Kyselin täältä viime lauantaina neuvoja liian laajaksi paisuneeseen ja korkeiden kulujen rahastovariaatioon. Sain asiassa hyviä neuvoja, kiitos niistä. Eräs kommenteista kehotti vertailemaan rahastokuluja korkoa korolle -ilmiön kautta.
Olen tämän viikon iltojen liikenevät tunnit käyttänyt ChatGPT:n kanssa keskusteluun rahastokuluvertailuohjelman tekemiseksi. Koska en omaa itse mitään ohjelmointitaitoja, tekoäly on tehnyt asiat puolestani ohjeistusteni mukaan. 
Julkaisenkin nyt teille vapaasti kokeiltavaksi, käytettäväksi ja halutessanne jatkokehitettäväksi html-pohjaisen rahastokuluvertailutyökalun. Olen yrittänyt osaamiseni mukaan tehdä mahdollisimman kattavasti vertailulaskelmia, mutta en ota mitään vastuuta ohjelman tekemistä virheistä.
Ohjelman yksinkertaisena ajatuksena on tehdä kuluvertailu, kun sama sijoitussumma sijoitetaan kahden eri kulurakenteen sijoituksiin.  Ohjelma laskee molempien sijoitusten tuotot, kulut ja loppusaldot sekä piirtää tuotto-, kulu- ja saldokehitysgraafit sekä graafin, kuinka kumulatiivinen saldoero kasvaa sijoitusajan myötä.
Sovellus pitää sisällään kolme välilehteä (Sijoitus A: Tuotto + Kulut -graafin yläpuolella): Kaaviot, Laskentataulukon ja Laskentaperusteet. 
- Kaaviot-näkymä on esitetty alla olevassa kuvakaappauksessa. Jokainen kaavio on mahdollista tallentaa png-tiedostona.
- Laskentataulukko pitää sisällään taulukon kuukausittaisista sijoituksista, tuotoista ja kuluista. Taulukon saa ladattua csv-tiedostona excel-laskentaa varten. 
- Laskentaperusteet-sivu yrittää selvittää mahdollisimman hyvin ja kattavasti, kuinka ohjelma laskee tuotot ja kulut.
Lisäksi Sijoitus B -graafin yläpuolella on vielä mahdollisuus viedä laskelmia talteen sekä lukea tallennettuja laskelmia JSON-muodossa. Info-painikkeen takaa löytyy hieman tietoa ohjelmasta, sen kehitysversioista sekä ohjelman lisenssistä. Sovellus on jaettu AGPL-3.0-lisenssillä, eli sitä saa käyttää, muokata, kehittää ja jakaa vapaasti, mutta jalostustyö on jaettava samalla lisenssillä. 
Ohjelma on ladattavissa Onedrive-kansiostani. Vaikka ohjelma on pelkkä html-sivu, sitä ei voi käyttää suoraan Onedrivesta, vaan se tulee ladata omalle koneelle, jossa sitä on mahdollista käyttää.

1drv.ms