Kyynisenä maallikkona ajattelisin, että kaikki on omaa vikaa, mutta takuuseen olen silti joutunut välillä jotain nakkaamaan, pitkän taistelun jälkeenkin.
Aikanaan olin vesijäähyllisen GTX 980 Ti HYDRO COPPER -näytönohjaimen tilannut turkulaiselta verkkokaupalta, jossa näytti olleen piirilevyllä PCIe-liitännän luona kosteusvauriota. Pienen pieni pisara korroosiota. Myyjäliike ilmoitti tutkivansa asiaa valmistajan kanssa, palautettuani näytönohjaimen heille. Valmistaja (eli tässä tapauksessa EVGA) väitti kiven kovaa, että vika on minun. Heillä testataan kaikki käsin ja 100% varmuudella ei sellaista olisi lähetetty eteenpäin. Tässä välin tutkiskelun ja muun testailun puitteissa 14 vrk oli jo kulunut, eli en voinut tilausta perua noin vain enää.
Pistin asiasta kuluttaja-asiamiehelle viestiä ja sieltä neuvottiin osoittamaan, että vika on minun, kun näyttövastuu kuuluu vielä myyjälle. Turkulainen verkkokauppa ei olisi osannut ottaa kantaa asiaan, joten kirjallisen reklamaation ja kolmen kuukauden odottelun jälkeen rahat tulivat takaisin tilille. Vähän kirpaisi jo tuolloin EVGA:n asenne valmistajana, etenkin kun heitä ylistettiin mm. Redditissä muita valmistajia asiakaslähtöisempinä. No, eivät enää kortteja myy kenellekään, niin ehkä karma hoiti omansa pois tässä välissä...
Joka tapauksessa keissin opetus oli se, että älä käänny valmistajan puoleen. Heillä ei ole mitään lisättävää. Myyjäliike kantaa vastuun myymästään. Jos myyjäliike ei voi osoittaa sinun rikkoneen tuotetta, ei muuta kuin vaatimaan kirjallisen reklamaation kautta ratkaisua asiaan ja kuluttaja-asiamieheen yhteyttä myöskin. Tietysti tässä tapauksessa kusee hieman se, että oli annettu reilusti köyttä myyjäliikkeelle, mistä kiristää, mainitsemalla tuon adapterin. Oli takaisinvetoa tai ei, valmistajat eivät lähde keskenään spekuloimaan, kenen vastuu mikäkin on. Ehkä Cablemod (kuten EVGA) on jenkkilässä "avuliaampi" PR-syistä, mutta meillä täällä on kuluttajansuojalaki.
Ihan yhtä lailla olisi voinut olla virtalähteen valmistajan kaapeli tai adapteri kyseessä. Kenen vika? Näytönohjaimen, virtalähteen, Cablemod-adapterin? Jotain kärähti, mutta ei kuitenkaan myyjäliike. Heidän pitää näyttää toteen, että tuotetta ei ole käytetty normaalisti ja jotenkin vaikka kaltoin kohdeltu. Kirjallisena reklamaatio perään, vaadi vastausta ja heitä osoittamaan toteen, että olet rikkonut näytönohjaimen, koska muussa tapauksessa myyjäliikkeen vastuu tämä on. Ei kukaan lähtisi asiasta oikeudessakaan pohtimaan, kuka on heikoin lenkki tapahtumaketjussa.
Yhtä lailla emolevyn valmistajaakin voisi syyttää; PCIe-liitäntäpaikka ei ollut tarpeeksi kestävä isolle näytönohjaimelle ja antoi hieman periksi, samalla vajotessaan vaikuttaen virtakaapeleiden lujuuteen ja löysentäessään liitännän, kärähti näytönohjain. Niin ja näin, ymmärrätte pointin, mitä tässä haetaan. Spekulointia voi harrastaa loputtomiin. Vaatimaan vain omia oikeuksiaan myyjäliikkeeltä, ei enempää. Case closed.