Jep, eli 5% korkeammat kellot pitäis saada ja portattua tuo 10nm prosessille suunniteltu arkkitehtuuri 14nm prosessille ilman että IPC sakkaa. 10nm prosessilla toi kuluttaa n. 30W per ydin 4,8 GHz kellontaajuudella. Rocket laken pitäisi siis pyöriä vaatimattomalla 5,1 GHz kellontaajuudella ja kulutus per ydin lienee melko infernaalinen (~50W?). Jos ei muuta, niin all core kellottelu loppuu intelinkin leirissä tuon myötä. Peleissä rocket lake voi jossain määrin pärjätäkkin, mutta jollain aivan pöhköillä sähkönkulutusluvuilla.
No ainakaan nykyisten pelien pelaamiseen ei noita kannata ostaa, se nyt on selvä. Koneella voi onneksi tehdä muutakin, esim. videoeditointia, kuvankäsittelyä, ohjelmointia, selata nettiä, streamaamista, taulukkolaskentaa, 3d mallinnusta, simulointia, CAD hommia, säveltämistä ja muita musiikkijuttuja, töitä ym.
Aika usein joo etenkin vanhoissa peleissä tilanne on tuo. Ne ytimet on kuitenkin hyvä olla jos haluaa pelata pelejä jotka tukee useampia säiketä, tai pelata pelejä joiden DRM on typerän raskas kuten vaikka assassins creed sarjan peleissä. Aina voi sanoa että esim. toi DRM juttu on vaan ihan paskaa, mitä se on, mutta ei se muuta sitä faktaa että jos ne pelit haluaa pelata niin niistä ytimistä on oikeaa hyötyä.
Paitsi että kuvankäsittely ja videoeditointi on aika pitkältä nykyään GPU painotteista eikä CPU:lla tee lähes mitään. Jonka takia Applekin on varmaan siirtymässä Intelistä ARMeihin, kun CPU poweri oikein tarvitse mihinkään kun GPU:lla saa kaiken raskaan tehtyä nopeammin.
Itse kun noita videoitani kyhäillyt niin R7 1700@4.0GHz on jatkuvasti IDLE:ssä ja GPU hoitaa työt enimmäkseen. Videon renderöintikin onnistuu näytönohjaimella huomattavasti nopeammin kuin prossulla.
CAD hommia en ole tehnyt sitten vuoden 2001, että en tiedä joko sinne GPU kiihdytys on tullut, mutta kyllä minä ainakin aikoinaan AutoCAD hommia tein ihan 1200MHz:n Athlon Thunderbirdillä
Ja kaikkeen muuhun perusjuttuun mitä luettelit riittää vaikka joku 4-ydin prossu aivan hyvin tai ihan jopa joku tupla ydin Penakin.
Ainoita poikkeuksia on VM hommat, ohjelmointi kun koodia käännetään kuten vaikka Linux Kerneliä ja sitten tuo 3d renderöinti.
Tilanne pelejen osalta on EDELLEEN tuo sama, mitä tässä olen OIKEASTI uusia pelejä testaillut näillä SER-jätteillä
Ainoa peli mikä on tullut vastaan oikeasti osaa käyttää kaikkia säikeitä on Doom Eternal. Ja se onkin niin hyvin optimoitu että jopa tupla ydin Core i3-530 pyörittää sitä Ultra asetuksilla 1080p semmoista 80fps:ää
Mainittakoon että tämmöisiillä peleillä nykyään testailen SERejä:
Call of Duty Warzone
Control
CS:GO
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy (60fps limittiin päästiin i3-530:lläkin joten nyt varanapelinä vanhempia prossuja varten)
Crysis : Remastered
Detroit: Become Human (jätin tämän jokusen prossun jälkeen pois koska 60fps limittiin päästiin jopa i3-530:llä vaikka pelin minimi on 3770K)
Doom Eternal
Mechwarrior 5
Microsoft Flight Simulator 2020
Mordhau
The Surge 2 (varapelinä, kun oli näytönohjain painotteinen sekä piti saada videoita pikkasen lyhyemmäksi)
Overwatch
Eli ainoastaan CS:GO ja Overwatch ovat vanhempia pelejä ja ovat vaan mukana sen takia että niitä moni haluaa nähdä. Tosin niitä ja Mordhauta testaan botti matsilla koska testailen näitä arkipäivinä klo 8.00 - 12.00 välillä. Jolloin ei ole sattumoisin ole ketään linjoilla, enkä jaksa alkaa noita opettelemaan, varsinkaan CS:GO:ta mikä ei vois vähempää itseäni kiinnostaa.
PS. Talouden koneissa pyörii R7 1700, R5 2600, R3 2200G sekä 4770K.
Keväällä korvasin huvikseen X58 6-ydin settini tuolla R7 1700:lla kun "rojut" oli hyllyssä makaamassa ja mitä sain tällä päivitytksellä ?
100W pienemmän kulutuksen, enkä mitään muuta. Eli hyödytön päivitys siis, mutta mennään nyt tällä siihen saakka kun 3000-sarjan 6- ja/tai 8-ydin Ryzen malleja alkaa saamaan noin 100€:lla käytettynä