Tuohan on paremmin kuin monista muista anneista, koska 100 osaketta on sentään melkein tonni...Sitowisen annista tuulipuvuille 100 osaketta ja 7,1 % ylittävästä osuudesta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuohan on paremmin kuin monista muista anneista, koska 100 osaketta on sentään melkein tonni...Sitowisen annista tuulipuvuille 100 osaketta ja 7,1 % ylittävästä osuudesta
Mitä nyt kukakin pitää hyvänä hajautuksena, mutta mielestäni hajautukseen kuuluu myös maantieteellinen hajautus. Toki jos tässä oli pelkistä osakkeista kyse ja se on vain pieni osa koko sijoituspottia niin sitten ehkä ihan ok. Itse siis suorien osakkeiden kohdalla teen juuri näin, että suht laajalla skaalalla suomalaisia osinko osakkeita. Kulut ostaa jotain muita kuin suomalaisia osakkeita ovat aika isoja (käytän Nordnettiä) niin näillä summilla en viitsi hukata isoa osaa sijoittamistani varoista osto kuluihin.Minkälaisia osakesalkkuja teillä on. Itse olen miettinyt, että ostaisin osinko-osakkeita siten, että osinkoprosentti olisi mahdollisimman korkea, nyt on 4.5%. Ja hajautettuna 5 sektoria, joista jokaisesta ostaisin kolmen firman osakkeita. Eikös tämä olisi aika hyvä hajautus, siitä tulisi 15 yritystä. Kaikki osakkeet on suomalaisia. Sektorit olisivat Viestintäpalvelut, Teollisuustuoteet & Palvelut, Rahoituspalvelut, Perusteollisuus sekä Teknologia.
En ole kyllästynyt kun en seuraa ollenkaan. Suosittelen tätä lähestymistapaa muillekin.Onko kuinka moni kyllästynyt tähän wsb kulttuuriin? 300% sieltä 500% tuolta, liity discordi kanavalle 1000€ miljoonaksi alle viikossa.
Oletteko saaneet keskimmäistä työhuonevähennystä (450€) sijoitus hommisssa jos muuten ei ole etätöitä tarvinnut tehdä. Kauppaa tullut tehtyä 2020 aika reippaasti ja salkullakin kokoa aika paljon joten ei ihan parista tonnista ole kyse.
Juuri näin. Kaukana on ne ajat kun veroilmoituksia käytiin käsipelillä läpi. Jos ei mitään mahdottomia poikkeamia aiempaan verotushistorian nähden ole, niin automaatiollahan nuo menee. Tietysti aina jonkinlainen osuus otetan satunnaisotannalla tarkempaankin syyniin, mutta lienee aika pieni osa.Kannattaa noissa hommissa aina huomioida, että kun tulee näitä "menee heittämällä läpi", että ne menee aina läpi kunnes tulee verotarkastus. Siis sen kummemmin itse asiaan ottamatta kantaa.
Kun ostaa kansainvälisisti toimivia yrityksiä, tulee siinä tavallaan kaupanpäälle myös sitä maantieteellistä hajautusta. Esimerkiksi Harvia on perussuomalainen, mutta Jenkkilän markkinoiden menestys sitä eniten tulevaisuudessa määrittää. Tai esimerkiksi Kamux ja Saksa.Mitä nyt kukakin pitää hyvänä hajautuksena, mutta mielestäni hajautukseen kuuluu myös maantieteellinen hajautus.
Osinkojen nosto on ehkä hieman hölmöjä (paitsi osakesäästötilin puolella), mutta tekee sijoittamisesta jotenkin miellyttävämpää. Ne on suoraa rahaa takaisin kouraan, ei pelkästään numeraalista arvonnousua. Lisäksi itse tykkään päättää mihin osakkeeseen ne osingot sijoitan eteenpäin, aina ei se osingot maksanut yritys ole sillä hetkellä se paras sijoituskohde.Jos taas ostas arvoaan nostavia osakkeita, niin miksei vaan voisi eläkkeellä sitten myydä 4% potista vuodessa tjsp? Sen sijaan, että nostat joka vuosi osinkoja jo nyt ja maksat siitä ilosta veroa?
Uudelleensijoittava/reinvesting etf on verotehokkaampi korkoa korolle efektin takia pitkällä holdauksella.
Etätyöt ja pääomatulo ei käsittääkseni liity toisiinsa mitenkään eli molemmissa on omat vähennyksensä. Mä laitoin tuon 450€ siinä vaiheessa kun osingot nousi 2kk nettopalkan pintaan, mielestäni tuossa kohtaa voi jo puhua verottajan termistön ”merkittävästä”. Tuohon kaveriksi myy tappiolla olevia niin vaikka verotettava tulo pienenee niin sillä ei ole väliä koska arviointikriteeri on nuo tulot eikä verotettava voitto.Oletteko saaneet keskimmäistä työhuonevähennystä (450€) sijoitus hommisssa jos muuten ei ole etätöitä tarvinnut tehdä. Kauppaa tullut tehtyä 2020 aika reippaasti ja salkullakin kokoa aika paljon joten ei ihan parista tonnista ole kyse.
Tässä on varmasti haettu sitä, että pääasiallisella etätyöllä saa haettua 900e vähennyksen ansiotuloista. Tällä puolella on hyvä muistaa 750e omavastuu, eli 450e vähennyksen hakemisella ei välttämättä hyödy yhtään mitään.Etätyöt ja pääomatulo ei käsittääkseni liity toisiinsa mitenkään eli molemmissa on omat vähennyksensä.
Työhuonevähennys voidaan tehdä sekä ansio- että pääomatulosta, jos työhuonetta on käytetty kummankin tulolajin tulon hankintaan. Myönnettyjen kaavamaisten työhuonevähennysten yhteismäärä voi kuitenkin olla enintään 900 euroa verovuodessa
Ei tietenkään kannata, ellei sitten tuo 450e ansiopuolella auta muiden hankintojen pääsemistä yli 750e rajan.Mutta tuolloinhan ei kannata ansiopuolelta hakea puolikasta enempää vaikka täyteen olisi oikeus eli hakee 450+450 (tosin ansiopuolen haku melko varmasti turhaa kun omavastuu ei ylittyne), mutta verovelvollinen voi kyllä hakea vähempää kuin mihin on oikeus.
Jep. Vaikka useimmat voisi viime vuodelta laittaa ansiotulopuolelta ton 900€ niin sitä ei kannata, jos on edes vähän pääomapuolelta tuloja myös, koska sitten ei voisi vähentää pääomapuolelta. Jo tuo pienin työhuonevähennys on parempi pääomapuolella kuin laittaa koko 900€ ansiotulopuolelle.Mutta tuolloinhan ei kannata ansiopuolelta hakea puolikasta enempää vaikka täyteen olisi oikeus eli hakee 450+450 (tosin ansiopuolen haku melko varmasti turhaa kun omavastuu ei ylittyne), mutta verovelvollinen voi kyllä hakea vähempää kuin mihin on oikeus.
Mitä mieltä ihmiset ovat oman työnantajan osakkeiden ostamisesta?
Voin olla väärässä, mutta oman työnantajat osakkeiden ostossa voi olla ongelmia ellei ne sitten tulo optio-ohjelman tai vastaavan mekanismin kautta. Esimerkiksi pitää huomioida minä aikoina saat ja et saa ostaa/myydä osakkeita kun se on rajattu pois ettei pääse hyötymään sisäpiiritiedoista ja silloin kun ollaan luvallisen ajankohdan sisällä, niin pitää olla tietoinen syistä miksi ostaa tai ei liittyen edelliseen.Mitä mieltä ihmiset ovat oman työnantajan osakkeiden ostamisesta? Usein kuulen maininnan siitä, miten tuossa laitetaan liikaa riskiä yhteen paikkaan, ja tottahan toi on. Mullakin siis palkka, optioita ja ennestään (pieni) positio jota en ole viitsinyt kasvattaa.
Nyt vain painin sen kanssa, että omasta työnantajasta on kuitenkin paljon parempi käsitys kuin mistään muusta yrityksestä. Joku joskus sanoi, että isoja yrityksiä seuraa useampi analysti ja on aika absurdia ajatella, että ulkopuolisena amatöörinä oikeasti tajuaisit jotain mitä he eivät ole huomioineet. Samaan aikaan mä olen niin amatööri etten myöskään luottaisi omaan kykyyn analysoida niitä pienempiä yrityksiä joita analyytikot eivät seuraa.
Mun työnantaja on ollut jonkin aikaa analyytikoiden näkökannasta ”vähennä” laarissa koska ala muuttuu, eikä ne koe että me ollaan siellä muutoksen harjalla. Työntekijänä mä taas tiedän aika hyvin mitä me piilossa tehdään, ja myös miltä se tekemisen laatu vaikuttaa. Jos mä samaan aikaan uskon uusiin juttuihin, ja näen myynnin kehittyvän ennakoitua paremmin alueilla joita ”epäillään” niin eikö se ole ehkä paras tilaisuus joka sijoittajalle voi tulla?
Tuohan koskee vain sisäpiiriläisiä joita on murto-osa koko henkilöstä, muut tekevät mitä tykkäävät. Samasta syystä perusjamppa ei käytännössä pääsee/saa päästä sellaiseen dataan firmassa käsiksi joka luetaan sisäpiiritiedoksi eikä myöskään henkilöstöä saa tiedottaa tietysti asioista yhtään ennenkuin kuin on pörssitiedoto julkaistu. Toisin sanoen pitää kyllä olla hierarkiassa aika korkealla jotta ylipäänsä näkisi merkityksellisen osan firman toiminnasta. Se että näet 1-2 osaston myynnin 100 osastosta ei oikein kesää tee...Voin olla väärässä, mutta oman työnantajat osakkeiden ostossa voi olla ongelmia ellei ne sitten tulo optio-ohjelman tai vastaavan mekanismin kautta. Esimerkiksi pitää huomioida minä aikoina saat ja et saa ostaa/myydä osakkeita kun se on rajattu pois ettei pääse hyötymään sisäpiiritiedoista ja silloin kun ollaan luvallisen ajankohdan sisällä, niin pitää olla tietoinen syistä miksi ostaa tai ei liittyen edelliseen.
Tuo taitaa koskea vaan johtoryhmää ja muita, jolla on vähän enemmän tietoa firman numeroista ja tulevaisuudesta. Jos kerran kyseessä julkinen osakeyhtiö niin tuskin ihan pieni pulju on ja tavallisella duunarilla tuskin niin vahvaa tietoa kokonaisuudesta, että laskettaisiin "sisäpiiriläiseksi". Kyllä nuo tiedot yleensä pidetään työntekijöiltäkin salassa ennen niiden julkaisua samalla tavalla kuin ulkopuolisiltakin.Voin olla väärässä, mutta oman työnantajat osakkeiden ostossa voi olla ongelmia ellei ne sitten tulo optio-ohjelman tai vastaavan mekanismin kautta. Esimerkiksi pitää huomioida minä aikoina saat ja et saa ostaa/myydä osakkeita kun se on rajattu pois ettei pääse hyötymään sisäpiiritiedoista ja silloin kun ollaan luvallisen ajankohdan sisällä, niin pitää olla tietoinen syistä miksi ostaa tai ei liittyen edelliseen.
Sisäpiiriläiset on erikseen. Perus duunarilla (/asiantuntijalla/pikkupomolla) ei yleensä ole sellaista tietoa, jonka voisi laskea kuuluvan sisäpiiritietoon. Osakkeita voi siis ostaa koska haluaa, eikä tarvitse miettiä mainitsemiasi seikkoja.Voin olla väärässä, mutta oman työnantajat osakkeiden ostossa voi olla ongelmia ellei ne sitten tulo optio-ohjelman tai vastaavan mekanismin kautta. Esimerkiksi pitää huomioida minä aikoina saat ja et saa ostaa/myydä osakkeita kun se on rajattu pois ettei pääse hyötymään sisäpiiritiedoista ja silloin kun ollaan luvallisen ajankohdan sisällä, niin pitää olla tietoinen syistä miksi ostaa tai ei liittyen edelliseen.
Sisäpiiriläiset on erikseen. Perus duunarilla (/asiantuntijalla/pikkupomolla) ei yleensä ole sellaista tietoa, jonka voisi laskea kuuluvan sisäpiiritietoon. Osakkeita voi siis ostaa koska haluaa, eikä tarvitse miettiä mainitsemiasi seikkoja.
Näin on, koskee kaikkia riippumatta siitä ovatko edes kyseisen yhtiön työntekijöitä.Tietääkseni sisäpiiritiedon väärinkäyttö ei koske vain sisäpiiriin kuuluvia. Kukaan ei saa käyttää väärin sisäpiiritietoa ihan asemasta riippumatta.
Ei saa ei, mutta sitä sisäpiiritietoa ei jaeta tavallisille työntekijöille.Tietääkseni sisäpiiritiedon väärinkäyttö ei koske vain sisäpiiriin kuuluvia. Kukaan ei saa käyttää väärin sisäpiiritietoa ihan asemasta riippumatta.
Tuohan koskee vain sisäpiiriläisiä joita on murto-osa koko henkilöstä, muut tekevät mitä tykkäävät. Samasta syystä perusjamppa ei käytännössä pääsee/saa päästä sellaiseen dataan firmassa käsiksi joka luetaan sisäpiiritiedoksi eikä myöskään henkilöstöä saa tiedottaa tietysti asioista yhtään ennenkuin kuin on pörssitiedoto julkaistu. Toisin sanoen pitää kyllä olla hierarkiassa aika korkealla jotta ylipäänsä näkisi merkityksellisen osan firman toiminnasta. Se että näet 1-2 osaston myynnin 100 osastosta ei oikein kesää tee...
Mut eikö ole jonkun muun velvollisuus kertoa mulle jos olen sisäpiiriläinen?
Kyllähän tuo nyt annetussa tapauksessa on selvää että kysyjä ei ole sisäpiiriläinen - tai jos kuitenkin on niin joku muu on mokannut ja kysyjä saanee tarvittaessa vapaudut vankilasta kortin, koska ei hänen itse sitä tarvitse päätellä onko sisäpiiriläinen normaalia työtehtäväänsä tehdessä, se pitää kertoa hänelle. Vaikka tuossa raw dataan pääsee käsiksi niin se tuskin sisäpiiritiedoksi muodustuu kun sitä pitää osata tulkita ja vielä lisäksi vetää firman muut salaiset aivoitukset tulevaisuudesta yhteennippuun että tuosta mitään konkreettista ulos saa. Se että tuottaa jotain raportointidataa on "vastaavantason" mekaanistahommaa kuin jätteiden lapiointi... Lisäksi tuossa puhuttiin _uudesta liiketoiminnasta_ eli olettavasti kokoinaisuus on pieni palanen firman koko kasasta...Tätä varmaan kannattaa kysyä duunin juristeilta? Mutta lain silmissä sillä ei ole juuri väliä, oletko sisäpiiriläinen vai et. Jos käytät tietoa, jonka oikeusaste katsoo sisäpiiritiedoksi, niin voit joutua vastuuseen. Se on sitten oma lukunsa, että kuinka todennäköisesti tällainen tilanne tulisi kohdalle.
Jos esim talousdataa käsittelee ja näkee huonosti menevän ja myy pois ennen tulosvaroitusta tai muuta tiedotetta sanoisin menevän ainakin hyvin syvälle harmaalle alueelle vähintään. Siihen talousdataan kun eivät pääse käsiksi halukkaat sijoittajat. Sisäpiiritiedoksihan määritellään kaikki yhtiön arvon ja tulevaisuuden kannalta merkittävät ei julkiset tiedot.Kyllähän tuo nyt annetussa tapauksessa on selvää että kysyjä ei ole sisäpiiriläinen - tai jos kuitenkin on niin joku muu on mokannut ja kysyjä saanee tarvittaessa vapaudut vankilasta kortin, koska ei hänen itse sitä tarvitse päätellä onko sisäpiiriläinen normaalia työtehtäväänsä tehdessä, se pitää kertoa hänelle. Vaikka tuossa raw dataan pääsee käsiksi niin se tuskin sisäpiiritiedoksi muodustuu kun sitä pitää osata tulkita ja vielä lisäksi vetää firman muut salaiset aivoitukset tulevaisuudesta yhteennippuun että tuosta mitään konkreettista ulos saa. Se että tuottaa jotain raportointidataa on "vastaavantason" mekaanistahommaa kuin jätteiden lapiointi... Lisäksi tuossa puhuttiin _uudesta liiketoiminnasta_ eli olettavasti kokoinaisuus on pieni palanen firman koko kasasta...
Näin yhtäkkiä kyllä kuulostaa sellaiselta, että tuo voidaan laskea sisäpiiritiedoksi. Täältäkin suositus firman juristilta varmistukseen.
Ei saa ei, mutta sitä sisäpiiritietoa ei jaeta tavallisille työntekijöille.
tai jos kuitenkin on niin joku muu on mokannut ja kysyjä saanee tarvittaessa vapaudut vankilasta kortin, koska ei hänen itse sitä tarvitse päätellä onko sisäpiiriläinen normaalia työtehtäväänsä tehdessä, se pitää kertoa hänelle.
Jos esim talousdataa käsittelee ja näkee huonosti menevän ja myy pois ennen tulosvaroitusta tai muuta tiedotetta sanoisin menevän ainakin hyvin syvälle harmaalle alueelle vähintään. Siihen talousdataan kun eivät pääse käsiksi halukkaat sijoittajat. Sisäpiiritiedoksihan määritellään kaikki yhtiön arvon ja tulevaisuuden kannalta merkittävät ei julkiset tiedot.
Eiköhän tuossa jenkkifirma pelannut ns. varman päälle, jos kaikkia käsitellään kuin sisäpiiriläisiä niin firman puolesta tuo on helppoa ja firmaa ei varmaan voida myöskään sanktioida jos joku ei sitten sen mukaan toimi, mutta ei tämä Suomessa (ja tuskin jenkeissäkään) oikeasti näin mene. Toisaalta sitten taas kukaan ei käytännössä tiedä että Mauri on Suomessa red-hatilla toimiston siivoojana joten Mauri voi käydä käytännössä täysin vapaasti osakekauppaa Suomesta käsin ko. osakkeella.Hyvin pienetkin informaatiot yrityksen sisällä voidaan laskea sisäpiiritiedoksi. Jo se, että olisin mukana auttamassa myynnissä voisi johtaa siihen, tai tekemässä jotain uutta softaa jonka tiedän olevan strategisesti merkittävää. Ainakin Red Hatilla oli aina kaikille työntekijöille tulevat mailit, joissa kerrottiin milloin ei saa ostaa osakkeita ja milloin saa (niitä aikoja olivat tuotejulkistukset, tulosjulkaisut, muut merkittävät tapahtumat) - ja niistä oltiin erittäin tarkkoja.
Onko kannattavaa? Jos olisin töissä firmassa ja näkisin sen menevän kaikki päin helvettiä, niin tuskinpa katsotaan kovin hyvällä jos sitä lähtee shorttaamaan.
Tämä ei pidä sitten paikkaansa jenkkien lainsäädännössä, joten yrityksessä joka myy sinne jotain tai on muuten tekemisissä kyseisen maan kanssa kannattaa olla varovainen.
Pari viikkoa sitten oli puhetta OP:n rahastojen kuluista ja bonuksista.Osuuspankissa saa bonuksia (0,25%) niille sijoituksille, jotka on tehty OP:n omiin rahastoihin.
...
OP:n bonusansaintalogiikka voi myös muuttua milloin vaan. Mielestäni joskus niitä bonuksia sai vain 0,125%. Ei-niin-kauan sitten sai käyttötilin saldollekin bonuksia - enää ei saa. Jos bonukset ottaa rahana ja sijoittaa rahastoon, pitää maksaa välissä verot, mikä pienentää tuottoa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.