Ratkaistu ROG Harpe Ace Aim Lab Edition hiiren outo toiminta

Elikkä ostin tuollaisen otsikon mukaisen hiiren koska Asuksen ostajalle sai kaupanpäälle myös uusimman RE pelin mutta se peleistä mutta ongelmani on sellainen etten ole täysin varma että osaanko selittää tätä oikein mutta yritettään:

Elikkä minulla satunaisesti hiiri lopettaa toimintansa siten että kursori kyllä liikkuu näytöllä mutta oikea tai vasen nappulasta ei tapahdu mitään jos yrittää työpöydällä tai selaimessa klikkaa paitsi jos vien hiiren kursorin tuohon ylhäälle missä on "plussa" josta lisätään uusi välilehti mutta muualla et voi millään klikillä vaikuttaa mihinkään.

Hiiri korjantuu sillä jos painan vanhan hiiren rullasta ja se taas voi toimia satunnaisen ajan verran.

Mulla on tyyliin kaikki langattomia, Xboxin ohjain kuulokkeet mitä käytän pelataessa ja näppäimistö.
Tapathuuko jossain välissä joku päällekkäisyys ja jossain menee hertzit jumiin ja uusi hiire jää klikkaa hiiren rullaa vaikka ei todellisuudessa sitä teekkään, olen yrittänyt korajta tätä että poistin hiiren sovelluksella tuon hiiri rullan klikki toiminnan mutta se teki sen silti.

Takuuseen jos yritän tätä viedä ja ne testaa "toimiihan tämä hiiri minä sinä höpötät" ja hiiri palaa bumerangina takas joten hiiren mekansimissa tuskin on vikaa vaan vika on jossain hiiren ja windowsin välillä?

Arvauksia tai ihan mitä tahansa? Tällä hetkellä kun kirjoitan tätä viestiä niin hiiri toimii..

Edit: Eilen kun tuo teki taas temppunsa niin kokeilin vanhalla hiirellä niin silläkään ei toiminut vasen tai oikea mutta heti kun painoin hiiren rullasta niin kaikki lähti toimimaan mutta vanha hiiri ei ole ikinä aiheuttanut moista ongelmaa.

ja laitettaan vielä oudoksi jutuksi sellainen juttu että kun pelasin RDR2 ja painoin Xboxin L3 niin peli meni Eagle eye tilaan vaikka se vaatisi nimen omaan kombon L3+R3 että pelinkin mukaan joku pitää painiketta R3 pohjassa jossain kun vika on päällä.

Edit: Laitettaan että tänään sattui sellainen erikoisuus että kun hiiri meni taas "tilttiin" niin kun painoin kirjainmerkkipalkista jotain URL linkkiä niin se teki vasemalla hiirellä uuteen välilehteen sen, ei nykyistä välilehtä vaihtanut siksi vaan loi uuden.

Ihan kuin joku CTRL olisi pohjassa välillä mutta tätä ei tule siis vanhan hiiren kanssa vaan tämän asuksen.

Edit; long story short; Hiiri oli viallinen.

Viimeksi muokattu:
Tässä ehkä tuli jotain edistystä hommaan:

Kun yritin vaikka mitä ja mikään ei toiminut, olin käyttämättä hiirtä useampi päivä ja olin vanhalla hiirellä ja äsken sitten aloin kikkailee taas uudella ja menin tuohon Asuksen oman softan profiliin ja muistin että poistin tuon hiiren rullan klikkauksen käytöstä profiileista ja sitten huvikseni testasin sitä rullan painiketta nettisivulla ja mitäs ihmettä se toimii vaikka olen poistanut käytöstä.

1774522007866.png
Silloin alkoi mietintä myssy taas heräilemään ja aloin muistelemaan miten yhdistin tämän hiiren ekaa kertaa ja silloinhan se heti sai yhteyden ilman mitään pair juttuja tai vastaavia.

No äsken poistin tuon hiiren windowsin laitteista ja yritin löytää sitä bluetooth tilassa ja eikä löytynyt ja siirsin hiiren takas 2.4gig tilaan jolla se aikasemminkin toimi mutta vaihtelevasti ja eikä totellut sitä keskirullan pois käyttöä ja yhdistin tällä kertaa ja sehän löytyi ja nytten hiiri tottelee tuota asuksen omaa ohjelmistoa ja eikä hiiren keskirulla painike toiminut kuten pitikin.

"Koputtaa puuta" yleensä kun sanon tämän niin ongelma palaa jotain kautta mutta nytten vaikuttaisi aikuisten oikeasti että joko ongelma on korjattu tai olen ainakin hajuilla missä se voisi olla.

Minun tämän hetkinen päätelmä on se että kun yhdistin hiiren ekan kerran windowsin kanssa ja ilman mitään löydä laitteita tai muita kikkoja niin hiiri liitti itsensä viallisesti tai jotain windowsin kanssa ja siksi tuo minun alkuperäinen ongelma tuli satunaisesti vastaan, joku bitti meni välillä solmuun, meneekö se vielä tätä en osaa sanoa sen näkee sitten käytössä vain mutta viimeistään viikon käytön sisällä sen pitäisi tulla jos on tullakseen takaisin mutta nytten on positiiviset fiilikset kyllä.

Elikkä ongelman mahdolinen ratkaisu oli hiiren poistaminen ja liittäminen uudestaan windowsiin(Win10) bluetoot ja muut laitteet asetusten kautta.

1774522306211.png

Pistettään tähän pientä päivitystä;

Hiiri lopetti toin "ongelman" kun tuolta asuksen asetuksista laittoi tuon hiiren rulla painikkeen jutun pois käytöstä ja koska en ole 100% varma että onko tämä nytten joku softa vika vaiko hiiressä ihan fyysinen ongelma koska toi voi tapahtua 5min päästä tai sitten seuraavana päivänä kun hiiren rullapainike on käytössä ja enkä tuon takia jaksa lähteä tappelemaan Asuksen kanssa missä on vika, joku kesähessu kokeilee hiirtä pari min ja toimii->palautus vihaisen viestin kera joten voin elää tuon kanssa nytten.

Mutta varsinainen kysymykseni koskee että onko näille "erikoisimille" hiireille luontaista että ne eivät toimi Biosissa tai sitten jos olet käynnistänyt Windowsin vikasietotilassa missä ei ladata mitää ajureita tai vastaavia?
Tämä hiiri herää vasta kun tulet siihen windowsin log in ikkunaan normaali tilassa.

Vanhaa hiirtä pystyi käyttämään biosissa, vikasietotilassa ja vaikka missä, äsken piti kaapista taas kaivaa esille kun DDU:lla otin vanhoja ajureita pois ja eikä Asus toiminut vikasietotilassa.

Vaiko onko tämä sitten jotain softa vikaa?

Onhan sulla hiiri kytkettynä USB-vastaanottimella eikä Bluetoothilla? BT ei usein BIOS hommissa toimi ja jos sulla on Armory Crate jo asennettuna niin päivitä hiiri ja vastaanotin, lataa Armory Craten uninstalleri ja sen avulla poista tuo ohjelma, ongelmat voi johtua siitä.

Onhan sulla hiiri kytkettynä USB-vastaanottimella eikä Bluetoothilla? BT ei usein BIOS hommissa toimi ja jos sulla on Armory Crate jo asennettuna niin päivitä hiiri ja vastaanotin, lataa Armory Craten uninstalleri ja sen avulla poista tuo ohjelma, ongelmat voi johtua siitä.
Oletan tässä tapauksessa että nämä ovat kaksi samaa asia koska Asuksen hiiri ja kuten kaikki muutkin Xbox ohjain, langattomat kuulokkeet toimivat USB Donglien kautta.
Mulla joskus aikoinaan kalliimassa emossa oli kyllä joku sisäänrakenettu BT mutta tässä halppis malissa sitä ei taida olla, jokatapuksessa vanha hiiri ja asuksen hiiri käsittääkseni keskustelevat kuitenkin samoja kanavia pitkin kun ovat USB palikoista lähtöisin.

Windows kyllä sanoo että ne kaikki on kytketty BT kautta;
1785790586754.png

Mutta niin oli se vanhakin hiiri koska samoja Dongleja sekin käyttää mitkä liitettään USB portteihin

Hiiren pohjassa on valinta joko BT/johto/dongle.
Oletan että tämä on taas ylin asento on BT/Johto(lataan tällä)/Dongle
Minä olen ainoastaan saanut hiiren toimimaan BT ja johto osuuksilla mutta en koskaan yhdistettyä tuolla alimalla joka olisi siis Dongle(?)

Siinä perus hiiressä oli vain virta on tai off mutta se toimii missä tahansa kuin junanvessa ja kuten sanonut, tämä on minun ensimmäinen "erikoisempi" hiireni joten olen näiden suhteen olen ihan kun jollekin noobille alkaisi opettamaan kuinka liittää hiiri tietokoneeseen vaikka näidenkin kanssa tullut säädettyä enemmän tai vähemmän jo 20v mutta koska Asuksen tarjous oli liian hyvä RE9 suhteen niin ajattelin että kerrankin olisi "laadukkaampi" hiiri kuin jotain halppis 10-20€ koska pelaan kuitenkin pelejä PC:llä Xboxin ohjaimen kautta en hiiren/näppäimistön.

IMG_5741.jpeg

Tuossa ylhäällä olevassa kolossa, tai hiiren paketissa, on pieni USB-lähetin - otahan käyttöön.

IMG_5741.jpeg

Tuossa ylhäällä olevassa kolossa, tai hiiren paketissa, on pieni USB-lähetin - otahan käyttöön.
Kun tuon ottaa käyttöön ja muistinkin nytten niin tuolla USB lähettimellä ei ota Boxin ohjaimet, kuulokkeet saati hiiri mitään kontaktia, kokeilin asuksen hiiren asetuksilla BT ja Dongle mutta ei vaikutusta.
Ellei sitten Emossa voi jotain asetuksia laittaa että BT only?

Kun tuon ottaa käyttöön ja muistinkin nytten niin tuolla USB lähettimellä ei ota Boxin ohjaimet, kuulokkeet saati hiiri mitään kontaktia, kokeilin asuksen hiiren asetuksilla BT ja Dongle mutta ei vaikutusta.
Ellei sitten Emossa voi jotain asetuksia laittaa että BT only?
Tuossa donglessa ei ole bluetoothia. Ottaako se hiiri kuitenkin yhteyden kun laitat tuon hiiren donglen koneeseen ja sieltä hiirestä sen alimmaisen vaihtoehdon?

Tuossa donglessa ei ole bluetoothia. Ottaako se hiiri kuitenkin yhteyden kun laitat tuon hiiren donglen koneeseen ja sieltä hiirestä sen alimmaisen vaihtoehdon?
Ja emolevyssä voi olla USB-paikkoja joissa dongle ei toimi eli kokeiltava toista paikkaa - takalevyssä voi olla erillinen paikka BIOS-päivitykseen ja kotelon edessä/sivussa/jossain ei välttämättä ole kytketty kiinni.

Ei, ei nytten ja eikä silloinkaan kun aloin alkaa hiirtä asentelemaan ekoja kertoja.
Tässä Emossa on kyllä ollut omat kikkansa kanssa että ulkopuoliset kiintolevyt on tajunut "oikein";
Tämä tapahtui siis myös win10 kohdalla.
Joku fiksumpi kaveri varmaan tajuaa tämän systeemin "virheen" mitä tässä minulla käy mutta itse en vain tajua sitä.
Ja emolevyssä voi olla USB-paikkoja joissa dongle ei toimi eli kokeiltava toista paikkaa - takalevyssä voi olla erillinen paikka BIOS-päivitykseen ja kotelon edessä/sivussa/jossain ei välttämättä ole kytketty kiinni.
Kokeilin useampaa paikkaa, päältä ja takaa ja eikä hiiren oma USB palikka osanut ottaa yhteyttä mihinkään.

Tässä tekee hassua sen että se halppis hiiri toimii ilman mitään vaikka missä ja tämä asuksen hiiri vasta herää siinä kun logataan sisään windowsin käyttäjä kohtaan.

Koska olen saanut toimimaan tämän systeemin apuhiiren kanssa niin en ole siitä isompaa metelliä pitänyt mutta tuntuu vain oudolta että halppis hiiri toimii bios/windows vikasietotilassa mutta tämä hiiri ei, näppis toimii kuitenkin koska enhän muuten olisi voinut muutella bios asetuksia jne.

Emona on tämä; GIGABYTE B650 EAGLE emolevy AMD B650 Pistoke AM5 ATX en tiedä auttaako se mitään mutta ikinä ei ole ollut tälläistä ongelmaa kyllä mutta eipä ole ollutkaan mitään "parempaa" hiirtä muiden settien kanssa.

Tuntuu vain että muut komponentit toimivat jo ihan bios osiossa mutta jostain syystä Asuksen hiiri ja muut herää vasta kun tullaan windowsiin.

Koska olen saanut kuitenkin hommat toimii jotain kautta mutta olishan se kiva tietää että onko Asuksen hiiressä joku vika ja lähteä ehkä Asuksen kanssa tappelemaan vaiko onko käyttäjä vain niin uuno että ei tajua jotain.

Palatakseni vielä siihen alkuperäiseen ongelmaan kun hiirenrulla on aktivoituna niin välillä se tekee sen että hiiren kursori kyllä liikkuu mutta vasen tai oikea tai keskirulla ei, sitten kun niitä painelee niin hiiri voi palautua eloon mutta nopeiten se käy niin että otan vanhan hiiren käyttöön ja sitten painan keskirullasta ja kaikki taas toimii, uusi hiiri myöskin mutta meeppä sitten Asuksen huoltoon tuota sanomaan; "joo se toimii kunnes teet tämän ja tuon, ehkä voi kestää 10min tai pari päivää mutta tekee sen kuitenkin" ja voin sanoa että kun tuo Asuksen keskirulla otettu pois ohjelman kautta pois käytöstä, mulla toimi useamman kuuakuden moittetta hiiri mutta heti kun laitoin taas aktiiviseksi niin ei kestänyt noin 2-30min rullaillua ja yrittää hakea vikaa ja tuo yhdistettynä sitetn tähän vikaan että hiiri ei toimi bios tai vikasietotilassa, onko niillä yhteys?

Minä en osaa sanoa ja siksi teinkin tämän aiheen koska minä en keksi mitään.
Voi olla että Win10 vika ja että tämä rulla tehty Win11:lle ja sitä kautta tulee ongelmia en tiedä mutta kuukauden tai kahden päästä kuitenkin vaihdan Win11 takas niin katsottaan sitä sitten, tuntuu vain että jossain menee bitti poikttain tietyssä kuun asenossa(?)

Voi olla mahdollista, että sulla on yksinkertasesti liikaa langattomia laitteita samaan aikaan käytössä, ja niiden signaalit riitelee keskenään 'kaistasta'. Tuo Asuksen softa on myös yksi vikalähde, eli suosittelen poistamaan sen, jos sulla ei sille ole mitään varsinaista käyttöä. Itsellä esimerkiksi on Asuksen Keris II Ace, enkä ole edes harkinnut tuon Asuksen sovelluksen asentamista, se ei tuo ainakaan itselleni mitään lisäarvoa käytettävyyteen.

Hiiren osalta saat ratkottua ongelman sillä, että laitat muut langattomat testauksen ajaksi pois päältä, kytket sen hiiren usb-lähettimen koneeseen ja hiirestä valitset nimenomaan "wifi-tilan" pohjasta. Tässä Googlesta napatussa kuvassa näkyy, että se on selvästi merkitty alimmaksi vaihtoehdoksi, tuota ei voi sekottaa johtovalintaan, tai bluetooth-valintaan vaikka miten yrittäis.

1785824046285.png

MUTTA. Huomiona, ainakin itselläni Keris-hiiren usb-lähettimen kantama on hieman kökkö, hiiri ei toimi oikein jos se on koneen takana, eli pöydällä oleva metallinen pc-kotelo blokkaa signaalia. Olen laittanut sen koneen päälle usb-liittimeen, josta on suora linja hiireen, toimii paremmin. Silti hiiri ei tunnistu aina konetta käynnistäessä, ehkä 1/10 käynnistyskerroista, ja vaatii usb-lähettimen irrotuksen & takaslaiton, että Windows havaitsee laitteen. Tuon takia oon päätyny käyttämään hiirtä langallisena...

Kun hiiri on todettu toimivaksi (tai rikkonaiseksi), voit kokeilla yksitellen laittaa muut langattomat yksitellen päälle, kokeillen jokaisen aina ettei aiheuta ongelmia. Jos ongelmia ei tule yhdellä, niin sitten seuraava laite päälle, jne.

Voi olla mahdollista, että sulla on yksinkertasesti liikaa langattomia laitteita samaan aikaan käytössä, ja niiden signaalit riitelee keskenään 'kaistasta'. Tuo Asuksen softa on myös yksi vikalähde, eli suosittelen poistamaan sen, jos sulla ei sille ole mitään varsinaista käyttöä. Itsellä esimerkiksi on Asuksen Keris II Ace, enkä ole edes harkinnut tuon Asuksen sovelluksen asentamista, se ei tuo ainakaan itselleni mitään lisäarvoa käytettävyyteen.

Hiiren osalta saat ratkottua ongelman sillä, että laitat muut langattomat testauksen ajaksi pois päältä, kytket sen hiiren usb-lähettimen koneeseen ja hiirestä valitset nimenomaan "wifi-tilan" pohjasta. Tässä Googlesta napatussa kuvassa näkyy, että se on selvästi merkitty alimmaksi vaihtoehdoksi, tuota ei voi sekottaa johtovalintaan, tai bluetooth-valintaan vaikka miten yrittäis.

1785824046285.png

MUTTA. Huomiona, ainakin itselläni Keris-hiiren usb-lähettimen kantama on hieman kökkö, hiiri ei toimi oikein jos se on koneen takana, eli pöydällä oleva metallinen pc-kotelo blokkaa signaalia. Olen laittanut sen koneen päälle usb-liittimeen, josta on suora linja hiireen, toimii paremmin. Silti hiiri ei tunnistu aina konetta käynnistäessä, ehkä 1/10 käynnistyskerroista, ja vaatii usb-lähettimen irrotuksen & takaslaiton, että Windows havaitsee laitteen. Tuon takia oon päätyny käyttämään hiirtä langallisena...

Kun hiiri on todettu toimivaksi (tai rikkonaiseksi), voit kokeilla yksitellen laittaa muut langattomat yksitellen päälle, kokeillen jokaisen aina ettei aiheuta ongelmia. Jos ongelmia ei tule yhdellä, niin sitten seuraava laite päälle, jne.
Revin kaikki muut mitkä oli USB:ssa kiinni ja jätin ainoastaan Hiiren oman Donglen kiinni ja laitoin hiiren Wifi tilaan, ei mitään. Windows kyllä laittaa äänen kun laitan Donglen kiinni mutta ei sano muuta.

Ja tuo Asuksen sovellus, alunperin asensikin sen sitä varten että ratkaisisi tuon ongelman hiiren keskirullan kanssa mutta sillä pystyi kiertämään tuon ongelman, sitä kautta Disabloin tuon keskirullan painikkeen(Rulla siis toimii mutta ei se napsautus)

kesken tätä viestiä ajattelin tarkistaa tuon softan kautta päivitykset;
1785847451469.png

Latasin ja asensin, nytten tarkistin niin kyllä Windows yhdistää tuohon Dongleen mutta yhteys Donglen ja hiiren välillä ei toimi tuossa Wifi tilassa, yritin parittaa mutta ei mitään.

Paitsi tätä kirjoittaissani paritin hiiren tuon Armoury Createn kautta ja nytten hiiri toimii Wifi tilassakin;
1785848341304.png

Kyllä sitä tunteen itsensä aina välillä tyhmäksi
Vaikka näiden rakkineiden kanssa ollut naimissa sen 20v ajan niin itselläni ollut aina vain niitä gigantin hinnat alkaen malleja melkein mitä tulee hiireen ja näppäimistöön ja ne ovat toimineet aina Plug and Play periaattella.

Jos minä nytten kytken sen rullan klikin takaisin päälle ja katsottaan aloittaako se sekoilun sitten Wifi tilassakin.

Edit. Tämä ei tule varmaan yllätyksenä mutta hiiri toimii myös Bios:ssa nytten.

Viimeksi muokattu:
Joo ei tässä, kyllä se joku mekaaninen vika pakko olla ja lähdettävä Asuksen takuun piirin kanssa ihmettelemään seuraavaksi.

Hiiri on jo kahdesti tehnyt tuon tempun että kursori liikkuu ainoastaan ja vasen ja oikea näppäin ei sano mitään paitsi jos painaa selaimen palaa taaksepäin painiketta vasemalla jolloin se tekee uuden tabin tai sitten kirjainmerkkipalkista, korjantuu kun loggaa windowsista ulos.

Edit: Eikun näemmä pitää olla hiiren tapauksessa yhteydessä Giganttiin ei Asukseen jos ymmärsin oikein no ensiviikolla sitten giganttiin ostoskuitin kanssa.

Tämän sitä sai kun halusi kerrankin paremman luoka hiiren ja sitten uusimman Resident Evil pelin :geek:

Nytten käyty Gigantissa ja saatu ilman suurempaa ongelmaa uusi hiiri tilalle vaikka yritti sanoa jostain lepotilasta vaikka en ole kyllä ikinä kuullutkaan sellaista lepotilasta missä hiiren kursori toimii mutta vasen ja oikea nappula lopettaa toimintansa.

Nytten on uusi hiiri latauksessa ja katsottaan miten sen kanssa käy,

Jos ongelma palaa vielä uudenkin hiiren kanssa niin sitten tässä Win10 käyttiksessä jossain bitti poikittain ja pahasti ja sitten eikun win11 tulille(Kohtahan tuo vuoden lisäaika muutenkin loppuu)

Tämän voisi laittaa ratkeneeksi elikkä se vanha hiiri oli kuin oli viallinen, tässä uudessa hiiressä ei ole tullut enään vastaavaa ongelmaa keskirullan kanssa.

Sillä vanhallakin hiirelläkin olisi voinut jatkaa elämää jos olisi softan kautta ottanut rullapainekkeen pois käytöstä.

Lainaan omaa viestiä,
Samoin täällä M$ viimeisen päivityksen jälkeen hiiressä Login langattomassa ja M$ mekaanisessa hiiressä ongelmia. Hiiri liikkuu mutta ei tottele kytkimiä. Ctrl+alt+del ja naksuttelee kytkimiä niin alkaa taas ottamaan käskyjä vastaan. Mekaaninen ja langaton hiiri toimii yhtäläisen järkevästi joten hiiriajuri taitaa on paskottu.

Samaa on vanhassa W10 laiteessa.
Tämä "häiriö" jatkuu epäsäännöllisesti, viimeksi tänään aamulla taas naksuttelin hiirtä jos heräisi, eipä herännyt kytkimet, vain Ctrl+Alt+Del palautti taas toimimaan hiiren W11 läppäriin.

W11 läppärissä on siis Login päivitetyt langaton hiiri ja näppis.

W10 läppärissä on Mikin langaton näppis ja Mikin iso langallinen Intellimouse, hiiren kytkimet toimii samoin W11 ja W10 läppäreissä, ainakin minulla.

Hiiret ovat niin erilaisia etten usko minulla niissä olevan vikaa, vaan että joku W11/W10 Winkkarin ohjelman ongelmaa/vikaa epäilisin.

Statistiikka

Viestiketjuista
314 703
Jäsenet
84 877
Uusin jäsen
KPaul

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom