S.T.A.L.K.E.R. 2

Mun mielestä peliä ei ole nyt optimoitu kunnolla 8gb vramille ja 16gb ramille. Selkeä memory leak, jos fps tippuu yhtäkkiä lähelle nollaa. Toivottavasti tuleva pätsi auttaa 👍🏻
Näin sen on oltava. Ja aivan outoa myös se, että kun pelin ensimmäistä kertaa käynnisti, niin jopa valikko oli diashowta. Nimittäin aivan kaikki mahdollinen ja mahdoton grafiikka-asetuksissa oli Epic tai vastaavalla maksimiasetuksella. Keneköhän idea sekin, vai arvioiko peli koneen raudan perusteella suositeltavat asetukset? No siinä suosittelu meni todellakin mönkään. Kuten jo kirjoitin, katsotaan ja poimitaan joskus tarjouksesta.
 
Ite kun pistin läppärillä tän tulille, niin aivan jäätävä pätkiminen. Läppärissä on rtx4070 ja 16. Näytti että fps olis 60 ( laitoin limitin) mutta 1% oli kokoajan jossain 2 fps luokkaa. Nyt kun tilasin 32 gb kingstonin 5600 ddr5 muistit, niin peli lähti samantien rokkaa ja 1% on 40fps luokkaa. Katoin taskmanagerissä että 16gb kammoilla otti jotain 15.7 muista, mutta nyt kun kattoo 32gb kammoilla, niin menee lähemmäs 20gb. Eli tota peliä on turha edes yrittää 16gb muisteilla.
 
16 gigaa ja 8G vram vaatii käyttäjältä armotonta säätöä

itse latasin sen marginaalisesti viilatun modin(oikeasti vain engine.ini) ja nyt näyttää tältä

1732823246360.png
 
Ainakin omalla raudalla ja omalla standardilla melko tehokkaasti rikki säädetty tuo pelimoottori.
5700XT:llä pyörii jonkin aikaa ihan sulavasti 1080P FSR low asetuksilla ja kortti imee reilut 200W tehoa, kuten pitääkin.
Pyörii jonkin aikaa yli 90 fps ja jossain vaiheessa alue tai viholliset droppaa fps:n 30-60:een riippuen paikasta ja vihollisten määrästä. Samalla kortin tehonkulutus laskee reiluun 120 wattiin, mikä viittaisi ehkä siihen, että loppuu näyttiksen muisti vaikkei pitäisi. Eli prossun lisäksi alkaa näyttistin idlailemaan. (Alkuvalikossa osaa toki kuormittaa näyttistä täydellä teholla, jos ei rajoita FPS:ää...)
Välillä elpyy lataamalla saven ja välillä ei silläkään.
2560x1080 medium pyörii maastossa ilman vihollisia yli 70 fps sekä jokseenkin sulavasti, mutta pelkkä koiralauma (scriptattu spawnaamaan uudelleen ja uudelleen) riittää kyykyttämään fps:n 20 tuntumaan, mikä näyttää oikeasti siltä, että ruutu päivittyy neljä kertaa sekunnissa.

En olettanutkaan, että tuolla näyttiksellä voisi tätä mielekkäästi pelata, mutta hieman rikki tuo peli tuntuu silti olevan.
Ennen julkaisua toki luvattiin, että pyörii tuollakin paskakortilla ja teoriassa pitäisi pyöriä kuraresolla paljon paremmillakin asetuksilla, mutta tällä hetkellä ei pyöri ainakaan minulla.
GPU:n muistia varaa aina 7-8 gigaa asetuksista riippumatta, mutta en muista millä softalla näki oikean tarpeen, joten on jäänyt tarkistamatta.

5900X ei ole ollut missään vaiheessa vaikeuksissa, eikä tuolla kortilla pitäisikään ja rammia olen saanut kulumaan 18-19 gigaa pelkän pelin osalta. Ramia on 64 gigaa, joten äkkiseltään voisi päätellä, että pitäisi riittää jopa tälle pelille.
Vaikuttaa kokemani ja lukemani perusteella aavistuksen siltä että, peli vaatii ihan millä tahansa resolla/asetuksilla pelatessa vähintään 10 gigaa GPU-muistia, jotta fps ei droppaa hetken pelaamisen jälkeen.
Sumea arvaus siis.
Toisilla toki toimii kolmen markan läppäreillä ja tonnin näyttiksillä täydellisesti, mutta ei näytä kaikilla toimivan.

Optimization Essentialsin asentelin, mutten ole jaksanut vielä testata. Tuskin auttaa tuohon muistivuodon kaltaiseen ongelmaan, mutta suophan sitä kokkeilla.
 
Vaikuttaa kokemani ja lukemani perusteella aavistuksen siltä että, peli vaatii ihan millä tahansa resolla/asetuksilla pelatessa vähintään 10 gigaa GPU-muistia, jotta fps ei droppaa hetken pelaamisen jälkeen.
Sumea arvaus siis.

Itsellä 8GB VRAM on hyvin riittänyt, varsinkin kun laittoi tuon Stalker 2 game optimizer modin mikä julkaistiin pian launchin jälkeen, pelaan 2k reso / high asetuksilla, paitsi shadowsit tiputin mediumiin. Ei ole +20h aikana kertaakaan VRAM loppunut kesken, joten ei ole kertaakaan mitään stutteroitakaan ollut tuon modin jälkeen.
 
  1. Nobody without the source code truly knows the scope of what A-life 2.0 is supposed to be, but it is evidently a complex and ambitious framework that already exists in the game itself, yet is completely broken and/or unfinished at the moment
  2. The Lair System that exists in the game largely matches pre-release information and community manager claims about A-Life 2.0, even though full NPC persistence across the zone seems improbable with the system.
  3. The Lair System is supposed to be a background simulation of a territory war across the zone which controls the population and behaviors of the NPCs you actually see in the game.
  4. The Director in the game is so broken that an a-life fix does not seem easy. This means that an A-Life patch will take a while.
  5. There are A-Life cfg tweaks on nexusmods including mine which increase online radius as a band-aid fix. But they all have the same issues and "Roadside Panic" probably crashes your game.

Tämmöstä redditin puolella. Tässä vielä koko linkki: Reddit - Dive into anything
 
Itsellä 8GB VRAM on hyvin riittänyt, varsinkin kun laittoi tuon Stalker 2 game optimizer modin mikä julkaistiin pian launchin jälkeen, pelaan 2k reso / high asetuksilla, paitsi shadowsit tiputin mediumiin. Ei ole +20h aikana kertaakaan VRAM loppunut kesken, joten ei ole kertaakaan mitään stutteroitakaan ollut tuon modin jälkeen.

Pitäisihän tuon toki toimia, mutta enpä osaa puukottaa toimimaan. Muut pelit ovat toimineet pelin asetuksista säätämällä, mutta tämä vaatii hieman enemmän tietotaitoa.

Tuossakin joku tappaa rosvoja +90 fps samalla kortilla ja kuusi corea vähemmällä.



Optimization Essentials nosti FPS:n sisätiloissa ajureista cappaamaani maksimiin eli 120 fps:ään. Ulkona pyörii +90 fps. VRAMia varaa tai kuluttaa 6,9 gigaa.
Kylään mennessä VRAMin varaus tai kulutus pomppaa lähelle kahdeksaa gigaa ja fps laskee 50 tuntumaan ja satunnaisia tökkimisiä alkaa tulemaan.
Videon tapauksessakin todennäköisesti kyykkää kylissä, mutta tarina ei tätä kerro.

Tämä modi alkoi piirtelemään hiuksiin ja erinäisiin objekteihin jokseenkin runsaasti valkoisia pisteitä, mutta voihan se olla, että korjaantuu hieman asetuksia nostamalla tai sitten ei.

Reilu 800 euroa pitäisi silti sijoittaa näyttikseen, koska näyttö on mallia 3440x1440.
Toistaiseksi vielä arvon, että onko tämä peli reilun 800 euron arvoinen.
AI:n täydellinen puuttuminen ja viiden minuutin välein saapuva yö hieman häiritsee. Sekä jatkuvasti uudelleen spawnaavat örkit.
Ja jos pelattavaa ei ole kuin 60 tuntia, niin voisi ehkä odotella vielä viisi vuotta Anomalyn tyylisiä modeja.
 
Toistaiseksi vielä arvon, että onko tämä peli reilun 800 euron arvoinen.
AI:n täydellinen puuttuminen ja viiden minuutin välein saapuva yö hieman häiritsee. Sekä jatkuvasti uudelleen spawnaavat örkit.
Ja jos pelattavaa ei ole kuin 60 tuntia, niin voisi ehkä odotella vielä viisi vuotta Anomalyn tyylisiä modeja.
En nyt ehkä 800 euroa laittaisi tiskiin pelkästään sen takia että pääsee tätä pelaamaan, mutta voihan sillä toki pelata sitten muitakin pelejä ;)

AI:n implementointia ja spawnien korjausta odotan kyllä kovasti, mutta ainakin omasta mielestä peli on jo tällaisenaan todella hyvä. Isoin harmituksen aihe on (yllättäen) nuo questeihin liittyvät pahimmillaan pelin rikkovat bugit jotka pitäisi korjata ASAP.

Mitä tuohon 60h peliaikaan tulee, niin itsellä on tosiaan reilu 60h kellossa ja olen pelannut pääjuonen vasta vähän alle puoleen väliin. Tekemistä ja tutkittavaa on TODELLA paljon.
 
Päivitys on ulkona
Näköjään, päivitys tuli ilmeisesti tuossa just 2-3 minuuttia sitten, alkoi tuulettimet huutamaan ja huomasin että päivitys oli asentunut. Ihan mukavan kokoinen paakku, reilut 13 gigaa. Pitääpä lukaista vielä patch notet ja lähteä Zonelle katsomaan että jos saisi noita sivutehtäviä edistettyä :)

Edit:

Lainaus patchnoteista:

Over 650 fixes, including quest blockers, memory leaks, crashes, and minor bugs. Attention, stalkers.
Thanks for your passion and support since the release, it is really important to us. The Patch 1.0.1 is live both on PC and Xbox. This is our first fix patch that addressed over 650 different bugs and issues. Here is the list of the major updates for the game.

Linkki: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl - Steam News Hub

Edit 2: Jess, ainakin tuota Zalissyan sivutehtävää vaivannut bugi on korjattu! Tuntuu että puolet pelin softlockaavista bugeista liittyy lukossa oleviin oviin :D
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään, päivitys tuli ilmeisesti tuossa just 2-3 minuuttia sitten, alkoi tuulettimet huutamaan ja huomasin että päivitys oli asentunut. Ihan mukavan kokoinen paakku, reilut 13 gigaa. Pitääpä lukaista vielä patch notet ja lähteä Zonelle katsomaan että jos saisi noita sivutehtäviä edistettyä :)

Edit:

Lainaus patchnoteista:

Over 650 fixes, including quest blockers, memory leaks, crashes, and minor bugs. Attention, stalkers.
Thanks for your passion and support since the release, it is really important to us. The Patch 1.0.1 is live both on PC and Xbox. This is our first fix patch that addressed over 650 different bugs and issues. Here is the list of the major updates for the game.

Linkki: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl - Steam News Hub
Noniin jos nyt alkais pelaa tätä. Sanokaas parhaat grafiikka/suorituskyky modit? En siis halua karsia grafiikoita vaan näyttävää toimintaa. Joku FSR update vissiin oli saatavilla? Jos on muita hyviä modeja niin vinkatkaa.

Ennen päivitystä pyöri kaikki täysillä 50fps, ilman modeja, fsr qualitylla päästiin 70fps.
 
En nyt ehkä 800 euroa laittaisi tiskiin pelkästään sen takia että pääsee tätä pelaamaan, mutta voihan sillä toki pelata sitten muitakin pelejä ;)

AI:n implementointia ja spawnien korjausta odotan kyllä kovasti, mutta ainakin omasta mielestä peli on jo tällaisenaan todella hyvä. Isoin harmituksen aihe on (yllättäen) nuo questeihin liittyvät pahimmillaan pelin rikkovat bugit jotka pitäisi korjata ASAP.

Mitä tuohon 60h peliaikaan tulee, niin itsellä on tosiaan reilu 60h kellossa ja olen pelannut pääjuonen vasta vähän alle puoleen väliin. Tekemistä ja tutkittavaa on TODELLA paljon.
Tuo AI homma vaikuttaa siltä että devaajilla oli tosi kunnianhimoinen suunnitelma ja sitä ei saatu julkaisuun toimimaan. Purkkakorjaus on sitten että vihut spawnaa tosi lähelle.

Veikkaan että kestää helposti 6-12 kk että tulee mitään suurta korjausta siihen. Toki kaikkea pientä hienosäätöä voi tulla nopeasti, joka tekee jo pelistä mukavamman, mutta jotta päästään lähelle sitä mitä haluttiin voi olla pidempi projekti.

EDIT: vastaava esimerkki on Cyberpunkin poliisisysteemi, siinä taisi mennä melkein 3 vuotta että tuli enemmän sitä mitä haluttiin aluksi jo
 
Tuo AI homma vaikuttaa siltä että devaajilla oli tosi kunnianhimoinen suunnitelma ja sitä ei saatu julkaisuun toimimaan. Purkkakorjaus on sitten että vihut spawnaa tosi lähelle.

Veikkaan että kestää helposti 6-12 kk että tulee mitään suurta korjausta siihen. Toki kaikkea pientä hienosäätöä voi tulla nopeasti, joka tekee jo pelistä mukavamman, mutta jotta päästään lähelle sitä mitä haluttiin voi olla pidempi projekti.

EDIT: vastaava esimerkki on Cyberpunkin poliisisysteemi, siinä taisi mennä melkein 3 vuotta että tuli enemmän sitä mitä haluttiin aluksi jo
Itsekin vähän saanut sellaisen kuvan ko. skenaariosta joka olisi juuri tällainen kuin kirjoitit. No, taidan sittenkin palata pelin pariin jo nyt koska ei tuota A-Lifea varmaan jaksa odotella. Jos tämä nyt toimii patchin jälkeen... :D
 
Mukavahan se ois pelata peliä, jonka AI pelaa ees suurinpiirtein niinku on suunniteltu eikä random spawnaile. Toki myös se, että sen verran pitää kiirettä eikä oikeen oo aikaa/jaksamista alkaa paneutuu pelaamiseen tällä hetkellä. Kunhan nyt vaa normiarkihommat saa ees suurinpiirtein töitten jälkeen hoidettua. Ja ehkä tässä ois ajatus uutta rautaa kahtella kans....
 
Olisi kiva tietää miksi tämä on sen odottelun arvoinen että se parantaa peliä nykyisestä sitten ?
Moni varmaan toivoi sitä immersiota minkä se antaisi (luvattiin antaa). Se tekee maailmasta moniulotteisemman ja uudelleenpelattavuus kasvaa, myöskin monimutkaisempia modeja olisi todennäköisemmin mahdollista tehdä.
 
Moni varmaan toivoi sitä immersiota minkä se antaisi (luvattiin antaa). Se tekee maailmasta moniulotteisemman ja uudelleenpelattavuus kasvaa, myöskin monimutkaisempia modeja olisi todennäköisemmin mahdollista tehdä.
Omalla kohtaa tipahti kiinostus näitä mutanttia kohtaan kun eivät pudota mitään loottia ja niiden tappaminen on täysin turhaa
 
Game pass version päivitys näköjään ei vielä ulkona, mutta mahdollisesti myöhemmin tänään tulee kuitenkin.
 
Eipä ne mutantit muistaakseni aijemmissakaan peleissä antaneet ruumiinosia kummasempaa, joita sitten pystyi myymään/käyttämään juoksupoika tehtävissä?
 
Joku 5h pelattu ja saatu jo aseet joilla joku kuoleekin. Menin sinne poppy fieldin lähellä olevalle pumppaamolle ja tapoin ehkä 25 vihollista mutta niitä spawnasi neljän ryhmissä jatkuvasti lisää. En päässyt siilon katolta pois kun ammukset loppuivat ja latasin aiemman saven. :beye:
 
Mitä versiota teillä näyttää? Minulla 1.6.420.0 ja että päivitetty 23.11. Yritin pakottaa päivityksen tiedostonhallinnan kautta tsekkaamalla tiedostot, mutta ei lähde päivittymään.
Kyseessä siis Game Pass- versio.
 
Mitä versiota teillä näyttää? Minulla 1.6.420.0 ja että päivitetty 23.11. Yritin pakottaa päivityksen tiedostonhallinnan kautta tsekkaamalla tiedostot, mutta ei lähde päivittymään.
Kyseessä siis Game Pass- versio.
juu game pass versio tulee kai vähän jäljes, iteki oottelen
 
Tuossa päivityksessähän peliä tehdään huomattavasti helpommaksi. Korjaukset maksaa vähemmän, tavarat hajoo hitaammin, vihujen HP rege ja healttia nerffattu, tavaroista saa enemmän rahaa kun myy, tehtävistä 2-3 kertaa enemmän rahaa yms paljon muuta. Pitää varmaan alottaa alusta joku hetki ja vaihtaa vaikeustaso keskitasolta vaikealle että ei mee liian helpoks tää.
 
Onko ideaa minkä .ini tiedoston olen laittanut vain luku-tilaan, kun asetukset resetoituu vanhoihin aina kun käynnistää pelin uusiksi?
 
Mulla ainakin päivityksen jälkeen käyttää ehkä inasen ronskimmin CPU:ta ja vähemmän GPU:ta kuin aiemmin. Myös tavaroiden painovoima muuttu tyystin; kävelet esim päin jotain isoo öljytynnyriä ni se lentelee kuin painais gramman, sama homma laatikoiden ja tuolien kans. Mitään positiivista tää päivitystä ei tunnin testailuin jälkeen ei oo tuonut. Tuntuu vaan raskaammalta ja tommosia pieniä heikennyksiä huomannut. Varjot edelleen yhtä kaameat kuin aiemmin. Varmasti pelin rikkovia bugeja ja tehtäviin liittyviä bugeja korjailtu ja viilattu paljon mut niitä ei ollut itelle kymmenessä tunnissa kerinnyt vielä vastaan tulla. Päivitin kyllä nuo muutamat modit tai tweakit mitkä ollu käytössä.
 
Ei vieläkään, on se kumma että saavat kuitenkin moninpeleihin nää päivitykset Steamiin ja Game passiin samoihin aikoihin...
Aika monessa Game Pass pelissä on mennyt noin viikko ennen kuin pätsi on ulkona. Ei kannata pidättää hengitystä odotellessa. Voi olla että moninpeleissä on laitettu pätsit muualla odottamaan sitä että Microsoft saa tehtyä validoinnit ja sitten kaikille ulos kun se on valmis.
 
Kuinkas tuo Full optimization modi toimii pelin päivityksen jälkeen? Odottaisko että toi modi päivittyy? Ja varmaan vois odotella AMD ajuritukea
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, kyllästyin eilen odottelemaan patchin ladattua sitä korjausta noihin nappien vaihtoon ja asensin AutoHotkeyn. Hienosti rullaili geforce experiensen optimoiduilla asetuksilla 2k resolla 5800x, 32Gt 3600Mhz ja Gigabyten aorus 3080 extremellä :) Ei ollut mitään päällä mikä olisi fpsn näyttänyt, mutta oikein sulavalta aluksi ainakin tuntui. En jaksanut edetä kovinkaan pitkälle alussa vielä, mutta tänään jatkuu :)
 
Tuossa päivityksessähän peliä tehdään huomattavasti helpommaksi. Korjaukset maksaa vähemmän, tavarat hajoo hitaammin, vihujen HP rege ja healttia nerffattu, tavaroista saa enemmän rahaa kun myy, tehtävistä 2-3 kertaa enemmän rahaa yms paljon muuta. Pitää varmaan alottaa alusta joku hetki ja vaihtaa vaikeustaso keskitasolta vaikealle että ei mee liian helpoks tää.
Vaikeustasoa pystyy muuttamaan kesken pelin myös, ajattelin tänään kokeilla. Vähän vaan hirvittää, että miten tuo vaikuttaa ennestään aimbottia käyttäviin vihuihin :DToisaalta modeja tulee kuin sieniä sateella ja noilla varmaan saa viimeistään rukattua vaikeustasoa paremmin mieleisekseen.

Omaan makuun peli saa olla vaikea, kunhan se on reilu. Tavallaan tykkäsin kovastikin siitä, että joutui tekemään valintoja sen suhteen että mitä gearia milloinkin käyttää ja lähteekö mukaan jokaiseen tappeluun, mutta oli tuo aspekti vedetty vähän överiksi. Pahimmillaan sai loottailla tunnin verran jotkut paskat gearit niskassa että sai rahaa parempien kamojen korjaukseen, ei tuokaan varsinaisesti hauskaa aina ollut. Toivottavasti päivitys ei kuitenkaan tee hommasta liian helppoa, IMO pelin henkeen sopii erittäin hyvin se, että elämä on vähän kurjaa :D

Pidin myös mutantteja enemmän valinnaisina minibosseina joiden tarkoitus on laittaa pelaaja kyseenalaistamaan valintojaan ja luoda painetta, kuin perus tykinruokana. Eilen kerkesin vähän testaamaan ja törmäsin bloodsuckeriin, ensimmäinen reaktio oli tietysti paskantaa housuun, varmistaa että haulikossa on tarpeeksi paukkua ja valmistautua kunnon rähinään. Olin jopa hieman pettynyt, kun tuo sitten antautui 3-4 laukauksella buckshottia, latisti tunnelmaa yllättävänkin paljon.

Pelkän HP-nerffin sijaan olisin toivonut ehkä muutoksia itse tappelumekaniikkaan, joka on minusta isompi ongelma kuin ötöjen kestävyys. Nythän tappelut bloodsuckerien kanssa menivät monesti niin, että laitat pakin päälle ja peruutat ympyrää, otat iskun naamaan, ammut 1-2 laukausta haulikolla, käytät medikitin ja toistat kunnes jompi kumpi kuolee. Enemmän tuossa mitataan taitojen sijaan sitä, että montako medikittiä on repussa. Muut mutantit ovat mielestäni enemmän tasapainossa, koska voit taktikoida huomattavasti enemmän.
 
Onneksi on modit PCllä, pitää heti laittaa testiin taskulampun varjot, joiden puute on kyllä kummallinen valinta. Ettei edes voi asetuksista togglata, jos vie paljon tehoja.

Tosin game pass versio vaatii aika paljon säätöä näköjään, eikä oo tuettu virallisesti modin tekijältä. Jotkut saaneet toimimaan, mutta minä en. Jos modituki GP versiolle on huono, pitänee harkita Steamissa ostoa kunhan peli on pidemmällä.


 
Viimeksi muokattu:
Tänään päivitettyä peliä pelaamaan ja heti bugi vastassa. Areena tappelun menossa ja kaveri jota pitää jututtaa on huoneessa jonka ovi on raollaan. Sisään pääsi, mutta ulospääsy vaati tarkkuutta. Oven saa kiinni mutta avatessa se heilahtaa molempiin suuntiin ja palautuu raolla asentoon.
 
Aikamoinen pettymys toistaiseksi, arvasin että avoin maailma ja "made for console" olivat virheitä kuten aina, vihaan konsoleita niin suunnattomasti.
Pitää kattoa parin vuoden päästä josko tämä betaversio olisi vihdoinkin saatu julkaisukelpoiseksi.
 
Aikamoinen pettymys toistaiseksi, arvasin että avoin maailma ja "made for console" olivat virheitä kuten aina, vihaan konsoleita niin suunnattomasti.
Pitää kattoa parin vuoden päästä josko tämä betaversio olisi vihdoinkin saatu julkaisukelpoiseksi.

Kyllä tämä tuntuu että kehitetty PC-first periaattella. Pädillä varsinkin inventoryn käyttö on hidasta ja kankeaa. Hiirellä paljon sujuvampaa. Jotenkin veikkaan että pc only julkaisunakin tämä olisi ollut lähes samassa kunnossa, toki konsoliversio tuo ylimääräistä työtä mutta en kyllä lähtis niitä syyttämään pelin kunnosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 015
Viestejä
4 519 368
Jäsenet
74 522
Uusin jäsen
xddMasa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom