Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 467
Ruuvi oli kireimmässä asennossa. Koitin avata mutta mielestäni kahva ei liikkunut samalla mihinkään. Vähän aikaan ränkläsin ruuvi auki niin taisi se kahva muutaman millin kuitenkin liikkua. Nyt tuolla jo pärjää mutta ei ole täydellinen. Eli täytynee jossain välissä koittaa lisätä nestettä (öljyäkö tuonne kuuluu laittaa?) ja ilmata.

Onkohan tämä Temun ilmaussetti riittävä: Bike Brake Bleed Kit Shimano tektro Hydraulic Disc Brakes - Temu Finland

Huoh kauheeta säätöä tämän kanssa, olispa vaijerilla...
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
164
Ruuvi oli kireimmässä asennossa. Koitin avata mutta mielestäni kahva ei liikkunut samalla mihinkään. Vähän aikaan ränkläsin ruuvi auki niin taisi se kahva muutaman millin kuitenkin liikkua. Nyt tuolla jo pärjää mutta ei ole täydellinen. Eli täytynee jossain välissä koittaa lisätä nestettä (öljyäkö tuonne kuuluu laittaa?) ja ilmata.

Onkohan tämä Temun ilmaussetti riittävä: Bike Brake Bleed Kit Shimano tektro Hydraulic Disc Brakes - Temu Finland

Huoh kauheeta säätöä tämän kanssa, olispa vaijerilla...
Katso ohjeista mitä sinne laitetaan, joihinkin menee jarrunestettä, joihinkin mineraaliöljyä.

Ei ne vaijeritkaan sen parempia ole :hmm:

PXL_20230825_163034080~2.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 506
Ruuvi oli kireimmässä asennossa. Koitin avata mutta mielestäni kahva ei liikkunut samalla mihinkään. Vähän aikaan ränkläsin ruuvi auki niin taisi se kahva muutaman millin kuitenkin liikkua. Nyt tuolla jo pärjää mutta ei ole täydellinen. Eli täytynee jossain välissä koittaa lisätä nestettä (öljyäkö tuonne kuuluu laittaa?) ja ilmata.

Onkohan tämä Temun ilmaussetti riittävä: Bike Brake Bleed Kit Shimano tektro Hydraulic Disc Brakes - Temu Finland

Huoh kauheeta säätöä tämän kanssa, olispa vaijerilla...
Shimanon ja TRP:n ilmaus ("brake bleed") vaikuttaisi hieman erilaiselta, mutta tuossa Temun kitissä kyllä tulee jotain adaptereja TRP:lle myös, eli pitäisi katsoa että sopii omaan malliin.
Mineraaliöljyä ilmeisesti kuitenkin Shimanon tapaan käyttää, eli ei kannata koittaa laittaa DOT öljyjä tuohon järjestelmään (tämä tosin kannattaa vielä tuplavarmistaa mitä sinne menee).

Tosin jos on tuore pyörä, niin jälleenmyyjä varmaan hoitanee tai sitten ensi- / vuosihuollon yhteydessä pyytää pistämään kuntoon. Ilmaus yksinään taitaa maksaa pari kymppiä, jos ei mene takuutyönä tai kuulu esim. täysihuoltoon mukaan.
 
Liittynyt
22.02.2021
Viestejä
64
Mitäs olette mieltä, eikös tässä ole aika kova työmatka/yleispyörä, joka ei ihan ensimmäistä kinttupolkuakaan pelästy? Itse hankkisin tällaisen, jos ei olisi jo täysverinen sähkömaasturi varastossa. Tässä erona siis pystympi ajoasento kuin "oikeissa" maastopyörissä, mutta on kuitenkin täysjousto kohtalaisilla osilla ja valmiiksi varustettuna
Tämän jäykkäperäversiot löytyy 80 NM moottorilla ja 720WH akulla itseltä ja vaimolta. Molemmat ollaan tykätty ja toimii loistavasti yleispyöränä, akkua tuntuu riittävän todella pitkälle. Pyöräkärry tulee vaivatta perässä, sivulaukut saa hyvin tarakalle ja maastossakin pärjää kun muistaa nostaa takapuolen satulasta juurakoissa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 467
Katso ohjeista mitä sinne laitetaan, joihinkin menee jarrunestettä, joihinkin mineraaliöljyä.
Ei löydy tuohon jarruun mitään ohjetta spessun tai TRP:n sivuilta. Siksi täällä kyselinkin. Itseasiassa tuossa ei näytä edes olevan täyttöaukkoa jarrun päällä, ilmeisesti se on tuossa hankalasti sivussa eli pitää myös irroittaa jarrukahva tangosta.

No joo varmaan olisi helpompi viedä paikalliseen huoltoon mutta se on aina kova kynnys wanna-be-DYI miehelle! :)

edit: no kai toi menisi takuuseenkin kun uusi pyörä, IBKSportilta tilattau..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 506
Ei löydy tuohon jarruun mitään ohjetta spessun tai TRP:n sivuilta. Siksi täällä kyselinkin. Itseasiassa tuossa ei näytä edes olevan täyttöaukkoa jarrun päällä, ilmeisesti se on tuossa hankalasti sivussa eli pitää myös irroittaa jarrukahva tangosta.

No joo varmaan olisi helpompi viedä paikalliseen huoltoon mutta se on aina kova kynnys wanna-be-DYI miehelle! :)

edit: no kai toi menisi takuuseenkin kun uusi pyörä, IBKSportilta tilattau..
Eiköhän tuon tosiaan spessun virallinen huolto täällä suomessa (takuutyönä?) varmaan hoida.

Myöhemmin jos tulee tarvetta itse huoltaa, niin tällainen/tämän tapainen kitti ilmeisesti siihen menee Tektro Basic Bleed Levyjarruille Kit | Bikeinn
Eli toinen letku menee jarrukahvan ruuvin tilalle ihan irroittamatta kahvaa tangosta, letkun päähän sitten esim. minigrip pussi teipillä kiinni, joka nappaa öljyt talteen.
Toisen letkun kautta sitten ruiskulla tuupataan jarrusatulan reiän kautta uutta öljyä järjestelmään.
Tai kai tuon käytännössä voi ylhäältä alaspäinkin tehdä, kuten Shimanossa, sillä likainen öljy yleensä kerääntyy jarrusatulan päähän ja näin sen huonon öljyn saa nopeammin pois järjestelmästä.

Täällä jotain keskustelua ja kuvia
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
418
Mulla olisi pyörän ensihuolto nyt käsillä, kun vain malttaisi pyörän viedä sinne. On niin pirun hienot kelit ettei malttaisi.

Ostoliikkeestä kävin kyselemässä eilen kustannuksia ja sanoivat etten saa GoByBiken soppariin sitä Ellen ostaessani ruksinut sitä kohtaa. En muista edes että sitä olisi kysytty. Kaveri kuitenkin tiesi kertoa että GBB:n huoltosoppari maksaa mansikoita eikö heiltä viimeiset 50 työsuhdepyöräasiakasta ole ottanut sitä lainkaan vaan maksavat omasta pussistaan huollot. Näin itsekin joutuneen tekemään.

Jotenkin ymmärsin että tämä kaveri liikkeessä puhui jostakin kiinteästä huoltosopparista kun itse olin ymmärtänyt että kaikki pyörän huollot voidaan lisätä GBB:n vekselille myöhemmin verottomana maksettavaksi sen sijaan että joku kiinteähintainen huoltosoppari olisi.

Kyllä mä tuon pyörän nyt joka tapauksessa vien huoltoon mutta ihan mielenkiinnosta, koetteko että se on todellakin tarpeellinen, silloinkin jos liike on vähän vasemmalla kädellä mukana ja sipaisee vain uudet rasvat ketjuihin sen sijaan että tekisi kaikki osinkojen tarkistukset yms yms. Sellaistakin nimittäin olen kuullut että huollon laatu on vaihtelevaa eri paikoissa.

Pitää nyt vielä tsekata GBB:n sieppari huollon suhteen ja katsella jos tuolla liikkeessä olisi toinen kaveri töissä kun vien pyörän ja osaisi ehkä valottaa tuota huoltolaskutusta tarkemmin.

Edit: Tästä siis itse puhuin. Ainakin heidän sivujensa mukaan tällainen onnistuu. Toki jos meillä firma sellaisen estää (en usko) niin se ei ole mahdollista, mutta eipä tuo huoltoliikkeen kaveri edes kysynyt missä firmassa olen, että olisi tiennyt/muistanut meidän firman käytännön.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 506
Mulla olisi pyörän ensihuolto nyt käsillä, kun vain malttaisi pyörän viedä sinne. On niin pirun hienot kelit ettei malttaisi.

Ostoliikkeestä kävin kyselemässä eilen kustannuksia ja sanoivat etten saa GoByBiken soppariin sitä Ellen ostaessani ruksinut sitä kohtaa. En muista edes että sitä olisi kysytty. Kaveri kuitenkin tiesi kertoa että GBB:n huoltosoppari maksaa mansikoita eikö heiltä viimeiset 50 työsuhdepyöräasiakasta ole ottanut sitä lainkaan vaan maksavat omasta pussistaan huollot. Näin itsekin joutuneen tekemään.

Jotenkin ymmärsin että tämä kaveri liikkeessä puhui jostakin kiinteästä huoltosopparista kun itse olin ymmärtänyt että kaikki pyörän huollot voidaan lisätä GBB:n vekselille myöhemmin verottomana maksettavaksi sen sijaan että joku kiinteähintainen huoltosoppari olisi.

Kyllä mä tuon pyörän nyt joka tapauksessa vien huoltoon mutta ihan mielenkiinnosta, koetteko että se on todellakin tarpeellinen, silloinkin jos liike on vähän vasemmalla kädellä mukana ja sipaisee vain uudet rasvat ketjuihin sen sijaan että tekisi kaikki osinkojen tarkistukset yms yms. Sellaistakin nimittäin olen kuullut että huollon laatu on vaihtelevaa eri paikoissa.

Pitää nyt vielä tsekata GBB:n sieppari huollon suhteen ja katsella jos tuolla liikkeessä olisi toinen kaveri töissä kun vien pyörän ja osaisi ehkä valottaa tuota huoltolaskutusta tarkemmin.

Edit: Tästä siis itse puhuin. Ainakin heidän sivujensa mukaan tällainen onnistuu. Toki jos meillä firma sellaisen estää (en usko) niin se ei ole mahdollista, mutta eipä tuo huoltoliikkeen kaveri edes kysynyt missä firmassa olen, että olisi tiennyt/muistanut meidän firman käytännön.
Tuo taitaa olla jokin tuoreempi käytäntö, että voi myöhemmin lisätä vuokrasopimukseen huollot, joten välttämättä huolto ei ole perillä tästä.
Omaa pyörää pari vuotta sitten hankkiessa huoltobudjetti piti tosiaan ruksia mukaan sopimukseen (GBB:n artikkelin 2. kohta), eli jos pyörän kokonaiskustannuksen raja oli 4000€ ja osti 3500€ pyörän, niin huoltobudjettia pystyi ottamaan mukaan 500€.

Ensihuolto ei nyt mikään kummoinen ole, eli kiristellään tarvittavat pultit ja nippelit, tarkastetaan jarrujen ja vaihteiston toiminta jne.
Pyörän takuun säilyttämiseksi ensihuolto taitaa olla ihan tarpeellinen, mutta tuokin kannattanee ohjekirjasta varmistaa mitkä on käytännöt.
Edit: Huolto-ohjelman vaikutus takuuseen voi olla myös jälleenmyyjän vaatimus, eikä pelkästään valmistajan, esim. Intersport kertoo: "Asiakkaalla on vastuu huolehtia pyörän ensihuollosta (n. 200 kilometrin ajon jälkeen) sekä vuosihuolloista. Laiminlyödyistä ensi- ja vuosihuolloista johtuvat viat eivät kuulu takuun piiriin."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2020
Viestejä
54
Ainakaan Yamahalla tuohon heidän sähköpyöräänsä ei jälleenmyyjän mukaan tarvitse ensihuoltoa eikä muitakaan huoltoja teettää liikkeessä takuun säilyttämiseksi.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
978
Mitäs olette mieltä, eikös tässä ole aika kova työmatka/yleispyörä, joka ei ihan ensimmäistä kinttupolkuakaan pelästy? Itse hankkisin tällaisen, jos ei olisi jo täysverinen sähkömaasturi varastossa. Tässä erona siis pystympi ajoasento kuin "oikeissa" maastopyörissä, mutta on kuitenkin täysjousto kohtalaisilla osilla ja valmiiksi varustettuna


Specialized Turbo Tero X 4.0

2990.00 € 4499.00 €

Tero-X on Spessun jokapaikan täysjoustomaastopyörä. Sillä ajat niin maastoa kuin työmatkaakin tai vaikka pitempääkin reissua pakaasien kanssa. Levoon verrattuna pystympi ajoasento.

- Specialized 2.0 moottori. 50 Nm vääntöä ja 530Wh akku
- Akku helposti vivulla irroitettava ja avaimella lukittu
- 130/120mm täysjousto lukittavilla Rockshox Recon Silver keulalla ja Deluxe Select R takaiskarilla.

Ainakin parissa paikassa tarjoushinta voimassa
Kiitos vinkistä. Nyt oli pakko tilata, kun tässä vasta pari vuotta on harkinnut. Haussa ollut valmis "jokapaikan" pyörä työmatkoille ja sinne tänne ajoon.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 296
Ennakkohuollon ja kaikki muutkin huollot voi tehdä itse, tai teetättää naapurin penalla. Mikään pyöräfirma/liike ei voi takuuta sen perusteella evätä, vaikka jossain ohjekirjassa lukisikin muuta. Takuun myöntäjällä on todistusvastuu että mahdollinen rikkoutuminen olisi johtunut huonosti tehdystä huollosta.

Ei ainakaan EU:ssa menisi läpi takuun evääminen.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
57
Mitäs olette mieltä, eikös tässä ole aika kova työmatka/yleispyörä, joka ei ihan ensimmäistä kinttupolkuakaan pelästy? Itse hankkisin tällaisen, jos ei olisi jo täysverinen sähkömaasturi varastossa. Tässä erona siis pystympi ajoasento kuin "oikeissa" maastopyörissä, mutta on kuitenkin täysjousto kohtalaisilla osilla ja valmiiksi varustettuna


Specialized Turbo Tero X 4.0

2990.00 € 4499.00 €

Tero-X on Spessun jokapaikan täysjoustomaastopyörä. Sillä ajat niin maastoa kuin työmatkaakin tai vaikka pitempääkin reissua pakaasien kanssa. Levoon verrattuna pystympi ajoasento.

- Specialized 2.0 moottori. 50 Nm vääntöä ja 530Wh akku
- Akku helposti vivulla irroitettava ja avaimella lukittu
- 130/120mm täysjousto lukittavilla Rockshox Recon Silver keulalla ja Deluxe Select R takaiskarilla.

Ainakin parissa paikassa tarjoushinta voimassa
Kävin tänään koeajamassa ~15min Tero ja Tero X L-kokoisina. Olen ajanut sähköavusteisella pyörällä vain kerran aiemmin (kolmen vartin lenkki Canyon Neuron:ON 6:lla) , joten kokemukset vertautuu siihen. Ajoa pyöräkaupan läheisillä asfaltti/hiekkateillä, matkalla pieniä nousuja, pari pyörätieksi jyrkkää sellaista.

Neuronin täysjousitus peitti maaston epätasaisuudet/asfaltin epätasaisuudet/kantit paremmin kuin Tero X. Kun jousitusta tiesi tunnustella, eron huomasi. Teron ajoin vertailun vuoksi, kun en ole varma tarvitsenko täysjousitusta, ihan passelisti silläkin ajoi, mutta huomasin ennakoivani töyssyjä nousemalla. En kuitenkaan Tero X/Tero eroja pidä hiekkatieajossa mitenkään kauhean isoina ja meno oli miellyttävää.

Moottorin väännöt Tero/Neuron 6 on käsittääkseni korkeammat kuin X:ssä, ehkä sen parissa jyrkässä ylämäessä huomasi pienenä reisivoiman tarpeena Turbo-avustuksella ajettaessa, mutta ei tuo nyt hirveän iso ero ollut. Tuntuu, että ajotavalla/vaihteiden käytöllä tämäkin ero voisi olla huomaamaton.

Pidin Teron/Xn moottorista enemmän kuin Neuronin. Moottori oli hiljaisempi ja vaihtamisen yhteydessä ei kuulunut mitään rahinoita. Muutaman kerran vaihtaminen kuitenkin kesti 1-2s ennen kuin vaihde "meni silmään". Neuron oli aika "äänekäs" ajaessa. Varmaan tottumiskysymys tämäkin. Myös Spessun käytös 25kmh+ kohdalla oli "pehmeämpää", ei Neuronkaan moottorijarrutusta tee, mutta tässä oli eroa Terojen hyväksi.

Avustuksen tasot eco/trail/boost tuntui olevan aika lailla samoja kaikissa, ehkä Xssä eco tuntui vähän "pliisulta". Molemmat Terot tuntui olevan vähän helpommin ajettavia offilla kuin Neuron.

Neuronin ajoasento tuntui olevan minulle sopivin. Tero oli ok, mutta X:stä jäi tuntuma, että jouduin vähän "kurottamaan" tankoon. Tätä pitäisi vielä päästä kokeilemaan, en ehkä näillä ajoilla osaisi vielä valintaa tehdä eri pyörien välillä. Koeajon lopuksi toinen myyjä totesi, että XL-koko olisi minulle suositeltava Spessun sivujen mukaan. Pitää ehkä yrittää koeajaa sekin, mutta en ymmärtä miten se tuota "kurottamista" vähentäisi.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
365
'Reach' vaan kasvaa 19mm isomman koon myötä. Lyhyemmällä stemmillä/ohjainkannattimella voit ennemminkin korjata asentoa? 75mm:stä on varaa vaihtaa lyhyempään. Entä stemmin kulma? Ehkä tällaisen pitäisi tulla ilmi siellä pyöräkaupassa?

Tero x 4.0 on tosiaan ollut IBKsportsilla hyvässä alessa, vielä kun saisivat toimitettua mokoman.
 
Liittynyt
24.05.2024
Viestejä
1
Canyon: Neuron ON 6 vai joku muu
Laitan vielä tännekin palstalle saman kysymyksen, kuin tuonne fillarifoorumille.
Nyt olisi tarjous tuosta hintaan 3629,- M-koko
Tässä olen sähkötäpäriä miettinyt pidemmän ajan. Maastoajoon, juurakkopolkuja, neulaspolkuja, asfalttiajoon, suht rentoon ajeluun, ei mitään hyppelyjä, kun on varovaiseksi tullut iän myötä
. Talvipyöräilyä ei ole tullut harrastettua. Yhtenä vaihoehtona ollut nyt tuo Specialized Turbo Tero X 4.0, joka nyt tarjouksessa 2990,-. Sitten tietysti on Neuron:ON 7 hintaan 4169,- Spectral ON 7 hintaan 4369,- mutta nuo saattaa olla minun ajoihin "liiankin hyviä".

Saa kertoa ajatuksia, mielipiteitä, ehdotuksia


Nyt Trek Farley 5 jäänyt talliin seisomaan ja olen nyt ajellut tuolla Cannondale CX9 105 kippurasarvella, jolla on edelleen mukava mennä


Minulla on tuo Oomin työsuhdepolkupyöräetu, pyöräpaketin maksimihinta on 4901 euroa.

Tai sitten odottelen vielä parempia tarjouksia...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
418
Onko porukka laittanut rasitustestiin pyörien akkuja?
Mä vetäisin ns. neitsytmatkan, eli tuollaisen aikuisen miehen aamulenkin pyörällä (Helkama Fex-läski 418Wh akulla ja Shimano Steps E7k moottorilla) jonka kantamaksi valmistaja lupasi 160km parhaimmillaan. Matka jäi 105km:n josta neljä viidesosaa meni Eco-moodilla (isompia ylämäkiä lukuunottamatta) sekä viimeiset 25-30km täysin Boost-moodilla kun vanhaa alkoi hapottamaan, eli periaatteessa tuollainen maantieajo pienellä kaupunkiajolla sekä parin kilometrin metsäpätkä (oma kompassi petti joten piti navigoida Google Mapsin suosituksen mukaisesti isolle tielle takaisin) voisi antaa tuon 160km ihanteellisessa katuajossa.

Tavallaan olen tyytyväinen tuohon kantamaan. Kotiin pääsin niin että Boost-mode arvioi kestävänsä vielä 3km matkan (kokemuksen perusteella avustettua matkaa, eli tasaisella yli 25km/h sitä ei juuri kulu), mutta jos nyt tällaisia lenkkejä tulisi enemmän ajettua niin ehkä sellaista citykruisaamista voisi harrastaa enemmän määränpäässä. Pieni lataus jossakin ravintolareissulla tai karvan verran isompi akku voisi olla juuri se mikä helpottaisi omaa tilannetta.

Pidempiä lenkkejä ei kyllä tule ajettua, mutta tuo kriittinen matka Jyväskylään kotoota kyllä houkuttelee ja menee siihen äärirajoille.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 467
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
En tiedä onko oikea ketju mutta jotain kypäräsuosituksia? Pitäisi olla kevyt, matala ja tyylikäs (mikään sellainen kilpapyöräilijän malli ei miellytä).

Ehkä jotain tämän tyylistä: Commuter helmet MIPS® 24, pyöräilykypärä, unisex - Pyöräilykypärät - Commuter helmet MIPS® 24, pyöräilykypärä, unisex | XXL

Nykyinen kypärä taitaa olla joku BMX malli ja on turhan iso eikä oikein istu tukevasti.

Spessulla on mielestäni varsin asiallisia kypäriä.
Mutta kypärän ostaisin kyllä niin että saa sovittaa, niissä on kuitenkin eroja mukavuudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
Onko kenelläkään muuten kokemusta Shimanon Linkglide speksatuista voimansiirron osista?


Lyhyesti, kyseessä on siis osasarja joka on suunniteltu kestävyys pääprioriteettina. Ei ole yhteensopiva olemassaolevien osasarjojen kanssa vaan vaatii oman vaihdevipunsa, pakkansa ja ketjunsa. Mm. takapakka on terästä ja paksummat rattaat.

Vedän itse sähköpyörällä kärryä (yleensä siellä 20-25km/h nopeudella aika isolla avustuksella, koska reitti on hyvä) ja ketju tuntuu venyvän kuin kuminauha. Ottaen huomioon, että 12-lehtinen takapakka + ketju on vajaan satasen investointi per kerta niin jos kestoikä on lupausten mukaisesti moninkertainen, ei montaa vuotta tarvitsisi ajaa kun on kuoletettu hankintahinta.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 296
Ottaen huomioon, että 12-lehtinen takapakka + ketju on vajaan satasen investointi per kerta niin jos kestoikä on lupausten mukaisesti moninkertainen, ei montaa vuotta tarvitsisi ajaa kun on kuoletettu hankintahinta.
Et kait sinä aina osta uutta pakkaa, kun ketjut vaihdat? Kyllä samalla paikalla ajaa useammat ketjut. Jos pakka on vaihtokunnossa yhden ketjun jälkeen, niin sitten on ajettu samalla ketjulla tuhansia kilometrejä liian paljon.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 051
Onko kenelläkään muuten kokemusta Shimanon Linkglide speksatuista voimansiirron osista?


Lyhyesti, kyseessä on siis osasarja joka on suunniteltu kestävyys pääprioriteettina. Ei ole yhteensopiva olemassaolevien osasarjojen kanssa vaan vaatii oman vaihdevipunsa, pakkansa ja ketjunsa. Mm. takapakka on terästä ja paksummat rattaat.

Vedän itse sähköpyörällä kärryä (yleensä siellä 20-25km/h nopeudella aika isolla avustuksella, koska reitti on hyvä) ja ketju tuntuu venyvän kuin kuminauha. Ottaen huomioon, että 12-lehtinen takapakka + ketju on vajaan satasen investointi per kerta niin jos kestoikä on lupausten mukaisesti moninkertainen, ei montaa vuotta tarvitsisi ajaa kun on kuoletettu hankintahinta.
Eihän ole se perinteisin syy voimansiirron kestämättömyyteen ja liian pienellä kadenssilla poljetaan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 997
No niin. Viime kesänä hankittu Canyonin sähköpyörä ja tässä kun uusi kausi käynnistyi, alkoi kummasti kiinnostamaan pyörän huoltaminen. Olen melko "handy", joten onko olemassa jotakin sähköpolkupyörämiehen huolto-opasta, vai pitääkö nimenomaan kaivaa joku Canyon materiaali jostakin? En ole siis edes googleen vielä mennyt kun ajattelin täältä ohimennen kysäistä mitä pitää huoltaa ja milloin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
Et kait sinä aina osta uutta pakkaa, kun ketjut vaihdat? Kyllä samalla paikalla ajaa useammat ketjut. Jos pakka on vaihtokunnossa yhden ketjun jälkeen, niin sitten on ajettu samalla ketjulla tuhansia kilometrejä liian paljon.
Eihän ole se perinteisin syy voimansiirron kestämättömyyteen ja liian pienellä kadenssilla poljetaan?
No ei toki joo pakkaa tarvitse aina uusia, mutta onhan tuossa haasteensa kun rasitus keskittyy kärryä tuolla nopeudella vetäessä tietyille parille rattaalle, jotka sieltä pienestä päästä. Eturattaan vaihdoin jo vakio 34:sta 36:een, 38 ei harmillisesti mahtunut enää. Olisi saanut ketjulinjaa suoremmaksi ja takaa isommalle rattaalle kuormitusta.

Kadenssin osalta ei pitäisi olla ongelmaa, se on yleensä 70-90 välillä ja tosiaan Shimanon appilla on myös otettu Trail-modesta jolla kärryä vedän, maksimiväännöistä vähän alaspäin(85->63).

Katsotaan onko mitään muutosta nyt kun kokeilen Rexin Domestique öljyä/vahaa ja yritetään muistaa myös pestä voimansiirtoa useammin.

No niin. Viime kesänä hankittu Canyonin sähköpyörä ja tässä kun uusi kausi käynnistyi, alkoi kummasti kiinnostamaan pyörän huoltaminen. Olen melko "handy", joten onko olemassa jotakin sähköpolkupyörämiehen huolto-opasta, vai pitääkö nimenomaan kaivaa joku Canyon materiaali jostakin? En ole siis edes googleen vielä mennyt kun ajattelin täältä ohimennen kysäistä mitä pitää huoltaa ja milloin?
Velogin videoissa esitetään mielestäni aika hyvin monia pyöräilyyn ja huoltoon liittyviä asioita. Ja suomeksi vieläpä. Velogi
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 296
No niin. Viime kesänä hankittu Canyonin sähköpyörä ja tässä kun uusi kausi käynnistyi, alkoi kummasti kiinnostamaan pyörän huoltaminen. Olen melko "handy", joten onko olemassa jotakin sähköpolkupyörämiehen huolto-opasta, vai pitääkö nimenomaan kaivaa joku Canyon materiaali jostakin? En ole siis edes googleen vielä mennyt kun ajattelin täältä ohimennen kysäistä mitä pitää huoltaa ja milloin?
Samat huollot kuin sähköttömälle pyörälle. Eli tarkistaa että kaikki pultit ja ruuvit on oikeassa kireydessä, puhdistaa ja voitelee ketjut, tarkistaa ja tarvittaessa säätää vaihteiston ja jarrut. Tarkistaa pinnojen kireyden. Jos on jousitusta, niin mahdollisesti niiden huolto, se vaatii vähän enemmän paneutumista, valmistajan sivuilta löytyy tarkat ohjeet. Mutta jos ei ole tuhansia kilometrejä tullut ajettua, niin huoltaisin jousitukset ehkä parin vuoden välein. Jotkut ei huolla tyyliin koskaan. Toki voi tehdä kaiken mitä osaa itse ja huollattaa jouston pyörä huollossa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 296
No ei toki joo pakkaa tarvitse aina uusia, mutta onhan tuossa haasteensa kun rasitus keskittyy kärryä tuolla nopeudella vetäessä tietyille parille rattaalle, jotka sieltä pienestä päästä
Yksi vaihtoehto on sellainen takapakka, johon saa lehtiä vaihdettua erikseen. Silloin ei tarvitsisi ostaa kuin ne pienimmät rattaat, jos muuten pakka on kunnossa.

Esim. Sunracen paikkoihin saa noita kolmen pienimmän rattaan paketteja 15-25 eurolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 266
Osaatko joku suositella satulalaukkua mihin mahtuisi xiomin pumppu?
Täytyy järkeistää kaikkea painavampaa kamaa repusta runkoon ennenkuin lähtee jonnekin pidemmälle.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
798
Pikainen kysymys, kun pohdin ensimmäisen sähköpyörän hankintaa ympärivuotiseen käyttöön: miten hyvin pyörien akut kestävät kylmää? Lähinnä sellaisia pikkupakkasia (sanotaan vaikka max -10C) tässä mietin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 506
Pikainen kysymys, kun pohdin ensimmäisen sähköpyörän hankintaa ympärivuotiseen käyttöön: miten hyvin pyörien akut kestävät kylmää? Lähinnä sellaisia pikkupakkasia (sanotaan vaikka max -10C) tässä mietin.
Kyllä nuo taitaa vielä -20C asti ainakin toimia, range tosin tippunee sitä mukaa mitä kylmemmässä ajelee. Akku myös kannattaa kantaa ajon päätteeksi sisälle lämpiämään.
Tosin esim. Bosch omille osilleen (moottori ja näytöt) suosittelee vain -5C asti Protection against the weather
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
368
Pikainen kysymys, kun pohdin ensimmäisen sähköpyörän hankintaa ympärivuotiseen käyttöön: miten hyvin pyörien akut kestävät kylmää? Lähinnä sellaisia pikkupakkasia (sanotaan vaikka max -10C) tässä mietin.
Ajossa tuntu kestävän ihan ok vaikka vähän nopeammin purkautu virtaa ja tuntu raskaammalta moottorille. Enemmän olisin huolissani sähköosien takuusta, eli kannattanee vähän myyjältä kysellä miten lupaavat kestävyyttä ettei sit tarvii takuun kanssa tapella. Olis itellä tarkoitus laittaa joku eristävä suoja akulle ens talvea varten, jos sillä sais suojattua rangea muutaman prosentin.

Miten täällä muuten muut suojannut pyörästä virtapinnit, kun akku ollut irti? Tuli tuossa yks päivä vedettyä akku irti vähän epäilyttävämmällä alueella ja lupailivat sadetta, niin teippailin muovipussin siihen ympärille. Pidemmän päälle tarvis vähän luotettavamman ratkaisun, eikä aina voi muistaa noita kiinnitystarvikkeita.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
164
Pikainen kysymys, kun pohdin ensimmäisen sähköpyörän hankintaa ympärivuotiseen käyttöön: miten hyvin pyörien akut kestävät kylmää? Lähinnä sellaisia pikkupakkasia (sanotaan vaikka max -10C) tässä mietin.
Jos käytät niin ei ongelmaa, säilytys pakkasessa on myrkkyä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
Miten täällä muuten muut suojannut pyörästä virtapinnit, kun akku ollut irti? Tuli tuossa yks päivä vedettyä akku irti vähän epäilyttävämmällä alueella ja lupailivat sadetta, niin teippailin muovipussin siihen ympärille. Pidemmän päälle tarvis vähän luotettavamman ratkaisun, eikä aina voi muistaa noita kiinnitystarvikkeita.
En suoraan osaa vastata, mutta tuli kyllä väistämättä heti mieleen että 3d-tulostimellahan voisi varmaan työstää sopivan peitekannen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 607
Viestejä
4 248 633
Jäsenet
71 370
Uusin jäsen
janiselin

Hinta.fi

Ylös Bottom