Vaikuttaa saman henkiseltä viritykseltä kuin suomalaisten pikavippifirmojen sijoitustuotteet eli GF Money (korkeatuottoinen.fi), OPR-Finance (tuottoa.fi), Blue Finance (osinkotuottoa.fi) ja Netford (osinkoa.fi), joihin kaikkiin on jäänyt sijoittajien pääomat jumiin ja jotka eivät ole maksaneet korkoja/osinkoja yli kahteen vuoteen. Olkaapa hyvin varovaisia tällaisten kanssa. Olen itse osallistunut GF Moneyn rahoittamiseen 500 € oppirahoilla. Onnekseni tajusin olla laittamatta lisää sinne vaikka kivoja korkoja lupailtiin. En ole saanut realisoitua sitä edes tappioksi, mistä saisi sentään jotain hyötyä verotuksessa, kun siitä ei ole päässyt mitenkään eroon. Googlettamalla löytyy juttuja henkilöistä, joilla on kymmenien ja satojen tuhansien eurojen pääomia kiinni näissä.
Tuon Intusin FAQ:issakin todetaan, että mitään takeita pääoman säilymisestä ei ole. Samaan syssyyn markkinoidaan jotain muita
mukamas pääomasuojattuja pankkien tuotteita, mutta niissäkin näennäinen suoja loppuu välittömästi, jos liikkeeseenlaskijalla menee tarpeeksi huonosti.
Itse suosittelisin välttämään tällaisia ja laittamaan rahat ennemmin tavallisiin tylsiin osakeindeksirahastoihin, joista voi odottaa pitkällä aikavälillä suunnilleen saman tasoista tuottoa huomattavan laajalla hajautuksella eli pienemmällä riskillä. Sellaisessa salkussa on jo markkinapainon mukainen osuus rahoitusalan yrityksiä mukana.
Nämä eivät todellakaan ole mitään matalariskisiä korkorahastoja, jotka stabiloisivat salkkua (mikä on korkorahasto-osuuden tarkoitus yleensä yhdistelmäsalkuissa).
Perinteisiä matalahkoriskisiä korkorahastoja olisivat esimerkiksi Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF (VAGF/IE00BG47KH54) ja iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF (EUNA/AGGH/IE00BDBRDM35), mutta niissäkin on kohtalainen korkoriski, eli sijoituksen arvo laskee jos/kun korot nousevat, mikä on tänä vuonna toteutunut tähän mennessä noin -10% verran. Minulla oli taannoin jonkin verran rahaa toisessa näistä, mutta kaikeksi onnekseni luovuin omistuksestani viime vuoden lopulla kun tarvitsin käteistä asunnon hankintaan. Sittemmin olen pitänyt käteispuskuria Svea Ekonomissa ja Bank Norwegianissa valitettavan surkealla korolla, mutta pääomaturvattuna.