Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
2 066
Lisäksi tuntuu, että moni tuulipukulainen ei ymmärrä inflaatiota. Vaikka se 10k:n säilyttäminen pankkitilillä on (lähes) riskitöntä, menettää se arvoaan ja on ostovoimaltaan paljon vähemmän esimerkiksi 10 vuoden päästä.
Mutta sitten voi huutaa miten nykyhallitus varasti rahat :rolleyes:
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 715
Toisaalta mä ymmärrän ihmisiä jotka haluaa käyttää sen rahan heti koska käärinliinoissa ei ole taskuja, ja onhan se ensimmäiset vuodet nihkeää kun tuntuu että syytää rahaa mutta osinkoja tulee pari euroa sieltä täältä.
Mutta joillain toi muuttuukin ihan harrastukseksi ja saattaa koukuttaakkin pahasti.. kun huomaa että niitä osinkojakin alkaa ropisemaan niin motivaatio kasvaa laittaa lisää rahaa ja taas ropisee enemmän jne.. sitten osinkoja rupeaakin tulemaan jo ihan mukavia summia ja kun vaikka kevään osingoilla vois lähteä etelänmatkalle niin kun sen laittaakin takaisin osakkeisiin niin ensi vuonna tulee vielä lisää ja voi mennä pidemmälle reissulle jne.. koukuttavaks toi muuttuu mitä enemmän summat kasvaa. Ainakin itsellä. Siksi tykkään osingoista koska ne on sitä "fyysistä" tuloa minkä näet että rahat ovat sinulle tehneet. Ja pian sinne syytää lisää rahaa.. lomarahat, bonukset, ikälisät, veronpalautukset.. ja taas keväällä napsahtaa tilille enemmän rahaa.
Aina kun töissä joku kertoo lähtevänsä lomarahoilla etelään tai vuokraa mökin niin itse lomailen vähän köykäisemmin ja survon rahat tekemään lisää rahaa.

Näin kärjistäen ja toki osinkoja tulee pitkin vuotta.
Olen pohtinut miten nuo rahat sitten otetaan lopuksi ulos? 50, 60, 70, ei koskaan-vuotiaana. Käytetäänkö eläkkeelle päästessä tuota firen kuuluisaa 4-5% vuodessa potista ja eletään samallalain kuin nyt vai otetaanko koko potti ja laitetaan ranttaliksi?

Siinä mielessä ymmärrän noita, jotka haluavat mielummin käyttää rahaa nuorena kokemuksiin, elämyksiin yms ja ei odottaa tuonne eläkepäiville jos niitä koskaan tulee. Itse elän jotain välimuotoa, palkasta lähtee siivu osakkeisiin ja keventää stressiä mahd työttömyyden uhkasta yms. Mutta itsellä ei ainakaan tietoa mitä tuolla potilla loppuviimeksi tulen tekemään tai mitenkä sen ottaisi ulos.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 976
Olen pohtinut miten nuo rahat sitten otetaan lopuksi ulos? 50, 60, 70, ei koskaan-vuotiaana. Käytetäänkö eläkkeelle päästessä tuota firen kuuluisaa 4-5% vuodessa potista ja eletään samallalain kuin nyt vai otetaanko koko potti ja laitetaan ranttaliksi?

Siinä mielessä ymmärrän noita, jotka haluavat mielummin käyttää rahaa nuorena kokemuksiin, elämyksiin yms ja ei odottaa tuonne eläkepäiville jos niitä koskaan tulee. Itse elän jotain välimuotoa, palkasta lähtee siivu osakkeisiin ja keventää stressiä mahd työttömyyden uhkasta yms. Mutta itsellä ei ainakaan tietoa mitä tuolla potilla loppuviimeksi tulen tekemään tai mitenkä sen ottaisi ulos.
No mulla on suunnitelma jäädä töistä pois sijoitusten avulla 10 - 8 vuotta ennen viralista eläkeikää. Voi olla, että ei toteudu, mutta ainakin omat sijoitukset on tehty "ylimääräisellä rahalla". Eli niitä elämyksiäsun muita on kyllä toteutettu tässä matkan varrella.

Valitettavasti aloitin vasta 35v maissa sijoittamaan säännöllisesti (aiemmat kokeilut 25-35v väillä oli muutamalla osakkeella turhaa veivausta ja pääosin tappiollista. Nekin rahat kun oisi johonkin rahastoihin tms. laittanut, ois potissa huomattavasti énemmän kuin nyt).

Ja jos jatkankin pidempään töissä, niin eipä ole taloudellista stressiä (tai no, ei ole enää muutenkaan, mutta vielä ei kuitenkaan ole varaa ihan töitä lopettaa). Eli sijoitukset takaa myös hyvät yöunet.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
5 172
Siinä mielessä ymmärrän noita, jotka haluavat mielummin käyttää rahaa nuorena kokemuksiin, elämyksiin yms ja ei odottaa tuonne eläkepäiville jos niitä koskaan tulee. Itse elän jotain välimuotoa, palkasta lähtee siivu osakkeisiin ja keventää stressiä mahd työttömyyden uhkasta yms. Mutta itsellä ei ainakaan tietoa mitä tuolla potilla loppuviimeksi tulen tekemään tai mitenkä sen ottaisi ulos.
Noita kokemuksia voi myös hakea budjetilla. Esim. matkustelua voi harrastaa melko edullisesti, ja auto on ehkä isoin ja helpoin yksittäinen säästökohde ihmisen elämässä.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 779
Tarkoitetaanko osinkoaristokraatilla tässä SP500 indeksiin kuuluvia yrityksiä, jotka ovat maksaneet vuosittain kasvavia osinkoja vähintään 25 vuotta? Näistä tätä termiä ainakin useinmiten käytetään. 2007 tälläisiä oli n. 60 yritystä, joista sittemmin ainakin 16 on leikannut/keskeyttänyt osinkojen maksun, eli ovat tippuneet pois osinkoaristokraattilistoilta. En nyt ihan varman varmana strategiana tuota pitäisi ajasta ikuisuuteen.
Joo eihän se mikään tae ole mistään mutta todennäköisyydet puolella. Siellä on myös 20-30 yritystä joilla on osinko noussut yli 50 vuotta putkeen.

edit: tulee kyllä osakkeelle kylmää kyytiä kun tippuu tuolta, muistaakseni ainakin AT&T laski reilusti.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 489
Olen pohtinut miten nuo rahat sitten otetaan lopuksi ulos? 50, 60, 70, ei koskaan-vuotiaana. Käytetäänkö eläkkeelle päästessä tuota firen kuuluisaa 4-5% vuodessa potista ja eletään samallalain kuin nyt vai otetaanko koko potti ja laitetaan ranttaliksi?
Tuohon on yhtä monta vastausta kuin ihmistäkin. Kyky tai kyvyttömyys siirtää palkkiota tulevaisuuteen. Mä elän vain kerran ja nyt. Toinen ääripää, menen epämukavuusalueelle ja käytän keinot x,y,z että saan tulot ja säästöt maksimoitua FIRE mielessä. 4% sääntö + varmuusvara eeppisen karhumarkkinan varalle auttaa nukkumaan yöt paremmin ja olemaan murehtimatta rahasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 049
Mitähän tässä nyt tekisi? Ylimääräiset asuntolainan poismaksuun, rahastoihin vai sijoitusasunnon omarahoitusosuuteen?

Asuntosijoittaminen on jostain syystä alkanut kiinnostamaan, mutta eipä sekään ole oikotie onneen.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
154
Mitähän tässä nyt tekisi? Ylimääräiset asuntolainan poismaksuun, rahastoihin vai sijoitusasunnon omarahoitusosuuteen?

Asuntosijoittaminen on jostain syystä alkanut kiinnostamaan, mutta eipä sekään ole oikotie onneen.
Et varmasti ole yksin kyseisen kysymyksen kanssa tässä hetkessä. Itse pohdin pari vuotta sitten jotta mitä nyt kun asunnon myytyä olin velaton. Tein päätöksen ja tässä ollaan nyt. Saman kysymyksen äärellä

(Tosin ei mitään hinkua asuntosijoittamiseen)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 200
Olen pohtinut miten nuo rahat sitten otetaan lopuksi ulos? 50, 60, 70, ei koskaan-vuotiaana. Käytetäänkö eläkkeelle päästessä tuota firen kuuluisaa 4-5% vuodessa potista ja eletään samallalain kuin nyt vai otetaanko koko potti ja laitetaan ranttaliksi?

Siinä mielessä ymmärrän noita, jotka haluavat mielummin käyttää rahaa nuorena kokemuksiin, elämyksiin yms ja ei odottaa tuonne eläkepäiville jos niitä koskaan tulee. Itse elän jotain välimuotoa, palkasta lähtee siivu osakkeisiin ja keventää stressiä mahd työttömyyden uhkasta yms. Mutta itsellä ei ainakaan tietoa mitä tuolla potilla loppuviimeksi tulen tekemään tai mitenkä sen ottaisi ulos.
Kun itse ole töissä sellaisella alalla ja sellaisella palkalla että sanonta "ei näistä hommista eläkkeelle jäädä" niin oma tavoite on se, että kun eläkkeelle jää niin on sen verran varallisuutta että voi elää edes normaalisti ja pitää talonsa jne.
Ja nyt kun on vanha koira taloudessa niin matkustelu ja lomailu on aika nihkeää niin tarkoitus olis että kun koirasta aika jättää niin sitten voisi vähän lomailla ja käydä ulkomailla sun muuta mukavaa. Siihen saakka laitetaan omarahat poikimaan ja kun mahdollisuus tulee lomailla niin lomaillaan.
Plus toki onhan elämä huolettomampaa kun ei tarvitse pelätä että jos lomautetaan tai tulee kenkää niin koko korttitalo romahtaa vaan voi jatkaa melko lailla normaalia elämää.

Eli sijoitan vähän niinkuin vanhuuden varalle mutta en kuitenkaan koska tarkoitus on kyllä rahaa käyttääkkin ja olishan se mukava kun vois osingoilla hoitaa lomailut "ilmaiseksi".
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 958
Tää oli katsomisen arvoinen video mielestäni. Liittyy ketjuun löyhästi (säästäminen/henkilökohtainen taloudenpito/vero-optimointi):



Miettinyt joskus perehtyä aiheeseen voisko firman perustamisella ja sijoitustoiminnan tekemisellä sen sisällä saada verotuksellista hyötyä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
529
Palkkatulojen maksimointiin ei ole omat rahkeet riittäneet, niin olen mielenrauhan vuoksi siirtynyt osinkolappujen ostoon. Suurena syynä juuri em. "mielenrauha ja turva" ja kuukausittainen extra-tulovirta. Tarkoitus olisi, että joka vuosi nousisi. Tää vuosi menee kyllä edellisen yli eli tavoitteessa ollaan :) Kuvassa omien osinkojen kehitys. EDIT: salkkukin näköjään kivasti ATH tänään
1725012294879.png
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 739
Asuntosijoittaminen on jostain syystä alkanut kiinnostamaan, mutta eipä sekään ole oikotie onneen.
Nykyisessä korkoympäristössä tuntuu että aika paljon heikkenee tuotot kun asuntosijoittaminen on lähtökohtaisesti aika vahvasti lainapohjaista veivaamista.

Mulla ei kyllä riittäisi aika tai energia tuossa hommassa jos vuokralaisten kanssa tulee ongelmia tai saa olla jatkuvasti etsimässä uusia. Sopii varmaan hyvin ihmisille joilla on intoa rempata asuntoja ja parantaa kannattavuutta sitä kautta sijoittamalla omaa aikaa rahan lisäksi.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 744
Miettinyt joskus perehtyä aiheeseen voisko firman perustamisella ja sijoitustoiminnan tekemisellä sen sisällä saada verotuksellista hyötyä.
Samaa miettinyt joskus itsekkin. Aina olen tullut siihen lopputulokseen, että voisi saada hyötyä, mutta sen verran tuosta seuraa kuluja verrattuna yksityishenkilönä sijoittamiseen, että ei ihan pikkusummilla kannata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 200
Vähän aiheen sivusta mutta onko missään ollut viimeaikaisia kuulumisia siitä sijoittajapariskunnasta jonka perheenpää oli joku judolääkärialfa?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
529
Samaa miettinyt joskus itsekkin. Aina olen tullut siihen lopputulokseen, että voisi saada hyötyä, mutta sen verran tuosta seuraa kuluja verrattuna yksityishenkilönä sijoittamiseen, että ei ihan pikkusummilla kannata.
Sijoitustiedon foorumilla on aiheesta aika kattava keskustelu/ohjeistus. Tulin siihen lopputulokseen joskus itse, että tuosta alkaa olla jotain järkevää hyötyä kun salkku on 200 000€+
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 715
Mitähän tässä nyt tekisi? Ylimääräiset asuntolainan poismaksuun, rahastoihin vai sijoitusasunnon omarahoitusosuuteen?

Asuntosijoittaminen on jostain syystä alkanut kiinnostamaan, mutta eipä sekään ole oikotie onneen.
Jos pääsisin vuoteen 2022 uudestaan niin löisin itseäni kovaa kun sain innostuksen asuntosijoittajamisesta. Oli uudiskohde yksiö Jyväskylästä ns hyvään hintaan rakennusaikana. Rakennus valmistui, vuokralaisen löytymiseen meni muutama kk. Vuokralainen kahden ekan kuukauden jälkeen jätti maksamatta vuokrat ja koko häätöprosessi ruljanssi kesti 5kk, jolloin sain viimein hänet ulos talosta. Ulosottoon homma meni, mutta eipä oo rahoja näkynyt ja koska kaveri on todettu varattomaksi niin ei tule ikinä näkymäänkään. Saan uusia tuon parinvuoden välein ja siitä menee kuluja jokunen kymppi silloin...

Kesti taas 2-3kk löytää vuokralainen ja nyt on vuokranmaksut onnistuneet oikein hyvin tämän puolen vuoden aikana. Tosin vuokralla kattaa nippa nappa lainankorot ja hoitovastikkeen. Rahoitusvastike ja lainanlyhennys jää minulle. Asunnon laitoin myyntiin, ollut tammikuusta asti n 20t edullisemmin kuin sen ostin. Ei mee kaupaksi. Onneksi on sijoituksia ja palkkatulot kattavat noita kuluja. Jos vuokralainen vielä lähtee niin montaa kuukauta en kestä etten sitten tyhjennä salkkua ja maksa pankkilainan pois... pitkäjänteistä hommaa asuntosijoittajaminen toki on, mutta itselle tuon kokemuksen jälkeen liian stressavaa. Jospa tää tarina hillitsisi asuntosijoittamisen aloittamista. Kasvukeskuksissa ja halutuilla alueilla homma voi toimiakin, tosin asunnot hemmetisti kalliimpiakin.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
788
Täällä myös yksi tällainen välimallin sijoittaja. En näe järkeä nyt ruuhkavuosina tinkiä elämästä jotta eläkkeelle jäädessä olisi paksu pussi sijoituksia. En haaveile varhaisesta eläkkeestä vaan pyrin rakentamaan työuraa niin että nautin työstäni. Satsaan elintapoihin jotta tärkein pääoma eli terveys ja toimintakyky kestäisi pitkään.
Tällä hetkellä ikää vajaa 40, nettotulot vaimon kanssa yhteensä n 9500e/kk josta elämiseen 7-8k ja loput säästöön (sijoituksiin/ ylimääräisiin lainanlyhennyksiin). Lainoja lyhennetään nyt hyvällä vauhdilla. Sijoitussalkku kuusinumeroinen mutta alkaa ykkösellä. Jos paska iskee tuulettimeen ja työura katkeaa etuajassa tms niin sitten myydään kämppä pois ja aloitetaan vaikka tämä FIRE eläkepäiviä odotellessa.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 747
Täällä myös yksi tällainen välimallin sijoittaja. En näe järkeä nyt ruuhkavuosina tinkiä elämästä jotta eläkkeelle jäädessä olisi paksu pussi sijoituksia. En haaveile varhaisesta eläkkeestä vaan pyrin rakentamaan työuraa niin että nautin työstäni. Satsaan elintapoihin jotta tärkein pääoma eli terveys ja toimintakyky kestäisi pitkään.
Tällä hetkellä ikää vajaa 40, nettotulot vaimon kanssa yhteensä n 9500e/kk josta elämiseen 7-8k ja loput säästöön (sijoituksiin/ ylimääräisiin lainanlyhennyksiin). Lainoja lyhennetään nyt hyvällä vauhdilla. Sijoitussalkku kuusinumeroinen mutta alkaa ykkösellä. Jos paska iskee tuulettimeen ja työura katkeaa etuajassa tms niin sitten myydään kämppä pois ja aloitetaan vaikka tämä FIRE eläkepäiviä odotellessa.
No on teillä ainakin kulutus karannut aika isoksi. Toki ymmärrän, että kun tulot lisääntyy niin kulutuskin sitä myöte nousee jos ei tarkkana ole. Onneksi jotain sentään jää säästöönkin. Ehkä tuota kulupuolta tarkastelemalla voisi ilman elämänlaadun karsimista jäädä helposti 1000€ enemmän kuukausittain säästöön.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
5 172
Tällä hetkellä ikää vajaa 40, nettotulot vaimon kanssa yhteensä n 9500e/kk josta elämiseen 7-8k ja loput säästöön (sijoituksiin/ ylimääräisiin lainanlyhennyksiin). Lainoja lyhennetään nyt hyvällä vauhdilla. Sijoitussalkku kuusinumeroinen mutta alkaa ykkösellä. Jos paska iskee tuulettimeen ja työura katkeaa etuajassa tms niin sitten myydään kämppä pois ja aloitetaan vaikka tämä FIRE eläkepäiviä odotellessa.
No jos teillä menee luokkaa pari tonnia kuussa säästöön, niin sehän on jo oikein hyvin... Vaikka toki noilla kuluilla todennäköisesti saisi optimoitua melko paljon, mutta se on omia valintoja.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 336
Mitähän tässä nyt tekisi? Ylimääräiset asuntolainan poismaksuun, rahastoihin vai sijoitusasunnon omarahoitusosuuteen?

Asuntosijoittaminen on jostain syystä alkanut kiinnostamaan, mutta eipä sekään ole oikotie onneen.
Jos et tiedä tarkkaan mihin haluat ylimääräiset laittaa niin miksei sitten laita kaikkien kesken "tasan"? Tämä tasaa myös mahdollisia riskejä tulevaisuudessa. Itse ainakin sijoitan säännöllisesti joka kuukausi tietyn summan rahaa ja sitten vuosittain tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan, jos vain talous antaa periksi. Ei nuo siis ole toisiaan poissulkevia asioita. Ehkä joku näistä valinnoista voi pelkän taloudellisen mittarin osalta olla parempi kuin toinen, mutta tulevaisuutta on edelleen hankala ennustaa ja esim. lainattomuus tuo toisenlaista mielenrauhaa kuin sijoituksissa makaavat eurot.

Esim. vuoden alussa tehtiin isompi kertalyhennys omaan asuntolainaan ja tällä viikolla toinen lyhennys (yhteensä noin 30%:a lainapääomasta) ja silti sijoitukset rullaa taustalla. Ehkä ei järkevintä, koska lainakorot ovat laskussa ja sijoitukset edelleen tuottaneet todella hyvin vuosittain. Minulla on kuitenkin erillinen sijoitusstrategia, josta yritän pitää kiinni siihen asti, kunnes olen velaton ja sen jälkeen voi miettiä uudestaan voiko sijoitussummia muuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 200
Itse mielummin sijoitan kuin maksan lainaa koska jos paska osuu tuulettimeen on mukavempi että on rahaa muuallakin kuin seinissä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 435
Nordnetissä saa salkun tuottohistorian graafina, mutta voiko samanlaisen historian saada salkun arvolle? Se on mielestäni oleellisempi kuin tuotto.
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
18
Hei!

Miten kannattaisi lähtee sijoittamaan vaikka nordnetin tai op:n kautta jos olisi 15000-20000e sijoitettavaa? Tarttisin oikeasti nyt selitä kuin selittäisit lapselle opastuksen…Pitkäaikainen sijoitus olisi varmana ensimmäinen vaihtoehto.

Mitä kannattaisi ostaa ja miten? Voisiko joku vaikka käydä kanssani yksitellen läpi. Kiitokset jo etukäteen.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
5 172
Hei!

Miten kannattaisi lähtee sijoittamaan vaikka nordnetin tai op:n kautta jos olisi 15000-20000e sijoitettavaa? Tarttisin oikeasti nyt selitä kuin selittäisit lapselle opastuksen…Pitkäaikainen sijoitus olisi varmana ensimmäinen vaihtoehto.

Mitä kannattaisi ostaa ja miten? Voisiko joku vaikka käydä kanssani yksitellen läpi. Kiitokset jo etukäteen.
Pienikuluiset indeksi-ETF:t on varmaan paras vaihtoehto. Osa johonkin maailma-indeksiin ja osa esim. S&P 500 -indeksiin.

ETF siis on rahasto, jota voi ostaa pörssissä kuin osaketta. Se siis ei ole sidottu tiettyyn pankkiin, ja niissä on yleensä matalammat kulut.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
251 326
Viestejä
4 374 041
Jäsenet
72 769
Uusin jäsen
magge47

Hinta.fi

Ylös Bottom