Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tällä palstalla tuntuu olevan muutama kaveri, joiden kommenteista suurin osa on jonkinlaista oman ylemmyytensä esiintuomista tai jonkun sortin vittuilua. Olen minäkin erään alan asiantuntija, mutten silti vastauksissani tietämättömille tai väärinymmärtäneille nälvi.

Sovellus ainakin Apple Storessa maksaa euron verran. Tässä kuitenkin photoshopattuna STunlockerin halpisversion valoasetukset:

Se ei ole vittuilua jos sanoo että on tyhmää säilyttää akkua ulkona, varsinkin kun sitä ei ole siihen tarkoitettu(lukee ohjekirjassa). Mikään puhelimen, sähköpyörän tms akku ei kestä säilytystä kovassa pakkasessa ja sen tietää kaikki, silti se tulee jollekin yllätyksenä ja sitten ulistaan kun shimano on huono, vaikka vika on yksistään käyttäjässä.

Jos ei kestä kritiikkiä omasta käytöksestä niin ei kannata kirjoitella foorumeille.

Ymmärtäisin jos olisi uusi asia, mutta kun ei edes ole, näin on ollut jos vuosikymmeniä näiden akkujen kanssa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Se ei ole vittuilua jos sanoo että on tyhmää säilyttää akkua ulkona, varsinkin kun sitä ei ole siihen tarkoitettu(lukee ohjekirjassa). Mikään puhelimen, sähköpyörän tms akku ei kestä säilytystä kovassa pakkasessa ja sen tietää kaikki, silti se tulee jollekin yllätyksenä ja sitten ulistaan kun shimano on huono, vaikka vika on yksistään käyttäjässä.

Jos ei kestä kritiikkiä omasta käytöksestä niin ei kannata kirjoitella foorumeille.

Ymmärtäisin jos olisi uusi asia, mutta kun ei edes ole, näin on ollut jos vuosikymmeniä näiden akkujen kanssa.
Poistit tuosta aiemmasta viestistä suoranaiset vittuilut, kerkesin kyllä alkuperäisen nähdä.

Sivistynyt kirjoittaja ei sano TYHMÄÄ SÄILYTTÄÄ vaan esim. EI OHJEISTUSTEN MUKAAN KANNATA SÄILYTTÄÄ. Kritiikin voi antaa rakentavasti, ei nälvien. Ja sitä paitsi kaikki eivät akkuasioista ole tietoisia, kun eivät niiden kanssa ole joutuneet tekemisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Tällä palstalla tuntuu olevan muutama kaveri, joiden kommenteista suurin osa on jonkinlaista oman ylemmyytensä esiintuomista tai jonkun sortin vittuilua. Olen minäkin erään alan asiantuntija, mutten silti vastauksissani tietämättömille tai väärinymmärtäneille nälvi.

Sovellus ainakin Apple Storessa maksaa euron verran. Tässä kuitenkin photoshopattuna STunlockerin halpisversion valoasetukset:

Kiitos, euron verran voi maksaa pelkästä määräämisen ilosta, tehoja voisi samalla vähän hienosäätöä kun Trail on aika voimakas omaan makuun.

Vielä jos saisi sen voimansiirron reagoimaan nopeammin polkemiseen lopettamiseen, varsinkin isommilla avustuksilla työntää todella pitkään veto päällä vaikka polkimet on paikallaan, vaihteenvaihto joko hidasta tai sit rutisee.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Kiitos, euron verran voi maksaa pelkästä määräämisen ilosta, tehoja voisi samalla vähän hienosäätöä kun Trail on aika voimakas omaan makuun.

Vielä jos saisi sen voimansiirron reagoimaan nopeammin polkemiseen lopettamiseen, varsinkin isommilla avustuksilla työntää todella pitkään veto päällä vaikka polkimet on paikallaan, vaihteenvaihto joko hidasta tai sit rutisee.
Itse käytin STunlockeria vain valojen aktivoimiseen. Sitä en edes katsonut, mitä muuta tällä halpisversiolla saa tuunattua. Kalliimman maksullisen version säätömahdollisuuksista en osaa mitään kertoa, mutta varmaan kuuklaamalla ne selviävät.

Minulla kaikki avustuksen säädöt on E-Tubessa asetettu keskiasentoon, minkä olen itselleni todennut sopivaksi. Tuota vedon pitkään päällä oloa en ole kokenut, kaikki on omalta kannaltani sujunut todella jouhevasti, mutta jokaisella on tietenkin omanlaisensa tapa pyöräillä ja avustusta käyttää.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Fillarifoorumilla oli jotain tuosta ongelmasta, liittyi johonkin kytkimeen tms, toinen vaihtoehto oli että akusta 2 tolppaa varattu valojen käyttöön, pitäisi poistaa ohjelmoimalla pois.
Ei vaan nyt toimi tuo fillarifoorumin sivut.
En ole varma mutta saattoi pystyä shimanon omalla e-tube ohjelmalla ottamaan valon varauksen pois.
Itse olen valojen varauksen tiputtanut, mutta nyt taidan palautella maksimiin. Tietääpähän sitten tien päällä että milloin akku on melkein tyhjä ja voi vaihtaa puhelimella "varatankille". Kaksi kertaa nyt akku tyhjentynyt kesken matkan niin ei kiinnosta enää poljeskella ilman sähköä -20 pakkasissa puolityhjillä renkailla hulluja ylämäkiä. :D

Eli ajattelin siis laittaa valojen varauksen isoksi ja sitten kun akku "loppuu" kesken matkan niin voi stunlockerilla käydä aktivoimassa "varatankin", eli vapauttaa valojen varaus moottorille. Samalla voi sitten heittää eco tasolle sellaisen profiilin että pääsee pienellä avustuksella mahdollisimman pitkälle. Parempi pieni avustus kuin ei avustusta ollenkaan. Aika raskas polkea kylmänkankeaa painavaa sähköfättiä jossa renkaat tyhjillään niin että se tallaa maahan 10cm levyiset urat. :dead:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Nyt kun viikon verran on saanut kokemusta sähköpyöräilystä niin cube oli kyllä loistava ostos, erityisen mukavaa oli kun tässä tuli mukana valot ja lokarit ynnä muut tarvikkeet. Oon jopa käynyt huvikseen pyörälenkeillä mitä ei kyllä ole ikinä tapahtunut.IMG_20210204_141557.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Jep osien puolesta todella houkutteleva kokonaisuus. Enemmän kun tutki tuota niin ilmeisesti kyseessä on malli jonka tuotanto on jo lopetettu ja Suomen maahantuoja ostanut nuo itselleen varastoon ja myy siksi edullisesti pois. Ongelmana mahdollisesti se, että tuossa on Continentalin sähköt, ja Continental lopetti ilmeisesti sähköpyörätoimintansa, tiedä sitten miten tuohon saisi tulevaisuudessa varaosia yms. Voisihan tuota käydä katsomassa ja kokeilemassa ja jututtamassa myyjää tuon tulevaisuuden osalta..
Ensi viikolla täytyy käydä liikkeellä katsomassa tätä vielä paremmin, olisi kuulemma viimeinen m-koko demopyörä jäljellä, josta voisi mahdollisesti hinnan puolesta vielä katsoa homman kuntoon. Laskeskelin noita osia hinnan puolesta ja päädyin tulokseen että ilman runkoa ja sähköjärjestelmää muut osat ovat vähän sekaisin Saksasta ja Suomesta milloin mistäkin nettikaupasta katsomalla ja arvioimalla noin 3700e. Ja koko pyörä tuolla nyt siis 3650e ja tuosta vielä jotain pois.

Eli vaikka nuo osuudet olisivatkin heikompilaatuista niin aika hyvin muuten kyllä pitäisi hintalaatu olla kohdillaan. Vähintään takuuajan ei ole mitään hätää tuon sähköjärjestelmän kanssa ja mitä myyjän kanssa jo tuosta juttelin, niin kyllä tuohon on valmistajalta saatu "pyhä lupaus" että varaosia myös jatkossa saisi. Ja tuosta olisi varmasti mahdollista jatkokäyttää etenkin noita foxin osia myös mahdollisissa tulevissa pyörissä. En itse löytänyt selvää tietoa tuon haarukan osalta, että meneekö tuo sama haarukka myös 29" pyöriin? Kasvattaisi jatkokäyttömahdollisuuksia melkoisesti jos näin olisi.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Kerrotaanpas tänne hifistelijöiden joukkoon tällainen pappatunturitarina, jossa ei erään tämän ketjun palstailijan sataan kertaan vaatimaan täysjoustoon ole suostuttu:) Yksitoista vuotta hyvin palvelleen ja omaan käyttööni tuunaamalleni Nishiki-hybridille piti rakennella seuraaja. Vähän aiottua aikaisemmin törmäsin hyvässä tarjouksessa olevaan Tunturi E290 -maasturiin, jonka totesin hyväksi alustaksi tarpeilleni. Tarvitsin siis pyörää kurautumattomaan arkikäyttöön, retkeilyyn ja luontoharrastuksilleni. Mistään extreme-poluista ei pyörän tarvitse selviytyä vaan ainoastaan metsäautoteistä ja tavallisista poluista pitää päästä läpi.

Ensimmäisenä tietenkin pyörään piti sovitella lokasuojat, tarakka ja hankkia kunnon lukitukset. Ne sain muutaman kiemuran, sovitteiden teettämisten ja lukuisien ärräpäiden säestämänä tukevasti ja omaa silmää hivelevästikin asennettua. Seuraavaksi piti löytää hyvät valot, joihin olin ajatellut kuluvan 150 €. Mitään ladattavia tuikkuja en vaivoikseni halunnut, sillä pyörässähän oli jo sähköt tarjolla. Kun etulamppujen valokuvioita netissä vertailin, niin hyvin äkkiä selvisi, että enemmillä euroilla saa enemmän ja laajemmin ja tasaisemmin valoa. Lopuksi lompakkoa piti raottaa usean satasen verran, kun valoiksi kirvelevin mielin valitsin Lupine SL SF -etuvalon sekä taakse makuuni soveltuvan Lezyne Super Bright Ebike -valon. Etuvaloissa on kuten autoissa huomiovalot sekä lyhyet ja pitkät valot.

Lupinen johto pujottautui oikeastaan aika helposti eturungon läpi moottorille. Takavalon johdon vedin lokasuojan pinnalle pulttaamieni pienten nippusideankkureiden avulla moottorin lähistölle. Puisella grillitikulla tökkien löysin juuri riittävän raon moottorin vasemmalta puolelta johdon pujottamiseksi sisäpuolelle. Takavalon johtimien kuparit olivat vain vähän hiusta paksummat, joten toiminnan varmistamiseksi juotin ne yhteen etuvalon johtimien kanssa. Sitten vain johdot kiinni E7000-moottorin liittimiin, ja lopuksi valojen aktivointi STunlockerilla.

Pyörän ominaisuuksiin ja sen tuunauksiin olen erittäin tyytyväinen, sain juuri sellaisen kulkuvälineen kuin tarvitsinkin. Tunturin mukana tulleet heijastimet olivat aika kökön näköisiä, pinnaheijastimetkin tympeän keltaiset, mutta onneksi CatEyeltä löytyi nätit vaaleat kiekkoja koristamaan. Tulossa on vielä huomattavasti paremmat SRAM Eagle X01 -ketjut huoltotarvetta pienentämään, ja nykyketjut jäävät huoltolaukkuun varaketjuiksi. Nyt on mukava ollut lenkkeillä pimeillä teillä, kun on kunnon valot, ja pyöräkin on toiminut moitteetta kovassa pakkasessa. Pyörän varusteluun on tähän mennessä kulunut 700 €, jossa on mukana myös harrastuksieni vaatima Atran-adapterilla tarakkaan napsahtava kuljetuslaatikko, toinen siistimpi kori arkikäyttöön on vielä hakusessa.









Itsekin pyörän valojen kanssa tuli pähkäiltyä ja vertailtua useampi päivä, ennen kuin sopivat löytyivät.
Kaikille uutta pyörää hommaaville ihan tiedotteeksi että niihin halvimpiinkin valoihin menee äkkiä 100e kaikkine johdotukseen, kiinnikkeineen ja mahdollisten aktivointien kanssa. Että jos pyörästä on saatavilla joku "katulaillinen malli" mihin valot, loksit yms. kuuluvat niin ei se parinsadan euron lisähinta olekaan ihan älytön.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
270
Itse ajelen jollain vajaa kymmenen euron ladattavalla etuvalolla ja vitosen ladattavalla takavalolla :D Hyvin on pärjänny kun ajot kummiskin lähes kokonaan valaistuja teitä ja suurin syy valoilla oikeastaan vaan näkyä muille tiellä liikkujille.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Itsekin pyörän valojen kanssa tuli pähkäiltyä ja vertailtua useampi päivä, ennen kuin sopivat löytyivät.
Kaikille uutta pyörää hommaaville ihan tiedotteeksi että niihin halvimpiinkin valoihin menee äkkiä 100e kaikkine johdotukseen, kiinnikkeineen ja mahdollisten aktivointien kanssa. Että jos pyörästä on saatavilla joku "katulaillinen malli" mihin valot, loksit yms. kuuluvat niin ei se parinsadan euron lisähinta olekaan ihan älytön.
Just olin kirjoittamassa samaa, näyttää olevan valosarjojen hinnat vielä aika poskettomat. Tutkin vähän josko olisi lisännyt kiinteät valot mutta nuo 100-300€ hintahaarukka ei oikein houkuttele, edes Ebay / Aliexpress ei näytä vielä löytyvän 6V toimivia valoja joissa olisi valotehoa järkevästi.

Tosiaan ladattavilla mennään kunnes löytyy hyvää hinta-laatusuhdetta, niitä saa parillakympillä jo hyviä millä myös näkee eikä pelkästään näy.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Itse ajelen jollain vajaa kymmenen euron ladattavalla etuvalolla ja vitosen ladattavalla takavalolla :D Hyvin on pärjänny kun ajot kummiskin lähes kokonaan valaistuja teitä ja suurin syy valoilla oikeastaan vaan näkyä muille tiellä liikkujille.
Eilisiltana kävin ajelemassa valaistuja ja pimeitä teitä 22 km, ja hienosti Lupine SL/SF -valot kirkastivat maiseman. Hassua oli se, että kaupungin keskustasta piti ensin ajella 5 km, jotta pääsi niille pimeille teille:) Se hyvien valojen tarve itsellä kohdistuu etenkin syksyyn, jolloin tulee valaisemattomilla alueilla useinkin liikuttua.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Just olin kirjoittamassa samaa, näyttää olevan valosarjojen hinnat vielä aika poskettomat. Tutkin vähän josko olisi lisännyt kiinteät valot mutta nuo 100-300€ hintahaarukka ei oikein houkuttele, edes Ebay / Aliexpress ei näytä vielä löytyvän 6V toimivia valoja joissa olisi valotehoa järkevästi.

Tosiaan ladattavilla mennään kunnes löytyy hyvää hinta-laatusuhdetta, niitä saa parillakympillä jo hyviä millä myös näkee eikä pelkästään näy.
Itse maksoin tuosta 15€ ja ihan riittävät perus työmatkalle ja kadulle. Maastoon ei sitten riitäkkään.
Screenshot_20210208-130110_Gallery.jpg

Ongelmahan Shimanon 6V lähdön kanssa on myös se ettei sieltä saa ottaa kuin 1A (2A isommissa malleissa) virtaa. Tuo valo taisi napata jonkun 1.2A kun mittailin, eli eihän se oikeasti 10W ollut.
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Itsekin pyörän valojen kanssa tuli pähkäiltyä ja vertailtua useampi päivä, ennen kuin sopivat löytyivät.
Kaikille uutta pyörää hommaaville ihan tiedotteeksi että niihin halvimpiinkin valoihin menee äkkiä 100e kaikkine johdotukseen, kiinnikkeineen ja mahdollisten aktivointien kanssa. Että jos pyörästä on saatavilla joku "katulaillinen malli" mihin valot, loksit yms. kuuluvat niin ei se parinsadan euron lisähinta olekaan ihan älytön.
tämä oli yks hyvä syy tuohon ylempänä olevan cuben ostoon. kattelin kyllä että melko paljon tulee lisähintaa kun alkaa lokarit ja valot +muut tarvikkeet erikseen ostamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
260
Itse maksoin tuosta 15€ ja ihan riittävät perus työmatkalle ja kadulle. Maastoon ei sitten riitäkkään.


Ongelmahan Shimanon 6V lähdön kanssa on myös se ettei sieltä saa ottaa kuin 1A (2A isommissa malleissa) virtaa. Tuo valo taisi napata jonkun 1.2A kun mittailin, eli eihän se oikeasti 10W ollut.
En tiedä hämääkö kuva, mutta tuon perusteella saisi suunnata tuon valon kirkkaan alueen eturenkaaseen jos liikenteen seassa käyttää. Näyttää aika pahalta hajavalolta, ainakin kuvassa. Tai oletko testannut häikäiseekö pahasti, jos vastaan ajaa? Saisi tulla suomeenkin yleisemmäksi "stvzo-valot", niillä saa ainakin omasta mielestä paremman valaistuksen sokaisematta muita... Kaupoista ei ainakaan meillä päin noita valokeilaltaan rajattuja valoja juurikaan löydy, mutta netistä tilaamalla löytyi muutamaan pyörään kun oli tarvetta.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
En tiedä hämääkö kuva, mutta tuon perusteella saisi suunnata tuon valon kirkkaan alueen eturenkaaseen jos liikenteen seassa käyttää. Näyttää aika pahalta hajavalolta, ainakin kuvassa. Tai oletko testannut häikäiseekö pahasti, jos vastaan ajaa? Saisi tulla suomeenkin yleisemmäksi "stvzo-valot", niillä saa ainakin omasta mielestä paremman valaistuksen sokaisematta muita... Kaupoista ei ainakaan meillä päin noita valokeilaltaan rajattuja valoja juurikaan löydy, mutta netistä tilaamalla löytyi muutamaan pyörään kun oli tarvetta.
Kun uutta sähköpyörääni varustelin, niin minulle oli itsestään selvää, että siihen häikäisemättömät StVZO-valot hommaan. Monesti olen joutunut näiden aurinkovalojen sokaisemaksi, ja pahinpia ovat kirkkaat kypärävalot! Samaa mieltä olen, että Suomeenkin olisi viimeisissä polkupyöräilyn lakimuutoksissa pitänyt sallia vain StZVO-tyyliset valot.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Saksalaisissa kaupoissa ei myydä oikein muita kuin StVZO hyväksyttyjä valoja. Niissäkin hinnat alkaa 15e. Ainut vaan että kaikissa halvoissa kiinnitys on mummopyörän etuheijastimen kiinnikkeisiin, joita ei maastopyörän haarukoista löydy. Itse en koe järkeväksi ostaa ebaysta jotain sattumanvaraista kiinavaloa kun ihan asiallisia saa samaan rahaan.
Suomessa kaupoissa en ole nähnyt juurikaan StVZO valoja, mutta joitakin malleja on jotka mainostavat että niissä on joku häikäisemätön valokeila.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
tämä oli yks hyvä syy tuohon ylempänä olevan cuben ostoon. kattelin kyllä että melko paljon tulee lisähintaa kun alkaa lokarit ja valot +muut tarvikkeet erikseen ostamaan.
Itsekin etsin aluksi valmiiksi varusteltua sähkömaasturia, mutta sellaista ei oikein löytynyt. Tällaisesta Corratecistä olisin heti kaupat voinut tehdä, mutta joulukuun alussa toimitusajaksi ilmoitettiin 8 kuukautta, eli ehkä loppukesästä olisin sen saanut:

Corratec

Nyt kun pyörään olen hankkinut ja asentanut kunnon valot ja lukitukset sekä tavaratelineen, lokasuojat ja monenlaista tarviketta, on näihin varusteisiin kulunut noin 700 €. Uuteen kypärään, huoltotelineeseen ja työkaluihin on mennyt 250 €. Ja vielä kuluu ehkä 100 € lähinnä työkaluihin, sillä aion kaikki huollot tehdä itse. Varustelukuluista ja työtunneista pidän kirjaa sen takia, että mahdollisen pyörän varastamisen jälkeen on näyttöä muustakin kuin pelkän pyörän ostohinnasta.

Samoin piti kotivakuutus nostaa LaajaPlus-luokkaan, jossa korvaussumma on 5000 €, ja korvaussummaan ei tule ikävähennyksiä kolmeen vuoteen. Tavallaan tämä kulupiikki on vain kertarysäys monen käyttövuoden varalle. Edellisen pyörän varustelin samaan tapaan tarpeitani vastaavaksi 11 vuotta sitten, eikä sen käyttöaikana rahaa mennyt kuin kuluviin osiin. Ja tämän pyörän sain Torilla päivässä ihan kohtuuhintaan myytyäkin:)
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Saksalaisissa kaupoissa ei myydä oikein muita kuin StVZO hyväksyttyjä valoja. Niissäkin hinnat alkaa 15e. Ainut vaan että kaikissa halvoissa kiinnitys on mummopyörän etuheijastimen kiinnikkeisiin, joita ei maastopyörän haarukoista löydy. Itse en koe järkeväksi ostaa ebaysta jotain sattumanvaraista kiinavaloa kun ihan asiallisia saa samaan rahaan.
Suomessa kaupoissa en ole nähnyt juurikaan StVZO valoja, mutta joitakin malleja on jotka mainostavat että niissä on joku häikäisemätön valokeila.
Oikeastaan on aika hullua, ettei näitä StVZO-valoja Suomen kaupoista tahdo löytyä, kun täällä niitä valmistetaankin!

Herrmans
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Itsekin etsin aluksi valmiiksi varusteltua sähkömaasturia, mutta sellaista ei oikein löytynyt. Tällaisesta Corratecistä olisin heti kaupat voinut tehdä, mutta joulukuun alussa toimitusajaksi ilmoitettiin 8 kuukautta, eli ehkä loppukesästä olisin sen saanut:

Corratec

Nyt kun pyörään olen hankkinut ja asentanut kunnon valot ja lukitukset sekä tavaratelineen, lokasuojat ja monenlaista tarviketta, on näihin varusteisiin kulunut noin 700 €. Uuteen kypärään, huoltotelineeseen ja työkaluihin on mennyt 250 €. Ja vielä kuluu ehkä 100 € lähinnä työkaluihin, sillä aion kaikki huollot tehdä itse. Varustelukuluista ja työtunneista pidän kirjaa sen takia, että mahdollisen pyörän varastamisen jälkeen on näyttöä muustakin kuin pelkän pyörän ostohinnasta.

Samoin piti kotivakuutus nostaa LaajaPlus-luokkaan, jossa korvaussumma on 5000 €, ja korvaussummaan ei tule ikävähennyksiä kolmeen vuoteen. Tavallaan tämä kulupiikki on vain kertarysäys monen käyttövuoden varalle. Edellisen pyörän varustelin samaan tapaan tarpeitani vastaavaksi 11 vuotta sitten, eikä sen käyttöaikana rahaa mennyt kuin kuluviin osiin. Ja tämän pyörän sain Torilla päivässä ihan kohtuuhintaan myytyäkin:)
vaikia oli kyllä löytää pyörää kaikki oli loppu. cube löyty bikesteriltä sattu vielä olemaan sopivaa kokoa jäljellä. huoltotelineen vois kyllä hommata niin ois helpompi rassata ja vakuutus on kyllä ihan hyvä huomio alkaa olemaan jo aika arvokasta tavaraa.
 
Liittynyt
18.12.2018
Viestejä
1
Onko kenelläkään kokemuksia tästä pyörästä?: Serious Bear Peak 7000, black matt netistä | bikester.fi

Ympärivuotiseen ajoon tulee. Hieman tuo Shimano kysymysmerkki talvikelien suhteen. Meillä yksi pyörä, jossa ohjainyksikkö pätkii talvella ihan huolella.

Serious tyystin tuntematon merkki minulle. GZR Black rawia katsellut, mutta myös 27,5+ vois olla jees. Tallista löytyisi tuohon jo IceSpikerit vanteilla...
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
En tiedä hämääkö kuva, mutta tuon perusteella saisi suunnata tuon valon kirkkaan alueen eturenkaaseen jos liikenteen seassa käyttää. Näyttää aika pahalta hajavalolta, ainakin kuvassa. Tai oletko testannut häikäiseekö pahasti, jos vastaan ajaa?
Kuva liioittelee tuota sivukirkkautta. Todellisuudessa tuolla hajavalolla ei näe kuin pahimmat esteet alle 5m päästä (talon seinä, liikennemerkki) ja sekin pilkkopimeässä. Valo on siis hyvin vahvasti keskelle spottaava. Testasin myös monesta kohtaa häikäisyä ja vasta tuo keskispotti häikäisee. Sen kun suuntaa maahan niin valon toki näkee vastaantulijat, mutta ei todellakaan häikäise. Ei siis pelkoa että ajaisin muita sokeiksi. :tup:
 
Liittynyt
03.07.2019
Viestejä
47
Ääni täältä myös sille, että kannattaa oikeasti valita se vähän kalliimpi mutta varmasti laadukas tuote. Itellä toiminut parhaiten talven pimeinä aamuina ja iltoina työmatkaa taittaessa pyörään kiinteästi asennettu ja kypärään kiinnitetty tehokkaampi otsavalo. Otsavalon saa tarvittaessa pois päältä, mutta auttaa pimeimmät kohdat sekä tietty jos metsässä rymyää.
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
miten muuten tämä ensihuolto menee? pitäis kai tehdä jossain 100-300km paikkeilla. moottoriin kai voi olla päivityksiä mutta ei varmaan muuta mystistä tehdä?
tuli vaan mieleen että meilläpäin taitaa olla kaks pyörähuoltoa enkä kyllä tiedä ymmärtääkö ne asian päälle mitään.
edittiä sen verran että kuin paljon noihin boschin moottoreihin ylensäkin tulee päivityksiä?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
miten muuten tämä ensihuolto menee? pitäis kai tehdä jossain 100-300km paikkeilla. moottoriin kai voi olla päivityksiä mutta ei varmaan muuta mystistä tehdä?
tuli vaan mieleen että meilläpäin taitaa olla kaks pyörähuoltoa enkä kyllä tiedä ymmärtääkö ne asian päälle mitään.
edittiä sen verran että kuin paljon noihin boschin moottoreihin ylensäkin tulee päivityksiä?
Ensihuollossa on tärkeintä tarkistaa mm. vanteet. Pinnat hakevat vielä paikkaansa parin sadan kilometrin aikana, jonka jälkeen ne tulee kiristää. Muuten on kohta vanne soikea. Myös vaihteet ja jarrut tarkistaavat ja ylipäätänsä osien kireydet.

Näin siis kun puhutaan ylipäätänsä polkupyörän ensihuollosta. Sähköpyörässä voi sitten olla ohjelman päivittämistä yms. lisänä.

Toki sen ensihuollon, ainakin mekaanisten osien kohdalta, voi tehdä itsekkin.
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Ensihuollossa on tärkeintä tarkistaa mm. vanteet. Pinnat hakevat vielä paikkaansa parin sadan kilometrin aikana, jonka jälkeen ne tulee kiristää. Muuten on kohta vanne soikea. Myös vaihteet ja jarrut tarkistaavat ja ylipäätänsä osien kireydet.

Näin siis kun puhutaan ylipäätänsä polkupyörän ensihuollosta. Sähköpyörässä voi sitten olla ohjelman päivittämistä yms. lisänä.

Toki sen ensihuollon, ainakin mekaanisten osien kohdalta, voi tehdä itsekkin.
juu tokihan ne pinnat yms. pitää tarkistaa. lähinnä tuota moottorin päivitystä mietin sitä ei kai voi itse tehdä? täytyypä kysellä onnistuuko joltain liikkeeltä.
aattelin kyllä hommata huoltotelineen jossain vaiheessa ja huoltaa itse mutta ekan kerran nyt vois liikkeessäkin käyttää. alkaa olla niin hintavia laitteita
että huoltoonkin täytyy jo alkaa kiinnittään huomiota.
 
Liittynyt
22.10.2020
Viestejä
34
juu tokihan ne pinnat yms. pitää tarkistaa. lähinnä tuota moottorin päivitystä mietin sitä ei kai voi itse tehdä? täytyypä kysellä onnistuuko joltain liikkeeltä.
aattelin kyllä hommata huoltotelineen jossain vaiheessa ja huoltaa itse mutta ekan kerran nyt vois liikkeessäkin käyttää. alkaa olla niin hintavia laitteita
että huoltoonkin täytyy jo alkaa kiinnittään huomiota.
Boschin sivuilla on lista mitkä ovat uusimmat versiot moottorille, näytölle ja akulle.
esim. Purion-näytöllä oman pyörän versiot näkee pyörän ollessa samukksissa painamalla - ja + sekä on/off nappia. Näin pystyy itse tarkistamaan onko pyörää tarvetta viedä päivtykseen. Päivityksen pystyy tekemään vain valtuutetusta liikkeessä.


Lisävinkkinä Purionin näytönkirkkautta pystyy muuten muuttamaan - ja + näppäimillä, kun on tuossa versioiden näyttämisvalikossa.
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Boschin sivuilla on lista mitkä ovat uusimmat versiot moottorille, näytölle ja akulle.
esim. Purion-näytöllä oman pyörän versiot näkee pyörän ollessa samukksissa painamalla - ja + sekä on/off nappia. Näin pystyy itse tarkistamaan onko pyörää tarvetta viedä päivtykseen. Päivityksen pystyy tekemään vain valtuutetusta liikkeessä.


Lisävinkkinä Purionin näytönkirkkautta pystyy muuten muuttamaan - ja + näppäimillä, kun on tuossa versioiden näyttämisvalikossa.
justiinsa purion tais ollakin näyttönä. kiitoksia vinkeistä näillä etiäpäin :thumbsup:
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Kysyin Tunturilta, voiko ensihuollon tehdä itse niin, ettei se vaikuta takuuseen. He vastasivat näin, kun kerroin vähän omasta kokemuksestani:

Ensi- ja vuosihuollot voi suorittaa pätevä kotimekaanikko myös omatoimisesti. Ensisijaisen tärkeää on se, että huollot ylipäätään tehdään – monesti huoltaminen meinaa unohtua kokonaan.
Vaikutatte täysin pätevältä henkilöltä omatoimisesti hoitamaan pyöränne ylläpidon, eikä tällä ole vaikutusta takuuseen.


Minulla on entiseen tapaan tarkoitus tehdä kaikki huollot itse, mutta nyt sähköpyörää varten hankin vähän lisää työkaluja. Vähän samoja kokemuksia paikallisista huoltoliikkeistä minullekin on tullut kuin edellisissä viesteissä. Teline kannattaa ehdottomasti hankkia huoltoja ja puhdistusta helpottamaan. Tällaisen itse ostin ja voin suositella, on kaikin puolin tukeva ja helpposäätöinen:

Teline

Samoin hankin Saksan Amazonilta momenttiavaimen 2..20 Nm (ei välttämätön), rataspakka-hylsyn ja ketjupiiskan, BottomBracket/Centerlock-avaimen ja ketjupihdit, pinna-avain löytyi Motonetista. Oman pyörän ohjelmapäivitykset ja avustuksen säädöt sujuvat omatoimisesti Shimano E-tube -ohjelmalla. Itse tarkistin myös pinnojen kireyden "audiomenetelmällä", ja muutamaa pinnaa jouduin vähän kiristämään. Velogilla on hyviä ohjevideoita pyörien huoltohommista. Tässä opastusta pinna-asioihin:

Pinnaopastusta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
Kysyin Tunturilta, voiko ensihuollon tehdä itse niin, ettei se vaikuta takuuseen. He vastasivat näin, kun kerroin vähän omasta kokemuksestani:

Ensi- ja vuosihuollot voi suorittaa pätevä kotimekaanikko myös omatoimisesti. Ensisijaisen tärkeää on se, että huollot ylipäätään tehdään – monesti huoltaminen meinaa unohtua kokonaan.
Vaikutatte täysin pätevältä henkilöltä omatoimisesti hoitamaan pyöränne ylläpidon, eikä tällä ole vaikutusta takuuseen.


Minulla on entiseen tapaan tarkoitus tehdä kaikki huollot itse, mutta nyt sähköpyörää varten hankin vähän lisää työkaluja. Vähän samoja kokemuksia paikallisista huoltoliikkeistä minullekin on tullut kuin edellisissä viesteissä. Teline kannattaa ehdottomasti hankkia huoltoja ja puhdistusta helpottamaan. Tällaisen itse ostin ja voin suositella, on kaikin puolin tukeva ja helpposäätöinen:

Teline

Samoin hankin Saksan Amazonilta momenttiavaimen 2..20 Nm (ei välttämätön), rataspakka-hylsyn ja ketjupiiskan, BottomBracket/Centerlock-avaimen ja ketjupihdit, pinna-avain löytyi Motonetista. Oman pyörän ohjelmapäivitykset ja avustuksen säädöt sujuvat omatoimisesti Shimano E-tube -ohjelmalla. Itse tarkistin myös pinnojen kireyden "audiomenetelmällä", ja muutamaa pinnaa jouduin vähän kiristämään. Velogilla on hyviä ohjevideoita pyörien huoltohommista. Tässä opastusta pinna-asioihin:

Pinnaopastusta
Korjaustelineen saa hyvään hintaan myös motonetistä (38-1064) ja mielestäni ajanut asiansa. Boschin 3/4gen moottoreiden kanssa suosittelen vielä lisäksi hommaamaan Park toolilta BBT-18 tai vastaavan, jos meinaa eturatasta irroitella.
 
Liittynyt
03.07.2019
Viestejä
47
Pinnojen kiristykseenkin on hyviä työkaluja, itsellä sellainen mistä näkee myös sen kireyden - helppo säätää kaikki pinnat samalle jännitykselle. Hyvä apu oli kun pari pinnaa katkesi takakiekolta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
349
Oisko täällä forumilla tietoa näistä vähän halvemman pään sähköpyöristä? Elikkä tarkoitus olisi tulla kevät/kesä/syys käyttöön työmatkalle sekä satunnaiseen käyttöön.

Ihan näitä ns. hinnat alkaen vehkeitä kattellu:
2021 PROPHETE ENTDECKER e10.6 52cm (diamant) 28" - Sähköpyöräkeskus - OVH 1499€

Onko tietoa kumpi olisi parempi ja onko jotain syytä miksi näitä kannattaisi välttää? Ja löytyisikö tähän jotain muuta vaihtoehtoa?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Oisko täällä forumilla tietoa näistä vähän halvemman pään sähköpyöristä? Elikkä tarkoitus olisi tulla kevät/kesä/syys käyttöön työmatkalle sekä satunnaiseen käyttöön.

Ihan näitä ns. hinnat alkaen vehkeitä kattellu:
2021 PROPHETE ENTDECKER e10.6 52cm (diamant) 28" - Sähköpyöräkeskus - OVH 1499€

Onko tietoa kumpi olisi parempi ja onko jotain syytä miksi näitä kannattaisi välttää? Ja löytyisikö tähän jotain muuta vaihtoehtoa?
Ei 1700€ ole mikään halppis sähköpyörä, sillä saa jo toimivan vehkeen.

Täällä vain helposti tulee sellainen kuva ettei alle 2k€ voi saada kunnon sähköpyörää kun porukka ostelee 4-5k€ sähköpyörä.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Oisko täällä forumilla tietoa näistä vähän halvemman pään sähköpyöristä? Elikkä tarkoitus olisi tulla kevät/kesä/syys käyttöön työmatkalle sekä satunnaiseen käyttöön.

Ihan näitä ns. hinnat alkaen vehkeitä kattellu:
2021 PROPHETE ENTDECKER e10.6 52cm (diamant) 28" - Sähköpyöräkeskus - OVH 1499€
Tosta vehkeestä puuttuu momentintunnistus moottorista. En ole juuri tuolla laitteella tai moottorilla ajanut, mutta toisella vehkeellä kuitenkin mistä momentintunnistus puuttui ja se oli aika kauhea ajettava. Ajosta tulee helposti nykivää kun avustus annostellaan jotenkin nopeuden perusteella. Ihan siitä syystä jo hylkäisin tämän mallin.
Bikesterin pyörässä näytti Boschin sivujen perusteella olevan momentintunnistus.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
579
Oisko täällä forumilla tietoa näistä vähän halvemman pään sähköpyöristä? Elikkä tarkoitus olisi tulla kevät/kesä/syys käyttöön työmatkalle sekä satunnaiseen käyttöön.
Ihan näitä ns. hinnat alkaen vehkeitä kattellu:
Jos hinnat alkaen vehkeistä puhutaan, niin muunnossarja Saksasta
ja akku Kiinasta
ja pyörä parilla kympillä Torista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Hankin lähinnä työmatkakulkineen, mutta toihan etenee maastossakin oikein hienosti! Uus Boschin moottori on kyllä helkkarin hyvän tuntuinen, aiempaa kokemusta Brosesta.
Viikonloppuna heitin pari reilun tunnin lenkkiä, myös metsäpoluilla. Erittäin tyytyväinen hankintaan, yleispyöräksi oikein mainio ja maastolenkitkin hoituu. Vaikka onkin kerettiläisesti lokarit ja tarakka paikallaan. :lol:


Edit: ja ihan hyvästä kuntoilusta käy sähköpyöräily kun pitää avustuksen sopivana. Pelkkä ECO tuntuu olevan riittävä. EMtb on jo niin hullu että en oikein käyttöä keksi.
Saati Turbolle. :D

syke.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
270
Oisko täällä forumilla tietoa näistä vähän halvemman pään sähköpyöristä? Elikkä tarkoitus olisi tulla kevät/kesä/syys käyttöön työmatkalle sekä satunnaiseen käyttöön.

Ihan näitä ns. hinnat alkaen vehkeitä kattellu:
2021 PROPHETE ENTDECKER e10.6 52cm (diamant) 28" - Sähköpyöräkeskus - OVH 1499€

Onko tietoa kumpi olisi parempi ja onko jotain syytä miksi näitä kannattaisi välttää? Ja löytyisikö tähän jotain muuta vaihtoehtoa?
Kyllä edukkaamman pään pyörälläkin pärjää. Enkä pidä tuota mainittua momenttitunnistusta tuhansien (!) eurojen arvoisena :D Toki kärjistäen, kyllähän paremmissa pyörissä vähän muutakin parannuksia on. Mutta omalla sähköpolkupyörällä olen työmatkaa nyt ajanut ympäri vuoden kohta 6000 km, eikä pyörä maksanut kuin 799€. Ja kuluviin osiin on tuona aikana mennyt yhteensä noin 60€. Olen ollut sijoitukseen enemmän kuin tyytyväinen. Aiemmissa viesteissäni tässä ketjussa enempi juttua pyörästäni. Ja matka vaan jatkuu :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
349
Kyllä edukkaamman pään pyörälläkin pärjää. Enkä pidä tuota mainittua momenttitunnistusta tuhansien (!) eurojen arvoisena :D Toki kärjistäen, kyllähän paremmissa pyörissä vähän muutakin parannuksia on. Mutta omalla sähköpolkupyörällä olen työmatkaa nyt ajanut ympäri vuoden kohta 6000 km, eikä pyörä maksanut kuin 799€. Ja kuluviin osiin on tuona aikana mennyt yhteensä noin 60€. Olen ollut sijoitukseen enemmän kuin tyytyväinen. Aiemmissa viesteissäni tässä ketjussa enempi juttua pyörästäni. Ja matka vaan jatkuu :)
Joo tosiaan itselläni oli xxl ostettu 500e(tais joku 900 oikea hinta olla) sähköpyörä käytössä muutaman vuoden mutta varastettiin viime keväänä. Hyvin se toimi vaikka ajoa sillon kertykin vähän vähemmän mitä nyt ajatuksena. Enemmän tosiaan mietin että onko näissä yo mainituissa jotain semmosta miksi kannataisi vaikka se 300-500euroa lisää laittaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
398
E/FAT 1000W Sähkömaastopyörä Kaasukahvalla ja Fatbike Renkailla Minkä verran rahoille vastinetta olisi tästä Vartiokylän Pyörä sähköfatista?

E/FAT 1000W sähköfatbike on Suomessa suunniteltu sähkömaastopyörä. Olemme tarkkaan suunnitelleet ja ajamalla testanneet kaikki pyörämme osat. Perustamme suunnittelumme pitkään ja vankkaan kokemukseemme niin polkupyöräalalta kuin enduro- ja motocross moottoripyöräilystä.

Itse piirtämämme E/FAT:n runko eroaa pystymmällä ajoasennolla yleisesti maastopyörissä käytetystä runkogeometriasta mahdollistaen erinomaisen ajomukavuuden. Lisäksi valmistamamme erittäin voimaks 1000W/95Nm takanapamoottori ja yksi markkinoiden tehokkaimmista 832Wh akuista sekä vauhdikkaaseen ajoon suunnittelemamme 140mm joustava etuiskunvaimennin takaavat sinulle nautinnollisia pyöräilykokemuksia ympäri vuoden. Itse suunnittelemiemme osien lisäksi olemme valinneet E/FAT sähkömaastopyörään sopivimmat osat laadukkailta tuotemerkeiltä.

SRAM 9-nopeuksinen vaihteisto kestää kovempaakin käyttöä ja vaihtaminen on tarkkaa ja miellyttävää. Tehokkaat mopojarruiksi tyyppihyväksytyt hydrauliset Tektro Dorado HD-E715 levyjarrut markkinoiden suurimmilla 203mm jarrulevyillä takaavat voimakkaan pysähtymistehokkuuden suurillakin nopeuksilla. Leveät maastoon suunnitellut Kenda Juggernaut 26″ x 4,5″ renkaat markkinoiden leveimmillä 105mm vanteilla mahdollistavat sähköfätille lukemattomia käyttötarkoituksia ympäri vuoden.

Ajajalla on massaa puolitoista markkaa ja kestävä värkki pitäisi saada alle :D
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Ommuuten kätevän hintaisia akut Boschiin. Verkkiksellä varsin:


Tuolla 674e:

On nämä muutenkin melkoisen tyyriitä, kun jonkun laadukkaan 900-1000Wh akun saa jo 400-500e hintaan LGn/Panasonicin/Samsungin akuilla.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
724
On nämä muutenkin melkoisen tyyriitä, kun jonkun laadukkaan 900-1000Wh akun saa jo 400-500e hintaan LGn/Panasonicin/Samsungin akuilla.
Boschin akut ovat halpaa kuin saippua. Spessun 700 Wh akku maksaa 1400 euroa. Ei paljon hymyilytä, kun tuollaisen vara-akun laittaa tilaukseen.

 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
579
Onko nuissa akuissa paljonkin älyä sisällä, voiko niitä kennottaa itse ja kuitata kennot vaihdetuksi?
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Onko nuissa akuissa paljonkin älyä sisällä, voiko niitä kennottaa itse ja kuitata kennot vaihdetuksi?
En tiedä siitä, mutta akuthan on niin pitkäikäisiä nykyään että tuskin tarviaa kennoja vaihdella. Kyse on lähinnä vara-akun hankkimisesta jos mielii pidempään möyriä reissussa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Mitenköhän kauan noi sähköpyörän akut yleensä kestää ennen kun pitää uusia?
Mulla on nyt vajaan vuoden vanha GZR Pedelec Fat 4.0 jonka ostin verkkiksestä ja tuli nyt huomattua ettei siellä ole enää vara-akkuja myynnissä siihen... :(
En itse ainakaan ole googlella löytänyt mistä hitosta noita saisi muualta tilattua...

Myös sellainen kyssäri että onko täällä kellään kokemuksia Xiaomin Himo C20 pyörästä?
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Mitenköhän kauan noi sähköpyörän akut yleensä kestää ennen kun pitää uusia?
Mulla on nyt vajaan vuoden vanha GZR Pedelec Fat 4.0 jonka ostin verkkiksestä ja tuli nyt huomattua ettei siellä ole enää vara-akkuja myynnissä siihen... :(
En itse ainakaan ole googlella löytänyt mistä hitosta noita saisi muualta tilattua...

Myös sellainen kyssäri että onko täällä kellään kokemuksia Xiaomin Himo C20 pyörästä?
Nykyakut (laadukkaat)kaiketi kestää sen 1000sykliä, siitä voi laskea jos vaikka 2krt/vko lataa tyhjästä täyteen.
Yksi syklihän on se 100% lataus. Ei 40 prosentista sataan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Nykyakut (laadukkaat)kaiketi kestää sen 1000sykliä, siitä voi laskea jos vaikka 2krt/vko lataa tyhjästä täyteen.
Yksi syklihän on se 100% lataus. Ei 40 prosentista sataan.
Eikö noi siis kulu muka ihan vain ajan kanssa?
Olen alle 10 kertaa tuon vasta ladannut tässä hitusen vajaan vuoden aikana.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Eikö noi siis kulu muka ihan vain ajan kanssa?
Olen alle 10 kertaa tuon vasta ladannut tässä hitusen vajaan vuoden aikana.
10 kertaa vuodessa... tuolla tahdilla kennot vain kuolettuu ajan kanssa ennen kuin pääset 500 sykliin (50v päästä).

Jos noin harvakseltaan käyttöä niin kannattaa varmistaa että jättää akun aina täytenä säilöön. Tyhjä akku kuolee säilytyksessä helpommin kuin täysi.

En kyllä keksi miksi ostaisi sähköpyörän ja jättäisi melkein kokonaan ajamatta. Toki korona on voinut sotkea työmatkat jne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
10 kertaa vuodessa... tuolla tahdilla kennot vain kuolettuu ajan kanssa ennen kuin pääset 500 sykliin (50v päästä).

Jos noin harvakseltaan käyttöä niin kannattaa varmistaa että jättää akun aina täytenä säilöön. Tyhjä akku kuolee säilytyksessä helpommin kuin täysi.

En kyllä keksi miksi ostaisi sähköpyörän ja jättäisi melkein kokonaan ajamatta. Toki korona on voinut sotkea työmatkat jne.
No mä käytän sitä sähköä vain apuna lähinnä ylämäissä niin se akku kestää aika pirun kauan ja lähinnä esim koiria juoksutan sen kanssa jolloin nopeudet on tosi maltillisia (siinä 12-14km/h).

Miksi se pitäisi jättää ostamatta jos käyttää vain vähän kun jonkun pyörän kuitenkin haluan ja tavis pyörään ei oma kunto riitä :hmm:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 483
Viestejä
4 201 082
Jäsenet
70 911
Uusin jäsen
laskostaja

Hinta.fi

Ylös Bottom