Onko tosiaan näin? Olin siinä käsityksessä, että osakemyyntien tiedot tulevat automaattisesti esitäytettyyn veroilmoitukseen, ja että niitä vain korjataan tarvittaessa. Myin kesällä erän osakkeita voitolla, joten mitä minun pitää tehdä, jos myyn vielä tämän vuoden puolella toisen erän suunnilleen saman verran tappiolla?
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta noita luovutusvoittojen veroja kohdellaan verotuksessa ihan samalla tavalla kuin muitakin tuloja, eli jos niistä kertyy veroja maksettavaksi enemmän kuin mitä olet siltä vuodelta ennakkoon maksanut veroja (eli esim. ennakonpidätystä palkasta), niin loput peritään sitten mätkyinä. Eli ihan samalla tavalla tulee korkoa kuin jos olisit tuloveroista maksanut liian vähän ennakkoa verovuonna niin, että menee mätkyjen puolelle.
Eli esimerkkinä, jos ennakonpidätysprosentti on vuoden aikana ollut hieman yläkanttiin niin, että saisit seuraavana vuonna veronpalautuksia vaikkapa 1000 €, niin jos olet tehnyt arvopaperikauppoja sen verran että olet saanut noin 3300 € voittoa, josta luovutusvoittovero olisi 1000 €, niin nuo luovutusvoittoverot kuittaantuu noilla ylimääräisillä ennakoilla, eli ns. kompensoivat toisensa, eikä tule mätkyjä eikä korkoja, jää vaan veronpalautukset saamatta.
Ja kysyjän tapauksessa, jos on kesällä myynyt osakkeita voitolla, niin jos myy vielä tämän vuoden puolella osakkeita tappiolla sellaisella summalla, että tappio on saman verran kuin tuo kesäinen voitto, niin ne kompensoivat toisensa, eikä joudu maksamaan veroja siitä kesäisestä luovutusvoitosta.
Ja lisäksi sitten se, jos myyntejä on yhteensä vuoden aikana korkeintaan 1000 €:lla, niin mahdollisesta voitosta ei tarvitse maksaa veroa lainkaan. Eli jos on myynyt kesällä 1000 €:lla osakkeita, joista tuo voitto on tullut, niin ei kannata sitä tappiokauppaa tehdä tämän vuoden puolella, koska silloin tuon voittokaupan saa verovapaana.