Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
13.06.2017
Viestejä
18
4% säännöllä myydessä, myy käytännössä osinkojen/kasvun verran vuodesta toiseen niitä osuuksia ja pääoma ei vähene yhtään.

Periaatteessa ei mitään eroa osinkojen saamiseen...
Miten siinä tapauksessa jos oletetaan, että markkinoilla rytisee reilummin? S&P 500 -indeksi tuli alas finanssikriisissä (17kk aikana) noin -54%, kuitenkin indeksin osingot laskivat "vain" -21%. Osa firmoistahan jopa kasvatti osinkoja finanssikriisin aikana. Viime vuosisadan alussa S&P 500:sen osingotkin kyllä heittelivät lyhyessä ajassa (<10v) voimakkaasti. Tiedä sitten oliko osinkojen merkitys/arvostus silloin toista kuin nykyään.

Olen siksi ajatellut osingot vakaammaksi ja varmemmaksi tuotoksi kuin pelkästään arvonnousun. Osuuksien myyminen "huonona" päivänä johtaa siihen, että säästökassa hupeneekin oletettua nopeammin. Tähän tietenkin vaikuttaa myykö osuuksia kerran kuukaudessa vai vuodessa ja tuleeko myynnit tehtyä juuri kun ollaan pohjan lähettyvillä.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Miten siinä tapauksessa jos oletetaan, että markkinoilla rytisee reilummin? S&P 500 -indeksi tuli alas finanssikriisissä (17kk aikana) noin -54%, kuitenkin indeksin osingot laskivat "vain" -21%. Osa firmoistahan jopa kasvatti osinkoja finanssikriisin aikana. Viime vuosisadan alussa S&P 500:sen osingotkin kyllä heittelivät lyhyessä ajassa (<10v) voimakkaasti. Tiedä sitten oliko osinkojen merkitys/arvostus silloin toista kuin nykyään.

Olen siksi ajatellut osingot vakaammaksi ja varmemmaksi tuotoksi kuin pelkästään arvonnousun. Osuuksien myyminen "huonona" päivänä johtaa siihen, että säästökassa hupeneekin oletettua nopeammin. Tähän tietenkin vaikuttaa myykö osuuksia kerran kuukaudessa vai vuodessa ja tuleeko myynnit tehtyä juuri kun ollaan pohjan lähettyvillä.
En pääse nyt tarkastamaan asiaa, mutta muistaakseni tuo 4% on luku jolla salkkua voi myydä vaikka 15v kestävän karhumarkkinankin yli huoletta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Miten siinä tapauksessa jos oletetaan, että markkinoilla rytisee reilummin? S&P 500 -indeksi tuli alas finanssikriisissä (17kk aikana) noin -54%, kuitenkin indeksin osingot laskivat "vain" -21%. Osa firmoistahan jopa kasvatti osinkoja finanssikriisin aikana. Viime vuosisadan alussa S&P 500:sen osingotkin kyllä heittelivät lyhyessä ajassa (<10v) voimakkaasti. Tiedä sitten oliko osinkojen merkitys/arvostus silloin toista kuin nykyään.
Kuten ylläkin mainittu, tuo 4% pitäisi riittää(joskaan en ole varma suomesta verotuksen takia) myös karhumarkkinoihin.


Mutta jos nyt tosissaan puhutaan osingoista karhumarkkinoilla, nii arvaten olisi täälläkin hyvä puhua kotimaisista osakkeista, kun näyttää siltä, että suurimmalla osalla on rahat kiinni pääasiassa niissä.

Kotimaassa osingot tippui -41% ja samat osakkeet -49% irtoamispäivästä-08 irtoamispäivään-09.
Metsätalousinsinöörin sijoituspäiväkirja: Finanssikriisin arvet näkyvät yhä osinkosijoittajalle
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
764
Pitkällä juoksulla samalla pääomalla jos osinkojen veroja ei tarvitse maksaa (tai lykätä) on pääoma tuplaantunut verrattuna niihin salkkuihin joista osingoista on on maksettu verot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 463
Pitkällä juoksulla samalla pääomalla jos osinkojen veroja ei tarvitse maksaa (tai lykätä) on pääoma tuplaantunut verrattuna niihin salkkuihin joista osingoista on on maksettu verot.
Oli sen verran mielenkiintoinen ajatus, että pakko oli excelissä laskea auki.
100e sisään. Toisessa tuotta 5%, toisessa 5%*0.745.
Ei kyllä onneksi minun elämä riitä tuplaamaan tuottoa. Tai toivon että 100v iässä tuplattu tuotto on vähemmän mielessä kuin kevyet mullat.

56 vuotta myöhemmin on ilman veroa tuottanut mennyt ohi.
Tällöin 100e on kasvanut 5% osingoilla: 1463.56e suuruiseksi (sis sij. 100e)
100e, 5% osinkoja ja verot (eli osingoista 0.745 käteen): 737.62e (sis sij. 100e)

Eli kyllä excelöimällä verovapaudella tekee "ison tilin", vasta sitten lapsilla tai lapsen lapsilla.

Jos mietitään että pelkkä tuotto on tuplat vs verojen kanssa niin tämä tapahtuu jossain 49 vuoden kohdalla.
Tällöin ilman veroja 100e on: 940.13 (+sij 100e)
Verojen kanssa: 471.98 (+sij 100e)

Itse suosin osinkoja ihan sen takia, että koen että mun on aivan mahdoton myydä omistuksia pois. Säästämisellä "ansaittua" saldoa en halua syödä sekä painaa aina että myinkö nyt hyvään hetkeen.
Otan mieluummin tämän "puolet tuotosta" ja sen helppouden että en myy mitään, paitsi tietty jos koen että firmalla ei ole enää minulle mitään annettavaa.

EDIT: Hups, olinkin exceliin lyönyt 0.74. No se vaikuttaa hieman summiin ja vuosiin tulee 1-3v lisää. Ajatus silti ehkä riittävän selvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Tuota tuotto/osingot on täällä/murossa laskettu moneen kertaan. Yllä oleva laskelma on osinkojen verojen maksun kannalta käytännössä huonoin mahdollinen vaihtoehto joka ei edes ikinä toteutu, koska ETF:t eivät maksa 5% ulos.

Kun mukaan yhtälöön lisätään kohde osakkeiden ja rahaston kotimaa käy helposti niin että ETF:kin maksaa 15% osingoista. Lisäksi osinko % on oikeasti lähellä "vain" 2:sta ja lisäät yhtälöön ETF:n hallinnointipalkkion (vaikka se pieni onkin). Lisäksi on syytä myös huomata että itse uudelleen sijoitetut osingot (josta siis verot maksettu) nostavat hankintamenoa toisin kuin verottomasti korkoa korolle kasvavat osingot eli kun vuoden N jälkeen salkkua realisoidaan "bruttona" 2x kokoinen salkku ei ole sitä enää verojen maksun jälkeen.

Itse laskin aikaa ennen midif uudistusta (kun noita jenkki ETF:iä vielä sai) että sijoitus jenkkeihin vanguargin (VOO (sp500)) ulos maksavalla etf:llä (pienempi hallinnointipalkkio, saa osingot verotta) verrattuna eurooppalaiseen vastaavaan (ishares ja xtrackersin vastaavat sp500:set) (vähän isompi hallinnointipalkkio, 15% lähdevero) on 30 vuoden sijoitusikkunalla (jonka jälkeen cashataan kaikki rahat ulos) hyvin lähellä toisiaan.
- nykyään pitäisi vertailla suoria osakkeita ja ETF:iä kun käytännössä noita lähdeverottomia ETF:iä ei pysty ainakaan toistaiseksi hankkimaan (jää tuo pienikin hallinnointi palkkio pois ja IB:n kautta ostokulut eivät ole "mitään"), toki hajautus jää huonommaksi mutta eiköhän sen silti ihan riittäväksi saa/saisi.

Laskennan lopputulokseen vaikutti kaikista eniten osinko %, mitä isompi osinko sen nopeammin osingot uudelleen sijoittava muuttuu kannattavammaksi, todellisuudessa osinkoprosentit ovat vaan aika pieniä joten aika on aina pitkä (ja erot siltikin suht pieniä) jos ETF joutuu lähdeveroja maksamaan... Suomeen sijoittava suomalainen rahasto/ETF on sitten taas eri juttu ja nopeammin kannattava koska ei maksa lähdeveroa (kunnes poliitikot toisin päättävät:)).
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
330
nii arvaten olisi täälläkin hyvä puhua kotimaisista osakkeista, kun näyttää siltä, että suurimmalla osalla on rahat kiinni pääasiassa niissä.
Mistä näin päättelet? En ole itse keskustelusta saanut tälläistä kuvaa.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Tässä kohtaa voi myös miettiä, että kannattaisiko muuttaa eläkepäiviksi jonnekin jossa pääomantulojen verotus on kevyempää.

Olen melko varma, että sekä pääomavuoto, että aivovuoto muodostuvat oikeiksi ongelmiksi Suomessa. Portugalin eläkeläiset ovat jo nyt lehtiin asti pääsevä probleema, mutta miten 20-30v päästä kun eläköityvät ikäluokat ovat kertaluokkaa kansainvälisempiä ja paremmin kieliä osaavaa väkeä? Lähtijät ovat tietty sieltä varakkaimmasta ja eniten osaavasta päästä.
Asia on juuri näin. Lähtemisen ajoitus on kuitenkin aika oleellista. Eli nyt jos maksaa muutaman tonnin veroa osingoista enemmän sillä ei ole mitään merkitystä. Jos nyt lähtisi "veroja optimoimaan", muuttaisi jonnekin dubaihin, maksaisi tenavien koulunkäynnistä ehkä $30,000 vuodessa. Ja välttämättä en haluaisi tenaviani koulututtaa siellä, vaikka olisi ilmaista. Tai esim. jenkeissä tarvitsee maksaa sairasvakuutukset, kiinteistöverot (asuntolainan päälle), yliopistojen lukukausimaksut joka tenavalle. Näihin uppoaa kymppitonni, kaksi tai kolme kuhunkin listassa erikseen lueteltuun erään vuodessa. Tilanne kuitenkin muuttuu siinä vaiheessa kun tulee ikää vähän enemmän (lapsille). Kun näitä kuluja ei ole niin paljoa, muuttaessa voi vero-optimointeja harkita vähän eri perspektiivistä. Ja silloin se salkkukin on ehkä suurimmillaan.
Miksi ei sitten indeksiin. Jos enemmistö sijoittajista sijoittaa samalla strategialla, jossain vaiheessa ne ylisuuret voitot kumuloituvat niille jotka kontraavat tätä strategiaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Hmmm : Suomi

Tässä mielestäni aika hyvä kuvaus siitä miksi sijoittaminen tuntuu olevan ihmisille niin vaikea konsepti käsittää. Tuossaki artikkelissa oli oikeasti ihan käypiä neuvoja (kuukausisäästö, minimoi kulut ym.) mutta kaikki takertuvat siihen perisuomalaiseen kateuteen kun kirjoittajalla olikin käynyt hyvä tuuri ja saanut perinnön. Siis miten joku kehtaa saada rahaa! Suomessa!

Noi opit toimii kuitenkin ihan yhtä hyvin sillä 15e/kk, ei siinä toki ferrareita osteta, mutta enemmän jää viivan alle kuin ilman että tekisi mitään. Mutta kommenttien perusteella kaikki suomalaiset ovat vähintään työttömiä yksinhuoltajia, eikä ole kuukaudessa varaa laittaa edes muutamaa kymppiä talteen.. Joku hyvin tiivisti että "ei kannata enää yrittää rikastua kun joku muu on jo ehtinyt rikastua"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
467
Aivan. Noi kommentithan aina on näissä sijoitus- ja vaurastumisjutuissa samaa kavaa: Kaikilla ei ole varaa sijoittaa, helppohan se on noilla alkupääomilla/tuloilla ja ulistaan kuinka itse ei voi tehdä mitään vastaavaa tai ylipäätään säästää kiekkoakaan.

Ei voi kouluttautua, ei voi muuttaa halvempaan kämppään, hakeutua parempi palkkaiseen duuniin, hommata sivutuloja, säätää millään tavalla omaa kulutusta tai ottaa muutenkaan mitenkään omaa taloutta haltuun. Tosiaan sitä 15e/kk ei yleensä pysty mitenkään nipistämään mistään.

Esimerkiks keskimääräinen perintö on nopealla kuuklauksella Suomessa 80000 eur ja silti on Merja parka onnistunut kasvattamaan pottia hänellä on ollut käytössä tuota pienempi alkupääoma :D


Mikähän lienee mediaaniperintö?
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
496
Kiinnostavaa keskustelua, varsinkin verotukseen liittyen.

Itselleni verotus aspeksi on jäänyt vielä monilta osin vähän epäselväksi, varsinkin kun sijoitusten kotiuttaminen on vielä parin vuosikymmen takaa. Mutta pääseekö ulkomailla asuessa siis tämän uuden asuinmaan verotuksen piiriin? Itse olin ajatellut, että Suomen kansalaisena maksat verot tottakai sijoitustuotoista Suomeen kun ne nostat, asut missäpäin hyvänsä, olettaen toki, että sijoitukset ovat Suomessa toimivan sijoituspuljun tilillä. Joka tapauksessa itselläni on ajatus eläkepäivinä myydä Suomen kämppä, kotouttaa sijoitusvoitot ja muuttaa johonkin välimeren maahan asumaan parempien kelien ja alhaisempien kulujen takia. Jos samalla maksaisi vähemmän veroja niin kaikki kotiinpäin.

Tietääkö joku myös mikä on poliittinen historia hankintameno-olettaman takia? Miksi tämä verovähennys on esitelty? Itse mietin aina välillä pitkän ajan säästäjän poliittista riskiä, esim. miten tuokin vähennys voitaisiin joskus poistaa. Olen miettinyt, että onko alunperin vähennyksen idea peräisin paperiajalta: Olisi kohtuutonta edellyttää, että sijoittaja säästää osakepapereitaan minttu kunnossa 10-20 vuotta joten kaksinumeroisen säästöajan jälkeen on voinut käyttää tuota vähennystä. Nykyajan digitaalisessa sijoittamisessa ostohinnat toki säilyvät täältä iäisyyteen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Tietääkö joku myös mikä on poliittinen historia hankintameno-olettaman takia? Miksi tämä verovähennys on esitelty? Itse mietin aina välillä pitkän ajan säästäjän poliittista riskiä, esim. miten tuokin vähennys voitaisiin joskus poistaa. Olen miettinyt, että onko alunperin vähennyksen idea peräisin paperiajalta: Olisi kohtuutonta edellyttää, että sijoittaja säästää osakepapereitaan minttu kunnossa 10-20 vuotta joten kaksinumeroisen säästöajan jälkeen on voinut käyttää tuota vähennystä. Nykyajan digitaalisessa sijoittamisessa ostohinnat toki säilyvät täältä iäisyyteen...
Veikkaan samaa syytä: joku kohtuullistaminen veroihin kun ostohintoja ei ole tallessa. Mutta digitaalisuus ei taida olla tae niistä tiedoista. Jos vaihdat välittäjä, saattavat tiedot kadota bittitaivaaseen ja uuden välittäjä pitäisi ne syöttää manuaalisesti. Tämä ei aina onnistu tai kaikki eivät muista tätä tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Käytännössä ostan tuollaista iloa arkipäivään uhraamalla tuotto-odotusta hieman.
Näin itsekin olen tehnyt ja yhä edelleen salkusta suurin osa suorissa osakeostoissa, vaikka ETF:iin menevä rahamäärä on kasvanut mulla todella paljon. Musta tärkeintä on kuitenkin tiedostaa tilanne, eikä lähteä uskottelemaan itselleen että suorilla ostoilla 1. tienaisi paremmin riskikorjatusti, 2. olisi c00limpi tyyppi, kuten useat vielä tekevät. Mustakin on kiva juoda oman firman kolajuomaa ja matkustaa oman firman liukuportaissa, mutta on noi ETF:t ja rahastot silti tosi järkeviä kohteita sijoittaa. Siksi ainakin itse sijoitan kumpaakiin. Hajauttamista sekin.

Eli rahastoilla minimikuluin ja -veroin kattava hajautus ja keskim. paras riskikorjattu tuotto. Suorilla sitten mielenkiintoa elämään ja ripaus lottoamista.

Mä olen monessa otteessa toivonut, että verokohtelu olisi neutraalia, eikä olisi väliä, sijoittaako suoraan vai ETF:n kautta. Jostain syystä hallitukset eivät ole tätä vielä toteuttaneet.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Jos nyt aivan rehellisiä ollaan se 15e/kk, ei merkitse yhtään mitään ellei sattumalta osta koko rahalla jotain 2001 romahtanutta amazonia. Se on siis 180€/vuosi, joka on siis kymmenessäkin vuodessa 1800€ + korot. Ja pääoma on niin pieni, että ei siihen paljon korkoa kumuloidu. Joku maksaa tuon verran jostain paremmasta jääkaapista (joka kestää ehkä sen 10 vuotta nykytekniikalla).

Nolla nyt tuohon kuukausisummaan perään, ennen kuin voidaan puhua säästämisestä. Silloinkin se on aika vähän.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
467
Itse olen ainakin ajatellut, että noissa 'jo 15 eurolla voi aloittaa' on pointtina, että aloittaa vaikka millä minimisummalla ja nostaa sitä sitten jos ja kun tulot paranee.

Jos vaikka 18 vuotiaasta iskee 68 vuotiaaksi sisään sen 15e/kk niin 7% tuotolla laskettuan pelkästään tuosta tulee korkoa korolle ilmiön ansiosta jo 78000 lopussa.
Puhumattakaan jos vanhemmilla on resusseja heittää sama summa jo syntymästä asti lapselleen niin korkoa korolle pääsee todella jauhamaan.

Nuorempana on hyvä hetki aloitella jollain ihan minisummilla. Tottuu säännölliseen säästämiseen ja oppii sijoittamisen aakkoset. Summia voi sitten nostaa tai laskea elämäntilanteen mukaan.

Toinen vaihtoehto on ettei koskaan aloita. Valittaa vaan että ei pysty, jos ei taivaasta tipahda isoa alkupääomaa.
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
330
Jos nyt aivan rehellisiä ollaan se 15e/kk, ei merkitse yhtään mitään ellei sattumalta osta koko rahalla jotain 2001 romahtanutta amazonia. Se on siis 180€/vuosi, joka on siis kymmenessäkin vuodessa 1800€ + korot. Ja pääoma on niin pieni, että ei siihen paljon korkoa kumuloidu. Joku maksaa tuon verran jostain paremmasta jääkaapista (joka kestää ehkä sen 10 vuotta nykytekniikalla).

Nolla nyt tuohon kuukausisummaan perään, ennen kuin voidaan puhua säästämisestä. Silloinkin se on aika vähän.
Olen täysin eri mieltä. Sellaiselle ihmiselle joka pystyy säästämään vain 15€ kuussa 2661€ (-verot) pitäisi olla iso summa rahaa jo 10 vuoden säästämisen jälkeen. 20 vuoden jälkeen se onkin jo 7896€.
Laskin summat 7% tuotolla.

Aivan turha määrittää mitään pienintä summaa mitä kannattaa sijoittaa, se on kaikilla kuitenkin eri.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Olen täysin eri mieltä. Sellaiselle ihmiselle joka pystyy säästämään vain 15€ kuussa 2661€ (-verot) pitäisi olla iso summa rahaa jo 10 vuoden säästämisen jälkeen. 20 vuoden jälkeen se onkin jo 7896€.
Laskin summat 7% tuotolla.

Aivan turha määrittää mitään pienintä summaa mitä kannattaa sijoittaa, se on kaikilla kuitenkin eri.
Juu ja kun ajattelee tämän päivän tyyppejä jotka on jossain pikavippiveloissa, niin siihen verrattuna se että saa vähänkin säästöön (ei hallitsematonta velkaa), niin tilanne on jo erittäin hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Aivan turha määrittää mitään pienintä summaa mitä kannattaa sijoittaa, se on kaikilla kuitenkin eri.
Juuri näin. En käsitä yrityksiä määrittää jotain tiettyä rahasumaa, jota pienemmistä säästöistä ei olisi mitään iloa kellekään. Fakta on, että jos on mahdollista jotain laittaa sivuun säästöön, se kannattaa tehdä mieluummin järkevästi kuin typerästi. Minimit tulevat lähinnä rahastojen minimivaatimuksista, jotka ovat yleensä 10e tai 15e.

PS. Otan mielelläni vastaan kaikki ylimääräiset pikkurahat, joista ei ole mitään hyötyä kellekään (muulle).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Mutta olkoon tässä yksi

NYMT

13.16% osinkotuotto on tasaista tuottoa 4 kertaa vuodessa.
mREIT siis. Kannattaa tiedostaa noiden riskit kasvavassa korkoympäristössä. Sinänsä REITit yleensä ovat musta hyvä lisähajautus salkkuun, vaikka niiden tuotto taitaa keskimääräisestä jäädäkin.

Jos katsotaan iShares Mortgage Real Estate Capped ETF:ää (REM), niin nähdään että kokonaistuotto ollut 8,5 vuodessa noin puolet kuin SP500:n tuotto (SXR8). Osingot uudelleensijoitettuna. Pointtini siis: korkea osinkotrosentti ei takaa maksimituottoja.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Nyt pitäisi kerätä rahaa muutama kymppitonni ja sijoittaa, kun pörssit romahtaa Kiinan vanavedessä. Varma vinkki.;)
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Rommarit on hauskaa sakkia. Veikkaan että moni myy tossa vuoden lopun pohjalukemissa ja siihen sitten vielä se että alkuvuoden gainsit on samaten väistetty :cigar2:
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Avaatko vähän enemmän varmaa vinkkiä. Kiinaa on spekuloitu pitkään ja siellä ilmeisesti taantuma nyt jo päällä, muuta miksi länsipörsiin romahdus varmasti?
Kiina on ollut maailman talousveturi pitkään. Kun sen veto loppuu, kuten näyttää, niin tottakai sillä on vaikutusta maailman pörsseihin.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Toivottavasti ei mene ohi aiheen, mutta säästämisestä kun täällä paljon puhuttu, niin onko jengillä täällä tapaturma- vai sairausvakuutus? Tuosta säästää sen 100-300e vuodessa riippuen vakuutuksesta, mutta sairauden sattuessa toki kulut sitten nasahtaakin. Nimim, tässä juuri vanha vakuutus loppumassa ja uutta tilalle laittamassa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Näin itsekin olen tehnyt ja yhä edelleen salkusta suurin osa suorissa osakeostoissa, vaikka ETF:iin menevä rahamäärä on kasvanut mulla todella paljon. Musta tärkeintä on kuitenkin tiedostaa tilanne, eikä lähteä uskottelemaan itselleen että suorilla ostoilla 1. tienaisi paremmin riskikorjatusti, 2. olisi c00limpi tyyppi, kuten useat vielä tekevät. Mustakin on kiva juoda oman firman kolajuomaa ja matkustaa oman firman liukuportaissa, mutta on noi ETF:t ja rahastot silti tosi järkeviä kohteita sijoittaa. Siksi ainakin itse sijoitan kumpaakiin. Hajauttamista sekin.

Eli rahastoilla minimikuluin ja -veroin kattava hajautus ja keskim. paras riskikorjattu tuotto. Suorilla sitten mielenkiintoa elämään ja ripaus lottoamista.

Mä olen monessa otteessa toivonut, että verokohtelu olisi neutraalia, eikä olisi väliä, sijoittaako suoraan vai ETF:n kautta. Jostain syystä hallitukset eivät ole tätä vielä toteuttaneet.
Onhan nuo passiiviset indeksi-ETF-tuotteet täysin ylivertaisia kun tarkastellaan tuotto-odotusta sijoittajan koko loppueliniän ajalta. Ehkä noin yksi sadasta sijoittajasta lyö indeksin kulujen jälkeen, kun puhutaan yli 50 vuoden aikahorisontista.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Toivottavasti ei mene ohi aiheen, mutta säästämisestä kun täällä paljon puhuttu, niin onko jengillä täällä tapaturma- vai sairausvakuutus? Tuosta säästää sen 100-300e vuodessa riippuen vakuutuksesta, mutta sairauden sattuessa toki kulut sitten nasahtaakin. Nimim, tässä juuri vanha vakuutus loppumassa ja uutta tilalle laittamassa.
Mulla on just tollanen satasen höpöhöpövakuutus OP:n bonuksilla. Oikeasti eihän se varmaan mitään korvaa ja julkinen sairaanhoitokin on olemassa. Jos maksaisin sitä omalla rahalla, irtisanoisin oitis.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Toivottavasti ei mene ohi aiheen, mutta säästämisestä kun täällä paljon puhuttu, niin onko jengillä täällä tapaturma- vai sairausvakuutus? Tuosta säästää sen 100-300e vuodessa riippuen vakuutuksesta, mutta sairauden sattuessa toki kulut sitten nasahtaakin. Nimim, tässä juuri vanha vakuutus loppumassa ja uutta tilalle laittamassa.
Työnantajan piikkiin menee täällä. Siis sairauskuluvakuutus. Normi työterveyshuollon päälle siis.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Olen täysin eri mieltä. Sellaiselle ihmiselle joka pystyy säästämään vain 15€ kuussa 2661€ (-verot) pitäisi olla iso summa rahaa jo 10 vuoden säästämisen jälkeen. 20 vuoden jälkeen se onkin jo 7896€.
Laskin summat 7% tuotolla.

Aivan turha määrittää mitään pienintä summaa mitä kannattaa sijoittaa, se on kaikilla kuitenkin eri.
Laske sama 5,5% vuosituotolla, niin on inflaatiokorjaus tuotossa mukana. Samoin tuosta kun maksaa myydessä verot, niin ei jää monenkaan kuukauden vanhainkotimaksuihin rahaa.
Mieluummin kannattaa katsoa mistä voisi säästää ja laittaa sitten vaikka edes satanen kuussa.
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
330
Laske sama 5,5% vuosituotolla, niin on inflaatiokorjaus tuotossa mukana. Samoin tuosta kun maksaa myydessä verot, niin ei jää monenkaan kuukauden vanhainkotimaksuihin rahaa.
Mieluummin kannattaa katsoa mistä voisi säästää ja laittaa sitten vaikka edes satanen kuussa.
Sulla taisi mennä tuon viestin pointti ohi, mikä oli se että ei kaikilla ole rahaa laittaa x€ kuussa sijoituksiin, vaan tärkeämpää on juuri se että laittaa sen minkä vain (järkevästi) pystyy (ja antaa ajan tehdä sen työn).

Pahin virhe on uskotella itselleen ettei ole varaa sijoittaa, kun ei ole sitä satasta laittaa kuussa.

Karkeana esimerkkinä: en sanoisi tuilla asuvalle kolmen lapsen yh-äiskälle että laita nyt edes satanen kuussa säästöön, vaan sanoisin että laita edes jotain kuukausittain säästöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Sulla taisi mennä tuon viestin pointti ohi, mikä oli se että ei kaikilla ole rahaa laittaa x€ kuussa sijoituksiin, vaan tärkeämpää on juuri se että laittaa sen minkä vain (järkevästi) pystyy (ja antaa ajan tehdä sen työn).

Pahin virhe on uskotella itselleen ettei ole varaa sijoittaa, kun ei ole sitä satasta laittaa kuussa.

Karkeana esimerkkinä: en sanoisi tuilla asuvalle kolmen lapsen yh-äiskälle että laita nyt edes satanen kuussa säästöön, vaan sanoisin että laita edes jotain kuukausittain säästöön.
Näissä pohdinnoissa pitää minusta sisäistää myös se säästämisen vaihtoehtokustannus.

Jos vuokran jälkeen käteen jäävä rahan määrä on 450e/kk ja sillä pitää maksaa sähköt, puhelimet, netit ja bussiliput jne, niin 20e voi olla aika iso uhraus kuukausittain tehtäväksi oman mukavuuden kustannuksella.

Minusta on myös hölmöä kituuttaa pahimmillaan useampia vuosia säästäen summan, jonka esim. uuden parempipalkkaisen duunin tai opiskeluista valmistumisen ja työllistymisen jälkeen voi helposti säästää kahdessa kuukaudessa.

Tyyliin itselleni ei opiskelujen aikaan tullut edes mieleen yrittää jotain pidempiaikaista säästämistä. Kaikki rahat pistettiin elämiseen, matkusteluun ja harrastuksiin. Kun pääsin "oikeisiin töihin", niin säästin about kahdessa vuodessa käsirahat ensiasuntoon ja pistin ekat tonnit osakkeisiin. Jos olisin opiskelujen ajalta säästänyt väkisin 50e/kk, niin eipä sillä kyllä juuri mitään vaikutusta olisi nykyiseen varallisuuteeni, mutta vastaavasti olisi kyllä paljon hienoja kokemuksia jäänyt kokematta opiskelijana kun olisi pitänyt kieltäytyä kaikesta tekemisestä.

-
Mitä parempituloinen ihminen on, niin sitä pienempi vaihtoehtokustannus säästämisellä on, koska pieni kulutustason lisäys ei juuri arjessa tunnu. Sen sijaan mitä pienempituloinen on, niin sitä suurempi vaikutus niillä muutamillakin kympeillä on.
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
330
Näissä pohdinnoissa pitää minusta sisäistää myös se säästämisen vaihtoehtokustannus.

Jos vuokran jälkeen käteen jäävä rahan määrä on 450e/kk ja sillä pitää maksaa sähköt, puhelimet, netit ja bussiliput jne, niin 20e voi olla aika iso uhraus kuukausittain tehtäväksi oman mukavuuden kustannuksella.

Minusta on myös hölmöä kituuttaa pahimmillaan useampia vuosia säästäen summan, jonka esim. uuden parempipalkkaisen duunin tai opiskeluista valmistumisen ja työllistymisen jälkeen voi helposti säästää kahdessa kuukaudessa.

Tyyliin itselleni ei opiskelujen aikaan tullut edes mieleen yrittää jotain pidempiaikaista säästämistä. Kaikki rahat pistettiin elämiseen, matkusteluun ja harrastuksiin. Kun pääsin "oikeisiin töihin", niin säästin about kahdessa vuodessa käsirahat ensiasuntoon ja pistin ekat tonnit osakkeisiin. Jos olisin opiskelujen ajalta säästänyt väkisin 50e/kk, niin eipä sillä kyllä juuri mitään vaikutusta olisi nykyiseen varallisuuteeni, mutta vastaavasti olisi kyllä paljon hienoja kokemuksia jäänyt kokematta opiskelijana kun olisi pitänyt kieltäytyä kaikesta tekemisestä.

-
Mitä parempituloinen ihminen on, niin sitä pienempi vaihtoehtokustannus säästämisellä on, koska pieni kulutustason lisäys ei juuri arjessa tunnu. Sen sijaan mitä pienempituloinen on, niin sitä suurempi vaikutus niillä muutamillakin kympeillä on.
Tässä avasitkin hyvin mitä tarkoitin tuolla järkevästi
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Näissä pohdinnoissa pitää minusta sisäistää myös se säästämisen vaihtoehtokustannus.

Jos vuokran jälkeen käteen jäävä rahan määrä on 450e/kk ja sillä pitää maksaa sähköt, puhelimet, netit ja bussiliput jne, niin 20e voi olla aika iso uhraus kuukausittain tehtäväksi oman mukavuuden kustannuksella.

Minusta on myös hölmöä kituuttaa pahimmillaan useampia vuosia säästäen summan, jonka esim. uuden parempipalkkaisen duunin tai opiskeluista valmistumisen ja työllistymisen jälkeen voi helposti säästää kahdessa kuukaudessa.

Tyyliin itselleni ei opiskelujen aikaan tullut edes mieleen yrittää jotain pidempiaikaista säästämistä. Kaikki rahat pistettiin elämiseen, matkusteluun ja harrastuksiin. Kun pääsin "oikeisiin töihin", niin säästin about kahdessa vuodessa käsirahat ensiasuntoon ja pistin ekat tonnit osakkeisiin. Jos olisin opiskelujen ajalta säästänyt väkisin 50e/kk, niin eipä sillä kyllä juuri mitään vaikutusta olisi nykyiseen varallisuuteeni, mutta vastaavasti olisi kyllä paljon hienoja kokemuksia jäänyt kokematta opiskelijana kun olisi pitänyt kieltäytyä kaikesta tekemisestä.

-
Mitä parempituloinen ihminen on, niin sitä pienempi vaihtoehtokustannus säästämisellä on, koska pieni kulutustason lisäys ei juuri arjessa tunnu. Sen sijaan mitä pienempituloinen on, niin sitä suurempi vaikutus niillä muutamillakin kympeillä on.
Vähän tätä ajoin takaa kun sanoin, ettei tuosta 15€:n kk säästöstä kerry mitään. Suurin hyöty siitä on, että sijoittaminen tulee tutuksi ja ei ehkä kerrytä velkaa kuluttamalla jos ajattelee taloudellisesti. Mutta jos joku opiskelija työntää viimeisiä kymppejään rovion antiin, niin ei siinä hirveästi järkeä ole. Usein köyhä hyötyisi sitä paitsi enemmän jos investoisi johonkin jolla laskee omia suoria kulujaan. Ostaa vaikka käymispöntön niin ei tarvitse ostaa kallista bisseä kaupasta. Tai jonkin pastavehkeen jolla vääntää itse kaupan kalliit valmistortelliinit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Näissä "15e/kk" sijoittajilla on vielä sekin että monesti kaupankäyntikulut, salkunhoito ynnä muut synttärisetit saattaa nostaa näitä summia huomattavasti suuremmaksi. Onneks Nordea sentään on tullut vastaan halvoilla välityspalkkioilla niin että voi ihan oikeasti sijoittaa sillä 15e kuussa ilman että kulut on suuremmat kuin sijoitettu summa.
Tosin siinäkin on se että jos et tee sijoituksia neljänneskvartaaliin niin sitten makselet sen 2,5e kuussa siitä. Mutta tokihan senkin välttää kun ostaa yhden 10 sentin Tulikiven neljä kertaa vuodessa :D

Nyt mä vaan pelkään että kun Nordea on hassutellu noilla halvoilla välityspalkkioilla niin koska tulee ilmoitus että "hinnoittelua muutetaan entistä selkeämmäksi", eli nostetaan välityspalkkiota ja kenties lätkäistää vielä joku kertamaksu ja tilinhoitomaksu päälle. Menee vähän maku sitten siitäkin puuhasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Näissä "15e/kk" sijoittajilla on vielä sekin että monesti kaupankäyntikulut, salkunhoito ynnä muut synttärisetit saattaa nostaa näitä summia huomattavasti suuremmaksi. Onneks Nordea sentään on tullut vastaan halvoilla välityspalkkioilla niin että voi ihan oikeasti sijoittaa sillä 15e kuussa ilman että kulut on suuremmat kuin sijoitettu summa.
Tosin siinäkin on se että jos et tee sijoituksia neljänneskvartaaliin niin sitten makselet sen 2,5e kuussa siitä. Mutta tokihan senkin välttää kun ostaa yhden 10 sentin Tulikiven neljä kertaa vuodessa :D

Nyt mä vaan pelkään että kun Nordea on hassutellu noilla halvoilla välityspalkkioilla niin koska tulee ilmoitus että "hinnoittelua muutetaan entistä selkeämmäksi", eli nostetaan välityspalkkiota ja kenties lätkäistää vielä joku kertamaksu ja tilinhoitomaksu päälle. Menee vähän maku sitten siitäkin puuhasta.
Mikset pelkää samaa nordnetin tapaukessa?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Yleensähän tolla 15e/kk viitataan mm. Nordnetin kk-säästöön, jossa kulut nolla.

Niin, hyviä pointteja nostettu siitä, ettei vaikka opiskellessa kerätyt muutama lisäkymppi paljoa lämmitä jos insinöörinpalkkaa nostelee myöhemmin eläessä. Tätä sitä on itellekki hokenut, että sijoittamisen jos olisin löytänyt niin ehkä vuosi tai kaks aiemmin olis auttanut, sitä ennen rahaa ei ollut nii paljoa, että se olis saanut aikaiseksi semmosta tuottoa, että sillä olis mitää merkitystä nyt.

Toisaalta jos tekee sitä lähärinduunia 18v lähtien nii siinä vaiheessa on hyvä alkaa pistään jo sitä rahaa sivuun, kun ei se ainakaan sitä työtä tehdessä tule ikinä nousemaan mihinkää kovin huikeisiin summiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Näissä pohdinnoissa pitää minusta sisäistää myös se säästämisen vaihtoehtokustannus.

Jos vuokran jälkeen käteen jäävä rahan määrä on 450e/kk ja sillä pitää maksaa sähköt, puhelimet, netit ja bussiliput jne, niin 20e voi olla aika iso uhraus kuukausittain tehtäväksi oman mukavuuden kustannuksella.

Minusta on myös hölmöä kituuttaa pahimmillaan useampia vuosia säästäen summan, jonka esim. uuden parempipalkkaisen duunin tai opiskeluista valmistumisen ja työllistymisen jälkeen voi helposti säästää kahdessa kuukaudessa.

Tyyliin itselleni ei opiskelujen aikaan tullut edes mieleen yrittää jotain pidempiaikaista säästämistä. Kaikki rahat pistettiin elämiseen, matkusteluun ja harrastuksiin. Kun pääsin "oikeisiin töihin", niin säästin about kahdessa vuodessa käsirahat ensiasuntoon ja pistin ekat tonnit osakkeisiin. Jos olisin opiskelujen ajalta säästänyt väkisin 50e/kk, niin eipä sillä kyllä juuri mitään vaikutusta olisi nykyiseen varallisuuteeni, mutta vastaavasti olisi kyllä paljon hienoja kokemuksia jäänyt kokematta opiskelijana kun olisi pitänyt kieltäytyä kaikesta tekemisestä.

-
Mitä parempituloinen ihminen on, niin sitä pienempi vaihtoehtokustannus säästämisellä on, koska pieni kulutustason lisäys ei juuri arjessa tunnu. Sen sijaan mitä pienempituloinen on, niin sitä suurempi vaikutus niillä muutamillakin kympeillä on.
Tässä se nähdään että sijoittaminen ei ole pienituloisten hommaa vaan niiden kenellä on sitä pätäkkää ja tuloja.
Kaikki tommoset "15e/kk" sijoitusvinkit on kyllä niin täyttä paskaa kun vaan voi olla.
Pienituloinen ei voi alkaa kunnon sijoittajaksi. Piste. Siinä ei auta itkut eikä potkut vaikka kuinka jotkut sankarit yrittää Iltapaskojen sivuilla muuta väittää.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 574
No ei minimaalisilla tuloilla oikein realistisesti voi ajatella kasvattavansa miljoonaomaisuuksia. Sen takia tulovirtaa pitäisikin pyrkiä kasvattamaan. Ja kun tulot kasvavat niin siitä voi alkaa laittamaan rahaa sivuun sen sijaan että laittaa aina kaiken menemään, ellei talous sitten ole venytetty valmiiksi liian kireälle.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
187
Tässä se nähdään että sijoittaminen ei ole pienituloisten hommaa vaan niiden kenellä on sitä pätäkkää ja tuloja.
Kaikki tommoset "15e/kk" sijoitusvinkit on kyllä niin täyttä paskaa kun vaan voi olla.
Pienituloinen ei voi alkaa kunnon sijoittajaksi. Piste. Siinä ei auta itkut eikä potkut vaikka kuinka jotkut sankarit yrittää Iltapaskojen sivuilla muuta väittää.
Kerranhan tämä ajattelu jo tuolla ylempänä jo kerrottiin, että miksi sitä ehdotellaan 15e/kk säästämistä pienituloisillekkin. Lyhyesti sanottuna suurin osa ihmisistä on rahankäytön suhteen aivan uskomattoman surkeita. Se, että tällainen henkilö laittaisi kokeilumielessä sen 15e/kk vaikka superrahastoon voi herättää mielenkiintoa raha-asioita kohtaan ja ehkä jopa kys. tapaus oppii jotain. Myöhemmin sitten, kun muropalkoille pääsee elämässään mahdollisesti, niin on jo ne varpaat kastettu ja kovemmilla summilla sijoittaminen on huomattavasti helpompaa, kun lisää vain muutaman nollan nykyisen säästösumman perään.

En ainakaan itse olisi lähtenyt sijoittamaan nykyisenlaisesti, jos en olisi 1400e/kk nettotuloilla laittanut seligsoniin joitakin kymppejä. Mulla taisi sijoittaminen lähteä 19 vuotiaana alipalkattuna asentajana ja n. 50e/kk seligsoniin. Kun muutti tyttöystävän kanssa yhteen ja asumismenot puolittui, niin tuo summa kohosi noin 300e/kk. Nyt kun on saanut opiskelut hoidettua ja työuran aluilleen, niin voisin laittaa 1000e/kk, ellen keräisi asuntoa varten ASP:ia. Koko sijoitushomma taisi lähteä silloin aikoinaan, kun taisin lukea jotain muron sijoituskeskustelua, tai jotain missä vaan mainittiin seligsonin rahastot (ennenkuin nordnetin superrahastot sun muut olivat olemassa)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Nordnetissä kaikki kulut on 0€, jos sijoitat nordnetin superrahastoihin. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle jos kulut ”estää” sijoittamisen.
Aa, ok. No itte pistän mielummin suoriin osakkeisiin kuin rahastoihin ja silloin kun haluan niin Nordea lienee paras ja halvin vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Kaikki tommoset "15e/kk" sijoitusvinkit on kyllä niin täyttä paskaa kun vaan voi olla.
Siis yritätkö sanoa, että ei voi olla sellaista ihmistä, jonka kannattaisi mieluummin sijoittaa 15e/kk kuin olla sijoittamatta? Vai mitä sä yrität sanoa?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Aa, ok. No itte pistän mielummin suoriin osakkeisiin kuin rahastoihin ja silloin kun haluan niin Nordea lienee paras ja halvin vaihtoehto.
Taitaa olla sama hinta osuuspankilla? Siis ei väliä vaikka ostaisi kympillä kerrallaan, kun maksimipalkkio on 1%
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Siis yritätkö sanoa, että ei voi olla sellaista ihmistä, jonka kannattaisi mieluummin sijoittaa 15e/kk kuin olla sijoittamatta? Vai mitä sä yrität sanoa?
Yritän sanoa sitä että joskus se 15e on järkevämpi (esimerkiks henkisen hyvinvoinnin kannalta) käyttää johonkin muuhun kuin sijoittamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Taitaa olla sama hinta osuuspankilla? Siis ei väliä vaikka ostaisi kympillä kerrallaan, kun maksimipalkkio on 1%
Katohan, onko muitakin pankkeja lähteny tähän mukaan?
Hyvä juttu, nyt voikin sitten kilpailuttaa asuntolainan sun muut kun ei ole enää naimisissa Nordean halpojen vvälityspalkkioiden kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Tässä se nähdään että sijoittaminen ei ole pienituloisten hommaa vaan niiden kenellä on sitä pätäkkää ja tuloja.
Kaikki tommoset "15e/kk" sijoitusvinkit on kyllä niin täyttä paskaa kun vaan voi olla.
Pienituloinen ei voi alkaa kunnon sijoittajaksi. Piste. Siinä ei auta itkut eikä potkut vaikka kuinka jotkut sankarit yrittää Iltapaskojen sivuilla muuta väittää.
Jos haluaa kasvattaa eilntasoaan, niin paras mitä oikeasti pienituloinen voi tehdä on nähdäkseni omaan arkeen sijoittaminen sillä tavalla, että yrittää maksimoida vapaana olevan aivokapasiteettin ja ajan itsensä kehittämiseen sillä tähtäimellä, että parantaa omaa työmarkkina-asemaansa.

On helppo huudella täältä ylemmän keskiluokan tuloilta, että opettelisitte jotain mille on kysyntää, ymmärrän kyllä että se on tuskaisen vaikeaa jos on yh-lähihoitaja.

Sen tiedän, että 15e/kk säästöillä se yhteiskuntaluokkien ylöspäin kipuaminen ei onnistu.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 583
Viestejä
4 205 110
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom