Tontti ja asuntosijoittaminen on kallista aina, sitä nyt ei vaan yksinkertaisesti voi tehdä pienillä kuluilla. Esim. Mulla on ollut kaksi sijoitusasuntoa nyt 7v ajan ja liekö 5 vuokralaista mennyt, eli ehkä 5000€ maksettu vuokraturvalle.Pitäisi löytää osakkeiden rinnalle jotain vaihtoehtoista sijoitusmuotoa, mieluummin hiukan pienemmällä riskillä. Kohteina olen miettinyt metsä-, asunto- tai tonttirahastoja. Onko niitä vaan mitään järkevää tarjolla? Kaikissa on joku hirveät kulut, tuotto lasketaan "laskennallisesta arvonnoususta" tai edellyttävät kallista pankkijäsenyyttä siihen kylkeen.
Tuleeko mieleen muita matalariskisiä sijoituskohteita mininimissään neljän prosentin tuotto-odotuksella?
Sen lisäksi kaikenlaisia remppoja on vähän väliä, toiseen vaihdettiin ikkunat, rempattiin parvekkeet ja laitettiin parvekelasit. Nyt toisessa,1800-luvun talossa oli julkisivun rappaus. Odotan ainakin viisinumeroista laskua. Toiseen on tulossa putkiremppa parin vuoden sisällä.
Ei tuota vaan voi tehdä mitenkään niin, ettei kuluja menisi. Ok, aina voi ostaa myös vain täysin uusia asuntoja, mutta niissä vastaavasti oman pääoman tuotto on surkea kun neliöhinnan ja neliövuokran suhde heikkenee.
Olen miettinyt asuntorahastoon sijoittamista, jotta homma olisi helpompaa. Pitäisi vaan jaksaa perata sellainen jonka portfolio on jotenkin fiksu ja sitten jaksaa vuosittain seurata, ettei hommaa sössitä.
—
Mites esim. HYG / IHYG? HYG:iä on ollut salkussa hyvä 10+v ja sieltä se on niitä osinkoja tikkaillut. Veroa menee 30%, mutta toisaalta aika tasaista tuottoa ja ainakin vähän vastapainoa osakkeille.