S.T.A.L.K.E.R. 2

Vähän päältä 44~45FPS toimi RTX 3070:lla kaikkki grafiikkka asetukset EPIC:llä ja DLLS Qualityllä ainakin tossa alussa. Luultavasti kyläosuuksien tähden asetuksia tulee hilata alemmas HIGH hujakoille tai jotain...

Yhden bugin löysinkin jo ennenkuin edes aloin varsinaisesti pelaamaan. Vai onko se sitten ominaisuus vai miksei siellä ole lainkaan näppäintä taskulampulle tai meleehyökkäykselle. Minulla taskulamppu on oletuksena hiiren keskipainikke, mutta en löytänyt sitä kuitenkaan lainkaan näppäin asetusvalikosta. Samoin melee hyökkkäys on V kirjain mutta oudosti näppäinasetus valikossa näkyy V:n kohdalla vain "kameran keskitys pelaajaan".

Ihan kummallisest näppäinasetukset.

EDIT. Joo eipä siitä EPIC asetuksilla pelaamisesta mitään tullut tällä RTX 3070:lla, vaikka laitoin myös FSR 3 frame generationin päälle DLLS Qualityn lisäksi. Ekasta viemäriosuudesta pääsin ekaan löytämääni bunkkeriin, jonne asti peli toimi jopa 80FPS:lla mutta sitten alkoi hidastumaan 30FPS ja alle... Lisäksi peli alkoi nykimään aivan hitosti, mikä teki siitä käytännössä pelikelvottoman. Mutta eipä tämä mikään yllätys ollut, kun RTX 3070:ssa on niin onnettoman vähän VRAM:a eikä DLLS Frame generation tukea. Seuraavaksi koitan HIGH asetuksia ja jos ei niilläkään toimi niin alan katseleen uutta näytönohjainta tai odotteleen että peli optimoituu paremmin päivitysten myötä...
 
Viimeksi muokattu:
Vähän päältä 44~45FPS toimi RTX 3070:lla kaikkki grafiikkka asetukset EPIC:llä ja DLLS Qualityllä ainakin tossa alussa. Luultavasti kyläosuuksien tähden asetuksia tulee hilata alemmas HIGH hujakoille tai jotain...

Yhden bugin löysinkin jo ennenkuin edes aloin varsinaisesti pelaamaan. Vai onko se sitten ominaisuus vai miksei siellä ole lainkaan näppäintä taskulampulle tai meleehyökkäykselle. Minulla taskulamppu on oletuksena hiiren keskipainikke, mutta en löytänyt sitä kuitenkaan lainkaan näppäin asetusvalikosta. Samoin melee hyökkkäys on V kirjain mutta oudosti näppäinasetus valikossa näkyy V:n kohdalla vain "kameran keskitys pelaajaan".

Ihan kummallisest näppäinasetukset.

Näppäinasetukset on sekaisin tosiaan ja kaikkia näppäimiä ei saa muutettua...
 
Myöskin Y näppäin vaihtaa defaulttina asetta, vaikka sitä ei ole missään näppäinasetuksissa bindattuna. Ja kun bindaa sen eteenpäinliikkumiseen, niin ukko liikkuu eteenpäin ja vaihtaa aseen.
 
Asensin varsin nuo Optimized tweaks s.2 ja FSR modin.
Tuntuu nyt pyörivän aika tasaseen 120-150FPS 1440P epic asetuksilla ja kortillekkin alkoi virta maistua.
Eilen näytti 330-375W ja nyt 450-480W. Enemmänkin ilmeisesti ottais jos nostais powerlimittiä, kun piikkas 513W parhaillaan mitä huomasin.
 
Vähän päältä 44~45FPS toimi RTX 3070:lla kaikkki grafiikkka asetukset EPIC:llä ja DLLS Qualityllä ainakin tossa alussa. Luultavasti kyläosuuksien tähden asetuksia tulee hilata alemmas HIGH hujakoille tai jotain...

Yhden bugin löysinkin jo ennenkuin edes aloin varsinaisesti pelaamaan. Vai onko se sitten ominaisuus vai miksei siellä ole lainkaan näppäintä taskulampulle tai meleehyökkäykselle. Minulla taskulamppu on oletuksena hiiren keskipainikke, mutta en löytänyt sitä kuitenkaan lainkaan näppäin asetusvalikosta. Samoin melee hyökkkäys on V kirjain mutta oudosti näppäinasetus valikossa näkyy V:n kohdalla vain "kameran keskitys pelaajaan".

Ihan kummallisest näppäinasetukset.

EDIT. Joo eipä siitä EPIC asetuksilla pelaamisesta mitään tullut tällä RTX 3070:lla, vaikka laitoin myös FSR 3 frame generationin päälle DLLS Qualityn lisäksi. Ekasta viemäriosuudesta pääsin ekaan löytämääni bunkkeriin, jonne asti peli toimi jopa 80FPS:lla mutta sitten alkoi hidastumaan 30FPS ja alle... Lisäksi peli alkoi nykimään aivan hitosti, mikä teki siitä käytännössä pelikelvottoman. Mutta eipä tämä mikään yllätys ollut, kun RTX 3070:ssa on niin onnettoman vähän VRAM:a eikä DLLS Frame generation tukea. Seuraavaksi koitan HIGH asetuksia ja jos ei niilläkään toimi niin alan katseleen uutta näytönohjainta tai odotteleen että peli optimoituu paremmin päivitysten myötä...
HWunboxedin mukaan 8 gigaa VRAMia alkaa tökkimään myöhemmin jopa 1080p natiiviresolla ja tekstuurit pitää tiputella medium tasolle luultavasti.
 
stalker.jpg

 
Harmittaa tämä nykymeno, kun framegenin luomia frameja pidetään samanarvoisina kuin aitoja. Sitten hehkutetaan, kuinka peli pyörii sen 120fps ja todellisuudessa pelimoottori pyörii hädintuskin jotain 60fps, input lagia on tuhottomasti ja kuvavirheet vilisevät.
 
Harmittaa tämä nykymeno, kun framegenin luomia frameja pidetään samanarvoisina kuin aitoja. Sitten hehkutetaan, kuinka peli pyörii sen 120fps ja todellisuudessa pelimoottori pyörii hädintuskin jotain 60fps, input lagia on tuhottomasti ja kuvavirheet vilisevät.
No, se on mitä se on. Sääli sinänsä kun DLSS kun alunperin tuli niin sen tarkotettu käyttö oli saada ne framet hilattua lähemmäs sinne näytön virkistystaajuutta ja peli oli täysin pelattavassa kunnossa ihan natiivinakin.

Nykyään tilanne on sit se et jos pelattavaa frameratea haluaa niin joku skaalaus on pakko olla käytössä. Ihan jostain 1440p resoluutiosta ylöspäin, oli RT käytössä tai ei. Tän tapauksessa siihen päälle pitää heittää vielä se framegen, jonka alkuperänen tarkotus oli myös et saa sen pelattavissa olevan frameraten hilattua sinne +120fps. Nykyään sekin vaikuttaa muutamassa pelissä olevan pakollinen.

Mut eipä siinä, pelkkä DLSS ei sinänsä haittaa kun selkeetä on se et seuraavan sukupolven konsolit tulee myös tuota hyödyntämään varmaan jokaikisessä pelissä (tai siis FSR tai joku toinen ratkasu, PSSR Sonyn tapauksessa mikä PS5 Pro pelaajilla on jo käytössään). Natiiviresoluutiolla renderöinti on aika henkihieverissä olevaa touhua, mut DLSS kanssa saa jo nykysin riittävän artifaktivapaata kuvaa et mua sinällänsä asia haittais. Se haittaa et nää paskat ei oo pelattavissa vaikka olis mitä taikatemppuja käytössä.
 
Vielä maistuu, 45h kellossa ja jopa miesflunssan kärsimykset unohtuvat tämän parissa. Nyt tuli vastaan ensimmäinen kunnon bugi, Sultan's Case -sivutehtävän suorittamisen jälkeen en päässyt enää camppiin (Sultanski) ja piti ottaa aika paljon takapakkia. Tässä oli tosin onni onnettomuudessa, sillä samalla tuli löydettyä tähän asti eniten peliä helpottava uniikki artifacti, ai että! Tänään löytyi myös Seva-V -armori, jossa on 4 artifact slottia ja varsin hyvä suoja kaikkia elementtejä vastaan.


Laitan molempien sijainnit tuohon spoileriin:

Sultanskista koilliseen löytyy Opachychi-niminen POI ja sen pohjoispuolelta Wandering Lights -anomalia. Valoilmiöiden keskeltä bongasin Weird Water -nimisen artifaktin, joka boostaa painorajaa yli 40kg. Tuonne pitää mennä yöllä jotta valot ilmestyvät. Pööpöilin paikalle ihan sattumalta ja törmäsin maassa olevaan puteliin.

Seva-V -armori löytyy Rostokn alueelta, eli Slag Heapista länteen ja siellä Rostokin campista edelleen länteen kunnes löytyy Scientist Helicopter -niminen POI. Sen yläpuolella on nosturi jonka kopissa tuo köllöttelee. Tuon saa vaikka ihan alkupuolella peliä, mutta korjauskustannukset ovat aika jäätävät.
 
Harmittaa tämä nykymeno, kun framegenin luomia frameja pidetään samanarvoisina kuin aitoja. Sitten hehkutetaan, kuinka peli pyörii sen 120fps ja todellisuudessa pelimoottori pyörii hädintuskin jotain 60fps, input lagia on tuhottomasti ja kuvavirheet vilisevät.
Niin eikai sillä väliä ole pyöriikö se natiivisti 60fps vai framegenillä 120fps jos siinä ei itse huomaa mitään eroa? Tämähän oli Nvidian idea saada näyttämään, että pelit pyörisi paremmin.
Sen sijaan texture upscalin none -> TSR 100% Ultra quality on asetus jonka kyllä huomaa vaikka se ei näyttäisi hirveästi fps lukemassa vaikuttavan.
Ainahan sitä voi karsia grafiikka asetuksista jos tuntuu, että peli ei tarpeeksi hyvin omaan makuun pyöri.
Minulle tuo natiivi 60fps+ riittää.
 
Näyttäis striimien perusteella juuri sellaiselta mitä olen toivonut. Toivottavasti lisäävät nopsaan näppäinten uudelleen määrityksen ja korjaavat vakavimmat bugit. Nyt en uskalla edes kokeilla, sillä pettymys saattaisi olla niin iso että jää pelaamatta koko peli.
 
Näyttäis striimien perusteella juuri sellaiselta mitä olen toivonut. Toivottavasti lisäävät nopsaan näppäinten uudelleen määrityksen ja korjaavat vakavimmat bugit. Nyt en uskalla edes kokeilla, sillä pettymys saattaisi olla niin iso että jää pelaamatta koko peli.

Vanhana stalker fanina tulee kyllä laitettua varmasti hankintaan mutta odotellaan nyt vähän että pätsivät jotain jne. Niin paljon hommattuna pelejä pelattavaksi, että täytyy pari aikaisempaa hankintaa vielä hinkata läpi, mm. cyberpunk lisäreineen.

Videoiden perusteella näyttää ja tuntuu juuri oikealta stalkerilta.
 
Harmittaa tämä nykymeno, kun framegenin luomia frameja pidetään samanarvoisina kuin aitoja. Sitten hehkutetaan, kuinka peli pyörii sen 120fps ja todellisuudessa pelimoottori pyörii hädintuskin jotain 60fps, input lagia on tuhottomasti ja kuvavirheet vilisevät.
Täysin samaa mieltä. Aikanaan kun tätä AMD fluid motion framesia testailin aw2 kanssa niin joo fps suurinpiirtein tuplaantui jostain 50-60 mutta silmä/persetuntumalla tuntui että pyörii huonommin ja pelaa peliä 30-40 fps (vaikka laskuri näyttää abt 100) ja tietty viive hiiri/näytön tapahtumat olivat tosiasia. Ei ole kiinnostanu koskea koko paskaan sen jälkeen. Voi olla että kaikki puusilmät eivät tällaista havaitse mutta itselleni oli täyttä myrkkyä.

Tuo testaus siis 7900xt kaikki namit kaakossa nimenomaan RT jutut maksimeilla kun amd siinä vähän heikommilla kantimilla.
 
Jos haluaa hieman huijata, niin pelissä on glitch millä voit myydä loputtomat määrät energiajuomaa tai panoksia kauppiaille.
1. Osta kauppiaan kaikki energiajuomat loppuun.
2. Siirrä kaikki juomat yhdessä kasassa myyntikenttään.
3. Siirrä sitten kaikki juomat takaisin omaan kassiin (eli perut kaupat), mutta älä kuitenkaan tee siirtoa loppuun asti vaan jätä siirron hyväksymis-valikko näkyviin.
4. Paina nyt alhaalla olevaa myynti-nappia, jolloin myyt kaikki juomat.
5. Hyväksy juomien siirto takaisin omaan kassiin vielä auki olevasta hyväksymis-valikosta. Profit.
 
HWunboxedin mukaan 8 gigaa VRAMia alkaa tökkimään myöhemmin jopa 1080p natiiviresolla ja tekstuurit pitää tiputella medium tasolle luultavasti.
No itse asiassa kun laitoin asetukset high:lle ja DLLS perfomancelle niin sillä vaikutti toimivan ihan hyvin tolla RTX 3070:lla... Seuraillaan.

Jos ongelmat jatkuu niin ei auta kuin myydä toi kortti ja ostaa vaikka RX 7800 XT:n tilalle. Eiköhän 16Gt Vramia pitäis riittää ja lisäksi pääsen hyödyntään SAM:a joka myös nostaa FPS:aa +10-15FPS
 
Eipä tähän nyt mikään tunnu auttavan tuon ohjaimen kanssa. Päivän toimi ja seuraavana ei. Kaikkea mahdollista kokeiltu, steamistä asennettu pelikin uusiksi, kokeiltu noita pädeille tarkoitettuja presettejä ja ainoa mikä toimii on tuo näppäimistö hiiri versio mutta se on ihan hanurista. Steamistä testannut ohjaimen kaikki toiminnot ja siinö toimii hyvin, pelissä ei mikään, reagoi siihen kun painaa jotain nappullaa että pädi on kyseessä mut siihen se sitten jääkin. Korjaisivat noista bugeista tämän ensimmäiseksi muuten jää peli pelaamatta 😔
 
Huomasin eilen jatkuvaa grafiikkahäröilyä mm. seinissä (värit vaihteleivat yms).
Asetuksia selaamalla paljastui, että upscaling ja FSR oli laitettu oletuksena päälle.
Laitoin ne pois, mutta... Kuva meni kamalaksi: jarkuvaa väreilyä koko kuva täynnä ihan paikallaan seisoessa. Liikeessä tuo li vielä pahempaa.
Meni käytännössä aivan pelikelvottomaksi, tai ainakin päätä alkoi särkemään.
Onko tämä tunnettu bugi?
 
Huomasin eilen jatkuvaa grafiikkahäröilyä mm. seinissä (värit vaihteleivat yms).
Asetuksia selaamalla paljastui, että upscaling ja FSR oli laitettu oletuksena päälle.
Laitoin ne pois, mutta... Kuva meni kamalaksi: jarkuvaa väreilyä koko kuva täynnä ihan paikallaan seisoessa. Liikeessä tuo li vielä pahempaa.
Meni käytännössä aivan pelikelvottomaksi, tai ainakin päätä alkoi särkemään.
Onko tämä tunnettu bugi?
Joo upscalingin jos laittaa pois, niin väreilyä ja sahalaitaa on jokapaikassa. Kaikki muut vaihtoehdot eli TAA, TSR, FSR, DLSS ja XeSS tuottaa miellyttävämpää kuvaa. Mullakin oli tuota grafiikkahäröilyä
Camp Icaruksen päärakennuksen seinissä.

Oon nyt pelaillessa aika-ajoin vaihdellut tuota upscaling methodia testaamisen ilosta ja joitakin havaintoja tullut tehtyä. DLSS tuntuis eniten flikkeröivän kasvillisuuden varjoissa. TAA näyttää imo ihan hyvältä, mutta ghostailee eniten esim. asetta vaihdettaessa. TSR kenties eniten balanssissa ja XeSSiäkin ovat kehuneet tuolla pelin Discordissa. Pitää jatkaa havainnointia vielä omalta osaltani. Lisähuomiona se vielä, että DLSS frame generation mulla kokoajan päällä. Päivitin myös pelin DLSS:n .dll filut uusiimpiin versioihin. Itse skaalauskomponentin osalta en ainakaan vielä huomannut mitään merkittävää eroa, mutta frame generationin päivittäminen teki pelistä smoothimman. Aluksi kuvittelin tuon olevan placeboa, mutta vaihdoin alkuperäisen FG -filun takaisin ja stutteria huomattavasti enemmän sen kanssa. Peli toki stutteroi edelleen isoimmissa kylissä, mutta metsissä ja muualla seikkaillessa kokemus on pehmeämpi. FSR frame generationia haluaisin myös kokeilla, mutta jostain syystä ei toimi tällä hetkellä RTX 4090 kanssa.
 
Huomasin eilen jatkuvaa grafiikkahäröilyä mm. seinissä (värit vaihteleivat yms).
Asetuksia selaamalla paljastui, että upscaling ja FSR oli laitettu oletuksena päälle.
Laitoin ne pois, mutta... Kuva meni kamalaksi: jarkuvaa väreilyä koko kuva täynnä ihan paikallaan seisoessa. Liikeessä tuo li vielä pahempaa.
Meni käytännössä aivan pelikelvottomaksi, tai ainakin päätä alkoi särkemään.
Onko tämä tunnettu bugi?
Eikö Unreal 5 oleta että TAA tai DLSS on päällä jotta kuva näyttää normaalilta? Jos ei ole temporaaleja frameja monet efektit menevät rikki.
 
uteliaisuuttani kaivoin vanhat 2x4gb palikat alalaatikosta ja löin kiinni(toki 2133mhz nyt :cigarbeye:)

ehkä ne pienet tökkimiset katosivat ja 16Gb ei vaan riitä, tilanne nyt;

1732633398643.png
 
Mulla oli isoa ongelmaa suorityskyvyn kanssa, kun katsoi alaspäin maahan päin. FPS tippui 100+ arvosta 10-20 väliin.
Display asetuksissa Frame Control kohdassa V-sync disabled ja Frame Rate 120 fps. Jostain syystä kun Frame Rate valikon laittoi 60, niin alaspäin katsoessa olevat lagit jäi kokonaan pois.
Jos vastaavaa ongelmaa on, niin kannattaa koittaa noita arvoja muutella.
 
uteliaisuuttani kaivoin vanhat 2x4gb palikat alalaatikosta ja löin kiinni(toki 2133mhz nyt :cigarbeye:)

ehkä ne pienet tökkimiset katosivat ja 16Gb ei vaan riitä, tilanne nyt;

1732633398643.png
Hommasin kanssa 2x8gb kampaa vanhan 2x8gb lisäksi ja muistin kulutus pyörii siellä 19-22gb luokassa tätä pelatessa
 
Hommasin kanssa 2x8gb kampaa vanhan 2x8gb lisäksi ja muistin kulutus pyörii siellä 19-22gb luokassa tätä pelatessa
itselle eka kerta että myönnän ettei 16G riitä

tai kyllä se riitti, tiedä sitten kuinka paljon noista nykyistä tuli siitä kun windows sätki reilulla gigalla:rofl2:

e: joululahjaksi tulee 2x16Gb tikkua kunhan verkkis saa suomeen ja postiin
 
Onneks on jo 32 gigaa 3600Mhz DDR4, vieläkun pääsis pelaamaan :shifty:
 
Näytönohjaimet 8Gt muistimäärällä kärsivät tässä pelissä selvästi.
Itse en ole vielä peliä ehtinyt pelamaan vaikka olen jo latannut sen mutta paljon muita pelejä on kesken ja aika ei vaan tahdo riittää.
Ehkä odotan ensimmäiseen päivitykseen niin ei tarvitse kärsiä bugeista yhtä paljon.
 
Näytönohjaimet 8Gt muistimäärällä kärsivät tässä pelissä selvästi.
Itse en ole vielä peliä ehtinyt pelamaan vaikka olen jo latannut sen mutta paljon muita pelejä on kesken ja aika ei vaan tahdo riittää.
Ehkä odotan ensimmäiseen päivitykseen niin ei tarvitse kärsiä bugeista yhtä paljon.
Sama täällä. Asentelin ja toimi hyvin tutoriaalialueella, mutta ajattelin odotella kypsymistä kun paljon muuta pelattavaa.
 
Joo eiköhän nämä pelit loppunut nyt tähän ennenkuin tämä saa päivitykset. Ei tätä voi pelata. En pääse eteenpäin Needle in the haystack tehtävässä koska siinä kohtaa kun pitäisi palauttaa ward sensorit kapteeni Zotoville niin koko Zalissya on spawnautunut täyteen vihollisia ja Zotovin tukikohdan ovi on lukossa. Vaikka kuinka tapan vihuja niin niitä tulee koko ajan vain lisää ja välillä Zotovin sotilaatkin alkavat ampua minua. Yleensä he kyllä toljottavat paikoillaan vaikka ympärillä on tyyliin kolmas maailmansota... Huhhuh.. Kyllä tämä vetää bugeissa vertoja Cyberpunk 2077:lle
 
Joo eiköhän nämä pelit loppunut nyt tähän ennenkuin tämä saa päivitykset. Ei tätä voi pelata. En pääse eteenpäin Needle in the haystack tehtävässä koska siinä kohtaa kun pitäisi palauttaa ward sensorit kapteeni Zotoville niin koko Zalissya on spawnautunut täyteen vihollisia ja Zotovin tukikohdan ovi on lukossa. Vaikka kuinka tapan vihuja niin niitä tulee koko ajan vain lisää ja välillä Zotovin sotilaatkin alkavat ampua minua. Yleensä he kyllä toljottavat paikoillaan vaikka ympärillä on tyyliin kolmas maailmansota... Huhhuh.. Kyllä tämä vetää bugeissa vertoja Cyberpunk 2077:lle
Tuo on kyllä jännä, että miten paljon pelikokemus voi vaihdella. Itsellä tullut 45h aikana yksi bugi jonka takia joutui lataamaan pelin aiemmasta savesta, oli myös tommonen lukitun oven tapaus. Kaverilla tuo on täysin pelikelvoton tekstuuribugien ja FPS-droppien takia, vaikka kokoonpano on näyttiksen, prosun, emon ja muistien osalta identtinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä jännä, että miten paljon pelikokemus voi vaihdella. Itsellä tullut 45h aikana yksi bugi jonka takia joutui lataamaan pelin aiemmasta savesta, oli myös tommonen lukitun oven tapaus. Kaverilla tuo on täysin pelikelvoton tekstuuribugien ja FPS-droppien takia, vaikka kokoonpano on näyttiksen, prosun, emon ja muistien osalta identtinen.
Millainen kokoonpano sulla on? Mullahan on siis tämä:

emo: Asus Rog Strix B550-F Gaming Wifi II
cpu: AMD Ryzen 7 5700X3D
RAM: 32Gt Kingston Fury Renegade DDR4(2x16Gt 3600Mhz)
SSD: Kingston Fury Renegade 2Tb Nvme
GPU: MSI RTX 3070 Gaming X Trio
OS: Win11 Home 23H2

Kaikki muuhan riittänee pelille vallan mainiosti, mutta 8Gt VRAM ei kuitenkaan ihan riitä. Eikä näköjään edes kaikkki asetukkset HIGH ja DLLS perfomance tilassa auta asiaan kuin hetkellisesti kylien ulkopuolella.
Kyllä tämä varmasti sitten pyörisi, jos laittaisin vielä puolet tai 1/3 grafiikkka asetuksista medium:lle, mutta siihen en halua ryhtyä. Haluan kokea tämän pelin hienon näköisenä enkä minään tekstuurisekasotkuna.
 
Joo eiköhän nämä pelit loppunut nyt tähän ennenkuin tämä saa päivitykset. Ei tätä voi pelata. En pääse eteenpäin Needle in the haystack tehtävässä koska siinä kohtaa kun pitäisi palauttaa ward sensorit kapteeni Zotoville niin koko Zalissya on spawnautunut täyteen vihollisia ja Zotovin tukikohdan ovi on lukossa. Vaikka kuinka tapan vihuja niin niitä tulee koko ajan vain lisää ja välillä Zotovin sotilaatkin alkavat ampua minua. Yleensä he kyllä toljottavat paikoillaan vaikka ympärillä on tyyliin kolmas maailmansota... Huhhuh.. Kyllä tämä vetää bugeissa vertoja Cyberpunk 2077:lle
Jätän tän itsekin tauolle, päivityksiä odotellessa. Sama juttu tuossa "Sphere" missiossa, pitäis lähteä pois sieltä basesta niin vihuja spawnaa loputtomasti (?). Tapoin tossa hirveän kasan kunnes kiikari ase hajosi ja totesin että antaa olla.

Toi spawnihomma on muutenkin pahin, ensin hiippailet jossain ja katsot taaksesi kun alkaa varoittamaan niin on joku 3-4 hengen sakki yhtäkkiä spawnannut siihen missä ei ollut 10 sekuntia aiemmin ketään.

Pieniä fysiikkabugeja myös siellä sun täällä, yks äijä leijui nukkuessaan, joskus hukkuu loottausikonit tavaroista jne. Ja jossain sivutehtävässä oli jo tavara mitä pyydettiin mutta piti hakea toinen jne. Yhdessä kohti kaikki patruunat hukkui yhtäkkiä pistoolista, latasin quicksaven niin tuli takaisin.

Tämmöisiä pieniä mutta ärsyttäviä juttuja. Ja taidan olla tuolla basessa jumissa nyt kun en juoksemallakaan pääse sieltä pois...
 
Näköjään aika kriittinen asetus tuo frame generation. Nousi FSR:n kanssa tuolla kylässä framet 39:stä 80:een. Käytössä myös "Optimized Tweaks S.2" -modi mikä ei taida vaikuttaa tohon, koska ennen tuota frame generationiakaan ei tuntunut vaikuttavan ruutujen määrään.
 
Tuli pelattua chemical planttiin asti. Yllättävän hyvin peli pyöri 5800x (ei x3d) ja 3070 näyttiksellä. Asetuksen laitoin High, DLSS ja FSR3 päälle. Ilman FSR jossain 60-80 huitelee ja FSR päällä pysyy aika hyvin 120 FPS johon rajoitettu.
Bugeihin en ole törmännyt vielä mikä taitaa olla yllättävää.

Välillä tuli pientä stutteria mutta sen jälkeen kun tämän optimizer modin alla laittoi paikalleen, on ollut smoothit 120 FPS koko ajan ilman mitään stutterointia.


Eli ainakin tähän asti bugiton sekä peli pyörii erittäin hyvin keskitason raudallakin. Pidetään peukkuja että näin jatkuukin.
 
Melko nostalginen kokemus bugeineen päivineen tämä.
Alkuperäistä stalkeria tuli pelattua aikoinaan sen julkaisussa ja tämä vetää kyllä vertoja sille hyvässä sekä pahassa.

Pyörii jopa ihan ok 1080p dlss quality fg on (medium-epic seka-asetuksilla) - 5600, 32gb ram ja rtx 4060 kokoonpanolla.
FPS kylien ulkopuolella 90-120.
Kylissä framet putoilee satunnaisesti ~60-90 kohdille ja parin tunnin välein saattaa joutua käynnistämään uudelleen vramin loppumisen myötä.

Yksi modi käytössä joka pidentää vuorokauden 8h pituiseksi.
Vakio vuorokaudenpituus aivan liian lyhyt ja syö immersiota.
 
Itsellä parhaan tuloksen näistä optimointimodeista on antanut tämä:

Hiiri tuntuu paljon paremmalta, suorastaan kummallista kuinka karsea se on oletuksena.

Olen nyt peliä muutenkin tuunannut omaan makuun sopivaksi ja tänään tuli ensimmäistä kertaa sellainen 110% immersio/transkendenssi-fiilis, ja palaset loksahtivat paikoilleen. HUD täysin pois päältä, OLED-telkulla pimeydessä pelaten ja Reshaden kautta vähän filmiefektiä kuvaan. Jouduin aiemmin kaivamaan erittäin kuluneet Fideliot kaapista kun Senkun 660S:stä hajosi piuha enkä jaksanut säätää EQ:ta yms, joten audiokokemus jäi tähän mennessä lähinnä ok-tasolle. Nexuksesta käyttöön "ray traced audio" (mikä nimi... Ray-Traced Audio - Binaural Sounds) ja uusi piuha Senkkuihin niin jotain todella erikoista tässä soundissa on. En ole mikään audiopiuhojen nysvääjä mutta kaipa volyymiä lähtee sen verran jytevämmin kuin mihin tottunut että se vaan yllätti, vaikka koko ajan oltiin mukavuusalueen rajoilla. Hiivin Spheren (hylätty tukikohta?) läpi pimeydessä ja tuntui kuin koko rakennus olisi hengittänyt niskaan. Veden tiputusta, narinaa, ambienttia musiikkia ja parin tusinan sotilaan kanssa kissaa ja hiirtä, ja oli kyllä maagisin puoli tuntia minkään pelin äärellä miesmuistiin. Hiljennetty pistooli jolla ammuin päähän kulman takaa kuulosti piiskalta omaan korvaan :D Ja tällä alueella oli vielä eniten graafisia bugeja tähän mennessä, mutta ei edes haitannut.

20241127014945-1.jpg


Spottaa ruumiit...
 
on kyllä paskasti optimoitu peli kun pelailee 3080 ja 1440p UW resolla DLSS Quality.
Keskimäärin tuo eka kohtaus
Low 70fps
Ultra 50fps.

FSR3 interpolaatio laatu vaikutti ihan hyvältä, mutta hiiren kanssa sitä ei pysty käyttää viiveen takia.

Ei ole stalkkerit kiinnostanut entuudesta, mutta nyt heräsi mielenkiinto.
täytyy palata pelin pariin kunhan saa päviteltyä konetta ja toivottavasti peliin tulee sillävälin päivityksiä
 
XBox-versiota pelatessa ei voi kuin hämmästellä pc-pelaajien ongelmia. Itse en ole kohdannut kuin pari pientä graafista glitchiä, kuten käden päällä hetkellisesti leijuvan pultin.

En voi välttyä ajatukselta, että ainakin osalla ongelmat liittyy joko riittämättömään GPU-muistiin, riittämättömään keskusmuistiin ja/tai epävakaisiin kellotuksiin. Tämä vaikuttaa olevan peli jolle 8gt näyttömuistia tai 16gt RAMia ei enää riitä, jos haluaa pelin vakaana. Omakohtaista kokemusta on myös siitä kuinka jo pitkään vakaasti kellotettuna ollut kone muuttui tietyillä peleillä epävakaaksi, josta ainoa tie ulos oli siis kellojen laskeminen tai kellotusten poisto ennen ko. pelin käynnistystä.
 
n. 50h takana, ei mainittavia teknisiä ongelmia alun jälkeen, joitain tekstuurivälkkeitä ja vastaavia oli ennen kuin tajusi säätää framegen asetuksia kuntoon.

Tuo vihujen spawnaus ongelmaksi asti on tähän mennessä tullut vastaan vain sphere tehtävän aikana, jossa muun muassa väärän reitin valitsemalla sai käytännössä vastaan puoli mahdottomalta tuntuvan vihollismäärän, kun taas "takakautta" poistuen oli kohtaamiset laskettavissa melkein yhden käden sormilla.

Eniten korpeaa tällä hetkellä varusteiden kulumisvauhti ja hinta niiden korjaamiseen. Viime reissun jäljiltä meni yli 35000K että sai varusteet takaisin kuntoon (sisälsi useamman tehtävän suorittamisen), ei muuten riittäny tehtävistä saatu n. 5000k mihinkään. Tämä on johtanut siihen että loottia saa kerätä koko ajan niin paljon, että iso osa ajasta kuluu hitaasti kävellen, sprintissä jaksaminen kuluu loppuun 3s aikana ja latautuminen takaisin kestää arviolta 20s. Muutaman kerran jäänyt emission jalkoihin kun ei ole riittäny ukon vauhti lähimpään suojaan. Aseiden kulumisen ymmärsi metro sarjassa kun ne oli tehty mistä lie vesiputkista yms, nyt sotilaskäyttöön suunniteltu ase alkaa olla 3 lippaan jälkeen korjauskunnossa, jos ei halua maksaa siitä yli 10000k joka kerta.. Ja on päivitetty kestävämmäksi, mutta se 20% on vaan niin vähän kun lähtee prosentti kunnosta per laukaus.

Tietääkö joku onko tuo pikkukuvan tähtäin aidosti kahdella eri putkella varustettu, vai ulkonäkö juttu vain? Ainakaan en löydä mistää miten tähtäysmoodia voisi vaihtaa punapisteestä oletettuun kiikariin.

Varusteet.png
scope.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 459
Viestejä
4 505 496
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
ecoboom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom