Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
692
onkohan toi helenin fiksusähkö ihan scammi? jotenkin alko kiinostaa tälläsenä vuorotyöläisenä ja yö kukkujana jolla ihan eri unirytmit normaaliin ihmiseen verrattuna. kerrostalokämppään.

lasketaanko toi sähkön keskiarvo mediaanina vai keskiarvon mukaan? ja paljon se sähkön hinta voi heitellä jne.. ei oikein aukea mulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Vieläkö Helenillä se vaivainen 50€ sopimussakko jos lopettaa kesken kauden?
Näyttää omassa sopimuksessa lukevan näin:

" Jos purat sopimuksen kiinteähintaisen jakson aikana jostain sellaisesta syystä, jota ei ole mainittu sopimusehdoissa, Helen Oy:llä on oikeus periä sopimussakkona 50 e, jos vuosikäyttö on korkeintaan 10000 kWh ja 200 e, jos vuosikäyttö on yli 10000 kWh. "
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 186
Näyttää omassa sopimuksessa lukevan näin:

" Jos purat sopimuksen kiinteähintaisen jakson aikana jostain sellaisesta syystä, jota ei ole mainittu sopimusehdoissa, Helen Oy:llä on oikeus periä sopimussakkona 50 e, jos vuosikäyttö on korkeintaan 10000 kWh ja 200 e, jos vuosikäyttö on yli 10000 kWh. "
Vanhoissa sopimuksissa tuo vielä on, mutta uusista on poistettu, tästä ollut käsittääkseni useastikin täällä juttua...

Ihan eilen linkattiin jopa uutinen asiaan liittyen:
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
onkohan toi helenin fiksusähkö ihan scammi? jotenkin alko kiinostaa tälläsenä vuorotyöläisenä ja yö kukkujana jolla ihan eri unirytmit normaaliin ihmiseen verrattuna. kerrostalokämppään
Katselin kanssa sitä. Ilmeisesti kulutusvaikutus on rajaton, kuitenkin sillä ehdolla, että lopullinen hinta ei voi olla negatiivinen. Jos pystyy oikein kovasti optimoimaan niin tuollahan saa ilmaiseksi sähkön. Toki toimii sitten toiseenkin suuntaan.

Kaava löytyy sieltä sivuilta niin voi katsella mitä se omalla kohdalla tarkoittaisi esim. fingridin palvelusta ladattavilla tiedoilla ja sillä täälläkin olleella pörssisähkölaskurilla.

E: Kulutusvaikutus on näköjään sama kuin kuin sen pörssisähkölaskurin antama "Spot difference" -arvo. Itsellä +2,6 c/kwh, joten tuo olisi mullekin järkevämpi (ainakin marraskuussa) kuin 24 kk tiukka hinta.
Näyttää omassa sopimuksessa lukevan näin:

" Jos purat sopimuksen kiinteähintaisen jakson aikana jostain sellaisesta syystä, jota ei ole mainittu sopimusehdoissa, Helen Oy:llä on oikeus periä sopimussakkona 50 e, jos vuosikäyttö on korkeintaan 10000 kWh ja 200 e, jos vuosikäyttö on yli 10000 kWh. "
En mee nyt vannomaan, mutta mun mielestä ketjussa jossain kohtaa mainittiin, että uusissa soppareissa ei tuota sakkoa enää ole mainittu. Toki sakon perimisen ehtona oli noissa nykyisissä ehdoissa se, että siitä sakosta ja sen määrästä on sovittu :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Tuo oli siis 11.12.2022 alkavassa sopimuksessa (joka tosin tehtiin jo alkusyksystä).
– Markkina on todella nopeasti muuttuvassa tilanteessa ja tästä johtuen pitkän tähtäimen sopimusten hintariski on noussut merkittävästi. Tarjoamme tällä hetkellä 12 ja 24 kuukauden voimassa olevia sopimuksia uusmyynnissä. Sopimusehdoista on poistettu sopimussakkoehto 7.9.2022, kertoo Helenin myynti ja asiakaspalvelun johtaja Anu-Elina Hintsa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Helenillä näköjään 24 kk soppari 27,8 c (alv 24%), eli 24,66 c toukokuun alkuun asti.

Lienee nyt edullisin vaihtoehto, kun moni kilpailija taitaa ilmoittaa hinnat alv 10 % mukaan.
Esim.
Fortum 29 c (alv 10%)
Vattenfall 29,9 c (alv 10%)
KSS 29,815 c (alv 10%)
Parikkalan Valon tarjouslaskuri antoi 24kk hinnaksi kt-asuntoon 21,50c/kwh ja okt 24,50c/kwh. Pari kertaa kikkailin laskurilla eikä sen jälkeen antanut laskea mitään hintoja? Lähtee laskemaan mutta sitten heittää etusivulle.

Laskurin hinnat olivat myös 24% alv:illa..? kait sieltä aspaan soittamalla saisi tarkan tarjouksen.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Parikkalan Valon tarjouslaskuri antoi 24kk hinnaksi kt-asuntoon 21,50c/kwh ja okt 24,50c/kwh. Pari kertaa kikkailin laskurilla eikä sen jälkeen antanut laskea mitään hintoja? Lähtee laskemaan mutta sitten heittää etusivulle.

Laskurin hinnat olivat myös 24% alv:illa..? kait sieltä aspaan soittamalla saisi tarkan tarjouksen.
Olipas hankalan oloinen laskuri. Mulle antoi omilla tiedoilla tarjoukseksi 28,04 c / kwh 24 kk kiinteähintaisen. Kokeilin tehdä naapurin osoitteellakin niin sama 28,04 c / kwh :D

E: Täsmä+, jossa kulutusvaikutus niin hinnaksi antoi 24,43 c / kwh.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Olipas hankalan oloinen laskuri. Mulle antoi omilla tiedoilla tarjoukseksi 28,04 c / kwh 24 kk kiinteähintaisen. Kokeilin tehdä naapurin osoitteellakin niin sama 28,04 c / kwh :D

E: Täsmä+, jossa kulutusvaikutus niin hinnaksi antoi 24,43 c / kwh.
Oliko tarjouksen alv 24? Eli odotettavissa olisi kevään ajan alempi hinta.

Mutta totta puhut, kohtuullisen hankala laskuri. Noi mun hinnat ovat tänään aamupäivällä katsottuja.
 
Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
244
En tiedä viittasiko Lintilä tähän, mutta jos otetaan kotitaloukset pois laskuista, niin tuo Euroopan komission tilasto kertoo, että Suomessa on EU:n halvimmat hinnat vuoden 2022 ensimmäisen puolikkaan aikana. Johtuu oletettavasti siitä, että muut kuin kotitaloudet lienevät pääasiassa teollisuutta, joka tuottaa itse oman sähkönsä. Mitä tulee kotitalouksiin, niin komission mukaan sähkön hinta on vuoden 2022 ekan puolikkaan aikana ollut vähän EU:n keskitasoa halvempaa. Keskihinta Suomessa on ollut 19,45 senttiä/kWh.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Parikkalan Valon tarjouslaskuri antoi 24kk hinnaksi kt-asuntoon 21,50c/kwh ja okt 24,50c/kwh. Pari kertaa kikkailin laskurilla eikä sen jälkeen antanut laskea mitään hintoja? Lähtee laskemaan mutta sitten heittää etusivulle.

Laskurin hinnat olivat myös 24% alv:illa..? kait sieltä aspaan soittamalla saisi tarkan tarjouksen.
Kokeilin mielenkiinnosta itse äsken. Pirkanmaan seudulle OKT/12MWh (24kk) ja tuloksena:

1671290451264.png


Itse ottaisin tämän mielummin kuin pörssisopparin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Kokeilin mielenkiinnosta itse äsken. Pirkanmaan seudulle OKT/12MWh (24kk) ja tuloksena:



Itse ottaisin tämän mielummin kuin pörssisopparin.
Antoiko aloittaa sopimuksen jo tammikuussa? Minulle ensimmäinen mahdollinen aloituspäivä oli 1.2.23 ?

Parikkalassa on muuten astetta lyhyempi 12kk, alkaa helmikuussa ja loppuu joululuussa. Nyt laskettuna 12kk oli 28,52c/kwh ja 24kk 20,52c/kwh.

IMG_20221217_173740.jpg
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Antoiko aloittaa sopimuksen jo tammikuussa? Minulle ensimmäinen mahdollinen aloituspäivä oli 1.2.23 ?

Parikkalassa on muuten astetta lyhyempi 12kk, alkaa helmikuussa ja loppuu joululuussa. Nyt laskettuna 12kk oli 28,52c/kwh ja 24kk 20,52c/kwh.

En itseasiassa huomannut katsoa oliko se 1.1 vai 1.2, mutta päättymispäivä oli mielestäni 31.12.2024.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Antoiko aloittaa sopimuksen jo tammikuussa? Minulle ensimmäinen mahdollinen aloituspäivä oli 1.2.23 ?
Siinä missä päivämääriä valitaan niin luki, että jos ei anna laittaa aloituspäivää siihen mihin haluaa niin pitää laittaa rasti "Olen muuttamassa" -kohtaan.

E: Tuo muuten vaikuttaa hintaan aika paljon. 1.2. alkava sopimus itsellä 24,78 c / kwh ja 19.12. alkavalla hinta 28,04 c / kwh.

Tämä on toki ihan loogista, kun luultavasti tämän talven jälkeen markkinatilanne rauhoittunee.

E2: 1.7. alkavalla sopparilla hinnan saisi jo 18.68 c / kwh.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
screenshot-parikkalanvalo.fi-2022.12.17-18_00_06.png


Nyt kun olis kristallipallossa vähän kirkkaampi kuva.. Saisin lyötyä lukkoon tuon alkamaan 1.12.23, jolloin nykyinen sopimus päättyy. Toki tuo saattaa olla kallis silloin. Vaikea kyllä nähdä, että ensi vuoden aikana vielä päästäisiin alle 10 c määräaikaisiin.

Lisäksi tuon täsmä+ sopparin profiilihinnan muodostumista ei avata tuotesivulla kovin tarkasti.
Tuote, jossa yhdistyvät vakiohinnan tuoma turvallisuus ja muuttuvan hinnan tuomat vaikutusmahdollisuudet. Sopimus on voimassa sovitun määräaikaisen jakson.

Sähkön hinta muodostuu tukkumarkkinatilanteen ja yksilöllisen käyttöprofiilin perusteella. Tukkumarkkinahinta määräytyy sopimuksen tekohetken mukaan. Yksilöllinen profiilihintasi lasketaan tarkasti toteutumasta kuukausittain, joten voit vaikuttaa sähkön hintaan omalla sähkönkäytölläsi sopimuskauden aikana.

Kokonaishinta muodostuu yksilöllisestä sähkön hinnasta, profiilihinnasta ja kuukausimaksusta.

Tyypillisellä omakotikäytäjällä kiinteä yksilöllinen hinta muodostaa keskimäärin 90-99% sähkön hinnasta ja muuttuva osa 1-10%.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
891
Täsmä Valo vaikuttaa kohtalaiselta vaihtoehdolta pörssisähkön tilalle. Antaa itselle hinnaksi 24,58c 20Mhw kulutuksella ja 12kk määräajalla. Sitä en tiedä miten tuo laskuri arpoo nuo hinnat.

Eli hinnaksi jäisi vähän yli 20c 10% alv kanssa toukokuuhun saakka.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546


Nyt kun olis kristallipallossa vähän kirkkaampi kuva.. Saisin lyötyä lukkoon tuon alkamaan 1.12.23, jolloin nykyinen sopimus päättyy. Toki tuo saattaa olla kallis silloin. Vaikea kyllä nähdä, että ensi vuoden aikana vielä päästäisiin alle 10 c määräaikaisiin.

Lisäksi tuon täsmä+ sopparin profiilihinnan muodostumista ei avata tuotesivulla kovin tarkasti.
En kyllä mitään 20c määräaikaisia lukkoon löisi. Täällä paikallinen myy tällä hetkellä 10% alvin kanssa yleissähköä 13.57c hintaan
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
En kyllä mitään 20c määräaikaisia lukkoon löisi. Täällä paikallinen myy tällä hetkellä 10% alvin kanssa yleissähköä 13.57c hintaan
Niin. Tuo oli 13 sentin tienoilla siis kuitenkin. Laitoin vielä aspaan viestiä, että miten profiilihinta lasketaan.

Tosin vissiin sähköfutuurit ennustaa, että -24 kolmannella kvartaalilla voisi olla paluu > 10 c hintoihin, eli 12/23 olisi näillä näkymin huono hetki lyödä lukkoon 13 sentin soppari.

E: Täällä paikallinen sähköyhtiö hellii kuntalaisia myymällä pörssisähköä :thumbsup:
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Täsmä valo+ ollut nyt joulukuun alusta ja heinäkuun alkuun 2023. Katotaan sitten näkymiä mennäänkö pörssisähköllä vai jollain muulla.

Tuota kulutusvaikutusta koitan säätää ajastamalla lämminvesivaraajan vähiten kalliille tunneille.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Täsmä valo+ ollut nyt joulukuun alusta ja heinäkuun alkuun 2023. Katotaan sitten näkymiä mennäänkö pörssisähköllä vai jollain muulla.
Miten tuo kulutusvaikutus käytännössä lasketaan, kun tuotesivun kertomus jätti aika paljon arvailun varaan?

Tyypillisellä omakotikäytäjällä kiinteä yksilöllinen hinta muodostaa keskimäärin 90-99% sähkön hinnasta ja muuttuva osa 1-10%.
Eli onko suurin mahdollinen kwh-hinnan vaihteluväli esim. ±10% kiinteästä hinnasta vai mitä tuo tarkoittaa?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 406
Eikö ne lasketa yhteen. Eli jos käytät sähköä tasapuolisesti päivällä ja yöllä niin perusmaksu + 5% perusmaksusta eli 1.05 kertaa perusmaksu. Jos törsäilet kaiken sähkön päivällä niin perusmaksu + 10%.
Loppujen lopuksi taitaa keskimäärin tulla yhtä kalliiksi kuin Täsmä ilman plussaa.
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
87
Täsmä valo+ ollut nyt joulukuun alusta ja heinäkuun alkuun 2023. Katotaan sitten näkymiä mennäänkö pörssisähköllä vai jollain muulla.

Tuota kulutusvaikutusta koitan säätää ajastamalla lämminvesivaraajan vähiten kalliille tunneille.
Täällä kans sama setti mutta otin sen sillä kiinteällä hinnalla, nyt 10 alvin kanssa 20cent. Eiköhän kesällä sitten jo irtoa edullisempia pitkiä määräaikaisia.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Eikö ne lasketa yhteen. Eli jos käytät sähköä tasapuolisesti päivällä ja yöllä niin perusmaksu + 5% perusmaksusta eli 1.05 kertaa perusmaksu. Jos törsäilet kaiken sähkön päivällä niin perusmaksu + 10%.
Loppujen lopuksi taitaa keskimäärin tulla yhtä kalliiksi kuin Täsmä ilman plussaa.
Tuossa vain ihmetyttää kun Täsmä+ hinta on lähes 20 % edullisempi kuin Täsmä. Jos kulutusvaikutus on max +5 % niin eihän ole mitään järkeä valita Täsmää.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
91
Miten tuo kulutusvaikutus käytännössä lasketaan, kun tuotesivun kertomus jätti aika paljon arvailun varaan?



Eli onko suurin mahdollinen kwh-hinnan vaihteluväli esim. ±10% kiinteästä hinnasta vai mitä tuo tarkoittaa?
Kyselin itse ihan samaa tuossa black fridayn aikoihin ja sain vastauksen joka löytyy täältä pari sivua taaksepäin. Ilmeisesti se kulutusvaikutus lasketaan pörssin hinnan mukaan ja sillä sitten hinta nousee tai laskee riippuen mihin aikaan kulutusta on. Itse ainakin ymmärsin että mitään ylärajaa ei ole. Eli jos pörssi on koko kuukauden kallista, niin silloin kulutusvaikutuskin on plussalla aina kun on yli sen sopimuksen perushinnan.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
eli max 10% kulutuksesta lasketaan pörssisähkön hinnan mukaan?

Esim. 90% 20c/kwh ja 10% vaikka 0,65c/kwh ?

Olisi mielenkiintoista tietää kohtuutarkka laskutapa ennen kuin sitoutuu mihinkään..

Tässä esimerkkilaskelma miten toi plus soppari ehkä menee.. Plus sopimuksen hinta 20c/kwh.Kaksi eri päivää, molemmissa kulutus 50kwh/päivä. Toisena päivänä pörssisähkö 65c/kwh, toisena päivänä 5c/kwh.

50kwh/päivä
Pörssisähkö 0,65c/kwh
Siitä 90% eli 45kwhx 0,20 = 9€
10% eli 5kwh x 0,65 = 3,25
Yht. 12,25€ eli 24,50c/kwh

Taas toisena päivänä sama 50kwh/päivä, pörssisähkö 5c/kwh
Siitä 90% eli 45kwhx 0,20 = 9€
10% eli 5kwh x 0,05 = 0,25
Yht. 9,25€ eli 18,50c/kwh
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Tuotantohinta vähän alle 20cnt ja päivän hinta lähellä 60cnt. Joku taho tekee tällä systeemillä rahaa. Markkina on rikki.
12kk hinta lienee kohtuullinen jos on alle 30cnt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Alkaa olemaan kalenteri sen verran paljon että mun pitäis alkaa katella uutta sopparia. Nykyinen päättyy vuodenvaihteessa. Noita kilpailuta sivuja on useita, niitä katsellut tänään, ja kun tätä ei ole ennen tullut harrastettua niin vähän solmussa olen.

OKT, vuosikulutusarvio n.6700 kwh, sijainti kymenlaakso. Pörssisähkön hintoja tullut kateltua Spotista ja vaihtelua on paljon. Pörssisähkön halpoja aikoja välttämättä pysty hyödyntämään, kun on muutakin tekemistä. Olen pihi, mitään ylimääräistä ei ole päällä ikinä.

Kertokaas viisaammat mitä mun pitäis alkaa katselemaan.
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
87
Alkaa olemaan kalenteri sen verran paljon että mun pitäis alkaa katella uutta sopparia. Nykyinen päättyy vuodenvaihteessa. Noita kilpailuta sivuja on useita, niitä katsellut tänään, ja kun tätä ei ole ennen tullut harrastettua niin vähän solmussa olen.

OKT, vuosikulutusarvio n.6700 kwh, sijainti kymenlaakso. Pörssisähkön hintoja tullut kateltua Spotista ja vaihtelua on paljon. Pörssisähkön halpoja aikoja välttämättä pysty hyödyntämään, kun on muutakin tekemistä. Olen pihi, mitään ylimääräistä ei ole päällä ikinä.

Kertokaas viisaammat mitä mun pitäis alkaa katselemaan.
Ootko kysyny tarjousta suoraan sun paikalliselta sähköfirmalta?
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
eli max 10% kulutuksesta lasketaan pörssisähkön hinnan mukaan?
Noilla sivuilla mainituilla tiedoilla jää kyllä täysin pimentoon mitä tuo tarkoittaa. Katsotaan mitä aspa vastaa. @Höge mainitsemaa laskentaperustetta en löytänyt, kun muutaman edellisen sivun kahlasin läpi.

Esim. Helen esittää tämän ihan eksaktisti ja sen pystyy itsekin laskemaan.
Käyttövaikutuksessa on kyse oman kulutuksen tuntihintojen vertaamisesta sähkön pörssihinnan kuukauden keskiarvoon nähden.

Laskukaavana toimii (A-B) / E = c/kWh, joka muodostaa käyttövaikutuksen kyseiselle kuukaudelle.

A = Tuntikohtainen sähkönkulutuksesi (kWh) kerrotaan tuntikohtaisen pörssisähkön hinnalla (c/kWh), jonka jälkeen kaikkien tuntien tulot summataan yhteen. Koska eri tuntien sähkönkulutus ja pörssisähkön tuntihinta vaihtelevat suuresti, laskukaavalla saadaan jokaisen tunnin vaikutus huomioitua.

B = Koko kuukauden sähkönkulutuksesi (kWh) kerrotaan pörssisähkön kuukausikeskiarvolla (c/kWh). Näin saadaan laskettua arvo sähkönkulutuksellesi, jos se mukailisi pörssisähkön kuukausikeskiarvoa.

E = Koko kuukauden sähkönkulutuksesi (kWh)

Kun luvusta A vähennetään luku B, saadaan näkymä siihen, miten olet kuluttanut sähköä suhteessa sähköpörssin kuukausikeskiarvoon. Saatu luku jaetaan koko kuukauden sähkönkulutuksella, josta muodostuu kuluneen kuukauden käyttövaikutus (+/-c/kWh).

Lopullinen arvo on joko negatiivinen, jolloin sähkölaskusi loppusumma pienenee, tai positiivinen, jolloin se kasvattaa sähkölaskusi loppusummaa. Mitä enemmän saat ohjattua kulutusta kuukauden edullisille tunneille, sitä paremmin voit alittaa kuukauden keskiarvon.

Huomioithan, että Fiksusähkö-sopimuksessa sähköenergian laskutushinta ei voi kuitenkaan olla negatiivinen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
91
Noilla sivuilla mainituilla tiedoilla jää kyllä täysin pimentoon mitä tuo tarkoittaa. Katsotaan mitä aspa vastaa. @Höge mainitsemaa laskentaperustetta en löytänyt, kun muutaman edellisen sivun kahlasin läpi.

Esim. Helen esittää tämän ihan eksaktisti ja sen pystyy itsekin laskemaan.


Mielenkiintoista sillä tavalla, että kirjoittaja on psykoottistasoisesti paranoidinen vai jollain muullakin tavalla?
E: Toihan on Kremlin sivusto.
Itsekin tarkoitin juuri tuota samaa laskenta kaavaa jonka tuohon laitoit Heleniltä. Ymmärsin että siitä on kysymys.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Tuota hintakattoakin vatuloidaan sen kaksi kuukautta. Muita otsikoita mitä lueskelin niin jotkut ottaa jopa lainaa maksaakseen sähkölaskunsa.
 
Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
244
Tarkoittaakos tämä nyt sitä, ettei pidä sitoutua määräaikaiseen sopimukseen, jos sen hinta on yli 20 snt/kWh? Nyt pitää suosia pörssisähköä tai toistaiseksi voimassaolevaa ja ottaa määräaikainen vasta keväällä, kun sopimuksien hinnat ovat todennäköisesti edullisempia. Jos hintakatto menee läpi, paras sopimus taitaa olla pörssisähkö, koska hintakatto on 20 snt/kWh, mutta on myös mahdollista, että ajoittain hinta on roimasti alle tuon, toisin kuin kiinteähintaisessa sopimuksessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 855
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom