Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Sitten antti-x ja renee vaan shorttaamaan isolla positiolla ja mielellään kertomaan täällä, että näin on toiminut. Tai että myitte kaikki sijoitukset ja laitoitte ne tilille kasvamaan korkoa, koska osakkeiden hinnat ovat hurjat?

Muuten tämä kova puhe on vain napanöyhtää.
Mitä merkitystä sillä on, mitä minä teen? Raaka data kertoo, että arvostustasot ovat huipussaan. Se ei ennusta tulevaa, mutta voi herättää huolia ;)

Sitten antti-x ja renee vaan shorttaamaan isolla positiolla ja mielellään kertomaan täällä, että näin on toiminut. Tai että myitte kaikki sijoitukset ja laitoitte ne tilille kasvamaan korkoa, koska osakkeiden hinnat ovat hurjat?

Eiköhän täällä saa teorioitansa esitellä vaikka ei positiota olisikaan.

Mikä minun kommenteissani viittaa siihen että shorttaaminen olisi mielestäni tuottoisaa? Spekuloin sitä että miten paljon tietyt maailman arvokkaimmat firmat voi tuloksentekokykyään ja sitä kautta arvoaan ylipäänsä kasvattaa nykyisestä huomioiden kysynnän/maksukyvyn koko maailmassa. Mutta en ole väittänyt että ne välttämättä arvoaan menettävät. Nvidia nyt aika todennäköisesti jossain kohtaa korjaa alaspäin mutta en tarkkaan osaa sanoa milloin.

Ja omat rahat on lähinnä omassa yritystoiminnassa + omakotitaloprojektissa kiinni noin muutenkin. Pikkuhiljaa tosin alkaa olla irtonaista rahaa niin pitää miettiä mihin ne pistäisi. Yritystoimintaa voi ehkä kasvattaa mutta mikään kasvuyhtiöala ei ole kyseessä.

edit: Arvokkain jenkkiyhtiö eri vuosina
1995: General Electric, arvo 93 miljardia
2000: Microsoft arvo 492 miljardia
2005 ExxonMobil, arvo 392 miljardia
2010 ExxonMobil 314 miljardia
2015 Apple, arvo 725 miljardia.
2020 Microsoft arvo 1200 miljardia
2025 Nvidia, arvo 4440 miljardia.

Viimeksi muokattu:
Mitä merkitystä sillä on, mitä minä teen? Raaka data kertoo, että arvostustasot ovat huipussaan. Se ei ennusta tulevaa, mutta voi herättää huolia ;)
Historiallisesti on ollut voittava strategia ostaa sp500:sta kun tehdään uudet huiput.
Since 1950, in the year following an all-time high, average total returns for the S&P 500 index were 12.7%,
Historically, all-time highs have not been followed by significant selloffs. In fact, stocks have experienced better than average returns after reaching an all-time high. "New all-time highs have typically led to further all-time highs," says Naveen Malwal, institutional portfolio manager with Strategic Advisers LLC. "That’s because generally, stocks have made new all-time highs when the economy and earnings were supportive for good growth. And those trends have often lasted a long time."

Tätä "ilmiötä" on monessa tuutissa pohdittu, esim. nordnetin traders club. Toki menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta, mutta aika väsynyt hokema "iso numero, ROMAHDUS TULOSSA" ja unohtaa fundamenttipohjainen analyysi. Vähän sama juttu kuin P/E porukka jotka eivät mieti miten yrityksen tulos kehittyy seuraavan 1v, 5v, 10v aikana. Aina liian kallista, että voisi ostaa.

Mikä voisi sitten laukaista minut myymään reilusti tekkiä pois salkusta? Esimerkiksi uskottavat uutiset siitä, että meta, google, microsoft,... vähentävät ai-konesalien rakentamista ja siihen yhdistettynä sopivan uskottavista lähteistä tieto että koneälyn kehittäminen on törmännyt seinään mitä ei osata vielä ohittaa. Pelkkä konesalien rakentamisen vähentyminen ei minua hirveästi huolestuttaisi muuten kuin puolijohdefirmojen osalta. Tämä sen vuoksi, että softapuolella voidaan tehdä innovaatiota millä saadaan paljon enemmän irti konesaleista kuin mitä nyt saadaan + jos konesalien rakentaminen vähenee niin meta, microsoft, google,... automaattisesti alkavat tekemään kovempaa tulosta kun menoja on vähemmän.

Viimeksi muokattu:
2013 alkaen melkein joka vuosi on tainnut olla all time high, voidaanko siitä sitten päätellä että myös seuraavat 12 vuotta mennään samassa nousutahdissa? Ehkäpä, mutta se tosiaan tarkoittaa että nelinkertaistuneen SP500:n arvo on 2037/8 jotain päälle 250 biljoonan. Tekkkifirmojen pitää sitten olla jo aika kalliita jos vetävät indeksin sille tasolle.

Mutta kyllä AI:sta myös pyritään ottamaan konkreettisesti hintaa. MS:n toimistoympäristön normihinnat on 5,6-20€ kuussa, mutta copilot maksaa siihen päälle 28€+alv kuussa per käyttäjä. Yli 300€ vuodessa. Jos isompi organisaatio hankkii sen kaikille niin kyllä siitä pitää sitten myös hyötyä jo siinä kohtaa saada.

Siis uskon että AI kyllä valtaa alaa, tuo aitoja muutoksia ja lisää tuottavuutta, mutta AI on myös jo hinnoiteltu aika vahvasti firmojen hintoihin. Se mitä vauhtia AI oikeasti realisoituu tuloksessa ja onko se markkinoiden mielestä riittävä tahti, nähdään tässä parin seuraavan vuoden aikana.

2013 alkaen melkein joka vuosi on tainnut olla all time high,
Mun linkin päässä data ja päätelmät 1950-lähtien kuten lainauksessa sanottiin. Sun kysymyksiin on vastaukset linkin päässä jos jaksat lukea fidelityn sivun läpi. Pidempi aikajakso parempi kuin yrittää zoomata lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi. Ja kuten mun postauksessa oli, historia ei ole tae tulevasta. Nykyään syklit paljon nopeampia kuin ennen, liittynee siihen miten tieto ja hysteria suuntaan jos toiseen leviää internet-aikana.

Mikä minun kommenteissani viittaa siihen että shorttaaminen olisi mielestäni tuottoisaa? Spekuloin sitä että miten paljon tietyt maailman arvokkaimmat firmat voi tuloksentekokykyään ja sitä kautta arvoaan ylipäänsä kasvattaa nykyisestä huomioiden kysynnän/maksukyvyn koko maailmassa. Mutta en ole väittänyt että ne välttämättä arvoaan menettävät. Nvidia nyt aika todennäköisesti jossain kohtaa korjaa alaspäin mutta en tarkkaan osaa sanoa milloin.

Ja omat rahat on lähinnä omassa yritystoiminnassa + omakotitaloprojektissa kiinni noin muutenkin. Pikkuhiljaa tosin alkaa olla irtonaista rahaa niin pitää miettiä mihin ne pistäisi. Yritystoimintaa voi ehkä kasvattaa mutta mikään kasvuyhtiöala ei ole kyseessä.

edit: Arvokkain jenkkiyhtiö eri vuosina
1995: General Electric, arvo 93 miljardia
2000: Microsoft arvo 492 miljardia
2005 ExxonMobil, arvo 392 miljardia
2010 ExxonMobil 314 miljardia
2015 Apple, arvo 725 miljardia.
2020 Microsoft arvo 1200 miljardia
2025 Nvidia, arvo 4440 miljardia.

Eli turhaa höpinää ilman omaa positiota.

Itse olisin kiinnostunut siitä, mihin sinä sijoitat, kun sitä irtonaista rahaa alkaa kertymään ja miksi?

Eli turhaa höpinää ilman omaa positiota.

Itse olisin kiinnostunut siitä, mihin sinä sijoitat, kun sitä irtonaista rahaa alkaa kertymään ja miksi?
Riippuu tietty miten tilanne kehittyy. Aasiassa on poliittiset riskinsä mutta siellä on itsenäistä kasvupotentiaalia ehkä enemmän kuin muualla. Ehkä tylsästi jotain sopivan hintaisia kotimaisia osakkeita. HKFoodsia olisin 0,7 euron hintaan ostanut vuosi sitten jos olisi silloin ollut ylimääräistä (ja taisin mainita täälläkin), nyt en ole mitään niin seurannut että osaisin suoralta kädeltä mitään firmaa mainita.

Mun linkin päässä data ja päätelmät 1950-lähtien kuten lainauksessa sanottiin. Sun kysymyksiin on vastaukset linkin päässä jos jaksat lukea fidelityn sivun läpi. Pidempi aikajakso parempi kuin yrittää zoomata lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi. Ja kuten mun postauksessa oli, historia ei ole tae tulevasta. Nykyään syklit paljon nopeampia kuin ennen, liittynee siihen miten tieto ja hysteria suuntaan jos toiseen leviää internet-aikana.
Katsotaan vaikka vajaan 100 vuoden historiaa saman tien: Vuoden 1928 17,5 tasolta SP500 nousi vielä pari vuotta ennen romahdusta, mutta 1928 taso saavutettiin vasta vuonna 1950 uudestaan. Vuodesta 1950 vuoteen 1965 oli vahvaa kasvua 93 tasolle. Mutta sitten oli aika nollakasvun jakso joka kesti vuoteen 1979 eli 14 vuotta. 1980-2000 taas kasvua, mutta sitten kesti taas 13 vuotta päästä samalle tasolle.

Eli historian perusteella todennäköistä on että tulee 13-22 vuoden jakso jolloin SP500 ei nouse edellisen huipun yli. Vahva jakso taas on historiallisesti kestänyt maksimissaan 20 vuotta ennen vähintään 13 vuoden nollajaksoa (jolloin on osinkotuloja varmaankin tullut). Historian valossa on 2-7 vuotta vahvaa jaksoa vielä jäljellä ennen sitä vähintään 13 vuoden nollakasvun jaksoa.

Statistiikka

Viestiketjuista
290 375
Jäsenet
79 779
Uusin jäsen
KLA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom