Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 405
Miksi pitäisi potkia tuo triidi erikseen henkiin? Viimeisin viesti sinne tullut 7 vuotta sitten. Viestejä muutenkin on luokkaa pari kymmentä.

Kyllä kultaan sijoittaminen mahtuu tähän siinä missä muutkin sijoituskeskustelu.
Mitä väliä sillä on milloin säie on tehty jos aiheesta halutaan keskustella. Parempi siellä on jatkaa kultaan sijoittamisessa kuin tässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 018
Mä en itse ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi kultaan sijoittamisessa/säästämisessä siihen pitäisi suhtautua aina maailmanloppuskenaario mielessä. Ihan validia on sijoittaa kultaan jonkun ETC/ETF:n kautta. Joo, se ei ehkä toimi kun tulee ydintalvi, mutta mitä helvetin väliä kun mikään muukaan ei toimi ja henki luultavasti mennyt. Se voi silti olla perusteltu parkkipaikka rahoille osana salkkua. Menettää sen ydintuhoedun, mutta saa kaiken muun kultaan liittyvän hyödyn. Ja fyysiseen kultaan sillä on paljon kiistattomia etuja: ei samanlaisia spreadin aiheuttamia tappioita, ei tarvetta säilyttää kultaa itse tai hankkia kassakaappia kolikoille/harkoille, ei tarvetta vakuuttaa kultaa ja maksaa vakuutuksesta, ei toimituskuluja jne. Toki osa näistä kuluista on leivottu ETC:n hintaan, mutta skaalaetu on melkoinen vs. jokainen kolikonostaja tekee kaiken itse.

Mulla ei ole kultaa ja olen asiaa aina välillä miettinyt. Mutta vituttaa ajatus jostain fyysisistä kolikoista, joita pitää säilytellä ja "vahtia".

Mutta kultaa ei kannata pitää vaihtoehtona osakkeille. Vaan enemmän vaihtoehtona rahatalletuksille. Tai sitten varautumisena maailmanloppuun joka on vähän oma asiansa.

(Sinänsä käy tämä ketju tai toinen ketju. Aiemmin sijoituskullasta on juteltu täällä useaan otteeseen. Omasta mielestä mahtuu tännekin, ei tuki muuta keskustelua.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 527
Mitä väliä sillä on milloin säie on tehty jos aiheesta halutaan keskustella. Parempi siellä on jatkaa kultaan sijoittamisessa kuin tässä.
Monella foorumilla on kielto nostaa vuosia vanhoja triidejä ylös.

Tehdäänkö hopeasta myös oma ketju tai futuureista?

ETF:sitä on puhuttu tässä triidissä sivukaupalla eikä niille ole omaa triidiä. Vähän voi käyttää maalaisjärkeä. Ei siitä kullasta ole tulossa niin paljon keskusteltavaa etteikö se mahtuisi tänne siinä missä on ennenkin mahtunut.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 702
Monella foorumilla on kielto nostaa vuosia vanhoja triidejä ylös.

Tehdäänkö hopeasta myös oma ketju tai futuureista?

ETF:sitä on puhuttu tässä triidissä sivukaupalla eikä niille ole omaa triidiä. Vähän voi käyttää maalaisjärkeä. Ei siitä kullasta ole tulossa niin paljon keskusteltavaa etteikö se mahtuisi tänne siinä missä on ennenkin mahtunut.
Pienenä pilkunnysväyksenä ETF:t on mukana ihan tämän threadin otsikossa :)
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 224
Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää, että kuinkakohan paljon AI kannattelee myös nVidian pelipuolta... :hmm:
Veikkaan, että aika paljon. Samaan liittynee läppärit dgpu:lla. Työkoneiksi menee dgpu läppäriä. Nvidialla leijonanosa läppäreistä missä erillinen gpu. Jos saa arvata ja tämä lienee väärä ketju niin huhuttu 512bit blackwell peligpu lienee suurimmalta osin AI/Pro visualisaatio tuote ja pelaajat sivuosuma. Tuosta sais tehtyä 96GB muistiversion. Jos nvidia laittaa siihen nvlinkin niin sais tuplakortin 192GB muistilla. Isomuistisia sais myytyä pro korttina ja konesalikorttina huimalla hinnalla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 224
Jos tämä mahdollinen kauhuskenaario toteutuu on paras vetää rahat kaikista osakkeista heti kultaan. Vaikuttaa välittömästi globaalliin talouteen rankalla kädellä.
Itse ajattelen, että jos tuohon skenaarioon uskoo, niin kannattaa toki vaihtaa osakkeet heti kultaan ja tuon toteuduttua sitten takaisin osakkeisiin. Toki löytynee joitain osakkeita, joita syytä välttää.
Intel ja samsung tehtaat ei ole taiwanissa. Veikkaan että intel&samsung kurssit pamahtas suoraan taivaaseen jos tsmc:n tehtaat tuhoutuisivat

Noiden skenaarioiden vuoksihan tehtaita rakennetaan jenkkeihin, eurooppaan jne: https://www.nytimes.com/2024/04/08/us/politics/tsmc-taiwan-chips-grants.html
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 505
Intel ja samsung tehtaat ei ole taiwanissa. Veikkaan että intel&samsung kurssit pamahtas suoraan taivaaseen jos tsmc:n tehtaat tuhoutuisivat
Ei tietenkään suoraan vaikuta noiden yritysten tehtaiden toimintaan mutta kyllä tuossa maailmantilanteessa ihan kaikki osakkeet laskisivat. Myös defence sektori.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 224
Ei tietenkään suoraan vaikuta noiden yritysten tehtaiden toimintaan mutta kyllä tuossa maailmantilanteessa ihan kaikki osakkeet laskisivat. Myös defence sektori.
Väittäisin, että jos ja kun kiina hyökkäisi taiwaniin ja joko kiina tai itsetuhomekanismi tuhoaisi taiwanin tehtaat niin jäljelle jääneet samsungin ja intelin tehtaat olisivat kultaakin arvokkaampia. Samoin ne tsmc:n tehtaat mitkä ovat taiwanin ulkopuolella arvokkaita. Tuo mahdollistaisi sen, että samsung ja intel vois hinnoitella ihan miten haluavat piirit ja kysyntä ylittäisi moninkertaisesti tarjonnan. Uusia tehtaitakaan ei kovin nopealla tahdilla rakenneta kun asml:n laitteet on pullonkaula. Valotuslaitteita ei saada rakennettua merkittävästi enempää kuin tänään vaikka kuinka tunkisi rahaa hollantiin.

Tämä kirja on todella hyvä tuosta aiheesta. 5/5, suosittelen
Global Policy evaluated Chip War as potentially the most comprehensive book on the microchip industry's geopolitics so far. The review acknowledged Miller's wide-ranging coverage, from the industry's modest origins in Silicon Valley to its current state of "weaponized interdependence", concentrated primarily near the Taiwan Strait.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 505
Hyvä vinkki. Pitääkin ostaa toi kirja Kindleen.

Ei niistä pelkistä piireistä tosin ole paljon apua jos muut Kiinasta tulevat tuotteet ovat jumissa. Vaikea uskoa että ”normaalit” valtiot jatkaisivat kauppaa jos Kiina hyökkää Taiwaniin. Sama tilanne kuin nyt Venäjän kanssa. Toisaalta päästäisiin kerralla eroon Kiina-riippuuvudesta mutta se kirpaisee kyllä aika kovaa.

Kiina on ostanut paljon kultaa viime aikoina mitä pidän hieman huolestuttavana.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
556
Kertokaa nyt mistä joku tietää teidän kotona olevasta kullasta, jos ette sitä lähibaarissa tai kaupassa huuda?
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 400
Kertokaa nyt mistä joku tietää teidän kotona olevasta kullasta, jos ette sitä lähibaarissa tai kaupassa huuda?
Tuo riippuu varmaan pitkälti siitä, miten sitä kultaa on ostanut. Ja siitä ketä kämpässä pyörii. Mutta tämä keskustelu ei taida oikein liittyä ketjun aiheeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 159
Asuntomurrot tehdään yleensä tietämättä mitä siellä kämpässä on. Niitä tehdään vuositasolla luokkaa 3000 ja kun maassa on karkeasti 3 miljoonaa, niin puhdas riski on 0.1% per vuosi.

Sen lisäksi kulta ”tuhoutuu” (osittain) myös esim. Tulipalossa tai muussa vastaavassa kun sinetit palavat / kuluvat ja sen jälkeen se muuttuu romukullaksi, jonka arvo on huomattavasti alhaisempi kuin joku UBS:n sinetöidyn kultalaatan arvo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Onkos muilla tullut vastaan nordeassa että osingot ei saavuta tiliä? O:n toukokuun osinko ei edelleenkään näy tilillä. Seeking alphan mukaan maksupäivä 15.5. mutta edellinen O:n osinko on tullut 18.4.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 702
Onkos muilla tullut vastaan nordeassa että osingot ei saavuta tiliä? O:n toukokuun osinko ei edelleenkään näy tilillä. Seeking alphan mukaan maksupäivä 15.5. mutta edellinen O:n osinko on tullut 18.4.
Kannattaa pistää viestiä. On noissa joskus ollut omalla kohdallanikin ongelmia, vaikka suurimman osan ajasta kaikki on tullut ok.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
478
Onkos muilla tullut vastaan nordeassa että osingot ei saavuta tiliä? O:n toukokuun osinko ei edelleenkään näy tilillä. Seeking alphan mukaan maksupäivä 15.5. mutta edellinen O:n osinko on tullut 18.4.
Itse olen huomannut että jotkin Pohjois-Amerikkalaiset osingot voivat olla tilillä lähes kuukauden myöhässä. Tämä siis Nordnetin kautta. Itse odottelisin ainakin kuukauden verran maksupäivästä eteenpäin ennen toimenpiteitä.
 
Liittynyt
31.01.2018
Viestejä
25
Onkos muilla tullut vastaan nordeassa että osingot ei saavuta tiliä? O:n toukokuun osinko ei edelleenkään näy tilillä. Seeking alphan mukaan maksupäivä 15.5. mutta edellinen O:n osinko on tullut 18.4.
Tähän mennessä itselle tulleet kaikki US-osingot aika lailla ajoissa Nordeaan mutta tosiaan O kiertää nyt jossakin pidemmän kaavan mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 018
Tähän mennessä itselle tulleet kaikki US-osingot aika lailla ajoissa Nordeaan mutta tosiaan O kiertää nyt jossakin pidemmän kaavan mukaan.
Tämä on myös pieni mutta ehkä jollekin oleellinen etu kun käyttää kunnon ulkomaista välittäjää, joka ei käytä muita välittäjiä/säilyttäjiä. Interactive Brokersilla ulkomaisten osingot tulevat mielestäni ihan ajallaan. Tai ainakin O:n osalta osinko tuli 15.5. kuten pitikin. Tuskin jollain muutaman päivän viiveella on mitään käytännön merkitystä yleensä. Mutta jos yli viikon viivästyy säännöllisesti niin onhan se vähän ikävää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Tämä on myös pieni mutta ehkä jollekin oleellinen etu kun käyttää kunnon ulkomaista välittäjää, joka ei käytä muita välittäjiä/säilyttäjiä. Interactive Brokersilla ulkomaisten osingot tulevat mielestäni ihan ajallaan. Tai ainakin O:n osalta osinko tuli 15.5. kuten pitikin. Tuskin jollain muutaman päivän viiveella on mitään käytännön merkitystä yleensä. Mutta jos yli viikon viivästyy säännöllisesti niin onhan se vähän ikävää.
Omalta osalta ainakin tämä taitaa olla ensimmäinen kerta. O:ta ei nyt hirveän montaa vuotta ole salkussa ollut, joten en tiedä onko O:lla joskus ennen ollut vastaavaa. Muut osinkoset kyllä aina löytäneet perille. Toisaalta en noita nyt ihan päivittäin seuraa joten joskus joku voi olla tullut huomaamatta myöhässä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 224
Omalta osalta ainakin tämä taitaa olla ensimmäinen kerta. O:ta ei nyt hirveän montaa vuotta ole salkussa ollut, joten en tiedä onko O:lla joskus ennen ollut vastaavaa. Muut osinkoset kyllä aina löytäneet perille. Toisaalta en noita nyt ihan päivittäin seuraa joten joskus joku voi olla tullut huomaamatta myöhässä.
Mulle on tullut O:n osingot normaaliin tapaan oikeana päivänä tilille. Eiköhän tossa ole vikaa palveluntarjoajan päässä eikä O:n suunnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 018
Omalta osalta ainakin tämä taitaa olla ensimmäinen kerta. O:ta ei nyt hirveän montaa vuotta ole salkussa ollut, joten en tiedä onko O:lla joskus ennen ollut vastaavaa. Muut osinkoset kyllä aina löytäneet perille. Toisaalta en noita nyt ihan päivittäin seuraa joten joskus joku voi olla tullut huomaamatta myöhässä.
Joo, en mä O:sta tiedä. Mutta aika usein saa lukea suomalaisista välittäjistä ja myöhässä olevista jenkkiosingoista. En osaa sanoa, onko näille ongelmille joku yhteinen nimittäjä (sama välittäjä, sama alivälittäjä tms.).
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 768
Nordnetilla tuli Saksalaiset osingot muutaman päivän viiveellä, eli kaippa se on normaalia.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 702
Itse olen huomannut että jotkin Pohjois-Amerikkalaiset osingot voivat olla tilillä lähes kuukauden myöhässä. Tämä siis Nordnetin kautta. Itse odottelisin ainakin kuukauden verran maksupäivästä eteenpäin ennen toimenpiteitä.
Nordnet oli noiden ulkomaan osinkojen osalta kyllä harvinaisen surkea. Tosin nyt en ole käyttänyt Nordnetiä enää useampaan vuoteen. Huomattavasti useammin osingot hukassa tai jossain kiertoteillä aikoinaan kuin mitä Nordean kanssa. Plussaa tosin siitä, että ne sai valuuttatilille.

Omalta osalta ainakin tämä taitaa olla ensimmäinen kerta. O:ta ei nyt hirveän montaa vuotta ole salkussa ollut, joten en tiedä onko O:lla joskus ennen ollut vastaavaa. Muut osinkoset kyllä aina löytäneet perille. Toisaalta en noita nyt ihan päivittäin seuraa joten joskus joku voi olla tullut huomaamatta myöhässä.
Yleensä nuo ulkomaan osingot tulevat viimeistään parin päivän sisällä Nordealla. Itselläni ei ole O:ta, mutta yksi toinen jenkkifirma maksoi samana päivänä osingot ja ne on kyllä tullut ihan normaalisti Nordealla perille eli joku häikkä nyt O:n kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
207
Hei, oisikohan täällä joku osannut vastata näihin?

Minulla on arvopaperisijoituksia Nordnetissä. Tähän liittyen kaksi kysymystä:

1) Sanotaan, että haluan muuttaa kahta eri arvopaperia käteiseksi. Toinen niistä on kokonaisuutena tappiolla, eli sen myymisestä tulisi vissiinkin luovutustappiota, ja toinen voitolla, eli myisin sitä luovutusvoitolla. Miten saan kätevimmin selville, millaisessa suhteessa näitä pitäisi myydä niin, että luovutustappion suuruus tulisi yhtä suureksi luovutusvoiton kanssa, mikä voisi olla verojen kannalta minulle järkevintä?

2) Onko jotain helppoa tapaa selvittää, että jos myisin nyt Nordnetin arvopaperini, mikä olisi luovutusvoiton tai -tappion määrä kokonaisuudessaan?

Näihin on ehkä helpotkin temput (?), mutta en ainakaan äkkiseltään itse hiffaa.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 316
Nordnet oli noiden ulkomaan osinkojen osalta kyllä harvinaisen surkea. Tosin nyt en ole käyttänyt Nordnetiä enää useampaan vuoteen. Huomattavasti useammin osingot hukassa tai jossain kiertoteillä aikoinaan kuin mitä Nordean kanssa. Plussaa tosin siitä, että ne sai valuuttatilille.
Nordeassa ei kanadalaiset osingot tulleet verosopimuksen mukaisesti koska eivät olleet viitsineet identifioida alivälittäjälleen minkä maan verosopimuksella saadut osingot pitäisi käsitellä.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 702
Nordeassa ei kanadalaiset osingot tulleet verosopimuksen mukaisesti koska eivät olleet viitsineet identifioida alivälittäjälleen minkä maan verosopimuksella saadut osingot pitäisi käsitellä.
Jep, tuon takia ei kanadalaisia osakkeita Nordeassa olekaan :) Tosin nykyään ostan kaikki Pohjois-Amerikan markkinoiden osakkeet IB:lle, että uusia omistuksia ei ole enää tullut Nordeaankaan. Jos siirto olisi helpompaa, niin siirtäisin nuo nykyiset Nordeasta IB:lle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 018
Jep, tuon takia ei kanadalaisia osakkeita Nordeassa olekaan :) Tosin nykyään ostan kaikki Pohjois-Amerikan markkinoiden osakkeet IB:lle, että uusia omistuksia ei ole enää tullut Nordeaankaan. Jos siirto olisi helpompaa, niin siirtäisin nuo nykyiset Nordeasta IB:lle.
IB:llä USA:n ja Kanadan lähdeverot ovat menneet oikein. Mutta Ruotsin osalta taidettiin pidättää enemmän kuin verosopimuksessa lukee, vaikka Nordnetin kautta menevät oikein. Ainakin joskus oli näin, en ole asiaa viime aikoina tarkistanut. Irlanninkin kanssa oli jotain häikkää mutta en muista tähän hätään millaista.

Tylsää että herran vuonna 2024 (ainakin näennäisen) yksinkertainen asia kuin oikean lähdeveron pidättäminen on niin saakelin vaikeaa ja sen onnistuminen vaihtelee tilanteen mukaan. Itse ostelen pohjoismaat Nordnetiin ja muut sitten IB:hen.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 702
IB:llä USA:n ja Kanadan lähdeverot ovat menneet oikein. Mutta Ruotsin osalta taidettiin pidättää enemmän kuin verosopimuksessa lukee, vaikka Nordnetin kautta menevät oikein. Ainakin joskus oli näin, en ole asiaa viime aikoina tarkistanut. Irlanninkin kanssa oli jotain häikkää mutta en muista tähän hätään millaista.

Tylsää että herran vuonna 2024 (ainakin näennäisen) yksinkertainen asia kuin oikean lähdeveron pidättäminen on niin saakelin vaikeaa ja sen onnistuminen vaihtelee tilanteen mukaan. Itse ostelen pohjoismaat Nordnetiin ja muut sitten IB:hen.
Päälle vielä se, että osa maista pidättää ihan tarkoituksella ylimääräistä veroa ja niitä pitäisi hakea itse takaisin ts. ei ole kiinni säilyttäjästä. Parannusta kaipaisi kyllä tuo systeemi.

Itselläni on nyt Nordeassa kaikki eurooppalaiset (plus vanhoja jenkkiomistuksia) ja IB:ssä sitten muut.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 316
Päälle vielä se, että osa maista pidättää ihan tarkoituksella ylimääräistä veroa ja niitä pitäisi hakea itse takaisin ts. ei ole kiinni säilyttäjästä. Parannusta kaipaisi kyllä tuo systeemi.

Itselläni on nyt Nordeassa kaikki eurooppalaiset (plus vanhoja jenkkiomistuksia) ja IB:ssä sitten muut.
ja voi hakea takaisin vain kirjeitse lähetettävällä lomakkeella...
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
731
Onko techiläisillä kokemuksia/tietoa sisaruksen lapselle rahasto/indeksisalkun avaamisesta ja pyörittämisestä?

Sisarukselle olisi tämän vuoden tulossa jälkikasvua ja ajattelin, että enona olisi kiva perustaa hänelle salkku, jonka luovuttaisi vasta aikuisiällä.

Mietin, että sopiva ikä sen salkun luovuttamiselle hänelle olisi noin ~25v, jolloin se järki on tullut mukaan eikä se nuoruuden harkitsemattomuus olisi ajamassa salkkua nolliin.

Taustalla on ne kokemukset joita olen kuullut tapauksista, joissa kaveri/tuttu on saanut juuri 18-vuotiaana perinnön/lapsilisät/vanhemmilta osakesalkun tai vastaavan. Tuloksena on monella ollut melkoisen railakkaat pari vuotta, sekä tyhjentynyt säästötili/myydyt osakkeet.

Toki lahjaverohan tulee päälle yli 4999€/3v lahjoista.

Mietin melko pieniä summia. Minimissään se 15€ on matalakuluisiin rahastoihin/indekseihin. Tilanteesta ja ajasta riippuen sitä sijoittaisi siihen sen summan, joka ei tuntuisi kummoisesti taloudessani. Mikäli jättää muutamat bisset kauppaan, niin niistä saa jo helposti 20-30€/kk sivuun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 527
Onko techiläisillä kokemuksia/tietoa sisaruksen lapselle rahasto/indeksisalkun avaamisesta ja pyörittämisestä?

Sisarukselle olisi tämän vuoden tulossa jälkikasvua ja ajattelin, että enona olisi kiva perustaa hänelle salkku, jonka luovuttaisi vasta aikuisiällä.

Mietin, että sopiva ikä sen salkun luovuttamiselle hänelle olisi noin ~25v, jolloin se järki on tullut mukaan eikä se nuoruuden harkitsemattomuus olisi ajamassa salkkua nolliin.

Taustalla on ne kokemukset joita olen kuullut tapauksista, joissa kaveri/tuttu on saanut juuri 18-vuotiaana perinnön/lapsilisät/vanhemmilta osakesalkun tai vastaavan. Tuloksena on monella ollut melkoisen railakkaat pari vuotta, sekä tyhjentynyt säästötili/myydyt osakkeet.

Toki lahjaverohan tulee päälle yli 4999€/3v lahjoista.

Mietin melko pieniä summia. Minimissään se 15€ on matalakuluisiin rahastoihin/indekseihin. Tilanteesta ja ajasta riippuen sitä sijoittaisi siihen sen summan, joka ei tuntuisi kummoisesti taloudessani. Mikäli jättää muutamat bisset kauppaan, niin niistä saa jo helposti 20-30€/kk sivuun
Jos 25v raja niin omiin nimiin ja annat lahjaksi silloin. Ei taida muuten onnistua. Sitten vaan toivoo ettei ole tuottanut tarpeeksi tai jos on niin antaa 3v pätkissä.

Itse pyysin siskoa avaamaan muksulle nordnettiin ja siirtelen sitten sinne lahjarahoja. Pyysin jakelmaan sitä kanssa kaikille sukulaisille. Ja jotta homma olis simppeli niin maailma indeksiä ohjasin tankkaamaan.

Jos hassaa 18v niin siinäpähän ei ole systeri onnistunut kasvatuksessa ja juniorin ekoja oppirahoja...
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 316
No itse ostin ja tein kaikkea ei sijoitusmielessä järkevää kun sain 18 vuotiaana mulle säästetyt rahat. Mitään en kadu.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 736
Kaverini veti 30-vuotiaana parissa vuodessa kohtuullisen kokoisen perinnön matalaksi. Sanoi jotain tyyliin etta en voi ymmartaa milta tuntuu kun on 20 tonnia pankkitililla. Se mika itseani siina oikein varsinaisesti vitutti oli etta kaveri olisi voinut auto tai asuntolainojaan lyhentaa silla perinnolla niin kaikki olisi ikaankuin jaanyt talteen.

Jos siskon likoille jotain 18 vuotiaana antaisin niin tukisin oman asunnon ostamisessa.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
731
Kaverini veti 30-vuotiaana parissa vuodessa kohtuullisen kokoisen perinnön matalaksi. Sanoi jotain tyyliin etta en voi ymmartaa milta tuntuu kun on 20 tonnia pankkitililla. Se mika itseani siina oikein varsinaisesti vitutti oli etta kaveri olisi voinut auto tai asuntolainojaan lyhentaa silla perinnolla niin kaikki olisi ikaankuin jaanyt talteen.

Jos siskon likoille jotain 18 vuotiaana antaisin niin tukisin oman asunnon ostamisessa.
Ehkä tuossa voisi olla myös ratkaisuna se, että antaa haltuun pienen osuuden sillointällöin, jolloin se yllättävä isopotti ei sekoita pakkaa överisti :think:

No itse ostin ja tein kaikkea ei sijoitusmielessä järkevää kun sain 18 vuotiaana mulle säästetyt rahat. Mitään en kadu.
Itselläni tuolloin 18vuotiaana ei ollut mitään muuta, kuin neuvot elämään. Ei sitä rahaa silloin pahemmin ollut, mutten jäänyt mielestäni oikein mistään paitsi.

Jos 25v raja niin omiin nimiin ja annat lahjaksi silloin. Ei taida muuten onnistua. Sitten vaan toivoo ettei ole tuottanut tarpeeksi tai jos on niin antaa 3v pätkissä.

Itse pyysin siskoa avaamaan muksulle nordnettiin ja siirtelen sitten sinne lahjarahoja. Pyysin jakelmaan sitä kanssa kaikille sukulaisille. Ja jotta homma olis simppeli niin maailma indeksiä ohjasin tankkaamaan.

Jos hassaa 18v niin siinäpähän ei ole systeri onnistunut kasvatuksessa ja juniorin ekoja oppirahoja...
Ainakin mitä siskoa tietää, niin hän koko sisarusparven täyspäisin. Hän on sijoitellut myöskin omia palkkatulojaan ja olen suht luottavainen, että hän hallitsee nuo taloushommat mainiosti, kunhan sitten mukelo ottaa vinkit vastaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
626
Jos avaat rahaston sisaren lapselle, se siirtyy omistajalleen sinä päivänä kun hän täyttää 18 vuotta ja sinun oma pääsy rahastoon päättyy.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 505
Aamulla tuli uutisissa että eläkeyhtiötkin voivat vetäytyä Helsingin pörssistä. Ei varmaan kannata muutamaan vuoteen sitten sinne rahojansa laittaa. Itsellä ei onneksi ole kuin Cityconia. Siitäkin voisi luopua kun ei mitenkään hyvin mene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 756
Jos avaat rahaston sisaren lapselle, se siirtyy omistajalleen sinä päivänä kun hän täyttää 18 vuotta ja sinun oma pääsy rahastoon päättyy.
Sanoisin että avaaminen toisen lapselle ei onnistu missään tapauksessa ilman valtakirjoja lapsen vanhemmilta. Ja kun tili on saatu auki niin seuraava ongelma on tilin hallinnointi, lapsen holhoaja (huoltajat) on vastuussa lapsen rahojen hallinnoinnista (holhoustoimilaki) niin yhtäkkiä en keksi että miten jonkun yksittäisen varallisuuserän osalta sen voisi luovuttaa jollekin muulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 527
Aamulla tuli uutisissa että eläkeyhtiötkin voivat vetäytyä Helsingin pörssistä. Ei varmaan kannata muutamaan vuoteen sitten sinne rahojansa laittaa. Itsellä ei onneksi ole kuin Cityconia. Siitäkin voisi luopua kun ei mitenkään hyvin mene.
Joo oli eilen Hesarissa maksumuurin takana

”Tuoton vaatimus on kova ja velvollisuus tuoton hankkimisesta on kirjattu lakiin. Eläkeyhtiöillä on vastuu saada rahastoiduille varoille tuottoa, jotta tulevat eläkkeet saadaan turvattua mahdollisimman pitkälle”, Murto sanoo.

Hän muistuttaa, että jos eläkeyhtiöt eivät saa tarpeeksi hyvää tuottoa, joudutaan nostamaan eläkemaksuja tai eläkeikää. Sellaisesta ei ole sovittu.

”Johtopäätösten aika ei ole vielä nyt. Mutta jos ilmenee, että suomalaisosakkeiden heikko tuotto on pitkäaikainen ongelma, niin eläkesijoittajien on pakko reagoida tavalla tai toisella”, Murto sanoo.


Onneksi itse en ole koskaan ollut Suomi osakkeista kiinnostunut muuten kuin pikavoittoja listauksissa.

Nähnyt aina tuon maa riskin liian isona kun töissä ja asuu Suomessa niin todennäköisesti jos Suomi dyykkaa niin mullakin voi mennä päin vittua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 185
Mulla olisi osakesäästötili (pelkästään suomiosakkeita) vähän yli 30 % plussalla (helppo laskea todellinen tuotto kun ei ole tehnyt nostoja, siirretty summa vs. nykyarvo). Sen verran itseäkin kyllästyttää että mietin kaiken myymistä ja verojen maksamista, vai uskaltaisiko pitää osinkojen toivossa kasvamassa...
 

Liverbox2.0

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2024
Viestejä
46
Mulla olisi osakesäästötili (pelkästään suomiosakkeita) vähän yli 30 % plussalla (helppo laskea todellinen tuotto kun ei ole tehnyt nostoja, siirretty summa vs. nykyarvo). Sen verran itseäkin kyllästyttää että mietin kaiken myymistä ja verojen maksamista, vai uskaltaisiko pitää osinkojen toivossa kasvamassa...
Miksi tili pitää sulkea? Eikö pelkkä myyminen riitä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 185
Miksi tili pitää sulkea? Eikö pelkkä myyminen riitä?
Tuotto-odotus jää heikohkoksi kun jättää rahat makaamaan nollakorkoiselle tilille. Ajattelin siis että sijoitan summan jonnekin muualle jos noista luovun, eikä osakesäästötilille ole järkeä ostaa juuri muuta kuin kotimaisia osinko-osakkeita...
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 873
Sanoisin että avaaminen toisen lapselle ei onnistu missään tapauksessa ilman valtakirjoja lapsen vanhemmilta. Ja kun tili on saatu auki niin seuraava ongelma on tilin hallinnointi, lapsen holhoaja (huoltajat) on vastuussa lapsen rahojen hallinnoinnista (holhoustoimilaki) niin yhtäkkiä en keksi että miten jonkun yksittäisen varallisuuserän osalta sen voisi luovuttaa jollekin muulle.
Sen paremmin asiasta tietämättä just käytiin rahapodissa näitä asioita läpi tällä viikolla ja ihan kun siellä olisi tosiaan puhuttu että setäkik tms voi hallinnoida tiliä.

En ikävä kyllä kännykällä löydä timestamppia, mut täss nyt kuitenkin linkki videoon jos joku haluaa vilkaista:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 756
Sen paremmin asiasta tietämättä just käytiin rahapodissa näitä asioita läpi tällä viikolla ja ihan kun siellä olisi tosiaan puhuttu että setäkik tms voi hallinnoida tiliä.

En ikävä kyllä kännykällä löydä timestamppia, mut täss nyt kuitenkin linkki videoon jos joku haluaa vilkaista:
kohdassa 20:45 mainitaan sekunnin verran "vaari", 28:09 sanotaan että valtakirjalla voi järjestää. NN näkökulmasta varmasti näin eli sinne voidaan käyttöoikeus antaa jollekin muulle, mutta kuka siitä toiminnasta viime kädessä vastaa siinä tapauksessa?

Edunvalvoja (eli huoltajat) on vastuussa lapsen varojen hallinnoimisesta/sijoittamisesta niin ei sitä "vaarille" nähdäkseni lain puitteissa voi delegoida ilman että vaari haetaan edunvalvojaksi noiden osakesijoitusten osalta. Kaipa NN:n kautta voi sijoittaa myös ei ETA maihin joihin ei taas saa sijoittaa ilman DVV:n erillistä lupaa per transaktio, tästäkin on edunvalvoja vastuussa. Lisäksi lapsella on pitkä oliko se peräti 5v kanneaika edunvalvojan toimista (edunvalvoja on taloudellisessa vastuussa), tämäkin nähdäkseni realisoituu jos on vedetty all in GME to the moon ja tuhottu varallisuus siinä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 736
Tekisi mieli kirjoitella noista sisarusten lasten tukemisista mutta kaikki olisi veronkiertoa johonka kuitenkin verottajan olisi vaikea päästä kiinni niin antaa olla. Mutta jokainen voi pohtia millä tavalla tukea nuorta vastaamaan maailman kovuuteen ilman että siirtää tilille rahaa.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 823
Mietin, että sopiva ikä sen salkun luovuttamiselle hänelle olisi noin ~25v, jolloin se järki on tullut mukaan eikä se nuoruuden harkitsemattomuus olisi ajamassa salkkua nolliin.

Taustalla on ne kokemukset joita olen kuullut tapauksista, joissa kaveri/tuttu on saanut juuri 18-vuotiaana perinnön/lapsilisät/vanhemmilta osakesalkun tai vastaavan. Tuloksena on monella ollut melkoisen railakkaat pari vuotta, sekä tyhjentynyt säästötili/myydyt osakkeet.
Tuo riippuu todella paljon ihmisestä ja siitä, kuinka impulsiivinen luonne on. Oikeastaan ikä on siinä enemmän toissijainen juttu, vaikka toki impulsiivisuus lievenee jonkin verran iän myötä.

Impulsiivisuus taitaa kuitenkin periytyä jossain määrin, eli jos sisko ja hänen mies on viilipyttyjä niin todennäköisesti poikakaan ei lähde rai rai -linjalle täytettyään 18 vuotta.

Kaverini veti 30-vuotiaana parissa vuodessa kohtuullisen kokoisen perinnön matalaksi. Sanoi jotain tyyliin etta en voi ymmartaa milta tuntuu kun on 20 tonnia pankkitililla. Se mika itseani siina oikein varsinaisesti vitutti oli etta kaveri olisi voinut auto tai asuntolainojaan lyhentaa silla perinnolla niin kaikki olisi ikaankuin jaanyt talteen.

Jos siskon likoille jotain 18 vuotiaana antaisin niin tukisin oman asunnon ostamisessa.
Itse en kyllä tajua miksi sen pitäisi tuntua mitenkään ihmeelliseltä, toisaalta en ole ihmisiä joilla raha polttelee taskussa... paremminkin niin päin että jos käyttää rahoja kustannustehokkaasti, niin ei tarvi sykkiä paskaduuneissa opintojen ojella. :smoke:
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 554
Onko techiläisillä kokemuksia/tietoa sisaruksen lapselle rahasto/indeksisalkun avaamisesta ja pyörittämisestä?

Sisarukselle olisi tämän vuoden tulossa jälkikasvua ja ajattelin, että enona olisi kiva perustaa hänelle salkku, jonka luovuttaisi vasta aikuisiällä.

Mietin, että sopiva ikä sen salkun luovuttamiselle hänelle olisi noin ~25v, jolloin se järki on tullut mukaan eikä se nuoruuden harkitsemattomuus olisi ajamassa salkkua nolliin.

Taustalla on ne kokemukset joita olen kuullut tapauksista, joissa kaveri/tuttu on saanut juuri 18-vuotiaana perinnön/lapsilisät/vanhemmilta osakesalkun tai vastaavan. Tuloksena on monella ollut melkoisen railakkaat pari vuotta, sekä tyhjentynyt säästötili/myydyt osakkeet.

Toki lahjaverohan tulee päälle yli 4999€/3v lahjoista.

Mietin melko pieniä summia. Minimissään se 15€ on matalakuluisiin rahastoihin/indekseihin. Tilanteesta ja ajasta riippuen sitä sijoittaisi siihen sen summan, joka ei tuntuisi kummoisesti taloudessani. Mikäli jättää muutamat bisset kauppaan, niin niistä saa jo helposti 20-30€/kk sivuun
Seligson voisi olla hyvä vaihtoehto tähän. Vaatii lapsen vanhemmilta salkun avaamisen mutta sen jälkeen rahat saa menemään salkkuun suoraan tilisiirrolla eikä vaada mitään muuta ylläpitoa. Ei merkintäkuluja suurimpaan osaan rahastoja ja minimisijoitus taitaa olla 10€ luokkaa.

Salkku siirtyy lapselle hänen täytettyään 18 vuotta.

Itse olen omille lapsille laittanut tuonne Global Top25 Brands -rahastoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 018
Sanoi jotain tyyliin etta en voi ymmartaa milta tuntuu kun on 20 tonnia pankkitililla.
Toi ajattelumalli on kyllä todella paha este vaurastumiselle. Jos haluaa vaurastua, ei varallisuuden kasvun pitäisi juuri näkyä kulutustottumuksissa. Jos 20k ilmestyminen tilille aiheuttaa välittömän tuhlauskohtauksen, niin voi sanoa hyvästit vaurastumiselle. Eli vähintäänkin pääoman ei pitäisi antaa kutistua kulutuksen takia. Jos osa pääoman tuotosta menee kulutukseen, niin se ei ole vielä iso ongelma. Mutta jos syö sen tuottavan lehmän, niin homma tyssää kyllä siihen. Eli jonkinlainen taloudellinen itsehillintä on kyllä tarpeen jos haluaa sijoittamalla vaurastua.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 823
Toi ajattelumalli on kyllä todella paha este vaurastumiselle. Jos haluaa vaurastua, ei varallisuuden kasvun pitäisi juuri näkyä kulutustottumuksissa. Jos 20k ilmestyminen tilille aiheuttaa välittömän tuhlauskohtauksen, niin voi sanoa hyvästit vaurastumiselle. Eli vähintäänkin pääoman ei pitäisi antaa kutistua kulutuksen takia. Jos osa pääoman tuotosta menee kulutukseen, niin se ei ole vielä iso ongelma. Mutta jos syö sen tuottavan lehmän, niin homma tyssää kyllä siihen. Eli jonkinlainen taloudellinen itsehillintä on kyllä tarpeen jos haluaa sijoittamalla vaurastua.
...ja tässä taitaa olla suurin syy siihen, miksi suomalaiset on kansana niin persaukisia. :smoke:
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
352
Tekisi mieli kirjoitella noista sisarusten lasten tukemisista mutta kaikki olisi veronkiertoa johonka kuitenkin verottajan olisi vaikea päästä kiinni niin antaa olla. Mutta jokainen voi pohtia millä tavalla tukea nuorta vastaamaan maailman kovuuteen ilman että siirtää tilille rahaa.
Veronkierto ei ole pakollista. Elatuslahjasta ei tarvitse maksaa lahjaveroa.


"Lahjaveroa ei tarvitse maksaa siitä, että maksaa toisen puolesta päivittäisiä elämisen kuluja, opiskelumaksuja tai muita kasvatus-, koulutus- tai elatusmenoja. Voit siis maksaa toisen puolesta esimerkiksi vuokran, sähkön, koulukirjat tai ruokaostokset. Tällaisesta lahjoituksesta ei tarvitse maksaa lahjaveroa, jos lahjansaaja ei voi käyttää lahjaa muuhun tarkoitukseen. Käytännössä sinun pitää maksaa laskut tai kulut suoraan esimerkiksi vuokranantajalle tai ruokakauppaan. "
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 248
No itse ostin ja tein kaikkea ei sijoitusmielessä järkevää kun sain 18 vuotiaana mulle säästetyt rahat. Mitään en kadu.
Nuoruutta ja aikaa ei saa ikinä takaisin. On kädessä sitten 10:n tai 10000:n euron kello niin molemmat näyttää samaa aikaa. Nuorena, jos säästää kaikessa eikä tee niitä asioita, joita silloin haluaisi tehdä vain säästämisen takia niin se varmasti harmittaa myöhemmin.

Minusta älyttömän varauden tavoittelu ei ole tärkeää elämässä, mutta onnellisuuden tavoittelu on sitäkin tärkeämpää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 758
Viestejä
4 278 488
Jäsenet
71 530
Uusin jäsen
NYK013

Hinta.fi

Ylös Bottom