Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
195
Entä jos yhtä älyvapaita pysäköinti- tai käyttörajoituksia ei olisi, vaan kuka tahansa sähköauton tai ladattavan hybridin omistaja saisi hyödyntää mm. koulujen, virastojen ja urheilukenttien latauspisteitä? Tässä muutama ongelmakohta, jotka tulevat ensimmäisenä mieleen.
  • Ilkivalta, erityisesti nuorison suosimien alueiden lähettyvillä. Potkulaudalla hypitään autojen katoilta, rikotaan ikkunoita, leikitään tulella ja varastetaan latausjohtoja.
Millä tavalla tämä liittyy pysäköinti- ja käyttörajoituksiin? Jos pysäköinti on kielletty, niin ilkivaltaa ei tehdä?
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 007
Millä tavalla tämä liittyy pysäköinti- ja käyttörajoituksiin? Jos pysäköinti on kielletty, niin ilkivaltaa ei tehdä?
Sähköauton seisottaminen (koska hidaslataus kestää tunteja) näillä alueilla on riskialtista, joten kannattaako näillä alueille rakentaa latauspaikkoja?
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
860
Jos olisit lukenut ajatuksen kanssa aikaisemman viestini, jossa todetaan ettei näitä latauspisteitä voi vapaasti käyttää. Alueet ovat joko suljettu puomilla tai vastaavalla kulunvalvonnalla, absurdit pysäköintisäännöt ja kaiken lisäksi sähköautojen latauspaikat ovat erillisen käyttöluvan takana, jonka myöntää kiinteistön omistaja. Ilmeisesti kuntasektorin päättäjät (= epäpätevät idiootit) näkevät ulkopuoliset lataajat "uhkana" myös toimistoaikojen ulkopuolella, nehän voivat unohtaa autonsa sinne, ja "varastaa" henkilökunnalta latausmahdollisuuden. Latauspisteitä ei kuitenkaan vaivauduta merkitsemään yksityiseksi, koska kunnan strategiassa on linjattu, että virastojen yhteyteen tulee rakentaa "julkisia" latauspisteitä, muuten esimerkiksi ARA-tuet voidaan karhuta takaisin.

Entä jos yhtä älyvapaita pysäköinti- tai käyttörajoituksia ei olisi, vaan kuka tahansa sähköauton tai ladattavan hybridin omistaja saisi hyödyntää mm. koulujen, virastojen ja urheilukenttien latauspisteitä? Tässä muutama ongelmakohta, jotka tulevat ensimmäisenä mieleen.
  • Jos latauspisteitä ei ole riittävästi, tällöin ne pari nopeinta ehtivät vallata latauspisteet tai vaihtoehtoisesti muodostuu ruuhkia, erityisesti jos tarjolla on enimmillään vain 11 kW latausteho.
  • Pysäköintialue tunnetusti ruuhkaantuu kaikenkarvaisten tapahtumien aikana, jolloin latauspisteen ruutu voi olla aivan muussa käytössä, kuin ladattavana.
  • Koska latauksen hinta on omakustannepohjainen (kuntasektori ei tunnetusti saa tehdä bisnestä latausasemilla), tällöin hinta on kaupallisia toimijoita edullisempi, jolloin lähialueen asukkaat valtaavat latausruudut.
  • Latauspisteiden valvonta, ketkä saavat pysäköidä niihin ja kuinka pitkäksi aikaa kerrallaan? Entä jos ruutuun parkkeeraa Diesel-auto? Entä jos ruutu on edelleen käytössä, vaikka lataus on jo päättynyt? Onko latauspisteellä aukioloaikoja, jos parkkeerataan yön yli?
  • Latauspiste vikaantunut, kuka ylläpitää ja korjaa - Ei ainakaan kunta, joten palvelu on joko ostettava operaattorilta tai käytettävä kunnan tilakeskusta ym. byrokraattista toimijaa, jossa todellinen kustannus maksaa maltaita ja korjaukset kestävät kuukausia.
  • Ilkivalta, erityisesti nuorison suosimien alueiden lähettyvillä. Potkulaudalla hypitään autojen katoilta, rikotaan ikkunoita, leikitään tulella ja varastetaan latausjohtoja.
En tiedä missä asut, mutta täällä Espoossa on kymmeniä kouluja, oppilaitoksia, päiväkoteja sekä muita julkisen sektorin rakennuksia joiden pihaan sopisi loistavasti laturi. Päivisin palvelemaan työntekijöitä ja iltaisin, viikonloppuisin ym. sitten kunnan asukkaita. Osassa sellainen on ja ainakaan niissä missä itse olen vieraillut, ei ole ollut kieltoja eikä ilkivaltaa. Esimerkkinä nopeasti Omnia, Espoon keskus jossa
asia on hoidettu loistavasti lisäkilvillä kuten "Pysäköinti kielletty, pysäköinti vain luvan saanneille arkisin klo.8-16".

Perään esimerkki ns. "idiotismista": Espoon keskus, Kirkkoherranvirasto (tms.) - 8 latauspaikkaa vain henkilökunnalle ja tätä kirjoittaessanikin, kesäisenä tiistai-iltapäivänä niistä latauskäytössä 0 kpl. Tai Metropolia Myyrmäki; 6 lataustolppaa mutta pysäköintialue vaatii pysäköintiluvan eli noi seisoo käyttämättä tyhjillään noin 70% vuorokaudesta ja viikonloput sekä kesän myös. Ei näin. Toi jos jokin on julkisen rahan haaskausta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 007
En tiedä missä asut, mutta täällä Espoossa on kymmeniä kouluja, oppilaitoksia, päiväkoteja sekä muita julkisen sektorin rakennuksia joiden pihaan sopisi loistavasti laturi. Päivisin palvelemaan työntekijöitä ja iltaisin, viikonloppuisin ym. sitten kunnan asukkaita. Osassa sellainen on ja ainakaan niissä missä itse olen vieraillut, ei ole ollut kieltoja eikä ilkivaltaa. Esimerkkinä nopeasti Omnia, Espoon keskus jossa
asia on hoidettu loistavasti lisäkilvillä kuten "Pysäköinti kielletty, pysäköinti vain luvan saanneille arkisin klo.8-16".

Perään esimerkki ns. "idiotismista": Espoon keskus, Kirkkoherranvirasto (tms.) - 8 latauspaikkaa vain henkilökunnalle ja tätä kirjoittaessanikin, kesäisenä tiistai-iltapäivänä niistä latauskäytössä 0 kpl. Tai Metropolia Myyrmäki; 6 lataustolppaa mutta pysäköintialue vaatii pysäköintiluvan eli noi seisoo käyttämättä tyhjillään noin 70% vuorokaudesta ja viikonloput sekä kesän myös. Ei näin. Toi jos jokin on julkisen rahan haaskausta.
Tuolla Omniassa näyttäisi olevan ainoastaan yksi hidas latauspiste tarjolla toimipaikkaa kohden, joka on melko vähän, kun miettii yhdistelmää Espoo + korkeakoulutus + sähköautoilu. Liekö sitten toteutus jäänyt tasolla "ihan kiva kokeilu" sen sijaan, että olisi vakavissaan rakennettu latausmahdollisuus joka kolmannelle henkilökunnan parkkipaikalle.

Tuo Myyrmäen toimipiste taisi näkyä joissain palveluissa julkisena latauspisteenä, jota se ei ole, koska vaatii henkilökohtaisen pysäköintiluvan. Näin siinä käy, kun epäpäteviä idiootteja on päättämässä asioista, joista eivät tiedä puoliakaan. Jos kuntasektorille laittaa palautetta, niin vastaus on oletettavasti, jotain järjenvastaista sepitystä, ja järjestely on hyväksytetty jollain ulkopuolisella konsultilla. Näistä kuntasektorin palautteista, kun on kertynyt jonkin verran kokemusta, eikä vastauksen saatuaan tiedä, tulisiko itkeä vai nauraa.. Kun olin aikoinaan kuntasektorin projektissa mukana, törmäsin kaikkiin älyvapaisiin sääntöihin, kuten työläppäriä tulee säilyttää työnantajan tiloissa (= etätyöt kielletty), koska ainoastaan työnantajan tiloissa on "sertifikoidut" pistorasiat ja verkkoyhteys. Tai integroitu webcam tulee peittää virallisella klipsillä, joka sinetöidään, koska muuten hyökkääjä voi käyttää Webcamia hyväkseen. Työläppärit olivat kiinalaisen Lenovon tuotantoa ja verkkokomponentit Huaweita, mutta tässä ei kuitenkaan nähty mitään ongelmaa. Nämä ja monet muut älyvapaat käytännöt tulivat ulkopuoliselta (kalliilta) konsulttifirmalta, ja (poliittisesti virkanimitetty) hankintajohtaja toimi vain kumileimasimena.

Veikkaan, että tuolla Myyrmäessäkin joku kiinteistökonsultti on todennut ettei muita sähköauton lataajia voi olla toimistoaikojen ulkopuolella esim. He eivät ole hyväksyneet kiinteistön "Code of Conductia", saattavat varastaa sähköä hakkeroimalla latauspisteen, käyttävät "sertifikoimattomia" sähköautoja, tai mikä pahinta, akku voi yllättäen räjähtää, ja kiinteistöpäällikkö ei ole paikalla soittamassa yksykskakkoseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 167
Noh myyrmäen Metropolian parkkis ollut rajoitettu ihan siitä lähtien kun se on EVTEKn nimissä sinne rakennettu. Sama se oli leppävaaran toimipisteellä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
353
Reissussa ensimmäinen latauskokemus St1 laturilla Mäntsälä St1 ei onnistu, soitto aspaan josta vastaus käsien pyörittelyä. Sähköpostiin myöhemmin vastaus, että softapäivitys korttipäätteisiin. Eipä tehnyt vielä apittomuus autuaaksi, kun oli pakko painella ABC:n mopolaturille aikaa viettämään. Olipa vuoden aikana ensimmäinen kerta ettei saa sähköä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 155
Ei tuu kommentteja vähään aikaan, suurin osa vieläkin jonossa. Hymiö.

En usko että hirveetä ryysistä on ollut, kesällä kun kulutus pienempää ja latausnopeudet suurempia.
Siellä latausjonossa olisi hyvin aikaa postailla.

Joulu ja juhannus olisi kai ne tiukimmat paikat latausverkolle, niin olisi kiva tietää mitä odottaa matkanteolta.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 642
Ei ole itsellä tarvetta liikkua maan poikki kun täällä Satakunnassa kotikulmilla pyörii, mutta ryhmiä seuraten muutamilla sumppupaikkakunnilla ABC:t oli täynnä ja Keskon laturit melkein täynnä, Heinola strategisesti aukesi tällä viikolla ja kykeni hoitamaan volyymiä.

Nesteet, ST1:set, SC:t IONITYt ja Recharget oli vähemmällä paineella, ilmeisesti Ioniq5/6 & EV6/EV9 omistajissa, kenties Audi/Porsche omistajissa on jo hieman siirtymää noille 800V asemille ajatuksena "Mieluummin pari euroa enemmän saati odottelua" latauskentän valinnoissa kun taivalletaan lomille.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 756
itselle olisi monta kertaa tarkeampaa ne palvelut latauksen aikana ja jos sita abc lehtipihvia rakastaa niin pakko siihen on hiukan jonottaa.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
603
itselle olisi monta kertaa tarkeampaa ne palvelut latauksen aikana ja jos sita abc lehtipihvia rakastaa niin pakko siihen on hiukan jonottaa.
Saajan sen lehtipihvin St1, neste liikenneasemilta. Rechargetkin yleensä jonkun murua tarjoavan kohteen vieressä. K-Lataus lienee haastellisin tässä suhteessa, esim juuri tuo uusi K-Cituäymarket Heinola laajennus. Mökkiliikenteeseen cittari sopii tosin kuin nenä päähän.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 713
Saajan sen lehtipihvin St1, neste liikenneasemilta. Rechargetkin yleensä jonkun murua tarjoavan kohteen vieressä. K-Lataus lienee haastellisin tässä suhteessa, esim juuri tuo uusi K-Cituäymarket Heinola laajennus. Mökkiliikenteeseen cittari sopii tosin kuin nenä päähän.
WC:t ainoa heikkous jos pysähtyy latailee CM:ssä. Toivottavasti Mikkelin CM rempassa otettiin koppia että tännehän saattaa jokunen sähköautolla pidempää siivua taittava pysähtyä tauolle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 328
Mikä on tuntuma, mihin suuntaan julkisen latauksen hinnat ovat menossa? Puhetta on ollut, kuinka julkinen lataus ei ole kannattavaa ja latausoperaattorit tekevät tappiota. Toisaalta suurteholatauksen "30+ snt per kwh" -hinnoittelu tuntuu melko kalliilta, kun oma viime kuun pörssisähköni maksoi 5,01 snt per kwh. Koko laskun loppusummalla (sisältäen verot, huoltovarmuusmaksut jne.) jaettunakin kilowattitunnille tuli hintaa vain 11 snt.

Jos sitten laturista imetään vuorokaudessa esim. 500 kwh, niin tuostahan jää satanen päivässä sähköjen maksamisen jälkeen ja vuodessa yli 30 k€. Maksaako nuo laturit ja niiden ylläpito todella niin paljon, ettei bisnes toimi?
5,01snt sähkön hinta tarkoittaa sitä että käytetään pörssisähköä pääasiassa öisin. Parhaat kiinteähintaiset sähkösopimukset ovat tällähetkellä hieman vajaa 10snt/kwh, jota ei kyllä pikalaturin tapaiseen käyttöön myydä, koska niitä käytetään ensisijaisesti juuri ruuhkatunteina, jolloin sähkön markkinahinta on korkeimmillaan.

Lisäksi kun huomioidaan että tuo pikalataus on kuitenkin yleensä poikkeustilanne, joten 30snt on mielestäni hyvinkin kohtuullinen hinta.

Toisaalta, kyllä markkinoilla olisi varmasti tilaa myös jollekin pörssihinnalla toimivalle operaattorille, jolloin sähköä saisi pinalaturistakin edullisemmin silloin kun tarjontaa on reilummin.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
491
Lisäksi kun huomioidaan että tuo pikalataus on kuitenkin yleensä poikkeustilanne, joten 30snt on mielestäni hyvinkin kohtuullinen hinta.
Joillekin käyttäjille pikalataaminen voi olla vakiotilanne. Siis jos esim. kerrostaloasujalla ei ole kotilatausmahdollisuutta tai jos paljon ajava myyntiedustaja on vaihtanut dieselistä sähköön.

Tietenkään minkään liiketoiminnan ei tarvitse olla hyväntekeväisyyttä. Mutta kyllä tässä on varmasti yksi tekijä, joka hidastaa sähköautojen yleistymistä. Usein sanotaan, että ilman kotilatausta sähköautossa ei ole järkeä. Mutta käytännön ongelma tässä ei taida olla se, että auto pitäisi lykätä pari kertaa viikossa pikalaturiin kauppareissun ajaksi. Vaan että se pikalataussähkön hinta lähenee bensiinin tankkaamista, ja kun auto itsessään on kalliimpi kuin polttomoottoriauto, niin edullisuusargumentti ei enää tule kyseeseen sähköauton valintaperusteena.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
491
5,01snt sähkön hinta tarkoittaa sitä että käytetään pörssisähköä pääasiassa öisin.
Itseasiassa tuo on enemmän kuin toukokuun pörssisähkön keskihinta 4,37 snt/kwh. Ja tunnin keskihinta viimeisen 30 päivän ajalta ei minään tuntina ole myöskään ylittänyt 10 snt/kwh.


Toki sitten taas talvella latausoperaattorit ovat varmaan osin ottaneet jopa persnettoa kovina pakkaspäivinä pelkän sähkön osalta, varsinkin jos Olkiluodossa on ollut samaan aikaan ongelmia. Mutta ei tämä hinnoittelu kaikilta osin ole ihan fiksua...
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
603
Jos sitten laturista imetään vuorokaudessa esim. 500 kwh, niin tuostahan jää satanen päivässä sähköjen maksamisen jälkeen ja vuodessa yli 30 k€. Maksaako nuo laturit ja niiden ylläpito todella niin paljon, ettei bisnes toimi?
Aika vähissä on latauspisteet joista myydään ulos 500kWh/päivä. Yhteistä niille joilla on noin kova käyttöaste on latauskartan kommentti "taksit vieneet kaikki paikat"

Voit ihan itse katsoa lähimmän pikalaturisi kWh-mittarin, että montako kWh kertyy vuorokaudessa.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
491
Aika vähissä on latauspisteet joista myydään ulos 500kWh/päivä. Yhteistä niille joilla on noin kova käyttöaste on latauskartan kommentti "taksit vieneet kaikki paikat"

Voit ihan itse katsoa lähimmän pikalaturisi kWh-mittarin, että montako kWh kertyy vuorokaudessa.
En tiennytkään, että niissä on sellainen!

Mutta mitä varten se on? Tuskin ainakaan tasauslaskua varten, että sähköyhtiö käy lukemassa mittarin? Mutta ei siinä muutenkaan ole äkkiseltään ajateltuna järkeä, koska eihän mikään R-Kioski, pizzeria tai kampaamokaan julkista päivämyyntiään, vaan se on liikesalaisuus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 402
En tiennytkään, että niissä on sellainen!

Mutta mitä varten se on? Tuskin ainakaan tasauslaskua varten, että sähköyhtiö käy lukemassa mittarin? Mutta ei siinä muutenkaan ole äkkiseltään ajateltuna järkeä, koska eihän mikään R-Kioski, pizzeria tai kampaamokaan julkista päivämyyntiään, vaan se on liikesalaisuus.
Yleensä ne mittarit on kyllä piilossa. Miten meinasit, että laskutettava energia mitataan, jos ei mittarilla? Kaikissa latureissa on yleensä oma mittari jonka pohjalta voidaan asiakkaalle muodostaa maksu.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
491
Yleensä ne mittarit on kyllä piilossa. Miten meinasit, että laskutettava energia mitataan, jos ei mittarilla? Kaikissa latureissa on yleensä oma mittari jonka pohjalta voidaan asiakkaalle muodostaa maksu.
Niin, no, sitä julkisuutta minä ihmettelinkin. Ei luulisi olevan autoa lataavalle asiakkaalle paljon väliä tietää, että onko päivän ensimmäinen asiakas tai varsinkaan montako kwh mittarista on jo imetty saman vuorokauden aikana?

Latausoperaattorin täytyy toki mitata, paljonko asiakkaalle meni sähköä, jotta lasku saadaan laitettua perään oikeansuuruisena. Ja sähköyhtiön/verkkoyhtiön pitää tietää, paljonko sähköä Ionity käytti ja laskuttaa se.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
491
Mutta vielä jos miettii hinnoittelua... niin esim. K-latauksella peruslatauksen (AC) ja suurteholatauksen (DC) välinen hintaero kilowattituntia kohden on päivisin 11 snt ja öisin 10 snt. Ja peruslatauksella sähköä myydään paljon vähemmän päivän aikana, pahimmillaan sen latauspaikan tukkii plugari olemattomalla latausteholla. Olkoonkin, että laturi on halvempi laitteena ja sähköliittymäksi riittää pienempikapasiteettinen, mutta parkkiruutu peruslataukseenkin tarvitaan, verkkoyhteys ja jokin maksutapa ihan siinä missä pikalatauksessakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
En jaksa lainata viestejä, mutta harvakseltaan se mittaus on missään loppukäyttäjän nähtävissä.

Yleensä se on siellä pää/mittauskeskuksella josta se siirtyy väylää pitkin kiinteistöautomaatiolle.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 713
Kempowereiden dc satelliiteilla on reput selässä josta voi kurkata kilowattitunti laskurin. Siitä taitaa nähdä kuinka paljon kyseinen satelliitti on toimittanut kilowattitunteja elinkaarensa aikana.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
353
Joillekin käyttäjille pikalataaminen voi olla vakiotilanne. Siis jos esim. kerrostaloasujalla ei ole kotilatausmahdollisuutta tai jos paljon ajava myyntiedustaja on vaihtanut dieselistä sähköön.

Tietenkään minkään liiketoiminnan ei tarvitse olla hyväntekeväisyyttä. Mutta kyllä tässä on varmasti yksi tekijä, joka hidastaa sähköautojen yleistymistä. Usein sanotaan, että ilman kotilatausta sähköautossa ei ole järkeä. Mutta käytännön ongelma tässä ei taida olla se, että auto pitäisi lykätä pari kertaa viikossa pikalaturiin kauppareissun ajaksi. Vaan että se pikalataussähkön hinta lähenee bensiinin tankkaamista, ja kun auto itsessään on kalliimpi kuin polttomoottoriauto, niin edullisuusargumentti ei enää tule kyseeseen sähköauton valintaperusteena.
Onhan se pikalataus noilla yleisillä ketjuilla noin puolet halvempaa kuin bensa. Reilu 2000km lomareissu n. 90e pikalatureilla. Itse en olisi laittanut sähköä jos ei kotilataus mahdollisuutta olisi. Taloyhtiöillä suurin kehitystä jarruttava on se, että ei ymmärretä, että sähköautoilu onse tulevaisuuden tekniikka/ kateus kun itsellä ei ole sähköautoja ja joku "ajaa" ilmaiseksi muiden piikkiin. Yksinkertaisimmillaan lämmitystolpan muuttaminen lataukseen ei mitään järeitä toimenpiteitä vaadi. Oma isoisä oli hommannut taloyhtiöön ja maksoi hurjat 13e per asukas.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 294
Niin, no, sitä julkisuutta minä ihmettelinkin. Ei luulisi olevan autoa lataavalle asiakkaalle paljon väliä tietää, että onko päivän ensimmäinen asiakas tai varsinkaan montako kwh mittarista on jo imetty saman vuorokauden aikana?

Latausoperaattorin täytyy toki mitata, paljonko asiakkaalle meni sähköä, jotta lasku saadaan laitettua perään oikeansuuruisena. Ja sähköyhtiön/verkkoyhtiön pitää tietää, paljonko sähköä Ionity käytti ja laskuttaa se.
Kyllä se mittarin olemassa olo ja näkyvillä olo ovat siitä riippuvaisia asioita, että laskutuksen pitää olla mitattu sertifioidulla mittarilla. Siiloin kun virallinen mittari on näkyvillä, voi laturin käyttäjä todentaa siitä virallisen mittauksen, näytön, applikaation ja auton lukemien paikkansa pitävyyden.

Ainakin Ionityn ja osassa K-latauksen latureista on kWh-mittari näkyvillä.

1719059960378.png
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
603
Niin, no, sitä julkisuutta minä ihmettelinkin. Ei luulisi olevan autoa lataavalle asiakkaalle paljon väliä tietää, että onko päivän ensimmäinen asiakas tai varsinkaan montako kwh mittarista on jo imetty saman vuorokauden aikana?

Latausoperaattorin täytyy toki mitata, paljonko asiakkaalle meni sähköä, jotta lasku saadaan laitettua perään oikeansuuruisena. Ja sähköyhtiön/verkkoyhtiön pitää tietää, paljonko sähköä Ionity käytti ja laskuttaa se.
Kun jotain myydään määrään perustuvalla hinnalla (kg,litra,kWh), pitää olla näkyvillä Tukesin hyväksymä mittalaite joka täyttää mittalaitelain vaatimukset. Se, miksi latauspisteen mittari ei aloita joka latauksen yhteydessä nollasta, on hyvä kysymys. Noinhan polttoainepumpunkin mittari toimii.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 007
Latauspisteillä voi tehdä oikeasti rahaa siinä missä bensapumpuillakin. Siinä missä osa toimijoista myy lähes nollakatteella energiaa (sis. latausasemien investointikustannukset), toimivat nämä sisäänheittotuotteena saman konsernin muille palveluille esim. K-Lataus ja ABC. Vastaavasti pelkästään latauspisteitä operoivat toimijat pyrkivät saavaan myös kinkkua leivän päälle, josta syystä esim. Ionity ja osa Recharge Infran asemista on jopa 2 - 3 kertaa hintavampia kuin halvimmat kilpailijansa. Tesla Supercharger on jotain siltä väliltä, en usko että Supercharger infran rakentaminen ja ylläpito tuottaa minkäänlaista voittoa vaan se varsinainen pihvi on Teslojen myyminen.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 294
Ionityn laturilla kävin ruokatunnilla vakoilemassa kWh mittaria. Toki latasinkin samalla. Internetistä löytyi varmistus, että nuo laturit ovat olleet käytössä aika tarkalleen 1 vuoden.

30526 kWh/1 vuosi on noin 84 kWh/vuorokausi. Ei nuo tuolla tahdilla kyllä taida olla mitään kultakaivoksia.

20240624_111804.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 394
Viestejä
4 285 238
Jäsenet
71 649
Uusin jäsen
Credittii

Hinta.fi

Ylös Bottom