- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 1 077
Testaillaan hieman Ryzenin 7 1800X SMT (Simultaneous Multi-Threading aka Hyper Threading) ja todetaan kuinka buginen windowsin CPU scheduler on. Joku asiaa tutkivampi kertoi että bugi taitaa olla ihan windows kernel tasolla ja että kerneliä ei tulla korjaamaan nykyisestä intelin edunmukaisesta koodista.
Lainaus IO-Tech Ryzen 7 -pelitestit SMT-tuella ja ilman artikkelista:
"Totuuden nimissä AMD ei ole viime vuosina ollut kovinkaan merkittävässä roolissa suorituskykyisten x86-prosessoreiden pelikentällä, joten käytännössä kaikki koodit on optimoitu Intelin prosessoreille ja Hyper-Threading-ominaisuudelle.
Esimerkiksi io-techin testeissä mukana olleiden Ashes of the Singularity- ja Total War: Warhammer -pelien kehittäjät Oxide Games ja Creative Assembly ovat todenneet optimoivansa pelimoottorinsa hyödyntämään Ryzen 7 -sarjan prosessoreiden 8 ydintä ja 16 säiettä tulevissa päivityksissä. Myös AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su painotti julkaisupäivänä Redditissä järjestetyssä AMA-kyselyssä, että pelisuorituskyvyn odotetaan paranevan ajan myötä, kunhan kehittäjät saavat vietettyä enemmän aikaa Zenin kanssa"
Jos ohjelma/windows käsittelee SMT:tä täysin identtisenä Intelin Hyper Threadin kanssa, niin nopeutta tulee 10-21%, kun SMT kytketään pois päältä.
Linuksilla ongelmaa ei ole ja Ryzen sekä Threadripper suoriutuukin tehtävistä aivan tajuntaa mullistavalla nopeudella verrattuna windowsiin.
Myös IO-Techillä on joitain peli testejä SMT on vs SMT off.
Päivitys testilabrasta: Ryzen 7 -pelitestit SMT-tuella ja ilman - io-tech.fi
Ensin lasketaan pariteettidataa 778Mt kokoisesta tiedostosta ja biosista on Ryzenin SMT disabloitu. Pariteettidatan rakennus ajaksi saadaan 2min19s.
Seuraavaksi käynnistetään kone uudestaan ja enabloidaan BIOSista SMT Ryzen suorittimella.
Käynnistetään kone uudelleen ja Windowsin latauduttua, poistetaan ensin tehdyt pariteettidatat ettei niitä hyödynnetä ja tehdään pariteettidatan rakennus uudestaan.
Tällä kertaa pariteettidatan rakennus ajaksi saadaan 2min56s.
Joka on AIVAN JÄRKYTTÄVÄN SUURI 21% ERO SMT disabled hyödyksi noin pienestä testi tiedostosta.
No mitä nyt sitten, jätetäänkö SMT OFF biosista ja life goes on (myönnän tehneeni ). No ei tietenkään sillä monet muut ohjelmat ja pelit voivat tiukan paikan tullen hyötyä useammista säikeiden suorituksista.
Otetaan avuksi Process Lasso jossa voidaan määritellä SMT OFF tietyille prosesseille.
Valitaan multipar hiirellä ja klikataan CPU affiniteetti SMT OFF ja tehdään pariteetinkasaus testi uudestaan.
Tulokseksi saadaan nyt 2min36s, mitä mitä sehän on vielä kuitenkin 17s hitaampi kuin mitä BIOSin SMT Disabled tila. Noh laitetaan Process Lassossa pariteetti ohjelman Windows prioriteetti luokaksi normaali sekä io prioriteetti korkea.
Tehdään pariteetti rakennus testi uudestaan ja nyt ajaksi saadaankin jo 2min20s joka on tarpeeksi lähellä rauta SMT Disabled tilaa.
Edit: Youtube videossa on esimerkki kuinka buginen windows CPU scheduler heittelee threadit Ryzen 7 ccx välille miten sattuu (randomisti) milläkin ohjelman käynnistys kerralla. Ero tosin tuollaisessa demossa oli 3fps 14 vs 17fps.
Lainaus IO-Tech Ryzen 7 -pelitestit SMT-tuella ja ilman artikkelista:
"Totuuden nimissä AMD ei ole viime vuosina ollut kovinkaan merkittävässä roolissa suorituskykyisten x86-prosessoreiden pelikentällä, joten käytännössä kaikki koodit on optimoitu Intelin prosessoreille ja Hyper-Threading-ominaisuudelle.
Esimerkiksi io-techin testeissä mukana olleiden Ashes of the Singularity- ja Total War: Warhammer -pelien kehittäjät Oxide Games ja Creative Assembly ovat todenneet optimoivansa pelimoottorinsa hyödyntämään Ryzen 7 -sarjan prosessoreiden 8 ydintä ja 16 säiettä tulevissa päivityksissä. Myös AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su painotti julkaisupäivänä Redditissä järjestetyssä AMA-kyselyssä, että pelisuorituskyvyn odotetaan paranevan ajan myötä, kunhan kehittäjät saavat vietettyä enemmän aikaa Zenin kanssa"
Jos ohjelma/windows käsittelee SMT:tä täysin identtisenä Intelin Hyper Threadin kanssa, niin nopeutta tulee 10-21%, kun SMT kytketään pois päältä.
Linuksilla ongelmaa ei ole ja Ryzen sekä Threadripper suoriutuukin tehtävistä aivan tajuntaa mullistavalla nopeudella verrattuna windowsiin.
Myös IO-Techillä on joitain peli testejä SMT on vs SMT off.
Päivitys testilabrasta: Ryzen 7 -pelitestit SMT-tuella ja ilman - io-tech.fi
Ensin lasketaan pariteettidataa 778Mt kokoisesta tiedostosta ja biosista on Ryzenin SMT disabloitu. Pariteettidatan rakennus ajaksi saadaan 2min19s.
Seuraavaksi käynnistetään kone uudestaan ja enabloidaan BIOSista SMT Ryzen suorittimella.
Käynnistetään kone uudelleen ja Windowsin latauduttua, poistetaan ensin tehdyt pariteettidatat ettei niitä hyödynnetä ja tehdään pariteettidatan rakennus uudestaan.
Tällä kertaa pariteettidatan rakennus ajaksi saadaan 2min56s.
Joka on AIVAN JÄRKYTTÄVÄN SUURI 21% ERO SMT disabled hyödyksi noin pienestä testi tiedostosta.
No mitä nyt sitten, jätetäänkö SMT OFF biosista ja life goes on (myönnän tehneeni ). No ei tietenkään sillä monet muut ohjelmat ja pelit voivat tiukan paikan tullen hyötyä useammista säikeiden suorituksista.
Otetaan avuksi Process Lasso jossa voidaan määritellä SMT OFF tietyille prosesseille.
Valitaan multipar hiirellä ja klikataan CPU affiniteetti SMT OFF ja tehdään pariteetinkasaus testi uudestaan.
Tulokseksi saadaan nyt 2min36s, mitä mitä sehän on vielä kuitenkin 17s hitaampi kuin mitä BIOSin SMT Disabled tila. Noh laitetaan Process Lassossa pariteetti ohjelman Windows prioriteetti luokaksi normaali sekä io prioriteetti korkea.
Tehdään pariteetti rakennus testi uudestaan ja nyt ajaksi saadaankin jo 2min20s joka on tarpeeksi lähellä rauta SMT Disabled tilaa.
Edit: Youtube videossa on esimerkki kuinka buginen windows CPU scheduler heittelee threadit Ryzen 7 ccx välille miten sattuu (randomisti) milläkin ohjelman käynnistys kerralla. Ero tosin tuollaisessa demossa oli 3fps 14 vs 17fps.
Viimeksi muokattu: