Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 920
Höpsis. Jos tarjoukselle on asetettu päättymispäivämäärä ilman kellonaikaa, niin tarjous on voimassa päivän loppuun saakka, eli keskiyöhön.
Oikeasti? Montako tuhatta valitusta olet jo tehnyt kun olet lukenut / kuullut että kaupassa on tuote X saatavilla sen päivän ja mennyt 23:59 rämpyttämään ovea "kiinni on" ja vetänyt itkupotku raivareita..

Eli eiköhän se jo järkikin sano että jos liike on suljettu se tarjous on ohitse kyseiseltä päivältä ja jos tarjous loppuu kyseisenä päivänä sitä ei enää myöhemmin saa. Odotan kyllä mielenkiinnolla raporttia mitä vastaavat sinulle kun soitat sinne maanantaina ja kerrot kantasi... jotenkin luulen että eivät ole samaa mieltä.

Enkä ala tästä enempää puhumaan ketjussa, odotan maanantaita ja raporttia sinulta, sittenhän tuo selviää olinko oikeassa ja tarjous loppui silloin vai olinko väärässä ja kyseessä oli virhe heidän taholtaan ja saat sopimuksen...
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 709
Oikeasti? Montako tuhatta valitusta olet jo tehnyt kun olet lukenut / kuullut että kaupassa on tuote X saatavilla sen päivän ja mennyt 23:59 rämpyttämään ovea "kiinni on" ja vetänyt itkupotku raivareita..

Eli eiköhän se jo järkikin sano että jos liike on suljettu se tarjous on ohitse kyseiseltä päivältä ja jos tarjous loppuu kyseisenä päivänä sitä ei enää myöhemmin saa. Odotan kyllä mielenkiinnolla raporttia mitä vastaavat sinulle kun soitat sinne maanantaina ja kerrot kantasi... jotenkin luulen että eivät ole samaa mieltä.

Enkä ala tästä enempää puhumaan ketjussa, odotan maanantaita ja raporttia sinulta, sittenhän tuo selviää olinko oikeassa ja tarjous loppui silloin vai olinko väärässä ja kyseessä oli virhe heidän taholtaan ja saat sopimuksen...
Eiköhän olisi aika kaivaa kaikki vanhat Jimmsin ja Verkkokaupan aikasidonnaiset tarjoukset esiin ja aloittaa ulina niistäkin? :giggle: Koska miksi nyt yritys saisi itse jotain päättää?
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
501
Eiköhän tätä tarjousaika-juttua nyt ole riittävästi väännetty tässä ketjussa, sen voisi pikku hiljaa lopettaa. Asianosaiset jatkakoot vääntöä suoraan ko. firman ja/tai KKV:n kanssa.

Ketjun aiheeseen liittyen ajattelin pistää vinkin. Nyt on varmaan liikkeellä sopimuksen vaihtajia, joilla on edellinen pitkä määräaikainen voimassa.

Jos teette uuden sopparin netissä ja jos teillä on aloitusaikana vanha määräaikainen voimassa eri firmasta, käykää heti tilauksen jälkeen irtisanomassa vanha sopimus. Muuten uusi firma ei pysty vahvistamaan uutta sopimusta, ja pahimmassa tapauksessa se edullinen tarjous meni sitä myötä sivu suun.

Minulle oli vähällä käydä näin. Tilasin Lumpeelta 6kk sopimuksen, mutta 2 viikon kuluttua tuli ilmoitus, että tilausta ei voitu vahvistaa, koska aloituspäivälle oli edellinen määräaikainen sopimus voimassa. Tässä välissä koko tuote (6 kk vuosisähkö) oli jo poistunut valikoimasta, ja Lumme aluksi meinasi, että en enää saa sitä.

Aiemmin Lumpeen aspan kanssa käytyyn puheluun vedoten sain kuitenkin onneksi hoidettua asian niin, että peruin vanhan sopimuksen ja sain vielä tehtyä Lumpeen kanssa sopimuksen poistuneen tuotteen (6 kk @ 9,27 c/kWh) hinnalla. Nyt on ensi talveksi turvattu kohtuuhintainen sähkö, sopimussakon jälkeen tuosta jää vähintään parinsadan euron hyöty :tup:
 
Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
373
Eiköhän olisi aika kaivaa kaikki vanhat Jimmsin ja Verkkokaupan aikasidonnaiset tarjoukset esiin ja aloittaa ulina niistäkin? :giggle: Koska miksi nyt yritys saisi itse jotain päättää?
Ei tarvitse edes kaivaa mitään, mainitsepa muutama tarjous, jotka ovat olleet netissä saatavilla, "tarjous voimassa päivään x asti" ja jotka ovat päättyneet johonkin random konttorin tai kivijalan sulkeutumisaikaan :sfacepalm:

En kyllä käsitä, mikä siinä on niin outoa, että on vaikka alkuviikosta huomannut tarjouksen ja miettinyt, että tekee sopimuksen perjantaina, jos vaikka hyvällä tuurilla olisi tullut parempi soppari muilta. Sillä mikään ei viittaa tarjouksen loppumiseen keskellä päivää, ellei aikaa ole eksplisiittisesti mainittu. Töissäkäyvillä tämä sopparin luonti menisi luonnollisesti iltapäivälle.

Kuluttujaneuvonnan resurssien säästämisen toivominenkin ihan turhaa jeesustelua, kannattaa mennä vaikka tuonne tarjousalueelle päivystämään, siellä on ihan yleinen konsensus, että valitetaan oli euromäärä mikä tahana. Suurella sähkönkäyttäjällä tulee tästä sopimuksesta merkittävät säästöt verrattuna toiseksi halvimpaan kiinteään, joten ihan ymmärrettävää, että oikeuksiaan haetaan sitten vaikka kuluttajaneuvonnan kautta, ellei KSAT sitten hyväksy suoraan sopimuksentekoa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 109
Eiköhän tätä tarjousaika-juttua nyt ole riittävästi väännetty tässä ketjussa, sen voisi pikku hiljaa lopettaa. Asianosaiset jatkakoot vääntöä suoraan ko. firman ja/tai KKV:n kanssa.

Ketjun aiheeseen liittyen ajattelin pistää vinkin. Nyt on varmaan liikkeellä sopimuksen vaihtajia, joilla on edellinen pitkä määräaikainen voimassa.

Jos teette uuden sopparin netissä ja jos teillä on aloitusaikana vanha määräaikainen voimassa eri firmasta, käykää heti tilauksen jälkeen irtisanomassa vanha sopimus. Muuten uusi firma ei pysty vahvistamaan uutta sopimusta, ja pahimmassa tapauksessa se edullinen tarjous meni sitä myötä sivu suun.

Minulle oli vähällä käydä näin. Tilasin Lumpeelta 6kk sopimuksen, mutta 2 viikon kuluttua tuli ilmoitus, että tilausta ei voitu vahvistaa, koska aloituspäivälle oli edellinen määräaikainen sopimus voimassa. Tässä välissä koko tuote (6 kk vuosisähkö) oli jo poistunut valikoimasta, ja Lumme aluksi meinasi, että en enää saa sitä.

Aiemmin Lumpeen aspan kanssa käytyyn puheluun vedoten sain kuitenkin onneksi hoidettua asian niin, että peruin vanhan sopimuksen ja sain vielä tehtyä Lumpeen kanssa sopimuksen poistuneen tuotteen (6 kk @ 9,27 c/kWh) hinnalla. Nyt on ensi talveksi turvattu kohtuuhintainen sähkö, sopimussakon jälkeen tuosta jää vähintään parinsadan euron hyöty :tup:
Lumpeella on ihan täppä että lopettavat toisen sopparin jos sen täppäsi.
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
501
Lumpeella on ihan täppä että lopettavat toisen sopparin jos sen täppäsi.
Hmm, ei kyllä ollut siinä lomakkeessa jonka itse täytin. Olisin kyllä täpännyt...

Edit: Lomakkeessa on näköjään tällainen, ja sen kyllä täppäsin, mutta ei siis onnannut. Aspassa sanoivat, että voivat kyllä lopettaa vanhan sopimuksen jos se on toistaiseksi jatkuva. Ilmeisesti määräaikaista eivät pysty asiakkaan puolesta poikkaisemaan. Sinänsä loogista, kun siitä koituisi taloudellisia vaikutuksia = sopimussakko asiakkaalle, niin eivät varmaan voi sitä toisen puolesta tehdä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 709
Ei tarvitse edes kaivaa mitään, mainitsepa muutama tarjous, jotka ovat olleet netissä saatavilla, "tarjous voimassa päivään x asti" ja jotka ovat päättyneet johonkin random konttorin tai kivijalan sulkeutumisaikaan :sfacepalm:

En kyllä käsitä, mikä siinä on niin outoa, että on vaikka alkuviikosta huomannut tarjouksen ja miettinyt, että tekee sopimuksen perjantaina, jos vaikka hyvällä tuurilla olisi tullut parempi soppari muilta. Sillä mikään ei viittaa tarjouksen loppumiseen keskellä päivää, ellei aikaa ole eksplisiittisesti mainittu. Töissäkäyvillä tämä sopparin luonti menisi luonnollisesti iltapäivälle.

Kuluttujaneuvonnan resurssien säästämisen toivominenkin ihan turhaa jeesustelua, kannattaa mennä vaikka tuonne tarjousalueelle päivystämään, siellä on ihan yleinen konsensus, että valitetaan oli euromäärä mikä tahana. Suurella sähkönkäyttäjällä tulee tästä sopimuksesta merkittävät säästöt verrattuna toiseksi halvimpaan kiinteään, joten ihan ymmärrettävää, että oikeuksiaan haetaan sitten vaikka kuluttajaneuvonnan kautta, ellei KSAT sitten hyväksy suoraan sopimuksentekoa.
Omalta osalta lopetan tarjouskeskustelun tähän lainaukseen yhtiön nettisivuilta:

Etusivulla näkyy heillä tällainen postaus:
 
Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
373
Omalta osalta lopetan tarjouskeskustelun tähän lainaukseen yhtiön nettisivuilta:
Tämä on kyllä yleinen näky tällä foorumilla: ilmaistaan joku älytön omaa argumenttia tukeva kommentti saatesanoilla: "jätän keskustelun tähän" tsp. :D

Kuva postattu tarjouksen sulketumisen jälkeen, joten sillä ei ole mitään painoarvoa. Joillakin on mustaa valkoisella sähköpostin muodossa tai vähintään lomakkeella, joissa ei ole mitään mainintaa kellonajasta. Ei tainnut edes nettisivuilla lukea mitään ennen, kun tarjousketjussa ei yhtään mainintaa keneltäkään.

Mutta joo, toivottavasti joku sopimuksen tehnyt ilmoittelee saiko läpi, mielenkiinnolla odotan :) Harmi kun ei tullut itse tehtyä ihan viihdearvon vuoksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 109
Hmm, ei kyllä ollut siinä lomakkeessa jonka itse täytin. Olisin kyllä täpännyt...

Edit: Lomakkeessa on näköjään tällainen, ja sen kyllä täppäsin, mutta ei siis onnannut. Aspassa sanoivat, että voivat kyllä lopettaa vanhan sopimuksen jos se on toistaiseksi jatkuva. Ilmeisesti määräaikaista eivät pysty asiakkaan puolesta poikkaisemaan. Sinänsä loogista, kun siitä koituisi taloudellisia vaikutuksia = sopimussakko asiakkaalle, niin eivät varmaan voi sitä toisen puolesta tehdä.
Määräaikaista eivät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 244
Eiköhän tässä VakaaWirta 6kk tarjouksessa ole kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse vain siitä, että Koillis-Satakunnan Sähkö Oy:llä on jonkun verran omaa sähkön tuotantoa, toimivat myös siirtoyhtiönä ja kun asiakkaita on lähikunnista niin bisnekset sujuvat tosi hyvin: myydään itse tuotettua sähköä, myydään lähelle joten saadaan asiakkailta laskutettua myös sähkön siirtomaksut.

Nyt heidän 6kk tarjous lähti leviämään kulovalkean tavoin jolloin ongelmaksi ei tule pelkästään oman tuotannon kapasiteetti, jolloin he itsekin joutuvat ostamaan sähköä markkinoilta (=kalliisti) kun tuotantokapasiteetti ei riitä. Tämän lisäksi lihavat siirtomaksut menevät Carunan yms siirtoyhtiöiden viivan alle.

Ne ketkä ajattelivat odottaa viimeiseen asti perjantaina, tehdä sopparit töiden jälkeen niin harmi homma, mutta tällaista se joskus on.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 348
Ja sen lisäksi tuossa on kulutusvaikutus, eli kiinnitetty hintakaan ei ole kiinteä hinta.

Edit. Poistettu vanha unohtunut lainaus.
"Profiilivaikutus lasketaan kalenterikuukausittain seuraavasti: asiakkaan toteutuneella sähkönkäytöllä painotetun spot-hinnan keskiarvosta vähennetään vastaavan kalenterikuukauden spot-hinnan aritmeettinen keskiarvo. " Ihanan selkeätä :D (Priima tuotekohtaiset sopimusehdot | PKS)
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 817
Voisivat lanseerata seuraavaksi hedelmäpeli -sopimuksen. Pyöräytät joka kuukausi rullia ja hinta määräytyy sen mukaan miten tuuri käy. Ja joka tuhannes saa yllätysvoiton toki.

(ihan kusetusta nuo nykysopparimallit)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
301
Voisivat lanseerata seuraavaksi hedelmäpeli -sopimuksen. Pyöräytät joka kuukausi rullia ja hinta määräytyy sen mukaan miten tuuri käy. Ja joka tuhannes saa yllätysvoiton toki.

(ihan kusetusta nuo nykysopparimallit)
Ota sopimus
älä lue sopimusehtoja
hämmästy sopimusehdoista
????
Valita että sopimuksessa kusetetaan, kun noudatetaan sopimusta
profit?
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 702
Hmm, ei kyllä ollut siinä lomakkeessa jonka itse täytin. Olisin kyllä täpännyt...

Edit: Lomakkeessa on näköjään tällainen, ja sen kyllä täppäsin, mutta ei siis onnannut. Aspassa sanoivat, että voivat kyllä lopettaa vanhan sopimuksen jos se on toistaiseksi jatkuva. Ilmeisesti määräaikaista eivät pysty asiakkaan puolesta poikkaisemaan. Sinänsä loogista, kun siitä koituisi taloudellisia vaikutuksia = sopimussakko asiakkaalle, niin eivät varmaan voi sitä toisen puolesta tehdä.
Siis ongelmako oli siinä, että olit laittanut liian aikaisin alkamaan uuden sopimuksen? Ei tuossa mitään ongelmaa pitäisi tulla, jos ei mene laittamaan sen uuden sopparin alkua päällekkäin vanhan määräaikaisen kanssa eli kannattaa vain tarkistaa sen määräaikaisen sopparin viimeinen päivä ja seuraavalle päivälle alkamaan se uusi niin ei tule mitään ongelmaa.

Edit: Jaa, nyt luin tuon aiemmankin viestin eli joo, ei sitä määräaikaisen lopetusta tosiaan voi uuden toimittajan harteille laittaa, kun siitä tulee ties mitkä sopimussakot asiakkaalle.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
...
Aiemmin Lumpeen aspan kanssa käytyyn puheluun vedoten sain kuitenkin onneksi hoidettua asian niin, että peruin vanhan sopimuksen ja sain vielä tehtyä Lumpeen kanssa sopimuksen poistuneen tuotteen (6 kk @ 9,27 c/kWh) hinnalla. Nyt on ensi talveksi turvattu kohtuuhintainen sähkö, sopimussakon jälkeen tuosta jää vähintään parinsadan euron hyöty :tup:
Parin sadan euron hyöty verrattuna mihin?
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
547
Tuo oli julkaistu 29.6 nettisivulla.
Itse tein sopimuksen yöllä, 30.6 noin klo:0.05 ja en kyllä huomannu mitään kellonaikaa missään.

Ja 19.6 mailissa jonka ole saanut, oli vain päivämäärä.

19.6 olin myös puhelimella yhteydessä, aspaan, jossa sanottin mihin asti tarjous voimassa, ei puhuttu kellonajasta mitään.....


Eikä meidän pidä taistella toisiamme vastaan, vaan eikö se ole kaikkien etu että jokaiselle löytyy halpa kiinteä soppari, ettei oltaisi kusessa kun hinnat nousee taas talvella.

Se tässä on pointtina !

Mutta itselläni on kiinteä soppari, ja toivottavasti löytyy hyvät muillekkin , ja aijon myös niitä säännöllisesti katella jos vaikka löytyy muillekin hyviä soppareita
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 931
Itse tein sopimuksen yöllä, 30.6 noin klo:0.05 ja en kyllä huomannu mitään kellonaikaa missään.
Siellä se edelleen etusivulla seisoo julkaisupäivän kera. Tuskin sitä huomasit, jos et rullannut alaspäin vaan menit suoraan sopimuksen tekemiseen. Itse tein sopparin jo useamman päivää sitten, juuri sen takia että tarjouksen "räjähdettyä" oli selkeä vaara siitä, että firma vetää käsijarrusta.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 998
Tuohon sähkösopimustarjousken loppumiseen: Kannatti laittaa vielä perjantaina sähköposti firmalle, että tilaat tuon tuotteen ja jos eivät toimita, niin sitten vasta kkv:hen yhteys. Voi hyvin olla, että yksittäisille valittajille sopimus annetaan ihan suoraan kysymällä. Nyt toki myöhäistä, mutta jatkossa vinkkinä
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 237
Jos teette uuden sopparin netissä ja jos teillä on aloitusaikana vanha määräaikainen voimassa eri firmasta, käykää heti tilauksen jälkeen irtisanomassa vanha sopimus.
Kerrotko vielä miten määräaikainen sopimus irtisanotaan ennen päättymistään? Voiko samaa soveltaa myös määräaikaiseen vuokrasopimukseen? :think:
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
875
Kerrotko vielä miten määräaikainen sopimus irtisanotaan ennen päättymistään? Voiko samaa soveltaa myös määräaikaiseen vuokrasopimukseen? :think:
Kyllä sen pystyy purkamaan ehtojen puitteissa.
esim. mulla on 50e purkusakko tämän kuun jälkeen, jolloin meinaan irtisanoa vuoden etuajassa nykyisen kiinteän ja siirtyä pörssisähköön
 
Liittynyt
14.04.2023
Viestejä
76
Kerrotko vielä miten määräaikainen sopimus irtisanotaan ennen päättymistään? Voiko samaa soveltaa myös määräaikaiseen vuokrasopimukseen? :think:
Minullakin on 36kk 4,42c/kwh voimassa 1/2024 asti ja tämä viimeinen 12kk on asiakkaan optiolla, eli voisin missä vaiheessa vaan irtisanoa nykyisen määräaikaisen ja tehdä uuden sopimuksen jonnekkin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 260
Toki määräaikaisen voi irtisanoa jos siellä sopimuksessa on jokin irtisanomisehto, mutta mikäli ei ole niin jumissa olet. Ellet muuta, se on automaattisesti peruste purkaa sopimus.

Justiinsahan tästä nousi jonkinlainen kohu viime talven hässäköissä kun monet olivat tottuneet että määräaikaisesta pääsee eroon muutaman kympin-parin sadan sopimussakolla, mutta uusissa sopimuksissa tällaista halpaa irtipääsymahdollisuutta ei enää ollutkaan kun tuli paniikissa otettu 30 snt/kWh soppari kahdeksi vuodeksi

Tossa nyt vaikka Ylen artikkeli viitteeksi
 
Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
58
Siellä se edelleen etusivulla seisoo julkaisupäivän kera. Tuskin sitä huomasit, jos et rullannut alaspäin vaan menit suoraan sopimuksen tekemiseen. Itse tein sopparin jo useamman päivää sitten, juuri sen takia että tarjouksen "räjähdettyä" oli selkeä vaara siitä, että firma vetää käsijarrusta.
Sama juttu, 19.6. jo tein sopimuksen, kun oli selvää, että kiinnostaa muitakin. Nyt on 20.9.-19.3. taattu. Viime vuonna aikailin heinäkuulle ja 14,4 snt oli lopputulos. :)
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
242
Kuha ei kysyntä ylittäisi nyt tarjontaa.. Itse havahduin liittymien etsintään vasta tänään, joten tuo em. 6kk tarjous on unohdettava. Mahtaakohan olla järkevä napata jonosta vaan seuraavaksi edullisin vaihtoehto vai odotella vielä hetki?
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 047
Kuha ei kysyntä ylittäisi nyt tarjontaa.. Itse havahduin liittymien etsintään vasta tänään, joten tuo em. 6kk tarjous on unohdettava. Mahtaakohan olla järkevä napata jonosta vaan seuraavaksi edullisin vaihtoehto vai odotella vielä hetki?
Odottelet vielä syyskuulle edullisia tarjouksia, tartu vasta sitten niihin +10 sentin kWh-hintoihin. Kai hyödynnät jo kesäkuukausien kohtuuhintaista pörssisähköä?

Koillis-Satakunnan sähkön sopimus (6kk) meni läpi itselläni, vaikka kliksuttelin epätoivoisen monta kertaa sopimuksen lähettämistä perjantaina klo 11-12 välillä. Eli koko ajan sivu herjasi virhettä hakemusta lähetettäessä, mutta tosiasiassa sopimuspyyntö on mennyt läpi, koska 15.41 tuli vahvistus sähkösopimuksesta sähköpostiini. Yritin sopparia niin iPadin Safarilla kuin Windows 7:n Internet Explorer 11:lla kuin Firefoxilla.

Eli kannatti yrittää tässä ketjussa jaettua linkkiä, ja sopimuksen sai tosiaan kasaan ainakin noin reilu tunti ennen asiakaspalvelun sulkeutumista toissapäivänä. Kiitokset jaetusta sopparilinkistä.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 177
Kuha ei kysyntä ylittäisi nyt tarjontaa.. Itse havahduin liittymien etsintään vasta tänään, joten tuo em. 6kk tarjous on unohdettava. Mahtaakohan olla järkevä napata jonosta vaan seuraavaksi edullisin vaihtoehto vai odotella vielä hetki?
Itse veikkaan että alle 10c ei enää saa mutta lottoahan tämä on. Keravan energia näköjään nostanut listoille 6kk 11,90c sopparin. Onhan se toki suolaista.

@vienna Siinä oli itsellä ainakin se juju että päättymispäivä piti olla arkipäivä, muuten tuli erroria.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 244
Kuha ei kysyntä ylittäisi nyt tarjontaa.. Itse havahduin liittymien etsintään vasta tänään, joten tuo em. 6kk tarjous on unohdettava. Mahtaakohan olla järkevä napata jonosta vaan seuraavaksi edullisin vaihtoehto vai odotella vielä hetki?
Kukaan ei tiedä, jokaisen arvaus on yhtä hyvä kuin omasi. Itse ottaisin talven varalle minkä tahansa alle 10 snt/kWh sopimuksen. Futuurit taitaa pyöriä noin 8 sentin tienoilla joten mitään sen alle on turha jäädä odottamaan.
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
501
Ja millä päädyit tähän säästölaskelmaan, sulla on jotain tietoa talven hinnoista?
Kyllä, onhan mulla aika tarkkakin tieto talven hinnoista:
- vanhassa sopimuksessa sähkön hinta olisi 12,48 c/kWh
- uudessa sopimuksessa sähkön hinta on 9,27 c/kWh.

Talven kulutukseni on ollut vähintään 7,8 MWh, niin tuosta voit laskea että hyöty on vähintään 250€. Turku Energian sopimussakko on 50€.

(Lisäksi vanha sopimus olisi jatkunut elokuun loppuun 2024 asti, ja ennakoin että keväällä 2024 saa halvempaa sähköä kuin tuo 12,48 c joten keväältä ja kesältä tulee lisää säästöä, mutta tämä ei tietysti ole vielä 100% varmaa.)
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
13
Pörssisähkö ilman kk-maksua 6kk ajan + marginaali 0.49snt, vaikuttaa suht järkevältä diililtä.


asdf.jpg
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Kyllä, onhan mulla aika tarkkakin tieto talven hinnoista:
- vanhassa sopimuksessa sähkön hinta olisi 12,48 c/kWh
- uudessa sopimuksessa sähkön hinta on 9,27 c/kWh.

Talven kulutukseni on ollut vähintään 7,8 MWh, niin tuosta voit laskea että hyöty on vähintään 250€. Turku Energian sopimussakko on 50€.

(Lisäksi vanha sopimus olisi jatkunut elokuun loppuun 2024 asti, ja ennakoin että keväällä 2024 saa halvempaa sähköä kuin tuo 12,48 c joten keväältä ja kesältä tulee lisää säästöä, mutta tämä ei tietysti ole vielä 100% varmaa.)
On tietysti myös mahdollista, että keväällä 2024 määräaikaisten hinnat ovat niin korkealla, että ne syövät talven säästöt. Elämä on riskejä täynnä.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
242
Vuoden diili kinnostaisi myös, niin ei tarttiis tätä jokapäiväistä sähkönhintakyttäystä harrastaa enää... Mutta ei oikeen noi yli kympin diilit maistu.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
242
Vuoden diili kinnostaisi myös, niin ei tarttiis tätä jokapäiväistä sähkönhintakyttäystä harrastaa enää... Mutta ei oikeen noi yli kympin diilit maistu.
Ehkä sähköauton omistajalle voisi sopia tämmönen helenin "Fiksu", jolla saisi ehkä tuota hintaa hieman edullisemmaksi lataamalla autoa öisin..

 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 999
Pörssisähkön 7vrk keskiarvo on kivunnut jo 9snt tuntumaan, ja eletään kesää. Koko ajan tuntuu paremmalta ja paremmalta, että tartuin talveksi siihen Lumpeen 9snt 6kk diiliin. Kyllä se niin on, että ensi talvena ei pörssillä tuon alle mennä, ja kiinteätkin lähtee pikkuhiljaa nousuun.
 
Liittynyt
21.06.2021
Viestejä
104
Pelottelu talven hinnoista on ainakin alkanut.



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 109
Pelottelu talven hinnoista on ainakin alkanut.


Turhaa nämä peloittelut. Lukekaa rivien välistä, että hätää ei ole kohta saadaan alle 10c diilei.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
242
Jossain Hesarin jutussa viime viikolla asiantuntija kertoi ettei pörssisähkö laske enää nollan tuntumaan. Toisin kävi.
 

Adasme

Tukijäsen
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
658
Onko mtn hajua kellään kuinka aikaisin voi ennakkoon sopia/tilata seuraavaa sähkösopimusta edellisen jatkoksi valmiiksi?

Mulla esim nyt Lumme Energian sopimus joka kestää 31.3.2024 (kettumaisesti just talvella umpeutuu!) asti mutta mietin että onko mahd kilpailuttaa ja tilata seuraava sopimus valmiiksi tämän hetkisellä hinnalla (määräaikainen sopimus) valmiiksi joka alkaisi 1.4.2024 vai tuleeko joku kuukausi raja vastaan?

Olen yhtä määräaikaista 24kk sopparia katellut valmiiksi hieman,mutta olenko liian aikasessa uuden sopparin kanssa :hmm:
Kyseessä kerrostalo asunto johon sopparia etsin.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 999
Voi ehkä tietyllä yksityäisellä tunnilla laskea, mutta keskimääräinen suunta on ollut selkeästi ylöspäin. Sekä kiinteät että pörssihinta tulee nyt loppukesän/syksyn pyörimään siinä 10snt tuntumassa, mutta en näe mitään syytä sille, miten pörssihinta voisi olla tätä edullisempaa talvella.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
242
Voi ehkä tietyllä yksityäisellä tunnilla laskea, mutta keskimääräinen suunta on ollut selkeästi ylöspäin. Sekä kiinteät että pörssihinta tulee nyt loppukesän/syksyn pyörimään siinä 10snt tuntumassa, mutta en näe mitään syytä sille, miten pörssihinta voisi olla tätä edullisempaa talvella.
Itsekään en usko että spot keskiarvot olisi talvella alle 10 snt, mutta mitenköhän paljon mahtaa talvella tulla ns. edullisia tunteja? Jos onnistuu kulutuksensa keskittämään niihin, voisi selvitä halvemmalla?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 673
Viestejä
4 275 631
Jäsenet
71 518
Uusin jäsen
Jefe

Hinta.fi

Ylös Bottom