Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Vielä mielenkiintoisempaa on se miten tuuheita arvostuskertoimia nähdään varsinkin defensiivisissä/käteisvirtaa luovissa osakkeissa nyt kun vaihtoehtoiset sijoituskohteet, varsinkin korot, on painettu negatiivisiksi / negatiivisille tuotto-odotuksille.
Mitä meinasit tehdä kun huomaat istuvasti valtavasti plussalla olevien PE 50 lappujen kanssa? Myyt ja jäät odottelemaan ostopaikkoja vai holdaat vaan paremman ostettavan puutteessa?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
Niin, että niitä jenkki-ETF:iä ei voi muutenkaan ostaa kiitos EU:n.

Tai no, kai se on mahdollista että siellä joitain on mihin löytyy tarvittavat selitteet Suomen kielillä. Niistä en osaa sanoa koskeeko tarjous.
Äh joo eli nää S&P500:t sun muuthan on tosiaan Saksan pörssistä... vaikka sisältö miten viittais rapakon taakse... totta. Kiitos myös @Zigh vastauksesta.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Nordnetin osakkeet lähti 106sek hintaan pikavoitolla pois, samoin 40€ ostetut nesteen osakkeet 58,1€...
Ei riitä usko tämän mielettömän nousun jatkumiseen joten yli puolet salkusta nyt käteisenä uusia sijoituksia/ostopaikkoja odotellessa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
401k salkku kääntynyt vuoden aikana reilun 12% plussan puolelle. Pohjat oli reilun -30%. Melkoinen vuosi, hyvin on tosin hermot kestäneet ja suunnitelmat pitäneet. Vähän on tullut mitään myytyä tänä vuonna. Tuntui kyllä pahalta maaliskuussa, kun ei tiennyt miten alas syöksytään. Oli iso riski, että just väärään aikaan olisi lähtenyt myymään salkkua tyhjemmäksi.

1606319722673.png
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
255
Mitä meinasit tehdä kun huomaat istuvasti valtavasti plussalla olevien PE 50 lappujen kanssa? Myyt ja jäät odottelemaan ostopaikkoja vai holdaat vaan paremman ostettavan puutteessa?
Mitä todennäköisemmin buy and hold jatkuu. Alkaa suurin osa lapuista olla niin paljon plussalla, että tarvitaan jo todella reilu kyykky, että pääsisi myynneistä hyötymään. Myös vaihtoehtoiset sijoituskohteet tarjoavat nollatuottoa, joten vaikea nähdä että "kupla" puhkeaisi ihan heti. Korot (esim. US 30-y) ovat kuitenkin olleet laskutrendissä viimeiset 40 vuotta. Tärkeimpänä pointtina sijoitan vain hyvin tuottavaan yritystoimintaan, joten tuottoa kyllä tulee pitkällä aikavälillä vaikka arvostuskertoimet korjaisivatkin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 367
Onko muut missään vaiheessa pysähtyneet ajattelemaan, että mihin tarkoitukseen tässä säästetään? Minäkin säästän ihan tarkoituksenomaisesti, melkein ihan harrastuksena. Samalla tinkaan erilaisista ostoksista, kun saan melkein enemmän mielihyvää laittamalla sen rahan säästöön, kuin mikä menisi vaikka uuteen televisioon.

Mutta mihin minä tarkalleen säästän? Pahan päivän varalle? Aikaiselle eläkkeelle? Varsinaiselle eläkkeelle? Vähän jopa kuumottaa, että raaskiiko noita säästöjä ikinä oikeasti myydä, vai haaliiko vaan euroja loppu elämänsä eikä koskaan osaa niitä lopulta käyttää.

Kaveri on toista maata - säästöjä on sen verran että selviää aina seuraavaan palkkapäivään, ostelee uudet pelit ja vehkeet ja ottaa osamaksujakin. Sivusta seurattuna välillä ihan kadehtii, kun toinen tanssii veitsenterällä rahan riittämisen kanssa, mutta samalla sitä huoletta tuhlaten. On uudet telkkarit, pleikat ja älykellot. Autoakin vaihtelee väliajoin. Eikä sillä missään vaiheessa ole talous keikahtanut, vaan osaa tuon tanssinsa varsin hyvin.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
185
Onko muut missään vaiheessa pysähtyneet ajattelemaan, että mihin tarkoitukseen tässä säästetään? Minäkin säästän ihan tarkoituksenomaisesti, melkein ihan harrastuksena. Samalla tinkaan erilaisista ostoksista, kun saan melkein enemmän mielihyvää laittamalla sen rahan säästöön, kuin mikä menisi vaikka uuteen televisioon.

Mutta mihin minä tarkalleen säästän? Pahan päivän varalle? Aikaiselle eläkkeelle? Varsinaiselle eläkkeelle? Vähän jopa kuumottaa, että raaskiiko noita säästöjä ikinä oikeasti myydä, vai haaliiko vaan euroja loppu elämänsä eikä koskaan osaa niitä lopulta käyttää.

Kaveri on toista maata - säästöjä on sen verran että selviää aina seuraavaan palkkapäivään, ostelee uudet pelit ja vehkeet ja ottaa osamaksujakin. Sivusta seurattuna välillä ihan kadehtii, kun toinen tanssii veitsenterällä rahan riittämisen kanssa, mutta samalla sitä huoletta tuhlaten. On uudet telkkarit, pleikat ja älykellot. Autoakin vaihtelee väliajoin. Eikä sillä missään vaiheessa ole talous keikahtanut, vaan osaa tuon tanssinsa varsin hyvin.
Yks haave/tavoite olis saada sellainen salkku, että vois elellä pelkillä osinkotuloilla tai ainakin himmailla työntekoa ja/tai tehdä mitä lystää. Ei tarttis edes myydä. Jos mulla olisi -Kartion- salkku niin voisin elellä jo oloneuvoksena. Henk. koht. en hirveästi välitä materiasta tietyn peruskynnyksen yli, mutta kyllähän paremmat elinolosuhteet on aina plussaa (raha lisää kummasti valinnanvaraa).
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 902
Mä ainakin laitan ylimääräiset säästöön. Puskuri käteistä, ja loput sinne missä eniten tuottaa.

Yritän nauttia tulojeni varoissa elämästä, eli syön hyvin, ostan perheelle mitä tarvitsevat nuukailematta, ajan uudella autolla jne. Velaksi en osta mitään muuta kuin ehkä kämpän, puskuri on puolen vuoden liksa.

Mulla on kavereita jotka pihistelee täysillä, toisia jotka törsäilee. Mun mielestä mä olen siltä väliltä, mutta kun saan pari tonnia kuussa säästöön tulevaisuutta varten niin en nyt heti tajua miksi pitäisi enempää kärvistellä.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 867
Mä ainakin laitan ylimääräiset säästöön. Puskuri käteistä, ja loput sinne missä eniten tuottaa.

Yritän nauttia tulojeni varoissa elämästä, eli syön hyvin, ostan perheelle mitä tarvitsevat nuukailematta, ajan uudella autolla jne. Velaksi en osta mitään muuta kuin ehkä kämpän, puskuri on puolen vuoden liksa.

Mulla on kavereita jotka pihistelee täysillä, toisia jotka törsäilee. Mun mielestä mä olen siltä väliltä, mutta kun saan pari tonnia kuussa säästöön tulevaisuutta varten niin en nyt heti tajua miksi pitäisi enempää kärvistellä.
Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että meitä on monia(valtaosa) jotka saa yleensä edes sen paritonnia kuussa käteen, ja siitä lähdetään maksamaan sitä elämistä, tuoretta asunto- ja autolainaa jne.

Tästä syystä minun kärvistely lienee vähän erilaista kuin sinulla :D Eikä sillä, olen tyytyväinen tilanteeseeni ja ylpeä teidän puolesta, kenellä tuohta jää myös käytettäväksi tai oikeasti sijoitettavaksi! Käytän silti itsekin mitä pystyn ja joka kuukausi yritän jonkin roposen saada silti sivuunkin. Tärkeintä minulle kuitenkin on, että velkaa ei tule lisää. Silloin koen olevani henkisesti jo voitolla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
No varmaan samasta syystä kun vakuutuksiakin otetaan. Koskaan ei tiiä mitä tapahtuu. Mä oon sen verran pienipalkkainen ja sitä ikäluokkaa että tuskin kannattaa paljon eläkkeestä haaveilla niin ainakin on sitten vähän myöhemmin jotain mitä käyttää. Enkä nyt tarkoita eläke ikää, vaan joskus vähän myöhemmin niin että voi elää normaalia elämää ilman että pitää vielä kultaisina vuosina huolehtia rahasta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Mitä nopeammin saan tarvittavan kassan kerättyä että pääsee aikaiseläkkeelle niin sitä parempi, eipä tarvii tehdä työtä pelkän rahan takia sen jälkeen tai ollenkaan jos niin haluaa.
Pienet on tulot mutta niin on kulutuskin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 902
Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että meitä on monia(valtaosa) jotka saa yleensä edes sen paritonnia kuussa käteen, ja siitä lähdetään maksamaan sitä elämistä, tuoretta asunto- ja autolainaa jne.

Tästä syystä minun kärvistely lienee vähän erilaista kuin sinulla :D Eikä sillä, olen tyytyväinen tilanteeseeni ja ylpeä teidän puolesta, kenellä tuohta jää myös käytettäväksi tai oikeasti sijoitettavaksi! Käytän silti itsekin mitä pystyn ja joka kuukausi yritän jonkin roposen saada silti sivuunkin. Tärkeintä minulle kuitenkin on, että velkaa ei tule lisää. Silloin koen olevani henkisesti jo voitolla
En mäkään aina paljoa ole tienannut. Jonkun aikaa sitten vielä tein toista työtä viikonloput (hyvä tapa saada rahaa jäämään sivuun on tehdä niin paljon töitä ettei ehdi sitä käyttää).

Mun kulutus ei periaatteessa ole kauheasti muuttunut noista ajoista, ostan parempaa ruokaa, auto on uus jne. Palkan noustessa enemmänkin jää vain enemmän säästöön, mutta jäi sitä silloinkin kun palkka oli alle 2k kuukaudessa.

Pointti enemmänkin oli että en (henkilökohtaisesti) näe pointtia liiassa nuukailussa, eikä välttämättä tarvitse olla suunnitelmaa säästääkseen.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
"Onko muut missään vaiheessa pysähtyneet ajattelemaan, että mihin tarkoitukseen tässä säästetään? "

Taloudellisen turvallisuuden vuoksi. Kun on muutaman vuodenkin vuositulot sijoituksissa, ei ahdista ostaa ylikallista asuntoa/autoa/lomareissua/mitävaan vaikka rahat lyhennyksiin riittäisi juuri ja juuri. Jos käy huonosti niin realisoi ostoksen ja kuittaa loppuvelan sijoituksista tai sitten sieltä voi ottaa rahaa taas lyhennyksiin ilman että elämänlaatu kärsii. Eli itselleni käytännössä ns. "puskuri" elämiseen. Ja säästäminen on ehkä hieman väärä sana koska mistään en ole tinkinyt vaan sijoitukset ovat peruskulutuksesta ylijäänyttä rahaa. Ennen koronaa tulot-menot oli hieman miinuksella jatkuvasti mutta nyt koronan vuoksi kun kaikki reissaaminen yms on jäänyt 0, kertyy tuonne reilusti rahaa taas puskuriksi joka kuukausi. Vielä kivempaa on, että sille maaliskuusta kerätylle puskurille on saanut vielä todella hyvän koron jota alkaa kuluttaa taas kun koronahuolet ja rajoitukset on ohitse.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Onko muut missään vaiheessa pysähtyneet ajattelemaan, että mihin tarkoitukseen tässä säästetään?
Itsellä on ikää alle 30, ja saman verran on prosenteissa luotto siihen että tulen ikinä saamaan mitään eläkettä.

Siihen sitä säästetään. Toki hätätapauksessa sieltä voi sitten nipistää johonkin muuhunkin, mutta ainakin nykyisillä korkotasoilla kannattaa käyttää lainat hyödyksi eikä tuhlata säästöjä.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Itsellä on ikää alle 30, ja saman verran on prosenteissa luotto siihen että tulen ikinä saamaan mitään eläkettä.

Siihen sitä säästetään. Toki hätätapauksessa sieltä voi sitten nipistää johonkin muuhunkin, mutta ainakin nykyisillä korkotasoilla kannattaa käyttää lainat hyödyksi eikä tuhlata säästöjä.
Vähän synkältähän nuo työeläkkeet tosiaan näyttää. Suomen systeemissä ne kun maksetaan lähinnä sen hetkisten työntekijöiden eläkemaksuista ja jokainen ikäluokka näyttää olevan ns. suuri ikäluokka ts. ikäluokat pienenevät koko ajan. Tämän lisäksi ulkomailta otetaan lisätyövoiman sijaan lähinnä lisää elätettäviä nykymenolla, kun pitäisi olla toisinpäin. Varmaan sieltä jotain eläkettä kuitenkin tulee olettaen, että täällä vielä joku töitä tekee sitten joskus tulevaisuudessakin, mutta eläkkeen koko onkin sitten iso kysymysmerkki.

Omat tavoitteet riippuvat vähän siitä miten sijoitukset sujuvat. Yhtenä tavoitteena olisi päästä koittamaan yrittää jotain omaa tekemistä, bisnes kuulostaa turhan hienolta ;) Nykyisellään rahaa menee sen verran paljon perheen menoihin ja säästöt suhteessa pienet, että ei uskalla palkkatöistä pompata pois. Mutta sitten, kun menot pienenevät, niin jos säästöjä ja paukkuja vielä riittää, voisi sitten kokeilla. Ja jos ei muuta, niin sitten aikaisemmin eläkkeelle riippuen siitä, miltä tulevan eläkkeen suuruus ja säästöt näyttävät siinä vaiheessa ts. kuinka aikaisin uskaltaa palkkahommat lopettaa tai siirtyä koittamaan jotain muita kuin palkkatöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.09.2017
Viestejä
71
Onko muut missään vaiheessa pysähtyneet ajattelemaan, että mihin tarkoitukseen tässä säästetään?
Lyhyesti sanottuna säästän, jotta saan vapauden. Kärjistetysti olen sitä mieltä, että jos elää vain palkkatulojen varassa ja lainojen lyhennykset painaa päälle, niin on "moderni orja". Toki tuokin on ok, jos vaan tykkää työstään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Väittäisin, että firettäminen on aika marginaali ilmiö mikä on saanut vaan palstatilaa. Onhan se melkein yhtä seksikkään kuuloista kuin lottovoittaja.

Moni voi teoriatasolla aloittaa, mutta niistäkin varmaan tippuu 90% heti kohta pian vuoden sisällä pois. Tuo 10% hyvä jos puolet niistäkään oikeasti hommassa onnistuu ja sitten, että nekin jotka tuossa pääsevät maaliin niin en usko, että vapaaherraksi niistä heittäydy juuri monikaan. Ovat silti jollain tasolla veronmaksajina mukana matkassa vaikkeivät tekisi enää kasista neljään hommia.

Eläkeongelma on kyllä ihan tosi ilman sitäkin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Väittäisin, että firettäminen on aika marginaali ilmiö mikä on saanut vaan palstatilaa. Onhan se melkein yhtä seksikkään kuuloista kuin lottovoittaja.

Moni voi teoriatasolla aloittaa, mutta niistäkin varmaan tippuu 90% heti kohta pian vuoden sisällä pois. Tuo 10% hyvä jos puolet niistäkään oikeasti hommassa onnistuu ja sitten, että nekin jotka tuossa pääsevät maaliin niin en usko, että vapaaherraksi niistä heittäydy juuri monikaan. Ovat silti jollain tasolla veronmaksajina mukana matkassa vaikkeivät tekisi enää kasista neljään hommia.

Eläkeongelma on kyllä ihan tosi ilman sitäkin.
No joo, onhan varsinainen firetys aika marginaalinen ilmiö. Mutta selvä muutos tässä on tapahtunut siinä, että nykyään nuori keskiluokka säästää ja sijoittaa mieluummin kuin hankkii kesämökin, veneen tai pramean auton.

Edit: Itsellä menee noin 50 % nettopalkasta säästöön osakerahastoihin. Joskus 15-20 vuotta sitten minua olisi pidetty outona.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Väittäisin, että firettäminen on aika marginaali ilmiö mikä on saanut vaan palstatilaa. Onhan se melkein yhtä seksikkään kuuloista kuin lottovoittaja.

Moni voi teoriatasolla aloittaa, mutta niistäkin varmaan tippuu 90% heti kohta pian vuoden sisällä pois. Tuo 10% hyvä jos puolet niistäkään oikeasti hommassa onnistuu ja sitten, että nekin jotka tuossa pääsevät maaliin niin en usko, että vapaaherraksi niistä heittäydy juuri monikaan. Ovat silti jollain tasolla veronmaksajina mukana matkassa vaikkeivät tekisi enää kasista neljään hommia.

Eläkeongelma on kyllä ihan tosi ilman sitäkin.
Joo, onhan tuo firettäminen käytännössä hankalaa, jos ei ole sitten joko sinkku isotuloinen tai sitten perhe, jossa molemmilla aikuisilla isot tulot tai ainakin toisella todella isot tulot.

Ei varmaan pitäisi edes mainita, mutta mitenkähän olisi eläkemaksujen maksaminen myös pääomatuloista jos osa porukasta tienaa elantonsa lähinnä sitä kautta :eek: Tosin siitä pitäisi sitten varmaan myös kertyä jotain "sijoittajan eläkettä" :D
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Ei varmaan pitäisi edes mainita, mutta mitenkähän olisi eläkemaksujen maksaminen myös pääomatuloista jos osa porukasta tienaa elantonsa lähinnä sitä kautta :eek: Tosin siitä pitäisi sitten varmaan myös kertyä jotain "sijoittajan eläkettä" :D
Eihän ne eläkemaksut kerry huonostikaan. Itselläni ikää reilut 40 vuotta ja kertynyt eläke noin 600 euroa kuussa maksettuani minimieläkemaksuja yrittäjänä. Takuueläkekin taitaa olla reilut 800 euroa. Silti näen järkevämmäksi sijoittaa rahat itse kuin eläkeyhtiön kautta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 902
Edit: Itsellä menee noin 50 % nettopalkasta säästöön osakerahastoihin. Joskus 15-20 vuotta sitten minua olisi pidetty outona.
Mä veikkaan että nytkin pidetään, jopa enemmän. Internetin myötä sä vaan löydät meitä muita yhtä outoja ja luot illuusion siitä että toi on yleistynyt (tuskin).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Eihän ne eläkemaksut kerry huonostikaan. Itselläni ikää reilut 40 vuotta ja kertynyt eläke noin 600 euroa kuussa maksettuani minimieläkemaksuja yrittäjänä. Takuueläkekin taitaa olla reilut 800 euroa. Silti näen järkevämmäksi sijoittaa rahat itse kuin eläkeyhtiön kautta.
Ihan muuten tiedoksi, että tuota yrittäjien maksamaa minimieläkettä luultavasti muutetaan tulevaisuudessa ja sitä tullaan seuraamaan, jotta jokainen yrittäjä maksaa järkevän määrän sitä eläkettä eikä pelkästään minimiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
No joo, onhan varsinainen firetys aika marginaalinen ilmiö. Mutta selvä muutos tässä on tapahtunut siinä, että nykyään nuori keskiluokka säästää ja sijoittaa mieluummin kuin hankkii kesämökin, veneen tai pramean auton.

Edit: Itsellä menee noin 50 % nettopalkasta säästöön osakerahastoihin. Joskus 15-20 vuotta sitten minua olisi pidetty outona.
Kyllähän se riippuu myös ihan helvetisti tuloista. Moni ei pysty vaikka haluaisi laittaa edes 10% tuloistaan sijoituksiin.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Näin kävi, cheers!

Onko ostohousuja huomiselle perjantaille (Kiitos tuoppi´!) Nordnetin jenkkitarjoukselle? Itse meinasin vain "lisäillä" aiempia omistuksia, en aloittaa uusia. Pfizerilta näköjään irronnut lopulta omistajille Viatris-lappuja, ehkä sitäkin siis, ainakin osinkotuottoa tälle povataan – ei niinkään kasvua.
Tämä minuakin kiinnostaisi. Onko ajatuksia mitä osakkeita jenkkimarkkinoilta kannattaisi nyt ostella :D
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Tuo on kyllä mielenkiintoinen tilanne, että jos oikeasti merkittävä määrä työikäisistä onnistuu firettämään itsensä reilustikin aiemmin eläkkeelle yhdistettynä huoltosuhteen kasvuun, niin ns. jo kertyneitä työeläkkeitä ei yhtäkkiä pystyttäisikään maksamaan, koska jo eläkkeellä olevat eivät ole ikinä niitä sinne säästäneet ja maksajia ei olisikaan enää työelämässä tarpeeksi. Puskureitahan nyt on koitettu kerätä näitä pieneneviä ikäluokkia varten, mutta sekin on jo vaatinut suhteettoman isot korotukset nykyisten palkansaajien eläkemaksuihin, kun nykyiset eläkeläiset maksoivat suhteessa ihan liian vähän. Niissä ei hirveästi ole varaa korottaa. Asuntovarallisuus tuo oman rikkansa soppaan, kun monella säästöt ovat lähinnä seinissä.

Lopputuloksessa pienimmistä eläkkeistä on hankala leikata, koska perusturva pitää maksaa, joten käytännössä tuo tarkoittaisi rankalla kädellä eläkkeiden yläpäästä leikkaamista. Tuonpa takia itseäkin mietityttää, koska sitä oikeasti voisi eläkkeelle jäädä aiemmin, vaikka jotain säästöjä saisikin kasaan. Tietty jos säästöt pystyy korvaamaan eläkkeen kokonaan, niin tilanne on toinen. Firettäjienkin laskut voi mennä yhtäkkiä uusiksi, jos ovat laskeneet perusturvaa suuremman työeläkkeen varaan.
No joo, onhan varsinainen firetys aika marginaalinen ilmiö. Mutta selvä muutos tässä on tapahtunut siinä, että nykyään nuori keskiluokka säästää ja sijoittaa mieluummin kuin hankkii kesämökin, veneen tai pramean auton.

Edit: Itsellä menee noin 50 % nettopalkasta säästöön osakerahastoihin. Joskus 15-20 vuotta sitten minua olisi pidetty outona.
Mä vähän veikkaan, että jossain vaiheessa tulee sellainen romahdus, joka pelottelee ison osan sijoittajista pois markkinoilta. Nyt on ollut niin pitkää nousukautta ja nousu on ollut erityiseen vahvaa niin, pörssistä on tullut monille sellainen mielikuva että tulee pelkästään voittoa ja ilmaista rahaa. Koronaromahduskin tarkoitti useimmille vaan lopulta tuottojen kasvua. Riskien otto on kasvanut, niin yritysten puolella kuin sijoittajien puolella. Jossain vaiheessa kuitenkin tulee sellainen romahdus, josta ei ihan heti toivutakkaan, sellainen jossa testataan myös vähän kokeneempien ja perillä olevimpien sijoittajien uskoa. Siinä vaiheessa markkinoilta poistuu paljon jengiä, osa pakotettuna kun riskit realisoituu ja osa pelkän pelon takia. Sitten osakesijoittamisen mielikuva muuttuu vuosiksi ja vuosikymmeniksi taas.

Ihan samanlaista yltiöoptimismia on ollut ennen aiempiakin romahduksia. Historia toistaa itseään, mutta koskaan kukaan ei halua sitä uskoa vaan luullaan että nyt asiat on jotenkin eri tavalla ja nousu jatkuu ikuisesti.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Kyllähän se riippuu myös ihan helvetisti tuloista. Moni ei pysty vaikka haluaisi laittaa edes 10% tuloistaan sijoituksiin.
Voisin sanoa myös, että onko sinkku vai parisuhteessa vaikka vuokra-asunnoissa.

Kallista on asua yksin.
Jep. Ja onko lapsia vai ei.
Tuloista riippuu, mutta puhuinkin keskiluokasta. Yksinasuminen on kallista. Lapsetkin ovat, mutta pienenä eivät ole kovin suuri lisämeno.

Itsellä bruttotulot ovat noin 50k vuodessa eli vain hieman keskimääräistä enemmän. Vaimo on ja kaksi lasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Mä vähän veikkaan, että jossain vaiheessa tulee sellainen romahdus, joka pelottelee ison osan sijoittajista pois markkinoilta. Nyt on ollut niin pitkää nousukautta ja nousu on ollut erityiseen vahvaa niin, pörssistä on tullut monille sellainen mielikuva että tulee pelkästään voittoa ja ilmaista rahaa. Koronaromahduskin tarkoitti useimmille vaan lopulta tuottojen kasvua. Riskien otto on kasvanut, niin yritysten puolella kuin sijoittajien puolella. Jossain vaiheessa kuitenkin tulee sellainen romahdus, josta ei ihan heti toivutakkaan, sellainen jossa testataan myös vähän kokeneempien ja perillä olevimpien sijoittajien uskoa. Siinä vaiheessa markkinoilta poistuu paljon jengiä, osa pakotettuna kun riskit realisoituu ja osa pelkän pelon takia. Sitten osakesijoittamisen mielikuva muuttuu vuosiksi ja vuosikymmeniksi taas.

Ihan samanlaista yltiöoptimismia on ollut ennen aiempiakin romahduksia. Historia toistaa itseään, mutta koskaan kukaan ei halua sitä uskoa vaan luullaan että nyt asiat on jotenkin eri tavalla ja nousu jatkuu ikuisesti.
Mutta eikö alkuvuoden romahduskin ole jo historiaa ja sieltäkin noustiin ennätysnopeesti :asif:
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Mutta eikö alkuvuoden romahduskin ole jo historiaa ja sieltäkin noustiin ennätysnopeesti :asif:
Koronadippihän oli tietääkseni historiallisen jyrkkä. Toisaalta lasku ei jatkunut kovin syvälle ja sieltä noustiin nopeasti, joten voidaan ehkä sanoa etteivät nuoret sijoittajat ole vielä kokeneet aitoa romahdusta. Mielipidekysymys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Koronadippihän oli tietääkseni historiallisen jyrkkä. Toisaalta lasku ei jatkunut kovin syvälle ja sieltä noustiin nopeasti, joten voidaan ehkä sanoa etteivät nuoret sijoittajat ole vielä kokeneet aitoa romahdusta. Mielipidekysymys.
Tai sitten talous on vaan oppinut että ei ole varaa romahduksiin. Raha kaikkea ylläpitää ja sillä asiat myös ratkeaa. Niinkuin nyt alkuvuonnakin. Ja todennäköisesti myös tulevaisuudessa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Ihan samanlaista yltiöoptimismia on ollut ennen aiempiakin romahduksia. Historia toistaa itseään, mutta koskaan kukaan ei halua sitä uskoa vaan luullaan että nyt asiat on jotenkin eri tavalla ja nousu jatkuu ikuisesti.
Niin, jos historiaa katsotaan niin jokaisen romahduksen jälkeen on noustu. En näe mitään syytä miksei nousua uusiin huippuihin tapahtuisi myös seuraavan romahduksen jälkeen. Nykyisen kaltaisella elvytyksellä raha pakkautuu arvopapereihin vaikka arvostuskertoimet huitelisi pilvissä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Mutta eikö alkuvuoden romahduskin ole jo historiaa ja sieltäkin noustiin ennätysnopeesti :asif:
Niin, jos historiaa katsotaan niin jokaisen romahduksen jälkeen on noustu. En näe mitään syytä miksei nousua tapahtuisi myös seuraavan romahduksen jälkeen.
Toipuminen oli niin nopeaa, että kovin pysyvää vaikutusta ei tullut. Toki varmaan tuossakin jäi muutama sijoittaja junasta pois. Useimmille tuo kuitenkin meinasi vain lisätuottoja. Sijoittajat kyllä keskimäärin tietävät, että dipit ovat ostopaikkoja, joten yksittäinen romahdus ei tuhoa uskoa ihan helposti.

Tuo mihin viittasin tulee olemaan luonteeltaan erilainen romahdus, josta ei heti toivuta. Ehkä silloinkin eka dippi voi olla useimmille vain paikka tehdä lisäsijoituksia, mutta jos niitä dippejä tuleekin useampi putkeen niin siinä alkaa kokeneemmaltakin kaverilta usko loppumaan. Enkä nyt sano, etteikö nousuun taas lähdettäisi jossain vaiheessa, varmasti lähdetään. Mutta ennen sitä on moni jo luovuttanut, ja sehän romahduksien "hyvä" puoli onkin että yltiöpäinen riskienotto vähenee ja todelliset menestyjät pääsevät tekemään kasvua.
Tai sitten talous on vaan oppinut että ei ole varaa romahduksiin. Raha kaikkea ylläpitää ja sillä asiat myös ratkeaa. Niinkuin nyt alkuvuonnakin. Ja todennäköisesti myös tulevaisuudessa.
Tää on just sitä uskoa, että nyt tällä kertaa asiat on toisin ja on keksitty miten saadaan kasvu jatkumaan loputtomasti. Todellisuudessa asia ei ihan niin ruusuisesti ole. Ehkä jopa toisinpäin, että nämä elvytykset vaan tekevät siitä tulevasta romahduksesta sitten suuremman.

Saatte toki elää yltiöoptimismissa jos haluatte. Itse kuitenkin yritän pitää mielessä, että ei näiden tuottojen jatkuminen ole mitenkään varmaa enkä varsinkaan pelaa sen varaan.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
320
Mä vähän veikkaan, että jossain vaiheessa tulee sellainen romahdus, joka pelottelee ison osan sijoittajista pois markkinoilta. Nyt on ollut niin pitkää nousukautta ja nousu on ollut erityiseen vahvaa niin, pörssistä on tullut monille sellainen mielikuva että tulee pelkästään voittoa ja ilmaista rahaa. Koronaromahduskin tarkoitti useimmille vaan lopulta tuottojen kasvua. Riskien otto on kasvanut, niin yritysten puolella kuin sijoittajien puolella. Jossain vaiheessa kuitenkin tulee sellainen romahdus, josta ei ihan heti toivutakkaan, sellainen jossa testataan myös vähän kokeneempien ja perillä olevimpien sijoittajien uskoa. Siinä vaiheessa markkinoilta poistuu paljon jengiä, osa pakotettuna kun riskit realisoituu ja osa pelkän pelon takia. Sitten osakesijoittamisen mielikuva muuttuu vuosiksi ja vuosikymmeniksi taas.

Ihan samanlaista yltiöoptimismia on ollut ennen aiempiakin romahduksia. Historia toistaa itseään, mutta koskaan kukaan ei halua sitä uskoa vaan luullaan että nyt asiat on jotenkin eri tavalla ja nousu jatkuu ikuisesti.
Koronadippihän oli tietääkseni historiallisen jyrkkä. Toisaalta lasku ei jatkunut kovin syvälle ja sieltä noustiin nopeasti, joten voidaan ehkä sanoa etteivät nuoret sijoittajat ole vielä kokeneet aitoa romahdusta. Mielipidekysymys.
Ei ainakaan ihan niin kovia laskuja ole kokeneet kuin mitä itse joskus juniorina (mistään mitään tietämättä ja selvittämättä), mietin että IT osakkeisiin kannattanee sijoittaa : ostin viisaana sijoituksena mm. Benefonia sopivasti vuonna 2000... :D Täytyy sanoa että säikähdin pois osakemarkkinoilta vuosikausiksi kun onnistuin haihduttamaan silloisesta (toki melko vähäisestä) aloituspääomastani 90-95 % :cigar:
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 902
Tai sitten talous on vaan oppinut että ei ole varaa romahduksiin. Raha kaikkea ylläpitää ja sillä asiat myös ratkeaa. Niinkuin nyt alkuvuonnakin. Ja todennäköisesti myös tulevaisuudessa.
Ennemmin toi on pelkoa siitä miten vapaat markkinat käytännössä reagoivat riskien realisoitumiseen.

Ei nyt olla maagisesti opittu välttämään romahduksia, vaan ollaan valmiita sosialisoimaan riskit ja tunkemaan keskuspankkien rahaa tukemaan yrityksiä.

Tämän myötä yritykset eivät enään pidä itse puskureita, ja ovat pitkälti hankkiutuneet eroon kiinteästä omaisuudestaan. Miksi varautua ongelmiin kun keskuspankit kuitenkin pelastavat.

Syy keskuspankkien sähellykseen on pelko siitä että koko finanssi-ala on niin sotkussa että seuraava lama on niin iso että se uhkaa yhteiskuntajärjestystä. Kukaan ei oikein uskalla selvittää mitä tapahtuu kun iso pankki kaatuu, ja pankit nauttivat tuon luomista mahdollisuuksista.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
516
Pörssin kuuluukin nousta ikuisesti, väliin otetaan vaan kuoppaa ja niiden koko vaihtelee. Ylöspäin on aina menty pitkässä juoksussa. Vai meinaattekko tällä panikoinnilla jotain "50% firmoista menee nurin" -monttua?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
No joo, onhan varsinainen firetys aika marginaalinen ilmiö. Mutta selvä muutos tässä on tapahtunut siinä, että nykyään nuori keskiluokka säästää ja sijoittaa mieluummin kuin hankkii kesämökin, veneen tai pramean auton.

Edit: Itsellä menee noin 50 % nettopalkasta säästöön osakerahastoihin. Joskus 15-20 vuotta sitten minua olisi pidetty outona.
Totta. Ja tämä on pelkästään positiivinen ilmiö, että kollektiivin sijaan ihmiset alkavat ottamaan omaa vastuuta tulevaisuudestaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Ennemmin toi on pelkoa siitä miten vapaat markkinat käytännössä reagoivat riskien realisoitumiseen.

Ei nyt olla maagisesti opittu välttämään romahduksia, vaan ollaan valmiita sosialisoimaan riskit ja tunkemaan keskuspankkien rahaa tukemaan yrityksiä.

Tämän myötä yritykset eivät enään pidä itse puskureita, ja ovat pitkälti hankkiutuneet eroon kiinteästä omaisuudestaan. Miksi varautua ongelmiin kun keskuspankit kuitenkin pelastavat.

Syy keskuspankkien sähellykseen on pelko siitä että koko finanssi-ala on niin sotkussa että seuraava lama on niin iso että se uhkaa yhteiskuntajärjestystä. Kukaan ei oikein uskalla selvittää mitä tapahtuu kun iso pankki kaatuu, ja pankit nauttivat tuon luomista mahdollisuuksista.
Juuri tätä mä tarkoitan. Ollaan siinä tilanteessa että kaikki on niin isoa että niitä EI VOI päästää kaatumaan ja tosiaan yrityksien kannattaa kaataa kaikki rahat samantien osakkaille koska kyllä aina jelpitään jos meinaa nurin mennä. Antaa muiden pelastaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Totta. Ja tämä on pelkästään positiivinen ilmiö, että kollektiivin sijaan ihmiset alkavat ottamaan omaa vastuuta tulevaisuudestaan.
Ennen se vaan oli yleensä niin että se oma asunto on se tulevaisuuden vara ja sitten voi vanhana asua itse maksetussa talossa suhteellisen edullisesti ilman yhteiskunan tukia. Nykyään taas toi oman kämpän hommaaminen vanhuuden varalta on vaan kokoajan vaikeampaa ja vanhuksillakaan ei ole enää varaa asua kun ei ole sitä omaa torppaa.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Väittäisin, että firettäminen on aika marginaali ilmiö mikä on saanut vaan palstatilaa. Onhan se melkein yhtä seksikkään kuuloista kuin lottovoittaja.

Moni voi teoriatasolla aloittaa, mutta niistäkin varmaan tippuu 90% heti kohta pian vuoden sisällä pois. Tuo 10% hyvä jos puolet niistäkään oikeasti hommassa onnistuu ja sitten, että nekin jotka tuossa pääsevät maaliin niin en usko, että vapaaherraksi niistä heittäydy juuri monikaan. Ovat silti jollain tasolla veronmaksajina mukana matkassa vaikkeivät tekisi enää kasista neljään hommia.

Eläkeongelma on kyllä ihan tosi ilman sitäkin.
Komppaan tätä vahvasti kokemukseen perustuen. Voin sanoa, että ei ole mitään syytä pelkoon siitä, että mikään merkittävä osa tämän asian harrastajista veisi homman loppuun asti. Moni aloittaa, ja lähes kaikkien kohdalla se muuttuu innon laannuttua vähän normaalia kovemmaksi pitkäaikaissäästämiseksi.

Näin FIREtyksen aloittaneena jo kauan ennen kuin siitä oli Suomessa mitään kuultukaan on tullut oikein hyvin selväksi, että voi se kyllä monella olla hetken tavoitteena, mutta häviävän pieni osa tuollaista oikeasti saavuttaa.

Itselläkin tilanne on vähän niin ja näin, vaikka kuluni ovat minimaaliset ja tulot suomalaisittain katsoen saatanan isot (ainakin muutaman vuoden).

Tälläkin reseptillä hommaan uppoaa vuosia vuosien perään (13 vuotta takana) ja se vaatii oikeasti suuret tulot sekä tiukan kulukontrollin. Sellaisia fakiireja ei kovin montaa ole, joka homman todellisuuden tajuttuaan sen loppuun asti vie, koska se vaatii myös aivan tietynlaisen, vähän sisäänpäin kääntyneen, yhteen asiaan pitkiä aikoja keskittymään pystyvän ja viivästettyyn nautintoon kykenevän luonteen.

Keskituloisen "nuorison" keskuudessa leviävä FIREtys on lähinnä omaan mahdottomuuteensa kuoleva ja tekohengitetyn talouskuplan muoti-ilmiö, joka ei voi jatkua kovin pitkään. Kepein mielin hommaan lähtevillä unelma kosahtaa siihen, kun seuraava talouskupru iskee.

Keskipalkkaisella muutenkin tähän projektiin uppoaa suurillakin säästöprosenteilla vähintään 20 vuotta, jos asiaa yhtään realistisesti katsoo.

Itse olin myös alussa aivan liian optimistinen sen suhteen, mikä summa tuohon riittää. Realistinen summa todelliseen "eläköitymiseen" nimittäin lähtee 500 000 eurosta ylöspäin.

Asia erikseen sitten median lemmikit, jotka aivan älyttömän mäihän kautta ovat miljoonansa tienanneet parissa vuodessa tai joiden kohdalla unohdetaan mainita, että "FIRE" on heidän kohdallaan helvetinmoisissa sijoituslainoissa tarpomista. Ensiksi mainitut voi laskea kahden käden sormin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Ennemmin toi on pelkoa siitä miten vapaat markkinat käytännössä reagoivat riskien realisoitumiseen.

Ei nyt olla maagisesti opittu välttämään romahduksia, vaan ollaan valmiita sosialisoimaan riskit ja tunkemaan keskuspankkien rahaa tukemaan yrityksiä.

Tämän myötä yritykset eivät enään pidä itse puskureita, ja ovat pitkälti hankkiutuneet eroon kiinteästä omaisuudestaan. Miksi varautua ongelmiin kun keskuspankit kuitenkin pelastavat.

Syy keskuspankkien sähellykseen on pelko siitä että koko finanssi-ala on niin sotkussa että seuraava lama on niin iso että se uhkaa yhteiskuntajärjestystä. Kukaan ei oikein uskalla selvittää mitä tapahtuu kun iso pankki kaatuu, ja pankit nauttivat tuon luomista mahdollisuuksista.
Ei kiinteä omaisuus katoa sillä mihinkään, että se siirretään kiinteistösijoitusyhtiölle joka vuokraa sen toimitilan takaisin. Ihan samalla tavalla se on edelleen kiinteää omaisuutta jonkun balance-sheetillä.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Asia erikseen sitten median lemmikit, jotka aivan älyttömän mäihän kautta ovat miljoonansa tienanneet parissa vuodessa tai joiden kohdalla unohdetaan mainita, että "FIRE" on heidän kohdallaan helvetinmoisissa sijoituslainoissa tarpomista. Ensiksi mainitut voi laskea kahden käden sormin.
Kuulostaa köyhien kateellisten vinkumiselta. Esimerkiksi Talouselämä listasi vasta 117 yrityskauppamiljonääriä viime vuodelta:
Listahan on oikeasti paljon pidempi, kaikkien tulot eivät julkisissa listoissa näy ja esimerkiksi liiketoimintakaupoissa rahat näkyvät yrityksen taseessa henkilöverotuksen sijaan. Väitätkö että nuo kaikki ovat rikastuneet "aivan älyttömän mäihän kautta"? Miksi sinä et ole rikastunut? Oletko tyhmä, saamaton vai sinulta vain puuttuu "aivan älytön mäihä"?

Sijoituslainassakaan ei tarvitse tarpoa, oikein käytettynä sillä saa lisätuottoa hyvin pienellä riskillä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Kuulostaa köyhien kateellisten vinkumiselta. Esimerkiksi Talouselämä listasi vasta 117 yrityskauppamiljonääriä viime vuodelta:
Listahan on oikeasti paljon pidempi, kaikkien tulot eivät julkisissa listoissa näy ja esimerkiksi liiketoimintakaupoissa rahat näkyvät yrityksen taseessa henkilöverotuksen sijaan. Väitätkö että nuo kaikki ovat rikastuneet "aivan älyttömän mäihän kautta"? Miksi sinä et ole rikastunut? Oletko tyhmä, saamaton vai sinulta vain puuttuu "aivan älytön mäihä"?

Sijoituslainassakaan ei tarvitse tarpoa, oikein käytettynä sillä saa lisätuottoa hyvin pienellä riskillä.
Sinäpäs ihmeellinen aasinsiltojen rakentelija olet, ja luetun ymmärtämisessäkin on pahasti häikkää. Jos ei konfliktia ole, niin sittenkö sitä lähdetään rakentamaan muuten vain?

Keskustelet muuta keskustelua kuin mihin minä viittasin. Nyt oli puhe ns. tavallisista keskituloisista pulliaisista, jotka palkastaan säästelevät, ei yrityskaupoilla rikastuneista.

Mutta jos nyt haluat kommentin yrittämisen riskeihin, niin kyllä, yrittämisessä rikastumiseen tarvitaan oikeasti myös sitä "älytöntä" mäihää bisnestajun ja alansa osaamisen lisäksi. Sinulla ilmeisesti vallitsee kovakin selviytymisharha yritystoiminnasta, jos kuvittelet, että kovinkin suuri osa yrittäjistä rikastuu. Todellisuus on aivan toisinpäin tilastojen valossa.

Huono päivä vai muuten trollituulella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Kuulostaa köyhien kateellisten vinkumiselta. Esimerkiksi Talouselämä listasi vasta 117 yrityskauppamiljonääriä viime vuodelta:
Listahan on oikeasti paljon pidempi, kaikkien tulot eivät julkisissa listoissa näy ja esimerkiksi liiketoimintakaupoissa rahat näkyvät yrityksen taseessa henkilöverotuksen sijaan. Väitätkö että nuo kaikki ovat rikastuneet "aivan älyttömän mäihän kautta"? Miksi sinä et ole rikastunut? Oletko tyhmä, saamaton vai sinulta vain puuttuu "aivan älytön mäihä"?

Sijoituslainassakaan ei tarvitse tarpoa, oikein käytettynä sillä saa lisätuottoa hyvin pienellä riskillä.
Suurin osa yrityksistä ja liikeideoista epäonnistuu vähintään siinä määrin, ettei lopputuloksella ole juuri mitään muuta arvoa kuin sen firman perustajan (ja muiden palkollisten) työpanoksen arvo. Mikä ei tietty välttämättä ole huonosti, mutta äärimmäisen pieni osa tuotekehityksestä johtaa mihinkään sellaisiin tuotteisiin, että sillä olisi oikeasti myyntiarvoa missään määrin merkittävästi.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Komppaan tätä vahvasti kokemukseen perustuen. Voin sanoa, että ei ole mitään syytä pelkoon siitä, että mikään merkittävä osa tämän asian harrastajista veisi homman loppuun asti. Moni aloittaa, ja lähes kaikkien kohdalla se muuttuu innon laannuttua vähän normaalia kovemmaksi pitkäaikaissäästämiseksi.

Näin FIREtyksen aloittaneena jo kauan ennen kuin siitä oli Suomessa mitään kuultukaan on tullut oikein hyvin selväksi, että voi se kyllä monella olla hetken tavoitteena, mutta häviävän pieni osa tuollaista oikeasti saavuttaa.

Itselläkin tilanne on vähän niin ja näin, vaikka kuluni ovat minimaaliset ja tulot suomalaisittain katsoen saatanan isot (ainakin muutaman vuoden).

Tälläkin reseptillä hommaan uppoaa vuosia vuosien perään (13 vuotta takana) ja se vaatii oikeasti suuret tulot sekä tiukan kulukontrollin. Sellaisia fakiireja ei kovin montaa ole, joka homman todellisuuden tajuttuaan sen loppuun asti vie, koska se vaatii myös aivan tietynlaisen, vähän sisäänpäin kääntyneen, yhteen asiaan pitkiä aikoja keskittymään pystyvän ja viivästettyyn nautintoon kykenevän luonteen.

Keskituloisen "nuorison" keskuudessa leviävä FIREtys on lähinnä omaan mahdottomuuteensa kuoleva ja tekohengitetyn talouskuplan muoti-ilmiö, joka ei voi jatkua kovin pitkään. Kepein mielin hommaan lähtevillä unelma kosahtaa siihen, kun seuraava talouskupru iskee.

Keskipalkkaisella muutenkin tähän projektiin uppoaa suurillakin säästöprosenteilla vähintään 20 vuotta, jos asiaa yhtään realistisesti katsoo.

Itse olin myös alussa aivan liian optimistinen sen suhteen, mikä summa tuohon riittää. Realistinen summa todelliseen "eläköitymiseen" nimittäin lähtee 500 000 eurosta ylöspäin.

Asia erikseen sitten median lemmikit, jotka aivan älyttömän mäihän kautta ovat miljoonansa tienanneet parissa vuodessa tai joiden kohdalla unohdetaan mainita, että "FIRE" on heidän kohdallaan helvetinmoisissa sijoituslainoissa tarpomista. Ensiksi mainitut voi laskea kahden käden sormin.
Firetys on vähän kuin yrittäminen: pitää olla kunnianhimoa, että on edes mahdollisuus onnistua isosti. Itseäni en tosin laske firettäjäksi vaikka suurehkolla säästöprosentilla toistaiseksi mennäänkin.

Sellainen seikka jää monesti huomiotta, että nykyisten työikäisten elinikä saattaa olla yllättävän paljon korkeampi kuin nykyisten vanhusten. Ei nykyäänkään ole mitenkään erityisen poikkeuksellista elää yli 90-vuotiaaksi, vaikka kyseisten yksilöiden nuoruudessa on ollut altistusta ties mille myrkyille, ravinto on ollut huonompaa ja terveydenhuolto vähemmän kehittynyttä. Voi olla, että meidän vanhuudessamme 100 vuotta on yhtä yleinen merkkipaalu kuin 90 vuotta on nyt. Jos firettäjä jää eläkkeelle 50-vuotiaana, niin pitää olla varoja elää vielä toinen mokoma.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
En oikein näe tuota maaliskuista dippiä enää kunnon romahduksena vaan, noh, jyrkkänä dippinä ja itsellekin se näyttää tällä hetkellä lähinnä hyvältä asialta. Jossain Inderesin podcast-jaksossa myös sanottiin, että tämä dippi ei juurikaan pelottanut piensijoittajia markkinoilta.

Olen muutenkin skeptinen aina kun joku sanoo, että tämä on nyt uusi normaali tai 'this time it's different'. Tuskin tämäkään nousu ikuisesti siis jatkuu.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
86
Ei kai yrittämällä rikastuminen ja FIREttäminen liity juuri toisiinsa. Muoks: hyvin moni rikastunut yrittäjä ei edes malta jäädä ns. eläkkeelle vaan laittaa uusia proggiksia tulille.

saa lisätuottoa hyvin pienellä riskillä.
Kyllä se menee niin, että pienellä riskillä saa pienen tuoton. Riskitasoa nostamalla mahdollisuus suurempiin tuottoihin. Jos tuntuu, että velkavivulla tulee hyvin tuottoa et ehkä tajua kaikkia siihen liittyviä riskejä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 446
Viestejä
4 199 732
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom