllä sitä korvata. Istumistakin joutuu tekemään, mutta kun istumisen haittoja ei voi kompensoida esimerkiksi raivokkaalla kyykky- ja maastavetotreenillä, niin on fiksua suunnitella istuminen niin, että niitä haittoja tulee vähemmän. Tässä asiassa sähköpöytä ja ehkä aktiivinen istuminenkin on hyviä valintoja, vaikka niillä ei korvata liikuntaa. Linakin rungosta on nyt kovat odotukset, jahka saan ne johdot, että omat rutiinit saa ehkä uudelleenohjelmoitua tuolla aika mukavasti. Tutkimusten mukaan 8 viikkoa pitää tehdä uudella tavalla ja sitten siitä alkaa tulla tapa..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Onko IKEAn bekant sähköpöytien runko säädettävissä, eli voiko leveyttä pienentää ja asentaa pienemmän pöytälevyn?

Tutun toimistomuutosta on jäämässä moisia ylijäämäksi, mutta ovat 160cm leveitä eikä suunniteltuun sijaintiin oikein mahdu, ja pohdin voiko tosta irrottaa pöytälevyn, asentaa jalat kapeammalle ja ostaa toisen pöytälevyn tilalle. Saan itse sen kuvan että tuota ei ole mahdollista säätää vaan sitä vaan myydään eri leveyksillä, mutta ehkä joku muu voisi varmistaa minulle miten on?
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
111
Onko IKEAn bekant sähköpöytien runko säädettävissä, eli voiko leveyttä pienentää ja asentaa pienemmän pöytälevyn?

Tutun toimistomuutosta on jäämässä moisia ylijäämäksi, mutta ovat 160cm leveitä eikä suunniteltuun sijaintiin oikein mahdu, ja pohdin voiko tosta irrottaa pöytälevyn, asentaa jalat kapeammalle ja ostaa toisen pöytälevyn tilalle. Saan itse sen kuvan että tuota ei ole mahdollista säätää vaan sitä vaan myydään eri leveyksillä, mutta ehkä joku muu voisi varmistaa minulle miten on?
Ikean tuotesivun ja kasausohjeiden perusteella näyttää ettei olisi säädettävissä.
 
Liittynyt
01.02.2022
Viestejä
3
Tässä on lopullinen tuotelista. Siinä on vähän ekstraakin pistetty, kuten tuo törmäyksenestoanturi ja ubs-laturi...

2 kpl nostopilaria DL6 DL6300BPV650560, asennusmitalla 560 mm, iskunpituudella 650 mm, tuotelinkki: https://www.linak.fi/tuotteet/nostopilarit/dl6/
2 kpl moottorikaapeleita 1550 mm pitkiä, 0617102-1550
1 kpl ohjausyksikkö, CBD6SH00040A-709, tuotelinkki: https://www.linak.fi/tuotteet/ohjausyksikoet/cbd6s/
1 kpl ohjain DPG1C32-000006 muistipaikoilla ja Bluetoothilla, tuotelinkki: https://www.linak.fi/tuotteet/ohjaimet/dpg-muistutustoiminnolla/
1 kpl virtakaapeli CAB0015562, 3200 mm pitkä
1 kpl jalkavastepari DLF00002 (DLF06111B710000), 710 mm pitkät jalkavasteet, tuotelinkki: https://www.linak.fi/tuotteet/lisaevarusteet/dl-feet/
1 kpl Kick & Click -runko, KNC00001 (KNC100001B1340-1940), säädettävä pöytälevylle 1400 mm-2000mm, tuotelinkki: https://www.linak.fi/tuotteet/lisaevarusteet/kick-click/
1 kpl törmäyksenestoanturi DESKSENSOR1-000, tuotelinkki: https://www.linak.fi/tuotteet/lisaevarusteet/desk-sensor-1/
1 kpl USB-laturi CHUSBC2A1-000, tuotelinkki: https://www.linak.fi/tuotteet/lisaevarusteet/desk2device-usb-laturi/
1 kpl USB-laturin johto joka kytketään ohjausyksikköön CAB0965388-1800
1 kpl C-kiinnike USB-laturille, SA1018W1212, jonka avulla laturi kiinnitetään ilman ruuveja

Hintaa tälle tuli 496e + jotain toimituksesta, olisko ollut jotain 50e luokkaa..
Ketjun innoittaman aloin itsekin suunnittelemaan sähköpäydän hankkimista.
@Rautaperkele Tämä sinun setti on todella lähellä sitä mitä haluaisin. Miten onnistuit ostamaan sähköpöydän Linakilta? Itse laitoin heidän yhteydenottolomakkeeseen viestin, mutta sieltä ei ole kuulunut mitään. Hankalaa tuntuu olevan ostaa suoraan Linakilta...
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Ketjun innoittaman aloin itsekin suunnittelemaan sähköpäydän hankkimista.
@Rautaperkele Tämä sinun setti on todella lähellä sitä mitä haluaisin. Miten onnistuit ostamaan sähköpöydän Linakilta? Itse laitoin heidän yhteydenottolomakkeeseen viestin, mutta sieltä ei ole kuulunut mitään. Hankalaa tuntuu olevan ostaa suoraan Linakilta...
Mulla sieltä vastasi Kim Rönbladd niminen tyyppi. mun mielestä sen yhteystiedot löytyy sieltä Linakin sivuiltakin. Tuolla se onkin: https://www.linak.fi/yhteystiedot/#/organisation-1
Kokeile pistää sille suoraan, jos tuo yhteydenottolomake menee jonkun toisen kautta tms.
On tää kyllä erikoista, kun Faustilta ei tule enää Suomeen ja onko nyt linakki seuraava. Mulla on varmaan jokin käänteinen midaksen kosketus, että myynti tyrehtyy aina siellä mistä käyn ostamassa jotain.. :lol: Pitää varmaan vielä verkkisestä tilata ne viimeiset johdot,mutta kattoo, että tulee kaikki kerralla..

Edit: oli noita linakin runkoja jossain muuallakin tarjolla (jälleenmyyjillä?), mutta en saanut niistä niin selvää, että mitkä komponentit niissä tarkalleen ottaen oli..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Tänään tupsahti nämä postissa, vielä kun näitä pystyisi ostamaan :rofl2:
Saa näistä hieman osviittaa miten hienolta tuo näyttäisi mustalla linoleum pinnalla.
DSC06385.jpg
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Tänään tupsahti nämä postissa, vielä kun näitä pystyisi ostamaan :rofl2:
Saa näistä hieman osviittaa miten hienolta tuo näyttäisi mustalla linoleum pinnalla.
No niin, tutunnäköinen paketti! Paitsi, että minulla toinen isoista paloista oli oranssi. Tuo tumma pala on se charcoal varmaan ja siellä on sitten mustempi nero erikseen.

Joo, vähän surkeaa, että faustin pöytälevyn tilaaminen ei nyt sitten vissiin enää onnistukaan. No, saatpahan tuosta kuitenkin jonkinlaisen käsityksen siitä linoleumista materiaalina (isolla pinnalla vaikutelma kuitenkin vähän erilainen). Tekisi mieli vitsailla, että saishan noista kahdesta näytepalasta sellaiset miniatyyri-pöydät, mutta se ei taida tässä kohtaa nyt naurattaa..

Minun mielestä perusongelma on kuitenkin se, että Suomessa helposti ostettavien pöytelevyjen tarjonta on vähän suppea eikä sieltä löydä kovin mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Faustin linoleum pöytälevy oli yksi ratkaisu tähän ongelmaan, jos sellaisesta tykkää, mutta onhan niitä maailmalla varmasti muitakin kiinnostavia vaihtoehtoja. Pitäisi vaan jaksaa etsiä ja kartoittaa mahdollisuuksia. Omalla kohdalla kun saan johdotuksen ym. valmiiksi, niin pöydän kanssa painiminen on sitten siinä. Toivottavasti..

Edit: näyttää muuten olevan sama Logitechin MX Keys näppäimistö kun minullakin. Muuten hyvä, mutta saisi herätä kädenliikkeisiin vähän rivakammin. Joskus jää esimerkiksi nopeasti ctrl+Z (undo) painaessa ctrl pois ja ohjelma reagoi pelkkään Z:taan. No, akku ainakin kestää todella hyvin ja on hyvännäköinen..
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
77
Omassa käytössä ollut nyt noin 1,5 vuotta verkkiksen usein Black Friday -tarjouksessa oleva Elfen Ergodesk Basic II jalat harmaana ja samalta firmalta 160x80 valkoinen pöytälevy:

Elfen Ergodesk Basic II -sähköpöydän runko, valkoinen – Verkkokauppa.com

Tähän mennessä ei suurempaa valittamista. Paketti painoi kuin synti, joten ihan hyvä että otin kotiinkuljetuksen. Kyllä sen toki autoon kantaa kahdestaan ja vahvempi varmaan yksinkin. Tilasin myös johtokourun mukaan ja unohdin sen kokonaan asennusvaiheessa. Jos haluaa kiristää sen paikoilleen samoilla ruuveilla, joilla pöytää rakennetaan, kannattaa säätää jalkojen etäisyys asennusvaihessa siten että myös tuon johtokourun reiät mätsäävät kohdilleen. Tosin laitoin itse toisen puolen ruuvilla kiinni ja toisen parilla nippusiteellä, eikä ole ollut mitään ongelmia, eikä se pöydän alta näy.

Mietin, että tuleeko tälle käyttöä alkuinnostuksen jälkeen, mutta kyllä välillä tulee seisoskeltua ja koitan myös pakottaa itseni seisomaan välillä, koska kyllä kroppa vaan kiittää kun välillä jaloittelee töiden lomassa. Tärkeämmissä kokouksissa tykkään usein seisoskella, koska luonnollisempi puhua ja jotenkin aktiivisempi olo. Tulee myös nostettua pöytää silloin kun syö tai ihan vaan jos vaihtaa asentoa, kuten nostaa jalat pöydälle tms. Esiasetettuja korkeussäätöjä en ole kaivannut. Kyllähän nappia pitää hetki pitää pohjassa että ihan seisoma-asentoon nousee, mutta ei mielestäni mitenkään merkityksellinen asia.

Jos tykkää paljon seisaaltaan käyttää ja etenkin jos on pitkä, niin kyllähän tuo yläasennossa heiluu jos heiluttaa. Itse olen 175cm pitkä enkä ole omassa käytössä kokenut heilumista ongelmana tai edes huomaa sitä juuri koskaan. Toisaalta pidän pöydän seisaaltaankin aika matalalla ja nostan näyttöä korkealle, jotta kädet on luonnollisemmin kirjoittaessa ja hiirtä käyttäessä.

Valitsin tämän pöydän, koska tämän sai matalemmalle kuin sähköpöydät yleensä. Ei haittaisi vaikka menisi vieläkin hieman alemmas, kuten töissä oleva Martela menee. Tämä on itselleni kuitenkin riittävä ja matalammalle menevä alkaisi ahdistamaan jo reisiä, jota tämäkin meinaa jo välillä tehdä alimmalla asennolla, mutta tuolini on hitusen liian korkea ja pitäisi ostaa matalampi kunnon toimistotuoli.

Erittäin tyytyväinen olen ollut ostokseen. Mitä nyt jalat olisi kiva olla valkoiset harmaan sijaan, mutta harmaat oli tuolloin tarjouksessa, joten niillä mentiin.

EDIT:
Unohtui se syy miksi lähdin tätä kirjoittamaan. Eli yksi huono puoli tässä on ja se on se, ettei pöytä pysy kovin hyvin paikoillaan. Huomaan että pöytä ajautuu seinää päin pikkuhiljaa kun sitä ilmeisesti sinne tökin. Pitäisi jotain liukuestoa varmaan miettiä jalkojen alle, koska tämä kyllä liukuu selvästi enemmän kuin esimerkiksi työpaikan martelat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
180
Töissä on jo 80 cm syvä pöytä ja melkein 10 cm siitä on käyttämättä, joten 70 olisi varmaan aika sweet spot. Täytyy tuo Linak katsastaa ja etsiä sopiva malli.

Uudella setupilla saan lisää pituutta kaapeleihin tuomalla koneen reilusti nykyistä lähemmäs ja piuhat nykyiselläänkin riittävät. Ikean avoimia kouruja on nyt 2 kpl, mutta toinen on aivan ääriään myöten täynnä koska siellä on työkoneen muuntaja, telakka ja pikku USB-KVM. Tarkoituksena tässä ratkaisussa on se että pöydästä ei roikkuisi kuin virta ja ethernet eikä mitään pyöri lattialla.
Koneiden pöytätelineet Gigantista, mutta poistuivat valikoimasta heti tilaukseni jälkeen. :D

Tommonen paketti tuli hankittua.
photo_2023-03-24_15-58-34.jpg
2023-03-24 15.07.15.jpg
2023-03-24 15.49.58.jpg

Vähän jäi vielä vaiheeseen, kun ei ollut sopivia kaapelikouruja lattialle. Kaiuttimet ja USB KVM tulevat vaihtumaan vielä jollain aikavälillä, niin ne ovat vähän sinne päin laitettu. Jollain aikavälillä pitäisi myös varmaan näytöt laittaa yhteen jalkaan ja hankkia puhelimen langaton latausalusta.

Pöydässä nyt:
  • Kolme näyttöä
  • PC ja palvelin
  • Verkkokytkin
  • Audio interface (yläpuolella)
  • Mikrofoni puomin kanssa näyttöjen yli
  • Kuulokevahvistin (yläpuolella)
  • USB KVM ohjaamassa audiota ja näppistä
  • Työläppärin telakka kytkettynä kahteen näyttöön, verkkoon ja lataukseen (yläpuolella toistaiseksi)
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Koneiden pöytätelineet Gigantista, mutta poistuivat valikoimasta heti tilaukseni jälkeen. :D

Tommonen paketti tuli hankittua.

Vähän jäi vielä vaiheeseen, kun ei ollut sopivia kaapelikouruja lattialle. Kaiuttimet ja USB KVM tulevat vaihtumaan vielä jollain aikavälillä, niin ne ovat vähän sinne päin laitettu. Jollain aikavälillä pitäisi myös varmaan näytöt laittaa yhteen jalkaan ja hankkia puhelimen langaton latausalusta.

Pöydässä nyt:
  • Kolme näyttöä
  • PC ja palvelin
  • Verkkokytkin
  • Audio interface (yläpuolella)
  • Mikrofoni puomin kanssa näyttöjen yli
  • Kuulokevahvistin (yläpuolella)
  • USB KVM ohjaamassa audiota ja näppistä
  • Työläppärin telakka kytkettynä kahteen näyttöön, verkkoon ja lataukseen (yläpuolella toistaiseksi)
No niin, hyvä että nappasit linkin rungon. Mitkä on fiilikset siitä? Aika mukavasti olet saanut koneet pois lattialta. Mietin itse samaa juttua, mutta täysikokoinen torrent on sen verran korkea, ettei siitä olis saanut paljoakaan hyötyä.

Johtojen kanssa pelaaminen vie kyllä aika paljon aikaa, enemmän kuin arvaisi. Itselläkin vielä kesken, kun ostin jotain lisää omaan setuppiin, pitää päivittää jahka saan kasaan.

Ootko ajatellut pistää puhelimen langattoman latausalustan pöydän alle, eli toimisi ehkä pöytälevyn lävitse? Sellaisiakin oon nähnyt jossain.

Anyway, hyvän näköinen ja tykkään tuosta että oot vahannut pöytälevyn. Voi vaatia muutaman uusinnan ennen kun jää pysyväksi, mutta hyvän eteen pitääkin nähdä aina vaivaa :thumbsup:
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
180
No niin, hyvä että nappasit linkin rungon. Mitkä on fiilikset siitä? Aika mukavasti olet saanut koneet pois lattialta. Mietin itse samaa juttua, mutta täysikokoinen torrent on sen verran korkea, ettei siitä olis saanut paljoakaan hyötyä.

Johtojen kanssa pelaaminen vie kyllä aika paljon aikaa, enemmän kuin arvaisi. Itselläkin vielä kesken, kun ostin jotain lisää omaan setuppiin, pitää päivittää jahka saan kasaan.

Ootko ajatellut pistää puhelimen langattoman latausalustan pöydän alle, eli toimisi ehkä pöytälevyn lävitse? Sellaisiakin oon nähnyt jossain.

Anyway, hyvän näköinen ja tykkään tuosta että oot vahannut pöytälevyn. Voi vaatia muutaman uusinnan ennen kun jää pysyväksi, mutta hyvän eteen pitääkin nähdä aina vaivaa :thumbsup:
Aika vähissä on vielä käyttötunnit, mutta jykevältä vaikuttaa kyllä. Yläasennossa heiluu jonkin verran, mutta huomattavasti vähemmän kuin töissä oleva pöytä.

Pöydän alapuolinen alusta olisi kova, mutta jossain ainakin näin sellaisen vaativan upotuksen jyrsimistä, että etäisyyttä saa pienennettyä. Siro alusta pöydälläkin varmaan ajaisi asiansa.

Jossain mainostettiin, että pöydän ylä- ja alarajat olisi ohjelmoitavissa, mutta en ole keksinyt että mistä?

Vahaus on tehty kertaalleen, vaikka purkki ohjeisti kaksi kerrosta. Kaverilla sama levy ja ehkä samaa vahaakin, yllättävän hyvin on pysynyt. Käsivarsien kohdalla pientä kulumaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Aika vähissä on vielä käyttötunnit, mutta jykevältä vaikuttaa kyllä. Yläasennossa heiluu jonkin verran, mutta huomattavasti vähemmän kuin töissä oleva pöytä.

Pöydän alapuolinen alusta olisi kova, mutta jossain ainakin näin sellaisen vaativan upotuksen jyrsimistä, että etäisyyttä saa pienennettyä. Siro alusta pöydälläkin varmaan ajaisi asiansa.

Jossain mainostettiin, että pöydän ylä- ja alarajat olisi ohjelmoitavissa, mutta en ole keksinyt että mistä?

Vahaus on tehty kertaalleen, vaikka purkki ohjeisti kaksi kerrosta. Kaverilla sama levy ja ehkä samaa vahaakin, yllättävän hyvin on pysynyt. Käsivarsien kohdalla pientä kulumaa.
En tiedä noiden rajojen ohjelmoinnista mitään, mutta otitko muistipaikoilla olevan ohjaimen?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
180
En tiedä noiden rajojen ohjelmoinnista mitään, mutta otitko muistipaikoilla olevan ohjaimen?
En, koska sellaisen tarpeesta ei puhuttu mitään. Voihan se olla, että tuki on vain sen paremman ohjaimen kautta. Pitänee laittaa jossain kohtaa kauppaan viestiä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Harmi tosiaan jos Faust Linoleum ei toimita enää Suomeen. Itse sain tilattua, mutta se vaati pientä vääntöä kun ensin eivät meinanneet antaa tarjousta koska rahtikulut ovat niin suuret suhteessa pöytälevyn hintaan. Näinhän se toki oli, mutta vaihtoehtoja on huonosti niin päädyin kuitenkin tilaamaan ja pienen vakuuttelun jälkeen sain tilattua. Pöytälevy tuli hyvin pakattuna (ei ollut eurolavalla) vanerista tehdyssä laatikossa, jotakuinkin pöytälevyn kokoinen paketti. Mielestäni tuollaisen toimittaminen rahtina ei voi olla kovin kummoista hommaa, ja pöytälevy saapui virheettömänä tänne.

Sain pöydän kasattua tuon verkkokauppa.com:n Elfen ErgoDesk Pro (mattamusta) rungon päälle, ja hyvin on toiminut. Kasaaminen oli suhteellisen suoraviivaista ja kaikki tarvittava oli rungon mukana. Olisi pitänyt hankkia sähköpöytä jo vuosia sitten, ja muistipaikoista on kyllä hyötyä arjessakin - säätäminen käy nappia painamalla oikeaan korkeuteen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Harmi tosiaan jos Faust Linoleum ei toimita enää Suomeen. Itse sain tilattua, mutta se vaati pientä vääntöä kun ensin eivät meinanneet antaa tarjousta koska rahtikulut ovat niin suuret suhteessa pöytälevyn hintaan. Näinhän se toki oli, mutta vaihtoehtoja on huonosti niin päädyin kuitenkin tilaamaan ja pienen vakuuttelun jälkeen sain tilattua. Pöytälevy tuli hyvin pakattuna (ei ollut eurolavalla) vanerista tehdyssä laatikossa, jotakuinkin pöytälevyn kokoinen paketti. Mielestäni tuollaisen toimittaminen rahtina ei voi olla kovin kummoista hommaa, ja pöytälevy saapui virheettömänä tänne.

Sain pöydän kasattua tuon verkkokauppa.com:n Elfen ErgoDesk Pro (mattamusta) rungon päälle, ja hyvin on toiminut. Kasaaminen oli suhteellisen suoraviivaista ja kaikki tarvittava oli rungon mukana. Olisi pitänyt hankkia sähköpöytä jo vuosia sitten, ja muistipaikoista on kyllä hyötyä arjessakin - säätäminen käy nappia painamalla oikeaan korkeuteen.
Onhan tuo rahtien osuus kannen hintaan suhteutettuna kohtuuttoman suuri, mutta Suomesta tuollaista kantta ei tunnu saavan mistään millään hinnalla. Tuota sampleäkään en saanut käsiini, ennen kuin osui oikea myyjä kohdalle, joten jäi nyt hieman epäselväksi, että onko tuo Suomeen lähetys jonkin yksittäisen myyjän mielipide vai koko firman.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Harmi tosiaan jos Faust Linoleum ei toimita enää Suomeen. Itse sain tilattua, mutta se vaati pientä vääntöä kun ensin eivät meinanneet antaa tarjousta koska rahtikulut ovat niin suuret suhteessa pöytälevyn hintaan. Näinhän se toki oli, mutta vaihtoehtoja on huonosti niin päädyin kuitenkin tilaamaan ja pienen vakuuttelun jälkeen sain tilattua. Pöytälevy tuli hyvin pakattuna (ei ollut eurolavalla) vanerista tehdyssä laatikossa, jotakuinkin pöytälevyn kokoinen paketti. Mielestäni tuollaisen toimittaminen rahtina ei voi olla kovin kummoista hommaa, ja pöytälevy saapui virheettömänä tänne.

Sain pöydän kasattua tuon verkkokauppa.com:n Elfen ErgoDesk Pro (mattamusta) rungon päälle, ja hyvin on toiminut. Kasaaminen oli suhteellisen suoraviivaista ja kaikki tarvittava oli rungon mukana. Olisi pitänyt hankkia sähköpöytä jo vuosia sitten, ja muistipaikoista on kyllä hyötyä arjessakin - säätäminen käy nappia painamalla oikeaan korkeuteen.
No niin, muistelinkin että joku oli faustin pöytälevyn onnistuneesti tilannut. Ilmeisesti tilasit ennen kun null yritti, että tuo saatavuus suomeen saattaa olla sitten vähän mahdoton.

Minkävärisen tilasit, mitä kokoa ja mitä tykkäsit? Kiinnostaa vertailla vaikutelmia, kun ei taida kenelläkään muulla faustin levyä pöydässään. Omista fiiliksistäni (hyvät) oon jo naputellut edellä aika paljon.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Onhan tuo rahtien osuus kannen hintaan suhteutettuna kohtuuttoman suuri, mutta Suomesta tuollaista kantta ei tunnu saavan mistään millään hinnalla. Tuota sampleäkään en saanut käsiini, ennen kuin osui oikea myyjä kohdalle, joten jäi nyt hieman epäselväksi, että onko tuo Suomeen lähetys jonkin yksittäisen myyjän mielipide vai koko firman.
Oli se käytännössä lähes tuplat hintaan lisää. Toki se pöytälevy oli hyvin pakattu ja tuli ajallaan, mutta silti tuntuu ihmeelliseltä että rahti oli noin hintava. Kysyntää ei taida vielä vain olla riittävästi, että tuo kannattaisi Faustille käyttää enempää aikaa näiden kanssa. Oma maksu hoitui PayPal:n kautta Faust:lle.

No niin, muistelinkin että joku oli faustin pöytälevyn onnistuneesti tilannut. Ilmeisesti tilasit ennen kun null yritti, että tuo saatavuus suomeen saattaa olla sitten vähän mahdoton.

Minkävärisen tilasit, mitä kokoa ja mitä tykkäsit? Kiinnostaa vertailla vaikutelmia, kun ei taida kenelläkään muulla faustin levyä pöydässään. Omista fiiliksistäni (hyvät) oon jo naputellut edellä aika paljon.
Tässä on oman pöytälevyn tarkat tiedot (alla). Olen kyllä tykännyt pinnasta, miellyttävä pinta ja viimeistely on ihan huippuluokkaa. Täysin virheetön oli kun saapui tänne, ja nuo reunatkin ovat erittäin siistit. Ostaisin yhä toisenkin kerran, Suomesta on enimmäkseen musta tai valkoinen vaihtoehtona tai sitten ohuempi kuin 30mm. Kombo on myös ollut hyvä, eli kuten aiemmin kirjoitinkin niin tuo verkkokauppa.com:n oma merkki Elfen ollut kyllä hyvä. Yhtä laajoja kokemuksia en osaa kirjoittaa.

Shape: Square, 160 × 75 cm
Round corners: 0.3 cm
Linoleum Top: 4178 Iron
Core material: Laminboard with edge (3.00 cm)
Real-wood edging: Oak
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Oli se käytännössä lähes tuplat hintaan lisää. Toki se pöytälevy oli hyvin pakattu ja tuli ajallaan, mutta silti tuntuu ihmeelliseltä että rahti oli noin hintava. Kysyntää ei taida vielä vain olla riittävästi, että tuo kannattaisi Faustille käyttää enempää aikaa näiden kanssa. Oma maksu hoitui PayPal:n kautta Faust:lle.



Tässä on oman pöytälevyn tarkat tiedot (alla). Olen kyllä tykännyt pinnasta, miellyttävä pinta ja viimeistely on ihan huippuluokkaa. Täysin virheetön oli kun saapui tänne, ja nuo reunatkin ovat erittäin siistit. Ostaisin yhä toisenkin kerran, Suomesta on enimmäkseen musta tai valkoinen vaihtoehtona tai sitten ohuempi kuin 30mm. Kombo on myös ollut hyvä, eli kuten aiemmin kirjoitinkin niin tuo verkkokauppa.com:n oma merkki Elfen ollut kyllä hyvä. Yhtä laajoja kokemuksia en osaa kirjoittaa.

Shape: Square, 160 × 75 cm
Round corners: 0.3 cm
Linoleum Top: 4178 Iron
Core material: Laminboard with edge (3.00 cm)
Real-wood edging: Oak
Jes, kiva kuulla että olet tykännyt paitsi faustista, myös koko uudesta pöydästäsi. Välillä mietin kun kirjoittelen noita pidempia kasaustarinoita, että tuleeko liian hehkuttava kuva tms., mutta hyvä ettei fausti ollut (nimestä huolimatta) petollinen kauppa.

Omaan setuppiini palaan piakkoin. Olen tehnyt muutaman hankinnan lisää, ja pian pitäisi alkaa olla todellinen end-game pöytäsetup valmiina..
 
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
179
Oli pakko hommata kiireesti uusi pöytä, joka löytyisi kaupan hyllystä. Katsoin, että Lykke pöytää saisi tarjouksesta 199€ ja Sotkassa oli Lift-pöytä 249e. Sotkan pöytä oli 10 kiloa Lykkea painavampi, joten ajattelin jos se olisi hieman tukevampi ja kävin sellaisen hakemassa.
Kasaus oli nopea ja simppeli homma, 16 ruuvia kiinni ja pöytä kasassa. Itse olen 178cm ja pöydän säätövara riittää hyvin, mutta jos on kovin lyhyt, niin voi olla että toivoisi pöydän menevän vielä alemmaksi.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Onko paikalla n. 190 cm pitkiä tai pidempiä sähköpöydän käyttäjiä? Miten suuri maksimikorkeus teidän sähköpoydissänne on ja onko se riittävä teille?

Itse olen 191 cm pitkä ja pohdin valintaa muutaman Martela Outletin pöydän välillä, joissa on hieman eroa maksimikorkeuksissa. Tarjolla olisi pöytiä maksimikorkeudella 118 cm, 120 cm ja 128 cm. Paikan päälle en pääse testaamaan pöytiä ja yritin kotona hieman hahmotella, että mikä korkeuden pitäisi olla, jotta saan kyynärpään n. 90 asteen kulmaan seisoessani ja tuo 118 cm vaikuttaisi olevan siinä ja siinä, että riittääkö.

Tarjolla olevat mallit ovat (koko 160x80 cm):

- Pinta EP (käytetty) 299 eur (säätöväli 64-128 cm)
- Pinta ES (käytetty) 319 eur (63-128 cm)
- Flex 349 eur (70-120 cm)
- Beat 379 eur (71-118 cm)

Tuo alhaisimmalle korkeudelle jäävä Beat houkuttelisi kun on ainoa noista, jossa on korkeudensäädön muisti. Muuten noissa pöydissä ei ole merkittäviä eroja Martelan asiakaspalvelun mukaan.
Laitoin äsken Martela Beatin tilaukseen. Youtube arvostelun perusteella tuossa ei olisi muistia -saa nähdä. Itse en sitä tosin tiedä kaipaavanikaan. Toivottavasti olisi hyvä ja toimiva pöytä

Edit. Ensimmäisessä pyödässä ei tullut mukana muuta kuin pelkät jalkatolpat, eli kaikki tukiraudat, ruuvit ja ohjainlaite puuttuivat. Kävin reklamoimassa ja sain uudet (käyttämättömät) jalat, jonka jälkeen uudessa paketissa oli kaikki tarpeellinen. Pöydän sain kasaan noin tunnissa.

Verrattuna töissä olevaan Iskun pöytään (malli Isku Style T EL, 2 moottorinen)
+Korkeusmuisti ylä ja alasäädöille on, joka on mukava lisä
- Ei lähellekään yhtä tukeva kuin työpaikan pöytä (tällainen 90kg voi istua huoletta Iskun pyödän reunalle. Tästä katkeasisi varmaankin jalat, sillä tässä joustaa juuri jalan ja tolpan alaosan kiinnityskohta). Ala-asennossa kuitenkin ihan ok pöytä

Yleisellä tasolla varmaankin verrattavissa mihin tahansa kuluttajatason pöytään. Nostokyky oli ilmoitettu 80kg (ilmeisesti per jalka), joten voimaa pitäisi riittää.
Suositus: suosittelisin katsomaan tukevampia pöytiä, eli Iskun pöytiä (mahdollisesti myös verkkokauppa.com:n Elfen ergo pro sekä Martelan Pinta) mikäli seisontapisteestä haaveilee. Tätä joutuu harmillisesti yläasennossa itse tukemaan kun kirjoittaa, ettei näytöt lähde heilumaan :tdown:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 702
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom