Ruohonleikkurit, moottorisahat ja muut pihapäristimet

"

Ei ole, koska takavetoisella runko-ohjattavalla pääsee. Meinaatko mäkisen maaston vai lumityömahdollisuuden takia nelivetoa?

Nimittäin jälkimmäisessä tapauksessa varusteista köyhtyy jo kovasti eikä kone ole silti kummoinen. Mikäli näin, niin kaikesta päätellen rahaa on niin ettei paskalle taivu. Siispä ohjaamollinen ammattikone olisi ehkä aika kiva.

Jos taas epätasaisuudet ja kesäinen pitovaikeus on syynä, niin tarkista nyt ensimmäisenä renkaiden kunto ja ilmanpaine. Mikäli oikeasti on tarvetta parempaan etenemiskykyyn, niin nelivetoinen linkkukone on kieltämättä oikea valinta. Sauvaohjattu yksiakselinen on eksoottisesta hienoudestaan huolimatta monella parametrilla heikompi vaihtoehto.

nelivedon hyödyt/hinta on kyllä tiedossa, lähinnä kiinnostaa jos joku kertoisi kokemuksia kestävyydestä. Tuo 850 on mennyt uskomattoman pienillä remonteilla, muutama hihna ja kiristinpyörä. Joka kesä pyörän puslat rasvattu ja koneeseen öljyt vaihdettu. Ikää koneella tosiaan se joku 20v ja leikkattava ala 5000m2. Haaveissa ois että seuraavassa leikkurissa olisi myös se leveämpi 122cm pöytä vs. nykyinen 85cm. Syksyisin lehdenkeruuseen kaipailisi hieman nelikkoa myös.
 
Miten helposti nämä uudet bensa ruohonleikkurit lähtevät käyntiin?
Itsellä ei ongelmaa saada nykyistä 80-90 luvun rotiskoa käyntiin mutta äidille tuottaa ongelmia.

Hakusessa mökille suht vähälle käytölle leikkuri jonka äitini saisi käyntiin. Halvemmat akkukäyttöiset eivät jotenki vakuuttaneet.

Noin 300€ budjetilla mietin itse lähinnä näiden kahden välillä.

STIGA MULTICLIP 47 Q B B&S 450 E
STIHL RM 2.0 R RUOHONLEIKKURI

Ehdotuksia ja kokemuksia noin 300€ budjetilla kuunnellaan.

Hanki joku tollanen missä sähköstartti? Kai niitä halvempiakin on mutta tässä yksi

Itsevetävä ruohonleikkuri McCulloch M53-160ER sähköstartilla
 
Uskaltaisikohan tuota kokeilla pulttipyssyllä, iskemällä avaus saattaisi auttaa tuohon. Joskus ite avasin terän pulttia kun kaveri oli apuna ja pistin parrun maan ja terän väliin, sitten terä siitä vasten ja vääntöä. Kannattaa sitten pistää esim alumiinitahnaa tai vähän tervaspraytä tjsp siihen pulttiin niin aukeaa jatkossa paremmin. Lämpö saattaa auttaa mutta ei kannata liikaa kuumentaa ettei pala koko systeemi ja mene terä/kampiakselin pää pilalle.
 
Itselläni on tasan samanlainen kone ja irroitin taannoin terän. Piti olla n. 1,5 metrin varsi, jolla lähti aukeamaan. Tasaisesti aukesi, ei mitenkään edes paukahtanut. Terän jumitin lattiaa vasten puupalikalla. Onhan tuossa tietty riskinsä että jotain hajoaa tuollaisella varrella..

Edit: ruosteenirroitinta roiskin kiinnitykseen ennen operaatiota.
 
Ahaa okei. Mun B&S konekoodi on 124702-320601. Ootko katsellut kaasuttimen jousia että kuinka monta niitä on?
Räjäytyskuvat netissä kertovat että olisi 2 kpl mutta olen löytänyt vain yhden mun koneesta. Voi olla että 1 jousi on irronnut.

Kaksi jousta.

IMG_20190528_213402336.jpg
 
Kaksi jousta, olikohan toisen nimi joku governor tms. (EDIT: paitsi että tuli mieleen että tarviiko semmoinen perusleikkuri, missä ei ole lainkaan tyhjäkäyntinopeuden kahvaa, sitä toista jousta lainkaan?)

Itse epäilin niitä alkuun, kun olivat ruohopaskassa ja amatöörin silmään löysät, mutta kaasarin vaihdolla kaikki ongelmat poistuivat. Jälkeenpäin viisastuneena sanoisin, että kaasarin täydellinen putsaus siihen tarkoitetulla aineella (varsinkin tässä tapauksessa se imupään suodatin) ja kalvojen vaihto, sekä mahdollisesti perstuneen pumppuryypyn kumin vaihto olisi tuonut saman lopputuloksen. Mutta kun täydellinen alkuperäinen kaasutin oli vain 30e, niin amatöörinä säästyin aika monelta vaivalta. Ja taisi ne B&S:n kalvot itsessäänkin maksaa lähemmäs sitä kymppiä.

Muistaakseni yksi perusongelma noissa pumppuryyppymalleissa oli sen kalvon tiivisteen kapeus moottorin puoleiselta sivulta. Siihen "lopullinen" mekaaninen korjaus vaati jotain metallipintojen uritusta tai vastaavaa, että se tiiviste istui tiukemmin, eikä päästänyt alipainetta ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaan nyt vielä perään merkkihuollon huollon itselle antamat lisäneuvot, että osassa peltikuorisia tulpanhattuja oli ongelmia noin 10v sitten valmistetuissa koneissa ja tietty itse tulpankin vaihto unohtuu monelta. Itse tein nuo samalla, eli vaihdoin sen hatun vanhemmanmalliseen, niin en voi toki olla varma, mikäli korjasi ongelman. Pelkän tulpan vaihto alkuun ei auttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla oli jännä juttu kun käytin ensin 98 bensaa ja muutaman kesän jälkeen alkoi lievä kaasun heijaus. Laitoin viime kesänä pienkonebensaa ja moottori kävi hiukan normaalia kovemmilla kierroksilla eikä heijannut. Ja tänä kesänä kierrokset ovat taas kohdallaan eikä vieläkään heijaa. Ja lähti ekalla nykäisyllä käyntiin, tankissa oli talven yli samat Nesteen pienkonebensat. B&S moottori. Ehkäpä pienkonebensa puhdisti jonkun tukoksen, 98 bensatkin oli talven yli...
 
Kunnon alkylaattibensat tekee nekin ihmeitä.

Varsinkin jos ne perus 98-bensat jää tankkiin talven yli, kun ne ei vaan kestä muutamaa viikkoa enempää..
 
Täällä taas riggsi pyörii aivan mainiosti viime kesäisillä bensoilla. Talven yli ollut 98:t tankissa ja toisella nykäsyllä käyntiin. Pari tankillista yli vuoden vanhaa 98 ajettu ja ei huomaa eroa käynnissä uuteen bensaan. Riippunee myös säilytyspaikasta (talvella tasainen +10c autotalli) ja kanisterin tiiveydestä tjsp...
 
Haluaisin herättää keskustelua seuraavasta englanninkielisen B&S korjausoppaan lauseesta:
"Move the throttle arm or lever on the carburetor through a full range of movement. If the engine operates satisfactorily, then a problem exists in the governor system or speed control linkage."

Kuulostaisi lähinnä takuun piirissä olevalle ohjeistus (Kirjakin opastaisi, ettei vain neuvo takuun piirissä itsehuoltoon).

Kaasutin ultraäänipesuun? Selvitä pesun hinta ja vaiva, sekä uuden hinta. Eikai nämä 50euroa paljoa enempää maksa?
Siitä mikä on sitten kannattavaa, en tiedä. Teki mieli sanoa kiinteistönhoitajan koulutuksessa yhden vanhan trimmerin tapauksessa, jossa diagnoosiksi epältiin uutena liki 70e sytytyspuolaa kera integroitujen johtojen. Projekti jäi kesken, koska toimiva löytyi puolta halvemmalla käytettynä. Olisin neuvonut testaamaan ostetun ja vanhan toimivuutta keskenään, mutta kun tuntui olevan säästön innostus sellainen että oksat pois...
Tässä tapauksessa ei sen hetkellisiä hyötyjä tulisi katsoa, vaan toimivan ja toimimattoman ristiinasettamisessa säästettyjä kuluja "pistoammunnan" välttämisessä.

Tuskin (tai en tiedä) sellaisessa hienonimessä kuin ultraäänipesussa pääsee halvalla. Kysy kumminkin toteuttajalta itseltään ja vertaa sen uuden varaosan hintaa, kun se kerran on tiedossa.
 
Minulla oli joku pikku jousi kaasarin alla mykkänä, eli ei joustanut/työntänyt. Kerta kone käy hyvin sormilla pitäen, ei vika voi olla kaukana.
 
Onko siinä kaasuttimessa joku seoksensäätömahdollisuus? Yks vanha Brigsin käynti heijasi ja säätöruuvista sai käynnin tasaisesksi.
Olikohan tämä se malli, jossa kaasutin tankin päällä..
 
Avaappa se moottorin muovikuori ja putsaa roskat sieltä puhaltimen/vauhtipyörän alueelta. Vauhtipyörän kyljessä pitäisi olla sellainen muovisiipi mikä liikkuu tuulettimen ilmavirrasta ja se taas on liitetty kaasuttimenn jousella.

Tämän viritysen tarkoitus on pitää moottorin kierrokset tasaisena kuormituksesta riippumatta
 
Mielestäni se jousiviritys ja ilmavirrasta liikkuva lätkä jolla hallitaan kierroksia on peestä. Vanhemmiten huojuu kiekat. Olen vaan pöngännyt kaasuläpän kiinteäksi. Vaijerikaasu versio on paljon parempi
 
Mielestäni se jousiviritys ja ilmavirrasta liikkuva lätkä jolla hallitaan kierroksia on peestä. Vanhemmiten huojuu kiekat. Olen vaan pöngännyt kaasuläpän kiinteäksi. Vaijerikaasu versio on paljon parempi
Mutta eikös vaijerikaasussakin ollut tuo sama systeemi? Vaijeri vaan asetti kierrokset ja tuo piti ne kohdallaan kuormasta riippumatta. Ja kone heijasi silläkin systeemillä.
 
Mutta eikös vaijerikaasussakin ollut tuo sama systeemi? Vaijeri vaan asetti kierrokset ja tuo piti ne kohdallaan kuormasta riippumatta. Ja kone heijasi silläkin systeemillä.

Näin, edelleen se kuormituksen mukaan säätyvä läppäaysteemi on pelissä.

Jotain vikaa tossa on jos vanhanakin käynti heijaa, täällä mökillä on 80 luvun pirkka leikkuri ja kalvot vaihtamalla käynti tasoittui ja tämä on käsikaasulla varustettu.

Tässä treadin koneessa taisi olla kohokaasariversio mutta kalvoversio ei toimi jos tiiviste on väärällä puolella kalvoa, toi kannattaa tsekata jos on kalvon vaihtanut.
 
Avaappa se moottorin muovikuori ja putsaa roskat sieltä puhaltimen/vauhtipyörän alueelta. Vauhtipyörän kyljessä pitäisi olla sellainen muovisiipi mikä liikkuu tuulettimen ilmavirrasta ja se taas on liitetty kaasuttimenn jousella.

Tämän viritysen tarkoitus on pitää moottorin kierrokset tasaisena kuormituksesta riippumatta

quantum koneessa mielestäni tulee lohkon kyljestä tuo säätösysteemi eikä ilmavirralla ole mitään tekemistä tuon säädön kanssa.

gov_system_1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Meillä oli rivitaloyhtiössä aikanaan sellainen vanha paska leikkuri, joka teki tällaista heijaamista. Meni hermot ja käänsin kierrokset kaakkoon rautalangan avulla.

Plussat:
-kone kävi tasaisemmin
-pitkäkään heinä ei ollut koneelle mikään ongelma
-hermot säilyi jokaisen leikkuukerran aikana

Miinukset
-Taloudellisuus saattoi ehkä hieman kärsiä.
(Mutta taloyhtiön piikkiin)


Sellainen.
 
tuollainen käynnin huopaaminen viittaisi pilottisuuttimen tukkeutumiseen. Koskee sekä kalvo että kohokammioisia kaasuttimia.
 
Itsellekin tuli tässä perikunnan kone eteen ja leikkaa muuten hyvin, mutta heti käyntilämpöisenä alkaa pätkimään putkesta satunnaisesti. Tulpan vaihdoin, suodattimen putsasin, uudet bensat ja tarkastin jousien olevan hyväkuntoisia. Hyötynä oli, että lähtee käyntiin helpommin mutta tuo satunnainen pätkiminen ei lähtenyt. Kai se pitää purkaa se kaasari ja pesaista tankki.

Hommassa on semmoinen twist, että sitä oli vanha omistaja ajellut 95 ja 2T pienkonebensan sekoituksella... Ja öljyjä en paikanpäällä tajunnut tarkistaa. Mitähän esim liikatäyttö aiheuttaisi?
 
Liikatäyttö yleensä savuttaa putken täydeltä harmaata kunnes ylimääränen palaa pois. Pätkiminen voisi johtua vääristä venttiilien välyksistä. Minkä mallinen kone, kansi- vai sivuventtiili?
 
Liikatäyttö yleensä savuttaa putken täydeltä harmaata kunnes ylimääränen palaa pois. Pätkiminen voisi johtua vääristä venttiilien välyksistä. Minkä mallinen kone, kansi- vai sivuventtiili?

Pumppuryyppy-malli, onko se sitten sivuventtiilillä?
 
Kyseessä ei varmaankaan ole suoraan ketjuun liittyvä vempain, mutta kyllä sekin pärisee ja liittyy pihaan.

Vesiautomaatti kaivovedelle.

Olisiko täällä kenelläkään antaa suosituksia hyväksi havaituista malleista?

Nykyinen laite on AL-KO HW 6000 FMS Premium, mutta tämä alkoi vuoden käytön jälkeen vuotamaan sisuksistaan. Kävi takuuhuollossa, mutta vuotaa sen jälkeen vielä enemmän. Sain sovittua tälle kaupan purun, joten nyt olisi tarkoitus löytää korvaava tuote. Käyttö lähinnä puutarhan ja kasvimaan kastelua sadettimilla.
Tuossa nykyisessä suurin puute (vuodon lisäksi) on painealueen laajuus. Pumppu lataa säiliöön painetta 4 baria ja laskee sitten käytössä kahteen bariin, kunnes lataa taas paineen ylös.
Olisiko saatavilla jotain mallia, joka pitäisi tuota painetta korkealla jatkuvasti? Mitä korkeampi paine, sen parempi.
 
Kyseessä ei varmaankaan ole suoraan ketjuun liittyvä vempain, mutta kyllä sekin pärisee ja liittyy pihaan.

Vesiautomaatti kaivovedelle.

Olisiko täällä kenelläkään antaa suosituksia hyväksi havaituista malleista?

Nykyinen laite on AL-KO HW 6000 FMS Premium, mutta tämä alkoi vuoden käytön jälkeen vuotamaan sisuksistaan. Kävi takuuhuollossa, mutta vuotaa sen jälkeen vielä enemmän. Sain sovittua tälle kaupan purun, joten nyt olisi tarkoitus löytää korvaava tuote. Käyttö lähinnä puutarhan ja kasvimaan kastelua sadettimilla.
Tuossa nykyisessä suurin puute (vuodon lisäksi) on painealueen laajuus. Pumppu lataa säiliöön painetta 4 baria ja laskee sitten käytössä kahteen bariin, kunnes lataa taas paineen ylös.
Olisiko saatavilla jotain mallia, joka pitäisi tuota painetta korkealla jatkuvasti? Mitä korkeampi paine, sen parempi.

Onko siis tarkoitus moinen kesäksi nostaa esille ja talveksi pois? Jos näin, niin uppopumppu ja maanpäälle iso painesäiliö, johon painekytkin katkomaan. Tai voi senkin pois jättää, jos käyttö on aina kertaluonteista.
 
Itsellekin tuli tässä perikunnan kone eteen ja leikkaa muuten hyvin, mutta heti käyntilämpöisenä alkaa pätkimään putkesta satunnaisesti. Tulpan vaihdoin, suodattimen putsasin, uudet bensat ja tarkastin jousien olevan hyväkuntoisia. Hyötynä oli, että lähtee käyntiin helpommin mutta tuo satunnainen pätkiminen ei lähtenyt. Kai se pitää purkaa se kaasari ja pesaista tankki.

Hommassa on semmoinen twist, että sitä oli vanha omistaja ajellut 95 ja 2T pienkonebensan sekoituksella... Ja öljyjä en paikanpäällä tajunnut tarkistaa. Mitähän esim liikatäyttö aiheuttaisi?

Öljyt oli ok ja ihan kivan väristäkin. Putsasin tankin ja suihkuttelin kaasariin puhdistusaineet. Vaihdoin uudet alkuperäiset kalvot ja kasasin kiinni. Se käy hyvin ensimmäisen minuutin ja sitten alkaa pikku hiljaa satunnainen pätkiminen. Ehkä sitten palataan sinne sytytyspuolelle seuraavaksi ja tarkistellaan tulpanhattu. Mukavahan tuota on rassata kun osat on maksaneet kympin ja kaikki huolto tulee kuitenkin pidentämään ikää.

Samasta tallista löytyy vanhempi Pirkka Turbo B&S Quantum koneella, mutta siitä on kone mennyt yhdestä kiinnitysreiästä muovisen rungon läpi. Sen kone kyllä käy hienosti, mutta ei siellä tietenkään ajaa voi. Kuinkahan vakioita noissa rungoissa on kiinnitysreikien paikat?
 
Öljyt oli ok ja ihan kivan väristäkin. Putsasin tankin ja suihkuttelin kaasariin puhdistusaineet. Vaihdoin uudet alkuperäiset kalvot ja kasasin kiinni. Se käy hyvin ensimmäisen minuutin ja sitten alkaa pikku hiljaa satunnainen pätkiminen. Ehkä sitten palataan sinne sytytyspuolelle seuraavaksi ja tarkistellaan tulpanhattu. Mukavahan tuota on rassata kun osat on maksaneet kympin ja kaikki huolto tulee kuitenkin pidentämään ikää.

Samasta tallista löytyy vanhempi Pirkka Turbo B&S Quantum koneella, mutta siitä on kone mennyt yhdestä kiinnitysreiästä muovisen rungon läpi. Sen kone kyllä käy hienosti, mutta ei siellä tietenkään ajaa voi. Kuinkahan vakioita noissa rungoissa on kiinnitysreikien paikat?


Kyllä nuo kiinnitysreiät on kohtuu vakiot, eli voipi vaihtaa moottorin toiseen runkoon.
 
Vesi tulee naapurin kaivosta, johon meillä on käyttöoikeus. Matkaa on alle 10 metriä. Kaivosta tulee putki talomme kellariin, jossa tuo pumppukin sijaitsee. Pumppu on kytketty sokkelissa olevaan vesipostiin.
 
Vesi tulee naapurin kaivosta, johon meillä on käyttöoikeus. Matkaa on alle 10 metriä. Kaivosta tulee putki talomme kellariin, jossa tuo pumppukin sijaitsee. Pumppu on kytketty sokkelissa olevaan vesipostiin.

Ostele niitä halpoja alle satasen vesiasemia ja vaihtele tarpeen mukaan. Ei tuommoiseen satunnaiskäyttöön, mitään kunnon pumppusysteemejä kannata rakentaa, kun tahtovat ruostua ja mennä jumiin seistessään.

Jos reilun 500€ haluaa sijoittaa, niin makon vesipumppu ja sähkömoottori erillisellä paisuntasäiliöllä. Sitä tosin pitää kyllä pyöräytellä talvellakin tai muuten on jumissa.
 
Makoa ei enää valmisteta. Pumppulohjalta löytyy vastaavia, mutta kun sähkömoottori mukaan niin ei purppura riitä.
 
Käyn siis hakemassa bauhausista jonkun laitteen. Sieltä taitaa saada kaikkiin päristimiin 5 vuoden takuun.
Jäi kyllä vielä hiukan epäselväksi, että onko tuolla painesäiliöllä mitään virkaa, vai olisiko parempi ottaa jokin pumppu ilman sitä.
 
Käyn siis hakemassa bauhausista jonkun laitteen. Sieltä taitaa saada kaikkiin päristimiin 5 vuoden takuun.
Jäi kyllä vielä hiukan epäselväksi, että onko tuolla painesäiliöllä mitään virkaa, vai olisiko parempi ottaa jokin pumppu ilman sitä.

Riippuu käytöstä, jos haluaa tasaisen vedenpaineen, niin paisuntasäiliö on hyvä olla, mutta muuten ei ole väliä. Ilman paisaria ei tietysti kannata olla painekytkintäkään ja veden pitää virrata vapaasti.
 
TUKESin testin mukaan tässä on sähköiskun- / palonvaara. Ei näköjään voi tunnetunkaan merkin laatuun aina luottaa.

Ruohonleikkuri: Husqvarna LC 141VLi, LC 141Li
Etusivu - Marek
 
Satunnaiseen mökkikäyttöön uutta moottorisahaa. Kenelläkään käytössä sähköisiä? Ei tarvitsisi kaasuttimen kanssa kikkailla vuosittain.
 
Satunnaiseen mökkikäyttöön uutta moottorisahaa. Kenelläkään käytössä sähköisiä? Ei tarvitsisi kaasuttimen kanssa kikkailla vuosittain.

Ryobin 18v akkusaha on yllättävän näppärä peli ja satunnaiseen käyttöön ihan passeli. Jos koko kesän polttopuut pitää pätkiä, niin kyllä silloin on polttiskone paikallaan.

Pieni Stihli on varsin mainio peli, eikä tarvitse kaasuttimen kanssa tapella, kun käytät kunnon bensaa. Mielellään pienkone 2t. Kiinaromujen kanssa saa varmasti tapella enemmän, kuin on mielekästä.

MS 170 - Kompakti, vankka 1,2 kW moottorisaha 2-MIX moottorilla
 
Kiitos vinkistä. Tommonen pieni Stihli voisi olla myös passeli.

Mites tommosen sähköketjusahan käyttö? Alkaako se piuha ärsyttämään?
 
Halvemmlla saat stiga sp 526 sahan mikä on osoittautunut loistavaksi ostokseksi. Tehoa on 2.3kw mikä riittää vähän isompaankin pihakuuseen.
 
Halvemmlla saat stiga sp 526 sahan mikä on osoittautunut loistavaksi ostokseksi. Tehoa on 2.3kw mikä riittää vähän isompaankin pihakuuseen.

Kyllä minä olen Stigat pistänyt sinne leluosastolle. Ruohonleikkurit ainakin ollut aivan luokatonta paskaa. Yhtään stigan moottorisahaa en ole nähnyt kenelläkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 357
Viestejä
4 535 972
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom