Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Jos mulla nyt jää joku 2k sijoituksiin tuloista, mutta yhtäkkiä asumisen kulut pomppaisi tuolta ~800 eurosta (lyhennys+vastike) vaikka 1800 euroon niin kyllä toi ylimääräinen tonni olisi suoraan pois pörssistä. Suhdeluku asumiseen ja arvonnousuun sijoitettujen rahojen osalta kääntyisi ympäri
Mihin se raja vedetään, kuinka paljon lainaa saa lyhentää, ennenkuin voidaan sanoa, että ”oletpa tyhmä kun et sijoita noita rahoja”?

Mihin se raja vedetään, kuinka paljon lainaa saa lyhentää, ennenkuin voidaan sanoa, että ”oletpa tyhmä kun et sijoita noita rahoja”?
Siihen, että ottaa omaan tilanteeseen sopivan riskin ja pystyy nukkumaan riskin kanssa yönsä hyvin. Ei ole yhtä rajaa kaikille. Pätee kyllä ihan kaikkeen sijoittamiseen.

Sijoitusketjun perspektiivi toki sijoittaminen. Jos haluaa argumentoida sijoittamista vastaan niin ehkä parempi tehdä "näin kulutamme", "miksi en sijoita", "huomista ei ole olemassa" ketju. Samat argumentit sijoittamista vastaan kiertää uudestaan ja uudestaan kehää vuosi toisensa perään. Samaa juttua kyllä kuplissakin, joku "maailmanloppu tulee" ketju olis hyvä paikka niille jotka odottavat maksimaalista romahdusta. Kaikille sijoittamista harrastaville pitäisi olla selvää, että karhumarkkinoitakin tulee, nousu ei ole jatkuvaa.

Viimeksi muokattu:
No käytännössä lainan lyhennys on (kohteesta ja paikkakunnasta riippuen) aina tyhmää jos peilaa tuottoihin mitä historiassa pörssistä voisi saada. Katso vaikka ruotsalaisia, ne kaikki asuu käytännössä vuokralla(pankille) ja sijoittavat rahat pörssiin eikä lainan takaisinmaksuun. Antavat inflaation hoitaa 30v jänteellä suhteellisen hinnan erittäin tuottoisaksi ja samalla voivat ottaa pörssistä tuottoa

Nordnetin kuukausisäästöön saa nykyisin näitä crypto etp -tuotteita. Lisäsin itselleni huimalla 10% osuudella omaan kuukausisäästöön Virtunen Bitcoin ETP -tuotetta.
Äkkiseltään en itse keksinyt miksi "oikea" Bitcoin olisi itselle parempi. Vaikuttaa tämä niin paljon helpommalta systeemiltä ja seuraa aika tarkasti Bitcoinia.

image.png
Nyt olisin kiinnostunut kuulemaan, miksi valitsit juuri tuon. Itselläni on iSharesin Bitcoin ETP, jossa hallinnointikulut ovat 0,15 %. Virtunessa ne ovat 1,49 %.

Jos puhutaan nimenomaan asuntosijoittamisesta eikä kodista niin sitä voi tehdä myös REIT:ien kautta tai yritysten kuten O kautta. Toki voi myös katsoa suomalaisia yrityksiä, mutta en näihin ole perehtynyt sen enempää kuin että pyysing kirjottelee kojamo, ovaro yms. seteistä. O ja HASI yritykset olleet mun suosikkeja. Molemmat maksavat melko hyvää osinkoa. O:lla on todella pitkä ja hyvä historia osingonmaksajana.

Mä olen näin Suomeen verovelvollisena lapioinut O:ta salkkuun useammassa erässä vuodesta 2018 lähtien. On plussalla ja osinkoja tullut, mutta nämäkin ostot kun olisi samoina ajankohtina laittanut maailmaindeksiin niin reilusti enemmän olisi tuottanut :)

Mä olen näin Suomeen verovelvollisena lapioinut O:ta salkkuun useammassa erässä vuodesta 2018 lähtien. On plussalla ja osinkoja tullut, mutta nämäkin ostot kun olisi samoina ajankohtina laittanut maailmaindeksiin niin reilusti enemmän olisi tuottanut :)
Näinhän se menee, kiinteistöbisnes ei ole parhaan kasvun instrumentti. Mulla on tuota mukana hajautusmielessä. Samasta syystä velkakirjoja myös salkussa, ei ne parhaiten kasva, mutta hajauttavat riskiä ja osinkovirtaa elämisen kuluihin.

Nyt olisin kiinnostunut kuulemaan, miksi valitsit juuri tuon. Itselläni on iSharesin Bitcoin ETP, jossa hallinnointikulut ovat 0,15 %. Virtunessa ne ovat 1,49 %.
Tosijjaan. Nordnettihän näyttää vain viivaa palkkion kohdalla jostain syystä. Taidampa vaihtaa vielä iSharesiin itsekin kun ei ole vielä yhtään veloitusta lähtenyt, damn.

Nähdäkseni työssäkäyvälle [elämänlaatu, vaurastuminen] on tietyssä määrin saman rahankäytön preferenssejä kuvaavan akselin ääripäät, ja tältä janalta pitää löytää se itselle parhaiten sopiva piste. Jotkut säästää enemmän, toiset vähemmän - jotkut ei ollenkaan ja varmaan kaikki kokee oman näkemyksensä ihan perustelluksi. Vaikea kuvitella että olisin tässä yhtään sen oikeammassa kuin kukaan muukaan.

On kyllä skenaarioita joissa käy mielessä että noinkohan tolla tulotasolla pitäisi olla noin paljon asuntolainaa, mutta totta kai oletan että itse kukin tekee rationaalisen analyysin omasta taloustilanteestaan ja käyttää rahojaan parhaaksi kokemallaan tavalla.

Tottakai saa kysyä. Vuokralaisia ei ollut jonoksi asti, mutta tällä oli puhtaat luottotiedot, ei merkintöjä ja vaikutti ihan ns täyspäiseltä. Ainoa mikä hieman häiritsi, että tyttöystävänsä muutti samaan ja pohdin kuka haluaa asua kahdestaan 24m2,mutta tosiaan ei ollut kauheasti valinnanvaraa. Toki luottotiedotonta tai sekopäistä (mikä päältäpäin nähtävissä) en olisi ottanut. Takuuvuokra ja 2kk vuokra maksua sujui ihan hyvin.
Tiedä sitten mitä tapahtui luonnollisesti ei saanut enää kiinni sähköpostilla tai puhelimella vuokralaista. Oven takanakin kävin, eivät avanneet (tai olleet kotona). Takuuvuokra oli 1kk,joka ei paljoa lämmittänyt tuon 8kk menetyksen jälkeen.

Edit. Kiitin vielä onneani ettei asuntoa oltu tuhottu enempää kuin wc ovi (nyrkin mentävä kolo ovessa). Mietin jatkanko kiusallani jälkiperintää useita vuosia, eli jos ikinä saisivat tuloja niin saisin pienen osan pikkuhiljaa, mutta koska homma/uusimine kustantaa minulle jotain vajaa 100euroa parin vuoden välein niin otan oppirahoina. Kauhean kaunisti en heistä puhu kun tarinaa kerron ja toivon ettei kukaan suostuisi ottamaan heitä vuokralaisiksi.
100e kahdessa vuodessa on kohtalaisen pieni betsi, siihen että mahdollisesti saisi 8kk vuokrat tulevaisuudessa.

100e kahdessa vuodessa on kohtalaisen pieni betsi, siihen että mahdollisesti saisi 8kk vuokrat tulevaisuudessa.
On tossa vielä se, että perintäyhtiö ottaa 25% joka summasta kun mahdollinen velallinen maksaa. En tiedä paljonko menee sitten heidän mahd tuloista perintään ja mitä jos on ulosotossa moneen paikkaan?
Vähän offtopiciksi meni, mutta pistän tuon 100ekin mieluummin etfiin kun tuhlaan yhtään lisää ajatusta tai toivoa, että tuollaiset ihmiset saisivat jostain rahaa, josta saatan saada jotain takaisin tai sitten en.

Statistiikka

Viestiketjuista
291 095
Jäsenet
79 953
Uusin jäsen
NuuttiN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom