Kauppalehdessä on maksumuurin takana juttu private credit-sijoitusluokasta:
Yksityisten luottojen markkinat ovat kasvaneet rajusti viime vuosina. Sijoittajia kiinnostavat tuotot ja yrityksiä rahoituksen saanti. Viranomaiset taas ovat huolissaan potentiaalisista riskeistä, joita markkinoiden kehittyminen voi synnyttää.
www.kauppalehti.fi
S-Pankki siis tarjoaa tuollaista syöttörahastoa Suomessa joka sijoittaa Blackstone European Private Credit Fund (ECRED)-rahastoon. Lainataan siis vakuuksia vastaan rahaa listaamattomille yrityksille. Rahasto on ollut olemassa vasta 18 kk, jonka aikana vuosituotto on ollut 11.7%. Tyypillisesti tämä sijoitusluokka on ollut saatavilla vain ammattisijoittajille, nyt mukaan pääsee maltillisella 100 000 euron summalla
Itse olen harrastanut samaa muutaman vuoden, siis lainannut rahaa useampaa instrumenttia käyttäen listaamattomille yrityksille. Vuosituotot välillä 8-12%, osakemarkkinoita pienemmällä riskillä ja volatiliteetilla. Tuotto on myös parempi kuin high yield-korkosijoituksissa.
Tämäpä tuli sopivasti nyt kun Alisa Pankki tiputtaa talletuskoron 3,5 -> 3,2 %.
Olen pitänyt osaa salkusta tuolla tasoittamaan riskiä osakerahastojen kanssa, mutta ECRED toisi enemmän tuottoa korkeammalla riskillä, mikä kelpaa sekin.
Edit: S-pankin kulurakenne pilaa tämän:
Palkkiot **
Merkintäpalkkio 1,00 %
Lunastuspalkkio 0,00-2,00 %
Hallinnointipalkkio 0,85 %/vuosi
Juoksevat kulut 2,38 %/v (arvio)
** Lunastuspalkkio on:
2,00 %, jos sijoitusaika on alle 1 vuosi
1,50 %, jos sijoitusaika on vähintään 1 vuosi mutta alle 3 vuotta
1,00 %, jos sijoitusaika on vähintään 3 vuotta mutta alle 5 vuotta
0,00 %, jos sijoitusaika on vähintään 5 vuotta
@Takaisku, missä olet sijoittanut vastaaviin vaihtoehtoisiin, mitkä mainitsit? Onko järkevillä kuluilla saatavilla jossain? Olisi 100k+ tarkoitus laittaa tällaiseen.