Ostin tämän heti julkaisusta tukeakseni kehittäjiä. Tarkoitus oli odotella korjauksia kun kovasti on bugeilla peloteltu, mutta sattuikin miesflunssa ja ajattelin ottaa testisavut. Nyt onkin sitten jo 25h pelikellossa ja peli on itse asiassa paljon parempi kuin mitä odotin, ei lähelläkään Cyberpunk 2077 tasoista katastrofia.
Optimoinnin varaa kyllä olisi jotta pyörisi vähän sulavammin ja jotain pienempiä bugeja on myös toki ollut. Tehtävien kannalta olennaisia esineitä puuttuu, on vilkkuvia tekstuureja ja muutaman kerran kiikaritähtäin bugittanut. Nuo ovat kuitenkin kaikki ratkenneet kun käynnistää vain pelin uudelleen, eikä mitään peliä totaalisesti rikkovaa ole tullut vastaan.
Eniten on tosiaan viilattavaa tuossa AI:ssa, joskus vihut spawnaavat liian lähelle ja hiiviskely on suht hankalaa, kun viholliset osuvat pilkkopimeässä Makarovilla 50m matkalta suoraan otsaan jos vähänkin kurkistaa jostain aidanraosta. Muita hieman ärsyttäviä asioita ovat mm. rahan hankkimisen ja liikkumisen vaivalloisuus. Mukana kulkevan roippeen painoraja on mallia realistinen (eli n. 50kg) ja jos se ylittyy, niin kunto loppuu äijältä todella nopeasti. Tämän takia joutuu usein valikoimaan aika tarkkaan, että mitä kampetta kerää reppuun ja jaksaako käyttää 20 minuuttia siihen, että hölkkää energiajuomia jatkuvasti kitaten takaisin traderille, varsinkin kun siitä saa monesti palkaksi jonkun 10 000 kuponkia. Fast travel -ominaisuus onneksi löytyy, mutta se on varsinkin pelin alkupuolella verratain kallista lystiä. Ehkä tämä helpottaa jossain kohti kun saa jotain painorajaa ja liikkumista edistäviä kamppeita, mutta kyllä monesti paikasta toiseen hölkätessä on miettinyt että oispa edes Jopo..
Itse pelimaailma on Stalker / Fallout / Tarkov -fanille nannaa ja minusta tunnelma on enemmän kuin kohdallaan. Keskimmäisellä vaikeustasolla peli on ihan sopivan haastava, jos lähtee rotsi auki ryllistämään vihollisia päin niin henki kyllä lähtee nopeasti. Toisaalta medikittejä ja terveyssiteitä löytyy joka käänteessä, joten yleisin kuolinsyy omalla kohdalla on katolta tippuminen, pakko kun on könytä kaikki paikat läpi stashien toivossa
Death count pyörii jossain 20-23 kuoleman välissä, joka on Souls-veteraanin mielestä varsin maltilinen määrä.
Pelin alussa tuli myös härnättyä jokaista mutanttia ja laitettua rosmolaumat kylmäksi, mutta nyt juoksee mielummin vaikka karkuun kun laittaa parin tunnin välein 30 000 kuponkia gearin korjaamiseen. Alkuun tuo ärsytti, mutta nyt tuntuu että ratkaisu istuu itse asiassa todella hyvin pelimaailmaan, jossa elämä on kurjaa ja resurssit tiukassa. Tuo pakottaa myös myös miettimään, että kannattaako lähteä mukaan jokaiseen tappeluun ja jos lähtee, niin kannattaako käydä suoraan päälle vai pelata vähän taktisemmin, jolloin pystyy säästelemään varusteita ja paukkuja. Perus artifact/resurssiruneja varten kannattaakin olla kaapissa vähän kehnommat kamppeet joilla pärjää myös aivan hyvin, kunhan malttaa napsutella pääosumia ja välttelee itse ammutuksi tulemista.
Kaiken kaikkiaan minusta erittäin hyvä peli jo nyt ja kunhan saadaan muutama kierros korjauksia, niin tässä on aineksia vaikka mihin.