Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Jos on osakkeen kotimaa joku Bermuda tai muu veroparatiisi niin ei mene automaattisesti. Näin ainakin ennen.
Ja osassa noita eksoottisia osinkoja on se kiva piirre, että ovatkin ansiotuloa eli lopullinen veroprosentti saattaa olla yllättävän korkea. Tai matala, jos ei ole muita ansiotuloja.

Kun aina puhutaan ajallisen hajauttamisen tärkeydestä, niin miten on, kun itse laitan lapsille aina 3 vuoden välein sen 4999 € minkä saa verottomasti antaa ja lätkäisen sen kerralla tuonne OP Maailma Indeksi rahastoon, että kannattaisiko mieluummin laittaa esim. vuoden välein 1666 € tai jopa vieläkin tiheämmin? Tuota joskus mietin, mutta ajattelin, että parempi laittaa se koko summa kerralla poikimaan.

Kun aina puhutaan ajallisen hajauttamisen tärkeydestä, niin miten on, kun itse laitan lapsille aina 3 vuoden välein sen 4999 € minkä saa verottomasti antaa ja lätkäisen sen kerralla tuonne OP Maailma Indeksi rahastoon, että kannattaisiko mieluummin laittaa esim. vuoden välein 1666 € tai jopa vieläkin tiheämmin? Tuota joskus mietin, mutta ajattelin, että parempi laittaa se koko summa kerralla poikimaan.
Peli/todennäköisyysteorian mukaan tapasi on parempi kuin vuodella/kahdella venyttäminen.

Kyllähän se mielestäni riskiä tasoittaa jos laittaa säännöllisemmin. Mikäs siinä jos laittais joka kk automaattisen siirron ja sijoitukseen niin ei siinä paljoo itte tarvii tehdä mitään, vai minkä takia olet ajatellut tuon olevan parempi?

Ja osassa noita eksoottisia osinkoja on se kiva piirre, että ovatkin ansiotuloa eli lopullinen veroprosentti saattaa olla yllättävän korkea. Tai matala, jos ei ole muita ansiotuloja.
Tuo koskee varmaan jotain jenkkejä. Ei taida Suomen verottaja muuttaa noita listattujen yhtiöiden osinkoja koskaan ansiotuloiksi vaikka tulisivat Bermudalta. Mulla oli joskus ainakin SFL:ää eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.

Eikös toi raja justiinsa noussu?

Itse laitan aina lapsille rahaa OST:lle ja ostan hyviä osingonmaksajia sinne. Lapsilla sitten hyvät potit kun täyttävät 18v.

Itse päädyin siihen ratkaisuun, että tein lapselle arvo-osuustilin omiin nimiin ja ostelen sinne indeksirahastoja. Verotuksellisesti ei ole merkittävää eroa ja eipähän tule ongelmia jos vaikka opintotukea myönnettäisiin joskus samaan tyyliin kuin toimeentulotukea eli omistukset/säästöt vaikuttaisivat tukeen.

Riippuu vähän siitä, missä tuo raha on odottamassa sitä siirtoa. Jos se seisoo jossain nollakorkoisella tilillä odottamassa sitä, että teet siirron kerran kolmeen vuoteen, olisi se parempi laittaa useammassa erässä nopeammin markkinoille tuottamaan. Jos taas raha tule kerran kolmeen vuoteen sinullekin käyttöön tai se on senkin ajan tuottamassa, ei asialla ole niin suurta merkitystä. Kun nyt toivottavasti puhutaan kymmenien vuosien sijoitushorisontista, ei sillä niin paljoa ole merkitystä, onko ostot tehty vuoden tai kolmen vuoden välein.

Mikä osake kyseessä? Multa on kyllä peritty osingoista ennakonpidätys useasta osakkeesta, niin suomalaisia, ruotsalaisia kuin jenkkiosakkeita. Jokaisesta on oma rivi tapahtumissa. Eli omalla kohdallani mikään ei ole muuttunut.
Tässä noin viikon sisällä on tullut Nokialta ja Bittiumilta eikä kummastakaan ole lähtenyt ennakonpidätystä. Noita ennen on aina lähtenyt samantien.

Riippuu vähän siitä, missä tuo raha on odottamassa sitä siirtoa. Jos se seisoo jossain nollakorkoisella tilillä odottamassa sitä, että teet siirron kerran kolmeen vuoteen, olisi se parempi laittaa useammassa erässä nopeammin markkinoille tuottamaan. Jos taas raha tule kerran kolmeen vuoteen sinullekin käyttöön tai se on senkin ajan tuottamassa, ei asialla ole niin suurta merkitystä. Kun nyt toivottavasti puhutaan kymmenien vuosien sijoitushorisontista, ei sillä niin paljoa ole merkitystä, onko ostot tehty vuoden tai kolmen vuoden välein.
Ei sitä lapsen tilille voi laittaa kuin vasta 3v päästä jos ajanhetkellä t0 tekee 4999€ talletuksen, seuraavan voi tehdä t0+3v päästä eli lapsen tilille sitä ei saa nopeammin tuottamaan kuin ap/op jo tekee.

Ei sitä lapsen tilille voi laittaa kuin vasta 3v päästä jos ajanhetkellä t0 tekee 4999€ talletuksen, seuraavan voi tehdä t0+3v päästä eli lapsen tilille sitä ei saa nopeammin tuottamaan kuin ap/op jo tekee.
Ei voikaan, ellei halua päästä maksamaan lahjaveroa. Ymmärsin kysyjän kysymyksen kuitenkin niin, että siinä pohdittiin, laitetaanko 4999e kolmen vuoden välein, 1666e vuoden välein tai joku muu vaihtoehto, jossa ei ylity 5000 euroa kolmessa vuodessa. Vastasin tuolta kantilta siis.

Ei voikaan, ellei halua päästä maksamaan lahjaveroa. Ymmärsin kysyjän kysymyksen kuitenkin niin, että siinä pohdittiin, laitetaanko 4999e kolmen vuoden välein, 1666e vuoden välein tai joku muu vaihtoehto, jossa ei ylity 5000 euroa kolmessa vuodessa. Vastasin tuolta kantilta siis.
Tuolta osin kysyjä oli jo valinnan selkeästi tehnyt eikä tuossa ole tulkinnalle/väärinymmärrykselle sijaa
”kun itse laitan lapsille aina 3 vuoden välein sen 4999 € minkä saa verottomasti antaa ja lätkäisen sen kerralla …”

Eli sieltä löytyy t0 hetki jossa 4999€, jolloin jotta mihinkään muuhun voi päästä niin t0+3 hetkellä pitäisi alkaa jarruttamaan ja venyttämään sijoituksia t0+3+1 ja +2 vuosille, jossa ei todennäköisyysteorian kannalta ole mitään järkeä kun viestin mukaan t3:ssa on uudet 4999€ tassussa.

Tuo koskee varmaan jotain jenkkejä. Ei taida Suomen verottaja muuttaa noita listattujen yhtiöiden osinkoja koskaan ansiotuloiksi vaikka tulisivat Bermudalta. Mulla oli joskus ainakin SFL:ää eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.
Valitettavasti ei muuten koske. Kaikista maista, joilla ei ole Suomen kanssa verosopimusta, niin tulee osingot ansiotulona Suomen verottajan mielestä.

Valitettavasti ei muuten koske. Kaikista maista, joilla ei ole Suomen kanssa verosopimusta, niin tulee osingot ansiotulona Suomen verottajan mielestä.

Oliskos tässä muuten firettäjille vero-optimoinnin paikka? Saisi osan pääomatuloista lähes verottomaksi kun ei ole enää normaaleissa palkkatöissä. :hmm:

Kyllähän se mielestäni riskiä tasoittaa jos laittaa säännöllisemmin. Mikäs siinä jos laittais joka kk automaattisen siirron ja sijoitukseen niin ei siinä paljoo itte tarvii tehdä mitään, vai minkä takia olet ajatellut tuon olevan parempi?

Ajatus oli siinä, että kun laitan 4999 € kerralla, niin silloin se koko summa on tuottamassa koko sen 3 vuotta. Jos taas laitan pienemmissä erissä, niin silloin ne myöhemmin laitetut tuottavat lyhyemmän akaa.

Itse päädyin siihen ratkaisuun, että tein lapselle arvo-osuustilin omiin nimiin ja ostelen sinne indeksirahastoja. Verotuksellisesti ei ole merkittävää eroa ja eipähän tule ongelmia jos vaikka opintotukea myönnettäisiin joskus samaan tyyliin kuin toimeentulotukea eli omistukset/säästöt vaikuttaisivat tukeen.

Eikö tuossa tule verotuksellinen ongelma, kun jos pidät sijoitukset omissa nimissä ja luovutat ne myöhemmin, niin niistä menee lahjavero?

Niin kauan kuin raha on minulla, niin se toki tuottaa, mutta silloin se tuottaa minulle, ei lapselle. Ja siksi laitan aina 3 vuoden välein heti sen maksimin lapsen tilille, jotta sen saisi mahdollisimman nopeasti tuottamaan lapselle.

Tuolta osin kysyjä oli jo valinnan selkeästi tehnyt eikä tuossa ole tulkinnalle/väärinymmärrykselle sijaa
”kun itse laitan lapsille aina 3 vuoden välein sen 4999 € minkä saa verottomasti antaa ja lätkäisen sen kerralla …”

Eli sieltä löytyy t0 hetki jossa 4999€, jolloin jotta mihinkään muuhun voi päästä niin t0+3 hetkellä pitäisi alkaa jarruttamaan ja venyttämään sijoituksia t0+3+1 ja +2 vuosille, jossa ei todennäköisyysteorian kannalta ole mitään järkeä kun viestin mukaan t3:ssa on uudet 4999€ tassussa.
Nojoo totta, kun asiaa miettii niin näin se tässä tapauksessa on. Kieltämättä kun puskuri on kasvanut liian isoksi lahjoitettavaksi, sen purkaminen menee vaikeaksi. Juuri tuolla himmailulla kolme vuotta viimeisimmän maksimilahjoituksen jälkeen voi saada hiukan tasoitettua ostoja markkinoiden käyrään, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Itsekin tässä tapauksessa jatkaisin vain maksimisummalla kolmen vuoden välein.

Ohjeena ehkä jollekin toiselle, joka on aloittamassa lapselleen säästämistä, mutta joka ei vielä ole kerännyt isoa puskuria, niin kannattanee ennemmin lahjoittaa useammin pienempiä summia kuin hillota isoa määrää ja heittää se kerralla. Tällöin päästään nopeiten markkinatuottoon kiinni.

Itse laitan joka kk nordnetin kk säästöllä. Helppoa kun tarvitsi vain kerran säätää homma kohdalleen, eli palkkapäivänä menee lapsen nordnet tilille rahat minun tililtä ja sieltä sitten rahastoon automaattisesti.

Voi toki olla että tämä on typerää, koska kaikki tämä raha saattaa sitten mennä lapsen opiskeluaikana vuokriin tms. jos omaisuuden takia jää tukia saamatta. Jos siis ilman tätä rahaa kela maksaisi vuokrat. Mutta mennään nyt tällä ja täytyy sitten keksiä jotain kun on ajankohtaista jos tulee näitä tukiongelmia tms.

Toki voisi tosiaan 3v välein laittaa sen 4999€, jolla voisi teoriassa maksimoida lapsen saaman tuoton, mutta nyt tuo tuotto jää sitten periaatteessa minulle kun pidän näitä rahoja tavallaan omissa sijoituksissani ja siirrän niitä sitten lapselle pikkuhiljaa.

Toki voisi tosiaan 3v välein laittaa sen 4999€, jolla voisi teoriassa maksimoida lapsen saaman tuoton, mutta nyt tuo tuotto jää sitten periaatteessa minulle kun pidän näitä rahoja tavallaan omissa sijoituksissani ja siirrän niitä sitten lapselle pikkuhiljaa.

Tämä 4999e/3v on myös per lahjoittaja, ei lahjansaaja. Eli toinen vanhemmista voi lahjoittaa saman verran. Samoin myös jokainen isovanhemmista.

Voi toki olla että tämä on typerää, koska kaikki tämä raha saattaa sitten mennä lapsen opiskeluaikana vuokriin tms. jos omaisuuden takia jää tukia saamatta. Jos siis ilman tätä rahaa kela maksaisi vuokrat. Mutta mennään nyt tällä ja täytyy sitten keksiä jotain kun on ajankohtaista jos tulee näitä tukiongelmia tms.

Eikö noihin opinto- ja asumistukiin vaikuta hakijan tulot, ei omaisuus? Ja omaisuus vaikuttaisi vain jos haetaan toimeentulotukea, tms?

Joo, tarkoitus tosiaan saada maksimoitua lapselle kerrytettävää verotonta omaisuutta.

Itse laitan joka kk nordnetin kk säästöllä. Helppoa kun tarvitsi vain kerran säätää homma kohdalleen, eli palkkapäivänä menee lapsen nordnet tilille rahat minun tililtä ja sieltä sitten rahastoon automaattisesti.

Arvelen, että ei tule realisoitumaan tukiongelmat. Maailma kerkeää muuttua isolla tavalla. En ylläty, jos koko koulutusjärjestelmä menee isolla tavalla uusiksi vähintäänkin AI-opettajien/tutorien vuoksi seuraavan 15v aikana. Nykytenologialla jo voisi rakentaa personalisoidut härvelit jotka auttaa matematiikka/fysiikka/historia tai vaikka äidinkielen/vieraan kielen kirjoittamisen/lukemisen/puhumisen kanssa. Voi olla että opettajan rooli tulevaisuuessa lähinnä järjestyksen ylläpitäminen(vahtimestari, etäopiskelu, opiskelu omaan tahtiin?) ja toisaalta ryhmätyöskentelyhommien opetteleminen. Toinen puoli, että nykymenolla voi olla että tuet kutistuu pois kun ei ole suomella varaa,...

Mikä lie esim. yliopiston rooli, jos paremman ja kustomoidun opin monen kurssin osalta saa ai-tutorin avulla,... Jotenkin tuntuis tyhmältä istuttaa porukkaa massaluennoilla.

Viimeksi muokattu:
Eikö tuossa tule verotuksellinen ongelma, kun jos pidät sijoitukset omissa nimissä ja luovutat ne myöhemmin, niin niistä menee lahjavero?
Niistä menee lahjavero, mutta ymmärtääkseni jos lapsi säilyttää niitä vähintään vuoden ennen myyntiä niin hankintahinnaksi oletetaan lahjoitushetken arvo eli aikaisemmasta arvonnoususta ei mene veroa.

Oliskos tässä muuten firettäjille vero-optimoinnin paikka? Saisi osan pääomatuloista lähes verottomaksi kun ei ole enää normaaleissa palkkatöissä. :hmm:
Näinhän siinä periaatteessa on :) Tosin jotain riskiä ehkä joutuu laskemaan sille, että jos on kovin iso osa sijoituksista erinäisissä veroparatiiseissa, kun kyseisissä paikoissa ei välttämättä kaikki mene aina ihan by-the-book.

Ei kannata, menee yöunet verotarkastusta odottaessa. Ennemmin muuttaa suotuisan verotuksen maahan ja kesät suomessa. Esim. kreikka 15% pääomavero. Bonuksena kreikan kämppä abnb-käyttöön kesän ajaksi tms.

Ei kannata, menee yöunet verotarkastusta odottaessa. Ennemmin muuttaa suotuisan verotuksen maahan ja kesät suomessa. Esim. kreikka 15% pääomavero. Bonuksena kreikan kämppä abnb-käyttöön kesän ajaksi tms.
Ei siinä mitään verotarkastusta tarvitse pelätä, tuo on ihan verottajan speksaama, miten nuo osingot hanskataan :) Tietty etu voi poistua jos verosopimus kyseisen maan kanssa solmitaan ja osingoista alkaa menemään se normaali 25,5+%. Itsekin joskus ostin Norjan pörssistä vahingossa jotain Bermudan kotipaikan omaavaa ja hetken ihmettelin, kun lähdevero oli 0. Nuo sitten oli lopullisessa verotuksessa eri kategoriassa.

Viimeksi muokattu:
Ei siinä mitään verotarkastusta tarvitse pelätä, tuo on ihan verottajan speksaama, miten nuo osingot hanskataan :) Tietty etu voi poistua jos verosopimus kyseisen maan kanssa solmitaan ja osingoista alkaa menemään se normaali 25,5+%.
Kyllä ne verot aina joku haluaa kerätä. Harmaan alueen ilmaisia lounaita ei ole olemassa. FIRE tyypille kreikka ihan mainio optio, kesät suomessa, ei harmaata aluetta, ei loskaa, ei lunta. Alpeille talvella jos haluaa hiihtää.

Kyllä ne verot aina joku haluaa kerätä. Harmaan alueen ilmaisia lounaita ei ole olemassa.
Öööö, juurihan tuossa mainittiin, että nuo lasketaan Suomessa ansioverotuksen piiriin? Jolloin muiden ansiotulojen ollessa nolla, niin nuo voi saada todella alhaisella veroprosentilla.

Vastasin postaukseen missä pohdittiin että ei menisi mitään veroa
Eipä siinä niin sanottu vaan:
Mikä oli kysymys meikäläisen aikaisempaan kommenttiin, jossa sanoin että kyseiset osingot menevät ansioverotuksen piikkiin => Tilanne siis kyseisissä maissa osingon osalta lähdevero 0% + Suomessa ansioverotus.

Viimeksi muokattu:
Niistä menee lahjavero, mutta ymmärtääkseni jos lapsi säilyttää niitä vähintään vuoden ennen myyntiä niin hankintahinnaksi oletetaan lahjoitushetken arvo eli aikaisemmasta arvonnoususta ei mene veroa.

Mutta eikös tässä tapauksessa käy niin että sinä maksat arvonnoususta verot tuossa vaiheessa kun sijoitukset vaihtavat omistajaa. Muutenhan tuollaisella lahjoitusveivauksella voisi kiertää hyvinkin veroja.

Itse olen aloittelija näissä sijoittamisasioissa. Vaikka useamman vuoden säästänyt OP rahastoihin
Olen tehnyt säännöllisiä kuukausittaisia ostoja ja aina välillä erillisiä ostoja seuraaviin OP rahastoihin:
OP-Maltillinen A
OP-Rohkea A

Viime viikolla minulla oli Teams -palaveri Osuuspankin asiantuntijan kanssa. Hänen neuvostaan lisättiin kuukausittaiseen säästöihin seuraavat
rahastot:
OP-Eurooppa Indeksi A
OP-Eurooppa Pienyhtiöt

Tein vielä erikseen pienet ostot seuraaviin rahastoihin:
OP-Maailma Indeksi A
OP-Pohjoismaat Ind. A

Nyt olen yrittänyt tutustua asioihin ja lukenut teidän keskusteluja täällä.
Jos oikein olen ymmärtänyt, näiden keskustelujen perusteella ehkä kannattaisi hukata nämä maltilliset ja rohkeat rahastot ja siirtää varat näihin Indeksi rahastoihin.
Sekä samalla vaihtaa kuukausittaiset ostot näihin indeksi rahastoihin kuten esim. OP-Maailma Indeksi A

Tästä on ehkä monta mielipidettä mutta olenko ymmärtänyt oikein?
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.
Tuli sitten vaihdettua maltillinen ja rohkea indeksiin.
Samalla kuukausitalletukset vaihtui myös
Sellainen tuli vielä mieleen. Rohkea oli jopa noin pari sataa miinuksella.
Olisiko se kannattanut ensin nostaa pois ja vasta sitten ostaa toisia rahastoja.
Eikös noita tappioita saa jotenkin verovähennyksiin vai kuvittelenko vain?
Ei ole isoista rajoista kiinni mutta rahaa se on pienikin raha.

Mutta eikös tässä tapauksessa käy niin että sinä maksat arvonnoususta verot tuossa vaiheessa kun sijoitukset vaihtavat omistajaa. Muutenhan tuollaisella lahjoitusveivauksella voisi kiertää hyvinkin veroja.
Sillä saa kierrettyä verot kunhan jää lahjaverorajan alle ja saaja pitää vähintään vuoden osakkeita hallussa
Mikäli hän omistaa osakkeet vähintään vuoden ja myy ne vasta sen jälkeen, hänen luovutusvoittoverotuksessaan todellisena hankintahintana käytetään lahjoitushetken käypää arvoa eli markkina-arvoa.

Sillä saa kierrettyä verot kunhan jää lahjaverorajan alle ja saaja pitää vähintään vuoden osakkeita hallussa

Kuulostaa erikoiselta. Otetaan esimerkki. Ostan osakkeita 10.000 eurolla ja niiden arvo kasvaa 50.000 euroon, eli siinä on 40.000 euroa voittoa. Lahjoitan nuo lapselle, jolloin maksetaan vain lahjavero 50.000 euron mukaan, eli 4200 euroa. Lapsi pitää niitä vuoden ja myy ne tuolla 50.000 eurolla, josta ei mene lainkaan vero koska hankintahinnaksi oletataan lahjoitushetken arvo. Eli veroa tuosta 40.000 euron voitosta meni lopulta vain tuo 4200 euron lahjavero.

Jotenkin en usko että tuo on verottajalle ok.

Kuulostaa erikoiselta. Otetaan esimerkki. Ostan osakkeita 10.000 eurolla ja niiden arvo kasvaa 50.000 euroon, eli siinä on 40.000 euroa voittoa. Lahjoitan nuo lapselle, jolloin maksetaan vain lahjavero 50.000 euron mukaan, eli 4200 euroa. Lapsi pitää niitä vuoden ja myy ne tuolla 50.000 eurolla, josta ei mene lainkaan vero koska hankintahinnaksi oletataan lahjoitushetken arvo. Eli veroa tuosta 40.000 euron voitosta meni lopulta vain tuo 4200 euron lahjavero.

Kyl se on noin nykyisten pykälien mukaan. Käsitellään kahtena palasena, lahja ja lahjaverotus. Lahjoitetulle osakkeille toisena osana käyvän arvon määrittely. Täältä pääsee lukemaan: Perintö- ja lahjaverotuksen arvostamista koskevien ohjeiden koontisivu

Verottomana lahjana maksimissaa 5ke/3 vuotta.

Menee veronkierroksi hyvin nopeasti jos lahjoittelee ristiin kavereiden/sukulaisten/lasten kanssa. Tuossa tilanteessa verottaja ei pidä operaatioita enää lahjoina.

Viimeksi muokattu:

Toki tuossa voi voittaa, mutta voi myös hävitä. Jos maksaa tuon 4200€ lahjaveroa, mutta sitten osakkeiden arvo tippuukin 1 euroon? Eli maksoi 1€ lahjasta 4200€ veroa.

Tämä on yksiä verotuksen harvoja selkeitä tapauksia (tähän löytyy myöskin ihan konkreettisia esimerkkejä verottajan veroohjeista), vähän kuin vero ansiotulosta, tai osingosta. Kaikki muut verojutut onkin sitten enemmän tai vähemmän tulkinnan varaista kuten mikä on käypä arvo, voiko vähennyksen x tehdä jne (kun nämä on selvillä vero on toki helppo laskea).

Kyl se on noin nykyisten pykälien mukaan. Käsitellään kahtena palasena, lahja ja lahjaverotus. Lahjoitetulle osakkeille toisena osana käyvän arvon määrittely. Täältä pääsee lukemaan: Perintö- ja lahjaverotuksen arvostamista koskevien ohjeiden koontisivu

Verottomana lahjana maksimissaa 5ke/3 vuotta.

Menee veronkierroksi hyvin nopeasti jos lahjoittelee ristiin kavereiden/sukulaisten/lasten kanssa. Tuossa tilanteessa verottaja ei pidä operaatioita enää lahjoina.

Ihmettelen vain tuota, kun tuossa esimerkissänikin verottajalta jäisi kokonaan saamatta verot tuosta 40.000 € voitosta.

Ja sinänsä se lahjan verottomuus ei ole tässä se pihvi, kun kuitenkin lahjavero on huomattavasti pienempi kuin pääomatulojen vero. Tekee todella helpoksi veronkierron, jos aina kun jokin sijoitus on liikaa voitolla, niin lahjoittaa sen, jolloin vero voiton osalta nollaantuu.

Ihmettelen vain tuota, kun tuossa esimerkissänikin verottajalta jäisi kokonaan saamatta verot tuosta 40.000 € voitosta.

Ja sinänsä se lahjan verottomuus ei ole tässä se pihvi, kun kuitenkin lahjavero on huomattavasti pienempi kuin pääomatulojen vero. Tekee todella helpoksi veronkierron, jos aina kun jokin sijoitus on liikaa voitolla, niin lahjoittaa sen, jolloin vero voiton osalta nollaantuu.
Mikään ei ole niin ihmeellistä kuin byrokratia ja lait. Mutta noin se vaan menee tällä hetkellä. Edellisen postauksen linkki verottajan omat sivut missä asia on selitetty. Homma kuitenkin toimii vain niin kauan kun kyseessä on oikeasti lahja, ts. se lahjoittaja ei tästä asiasta saa päästä hyötymään(ristiin lahjoittaminen tms -> veronkiertoa, sanktioita pamahtaa)

Yhtälailla voi ihmetellä sitäkin miten hankintameno-olettama on edelleen hengissä. 10v+ osakkeet hallussa ja merkittävää arvonnousua niin hankintameno-olettama voi monesti olla parempi kuin pääomaver voitoista.

Noilla lahjahimmeleillähän saa myös perintöä menemään verottomana jos tajuaa tarpeeksi aikaisin alkaa lahjoittamaan, max 5ke/3v per perinnönsaaja.

Perintö- ja lahjaverolain (PerVL 378/1940) 9.1 §:n mukaan omaisuus arvostetaan siihen käypään arvoon, mikä omaisuudella oli verovelvollisuuden alkaessa. Käyvällä arvolla tarkoitetaan omaisuuden todennäköistä luovutushintaa.
1v raja tulee tästä
Arvonmäärittäminen perintö- ja lahjaverotuksessa poikkeaa arvostamislain (laki varojen arvostamisesta verotuksessa, ArvL 1142/2005) mukaan tapahtuvasta arvonmäärittämisestä. Arvostamislain mukainen arvostaminen on vuosittain toistuvaa massamenettelyä, jonka tarkoituksena ei ole määrittää kohteena olevan yksittäisen omaisuuserän käypää arvoa.

Tarkemmin sijoitushommista
Julkisesti noteerattavien arvopapereiden arvon määrittäminen tapahtuu kuolinpäivänä tai lahjoituksen täyttymispäivänä

Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.
Tuli sitten vaihdettua maltillinen ja rohkea indeksiin.
Samalla kuukausitalletukset vaihtui myös
Sellainen tuli vielä mieleen. Rohkea oli jopa noin pari sataa miinuksella.
Olisiko se kannattanut ensin nostaa pois ja vasta sitten ostaa toisia rahastoja.
Eikös noita tappioita saa jotenkin verovähennyksiin vai kuvittelenko vain?
Ei ole isoista rajoista kiinni mutta rahaa se on pienikin raha.
Ei sinänsä ole väliä, milloin myyt. Saman verovuoden sisällä lasketaan kaikki voitot ja tappiot yhteen verotuspäätöksessä.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 413
Jäsenet
77 611
Uusin jäsen
kassuppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom