S.T.A.L.K.E.R. 2

Toimii näköjään AMD:n näytönohjaimilla suhteellisen hyvin, mutta nVidialla joku tuntuu jarruttavan kovastikin, jopa 4090:llä. Ei pääse hyödyntämään näytönohjaimen tehobudjettia alkuunsakaan.
Frame generation päällä AMD menee ihan omaan sarjaansa.
Vähintäänkin ajuripäivityksiä lienee tulossa.
1732138906724.webp


Itse huomasin, että välillä kun FPS pyyhkii erityisen matalalla niin GPU:n virrankäyttö tipahtaa roimasti käyttöasteen ollessa kuitenkin 99%.
 
Itse huomasin, että välillä kun FPS pyyhkii erityisen matalalla niin GPU:n virrankäyttö tipahtaa roimasti käyttöasteen ollessa kuitenkin 99%.
Huomasin kylässä hengatessa samaa, tosin ei se nyt ihan romahtanut. Kortti haluaisi boostata törkeän korkealle vaikka ainakin UE4-pelit käyttäytyvät kokemukseni mukaan juuri toisinpäin. Edellinen peli joka käyttäytyi näin oli Starfield ja noh, sen optimoinnit tiedetään. Olisiko tässä samaa.
 
Tunti takana ja ai että jo nyt maistuu, tunnelma ja äänimaailma kohdallaan! Pelasin aikoinaan edelliset läpi ja todella pidin peleistä.
Framegen, 4k ja ja 7800xt käytössä ja pitää sanoa että vaikka vähän kultasilmä olenkin, feikki-freimit antaa kyllä nättiä kuvaa. Tuo tekniikka on jo aika pitkällä, God of war Ragnarokissa myös oli erittäin asiallinen. Vaikka näin siinä joskus nopeassa liikkeessä häiriöitä, mutta niin harvoin ettei haitannut. Tämä kun hidastempoisempi niin varmaan antaa enemmän anteeksi.

Hiirellä pelasin edelliset, mutta nyt 65"-töllön kautta halusin, Xbox-ohjaimella. Jouduin nostamaan tosin herkkyyden 90 prosenttiin kun tuntui liian hitaalta, tähtäämisen jätin defaultiksi. Ohjain-toteutus toistaiseksi ollut ok, jos harkitsee hiiren sijaan sitä.
 
Tässä toinen oikein positiivinen arvostelu. Siis Stalker-tavalla positiivinen, eli asiat ovat rempallaan ja tasapainottamista riittää, mutta pääasiat ovat kunnossa, kuten että maailmassa kannattaa seikkailla ja lokaatiot ovat mahtavia, turpaan tulee niin että tukka lähtee, jos ei ole koko ajan varuillaan. Kranaatit eivät kerro itsestään HUD:ssa, ja niin edelleen. Pelin sydän on siellä missä pitääkin.

Kehittäjät ovat luvanneet päivityksiä ja rakkautta pelille julkaisun jälkeen, joten potentiaalia on. Toivon aivan älyttömästi, että tästä tulee vuosien varrella uusi paikka seikkailuja varten, miljoonien modien ja parin DLC:n kera. Tekisi mieli ostaa tämä vielä toiseen kertaan Steamista (ostin nyt GOG:sta), ihan vain tukeakseni kehittäjiä. Ja ei, en pelaa tätä vielä, haluan odotella, että pahimmat alkuvaiheen bugit korjataan.


 
Tekisi mieli ostaa tämä vielä toiseen kertaan Steamista (ostin nyt GOG:sta), ihan vain tukeakseni kehittäjiä. Ja ei, en pelaa tätä vielä, haluan odotella, että pahimmat alkuvaiheen bugit korjataan.
Minäkin pelaan vasta paljon myöhemmin kun peli on kunnolla päivitetty (kuten teen kaikkien yksinpelien kohdalla miltein) mutta ostin tähän S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Ultimate Edition Xbox kauppakailta tukemisen vuoksi. Toki lisäsisältökin kiinnostaa. Tärkeä saada pelistä rahaa heti julkaisussa jotta on mahollisimman hyvin resursseja peliä korjailla ja tuottaa lisäsisältöä.
 
Etenkin äänibugeja tuli paljon vastaan, esim. portaissa liukumisen ääni jäi ärsyttävästi päälle, koirien haukkuminen kuului välillä ihan vierestä vaikka elikot kaukana jne.
Fps tipahteli toisinaan hetkeksi alle puoleen ja vaikka ohjaimen herkkyyttä nostinkin, tuntuu se silti aika "laahaavalta" paikoin. Peli pyörii tosiaan (yleensä) tuon ylläolevan graafin mukaisesti 4K:na 80-90fps epic-asetuksilla, Framegen qualitylla 7800XT:lla.

Mutta tärkeintä että se tunnelma ja maailma on todella kohdillaan ja ambient on aivan loistava ja pelottavakin. Se tutkiskelun ilo on tässäkin, kuten edellisissä. Inventaario on tuttu edellisistä eli hyvä ettei ole lähdetty muuttamaan vaikka varmaan houkutusta olisi nykypelien helpotuksiin. Ekan artifactinkin (ei juoneen liittyvän) löysin) kahden tunnin sisään, millä saa erilaisia kykyjä tai parannuksia, kun pikkuisen harhailin. Tuttua Stalkeria siis, suoraan tehtäville ei kannata juoksennella tai missaa asioita.

Mutta jos ei ole kiirus pelailla, kannattaa odotella päivityksiä sillä eiköhän tätä paikata piankin, tasaisempaan kokemukseen. Hatun nosto ukrainalaiselle studiolle joka tapauksessa, koronasta Venäjän hyökkäyssotaan, mielenkiintoista jatkaa peliä ja pohtia näkyykö vaikutuksia ja ehkä viittauksiakin.

Edit: Myönteinen startti jo bugisenakin, eli perusta on kunnossa :)
qXSx9cM4fr.png
 
Viimeksi muokattu:
Toimii näköjään AMD:n näytönohjaimilla suhteellisen hyvin, mutta nVidialla joku tuntuu jarruttavan kovastikin, jopa 4090:llä. Ei pääse hyödyntämään näytönohjaimen tehobudjettia alkuunsakaan.
Frame generation päällä AMD menee ihan omaan sarjaansa.
Vähintäänkin ajuripäivityksiä lienee tulossa.
1732138906724.webp

Itsellä 3090 vesillä ja fps huitelee siellä 50 pinnassa, 3440x1440p. Fps tippuu siinä lesser zonen kylässä 20-30 tienoille, mutta kortin kellot ei nouse yli 1600mhz ja käyttöaste on siellä 85-90%. GPU lämpötila 35-40c tuossa täydessä rasituksessa kertoo kaiken. Normaalisti kun sen käyttöaste on 99% ja kellot siellä 1850mhz ja virrankulutus tapissaan, niin lämmöt ol 58-60c.
 
Itsellä 3090 vesillä ja fps huitelee siellä 50 pinnassa, 3440x1440p. Fps tippuu siinä lesser zonen kylässä 20-30 tienoille, mutta kortin kellot ei nouse yli 1600mhz ja käyttöaste on siellä 85-90%. GPU lämpötila 35-40c tuossa täydessä rasituksessa kertoo kaiken. Normaalisti kun sen käyttöaste on 99% ja kellot siellä 1850mhz ja virrankulutus tapissaan, niin lämmöt ol 58-60c.
Mikä prossu? Onko tässä pelissä yleisesti vielä tullut ilmi miten käyttää prossua?
 
5800X3D+4070Ti+32GB pyörii ihan sukkelasti 4K/Epic/DLSS/HDR, paitsi siellä mobile homessa jostain syystä veti ihan juntturaan vaikkei mitään ihmeellistä ollutkaan.

Mites tuossa XBox sovelluksessa pelatessa saa FPS:t näkyviin? NVidia overlay ei mene ALT+R:llä päälle ainakaan Exclusive Fullscreenissä.
 
Mikä prossu? Onko tässä pelissä yleisesti vielä tullut ilmi miten käyttää prossua?
Ainakin mitä redditiä luin niin vaikuttaa intelin prossujen lähtevän vähän takamatkalta tässä. Vaikea tosin saada hyvää kuvaa kun hajanaisia käyttäjäraportteja eikä oikeaa testaamista.
 
Ainakin mitä redditiä luin niin vaikuttaa intelin prossujen lähtevän vähän takamatkalta tässä. Vaikea tosin saada hyvää kuvaa kun hajanaisia käyttäjäraportteja eikä oikeaa testaamista.
Jep. Siltähän tuo vähän vaikuttais jos näyttiksen käyttöaste kyykkää vaikka pitäis olla kyllä kuormaa että ei osaa käyttää prossulta ytimiä tehokkaasti. CP2077 oli samaa pitkään vielä alun jälkeenkin.
 
Aivan uskomattoman mahtavaa että GSC sai pelin ulos, Onhan tämä merkittävästi parempi julkaisu kuin vaikkapa Cyberpunk 2077:lla. Eiköhän Prahassa paista tänään aurinko ja uskon kyllä että korjauksia tullaan saamaan tulevien viikkojen ja kuukausien aikana.

Kiitos.
 
Mikä prossu? Onko tässä pelissä yleisesti vielä tullut ilmi miten käyttää prossua?
Ryzen 7 5800XT ja PBO toki päällä. Boostaa ainakin 3D markissa sinne 4,6ghz kaikilla ytimillä ja 5ghz yhdellä. Ei tuon nyt kai tuolla resolla luulisi olevan ainakaan niin suuri pullonkaula. Ainakaan missään muussa pelissä ei ole näin käynyt.
 
Ryzen 7 5800XT ja PBO toki päällä. Boostaa ainakin 3D markissa sinne 4,6ghz kaikilla ytimillä ja 5ghz yhdellä. Ei tuon nyt kai tuolla resolla luulisi olevan ainakaan niin suuri pullonkaula. Ainakaan missään muussa pelissä ei ole näin käynyt.
Eipä taida olla testejä vielä ulkona, mutta veikkaan että Digital Foundryn testeistä ilmenee:
-stutteroi paljon kun ladataan alueita tai paljon NPC alueella
-hitaammat prossut luonnollisesti stutteroi enemmän
-paraskaan 9800X3D ei poista stutteria täysin, mutta lieventää frame droppeja
-tyyppilisiä UE4/UE5 ongelmia joita ei nopeasti korjata, mutta vaikuttaa että on myös muita bugeja jotka taas toivottavasti korjataan nopeasti
 
Aivan uskomattoman mahtavaa että GSC sai pelin ulos, Onhan tämä merkittävästi parempi julkaisu kuin vaikkapa Cyberpunk 2077:lla. Eiköhän Prahassa paista tänään aurinko ja uskon kyllä että korjauksia tullaan saamaan tulevien viikkojen ja kuukausien aikana.

Kiitos.

Tarkoitat varmaan Kiovaa? Vai onko Ukrainan pojat lähtenee Prahaan karkuun?
Pitihän se pitkän harkinnan jälkeen ja ukrainalaisia tukeakseen laittaa peli ostoon. Mahtava juttu, että peli on saatu pihalle ja päivityksiä varmastikin tulossa. :kippis:
 
Hienoa, että tämä julkaistiin! Näköjään hiukan raakile, joten taidan odottaa päivityksen tai pari ennen kuin tämän kimppuun menen, että pahimmat säröt saadaan hiottua kuntoon. Mutta sinänsä näyttää kyllä todella lupaavalta
 
Meikällä muuten aika hyvin pyörii dlss 1440p mutta siinä ekassa isommassa paikassa missä on Hamsterit jne fps droppaa sinne 2-20fps
 
Melkoisia bugeja tuntuisi olevan näppäin-asetuksissa. Olen aina tottunut käyttämään eteenpäin menoa hiiren oikeassa nappulassa. Portaita ei pysty kiipeämään ylöspäin hiirestä vaan W-nappulasta, jota ei ole asetettu mihinkään. Pahempi bugi tuli kohdassa jossa pitää heitellä pultteja. Heittonapit olen laittanut näppäimistöön, mutta heitto onnistuu vain hiiren napeista, joten eteenpäin ei pysty menemään. Peli vaikuttaa ihan lupaavalta, mutta pakko odottaa päivitystä, kun heti alussa törmää noin pahoihin ongelmiin ohjauksessa.
 
Ja hiiren Y-akselin kääntö resetoituu joka pelikerralla. Nyt tilttas ensimmäiseen kylään. Jotain muistivuotoa havaittavissa kun sillä hetkellä käytössä 58GB/64GB.... päivityksiä odotellessa...
 
Itellä amd 5600x ja rtx 2070, peli iski medium asetukset ja ainakin noilla peli toimii loistavasti, ei tipu framit niin että huomaisin... vahinko mallinnuksessa on jotain outoa, ne näkymättömät paskiaiset kestää välillä ihan järjettömästi kuritusta... samoin jatkuvat koira/possu/apina laumat alkaa kyrpimään jo nyt (tappelin 5min sisään 3 eri laumaa vastaan)... keskimmäinen vaikeustaso. Samoin muuten quicksaven tominta/toimimattomuus on pariin kertaan aiheuttanut harmaita hiuksia... jättää välillä tallentamatta jos painaa vaan kerran, eikä anna tallentaa vaaranpaikoissa :/

Noh, onhan tätä odotettu joten enköhän noi pikku viat kestä
 
Itellä amd 5600x ja rtx 2070, peli iski medium asetukset ja ainakin noilla peli toimii loistavasti, ei tipu framit niin että huomaisin... vahinko mallinnuksessa on jotain outoa, ne näkymättömät paskiaiset kestää välillä ihan järjettömästi kuritusta... samoin jatkuvat koira/possu/apina laumat alkaa kyrpimään jo nyt (tappelin 5min sisään 3 eri laumaa vastaan)... keskimmäinen vaikeustaso. Samoin muuten quicksaven tominta/toimimattomuus on pariin kertaan aiheuttanut harmaita hiuksia... jättää välillä tallentamatta jos painaa vaan kerran, eikä anna tallentaa vaaranpaikoissa :/

Noh, onhan tätä odotettu joten enköhän noi pikku viat kestä
Bloodsuckerit on aina olleet yksiö vahvimmista vihollisista, jos niitä tarkoitat. Haulikolla buckshotia tottelee parhaiten
 
Itellä amd 5600x ja rtx 2070, peli iski medium asetukset ja ainakin noilla peli toimii loistavasti, ei tipu framit niin että huomaisin... vahinko mallinnuksessa on jotain outoa, ne näkymättömät paskiaiset kestää välillä ihan järjettömästi kuritusta... samoin jatkuvat koira/possu/apina laumat alkaa kyrpimään jo nyt (tappelin 5min sisään 3 eri laumaa vastaan)... keskimmäinen vaikeustaso. Samoin muuten quicksaven tominta/toimimattomuus on pariin kertaan aiheuttanut harmaita hiuksia... jättää välillä tallentamatta jos painaa vaan kerran, eikä anna tallentaa vaaranpaikoissa :/

Noh, onhan tätä odotettu joten enköhän noi pikku viat kestä
Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, vihut kestää runtua ellei päähän osu ja bloodsucker on yksi vaarallisimmista otuksista. Kannattaa kävellä ja kuunnella, viholliset kuulee ennen kuin ne on edes sua havainnut ja sen avulla niitä on helppo vältellä.

Koiriin ja possuihin auttaa myös korkeus, hyppää auton, kiven tms päälle ja pudottelee sieltä yksitellen.

Itse tätä en ole vielä ehtinyt pelaamaan, mutta satoja tunteja anomaly gamma modia takana alkuperäisestä pelistä ja hosumalla pääsee vain hengestään, tämä on vaikea peli ja varomattomuudesta rangaistaan heti!
 
Pakenin yöllä myrskyä ja koiria hökkelin katolle. Siinä kun koetin alkaa ampumaan niitä niin karkeloihin liittyi bloodsucker joka rupesi myös lahtaamaan koiria.

Siinä pelko perseessä rupesin nakkelee kranuja jos sen bloodsuckerin sais tapettua mutta koirat hoitivat sen penteleen mun puolesta. Nyt tuolta ei uskalla poistua ennen aamua.
 
Haulikko on ainakin aiemmissa stalkereissa hyvä mutantteja vastaan. Oma suosikkikokoonpano onkin aina ollut haulikko ja tarkka rynkky, jolla tapetaan ihmiset kaukaa ja ötöt metrin päästä. Erikoistehtäviin tietty oma gearinsa, mutta tutkimiseen nuo kaksi ovat toimiva yhdistelmä.
 
Tämä julkaisu meni itseltä kyllä aivan ohi vaikka tarkoitus tämä oli julkaisupäivänä hankkia :x3:
Tänään menee kyllä ostoon, toivottavasti pyörähtää edes jotenkin Ryzen7600x, 32Gt RAM, 4070Ti ja asennus 7000Mt/s M.2 levylle.

Onneksi huomenna on vapaata :)
 
Ostin itselleni ja laitoin lataukseen (latautuu 114MB/s eli 912 mbit/s).
Jos tämän jaksaisi loppuun asti (aikaisemmat jäivät kesken).

edit. jäänyt vähän vähemmälle tämä virtuaaliaseilla paukuttelu ihan aidon paukuttelun vuoksi.
Mukavasti ajan patinaa näissä 90-luvun saksalaisissa 7.62x51 NATO ylijäämäpaukuissa...
1732185360720.png
 
Huikea tunnelma tässä on alun perusteella! Kannattaa ehdottomasti laittaa äänet ukrainaksi immersion parantamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa nyt pikaisesti testattua game passin kautta ja eipä ainakaan itsellä valitettavaa tuossa suorituskyvyssä. DLSS Performance + frame gen, kaikki asetukset high, 1440p ja fps pyörii satasen hujakoilla. Rautana R5 5600, RTX 4070 ja 32gb ram. Taidanpa jopa jaksaa pelata tämän heti julkaisussa.
 
100 fps luokkaa pyörii peli ultrawidellä DLSS qualityllä ja frame gen päällä sigun koneella:

1732193416733.png


Reilu tunti takana ja peli kaatui desktoppiin. Myös lipas on aina tyhjä kun lataa saven. Muuta bugia ei ole vielä tullut vastaan.
 
Kyllähän tää peli saa jäädä nyt odottelemaan päivityksiä, sen verran tahmeasti tuntuu pyörivän. Fps mittari näyttää kyllä, että 120-150, mutta silti se tuntuu tosi paskalta suoraan sanoen. Tämä FG päällä tietysti (DLSS quality myös). Ei auta vaikka ilman sitä koittais.
Ihan mielenkiintoinen peli muuten varmasti olisi. Täytyy tossa puolen vuoden päästä koitella uudestaan jos jotain parannuksia olisi tullut riittävästi.
 
Puuh, eipä tarvitse pelailla tätä ennenkuin on korjattu tuo, että on hardcoded -nappeja. Oi miksi opettelin 90-luvulla käyttämään YHTU -nappeja peleissä liikkumiseen :sori:
 
Kyllähän tää peli saa jäädä nyt odottelemaan päivityksiä, sen verran tahmeasti tuntuu pyörivän. Fps mittari näyttää kyllä, että 120-150, mutta silti se tuntuu tosi paskalta suoraan sanoen. Tämä FG päällä tietysti (DLSS quality myös). Ei auta vaikka ilman sitä koittais.
Ihan mielenkiintoinen peli muuten varmasti olisi. Täytyy tossa puolen vuoden päästä koitella uudestaan jos jotain parannuksia olisi tullut riittävästi.

Tällä sain ainakin tota input lagia pois ja hiiri tuntuu paremmalta:

Optimized Tweaks S.2 - Reduced Stutter Improved Performance Lower Latency Mouse Fix
 
Hienosti pelaa sigun koneella, kaikki asetukset "Epic"- tilassa, 5120x1440 resolla. Yksi jäätyminen tullut, kesti 5s jonka jälkeen peli jatkui. Toisena yhden hahmon paikallaan kävely bugi nähty, muuta ei ole vielä parin tunnin aikana tullut vastaan.

Itse sisällöstä: Jeesuksen V kun noi näkymättömät mutantit otti aikansa tajuta, prologissa 7 kuolemaa ks. mutantin takia, yksi tullut vastaan sen jälkeen, ammuksia meni niin älyttömästi kun se pirulainen on kaupan päälle vielä todella nopea. Vinkkejä noobille stalkerille?
 
Hienosti pelaa sigun koneella, kaikki asetukset "Epic"- tilassa, 5120x1440 resolla. Yksi jäätyminen tullut, kesti 5s jonka jälkeen peli jatkui. Toisena yhden hahmon paikallaan kävely bugi nähty, muuta ei ole vielä parin tunnin aikana tullut vastaan.

Itse sisällöstä: Jeesuksen V kun noi näkymättömät mutantit otti aikansa tajuta, prologissa 7 kuolemaa ks. mutantin takia, yksi tullut vastaan sen jälkeen, ammuksia meni niin älyttömästi kun se pirulainen on kaupan päälle vielä todella nopea. Vinkkejä noobille stalkerille?
Haulikolla ääntä kohden kunnes kuolee, niin se toimi alkuperäisissäkin STALKEReissa :cigar:
 
Haulikolla ääntä kohden kunnes kuolee, niin se toimi alkuperäisissäkin STALKEReissa :cigar:
Veri pilvistä päätellen osuin siihen ihan läheltä useita kertoja, silti se vaan jatkoi hyökkäilyään yli 12 boom stick osuman jälkeen, toki kun se on näkymätön on pirun hankala tähdätä naamaa kohti. Kiitos Kolistelijan vinkille, ei tarvi yrittää rynkyn lipasta enää mutanteihin tuhlata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 965
Viestejä
4 501 630
Jäsenet
74 306
Uusin jäsen
Hartsa1982

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom