Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 477
Niin, paitsi että sähköavustus kumoaa sen oleellisimman syyn valita kestopäällysteelle suunniteltu pyörä. Vierintävastuksella ei juurikaan ole väliä kun sähkön kanssa ajaa. Ajoasento on makuasia.

Ja kerro nyt toki mikä pyörätyyppi se paras sitten olisi, kun vaihtoehtoja on aina täydestä spandex-tason käyräsarvisesta matalarunkoiseen retkipyörään.
Työmatka-ajoihin miettinyt itse tällaista hihnavedollista pystyllä hollantilaistyylisellä ajoasennolla olevaa fillaria

 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 355
Työmatka-ajoihin miettinyt itse tällaista hihnavedollista pystyllä hollantilaistyylisellä ajoasennolla olevaa fillaria

Mä en itekkää oo ikinä tajunnu, miks toi yläpystytanko pitää niin "korkealla olla". Mihin se liittyy, tuleeko pyörästä jotenki parempi/jäykempi vai tyylijuttu.
Paras just tollanenen, missä alaputki alhaalla ja superhelppo nousta kyytiin ja pois jne. Haibikeissä kohtuu ok, muissa välillä valitettavan korkeita tota mikä toi nyt nimeltään on toi tanko joka ottaa haaroihiin jos seisoo pyörän keskellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 056
Mä en itekkää oo ikinä tajunnu, miks toi yläpystytanko pitää niin "korkealla olla". Mihin se liittyy, tuleeko pyörästä jotenki parempi/jäykempi vai tyylijuttu.
Puhdasta fysiikkaa joo. Kolmiorakenne on jäykin mahdollinen rakenne painon suhteen joka on samalla järkevän hintainen.

Matala vaakaputki naistenpyörän tyyliin on väistämätön kompromissi joka lisää painoa tai heikentää jäykkyyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
235
Mä en itekkää oo ikinä tajunnu, miks toi yläpystytanko pitää niin "korkealla olla". Mihin se liittyy, tuleeko pyörästä jotenki parempi/jäykempi vai tyylijuttu.
Paras just tollanenen, missä alaputki alhaalla ja superhelppo nousta kyytiin ja pois jne. Haibikeissä kohtuu ok, muissa välillä valitettavan korkeita tota mikä toi nyt nimeltään on toi tanko joka ottaa haaroihiin jos seisoo pyörän keskellä.
Yritin etsiä mutta löytänyt. Joskus katsonut tubesta niin siinä oli jotenkin että historiasta jäänyt jäänne jolla loppujen lopuksi ole hirveästi tekemistä millään. Oli että naisilla on tanko alempana koska hameet ja miehillä piti olla tukevuutta mitä toi kolmio rakenne teki mutta yhtä tukevia ja kestäviä kummatkin ovat (varsinkin jos malli on semmoinen jossa nojataan kovasti eteenpäin, kun "naisten" pyörissä asento on enemmän pystyasento). Yritän vielä etsiä videoo jos jostain löytyis.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
32
Niin, paitsi että sähköavustus kumoaa sen oleellisimman syyn valita kestopäällysteelle suunniteltu pyörä. Vierintävastuksella ei juurikaan ole väliä kun sähkön kanssa ajaa. Ajoasento on makuasia.

Ja kerro nyt toki mikä pyörätyyppi se paras sitten olisi, kun vaihtoehtoja on aina täydestä spandex-tason käyräsarvisesta matalarunkoiseen retkipyörään.
Tätä voisinkin vähän taustoittaa lisää. Eli työkaverin sähkömaasturilla sain kokeilla päivän työmatkat ja se meni niin mukavasti, että siitä se ajatus tuli. Pyörä oli Radon 7.0 ja, kun saisi vielä iskarit lukkoon ja vähän renkaisiin lisää painetta niin oikein oiva vehjes omaan työmatkaan. Autoon verrattuna kestokin piteni vain n. 15min (pyörässä oli jokin mekaaninen "virityspalikka"), eikä sitä joka päivä tarvis pyörällä mennäkkään töihin.

Parvekkeella tosiaan pönöttää jäykkä- ja täpärimaasturi niin tämä sähkö korvaisi hienosti molemmat. Omaan tilanteeseen tämä olisi siis tosi hyvä päivitys, yhdellä polkupyörällä kaikki ajot.

Canyonin ale-pyörät vilkaisin, niin ei osunut heti silmiin alle 4k€ Boschin moottorilla olevaa. En tiedä kyllä mistä tämä oma Bosch vaatimus edes kumpuaa, koska Shimano toimisi varmaan ihan yhtä hyvin. Scott Strike Eride 930 tällä hetkellä listani kärjessä. Rungon yläputki jakaa päivittäin mielipiteeni, mutta silti jotenkin kisaisen näköinen. :DTuskin kovin metsään menee, minkä tahansa noista valitseekin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 171
Yritin etsiä mutta löytänyt. Joskus katsonut tubesta niin siinä oli jotenkin että historiasta jäänyt jäänne jolla loppujen lopuksi ole hirveästi tekemistä millään. Oli että naisilla on tanko alempana koska hameet ja miehillä piti olla tukevuutta mitä toi kolmio rakenne teki mutta yhtä tukevia ja kestäviä kummatkin ovat (varsinkin jos malli on semmoinen jossa nojataan kovasti eteenpäin, kun "naisten" pyörissä asento on enemmän pystyasento). Yritän vielä etsiä videoo jos jostain löytyis.
Helkaman teräsrunkoinen Kaunotar (80-luvun) tuntui 80-90 -luvun vaihteessa putkelta kiihdyttäessä aivan lötköltä Nishiki Bushwhacker -maastopyörään tai mihin tahansa timanttirunkoiseen miesten fillariin verrattuna. Vaimon 90-luvun Kaunotar oli myös lötkö, muttei ihan niin pahasti.

Alumiinirunkoinen Kaunotar 00/10 -luvulta oli rungoltaan jo melkein yhtä jäykkä kuin lötkö miesten runko.

Vuonna 2018 ostin 2 kpl Helkama E7 -sähköfillaria, kun sain alennusten ansiosta 1400 €/kpl. Niissä on unisex-alumiinirunko, jonka satulaputkesta lähtevä vaakaputki kiinnittyy alaputkeen jo ennen sen puoliväliä. Alimittaisen vaakaputken takia alumiinikään ei riitä tuomaan asiallista kiertojäykkyyttä. Ohjauksen epätäsmällisyyden takia ei tee mieli ajaa niin rajusti kuin muilla. Erittäin jyrkkään ylämäkeen (24 %) kiihdyttäessä tuntuu kuin kammet ja ohjaustanko olisi yhdistetty toisiinsa paksulla puutarhaletkulla. Vetelyyden kruunaa se, että nuo ovat ainoita ajamiani fillareita, joilla en pysty ajamaan ilman käsiä loputtomasti. Pienestäkin epätasaisuudesta ohjaustanko alkaa "woblaamaan" niin rajusti ja yltyen, että on pakko tarttua tangosta. Yleensä pääsee vain kymmeniä metrejä ennen resonanssin heräämistä. Liittyy vajaaputkiseen runkoon.

Nämä havainnot 71-kiloisen entisen M16/M18 XC-kuskin ajamana. En halua tietää miten löysä tuo unisex-runko on 120-kiloisen alla.

 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 756
Tätä voisinkin vähän taustoittaa lisää. Eli työkaverin sähkömaasturilla sain kokeilla päivän työmatkat ja se meni niin mukavasti, että siitä se ajatus tuli. Pyörä oli Radon 7.0 ja, kun saisi vielä iskarit lukkoon ja vähän renkaisiin lisää painetta niin oikein oiva vehjes omaan työmatkaan. Autoon verrattuna kestokin piteni vain n. 15min (pyörässä oli jokin mekaaninen "virityspalikka"), eikä sitä joka päivä tarvis pyörällä mennäkkään töihin.

Parvekkeella tosiaan pönöttää jäykkä- ja täpärimaasturi niin tämä sähkö korvaisi hienosti molemmat. Omaan tilanteeseen tämä olisi siis tosi hyvä päivitys, yhdellä polkupyörällä kaikki ajot.

Canyonin ale-pyörät vilkaisin, niin ei osunut heti silmiin alle 4k€ Boschin moottorilla olevaa. En tiedä kyllä mistä tämä oma Bosch vaatimus edes kumpuaa, koska Shimano toimisi varmaan ihan yhtä hyvin. Scott Strike Eride 930 tällä hetkellä listani kärjessä. Rungon yläputki jakaa päivittäin mielipiteeni, mutta silti jotenkin kisaisen näköinen. :DTuskin kovin metsään menee, minkä tahansa noista valitseekin.
Trekin Powerfly 5 kaupitellaan reilusti alle 4k. Tai ainakin kaupiteltiin kun keväällä oman ostin
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 477
Lidl näemmä myy kanssa sähköpyöriä Keski-Euroopassa, saa nähdä koska tulee Suomeen. Vaikuttaa näin muuten aika hyvältä peruspaketilta kaupunkikäyttöön:
Vara-akkukin olisi suht halpa:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 355
Miten toi pyörän sähköistys, onko "järkevää"? Porukat jotain puhelee, että 450-600e sais sähköistettyä hyvät pyörät.. Ite taas jo keskimoottorisella sähköpyörällä ajajana pidän tuota vähän sellasena "en ite tekis" tyyppisenä ratkaisuna..
Toisaalta, jos hyvät pyörät ennestään? Niin onko tosiaan järkevä sähköistää?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 477
Miten toi pyörän sähköistys, onko "järkevää"? Porukat jotain puhelee, että 450-600e sais sähköistettyä hyvät pyörät.. Ite taas jo keskimoottorisella sähköpyörällä ajajana pidän tuota vähän sellasena "en ite tekis" tyyppisenä ratkaisuna..
Toisaalta, jos hyvät pyörät ennestään? Niin onko tosiaan järkevä sähköistää?
Kyllä varmaan johonkin 600e pääsee, Bafangin keskiömoottorilla ja pienellä akulla, jos Kiinasta on valmis tilaamaan. Onhan se aika kotitekoisen näköinen, mutta halpa toki. Itse kasasin tuollaisen 2019.

Tosin nykyään esim. Biltemasta saa tonnilla keskiömoottorista sähköpyörää, niin jättäisin konversion nykyään jo tekemättä ja myisin vaikka nuo hyvät luomupyörät ja ostaisin sähkärin.

 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
223
Kyllä varmaan johonkin 600e pääsee, Bafangin keskiömoottorilla ja pienellä akulla, jos Kiinasta on valmis tilaamaan. Onhan se aika kotitekoisen näköinen, mutta halpa toki. Itse kasasin tuollaisen 2019.

Tosin nykyään esim. Biltemasta saa tonnilla keskiömoottorista sähköpyörää, niin jättäisin konversion nykyään jo tekemättä ja myisin vaikka nuo hyvät luomupyörät ja ostaisin sähkärin.

Mä suosittelen aina tätä, Shimanon moottori, 20kg ja alle 1500€, jos tarvitsee siis perus sähköpyörää.

 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
938
En ainakaan itse tiedä parempaa yleispyörää kuin täysjoustomaasturin tai läskipyörän. Näiden käyttöä yleispyöränä on ennen sähköistystä rajoittanut vain polkemisen raskaus, mutta sähköistys poistaa tehokkaasta kaikkien narurenkaisten polkupyörien tarpeen. Ainoan tunnistamani miinun täysjoustoissa on niiden hankala varustaminen kunnollisilla lokasuojilla ja seisontuella.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
223
En ainakaan itse tiedä parempaa yleispyörää kuin täysjoustomaasturin tai läskipyörän. Näiden käyttöä yleispyöränä on ennen sähköistystä rajoittanut vain polkemisen raskaus, mutta sähköistys poistaa tehokkaasta kaikkien narurenkaisten polkupyörien tarpeen. Ainoan tunnistamani miinun täysjoustoissa on niiden hankala varustaminen kunnollisilla lokasuojilla ja seisontuella.
Jos haluaa ajaa kädet irti tangosta tyylillä kesät talvet, niin sähköläski on oikea vastaus.

Se on ihan sama oliko lunta 2cm tai 20cm niin menee kuin juna, kapearenkaisilla ei tee talvella metsässä mitään, ellei ole joku valmiiksi kovetettu kouru.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 056
Jos haluaa ajaa kädet irti tangosta tyylillä kesät talvet, niin sähköläski on oikea vastaus.

Se on ihan sama oliko lunta 2cm tai 20cm niin menee kuin juna, kapearenkaisilla ei tee talvella metsässä mitään, ellei ole joku valmiiksi kovetettu kouru.
No umpihankeen jos haluaa välttämättä mennä niin läski lienee sitten oikea pyörä mutta nykymaastureissa rengaskoko alkaa olla vakiona 2,6" leveä joka menee kyllä syvässäkin lumessa vakaasti.

Ja läskipyörässä on muuten omat ominaispiirteensä jotka ei kaikkien mieleen ole.

29" renkailla varustettu maasturi joko etu- tai täysjoustolla on sähköavustuksen kanssa kyllä todella monikäyttöinen peli.

Ainoan tunnistamani miinun täysjoustoissa on niiden hankala varustaminen kunnollisilla lokasuojilla ja seisontuella
Seisontajalkaan en osaa vastata, mutta nuo SKS mudrockerit on olleet itselle aivan riittävät. Toki joku voi kaivata ns. kokopitkää lokaria eteen ja taakse ja se kyllä on kieltämättä haastavampaa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 477
En ainakaan itse tiedä parempaa yleispyörää kuin täysjoustomaasturin tai läskipyörän. Näiden käyttöä yleispyöränä on ennen sähköistystä rajoittanut vain polkemisen raskaus, mutta sähköistys poistaa tehokkaasta kaikkien narurenkaisten polkupyörien tarpeen. Ainoan tunnistamani miinun täysjoustoissa on niiden hankala varustaminen kunnollisilla lokasuojilla ja seisontuella.
Täysjoustokin vaan lisää melkoisesti huoltotarpeita, jos ajelee ihan asfaltilla kaupungissa työmatkoja, niin en kyllä näe minkäänlaisesta joustosta hirveästi hyötyä. Jotkut paksut 650b renkaat vain alle.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
223
No umpihankeen jos haluaa välttämättä mennä niin läski lienee sitten oikea pyörä mutta nykymaastureissa rengaskoko alkaa olla vakiona 2,6" leveä joka menee kyllä syvässäkin lumessa vakaasti.

Ja läskipyörässä on muuten omat ominaispiirteensä jotka ei kaikkien mieleen ole.

29" renkailla varustettu maasturi joko etu- tai täysjoustolla on sähköavustuksen kanssa kyllä todella monikäyttöinen peli.



Seisontajalkaan en osaa vastata, mutta nuo SKS mudrockerit on olleet itselle aivan riittävät. Toki joku voi kaivata ns. kokopitkää lokaria eteen ja taakse ja se kyllä on kieltämättä haastavampaa.
Kavereilla noita 2,6" aina yli 3" ja talvella niitä saa koko ajan odotella jos tuoretta lunta vähänkään enemmän polulla, tunkkaavat ylämäessä kun jatkuvasti vain jumissa eikä pyörä mene edes tasiaisella hetkeäkään suoraan kun hakee kaikki urat ja kallistukset.

Itse saa ajella 4,8" aivan rauhassa ilman mitään ongelmia. Toki jos ajaa pelkkää bikeparkkia tms. niin sitten läskipyörä ei ole vastaus.

Talvella myös hauska naureskella työmatka pyöräilijöille jotka taluttaa munamankelia sirkkelinterillä hangessa ja itse ajaa ilman hikeä kädet irti tangosta 25km/h ohi.

Sähköläski on ihan paras hankinta sitten moottoripyörän.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
491
Kuten ossid mainitsi, niin varmasti lumipoluilla metsissä läskillä paras mennä. Itsellä 29x2,6" ja ei ollut talven aikana sitten ensimmäistäkään ongelmaa - oli tiet yön jäljiltä aurattu tai ei.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 756
No umpihankeen jos haluaa välttämättä mennä niin läski lienee sitten oikea pyörä mutta nykymaastureissa rengaskoko alkaa olla vakiona 2,6" leveä joka menee kyllä syvässäkin lumessa vakaasti.

Ja läskipyörässä on muuten omat ominaispiirteensä jotka ei kaikkien mieleen ole.

29" renkailla varustettu maasturi joko etu- tai täysjoustolla on sähköavustuksen kanssa kyllä todella monikäyttöinen peli.



Seisontajalkaan en osaa vastata, mutta nuo SKS mudrockerit on olleet itselle aivan riittävät. Toki joku voi kaivata ns. kokopitkää lokaria eteen ja taakse ja se kyllä on kieltämättä haastavampaa.
Trekeissä on jonkun standardin mukaiset kierteet seisontajalkaa varten. Ainakin yli 4k€ powerfly 7 asti. Voi olla että täpäreissä ei ole.
 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
134
Meidänkin firmaan viimein saatiin polkupyöräetu ja hiukan tässä katsellut jäykkäperäistä sähkömaasturia ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn ja kevyehköön maastoajeluun.

Vahvin ehdokas tällä hetkellä Cube Reaction Hybrid Pro 750, jossa ainakin paperilla näyttäisi aika moni asia olevan kunnossa omaan käyttöön:
  • Varustelu vakiona - lokasuojat, valot, seisontatuki jne
  • Helposti irroitettava akku - pystyy lataamaan sisällä
  • Hinta 3000e paikkeilla
Ainoa ongelma ettei Epassi Biken kauppavaihtoehdoissa ole ulkonmaisia verkkokauppoja joista tuota voisi tilata, joten tämä pitää suomesta hankkia jolloin hintalappu jossain 3500e paikkeilla.

Onko muita ehdotuksia vastaavan tyyppisistä jäykkäperämaastureista? Canyonin Grand Canyon:ON voisi muuten olla vaihtoehto mutta akun irroittaminen vaikutti hankalalta? Trek taas alkaa menemään aika kalliiksi ~5000e enkä oo varma saako tuolla rahalla niin paljon parempaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 560
Meidänkin firmaan viimein saatiin polkupyöräetu ja hiukan tässä katsellut jäykkäperäistä sähkömaasturia ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn ja kevyehköön maastoajeluun.

Vahvin ehdokas tällä hetkellä Cube Reaction Hybrid Pro 750, jossa ainakin paperilla näyttäisi aika moni asia olevan kunnossa omaan käyttöön:
  • Varustelu vakiona - lokasuojat, valot, seisontatuki jne
  • Helposti irroitettava akku - pystyy lataamaan sisällä
  • Hinta 3000e paikkeilla
Ainoa ongelma ettei Epassi Biken kauppavaihtoehdoissa ole ulkonmaisia verkkokauppoja joista tuota voisi tilata, joten tämä pitää suomesta hankkia jolloin hintalappu jossain 3500e paikkeilla.

Onko muita ehdotuksia vastaavan tyyppisistä jäykkäperämaastureista? Canyonin Grand Canyon:ON voisi muuten olla vaihtoehto mutta akun irroittaminen vaikutti hankalalta? Trek taas alkaa menemään aika kalliiksi ~5000e enkä oo varma saako tuolla rahalla niin paljon parempaa?
Tarkoittanet Allroad -versiota, jossa siis nuo lisävarusteet mukana. 2022 vuosimallin Hybrid SL 750:stä ei juuri pahaa sanottavaa ole.
Rtechilla (Cuben suomen maahantuoja) on huomisesta alkaen pari päivää jotain tarjouksia ilmeisesti luvassa, että kannattanee katsoa ainakin läpi olisiko sopivaa:

1719317036224.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 056
Ainoa ongelma ettei Epassi Biken kauppavaihtoehdoissa ole ulkonmaisia verkkokauppoja joista tuota voisi tilata,
Onpas aika kökköä touhua sitten. Ja tosiaan kun tuota tilauslomakkeen listaa selaa niin siellä on kyllä esim. konkurssissa oleva Pole, mutta ei luotettavaksi ja vakaiksi todettuja saksan kauppoja yms.

Ja kuitenkin Canyon mukana jolla on suomessa vain sivuliike.
 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
134
Tarkoittanet Allroad -versiota, jossa siis nuo lisävarusteet mukana. 2022 vuosimallin Hybrid SL 750:stä ei juuri pahaa sanottavaa ole.
Rtechilla (Cuben suomen maahantuoja) on huomisesta alkaen pari päivää jotain tarjouksia ilmeisesti luvassa, että kannattanee katsoa ainakin läpi olisiko sopivaa:
Joo juurikin Allroad - unohtu tuosta viestistä :)


Onpas aika kökköä touhua sitten. Ja tosiaan kun tuota tilauslomakkeen listaa selaa niin siellä on kyllä esim. konkurssissa oleva Pole, mutta ei luotettavaksi ja vakaiksi todettuja saksan kauppoja yms.

Ja kuitenkin Canyon mukana jolla on suomessa vain sivuliike.
Näimpä - pistin ePassin aspaan kyselyä että onko tuo lista ajantasalla ja pistin ton Polen esimerkkinä että ei olisi. Hiukan nihkeä kauppavalikoima juuri tuon Cuben osalta - suomessa nuo hinnat kuitenkin n. 500-700e kalliimmat. Tuolla rahalla kuitenkin voisi ottaa mukaan muuta tarviketta (kypärä, nastarenkaat, lukko..)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 517
Viestejä
4 286 667
Jäsenet
71 672
Uusin jäsen
möllykkä

Hinta.fi

Ylös Bottom