Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
2 314
Mielenkiintoinen päätös.
Latausaseman ylläpitäjän pitää ilmoittaa kuluttajalle selvällä ja helposti ymmärrettävällä tavalla ennen latausvirran kytkemistä, minkä palveluntarjoajan virtaa kuluttaja käyttää autoa ladatessaan. Tällöin kuluttaja voi tarkistaa tämän palveluntarjoajan hinnan.
 
Vähän on tainnut Matti säätää itsekin, mutta sinällään kyllä hyvä, jos tämä johtaa informaation lisääntymiseen kuluttajan suuntaan.
 
Vielä kun EU saisi päätöksiä ulos, että Teslan tyylinen "connect & pay" kaikille ja rajoitus roamingiin ettei tule ryöstöhintaista laskua syliin jos lataa vaikkapa ilman Recharge passia tmv, korkeampi saa tulla toki, mutta ei nylkyhintainen.
 
Tuo taitaa olla se sama tapaus jonka johdosta K-lataus poisti sen roamingin mahdolliseen tageja käyttämällä.
 
iltalehti.fi sanoi:
Hän latasi autoaan Keski-Suomessa K-Supermarket Vaajakosken parkkialueella K-Latauksen CCS-latauspisteessä, jota ylläpitää K-Auto Oy.

Matin mukaan K-Latauksen pisteellä oli kiinteä ilmoitus, jonka mukaan hintatiedot näkyvät k-lataus.fi-sivustolla. Siellä hinnaksi ilmoitetaan 0,20 euroa minuutilta. Sama tieto löytyi Vaajakosken K-Lataus-aseman mobiilisovelluksesta.

Tuolla minuuttihinnalla hänen 26 minuuttia kestäneen latauskäyntinsä hinnaksi olisi tullut 5,20 euroa. Siksi Matin hämmästys oli melkoinen, kun hinta asettuikin 23,40 euroon.

Mitä ihmettä: hinta olikin 0,90 euroa minuutilta eli 4,5-kertainen ilmoitettuun verrattuna.

Syyksi selvisi se, ettei Matti ollutkaan käyttänyt K-Latauksen omaa latauspalvelua. Hän oli kyllä kyseisellä latausasemalla mutta tullut käyttäneeksi Liikennevirta Oy:n palvelua niin sanotulla roaming-menetelmällä.

Päätös oli että k-lataus hyvittää erotuksen.

Matilla oli kuvakaappauksia , tuli mielikuva että yksittäinen tapaus oli esimerkin luenteinen. (kuvakaappaus) ja selkeä tarina.

Mutta ilman muuta hyvä juttu. Se tosin mielenkiintoista ettei noin monipuoliseen laitteeseen ole saatu selkeää näyttöä missä tilanteet hintoineen selviää.

No ehkä tämän myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo taitaa olla se sama tapaus jonka johdosta K-lataus poisti sen roamingin mahdolliseen tageja käyttämällä.

Jep. Uskomatonta osaamattomuutta. Kaveri siis käynnisti K-Latauksen laturista latauksen Helenin tägillä ja sitten ihmettelee miksi hinta ei olekaan se K-Latauksen hinta, vaan Helenin roaming-hinta. Ja tämä kaikki siis on lautakunnan mielestä K-Latauksen syytä.
 
Jep. Uskomatonta osaamattomuutta. Kaveri siis käynnisti K-Latauksen laturista latauksen Helenin tägillä ja sitten ihmettelee miksi hinta ei olekaan se K-Latauksen hinta, vaan Helenin roaming-hinta. Ja tämä kaikki siis on lautakunnan mielestä K-Latauksen syytä.

Mä kyllä ymmärrän tämän lautakunnan näkemyksen, sekaannuksen vaara ilmeinen kaikille niille jotka ei notku IO-techin sähköauto-ketjussa.
 
Mä kyllä ymmärrän tämän lautakunnan näkemyksen, sekaannuksen vaara ilmeinen kaikille niille jotka ei notku IO-techin sähköauto-ketjussa.
Onhan se kieltämättä nykyisessä yhteiskunnassa varmasti ongelma, kun painetaan laput silmillä.
Mutta K-Latauksen ja Helenin tagit ei ole lähellekkään samanlaisia, niin ei noita kyllä sekoita kuin huolimattomuuttaan ja mielestäni pitäisi käyttäjälläkin olla vastuuta toiminnastaan.
 
Mä kyllä ymmärrän tämän lautakunnan näkemyksen, sekaannuksen vaara ilmeinen kaikille niille jotka ei notku IO-techin sähköauto-ketjussa.
Eli yksilöllä ei mitään vastuuta tekemisistään? Yksilö teki itse päätöksen käynnistää lataus kilpailijan tägillä ja tämä on K-Latauksen syy?
 
Jep. Uskomatonta osaamattomuutta. Kaveri siis käynnisti K-Latauksen laturista latauksen Helenin tägillä ja sitten ihmettelee miksi hinta ei olekaan se K-Latauksen hinta, vaan Helenin roaming-hinta. Ja tämä kaikki siis on lautakunnan mielestä K-Latauksen syytä.

En ole tarkemmin tutustunut tuohon keissiin mutta äkkiä tulee mieleen että jos käyttäjällä on avaimenperässä useampia tägejä niin laturi on lukenut niistä väärän?

Jos ennen latausta hinnan tarkistaa K-lataus apista niin päivittyykö siihen korkeampi hinta latauksen alettua jos on käyttänyt väärää tägiä?
 
En ole tarkemmin tutustunut tuohon keissiin mutta äkkiä tulee mieleen että jos käyttäjällä on avaimenperässä useampia tägejä niin laturi on lukenut niistä väärän?

Jos ennen latausta hinnan tarkistaa K-lataus apista niin päivittyykö siihen korkeampi hinta latauksen alettua jos on käyttänyt väärää tägiä?

Ei laturi lue mitään väärää tägiä. Laturi lukee sen tägin jota sille tarjotaan. Jos idiootti tarjoaa laturille samaan aikaan useampaa tägiä niin laturi lukee sen, minkä se sattuu ensimmäisenä saamaan luettua.

Ja ei, hinta ei tietenkään päivity K-Latauksen appiin, koska koko lataustapahtumaa ei siellä näy. Lataustapahtuma ja sen tarkka hinta näkyy siinä sovelluksessa, millä lataus on käynnistetty. Eli täss tapauksessa siinä sovelluksessa mihin tämä käytetty tägi on paritettu.
 
Ei kyse ole mistään laput silmillä kulkemisesta, vaan yleistä vaatimuksesta että asiakkaalle pitää näyttää mitä tuote maksaa ENNENKUIN asiakas tekee ostopäätöksen. RFID:llä maksetttaessa tätä ei tapahdu, ja ainoa näkyvillä oleva hinta on pömpelissä olevat teippaukset (K-latauksen hinnat).
 
Jep. Uskomatonta osaamattomuutta. Kaveri siis käynnisti K-Latauksen laturista latauksen Helenin tägillä ja sitten ihmettelee miksi hinta ei olekaan se K-Latauksen hinta, vaan Helenin roaming-hinta. Ja tämä kaikki siis on lautakunnan mielestä K-Latauksen syytä.
Juttu oi aika seikkaperäinen vaihe vaiheelta etenevä, minusta siinä ei käyty osaamista läpi, vaan sitä miten tuo meni, hinta oli eri kuin markkinoitu.

Jos tuosta seuraa se että hintamerkinnät paranee, selkeytyy enne ostoa mitä maksaa, ja kun aloittaa niin millä tämä nyt menee jos useita vaihtoehtoja ja ehdottomasti silloin jos poikkeaisi luvatusta. no tuokin on ihan syvältä että pitää jostain www osoitteesta katsoa hinnat.

Jos hän latauksen aikana osti marketista energiajuomaa, niin kyllä senkin pitää maksaa se mitä mainostetaan, jos maksu S-pankin debit kortilla niin hinta sen k-marketin hinta eikä jonkun Salen.



Ratkaisussa oli mm tälläinen linjaus.
– Latausaseman ylläpitäjän pitää ilmoittaa kuluttajalle selvällä ja helposti ymmärrettävällä tavalla ennen latausvirran kytkemistä, minkä palveluntarjoajan virtaa kuluttaja käyttää autoa ladatessaan. Tällöin kuluttaja voi tarkistaa tämän palveluntarjoajan hinnan.

Jos oikein ymmärsin niin hänet oli tuolle asemalla ohjannut oman palvelun sovellus, joka oli tunnistanut hänen virran asiakkaaksi ja siis ohjattu tuolle asemalla. Tagi taasen oli Helenin. Ja "Matti" halusi sekavaan tilanteeseen lautakunnan näkemyksen.

Se ilmen muuta tärkeää että fyysisellä asemalla hinnat kerrotaan oikein, ja mikä "kortti", saman tosin soisi appeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei joku toimija räjäytä pankkia ja anna maksaa latausta suoraan maksukortilla, niin kuin tankatessakin? Yleensä ottaen tagit ja appit vaan vituttaa ihmisiä.
 
Miksei joku toimija räjäytä pankkia ja anna maksaa latausta suoraan maksukortilla, niin kuin tankatessakin? Yleensä ottaen tagit ja appit vaan vituttaa ihmisiä.
Suomesta en tiedä mutta ainakin Circle K latureilla näkyy olevan kortinlukijakin. Hinta tosin niin kova ettei siellä yleensä ketään näy vaan kaikki jonotaa viereiseen ionityyn.
 
Miksei joku toimija räjäytä pankkia ja anna maksaa latausta suoraan maksukortilla, niin kuin tankatessakin? Yleensä ottaen tagit ja appit vaan vituttaa ihmisiä.
Setelilataus myös.

Toisessa ketjussa postaus, kun yksi ketju alkaa loppuvuodesta asennettaviin asemiin laittaa lähimaksu tukea ja pikkuhiljaa päivittää loput.

Edit, ja kassallemaksu myös.
 
Setelilataus myös.

Toisessa ketjussa postaus, kun yksi ketju alkaa loppuvuodesta asennettaviin asemiin laittaa lähimaksu tukea ja pikkuhiljaa päivittää loput.

Edit, ja kassallemaksu myös.
Varokaa vain, kohta ABC keksii, että kaikki lataukset pitää maksaa kassalla, jotta kuskit saadaan sisälle kulkemaan karkkihyllyjen ja kahvikoneiden välistä...


edit: jotka eivät tiedä, Keski-Euroopassa on täysin yleinen käytäntö, että bensaa ei voi maksaa automaatilla silloin kun asema on auki. Tarkoitus on nimenomaan pakottaa tankkaajat jonottamaan sinne tiskille.
 
K-lataus linjasi nyt, että se ei salli tägillä lataamista kuin omalla tägillään, tiedotteesta:
Muutoksen myötä muiden latausoperaattoreiden RFID-lataustunnisteiden käyttö loppuu, mutta latauksen voi edelleen aloittaa ja lopettaa muiden latausta tarjoavien palveluiden mobiilisovelluksilla.

Edit: Tähän olikin viitattu epäsuorasti aikaisemmin, mutta jätän nyt tähän.
 
Miksei joku toimija räjäytä pankkia ja anna maksaa latausta suoraan maksukortilla, niin kuin tankatessakin? Yleensä ottaen tagit ja appit vaan vituttaa ihmisiä.

Varmasti tekeekin ja laittaa sen kustannuksen sitten siihen sähkönhintaan myös. Eli vaikkapa +10c/kWh. Arvaatko seuraavan nillitysaiheen?
 
Varmasti tekeekin ja laittaa sen kustannuksen sitten siihen sähkönhintaan myös. Eli vaikkapa +10c/kWh. Arvaatko seuraavan nillitysaiheen?
Kortinlukija automaattiin voi maksaa jotain (vs torimyyjälukia), mutta onko lähimaksu tuki kustannus kysymys, siis olen ymmärtänyt että näissä ketju sun muissa säädöissä haetaan sitouttamista, jolla estetään kivasti villien palveluntarjoajien tulemista.

Toinen ketjuissa varmaan myös se että laskutusajoja voidaan ajelle keskitetysti, helpompaa lähteä liikkeelle.
 
Varmasti tekeekin ja laittaa sen kustannuksen sitten siihen sähkönhintaan myös. Eli vaikkapa +10c/kWh. Arvaatko seuraavan nillitysaiheen?

Miksi ihmeessä laittaisi? Eihän bensaa tankatessakaan ole hinta +50%, jos ei käytä ketjun kanta-asiakaskorttia/bonuskorttia. Tyypillinen alennus on 2-5 snt/L eli n. 1-2,5%.
 
Ei kyse ole mistään laput silmillä kulkemisesta, vaan yleistä vaatimuksesta että asiakkaalle pitää näyttää mitä tuote maksaa ENNENKUIN asiakas tekee ostopäätöksen. RFID:llä maksetttaessa tätä ei tapahdu, ja ainoa näkyvillä oleva hinta on pömpelissä olevat teippaukset (K-latauksen hinnat).

Väärin. Hinnat ovat näkyvillä selkeästi siinä sovelluksessa, jolla lataus käynnistetään. Jos asiakas haluaa oikaista ja käynnistää latauksen sovellukseen liitetyllä RFID-tunnisteella, niin silloinhan asiakas ottaa itse riskin, kun jättää hinnan tarkistamatta.

Tässäkään uutisoidussa tapauksessa ei ollut oikeasti mitään ongelmaa. Kaikki hinnat oli sovelluksessa nähtävillä, mutta asiakas päätti itse ignoorata tämän ja käynnistää lataamisen sokkona tarkistamatta hintaa. Asiakas siis tässä tapauksessa osti sähköä Heleniltä, mutta koska oli idiootti, niin tarkisti hinnan K-lataukselta, eri väärästä paikasta.

Kyse on käytännössä samasta asiasta kuin että asiakas katsoisi paljonko Nesteellä maksaa 95E polttoaine ja sen jälkeen tankkaisi ABC:llä ja syyttäisi sitten Nestettä siitä kun ABC veloittikin tankkauksesta eri hinnan.
 
Miksi ihmeessä laittaisi? Eihän bensaa tankatessakaan ole hinta +50%, jos ei käytä ketjun kanta-asiakaskorttia/bonuskorttia. Tyypillinen alennus on 2-5 snt/L eli n. 1-2,5%.
Päteekö näihin latauksiin mitkään vanhat järkeily? Ei polttoaineiden hinnassa ollutkaan 500% hintaeroja tai hintaa sen mukaan kuinka paksu letku on.
 
Juttu oi aika seikkaperäinen vaihe vaiheelta etenevä, minusta siinä ei käyty osaamista läpi, vaan sitä miten tuo meni, hinta oli eri kuin markkinoitu.

Höpö höpö. Hinta oli eri siksi, että asiakas katsoi hinnan väärältä palveluntarjoajalta. Jos minä katson, että Citymarket myy banaaneja 1 €/kg ja ostan sitten Prismasta banaaneja, niin onko se Citymarketin syy kun banaanit maksavatkin Prismassa 1,5 €/kg? Ja oltaisiinko silloinkin huutamassa että "hinta oli eri kuin markkinoitu"?
 
Höpö höpö. Hinta oli eri siksi, että asiakas katsoi hinnan väärältä palveluntarjoajalta. Jos minä katson, että Citymarket myy banaaneja 1 €/kg ja ostan sitten Prismasta banaaneja, niin onko se Citymarketin syy kun banaanit maksavatkin Prismassa 1,5 €/kg? Ja oltaisiinko silloinkin huutamassa että "hinta oli eri kuin markkinoitu"?
Eikö tässä tapauksessa oltu ostamassa Citymarketissa Citymarketin banaaneja mutta "vahingossa" maksettiin Prisman boonuskortilla.
 
Tuossa koko jutussa nyt haisee muutama asia:

Matin mukaan K-Latauksen pisteellä oli kiinteä ilmoitus, jonka mukaan hintatiedot näkyvät k-lataus.fi-sivustolla. Siellä hinnaksi ilmoitetaan 0,20 euroa minuutilta. Sama tieto löytyi Vaajakosken K-Lataus-aseman mobiilisovelluksesta.
Ok, katsoit K-Latauksen sovelluksella hinnan, selkeä asia ja hinnat pitävät paikkansa kyllä K-Latauksella tapahtuman aloittaessa.
Matin käyttämä kännykkäsovellus oli tunnistanut hänet Virran asiakkaaksi ja ohjannut hänen Virran palveluun, vaikka fyysisesti latausasema olikin K-Latauksen latauspiste.
Niinkun mitä, K-Latauksen sovellus ei kyllä ohjaa taikka tunnista käyttäjää miksikään Virran asiakkaaksi ja ohjaa maksua taikka lataustapahtumaa sinne, joten joko tämä on uutisen kirjoittajan idiotismia taikka jotain ihan käsittämätöntä. Muissa sovelluksissa ei myöskään näytetä mitään K-Latauksen hintoja (ainakaan Virran tai Plugsharen).
Nyt hän ei tiennyt olevansa Virran latauspisteessä, koska hänen autonsa seisoi K-Latauksen latausasemalla.
No eihän ollutkaan missään Virran latauspisteessä vaan K-Latauksen pisteessä, mikä selvinnee teippauksista aika selkeästi, jota käytti roamingilla.

Matti on nimittäin tilannut Helenin lataustunnisteen käytettäväksi Virran latauspisteissä.
Matti kertoi lautakunnalle, ettei ollut tiennyt, että fyysinen latausasema ja latauspalvelu ovat erillisiä asioita.
Olit kuitenkin osannut tilata Helenin tagin käytettäväksi eritellysti Virran latureilla etkä kaikilla, mutta et kuitenkaan tiennyt niiden laturien ja palveluiden olevan erillisiä asioita, ok.

Hänen mukaansa latauspisteellä ei ollut ennen latauksen aloittamista tai latauksen aikana näkyvissä tietoa, minkä latauspalvelun tai sähköyhtiön palvelua ja sähköä ja millä hinnalla hän käyttää.
Juurihan kerroit, että olit hinnan tarkastanut, sähköyhtiön ja sähkön tyypin määrittäminen se vasta jotain olisikin. Käytettävä latauspalvelukin selviää hyvin siitä sovelluksesta tai tagista, varsinkin kun Helenin tagi on aivan erivärinen ja kaksi kertaa isompi kuin K-Latauksen.

Ei sillä, järjestelmähän on perseestä ja saisi muuttua Tesla SC:tä vastaavaksi maksutoteutukseksi, missä hinnat olisi latausasemakohtaisia.
Mutta tuosta tapauksesta K-Latauksen ja Virran syyttäminen on kyllä aikamoista tuubaa.
 
Eikö tässä tapauksessa oltu ostamassa Citymarketissa Citymarketin banaaneja mutta "vahingossa" maksettiin Prisman boonuskortilla.

Ei oltu. Asiakas osti sähköä Virralta, mutta latasi sen K-Latauksen tolpasta. Eli vähän sama asia kuin tilaisi Prismasta tavaraa pakettiautomaattiin, mikä sijaitsee Citymarketissa ja olettaisi että se tavara pitäisi saada Citymarketin hinnalla.
 
"Hänen mukaansa latauspisteellä ei ollut ennen latauksen aloittamista tai latauksen aikana näkyvissä tietoa, minkä latauspalvelun tai sähköyhtiön palvelua ja sähköä ja millä hinnalla hän käyttää."

Tämä juuri :) Valittaa ettei ollut tietoa, mutta se tietohan on hänellä itsellään. Hän käyttää sen latauspalvelun palvelua, jonka tägillä hän ihan itse päätti aloittaa latauksen.
 
Mikäs tässä nyt taas on ongelma. Siihen automaattiin iso näyttö, jossä näkyy alkavan latauksen hinta.

Kyllähän se on täysin sietämätöntä, jos romu ei ilmoita, mihinkä hintaan sitä energiaa sieltä tulee.

Mietin, että automaatti voisi myös sanoa sen hinnan ihan ääneen, mutta se on sinänsä turhaa sillä siihen mahtuu kyllä näyttö, mistä sen näkee ja sokeilla ei ole ajokorttia, joten heidän ei tarvitse myöskään tankata.
 
Joo en tiedä mikä helvetti tossa on ollut ongelmana, mutta veikkaan että K-latauksella on kyllä naamapalmutettu huolella kun ton takia joutuu tekemään muutoksia palveluun. Ei toki varmasti iso vaiva mutta saatiinpahan tuostakin hankalampaa!
 
Mikäs tässä nyt taas on ongelma. Siihen automaattiin iso näyttö, jossä näkyy alkavan latauksen hinta.

Joo eiköhän tommonenkin muutos tule jossain vaiheessa. Tai sitten vaan tosiaan kaikki tekee niin että rfid:t ei enää käy lataamiseen niin voi jokainen kaivella kortit ja pinkoodit esille jokaisen latauksen yhteydessä jos kännykän appia ei halua käyttää.

Vois itseasiassa laittaa vielä kaksivaiheisen tunnistautumisen missä pitää hyväksyä miltä kortilta veloitetaan, ettei vaan vahingossa ole käyttänyt väärää korttia.
 
Ei oltu. Asiakas osti sähköä Virralta, mutta latasi sen K-Latauksen tolpasta. Eli vähän sama asia kuin tilaisi Prismasta tavaraa pakettiautomaattiin, mikä sijaitsee Citymarketissa ja olettaisi että se tavara pitäisi saada Citymarketin hinnalla.
Eli tankataan polttoainetta asemalla ja tankkiin saattaa valua Nesteeltä, ST1:ltä tai Teboililta olevaa materiaalia. Ankean kuuloista että kyseinen valinta on jalkautettu loppukäyttäjälle. Jos sähköntuottajat haluavat jaella sähköänsä latausasemilla, voisivat he hoitaa kilpailutukset niin että asiakkaalle näkyy yksi hinta yhdellä latausasemalla.
 
Melkoista idiotismia valittaa kun pienen ihmisen puolta pidetään. Iotechin sähköautoketjun ulkopuolella ketään ei kiinnosta operaattorit ja tägit ja apit pätkääkään. Hinnat tolppaan näkyviin ja maksu kortilla niinkuin kaikessa muussakin kiitos.
 
Melkoista idiotismia valittaa kun pienen ihmisen puolta pidetään. Iotechin sähköautoketjun ulkopuolella ketään ei kiinnosta operaattorit ja tägit ja apit pätkääkään. Hinnat tolppaan näkyviin ja maksu kortilla niinkuin kaikessa muussakin kiitos.
Eli on ihan fine vetää täysin laput silmillä, ottamatta pätkääkään vastuuta omista tekemisistään?
Operaattorit ja tagit nyt ei ainakaan itseä siltikään kiinnosta vaikka Matista olenkin erimieltä.
Olen tosin erimieltä tuosta kortistakin, senkin voisi tunkea jo johonkin syvälle ja hoitaa tunnistamisen auton kytkennällä, eikä millään läpyskällä pelleilyllä. Tai vielä vähemmän jollain hiton seteleillä mitä ylempänä ehdotettiin.
 
Tämä juuri :) Valittaa ettei ollut tietoa, mutta se tietohan on hänellä itsellään. Hän käyttää sen latauspalvelun palvelua, jonka tägillä hän ihan itse päätti aloittaa latauksen.
Tällä ei ole paskankaan väliä, koska se on myyjän velvollisuus esittää hintatieto yksiselitteisesti. Tässäkin tapauksessa, jos se pömpeli olisi esittänyt minuuttihinnan tai edes varoituksen roamingin käytöstä, niin asiakas olisi itse maksanut törttöilynsä. Nyt k-lataus muuttaa käytäntöjään, koska heidän järjestelmänsä on ollut tältä osin puutteellinen. Rechargen purkeissa muistan nähneeni varoituksen roaming-hinnasta vähintään dymolla laitettuna - Veikkaisin, että sellaisella asioimalla olis asiakas maksanut virhelaskun.
 
Tällä ei ole paskankaan väliä, koska se on myyjän velvollisuus esittää hintatieto yksiselitteisesti. Tässäkin tapauksessa, jos se pömpeli olisi esittänyt minuuttihinnan tai edes varoituksen roamingin käytöstä, niin asiakas olisi itse maksanut törttöilynsä. Nyt k-lataus muuttaa käytäntöjään, koska heidän järjestelmänsä on ollut tältä osin puutteellinen. Rechargen purkeissa muistan nähneeni varoituksen roaming-hinnasta vähintään dymolla laitettuna - Veikkaisin, että sellaisella asioimalla olis asiakas maksanut virhelaskun.
Sitä en ymmärrä miksei siinä ruudulla voi näyttää hintaa. Suurimmassa osassa on isot ruudut jo nyt. Ja myös tätä lataustietoa että lataat väärällä.

Lisäksi muihin missä on 11-22kw pömpeleitä niin ulos taulu mikä kertoo hinnat ja muut. Nyt vaan mennään siitä mistä aita on matalin.
 
Sitä en ymmärrä miksei siinä ruudulla voi näyttää hintaa. Suurimmassa osassa on isot ruudut jo nyt. Ja myös tätä lataustietoa että lataat väärällä.

Lisäksi muihin missä on 11-22kw pömpeleitä niin ulos taulu mikä kertoo hinnat ja muut. Nyt vaan mennään siitä mistä aita on matalin.
Onko tietoa millainen tuo taustajärjestelmä noissa on, eli veloittaako esim. K-Lataus Virralta sen minkä Virta veloittaa asiakkaaltaan, vai eroavatko nuo, eli mitä kautta ruutuun tuotaisiin se oikea hinta näkyviin roaming tapauksissa.
 
Onko tietoa millainen tuo taustajärjestelmä noissa on, eli veloittaako esim. K-Lataus Virralta sen minkä Virta veloittaa asiakkaaltaan, vai eroavatko nuo, eli mitä kautta ruutuun tuotaisiin se oikea hinta näkyviin roaming tapauksissa.
Pakkohan niillä on joku tarkastus olla, että onko tägillä latausoikeutta. Rechargella ainakin on, koska törmäsin kerran ongelmaa, jossa jäin "jumiin" edelliseen työpaikan latauspömpeliin. Ko. laitteesta oli päivän aikana vedetty virrat hetkeksi pois ja jostain syystä järjestelmä jäi luulemaan, että tägini on siellä edelleen lataamassa. Tämä siis selvisi 100 km päässä, kun tägi ilmoitti ettei onnistu (jo käytössä). Asiakaspalvelukaan ei pystynyt tekemään mitään, onneksi oli eri firman laturi suht lähellä. Tägi "nollasi" noin vuorokaudessa.
 
Tai sitten vaan tosiaan kaikki tekee niin että rfid:t ei enää käy lataamiseen niin voi jokainen kaivella kortit ja pinkoodit esille jokaisen latauksen yhteydessä jos kännykän appia ei halua käyttää.

No eihän tuossakaan RFID:n käyttöä estetty. Estettiin vain kilpailijoiden RFID:n käyttö. Kilpailijoiden tunnuksilla (roaming) voi edelleen ladata, mutta se pitää käynnistää sovelluksella.
 
Eli tankataan polttoainetta asemalla ja tankkiin saattaa valua Nesteeltä, ST1:ltä tai Teboililta olevaa materiaalia. Ankean kuuloista että kyseinen valinta on jalkautettu loppukäyttäjälle. Jos sähköntuottajat haluavat jaella sähköänsä latausasemilla, voisivat he hoitaa kilpailutukset niin että asiakkaalle näkyy yksi hinta yhdellä latausasemalla.

Perehdy asioihin ennen kommentointia. Ei sinne tankkiin "saata" valua yhtään mitään, vaan sinne valuu tasan sen toimittajan ainetta, minkä käyttäjä haluaa. Ja tässä kyseisessä tapauksessa käyttäjä itse päätti ladata Virran sähköä, mutta pöljyyksissään tarkisti hinnan K-Lataukselta.
 
Melkoista idiotismia valittaa kun pienen ihmisen puolta pidetään. Iotechin sähköautoketjun ulkopuolella ketään ei kiinnosta operaattorit ja tägit ja apit pätkääkään. Hinnat tolppaan näkyviin ja maksu kortilla niinkuin kaikessa muussakin kiitos.

Lähinnä tässä nyt valitetaan siitä, että yhden hölmön vuoksi mahdollisuus vietiin sitten kaikilta pois.
 
Tällä ei ole paskankaan väliä, koska se on myyjän velvollisuus esittää hintatieto yksiselitteisesti. Tässäkin tapauksessa, jos se pömpeli olisi esittänyt minuuttihinnan tai edes varoituksen roamingin käytöstä, niin asiakas olisi itse maksanut törttöilynsä. Nyt k-lataus muuttaa käytäntöjään, koska heidän järjestelmänsä on ollut tältä osin puutteellinen. Rechargen purkeissa muistan nähneeni varoituksen roaming-hinnasta vähintään dymolla laitettuna - Veikkaisin, että sellaisella asioimalla olis asiakas maksanut virhelaskun.

Sinullakin jää älyämättä, että tässä myyjä ei ollut se pömpeli, vaan Virta. Se pömpeli ei voi näyttää Virran hintoja, koska ne Virran hinnat määrittää Virta.

Ja miksi roamingista pitäisi varoittaa, kun käyttäjä ihan tietoisesti ottaa käteen firman A tägin ja näyttää sitä firman B lukijalle. Silloin ei voi olla epäselvää, että kyse on roamingista. Jos käyttäjä olisi halunnut varmistaa, niin olisi kaivanut puhelimen taskusta ja käynnistänyt latauksen sovelluksella. Sovellus olisi näyttänyt mikä on latauksen todellinen hinta, lisäksi sovellus kertoo senkin, että kyse on roamingista.

Jos käyttäjä itse haluaa oikaista ja sokeana käynnistää latauksen tarkistamatta hintaa, niin onhan se nyt helvetti oma syy.
 
Perehdy asioihin ennen kommentointia. Ei sinne tankkiin "saata" valua yhtään mitään, vaan sinne valuu tasan sen toimittajan ainetta, minkä käyttäjä haluaa. Ja tässä kyseisessä tapauksessa käyttäjä itse päätti ladata Virran sähköä, mutta pöljyyksissään tarkisti hinnan K-Lataukselta.
Ymmärsit näemmä viestin väärin. Kuvittele perinteinen tankkausasema, jossa valitaan äpistä minkä firman polttoainetta tällä kertaa tankkaat ja hinnan näet sieltä äpistä etkä kadun varressa olevasta tolpasta. Voittaako kuluttaja tässä mallissa, että tankkausasema on vain välittäjä ja asemalle roudataan kolmeen eri firman säiliöön samaa polttoainetta?
 
Ymmärsit näemmä viestin väärin. Kuvittele perinteinen tankkausasema, jossa valitaan äpistä minkä firman polttoainetta tällä kertaa tankkaat ja hinnan näet sieltä äpistä etkä kadun varressa olevasta tolpasta. Voittaako kuluttaja tässä mallissa, että tankkausasema on vain välittäjä ja asemalle roudataan kolmeen eri firman säiliöön samaa polttoainetta?

Ei tuossa ole mistään kuluttajan "voittamisesta" kyse. Ei näillä roamingeilla ole mitään tekemistä hintakilpailun kanssa. Roaming-lataus on aina kalliimpaa kuin ladata suoraan kyseisen laturin oman palveluntarjoajan kautta. Roaming on vain lisäpalvelu niille, joita ei kiinnosta tehdä käyttäjätunnuksia kaikille palveluntarjoajille, vaan voivat sillä yhdellä ja samalla tunnarilla ladata sähköä, vaikka se maksaisikin moninkertaisen hinnan.

Eli normaalissa tilanteessa, jossa asiakkaalla on sekä K-Latauksen, että Virran tunnarit, niin ei ole missään olosuhteissa kannattavaa käyttää tägejä ristiin. "Väärää" tägiä on tarkoituksenmukaista käyttää ainoastaan silloin, kun sitä "oikeaa" tägiä ei ole.
 
Ei tuossa ole mistään kuluttajan "voittamisesta" kyse. Ei näillä roamingeilla ole mitään tekemistä hintakilpailun kanssa. Roaming-lataus on aina kalliimpaa kuin ladata suoraan kyseisen laturin oman palveluntarjoajan kautta. Roaming on vain lisäpalvelu niille, joita ei kiinnosta tehdä käyttäjätunnuksia kaikille palveluntarjoajille, vaan voivat sillä yhdellä ja samalla tunnarilla ladata sähköä, vaikka se maksaisikin moninkertaisen hinnan.

Eli normaalissa tilanteessa, jossa asiakkaalla on sekä K-Latauksen, että Virran tunnarit, niin ei ole missään olosuhteissa kannattavaa käyttää tägejä ristiin. "Väärää" tägiä on tarkoituksenmukaista käyttää ainoastaan silloin, kun sitä "oikeaa" tägiä ei ole.
Eli nykyinen äppipohjainen maksujärjestelmä perinteisen maksukortti/nfc-maksun sijaan perustuu palvelutarjoajien kustannuskilpailukykyyn, hinnoittelun joustavuuteen tmv. eikä esim läpinäkyvyyteen ja käyttäjäystävällisyyteen?

Näyttäisivät edes latausaseman ruudulla kaiken tarvittavan tiedon ennen kuin lataus käynnistetään ettei puhelin ole kaiken a ja o.
 
Pakkohan niillä on joku tarkastus olla, että onko tägillä latausoikeutta. Rechargella ainakin on, koska törmäsin kerran ongelmaa, jossa jäin "jumiin" edelliseen työpaikan latauspömpeliin. Ko. laitteesta oli päivän aikana vedetty virrat hetkeksi pois ja jostain syystä järjestelmä jäi luulemaan, että tägini on siellä edelleen lataamassa. Tämä siis selvisi 100 km päässä, kun tägi ilmoitti ettei onnistu (jo käytössä). Asiakaspalvelukaan ei pystynyt tekemään mitään, onneksi oli eri firman laturi suht lähellä. Tägi "nollasi" noin vuorokaudessa.
Siis varmastikkin on jonkinlainen järjestelmä, mutta kuinka laaja ja mitä mahtaisi mahdollistaa niin onkin toinen kysymys. Ja sitten, kun jokaisen roaming toimijan hinnat alettaisiin tuomaan näytöille niin millainen viritys tuosta mahtaisi tulla.
 
Kyllähän mobiililaitteen kohdallakin varoitetaan roaming hinnoittelusta, joten mielestäni on ihan paikallaan tässäkin. Tuo vain omalla tägillä lataaminen on se helpoin tapa toteuttaa koska silloin ei tarvitse nykypömpeleihin tehdä mitään hinnannäyttö tms. muutoksia. Mitä tulee hinnan tietämiseen, niin ei se ihan yksinkertaista ole esim. Virran sovelluksessakaan ja itsekin kerran ladannut tietämälläni hinnalla mutta lisäksi otettiin parkkimaksu jota en ymmärtänyt. Sitä en tiedä lukiko tuo siinä sovelluksessa vai ei, mutta ei se ainakaan noin vain näkynyt. Mahdollinen oma virhe toki, kun plugsharella yleensä etsin niitä latureita (vaikka sitten käytänkin toimijan omaa sovellusta itse lataamiseen). Sinänsä roaming kohdalla voisi olla, että tulee vain varoitus että hinta saattaa olla merkittävästi kalliimpi kuin sovelluksesta (tässä tapauksessa lukisi K-lataus tms.) ja tagia pitäisi näyttää vielä toisen kerran. Näin vahingot vältettäisiin ainakin osittain, vaikka ei poista näitä lataus+parkkeeraus taksoja.

Muutaman kerran lisäksi ladannut ilmaiseksi kun olen luullut lataamisen maksavan ja muutamia kertoja ladannut K-latauksella tietämättäni halvemmalla. Suurin osa oli kun aluksi sai -50% latauksen hinnasta (varmaan joku aloitustarjous tms.) ja sitten muutama tällä alennetulla alvilla.
 
Kyllähän mobiililaitteen kohdallakin varoitetaan roaming hinnoittelusta, joten mielestäni on ihan paikallaan tässäkin. Tuo vain omalla tägillä lataaminen on se helpoin tapa toteuttaa koska silloin ei tarvitse nykypömpeleihin tehdä mitään hinnannäyttö tms. muutoksia. Mitä tulee hinnan tietämiseen, niin ei se ihan yksinkertaista ole esim. Virran sovelluksessakaan ja itsekin kerran ladannut tietämälläni hinnalla mutta lisäksi otettiin parkkimaksu jota en ymmärtänyt. Sitä en tiedä lukiko tuo siinä sovelluksessa vai ei, mutta ei se ainakaan noin vain näkynyt. Mahdollinen oma virhe toki, kun plugsharella yleensä etsin niitä latureita (vaikka sitten käytänkin toimijan omaa sovellusta itse lataamiseen). Sinänsä roaming kohdalla voisi olla, että tulee vain varoitus että hinta saattaa olla merkittävästi kalliimpi kuin sovelluksesta (tässä tapauksessa lukisi K-lataus tms.) ja tagia pitäisi näyttää vielä toisen kerran. Näin vahingot vältettäisiin ainakin osittain, vaikka ei poista näitä lataus+parkkeeraus taksoja.

Muutaman kerran lisäksi ladannut ilmaiseksi kun olen luullut lataamisen maksavan ja muutamia kertoja ladannut K-latauksella tietämättäni halvemmalla. Suurin osa oli kun aluksi sai -50% latauksen hinnasta (varmaan joku aloitustarjous tms.) ja sitten muutama tällä alennetulla alvilla.
Mitä tarkoitat Lataus+parkkeeraus taksalla? Onko jossain laturi, missä esim se Virta veloittaa sekä sähköstä, että pysäköinnistä?
 
Sinullakin jää älyämättä, että tässä myyjä ei ollut se pömpeli, vaan Virta. Se pömpeli ei voi näyttää Virran hintoja, koska ne Virran hinnat määrittää Virta.
Ei jäänyt, vaan asia oli selkeästi epäselvä, koska kuluttajaneuvontakin päätyi erimieliseen ratkaisuun. Vrt. joka saatanan maassa tulevat tekstiviestit, jotka varoittavat liittymän hinnan olevan eri. Ne jopa kertoo sen hinnan.

Ja miksi roamingista pitäisi varoittaa, kun käyttäjä ihan tietoisesti ottaa käteen firman A tägin ja näyttää sitä firman B lukijalle. Silloin ei voi olla epäselvää, että kyse on roamingista. Jos käyttäjä olisi halunnut varmistaa, niin olisi kaivanut puhelimen taskusta ja käynnistänyt latauksen sovelluksella. Sovellus olisi näyttänyt mikä on latauksen todellinen hinta, lisäksi sovellus kertoo senkin, että kyse on roamingista.
Edelleenkin se on myyjän vastuulla kertoa hinta selkeästi. Sitä ei voi ulkoistaa käyttäjälle vaikka kuinka haluaisi. Roaming-virheitä sattuu pikaisen googletuksen perusteella yllättävän usein eli selkeille menettelyille on tarvetta. Jotta asian ymmärtää tarkistaa, niin käyttäjän täytyy ymmärtää tehneensä virhe. Tässä se lisäinfo jää saamatta, kun laite ei sano mitään.

e: Tuohon tagin ja roamingin käyttöön. Mulla on helenin tägi ja virta ei ole hinnoiltaan roaming. Sattumalta tais olla tässäkin sama kombo. Eli kyllä se voi olla varsin epäselvää mikä on roaming, jos "sopiva" asiakas on kyseessä.

Jos käyttäjä itse haluaa oikaista ja sokeana käynnistää latauksen tarkistamatta hintaa, niin onhan se nyt helvetti oma syy.
Virhe oli kuluttajan syy, mutta syntynyt iso lasku oli myyjän vika. Vähän kuin menisit k-kauppaan hakemaan plussatarjousta, joka jää saamatta sen takia, että ostotilanteessa sinulle tarjotaan pelkkä maksupääte ilman hintatietoja ja kanta-asiakkuus ei jostain syystä ole rekisteröitynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat Lataus+parkkeeraus taksalla? Onko jossain laturi, missä esim se Virta veloittaa sekä sähköstä, että pysäköinnistä?

Juuh, ainakin Forssan jäähallin pihalta löytyy tällainen hienous. Tai mistä minä tiedän vaikka olisi ollut vain lataus+aika, ei enää muista (jolloin sinänsä olisi vähän järkevämpi, mutta ei se maksajan kannalta tietty eroa). Kyse oli siis näistä asiointilatureista eikä mistään pikalatauslaitteista. En ole sen jälkeen enää tuolla ladannut, niin vaikea sanoa onko vielä samalla lailla tilanne. Todennäköisesti ihan oma moka, mutta eipä se nyt maailmaa kaada. Lähinnä osoittaa että virheitä voi joskus tulla :).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 646
Viestejä
4 479 950
Jäsenet
73 963
Uusin jäsen
jej2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom