RTX 2080 MSI Gaming X Trio ongelmat(ko?)

Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Hei,

Ostin elokuussa otsikossa mainitun näytönohjaimen toiveenani, että kaikki grafiikkaongelmat olisivat vihdoin takanapäin. Pari kuukautta menikin täydellisesti ja kaikki toimi, pystyin pelaamaan päänäytöllä (144hz) pelejä täysillä asetuksilla ilman fps tippumisia tai mitään ongelmia samalla kun toisella näytöllä (60 hz) pyöri youtube-video HD:nä. Marraskuussa alkoivat ensin micro-stutterit ja sen jälkeen merkittävät FPS tippumiset pelissä kuin pelissä. LoLissa team fightit tiputtivat FPS:ää melkoisesti, Hearthstonessa ei pystynyt pitämään mitenkään videota toisella näytöllä samaan aikaan, koska peli alkoi tahmaamaan niin voimalla. MSI:n tuesta eivät ihan käsittäneet ongelmaa, mutta lähettivät vBios-päivityksen, joka ei valitettavasti tehnyt ongelmalle mitään. Vein kortin huoltoon ja parin viikon päästä sain kortin takaisin ja samat ongelmat jatkuivat. Vein kortin uudelleen huoltoon ja he hyvittivät sen vaikka eivät pystyneet todentamaan ongelmaa. Otin sitten tilalle uuden, koska toivoin kyseessä olevan maanantai-kappale. Päätin myös hankkia toisen 144 hz näytön rinnalle, koska useammat foorumikeskustelut mainitsivat eritaajuuksisien näyttöjen aiheuttavan Nvidialla ongelmaa ja 2080:n ollessa huollossa pyöritin 1070:llä kahta näyttöä 144 hz oikeastaan ongelmitta. Sain uuden 2080:sen ja näytti ihan ok:lta... mutta core clock pomppii täysin samalla tavalla edelleen ja jos asetan maximum performancen asetukseksi, jumittuu core clock 1515 mhz eikä hievahdakaan, loadilla tai idlenä (tämä siis myös edellisen kortin kanssa). Asensin myös Windowsin uudestaan, ei vaikutusta.

Tällä hetkellä pelit pyörivät hyvin ja videota pystyy katsomaan toisella näytöllä samaan aikaan, mutta ajoittain peleissä ilmenee pieniä frameskippejä ja FPS lossia ja se on häiritsevää tämän hintaluokan kortissa. Toki pelit, jotka mainitsin pyörivät myös kyseenalaisilla pelimoottoreilla. Emolevyn biosin päivitin myös juuri ja sama jatkuu. Videoissa ei moisia nähdäkseni esiinny.

Mutta kysymys kuuluukin: onko tämä normaalia tälle korttisarjalle? Kuvittelenko vain etten ole aiemmin nähnyt moisia graafisia tökkimisiä ja muita, vai onko tämä ihan todellinen ongelma?

Kokoonpanoni:

i7-9700k (kellottamaton)
MSI ROG Strix Z390-H MOBO
RTX 2080 MSI Gaming X Trio
16 Gb 3200 Mhz RAM
Samsung EVO 970 & 750 SSD

Kiitoksia etukäteen vastauksista ja mikäli ongelmaa ei ole, niin pahoittelen, aiemmat korttini eivät ole näyttäneet tällaisia käyriä.

Liitteenä kuva Hearthstonen aikana tapahtuvasta hyppimisestä.
 

Liitteet

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
944
Ei tuo kyllä millään tavalla ole normaalia että muistien kellotaajuus pomppii noin, oudon tasapaksu ja alhainen on myös toi kulutus (Power, %). Onhan virransyöttö=virtalähde puoli kunnossa ja PCI-E virtaliitännät näytönohjaimeen?
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Ihan normaalisti näytönohjain on kiinni emolevyn pci-e -väylässä ja kaksi powerijohtoa kiinni sloteissa. Virtalähteessä ei pitäisi olla ongelmia, mutta mistä tiedän, mikäli ei?
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 376
Kokeilisin kyllä toista virtalähdettä, jos siinäkään ei ole vikaa niin windows uusiksi.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Windowsin olen siis vetänyt uusiksi jo kahdesti. Se ei vaikuta asiaan. Nyt siis ilmeisesti jostain toinen virtalähde lainaan.
 
Liittynyt
24.01.2020
Viestejä
10
Minulla tismalleen sama kortti, mutta itse en ole havainnut samanlaista pomppimista. Tosin ollut käytössä vasta kuukauden verran. Tuskin on suurta merkitystä, mutta oletko kokeillut vetää virtalähteestä jokaiseen slottiin eri piuhat? Suosittelevat ainakin Seasonicilla, että näyttikseen ei käytettäisi haaroittuvia piuhoja.

Edit: Hups, en näköjään osaa lukea. Eri versio samasta kortista. Sori.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Minulla tismalleen sama kortti, mutta itse en ole havainnut samanlaista pomppimista. Tosin ollut käytössä vasta kuukauden verran. Tuskin on suurta merkitystä, mutta oletko kokeillut vetää virtalähteestä jokaiseen slottiin eri piuhat? Suosittelevat ainakin Seasonicilla, että näyttikseen ei käytettäisi haaroittuvia piuhoja.

Edit: Hups, en näköjään osaa lukea. Eri versio samasta kortista. Sori.
En itse asiassa ole, mutta se kävi mielessä tässä kyllä. Ehkäpä koitan sitä vielä. Kiitos.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Kaksi johtoa ei auttanut. Seuraavaksi se toisella powerilla testaaminen kun löysin toimivan sellaisen.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Toisella powerilla ihan samanlaista pomppimista. Olisiko muita ehdotuksia? Emolevyn biosin olen tosiaan päivittänyt myös viimeisimpään, mutta toisaalta ongelmien alkaessa ei mitään bios-päivityksiä edes ollut, mikä tähän voisi liittyä.

gpu2.jpg
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Tuleeko ongelmat käytännössä siis vain, jos peli + video samaan aikaan pyörimässä vai onko ongelmia myös yhden näytön ja pelkän pelin kanssa?

Mä kokeilisin karsia muuttujia pois, eli ensin vain yksi näyttö käyttöön ja sitten taustalle video pyörimään ja peli käyntiin. Eihän tämä ole mitenkään käyttökelpoinen ratkaisu, mutta testimielessä. Myös fullscreen vs borderless vs windowed tilat kannattaa testata. Jos ei toimi, niin sitten esim. selaimen/soitinsoftan vaihto tai hardware acceleration pois päältä ja lisää kokeilua.

Jos sulla on G-Sync/Freesync näyttö, niin kytke myös G-Sync pois päältä.

Voit tietty kokeilla myös muita jekkuja kuten eri korttipaikkaa emolla tai laittaa PCIe slotin vaikka x8 moodiin tms.

Oletko asentanut ajureita uudelleen Display Driver Uninstallerin ensin ajamalla?

Onhan tuo kieltämättä aika kryptinen ongelma.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Tuleeko ongelmat käytännössä siis vain, jos peli + video samaan aikaan pyörimässä vai onko ongelmia myös yhden näytön ja pelkän pelin kanssa?

Mä kokeilisin karsia muuttujia pois, eli ensin vain yksi näyttö käyttöön ja sitten taustalle video pyörimään ja peli käyntiin. Eihän tämä ole mitenkään käyttökelpoinen ratkaisu, mutta testimielessä. Myös fullscreen vs borderless vs windowed tilat kannattaa testata. Jos ei toimi, niin sitten esim. selaimen/soitinsoftan vaihto tai hardware acceleration pois päältä ja lisää kokeilua.

Jos sulla on G-Sync/Freesync näyttö, niin kytke myös G-Sync pois päältä.

Voit tietty kokeilla myös muita jekkuja kuten eri korttipaikkaa emolla tai laittaa PCIe slotin vaikka x8 moodiin tms.

Oletko asentanut ajureita uudelleen Display Driver Uninstallerin ensin ajamalla?

Onhan tuo kieltämättä aika kryptinen ongelma.
Terve ja kiitos useasta eri ehdotuksesta.

Eli siis ongelma esiintyy koko ajan. Idlenä adaptive powerilla pysyy sentään siellä 300-400 taajamassa suhteellisen tasaiseen, mutta rasituksessa pelkästään pelatessakin kellotaajuus pomppii samalla tavalla. Yhdellä näytöllä en ole nyt hetkeen koittanut, joten testaanpa sen.

Borderless ja windowded eivät tee muutosta. HS:ää pelaan aina windowedina muutenkin.

Toista PCI-E slottia en ole kokeillut, mutta se kävi mielessä, joskin haastetta asettaa se, että tuo kyseinen Gaming X Trio on ihan perkeleen iso ja en ole varma riittääkö tila, mutta kokeilen. Tässä mielenkiintoisena tekijänä on se, että en pysty toisintamaan ongelmaa vanhalla 1070 kortillani. Sillä samassa PCI-E -slotissa taajuudet pysyvät tasaisena sekä idlenä, että loadin alla. Go figure.

Ja hahah.. DDU:lla olen asennellut ajurit niin moneen kertaan uudelleen jo, että puhutaan varmaan jo useammasta kymmenestä kerrasta. Windowsin olen tosiaan asentanut kaksi kertaa nyt uudelleen viime päivinä. Mutta mietin, olisiko yksi kokeilun arvoinen idea asentaa vanhempi versio Windowsista, joka minulla on toisella tikulla.

Kiitoksia tosiaan näistä ideoista, testailenpa ne ja palaan asiaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
944
en pysty toisintamaan ongelmaa vanhalla 1070 kortillani
Tuohan tästä oudon tekeekin kuten jo ensimmäisessä viestissä mainitsit että 1070:llä ei ongelmaa ja nyt vielä toisella samanlaisella RTX ohjaimella sama ongelma. Kokeile GPU-Z:lla mitä näyttää mikä syynä tuohon throttlettamiseen ja myös että väylä (PCIe) tunnistuu/toimii oikein (render testillä).

TechPowerUp GPU-Z (v2.29.0) Download
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Tuohan tästä oudon tekeekin kuten jo ensimmäisessä viestissä mainitsit että 1070:llä ei ongelmaa ja nyt vielä toisella samanlaisella RTX ohjaimella sama ongelma. Kokeile GPU-Z:lla mitä näyttää mikä syynä tuohon throttlettamiseen ja myös että väylä (PCIe) tunnistuu/toimii oikein (render testillä).

TechPowerUp GPU-Z (v2.29.0) Download
Okei, eli mitä etsin GPU-Z:sta?

Yhdellä näytöllä ongelma oli sama, ei muutosta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
944
GPU-Z auki, sinisellä kysymysmerkillä render test päälle Bus interface:n kohdalla (missä pitäisi näkyä PCIe x16 3.0 @x16 1.1); katso ettei Bus interface arvo muuta arvoa hetken kuluttua.

"Sensors" valikosta yläpalkissa näkee kellot yms tiedot sekä kohta "PerfCap Reason". Voit siis kokeilla pitää GPU-Z taustalla pelatessa kuten esim. Afterburnerin, en tosin muista pitääkö GPU-Z:n asetuksista muuttaa päälle "Refresh sensors while GPU-Z is in background", saattaa olla ensiasetusarvona pois päältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Aika kattavasti on jo kyl kaikki testailtu, mut yks kokeilemisen arvonen kikka on kokeilla useampia vanhoja ajureita, mikäli et siis oo jo kerinny sitä kokeilemaan. Jos ei sekään auta niin on siinä mahollisuutena et on käyny niinkin hyvä tuuri et on kaks paskana olevaa korttia sattunu just sulle, aika pieni mahollisuus mut kaiketi noi GDDR6 piirit on vielä sen verran lastenkengissä et se on ihan täysin mahollisuuksien rajoissa. Kokeile sitä kaverin tai jonkun tutun koneessa jos mahollista ja jos aiheuttaa samaa ongelmaa nii sit pitäs olla aika selvä juttu.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Tämä on hyvin yksinkertaista testata jos vain jollakin kaverilla kone riittävällä virtalähteellä.
Kokeilee ohjainta siis toisessa koneessa ja jos samaa ongelma niin ohjaimessa on vika ja takuuseen.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Noniin.. nyt olen käynyt testaamassa kaverin luona korttia. Tällä hieman eri kokoonpano, mutta verrattava ja riittävä. Emolevynä Z360, kun itselläni Z390.

Kaverillani pomppimista tapahtui jonkin verran sovelluksia käynnistäettäessä, mutta 3/4 pelissä core clock tasaantui ja laskeminen tapahtui portaittain, ei hyppimällä. Joku vanhempi Fallout pomppi myös, mutta uudemmassa core clock tasaantui, samoin kuin Rainbow Six Vegasissa ja League of Legendsissä. Erot omaan ohjelmistopuoleeni olivat, että hänellä ei ollut MSI Afterburner käytössä, josta itse olen säätänyt vain useer defined fan controlin, enkä sitten muuta, mutta softa kuitenkin pyörii aina itselläni taustalla. Jostain syystä hän ei saanut myöskään asennettua Nvidia Control Panelia, joskin hänen näyttönsä olivat niillä asetuksilla, joilla aina.

Tulin kotiin ja pistin suoraan näytönohjaimen nyt eri PCI-E slottiin kuin missä kortti aina on. Ensimmäinen testi DDU:n ja uudelleen asentamisen jälkeen antaa kokolailla samat tulokset, joskin hyppiminen on vähän pienempää, n. 300 välillä, mutta silti hyppää saman tapahtuman aikana pelissä esimerkiksi 1200 suoraan 900 ja takaisin ja tätä tapahtui useaan otteeseen. Asetin ensin MSI Afterburnerista user defined fan controlin pois ja sen jälkeen suljin koko softan, ei vaikutusta. Koitin tämän jälkeen myös poistaa Nvidia control panelin, ei vaikutusta.

Emolevyni BIOS on viimeisin versio.

Eli kaverillani kortti toimi tasaisella clock speedillä ja memory clockilla kun peli lähti käyntiin, softia käynnistäettäessä hyppyjä samankaltaisesti. Itselläni kortti ei tasaa clock speediä tai memory clockia edes toisessa PCI-E -slotissa.

Eli onko nyt kyseessä emolevyn viallisuus tällä tiedolla, vai mitä johtopäätöksiä tästä voi tehdä? Itse olen siis koittanut kotona kahdella eri virtalähteellä, eli siitä ei ole kiinni. Emolevy on myös asetettu factory settingseille.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Minua kiinnostaa myös, että onko tämä mahdollisesti näytönohjaimen elinikää lyhentävä ja toimintaa huonontava asia? Tai että pitäisikö kortti ottaa hetimiten pois käytöstä ettei se vioitu?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
944
Kaverillani pomppimista tapahtui jonkin verran sovelluksia käynnistäettäessä, mutta 3/4 pelissä core clock tasaantui ja laskeminen tapahtui portaittain, ei hyppimällä.
Ihan normaalia tuo ytimien taajuuden seilaaminen mutta pomppiko tuo muistien kellotaajuus kaverisi koneessa? Jos pomppi niin sitten kortti viallinen; muistien taajuus nousee boost taajudelle kun ajurit tunnistaa 3D tilan.

MSI Afterburner käytössä, josta itse olen säätänyt vain useer defined fan controlin, enkä sitten muuta, mutta softa kuitenkin pyörii aina itselläni taustalla.
Miksi toi pyörii taustalla jatkuvasti? Ei tuuletin profiilin takia tarvitse taustalla olla jatkuvasti.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Ihan normaalia tuo ytimien taajuuden seilaaminen mutta pomppiko tuo muistien kellotaajuus kaverisi koneessa? Jos pomppi niin sitten kortti viallinen; muistien taajuus nousee boost taajudelle kun ajurit tunnistaa 3D tilan.



Miksi toi pyörii taustalla jatkuvasti? Ei tuuletin profiilin takia tarvitse taustalla olla jatkuvasti.
Muistin kellotaajuus pomppi vähemmän. Jonkin verran kuitenkin sekin. Toki en sitä tarkkaillut niin paljon. Edelleenkään en ole core clockin nähnyt aiemmin hyppivän noin suuria välejä sekunnin sisään.

Onko siitä taustalla pyörimisestä jotain haittaa?

edit: ja siis core clock oli tasainen kaverilla, mitä se ei mun luona ole. Eli eroa siinä oli paikkojen välillä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
944
Muistin kellotaajuus pomppi vähemmän. Jonkin verran kuitenkin sekin. Toki en sitä tarkkaillut niin paljon. Edelleenkään en ole core clockin nähnyt aiemmin hyppivän noin suuria välejä sekunnin sisään.

Onko siitä taustalla pyörimisestä jotain haittaa?
Muisitien kellotaajuus ei saa pomppi mihinkään muutakuin idle-boost välillä; käytännössä 2 arvoa, kun käynnistät esim pelin, muistien kellotaajuus nousee boost taajuudelle ja pysyy siellä yhdessä ja samassa arvossa. Ytimien kellot pomppii käytännössä "miten sattuu" riippuen tilanteesta.

Ei siitä AB:n taustalla ajamisesta ainakaan mitään hyötyä ole. Toki jos jatkuvasti haluat nähdä ohjaimen kellot, lämmöt yms niin sitten.

Tässä sinun tapauksessa lähtisin siitä kuten tuolla aiemmin jo ehdotettiin että karsi kaikki "ylimääräinen" pois ja lähde siitä liikkeelle. Eli perusasiat ensin, kaapelit, liitännät yms.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Kokolailla kaikki ylimääräinen on karsittu ja sillä ei ollut vaikutusta. Mielestäni muistien kellotaajuus näytti siellä kaverin luona boost-arvoa, sekä välillä jotain väliarvoa boostin ja idlen väliltä.

GPU-Z näytti perfcap reasoniksi ensin idleä, toki siinä kohtaa en tainnut tehdä mitään. Renderin aikana reason oli vrel. Kertooko tämä mitään?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
944
Kokolailla kaikki ylimääräinen on karsittu ja sillä ei ollut vaikutusta. Mielestäni muistien kellotaajuus näytti siellä kaverin luona boost-arvoa, sekä välillä jotain väliarvoa boostin ja idlen väliltä.

GPU-Z näytti perfcap reasoniksi ensin idleä, toki siinä kohtaa en tainnut tehdä mitään. Renderin aikana reason oli vrel. Kertooko tämä mitään?
Vrel tarkoittaa että max jännite rajoittaa kortin "menoa" mikä outoa = taitaa vaan olla viallinen kortti kyseessä. Jos mahdollista laita vaikka screenshotti tosta kun GPU-Z:lla renderi testi ollut hetken päällä ja sensors valikko auki.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Testasin tänään vanhaa 1070 -korttiani. Ihan täydellistä senkään toiminta ole, mutta memory clock pysyy tasaisesti koko ajan 4007 mhz, mutta ihmettelen vähän, miten se ei edes mitään tekemättömänä liiku alemmas. Core clock on vähäl hämärästi niin ikään melkein koko ajan jossain 850-880 tienoilla ja liikkuu vain satunnaisesti ylemmäs hetkeksi ja sitten tulee takaisin alemmas. Olen kuitenkin nyt testannut lähinnä ei-niin-vaativilla peleillä ja softilla graafisesti ja ajattelin huomenna vielä kokeilla jollain vaativammalla, että nousee kyseinen kortti korkeammalle silloin. Tasaiset ovat joka tapauksessa molemmat kellot, vaikka vähän hämärästi käyttäytyvätkin omiin silmiini. 2080:ssa minulla on edelleen palautusoikeus ja ajattelin sen huomenna tai maanantaina palauttaa ja testata josko emolevyn kanssa mätsäävä rog strix malli vaikka vihdoin toimisi vai onko komponenttien kanssa pelaaminen minulle vain tuhoon tuomittua.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Mikä oli virtalähde? Ja jos useampi näyttö, kokeile vain yhdellä. Lautasi valmistaja lie myös Asus? Se ei paranna toimivuutta taikasauvaa heilauttamalla, että emolevyn ja näytönohjaimen nimessä lukee Strix. Se on vain markkinointipuolen sanahelinää, siinä voisi lukea mikä tahansa muu sana, eivätkä ole siltikään "samaa tuoteperhettä" sen enempää tai vähempää kuin nykään.

Ja laita korttiin kaksi kaapelia tulemaan virtalähteeltä, ei yhdellä, vaikka siinä olisi kuinka monta haaraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Korttia kannattaa testata tosiaan vähän isommalla rasituksella, jolloin ei tule ajureiden virransäästöominaisuuksien erot niin kovin esiin. Esimerkkinä Heaven benchmark (ei se raskain, mutta saa näppärästi ikkunaan monitorointia varten). Kun korttia käytetään osateholla (todella alhaisella kuormituksella), on normaalia ettei kellotaajuudet nouse kovin ylös. Olitkin jo säätänyt Nvidian ohjauspaneelista virranhallintaa, mutta kannattaa sieltä kokeilla niitä kaikkia vaihtoehtoja. Ainakin itselläni jonkun generaation näytönohjain ei tykännyt yhtään Optimal Power -asetuksesta vaan tuli stutterointia yms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Testasin tänään vanhaa 1070 -korttiani. Ihan täydellistä senkään toiminta ole, mutta memory clock pysyy tasaisesti koko ajan 4007 mhz, mutta ihmettelen vähän, miten se ei edes mitään tekemättömänä liiku alemmas. Core clock on vähäl hämärästi niin ikään melkein koko ajan jossain 850-880 tienoilla ja liikkuu vain satunnaisesti ylemmäs hetkeksi ja sitten tulee takaisin alemmas. Olen kuitenkin nyt testannut lähinnä ei-niin-vaativilla peleillä ja softilla graafisesti ja ajattelin huomenna vielä kokeilla jollain vaativammalla, että nousee kyseinen kortti korkeammalle silloin. Tasaiset ovat joka tapauksessa molemmat kellot, vaikka vähän hämärästi käyttäytyvätkin omiin silmiini. 2080:ssa minulla on edelleen palautusoikeus ja ajattelin sen huomenna tai maanantaina palauttaa ja testata josko emolevyn kanssa mätsäävä rog strix malli vaikka vihdoin toimisi vai onko komponenttien kanssa pelaaminen minulle vain tuhoon tuomittua.
Itselläkin tällä gtx1070ti ohjaimella kun on kaksi näyttöä kiinni (1440p + 4K TV,dp+hdmi) niin näyttiksen muistien kellot pysyvät tapissa eli sen 2000MHz(4000/8000) ja näyttiksen coren kellot pysyvät @ 700MHz. Kun oli vain yksi näyttö kiinni niin silloin muistit laski siihen 200MHz ja core @ 170MHz siis idlessä. Mutta minua ei ole noi korotetut kellot haitanneet kun vaikka välillä tuulettimet nousee siitä 0rpm -> 700rpm kun katsoo vaikka youtubea niin en kuule sitä kun on hyvin äänieristetty kotelo. Parempi tietenkin olisi että pysyisivät siellä 0rpm. Yhdellä näytöllä tätä ei tietenkään tapahtunut. Ja vaikka toi 4K tv olisi sammutettuna niin silti tätä tapahtuu. Sorry offtopic
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
En nyt ihan kaikkea ole lukenut tästä langasta mutta.

Onko Firestrike tulos normaali?
Firestrike ajon aikaisesta ajosta Afterburnerin kuva?(ei mitään hearstonella testejä kun ei se edes rasita)

Tippuuko siis raskaassa käytössä Fps pelin aikana? onko raskaassa käytössä mikä coren/muistien kellot? (raskaskäyttö on +90% Gpu usage)
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Mikä oli virtalähde? Ja jos useampi näyttö, kokeile vain yhdellä. Lautasi valmistaja lie myös Asus? Se ei paranna toimivuutta taikasauvaa heilauttamalla, että emolevyn ja näytönohjaimen nimessä lukee Strix. Se on vain markkinointipuolen sanahelinää, siinä voisi lukea mikä tahansa muu sana, eivätkä ole siltikään "samaa tuoteperhettä" sen enempää tai vähempää kuin nykään.

Ja laita korttiin kaksi kaapelia tulemaan virtalähteeltä, ei yhdellä, vaikka siinä olisi kuinka monta haaraa.
Virtalähde on RM750x v2 muistaakseni tai vain RM750x. Testattu myös VS650 ja tulos täysin sama. Nyttemmin kortilta tulee jo kaksi eri johtoa, ei tee mitään eroa.

Hyvä tietää tämä, että kyseessä ei brändäyksestä huolimatta ole "optimoitu" yhdistelmä. Ei vaan oikein enää tiedä, mitä kokeilla.

Korttia kannattaa testata tosiaan vähän isommalla rasituksella, jolloin ei tule ajureiden virransäästöominaisuuksien erot niin kovin esiin. Esimerkkinä Heaven benchmark (ei se raskain, mutta saa näppärästi ikkunaan monitorointia varten). Kun korttia käytetään osateholla (todella alhaisella kuormituksella), on normaalia ettei kellotaajuudet nouse kovin ylös. Olitkin jo säätänyt Nvidian ohjauspaneelista virranhallintaa, mutta kannattaa sieltä kokeilla niitä kaikkia vaihtoehtoja. Ainakin itselläni jonkun generaation näytönohjain ei tykännyt yhtään Optimal Power -asetuksesta vaan tuli stutterointia yms.
Itselleni on nyt ollut tuo prefer maximum performance todella hankala kun se jumittaa molemmilla korteilla kellotaajuuden lähtökohtaisesti 1500 mhz tienoille, eikä tule siitä alas. Meneekö se ylemmäs raskaassa käytössä, niin en osaa sanoa, mutta ei ainakaan mene alemmas.

Itselläkin tällä gtx1070ti ohjaimella kun on kaksi näyttöä kiinni (1440p + 4K TV,dp+hdmi) niin näyttiksen muistien kellot pysyvät tapissa eli sen 2000MHz(4000/8000) ja näyttiksen coren kellot pysyvät @ 700MHz. Kun oli vain yksi näyttö kiinni niin silloin muistit laski siihen 200MHz ja core @ 170MHz siis idlessä. Mutta minua ei ole noi korotetut kellot haitanneet kun vaikka välillä tuulettimet nousee siitä 0rpm -> 700rpm kun katsoo vaikka youtubea niin en kuule sitä kun on hyvin äänieristetty kotelo. Parempi tietenkin olisi että pysyisivät siellä 0rpm. Yhdellä näytöllä tätä ei tietenkään tapahtunut. Ja vaikka toi 4K tv olisi sammutettuna niin silti tätä tapahtuu. Sorry offtopic
Tätä hieman itsekin arvelin, sillä näyttöjä on nyt kiinni kaksi 144 hz taajuudella ja kyseessä on kuitenkin tuo Palitin versio vieläpä kortista, niin tuntui sillä tavalla "loogiselta", että kortti pysyy tuossa "jumissa". Itselläni on hyvin tuuletettu koppa ja myös aikalailla äänetön, että täällä ei myöskään sen suhteen ongelmaa.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Koita sil yhdellä näytöllä vain, mikäli vielä testaamatta.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Overwatch-testi ultralla ja 144 hz asetuksilla nosti mallikkaasti kellot 1700-1800 taajuudelle vanhalla kortilla, eikä mitään ongelmia. Memory clock edelleen tasaisesti 4007. Voisin ehkä viimeisenä testinä koittaa pelata Overwatchia sillä 2080:llä.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Noniin ja sitten Overwatch-testi 2080:llä. Nyt kellot pysyvät tasaisena koko pelin ajan. Heti kun pääsen takaisin Windowsiin, alkaa sekä memory clockin ja core clockin pomppiminen ylös alas oikein ilman mitään syytä. Pelissä ei stuttereita tai fps tiputuksia havaittavissa lainkaan, ultra asetukset 144 hz. Mitä ajatuksia tämä herättää? Alla käyrä tapahtumasta.

gpu5.png
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
944
Kyllähän toi näyttää jo ihan normilta. Viitaten alostus postaukseen, mikä sen tilanne nyt on?
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Kyllähän toi näyttää jo ihan normilta. Viitaten alostus postaukseen, mikä sen tilanne nyt on?
Olin tulossa sanomaan tismalleen samaa, täysin normaali ja toimii kuten kuuluu. Kaikki pienetkin graafiset väsäilyt selaimessa yms heittelee taajuuksia. GPU MHz luotisuora loadissa, parempaa ei voisi toivoa. Vikaa ei ole.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Onko teillä hajua, mistä voi power limit sooloilu johtua? Kortissa on kaikki lämmöt ja kellot kunnossa, mutta kortti saa ihan tajuttoman huonot tulokset. Kyseessä on asuksen rtx2080 dual.

 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Onko teillä hajua, mistä voi power limit sooloilu johtua? Kortissa on kaikki lämmöt ja kellot kunnossa, mutta kortti saa ihan tajuttoman huonot tulokset. Kyseessä on asuksen rtx2080 dual.

Lähtisin veikkaamaan VRM-puolen jäähyn kontaktiongelmaa ja iskee powerlimittiä vasten jatkuvasti, throttlaa täysillä. Noi GPU-lämmöt ei myöskään nouse tällöin, kun kortti ei ala töihin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Lähtisin veikkaamaan VRM-puolen jäähyn kontaktiongelmaa ja iskee powerlimittiä vasten jatkuvasti, throttlaa täysillä. Noi GPU-lämmöt ei myöskään nouse tällöin, kun kortti ei ala töihin.
Voi olla hyvin mahdollista, custom looppi ja just laitettu ek blokki kiinni. Pitää avata jäähy vieläkerran. Kiitos.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Niin siis nuo tasaiset kellot tasan Overwatchissa, joka on tähän mennessä ainoa peli, jossa näin on ja stuttereita ja muuta ei ilmene. Mutta sitten alempaa graafista suorituskykyä vaativat pelit kuten Hearthstone ja League of Legends ovat jatkuvaa kummankin kellotaajuuden heittelehtimistä ja stuttereita, frameskippejä ja muuta esiintyy. Kuten aiemmin sanottua, osa selittyy pelien koodin huonoudella, mutta aika omituista on, että juuri 2080:llä LoLissa aiheutuu näitä ongelmia jatkuvasti kun taas 1070:llä ei. Samoin kun kyseistä peliä on pelata v-sync päällä, että ongelmat pysyvät edes jotenkin kuosissa. Luulisin, että kuitenkin kellojen kuuluisi olla tasaisemmat vaikka peli ei graafisesti niin paljo vaatisikaan? Eivät heittele nimittäin 1070:lläni noissa peleissä lainkaan.

edit: Eli käyrät edelleen aloituspostauksen mukaisia vähemmän vaativissa pelissä. Ihan kuin kortti ei tietäisi, mitä tehdä vähemmän vaativien pelien kanssa. Ja tämä siis sekä adaptive että optimal power asetuksilla. Maximum performance jumittaa core clockin 1515 mhz taajuudelle. Myös tällöin esiintyy stuttereita ja muuta.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Niin siis nuo tasaiset kellot tasan Overwatchissa, joka on tähän mennessä ainoa peli, jossa näin on ja stuttereita ja muuta ei ilmene. Mutta sitten alempaa graafista suorituskykyä vaativat pelit kuten Hearthstone ja League of Legends ovat jatkuvaa kummankin kellotaajuuden heittelehtimistä ja stuttereita, frameskippejä ja muuta esiintyy. Kuten aiemmin sanottua, osa selittyy pelien koodin huonoudella, mutta aika omituista on, että juuri 2080:llä LoLissa aiheutuu näitä ongelmia jatkuvasti kun taas 1070:llä ei. Samoin kun kyseistä peliä on pelata v-sync päällä, että ongelmat pysyvät edes jotenkin kuosissa. Luulisin, että kuitenkin kellojen kuuluisi olla tasaisemmat vaikka peli ei graafisesti niin paljo vaatisikaan? Eivät heittele nimittäin 1070:lläni noissa peleissä lainkaan.

edit: Eli käyrät edelleen aloituspostauksen mukaisia vähemmän vaativissa pelissä. Ihan kuin kortti ei tietäisi, mitä tehdä vähemmän vaativien pelien kanssa. Ja tämä siis sekä adaptive että optimal power asetuksilla. Maximum performance jumittaa core clockin 1515 mhz taajuudelle. Myös tällöin esiintyy stuttereita ja muuta.
Eli pelaat g-sync päällä vai? Kokeile ilman rajoituksia.
Tai rajoita esim 288 fps.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Eli pelaat g-sync päällä vai? Kokeile ilman rajoituksia.
Tai rajoita esim 288 fps.
G-synciä ei monitorit tue, eli ei ole edes kytkettävissä päälle. Uncappedinä esiintyy kaikista eniten stuttereita, skippejä ja muuta omituista, vaihdellen toki pelistä peliin.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Koita nyt vielä DDU:lla ajurien poistoa ja uusimmat tilalle. Jos on uusimmat nyt, kokeile pykälää aiempia.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Oon tätä nyt seurannut hyvän tovin, ja ihmetellyt ettei kukaan ole ehdottanut DSR:ää. Ongelmahan on ihan ilmiselvästi se, että kuorma ei ole riittävän suuri noin tehokkaalle kortille. Eli laita sille kuormaa sen verran, että kellot pysyvät korkealla. Jos laittaa Nvidia control panelista DSR-kertoimen neljä päälle ja pelistä sitä vastaava resoluutio (ilmeisesti Full HD -näyttö, eli 4k), niin eiköhän tuo pomppiminen ainakin vähene jo.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 760
Oon tätä nyt seurannut hyvän tovin, ja ihmetellyt ettei kukaan ole ehdottanut DSR:ää. Ongelmahan on ihan ilmiselvästi se, että kuorma ei ole riittävän suuri noin tehokkaalle kortille. Eli laita sille kuormaa sen verran, että kellot pysyvät korkealla. Jos laittaa Nvidia control panelista DSR-kertoimen neljä päälle ja pelistä sitä vastaava resoluutio (ilmeisesti Full HD -näyttö, eli 4k), niin eiköhän tuo pomppiminen ainakin vähene jo.
Samaa tässä itsekkin miettinyt, reso ei ole tainnut tulla ilmi, mutta käppyröistä päätellen olisiko 1080p? Jos näin niin onhan tollanen 2080 aika overkill 1080p resolle, tähän kun lisää kevyen pelin niin puolitehoillahan se käy, kun rasitusta ei juuri ole. Optimaalinen reso kortille on 1440p
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
283
Ja ohjauspaneelista voi laittaa pelikohtaisesti "suosii parasta suorituskykyä" virtatilan. Lopettaa hertzien liian alas putoamisen kevyemmissä peleissä. Itse käytän esim. csgo:ssa rtx 2080:llä.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Oon tätä nyt seurannut hyvän tovin, ja ihmetellyt ettei kukaan ole ehdottanut DSR:ää. Ongelmahan on ihan ilmiselvästi se, että kuorma ei ole riittävän suuri noin tehokkaalle kortille. Eli laita sille kuormaa sen verran, että kellot pysyvät korkealla. Jos laittaa Nvidia control panelista DSR-kertoimen neljä päälle ja pelistä sitä vastaava resoluutio (ilmeisesti Full HD -näyttö, eli 4k), niin eiköhän tuo pomppiminen ainakin vähene jo.
Kiitos tästä suosituksesta. Kokeilenkin sitä huomenna. Tänään kävin vaihtamassa tuon toisen MSI:n kortin pois ja tilalle Asuksen Super OC:n. Ja yllä mainitsemasi on tullut todettua myös tänään, joskaan en tiennyt, miten sitä voisi kiertää. Mutta tosiaan, nämä kaksi peliä eivät rasita ilmeisesti tarpeeksi korttia ja/tai kortti ei tiedä, onko kyseessä lintu vai kala, koska kellot pomppivat ylös alas siinä missä tosiaan Overwatch täysillä asetuksilla ja 144 hz on silkkaa sulavuutta ilman mitään ongelmia ja kellot pysyvät tasaisina koko ajan. HS:n kanssa jämerästi hetkeksi koko näytölle levittäminen vakautti kelloja jonkin verran kun taas windowedina tosiaan hypitään puputyyliin ylös ja alas. League of Legends on kuitenkin pahin ja ärsyttävästi ykköspelini, jonka takia tämä asia onkin syönyt minua suhteellisen paljon. Mutta testaan seuraavaksi tuota. Super OC kuitenkin pysynyt tasaisempana jo näinkin kuin MSI:n lappu.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
65
Ja ohjauspaneelista voi laittaa pelikohtaisesti "suosii parasta suorituskykyä" virtatilan. Lopettaa hertzien liian alas putoamisen kevyemmissä peleissä. Itse käytän esim. csgo:ssa rtx 2080:llä.
Tämän kanssa on siis ollut se, että silloin taajuus jumittuu 1515 mhz tienoille. Varmaan nostaa sitä toki vaativammissa korkeammalle, mutta ei mene koskaan alemmas.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 434
Viestejä
4 161 554
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom