RTX 4080 + Cablemod 90 asteen adapteri kärähti - Takuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja YTY
  • Aloitettu Aloitettu

YTY

Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
189
RTX 4080/4090-sarja on jo surullisenkuuluisa palaneista virtaliittimistään. Nyt sitten kolahti omalle kohdalle. Gainward RTX 4080 Phantom + Cablemod 90 asteen adapteri variant B. Kyseinen Cablemodin adapteri ilmoittaa tuotesivullaan juurikin tämän näytönohjainmallin yhteensopivaksi.

Ensimmäinen merkki viasta oli sekunnin murto-osan ajan chromen nettisivuja vierittäessä välähtävä "shakkilautakuvio". Sitten alkoivat pelit kaatuilla: näyttö pimenee yhtäkkiä, pelin äänet kuuluvat vielä hetken jonka jälkeen tietokone käynnistyy itsestään uudelleen. Saman illan aikana alkoi jo vastaava kaatuminen tulla ihan työpöytäkäytössä sekä kertaalleen kesken windowsin käynnistysanimaation konetta uudelleenkäynnistäessä. Tässä kohtaa kortti irti koneesta, ja totesin cablemod-adapterin liimautuneen kiinni näytönohjaimen virtaliittimeen. Adapteri oli täysin pohjassa ilman millimetrin murto-osankaan rakoa. Olin toki kuullut näistä ongelmista ja varta vasten hankkinut kyseisen adapterin ja huolehtinut että se on kunnolla pohjaan painettu ja ettei siihen kohdistu vetoa mihinkään suuntaan. Jonkin aikaa adapteria edestakaisin nitkuteltua se irtosi virtaliittimestä, joka paljastui palaneeksi, ja yhden liittimen muovikuoresta oli sulanut pala muovia irti ja jäänyt näytönohjaimen liittimen sisään. Osissa myös haisi palaneen käry.

Kyseessähän on hyvin dokumentoitu vika. Asiakkaana olen ollut tietoinen ongelmasta, ja yrittänyt välttää sitä erityistä varovaisuutta noudattaen, ja käyttänyt yhteensopivaksi ilmoitettuja tuotteita. Silti tuote hajosi itsestään.
- Kortti ostettu täältä palstalta, alun perin Proshopista tänä vuonna
- Korttia ei ole ylikellotettu, power limit ollut vakio 340 wattia
- Adapteri myös palstalta, alun perin Caseking.de tänä vuonna
- Sekä kortista että adapterista on kuitit tilausnumeroineen tallessa

Lähdenkö nyt Proshopin kanssa selvittämään takuuasiaa? Mieleen tulee että Proshop voisi heti kättelyssä ilmoittaa että eivät korvaa koska käytetty Cablemod adapteria. Vai pitäisikö olla yhteydessä Cablemodiin?

Onko kellään palstalaisella kokemusta tällaisesta takuuasiasta?

virtaliitin.PNG
 
Sen kuin reklamoit. Ei noissa tarvitse adapteria edes käyttää, kun osassa virtalähteistä löytyy tuo liitin vakiona. Tiedossa oleva surkea suunnittelu. Reklamoit adapterin adapterikauppaan ja ohjaimen ohjainkauppaan. :tup:
 
No, taitaa olla aika ilmeistä että on käytetty muuta kuin kortin mukana tullutta mustekala-adapteria kun se on täysin ehjä ja näytönohjaimen puoli näyttää tuolta. Mieluummin kerron rehdisti käyttäneeni ns. merkkituotetta joka on erikseen mainittu yhteensopivaksi kyseisen näytönohjainmallin kanssa kuin annan arvailla mitä euron aliexpress-adapteria on käytetty.

Sinänsähän virta-adapterin käytön pitäisi olla normaalia tuotteen käyttöä eikä vaikuttaa takuuseen, mutta mene ja tiedä.

Lähetän kortin nyt Proshopille ja jään odottelemaan vastausta sieltäpäin.
 
Päivitystä tähän:

Proshop vahvisti saaneensa kortin käsiinsä eilen postin kautta. Tänään tuli suorasukainen vastaus: takuu ei heidän mielestään ole voimassa, koska olen käyttänyt cablemodin virta-adapteria. Tämä siitä huolimatta, että adapteri on ilmoitettu yhteensopivaksi kyseisen näytönohjaimen kanssa, ja peräti tarkoitettu minimoimaan virtaliittimen vääntyminen ja siitä seuraava huono kontakti ja sulamisen / palamisen riski. Mielestäni aika ristiriitaista että Proshopin mielestä adapterin käyttö evää takuun, vaikka liike myy itsekin kyseistä cablemodin adapteria ja ilmoittaa sen yhteensopivaksi 4080 Phantom -näytönohjaimen kanssa. Myyvät siis tuotetta, jonka käyttö ohjeiden mukaan evää automaattisesti takuun?

Onkohan tässä nyt muuta vaihtoehtoa kuin lähteä riitelemään asiasta kuluttajariitalautakunnan kautta? En tule tyytymään takuun eväämiseen, koska kuluttajana en olisi voinut tehdä mitään enempää vikaantumisen ennaltaehkäisemiseksi, eikä mikään oma toimintani tai virheeni ole vikaa aiheuttanut.

Vai voisiko tuota sitten yrittää laajaan kotivakuutukseen tarjota jos haluaa välttää pitkäkestoisen riita-asian puimisen?
 
Mitä sanoo cablemod? Nehän on tunnustaneet virheen kun v1 ostajille tarjotaan ilmaista uutta versiota? Ei ole kuitenkaan tehty ilmeisesti takaisinkutsua tuotteelle, joten voisi olettaa että v1 saa käyttää ja takuu on voimassa. Kyllä vääntäisin proshopin ja cablemodin kanssa asiasta vielä. Mun mielestä pitäs kyllä kotivakuutukseen mennä myös, mutta en ole vakuutusasiantuntija.

 
Hyvä huomio, kyseessä oli nimenomaan Cablemodin adapterin v1 versio. Pistänpä ensimmäisenä viestiä Cablemodille ja välitän sinne Proshopin reklamaation tuloksen. Jos ei tästä mitään seuraa niin sitten todennäköisesti vakuutukseen ja viimeisenä oljenkortena kuluttajariitalautakunta.
 
Cablemodi joko korjaa tai hyvittää kortin hinnan mikäli kortti on palanut niiden adaptereita käyttäen.

90 asteen V1.0 adapterit on tunnetusti herkkiä sulamaan ja niitä ei yleisesti suositella enää käytettäväksi, cablemod tarjoaa myös takuuvaihtoa 1.1 adapteriin jos on aiemmin ostanut 1.0 version
 
Millä ihmeen ilveellä Proshop siis on takuuta eväämässä? Kieltääkö siis Gainward adapterin käytön selkeästi jossain ohjeissaan?

Kertooko Proshop ko. tuotteen (Cablemod adapterin) markkinointisivullaan, että ko. tuotteen käyttö evää näytönohjaimen takuun?

Proshop liikkuu nyt olemattoman ohuilla jäillä, ota ihmeessä kuluttajaneuvontaan yhteyttä. Ei tämä ole vakuutusasia, vaan virhevastuuasia.
 
Millä ihmeen ilveellä Proshop siis on takuuta eväämässä? Kieltääkö siis Gainward adapterin käytön selkeästi jossain ohjeissaan?

Kertooko Proshop ko. tuotteen (Cablemod adapterin) markkinointisivullaan, että ko. tuotteen käyttö evää näytönohjaimen takuun?

Proshop liikkuu nyt olemattoman ohuilla jäillä, ota ihmeessä kuluttajaneuvontaan yhteyttä. Ei tämä ole vakuutusasia, vaan virhevastuuasia.

Tätä yritin Proshopillekin päin selittää. Tilannehan siis on, että Proshop itsekin myy tuota adapteria joka ilmoitetaan vieläpä yhteensopivaksi tämän nimenomaisen näytönohjainmallin kanssa. Ei mahdu omaan järkeen miten sen käyttäminen ohjeiden mukaisella tavalla evää takuun. Mutta näin sieltä kuitenkin vastattiin. Soitin vielä Proshopin aspaan joka lupasi asiaa selittää, ja pari päivää myöhemmin laittoi minulle vielä erikseen yksilöidyn, selkeästi ihmisen kirjoittaman sähköpostin jossa vastaus oli sama: adapterin käyttämisen takia ei takuu ole voimassa.

Eli käytännössä Proshopin sivuilla myytävä adapteri on ansa. Jos käytät sitä niin menetät takuusi. Luonnollisesti asiasta ei ole mitään mainintaa adapterin sivuilla. Vastasin jo Proshopille että mikäli tämä on todella heidän kantansa asiaan, tulee heidän poistaa kyseinen adapteri tuotevalikoimastaan tai ilmoittaa selkeästi sen tuotesivulla että adapteria käyttämällä mahdollisessa vikatilanteessa takuu ei ole voimassa. Ilmoitin heille myös, että mikäli Cablemod ei korvaa vahinkoa, tulen kyllä viemään asian viimeiseen asti heidän kanssaan kuluttajariitalautakunnan ym. kautta.

Katsotaan nyt vielä josko Cablemodista olisi jotain apua, ei viitsisi odotella kuukausikaupalla kuluttajariitalautakunnan näkemystä. Proshop on tehnyt selväksi että he eivät ole kiinnostuneita korvaamaan mitään.

Yksi asia tosin on jo varma: en tule enää koskaan ostamaan mitään kallista tuotetta Proshopista.
 
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Sama asia kuin powerissa olisi suoraan tuo uusi liitin ja sulaisi sillä, niin myyjäliike eväisi takuun kun ei ole adapteria käytetty.
 
Tapaus päivittyy:

Cablemodin asiakaspalvelija vastasi yksityiskohtaiseen tapausselostukseeni. Hän ilmoitti, että voin lähettää näytönohjaimen korjattavaksi Krisfixille (Krisfix - Reparatur von Elektronik | Handy, Tablet, Spielkonsolen usw.), ja Cablemod korvaa minulle sekä postikulut että korjauskulut. Asiakaspalvelijan mukaan Cablemod on vastaavalla tavalla korjauttanut Krisfixillä Euroopassakin paljon RTX 4080/4090-sarjan kortteja, ja kaikissa niissä sulamisen aiheuttama vika on korjaantunut kolvaamalla piirilevylle kokonaan uusi virtaliitin. Lisäksi Cablemod lupasi lähettää minulle uuden 90 asteen adapterin tai 90 asteen kulmaliittimellä varustetun virtajohdon sulaneen tilalle, tässä tapauksessa uudemman V1.1 mallin.

Päätin nyt tarttua tähän tarjoukseen. Todennäköisestihän kuluttajariitalautakunnan kautta taistelemalla voisin saada suosituksen siitä, että Proshop lähettää minulle kokonaan uuden näytönohjaimen, mutta tässä luultavasti menee aikaa kuukausia ja prosessi aiheuttaa ylimääräistä vaivaa. Korjatussa näyttiksessä toki jälleenmyyntiarvo ei enää ole entisen veroinen, mutta omaan pelikäyttöönhän tuo tulee ja tarkoitus olisi tällä kortilla pärjätä pari vuotta ainakin RTX 5000-sarjaan asti.
 
Tapaus päivittyy:

Cablemodin asiakaspalvelija vastasi yksityiskohtaiseen tapausselostukseeni. Hän ilmoitti, että voin lähettää näytönohjaimen korjattavaksi Krisfixille (Krisfix - Reparatur von Elektronik | Handy, Tablet, Spielkonsolen usw.), ja Cablemod korvaa minulle sekä postikulut että korjauskulut. Asiakaspalvelijan mukaan Cablemod on vastaavalla tavalla korjauttanut Krisfixillä Euroopassakin paljon RTX 4080/4090-sarjan kortteja, ja kaikissa niissä sulamisen aiheuttama vika on korjaantunut kolvaamalla piirilevylle kokonaan uusi virtaliitin. Lisäksi Cablemod lupasi lähettää minulle uuden 90 asteen adapterin tai 90 asteen kulmaliittimellä varustetun virtajohdon sulaneen tilalle, tässä tapauksessa uudemman V1.1 mallin.

Päätin nyt tarttua tähän tarjoukseen. Todennäköisestihän kuluttajariitalautakunnan kautta taistelemalla voisin saada suosituksen siitä, että Proshop lähettää minulle kokonaan uuden näytönohjaimen, mutta tässä luultavasti menee aikaa kuukausia ja prosessi aiheuttaa ylimääräistä vaivaa. Korjatussa näyttiksessä toki jälleenmyyntiarvo ei enää ole entisen veroinen, mutta omaan pelikäyttöönhän tuo tulee ja tarkoitus olisi tällä kortilla pärjätä pari vuotta ainakin RTX 5000-sarjaan asti.

Kortin takuu päättyy sitten tuossa kohtaa kun sitä kolmas osapuoli korjaa.
 
Kortin takuu päättyy sitten tuossa kohtaa kun sitä kolmas osapuoli korjaa.

No, Proshop on jo selkeästi ilmoittanut ettei heidän mielestään takuu enää ole voimassa, joten kortin korjauttaminen ei sitä muuta mihinkään suuntaan. Kyllähän tässä kusetettu olo on ja Proshopin toiminta täyttä roskaa, mutta ei riitä jaksaminen tappeluun jos toinen vaihtoehto on että kortti saadaan toimivaksi. Kuten yllä kirjoitin, ymmärrän että mahdollisen riitatapauksen loppuun asti viedessä olisin vahvoilla, mutta aikaa ja vaivaa siihen saadaan palamaan enemmän kuin näen itselleni järkeväksi.
 
riitatapauksen loppuun asti viedessä olisin vahvoilla

Olen vahvasti eri mieltä. Proshop on tässä korttisi kannalta kuitenkin ilmeisesti oikeassa, sulamisen aiheuttaja on todennäköisesti se cablemodin vikaantunut adapteri. Yksikään valmistaja tuskin korvaa kortin takuun piirissä ulkoisista syistä johtuvaa vikaantumista.

Ei mahdu omaan järkeen miten sen käyttäminen ohjeiden mukaisella tavalla evää takuun.
Se ei ole sen näytönohjaimen liittimen virhe jos viallinen 90-adapteri sulaa siihen kiinni. Näkisin, että kun cablemodin v1-adaptereissa on tunnettu vika asiassa, on proshopin tulkinta vahvoilla.

Cablemodilta ryhdikäs liike hoitaa asia noinkin kattavasti, ilmeisesti aikomus jatkaa kaapeliliiketoimintaa myös tulevaisuudessa.
 
Olen vahvasti eri mieltä. Proshop on tässä korttisi kannalta kuitenkin ilmeisesti oikeassa, sulamisen aiheuttaja on todennäköisesti se cablemodin vikaantunut adapteri. Yksikään valmistaja tuskin korvaa kortin takuun piirissä ulkoisista syistä johtuvaa vikaantumista.


Se ei ole sen näytönohjaimen liittimen virhe jos viallinen 90-adapteri sulaa siihen kiinni. Näkisin, että kun cablemodin v1-adaptereissa on tunnettu vika asiassa, on proshopin tulkinta vahvoilla.

Cablemodilta ryhdikäs liike hoitaa asia noinkin kattavasti, ilmeisesti aikomus jatkaa kaapeliliiketoimintaa myös tulevaisuudessa.

Se, että tuon liittimen standardiin on tehty muutos havaitun ongelman vuoksi vesittää koko väitteen. Naurettavaa, että kuluttaja yrittää keksiä perusteluita viallisen liittimen standardin oikeuttavan takuun eväämisen. Tuon liittimen käyttö on aiheuttanut todistetusti ongelmia ihan alkuperäisillä sovittimilla.

Edit: Tukes olisi edelleen hyvä informoida tästä tapauksesta
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: YTY
Olen vahvasti eri mieltä. Proshop on tässä korttisi kannalta kuitenkin ilmeisesti oikeassa, sulamisen aiheuttaja on todennäköisesti se cablemodin vikaantunut adapteri. Yksikään valmistaja tuskin korvaa kortin takuun piirissä ulkoisista syistä johtuvaa vikaantumista.

Nvidian virtaliittimia on raportoitu sulaneen sadoittain/tuhansittain ympäri maailman ihan vakioliittimellä, ilman Cablemodin adaptereita. Näin ollen ei ole erityistä syytä väittää että vika olisi nimenomaan adapterissa. edit. Ja tämänhän todistaa myös se, että Nvidia on päivittänyt liittimen mallin nykyään valmistuksessa oleviin näytönohjaimiin. Ei taitaisi olla tarvetta päivittää näyttiksiä jos vika olisi adapterissa.

Lisäksi vaikka tulkintasi olisi oikea, tulisi silloin Proshopin joko lakata myymästä kyseistä adapteria tai ilmoittaa sen myyntisivulla että sen käyttö evää takuun.
 
Se, että tuon liittimen standardiin on tehty muutos havaitun ongelman vuoksi vesittää koko väitteen.
No eikä vesitä. Miten cablemodin itsensä vialliseksi toteaman ja takaisinkutsumaksi tulleen adapterin vika siirtäisi syyn standardille?

Naurettavaa, että kuluttaja yrittää keksiä perusteluita viallisen liittimen standardin oikeuttavan takuun eväämisen.
Tällaiselle tilanteelle on vähän vaikea löytää analogioita, mutta verrokkina esimerkiksi viallisen jatkojohdon päähän jätkojohdon sulamisen johdosta kärähtänyt laite ei ole laitteen oman takuun asia.

Tuon liittimen käyttö on aiheuttanut todistetusti ongelmia ihan alkuperäisillä soittimilla.
Suuressa mittakaavassa varmasti näin, mutta ei muuta mitään tämän cablemod-adapterin kohdalla.

Nvidian virtaliittimia on raportoitu sulaneen sadoittain/tuhansittain ympäri maailman ihan vakioliittimellä, ilman Cablemodin adaptereita. Näin ollen ei ole erityistä syytä väittää että vika olisi nimenomaan adapterissa.
Kyllä, liitin on huono. Itsekin kärsin sen ongelmista ennen koneeni johdotuksen reitityksen uusimista. Mutta en ymmärrä miksi syyttelette proshoppia tässä, kun nimenomaan CableMod itse on todennut adaptereissa olleen vikaa, luvannut hyvittää kärähtäneet näytönohjaimet ja vaihtaa vialliset tuotteet uusiin. Voiko erityisempää syytä syyttää adapteria enää olla?!

edit: lisää ajatuksia
Lisäksi vaikka tulkintasi olisi oikea, tulisi silloin Proshopin joko lakata myymästä kyseistä adapteria tai ilmoittaa sen myyntisivulla että sen käyttö evää takuun.
Olen ko. adapterin myynnistä samaa mieltä, kyllä kuluttajan pitäisi voida luottaa myytäviin tuotteisiin. Mutta ei se nyt niinkään voi mennä, että takuun pitäisi alkaa kattamaan toisen tuotteen käytöstä aiheutuneita ongelmia.

Edit: Tukes olisi edelleen hyvä informoida tästä tapauksesta
Kyllä, myytävien tuotteiden pitäisi olla turvallisia ja kun valmistajalla on takaisinveto päällä niin pitäisi jälleenmyyjienkin aktivoitua.

edit2: Noita liittimen huonoudesta johtuneita sulamisia pitäisi silti suhteuttaa myös myytyjen näytönohjainten määrään, mitä lienee nvidia myynyt 4000-sarjaa? Joitakin satoja tuhansia kappaleita?
 
Viimeksi muokattu:
No eikä vesitä. Miten cablemodin itsensä vialliseksi toteaman ja takaisinkutsumaksi tulleen adapterin vika siirtäisi syyn standardille?


Tällaiselle tilanteelle on vähän vaikea löytää analogioita, mutta verrokkina esimerkiksi viallisen jatkojohdon päähän jätkojohdon sulamisen johdosta kärähtänyt laite ei ole laitteen oman takuun asia.


Suuressa mittakaavassa varmasti näin, mutta ei muuta mitään tämän cablemod-adapterin kohdalla.


Kyllä, liitin on huono. Itsekin kärsin sen ongelmista ennen koneeni johdotuksen reitityksen uusimista. Mutta en ymmärrä miksi syyttelette proshoppia tässä, kun nimenomaan CableMod itse on todennut adaptereissa olleen vikaa, luvannut hyvittää kärähtäneet näytönohjaimet ja vaihtaa vialliset tuotteet uusiin. Voiko erityisempää syytä syyttää adapteria enää olla?!

PCI-SIG on julkaissut ohjeistuksen "korjauksena" alkuun ja päivittänyt myöhemmin standardin havaittujen ongelmien vuoksi. Huvittavaa on, että ohjeistuksessa oli ohjeita joiden noudattaminen laitteen normaalissa käytössä on vaikeaa ellei mahdotonta.

Tämä on aivan päivänselvää kuluttajan kannalta. Viallinen standardi ja viallinen laite joka ei kestä tarkoituksenmukaista käyttöä. Onko tuossa muka vielä jotain epäselvää?
 
Paskan myivät.

Tässä kyseisessä tapauksessa Proshop on oletettavasti hylännyt takuun kysymättä edes valmistajalta, koska kuluttaja on heille kertonut käyttäneensä kolmannen osapuolen adapteria.
Ilman tuota tietoa valmistaja olisi oletettavasti korjannut kortin takuuseen ja takuu olisi jatkunut normaalisti loppuun asti.

Nyt kolmas osapuoli korjaa kortin, joka varmastikin evää takuuehtojen mukaisesti valmistajan lopputakuun.

Proshopin toiminnan vuoksi molemmissa tapauksissa kuluttaja saa toimivan kortin takaisin, mutta tappiona rehellisyydestä on nyt sitten lopputakuun häviäminen.

Oikea toimintatapa Nvidialla ja valmistajilla olisi ollut korjata kaikki kortit, mutta a) Se on liian kallista kun b) kaikki tuskin kärähtävät. :(
 
viallinen laite

Vaikka standardi olisi miten huono, aiheuttaisi suuressa mittakaavassa tilastoista todennettavissa olevaa riskiä, pitää vastuukysymyksissä ongelmien ilmetessä silti selvittää syy ja seuraus. Standardin huonous taisi tulla suoraan siitä, että se mahdollistaa oikeannäköisen virheellisen asennuksen (edit: ja päivitetty liitin mitigoi tätä lyhennetyillä sense-pineillä). Kuitenkin tässä yksittäisessä tapauksessa asennuksen tapahduttua ilmeisen huolellisesti on viallinen laite, eli hyvinkin todennäköisesti se adapteri vastuussa, ei näytönohjaimen valmistaja, eikä proshop.

Ja kuten kajakkivajakki totesi, rehellisyys maksoi tässä todennäköisesti valmistajan takuun.


Hyvin tiivistit :thumbsup:
 
Tästä kaikesta viisastuneena: tulemme todennäköisesti näkemän nVidian seuraavan sukupolven näytönohjaimissa joko aivan uuden liitimen (mahdollisesti järeämmän version 12VHPWR -liittimestä), tai sitten (1-)2-4 kpl PCIe 8 pin -liittimiä.
Virtalähteen päässä ei liitinstandardiin tarvittane muutoksia, kun siellä ei ymmärtääkseni juuri ole ollut ongelmia.
 
Parin vuoden päästä näiden kanssa sitten saa tapella kuluttajaviraston virhevastuun kautta, kun valmistajan takuu on loppunut. Sieltä tulee varmasti päätös, että 2000€ euron näyttiksen pitää kestää enemmän kuin 3 vuotta.

Nvidia (ja valmistajat) ilmeisesti on niin hautautunut poteroonsa ja minkäänlaista jatkotakuuta ongelmalle ei ole myöntämässä. Ne voisivat toimia myös toisin eli tunnustaa ongelmat ja luvata korjata tyyppivian takia rikkoutuneet laitteet vielä vuosia.

Noh, 80% markkinaosuudella voi nauraa matkalla pankkiin ja käyttäjät jonottavat uusia julkaisuja :(


Henkilökohtaisena kokemuksena Onkyo aikoinaan aikansa venkoili ennenkuin tunnusti tyyppivian, mutta lopuksi kyseisen vian vuoksi lupasi korjata laitteet sen osalta 10 vuotta. Jota itsekin sitten jouduin käyttämään kun laite oli jotain 6 vuotta vanha.
 
Jos TUKES saa riittävästi viallisia laitteita tietoon niin asia muuttuu. TUKES voi määrätä laitteet poistettavaksi markkinoilta jos ne eivät täytä vaatimuksia. Tämä liitin ja sitä käyttävät laitteet eivät taida täyttää.
 
Proshopin kannattaisi varmaan ilmoittaa sitten sivuillaan että adapterin käyttö evää kaiken takuun, miksi edes myyvät koko adapteria? Melko erikoinen case.
Eivät ne voi EU-alueella myydä tuommoista ja väittää etteivät olisi vastuussa sen tuottamista ongelmista. Vakuutusyhtiöhän karhuaa niiltä rahat, jos talo palaa maan tasalle.
 
Olisi mielenkiintoista nähdä mitä proshop vastaa jos joku asian ulkopuolinen laittaisi aspaan viestin "evääkö tämän adapterin käyttö kortin takuun"

Edit: proshop ei myynytkään adapteria, turha.
 
Viimeksi muokattu:
Langassa useammalla keulii nyt pahasti tuon adapterin kanssa.

Virtalähde käräyttää näyttiksen? Näytönohjaimen takuu ei korvaa.
Viallinen adapteri sulattaa näytönohjaimen virtaliittimen? Näytönohjaimen takuu ei korvaa.

Rengasvalmistajalta pääsee viallinen erä korkean suorituskyvyn renkaita markkinoille, eivät kestäkään 200km/h nopeutta ja useita autoja vaurioituu renkaiden hajotessa. Io-techin käyttäjät kiroavat Hedin automotivea, ja ihmettelevät kun Audin takuu ei korvaa, kyllä kuluttajaa on kusetettu.
 
Langassa useammalla keulii nyt pahasti tuon adapterin kanssa.

Virtalähde käräyttää näyttiksen? Näytönohjaimen takuu ei korvaa.
Viallinen adapteri sulattaa näytönohjaimen virtaliittimen? Näytönohjaimen takuu ei korvaa.

Rengasvalmistajalta pääsee viallinen erä korkean suorituskyvyn renkaita markkinoille, eivät kestäkään 200km/h nopeutta ja useita autoja vaurioituu renkaiden hajotessa. Io-techin käyttäjät kiroavat Hedin automotivea, ja ihmettelevät kun Audin takuu ei korvaa, kyllä kuluttajaa on kusetettu.
Proshop myy viallisen adaterin joten he vastaavat siitä, että adapterin vioittama kortti saa saman takuun kuin kortti jota adapteri ei viottanut. Ja voi vaihtaa takuun virhevastuuseen halutessaan. Se on ihan sama miten rahaliikenne firmojen välillä kulkee, kuluttaja asioi ostopaikassa.
 
Joku virhevastuu Proshopilla täytyy olla jos myyvät tavaraa joka käytettäessä (oikein) rikkoo toisen tavaran.
Jos liike myy autoihin öljyä joka aiheuttaa sen että auton kone leikkaa (eli viallistä öljyä) niin eikö se muka joudu korvaamaan hajonnutta konetta ?
Proshopin asia sitten sopia sen kanssa kuka heille nuo virheelliset tuotteet on toimittanut kuinka hoidella maksut ja korvaukset proshopille joka myyjänä korvaa asiakkaalle virheellisestä tuotteettas aiheutuneet ongelmat.

Edit: yllä ehdittiinkiin juuri samaa.
 
Proshop myy viallisen adaterin joten he vastaavat siitä, että adapterin vioittama kortti saa saman takuun kuin kortti jota adapteri ei viottanut. Ja voi vaihtaa takuun virhevastuuseen halutessaan. Se on ihan sama miten rahaliikenne firmojen välillä kulkee, kuluttaja asioi ostopaikassa.

Ensinnäkään proshop ei myynyt tämän tapauksen adapteria. Proshop on voinut hoitaa oman osuutensa mallikaasti ja sillä voi olla myynnissä vain paranneltuja adaptereita.


Joku virhevastuu Proshopilla täytyy olla jos myyvät tavaraa joka käytettäessä (oikein) rikkoo toisen tavaran.
Jos liike myy autoihin öljyä joka aiheuttaa sen että auton kone leikkaa (eli viallistä öljyä) niin eikö se muka joudu korvaamaan hajonnutta konetta ?
Proshopin asia sitten sopia sen kanssa kuka heille nuo virheelliset tuotteet on toimittanut kuinka hoidella maksut ja korvaukset proshopille joka myyjänä korvaa asiakkaalle virheellisestä tuotteettas aiheutuneet ongelmat.

Edit: yllä ehdittiinkiin juuri samaa.

Proshop varmaan vastaa myymistään tavaroista. Miten autovertauskuvasi liittyy tähän tapaukseen? Ei mitenkään. Menet fixukselle valittamaan, että netistä käytettynä ostamasi öljypänikkä autoosi laitettuna leikkautti koneen kiinni?
 
iten autovertauskuvasi liittyy tähän tapaukseen? Ei mitenkään. Menet fixukselle valittamaan, että netistä käytettynä ostamasi öljypänikkä autoosi laitettuna leikkautti koneen kiinni?

:facepalm:

Ediit:
Mutta joo jos proshop ei adapteria myynyt niin ei tietenkään vastaa siitä, caseking tässä tapauksessa ilmeisesti myyjä.
 
Ensinnäkään proshop ei myynyt tämän tapauksen adapteria. Proshop on voinut hoitaa oman osuutensa mallikaasti ja sillä voi olla myynnissä vain paranneltuja adaptereita.
Caseking vastaa sitten tässä tapauksessa, vaativan päättelyketjun loppu täytetty nyt.
 
Edelleen ihmeellistä selittelyä tässä ketjussa siitä, että adapteri olisi muka satavarmasti rikkonut virtaliittimen. Siitä ei kukaan täällä kirjoitteleva voi olla varma. Päinvastoin, nykytietojen valossa on selvää, että Nvidian virtaliitin on suunnittelultaan viallinen. Niitä on kärähtänyt valtavia määriä ILMAN MINKÄÄN SORTIN ADAPTEREITA. Nvidia on tunnistanut vian ja muuttanut liittimen sunnittelua kesken 4000-sarjan tuotannon korjatakseen ongelman. Niinpä lopullinen vahingon syy jää viime kädessä epäselväksi.

Myöskään edellä esitetyt mielipiteet eivät muuta sitä asiaa, että Proshop edelleen myy kyseisiä adaptereita ilman varoitusta siitä, että niiden käyttö poistaa heidän mukaansa takuun. Riippumatta siitä mikä on tässä nimenomaisessa tapauksessa aiheuttanut vikaantumisen, ei tämä ole millään tavalla ok. Kuinkahan moni tuon adapterin ostaisi ja sitä käyttäisi, jos tietäisivät samalla menettävänsä oikeuden takuuseen?
 
Tai kuten tässä tapauksessa ansaitusti vastuun otti kantaakseen CableMod.
Kuluttajan ei ikinä pitäisi joutua asioimaan kolmannen osapuolen kanssa. Ja tosiaan nuo launchin liittimet ei taida olla 100%:a luotettavuudeltaan joka voi tarkoittaa cablemodin maksavan korjauksia myös muiden mokista.
 
Tai kuten tässä tapauksessa ansaitusti vastuun otti kantaakseen CableMod.

Juu, mutta tossa on vähän huono se, että kun siihen kolvataan uus liiitin niiin takuuhommat (jos sattuu jotain muuta) on taputeltu.
Eli jos vaikka kortissa on 2 vuotta takuuta myyjält/valmistajalta jäljellä ja tulee joku muu häikkä tuona aikana niiin varmasti tulee sanomista kun lähettää kortin ja
näkevät että siihen on kolvattu uusi liitin.
 
Edelleen ihmeellistä selittelyä tässä ketjussa siitä, että adapteri olisi muka satavarmasti rikkonut virtaliittimen. Siitä ei kukaan täällä kirjoitteleva voi olla varma. Päinvastoin, nykytietojen valossa on selvää, että Nvidian virtaliitin on suunnittelultaan viallinen. Niitä on kärähtänyt valtavia määriä ILMAN MINKÄÄN SORTIN ADAPTEREITA. Nvidia on tunnistanut vian ja muuttanut liittimen sunnittelua kesken 4000-sarjan tuotannon korjatakseen ongelman. Niinpä lopullinen vahingon syy jää viime kädessä epäselväksi.

Myöskään edellä esitetyt mielipiteet eivät muuta sitä asiaa, että Proshop edelleen myy kyseisiä adaptereita ilman varoitusta siitä, että niiden käyttö poistaa heidän mukaansa takuun. Riippumatta siitä mikä on tässä nimenomaisessa tapauksessa aiheuttanut vikaantumisen, ei tämä ole millään tavalla ok. Kuinkahan moni tuon adapterin ostaisi ja sitä käyttäisi, jos tietäisivät samalla menettävänsä oikeuden takuuseen?

No ei täällä taida muut vängätä kuin minä, mutta korostan, etten minäkään pahaa tahdo, enkä tahdo ikävästä tilanteesta kenenkään kannalta entistä kurjempaa.

Tapauksessasi on selvää, että kontakti jossain on ollut huono, koska resistanssista johtuva lämpötilan nousu ja sulaminen on tapahtunut. Kiistatta käytössäsi on myös ollut adapteri, jolle valmistaja on tehnyt takaisinvedon kontaktiongelmien vuoksi. Olet kertomasi mukaan tehnyt asennuksen huolellisesti, kun taas liittimen rakenteelliset ongelmat liittyvät tilanteeseen, jossa kontakti ei ole kunnollinen puutteellisesta liittimen asennuksesta johtuen. Huolellisen asennuksen kanssa jäljelle huonon kontaktin selittäjäksi jää näillä ehdoilla mielestäni suurella todennäköisyydellä adapteri. Kerro missä kohtaa logiikkani ontuu? Toivon, että panostat argumenttiisi facepalm-hymötä enemmän.

En silti lähtisi syyttelemään Audin takuuta tai Hediniä autokauppiaana jos autoni on päätynyt renkaiden rikkouduttua ojaan kun allani ovat olleet nettifoorumilta käytettynä ostamani tehtaankin markkinoilta takaisinvetämän valmistuserän renkaat. Vielä vähemmän lähtisin riitelemään uskoen olevani vahvoilla tapauksessa, etenkin kun autokin on ostettu foorumilta, eikä suoraan Hediniltä.

ps. Voisitko antaa tarkemman kuvauksen tai sitaatin proshopin takuun evänneestä viestistä, takuun antajan kuitenkin täytyy takuuaikana osoittaa käyttäjän virhe kun takuu evätään. Kai siinä viestissä pelkkää adapterin käyttöä syvempää vastuun kiistämistä on?
 
No ei täällä taida muut vängätä kuin minä, mutta korostan, etten minäkään pahaa tahdo, enkä tahdo ikävästä tilanteesta kenenkään kannalta entistä kurjempaa.

Tapauksessasi on selvää, että kontakti jossain on ollut huono, koska resistanssista johtuva lämpötilan nousu ja sulaminen on tapahtunut. Kiistatta käytössäsi on myös ollut adapteri, jolle valmistaja on tehnyt takaisinvedon kontaktiongelmien vuoksi. Olet kertomasi mukaan tehnyt asennuksen huolellisesti, kun taas liittimen rakenteelliset ongelmat liittyvät tilanteeseen, jossa kontakti ei ole kunnollinen puutteellisesta liittimen asennuksesta johtuen. Huolellisen asennuksen kanssa jäljelle huonon kontaktin selittäjäksi jää näillä ehdoilla mielestäni suurella todennäköisyydellä adapteri. Kerro missä kohtaa logiikkani ontuu? Toivon, että panostat argumenttiisi facepalm-hymötä enemmän.

En silti lähtisi syyttelemään Audin takuuta tai Hediniä autokauppiaana jos autoni on päätynyt renkaiden rikkouduttua ojaan kun allani ovat olleet nettifoorumilta käytettynä ostamani tehtaankin markkinoilta takaisinvetämän valmistuserän renkaat. Vielä vähemmän lähtisin riitelemään uskoen olevani vahvoilla tapauksessa, etenkin kun autokin on ostettu foorumilta, eikä suoraan Hediniltä.

ps. Voisitko antaa tarkemman kuvauksen tai sitaatin proshopin takuun evänneestä viestistä, takuun antajan kuitenkin täytyy takuuaikana osoittaa käyttäjän virhe kun takuu evätään. Kai siinä viestissä pelkkää adapterin käyttöä syvempää vastuun kiistämistä on?

Nyt olet aika pahasti hakoteillä. Mikä on kyseinen laite ja tarkoituksenmukainen käyttö ja mitkä ovat sen vaatimukset eu alueella? En muuten löydä virallista takaisinkutsua adaptereita varten. Voitko linkata?
 
Nyt olet aika pahasti hakoteillä. Mikä on kyseinen laite ja tarkoituksenmukainen käyttö ja mitkä ovat sen vaatimukset eu alueella? En muuten löydä virallista takaisinkutsua adaptereita varten. Voitko linkata?
Toden totta, cablemodin takaisinkutsun osalta olen todellakin hakoteillä. Olikin tuommoinen meh, vaihdetaan ja maksetaan kärynneet kamat-juttu, eikä kunnon takaisinveto. Melkoinen pettymys.

Miten mielestäsi muuttaa tilannetta proshopin vastuun kannalta?
 
No ei täällä taida muut vängätä kuin minä, mutta korostan, etten minäkään pahaa tahdo, enkä tahdo ikävästä tilanteesta kenenkään kannalta entistä kurjempaa.

Tapauksessasi on selvää, että kontakti jossain on ollut huono, koska resistanssista johtuva lämpötilan nousu ja sulaminen on tapahtunut. Kiistatta käytössäsi on myös ollut adapteri, jolle valmistaja on tehnyt takaisinvedon kontaktiongelmien vuoksi. Olet kertomasi mukaan tehnyt asennuksen huolellisesti, kun taas liittimen rakenteelliset ongelmat liittyvät tilanteeseen, jossa kontakti ei ole kunnollinen puutteellisesta liittimen asennuksesta johtuen. Huolellisen asennuksen kanssa jäljelle huonon kontaktin selittäjäksi jää näillä ehdoilla mielestäni suurella todennäköisyydellä adapteri. Kerro missä kohtaa logiikkani ontuu? Toivon, että panostat argumenttiisi facepalm-hymötä enemmän.

En silti lähtisi syyttelemään Audin takuuta tai Hediniä autokauppiaana jos autoni on päätynyt renkaiden rikkouduttua ojaan kun allani ovat olleet nettifoorumilta käytettynä ostamani tehtaankin markkinoilta takaisinvetämän valmistuserän renkaat. Vielä vähemmän lähtisin riitelemään uskoen olevani vahvoilla tapauksessa, etenkin kun autokin on ostettu foorumilta, eikä suoraan Hediniltä.

ps. Voisitko antaa tarkemman kuvauksen tai sitaatin proshopin takuun evänneestä viestistä, takuun antajan kuitenkin täytyy takuuaikana osoittaa käyttäjän virhe kun takuu evätään. Kai siinä viestissä pelkkää adapterin käyttöä syvempää vastuun kiistämistä on?

En missään nimessä väitä että olisit pahantahtoinen tai haluaisit tehdä tilanteestani kurjemman. Sen sijaan olet jo useamman kerran kokonaan ohittanut oleellisimmat argumenttini. Kuten edellisessä viestissäni totesin, on Nvidian liitin todettu vialliseksi suunnittelultaan ja niitä on sulanut runsaasti vaikka mitään adaptereita ei ole käytetty, jopa siinä määrin että koko liittimen suunnittelua on nyt muutettu ja uusissa valmistettavissa näytönohjaimissa liitin on erilainen. Tätä et varmaankaan lähde kiistämään koska asia on 100% dokumentoitu ja liittimen vaihtaminen puhuu puolestaan. On myös totta, että Cablemodin V1 adaptereissa on ollut vikoja, ja myös Cablemod on julkaissut uuden V1.1 adapterin. Näin ollen olemme tilanteessa, jossa on kaksi mahdollista vian lähdettä: joko näytönohjaimen virtaliitin (joita siis on hajonnut ilman adapteriakin) tai adapteri. Argumenttini on että EMME VOI TIETÄÄ kumpi on vikaantumisen aiheuttanut, mutta tähän mennessä kaikki argumenttisi ovat lähteneet siitä, että adapteri on ilman muuta syyllinen. Tähän ei ole perusteluja.

Toinen väitteeni jossa niin ikään edelleen pysyn, on että Proshopin tulee poistaa kyseinen adapteri myynnistä sivuiltaan tai varoittaa että sen käyttäminen evää takuun. Kuvien perusteella Proshopin myymä adapteri on vanhempaa V1 mallia (niissä on eroa ulkonäössä). Jos Proshopin sivuilla olisi maininta, että kunnioittavat näytönohjaimien takuuta ainoastaan mikäli ei ole käytetty mitään ulkoisia liittimiä, en olisi ikinä käyttänyt adapteria jolloin takuunikin olisi ilmeisesti pysynyt voimassa.

Otetaan lisäksi huomioon, että virtajohtoja löytyy lähes yhtä monta erilaista kuin esim. uusia ATX 3.0 standardin virtalähteitä. Tämän tietäen vaikuttaa hyvinkin kyseenalaiselta että Proshopin tulkinnan mukaan takuu menee jos käyttää kolmannen osapuolen valmistamaa virtaliitintä/johtoa/adapteria.


Suora lainaus Proshopin reklamaatiota koskevasta sähköpostista:
" Koska vaurio johtuu ei-alkuperäisestä sähköpistokkeesta, pyydämme sinua ottamaan yhteyttä sähköpistokkeen valmistajaan. Tuotteen takuu ei kata välillisiä vaurioita, jotka johtuvat ei-alkuperäisestä sähköpistokkeesta. "

Ja toisesta heidän lähettämästään sähköpostista:
"Valitettavasti virhevastuu ei kata reklamaatiotapaustasi.
Virhevastuun tai mahdollisen takuun ei ole arvioitu kattavan Proshop a/s:ltä ostamaanne tuotetta.
Syynä voi olla virheellinen asennus, tuotteen virheellinen käyttö tai muu väärinkäyttö, joka ei ole valmistajan ohjeiden mukaista.
Proshop a/s ei voi vahtaa tuotetta, jonka vaihdosta valmistaja on kieltäytynyt.
Reklamaatiotapauksesi on käsitelty ja siirretty tilausjärjestelmäämme. "
 
Argumenttini on että EMME VOI TIETÄÄ kumpi on vikaantumisen aiheuttanut, mutta tähän mennessä kaikki argumenttisi ovat lähteneet siitä, että adapteri on ilman muuta syyllinen. Tähän ei ole perusteluja.

Se on totta, netissä voin vain mutuilla. Voi hyvin olla korttikin. Puhtaasti myyntilukujen ja cablemodin reaktion perusteella veikkaan silti adapteria, mutta en voi tietää.

Nyt kuitenkin luettuani tuon proshopin vastauksen olen hämmästynyt miten kevyt se on sisällöltään. Ei lainkaan kuvausta siitä miksi tai miten adapterin käyttö olisi aiheuttanut vian, pelkkä toteamus. Oliko tuossa varmasti koko kuvaus?
 
Mitään tätä tarkempaa ei Proshop ole ilmoittanut. Liittivät tosin tuohon yllä kopioituun vastaukseen samat kuvat jotka olin heille lähettänyt sulaneesta liittimestä ja kortista muuten.
 
Ehkä vielä yksi kierros postia proshopille, jossa muistutat takuuaikana takuun epäämisen todistustaakan muusta kuin tuotteesta johtuvasta syystä kuuluvan myyjälle, ja että adapterin käyttö ei ole syy ja ainakin aiot arvioituttaa takuun kiistämisen perusteet kuluttajaviranomaisella? Varasuunnitelmana cablemodin goodwill lienee voimassa toistaiseksi?
 
Minusta tuntuu, että täällä on paljon mutua. Mukaanlukien oma mutuni.

Kannattaa varmaan soitella Kuluttajaneuvontaan tai ECC:lle, jos takuun/oikeuksien kanssa on ongelmaa ja sieltä tulee paras vastaus, miten tämän kanssa voi edetä. Ei se yhteydenotto sinne tarkoita, että olette Proshoppia viemässä Kuluttajariitalautakuntaan ja kölin ali - vaan sieltä saa myös neuvontaa.

Jos/kun sinne soitetaan, niin ihan mielenkiinnosta kuulisin, mitä siellä sanoivat. Niinkuin varmaan muutkin tässä ketjussa..
 
Jos CableMod myöntää syyllisyytensä, niin eikö heidän ratkaisuvaihtoehtonsa pitäisi olla sellainen, joka ei heikennä asiakkaan asemaa? Eli nyrkkipajakorjauksen sijaan virallinen takuuvaihdokki tai vähintään vastaava muu tuote tilalle? Tai sellaisen puuttuessa korvaus näyttiksen hankintahinnalle. Ja jos CableMod on jo myöntänyt syyllisyytensä, niin eikö periaatteessa voisi kovistella kyseisen tasoista ratkaisua myös Casekingiltä ko. adapterin alkuperäisenä jälleenmyyjänä?
 
Ei Cablemod ole myöntänyt "syyllisyyttä" mihinkään. Ilmoittivat vain, että ovat auttaneet asiakkaita niissä tapauksissa joissa alkuperäinen näyttiksen myyjä on hylännyt takuun, ja tarjosivat korjauttamista heidän laskuunsa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 637
Viestejä
4 494 416
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom