• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Robotit ja tekoäly vie työpaikat

Kohtahan ei oo vanhoja eikä junnujakaan. Kyllä se ai ne hommat hoitaa.
Tämähän se hype juuri on, jonka takia ne edellä kuvaillut vanhat vahtimestari_röi_miehetkin on tylysti laitettu bussin alle ja junnut siksi aivan kyvyttömiä, kun taas huomataan että niitäkin pitäisi jostain pieraista. Ei tämä nyt ensimmäinen kerta ole, kun järjestäytyneessä yhteiskunnassa mennään joukkopsykoosiin ja ryhdytään neukkutyyliin viisivuotissuunnitelmaan tai kvartaalikapitalismi supistaa liikemiehen ajattelun kvartaalitasolle. Mutta never stop the madness ja nyt vedetään taas. Elämä on kuin politiikkaa ja elämällä on aina tarjota uusia krapuloita.

Olemme jo vuosikymmeniä eläneet mielenkiintoisia aikoja, kun kerta toisensa jälkeen tavallaan eräänlainen fakki-idiootti toteaa ettei ammattimiehellä ole mitään arvoa. Voi sitä ironiaa. Tosin tämä uusi eräänlainen fakki-idiootti osaa hädin tuskin solmia kengännauhat kun taas se vanhan ajan fakki-idiootti osasi kenties todeta prätkänsä männänrenkaiden vaihtotarpeen ja suorittaa hoonauksen yhtä suvereenisti kuin käydä paskalla vaikka olisikin erikoistunut kynsilakanpoistoaineiden maahantuontiin. Oi aikoja.
 
Haiskahtaa ihan samanlaiselta katastrofilta mitä joskus 10-15v sitten kävi kiinteistöjen huoltomiesten / vahtimersteriden kanssa kun vanhoja ja kokeneita potkittiin pihalle kun olivat "liian kalliita". Toisaalta nuo vanhat ja kokeneet tunsivat kiinteistöt kuin omat taskunsa ja osasivat järjestää asiat niin että hommat rullaavat.
Tuosta muistuu mielee kun joskus 90-luvun alussa firman sähkömies oli rakentanut paljon automaatioita laitokseen. Pyysi lisää palkkaa, ei ollut varaa, otti loparit, perusti toiminimen ja tuli sitten korjaamaan vähän kallimmalla :)

Toinen kokeilu oli teknikkokoulutuksen ja rakennusmestarikoulutuksen lakkauttaminen 90-luvulla. Tavoite oli poistaa työnjohto ja siirtyä itseohjautuviin tiimeihin. No ei se oikein toiminut. Nyt tilanne on pienessä lähiuniversumissa johtanut siihen, että AMK insinöörit eivät viihdy työnjohtajana, työnjohtajat ovat työntekijöistä nostettuja ilman teknistä peruskoulutusta ja se osittain aiheuttaa omat lieveilmiönsä.
 
Viimeksi muokattu:
Tekoälyllä tehdään hakemukset ja toisessa päässä tekoäly käsittelee.
Seuraava steppi on sitten se, kun työhaastattelu tehdään online ja rekrytoija on tekoälyagentti. Hakija valjastaa tekoälyn vastailemaan juuri ne oikeat fraasit, joilla paikka irtoaa.
 
Seuraava steppi on sitten se, kun työhaastattelu tehdään online ja rekrytoija on tekoälyagentti. Hakija valjastaa tekoälyn vastailemaan juuri ne oikeat fraasit, joilla paikka irtoaa.
Mikähän sitten on tulos, jos tekoälyagentti haastattelee useampia, ja hakijat tekee kuten edellä mainittu. Monta tulee valituksi vaikka esim vaan yhtä tarvitaan. Arpajaiset?
 
Mikähän sitten on tulos, jos tekoälyagentti haastattelee useampia, ja hakijat tekee kuten edellä mainittu. Monta tulee valituksi vaikka esim vaan yhtä tarvitaan. Arpajaiset?
Oletat siis että jokaikisellä haastateltavalla olisi identtiset vastaukset? Tulos varmaan on että paras valinta tilanteeseen valitaan.

Kokeilkaa vaikka kaverin kanssa tehdä työhakemukset tekoälyllä ja katsokaa onko samanlaiset.
 
Eiköhän toi toimisto/koodaus/... ts. näyttöpäätetyössä mene siihen että kun ei tarvita yhtä paljon resursseja kuin ennen niin vain parhaat palkataan. Ehkä joku firma ajaa seinään eikä palkkaa yhtään junioria, toisaalta fiksut jatkaa palkkaamista. Jos ennen otettiin isossa firmassa 500 kesähessua ja palkattiin 100 junnua pysyvästi firmaan vuodessa niin pian on vain 100 kesähessua ja 20 pysyvää työpaikkaa. Poimitaan rusinat pullasta.

Eka kysymys ainakin mulla koodaustyöhön haastatellessa olisi, että voitko näyttää mitä kotiprojekteja oot tehnyt. Nykyään kun voi tehdä melko älyttömänkin kokoisia juttuja AI-avustimien avulla nopeasti niin jos ei ole näyttää mitään tai pystyy näyttämään vain sotkua niin jäis palkkaamatta. Se on arvossa arvaamattomassa, että harrastaa vapaa-ajalla.

Olihan ne joskus hullut ajat 90-luvulla, 00-alussa kun nokia ja nokian alihankkijat palkkasivat kaikki lämpimät ruumiit. Ei siihen aikaan ole paluuta.
 
Oletat siis että jokaikisellä haastateltavalla olisi identtiset vastaukset? Tulos varmaan on että paras valinta tilanteeseen valitaan.

Tämä on sama harha kuin että identtiset kaksoset eivät saisi vaikutteita maailmasta niin että eivät olisi omia yksilöitään ajatuksineen ja ulkonäköineen.
Että ihan kuin se samassa munasolussa kehittyminen kahlitsisi tulevaisuuden tekijöiltä immuuniksi.
 
Oletat siis että jokaikisellä haastateltavalla olisi identtiset vastaukset? Tulos varmaan on että paras valinta tilanteeseen valitaan.

Kokeilkaa vaikka kaverin kanssa tehdä työhakemukset tekoälyllä ja katsokaa onko samanlaiset.
Jotenkin noin ajattelin, ensin. Tosin nyt kun mainitsit noita muita tekijöitä. No ajatusleikkinä vaan heitin, ei sen vakavampaa.
 
Eka kysymys ainakin mulla koodaustyöhön haastatellessa olisi, että voitko näyttää mitä kotiprojekteja oot tehnyt. Nykyään kun voi tehdä melko älyttömänkin kokoisia juttuja AI-avustimien avulla nopeasti niin jos ei ole näyttää mitään tai pystyy näyttämään vain sotkua niin jäis palkkaamatta. Se on arvossa arvaamattomassa, että harrastaa vapaa-ajalla
Miten kävisi, jos hakijalla olisi näyttäviä projekteja firman stäkillä toteutettuna ja sanoisi, ettei osaa niitä manuaalisesti ollenkaan?
 
Miten kävisi, jos hakijalla olisi näyttäviä projekteja firman stäkillä toteutettuna ja sanoisi, ettei osaa niitä manuaalisesti ollenkaan?
Huonosti kävisi. Se joka on tehnyt projektin ja kiinnostunut aiheesta sen verran että on katsonut pellin alle + omaa kyvyt ja kiinnostuksen kehittyä palkataan. Premissi siis se, että lämpimiä ruumita ei rekrytä, vähät työpaikat menee niille jotka ovat rusinoita pullassa.
 
Olihan ne joskus hullut ajat 90-luvulla, 00-alussa kun nokia ja nokian alihankkijat palkkasivat kaikki lämpimät ruumiit. Ei siihen aikaan ole paluuta.
80-luvulla jo vietiin kaikki "aateekoota" opiskelevat töihin kesken koulun. Ala oli kait suht uusi siihen aikaan ja vasta valtavirtaistumassa.

Nyt jos esim 10% terävimmällä kärjellä on kohta enää mahdollisuus työllistyä, niin eihän se tilanne kovin hyvä ole. Yleisellä tasollakin yhteiskunnassa alkaa olla se tilanne, että "yksinkertaisille ihmisille ei ole enää yksinkertaisia töitä". "Tekoäly luo uusia työpaikkoja", mutta mitä ne työpaikat voisivat olla? Kelpaako niihinkään 10% kärjen ulkopuolelta kukaan?
 
Brittiläinen pankki aikoo korvailla ihmisiä ai:lla
“It's not cost-cutting. It's replacing, in some cases, lower-value human capital with the financial capital and the investment capital we're putting in,” CEO Bill Winters told the publication.
British multinational bank Standard Chartered just announced that it will cut 15% of corporate roles through 2030 and replace 'lower-value human capital' with AI. According to a Reuters estimate, this accounts for about 7,000 positions across the bank’s 52,000 employees executing corporate functions, or more than 8.5% of its total workforce of 82,000. The lender made this announcement as it set higher goals for the same period, aiming to increase its return on tangible equity to 18% during the same period, 6% increase from what it achieved in 202.
 
80-luvulla jo vietiin kaikki "aateekoota" opiskelevat töihin kesken koulun. Ala oli kait suht uusi siihen aikaan ja vasta valtavirtaistumassa.

Nyt jos esim 10% terävimmällä kärjellä on kohta enää mahdollisuus työllistyä, niin eihän se tilanne kovin hyvä ole. Yleisellä tasollakin yhteiskunnassa alkaa olla se tilanne, että "yksinkertaisille ihmisille ei ole enää yksinkertaisia töitä". "Tekoäly luo uusia työpaikkoja", mutta mitä ne työpaikat voisivat olla? Kelpaako niihinkään 10% kärjen ulkopuolelta kukaan?

Toisaalta tilanne kyllä tasoittuu sitten kun sotimalla vähennetään yksinkertaisia ylijäämäihmisiä pois kuluttamasta happea. Työllisyys paranee kun väki vähenee, vaikka työpaikkojen lukumäärä pysyisi samana.
 
BMW laittaa ensimmäistä kertaa humanoidirobotteja töihin tehtaalla. Odotukset isot, skooppi alussa pieni. Linkin päässä olevassa artikkelissa paljon enempi tietoa kuten mitä robotit tekevät, miten akkujen lataaminen hoidetaan, miten robotit opetetaan tekemään nyt ja tulevaisuudessa taskeja jne. Vertailevat myös miksi humanoidirobotti versus perinteinen robotti.
Two robots, made by Hexagon Robotics, are planned to work in production from the summer. They're currently in a test deployment at the Leipzig factory
"This will be the future of automotive production," says Michael Nikolaides, head of process management and digitalisation at BMW.
"If you have a humanoid form, you can pretty much set it to any workplace where a human is working today because it has the same size and the same capabilities," says Nikolaides.
Named Aeon, the Hexagon robot is shaped like a person and stands 1.65m (5ft 5in) tall, weighing 60kg (9 stone 6lbs).

They have a top speed of 2.4m/second and can carry 15kg for short periods, or 8kg continuously.

Aeon is equipped with 21 sensors including cameras, radar, a microphone, and force and torque sensors for manipulation.
 
Figuren robotit olivat myös BMW tehtaalla vuoden alkuun asti vajaa pari vuotta.
 
Figuren robotit olivat myös BMW tehtaalla vuoden alkuun asti vajaa pari vuotta.
Figuren vanhoista roboista oli juttua bbc:n artikkelissa. Oli juttua myös useamman muun valmistajan roboista ja tehtaista. Hyvä artikkeli, kannattaa lukea.
 
Tekoäly voi myös mahdollistaa opiskelun ja työskentelyn aloilla, joista ei tajua yhtään mitään. Minusta melko herättävää tuo ylen testi, jossa ihmisten elämän pelastamiseen liittyviä opintoja voi antaa tekoälyn tehtäväksi ja kurssi menee sukkana läpi ja opintopisteet napsahtavat plakkariin.


Voi useammallekin opiskelijalle tulla jossain vaiheessa mieleen, istuuko kotona pänttäämässä kun kurssi pitää saada perjantaiksi valmiiksi, vai antaako tekoälyn tehdä ja lähtee opiskelijabileisiin. Tekoälyllä on valtava potentiaali tyhmentää ihmiset lopullisesti.
 
Tekoäly voi myös mahdollistaa opiskelun ja työskentelyn aloilla, joista ei tajua yhtään mitään. Minusta melko herättävää tuo ylen testi, jossa ihmisten elämän pelastamiseen liittyviä opintoja voi antaa tekoälyn tehtäväksi ja kurssi menee sukkana läpi ja opintopisteet napsahtavat plakkariin.


Voi useammallekin opiskelijalle tulla jossain vaiheessa mieleen, istuuko kotona pänttäämässä kun kurssi pitää saada perjantaiksi valmiiksi, vai antaako tekoälyn tehdä ja lähtee opiskelijabileisiin. Tekoälyllä on valtava potentiaali tyhmentää ihmiset lopullisesti.
Eihän tuon pitäisi olla mikään yllätys kenellekään. Yliopistoissa on alettu siirtymään takaisin valvottuihin tentteihin kotona tehtävien sijaan, kun tekoälyllä on niin helppo huijata.
 
Eihän tuon pitäisi olla mikään yllätys kenellekään. Yliopistoissa on alettu siirtymään takaisin valvottuihin tentteihin kotona tehtävien sijaan, kun tekoälyllä on niin helppo huijata.
Kun astuu tekkikuplan ulkopuolelle, niin kyllä tuo on iso yllätys suurelle osalle yli 40 vuotiaista suomalaisista.
 
Eihän tuon pitäisi olla mikään yllätys kenellekään. Yliopistoissa on alettu siirtymään takaisin valvottuihin tentteihin kotona tehtävien sijaan, kun tekoälyllä on niin helppo huijata.
AMK:ssa fysiikan tentit tehtiin kynällä ja paperilla. Harjoitustehtävät tehtiin omaan tahtiin verkossa. Ensimmäisessä kurssissa arvosana muodostui tehtävien ja tentin yhteisvaikutuksesta. Toisessa kurssissa tehtävä piti olla tehtynä, mutta arvosana muodostui vain tentistä. Taisi olla niin että tehtävien osaaminen ei heijastunut oikeasti osaamiseen.
 
Nyt jos esim 10% terävimmällä kärjellä on kohta enää mahdollisuus työllistyä, niin eihän se tilanne kovin hyvä ole. Yleisellä tasollakin yhteiskunnassa alkaa olla se tilanne, että "yksinkertaisille ihmisille ei ole enää yksinkertaisia töitä". "Tekoäly luo uusia työpaikkoja", mutta mitä ne työpaikat voisivat olla? Kelpaako niihinkään 10% kärjen ulkopuolelta kukaan?
Selvästi kehityskulku on siihen suuntaan, että työllistyäkseen tarvitsee olla koko ajan älykkäämpi tai kyvykkäämpi. AI on oikeastaan vain osa tuota samaa kehitystä, mutta se osuu mielenkiintoisesti enimmäkseen ikään kuin keskivaiheille tai ehkä ylempään puolikkaaseen älykkyysjakaumasta, eikä vain nosta pohjaa yleisesti.

Vaikka tietokoneet ja ohjelmointikielet ovat olleet olemassa jo kymmeniä vuosia, on edelleen jäljellä paljon turhia töitä, jotka voisi automatisoida skripteillä tai ohjelmistoilla. Jostain syystä näin ei ole tehty. Ehkä siksi, ettei ymmärretä että ne voisi automatisoida, ei osata, se maksaisi liikaa, tai sitten ei haluta, koska pelätään että omat työt loppuu kokonaan. Niitä työtä helpottavia ohjelmistojakaan ei usein osata käyttää lähelläkään optimaalisesti. Pahimmillaan vaikeutetaan työntekoa.

Noihin edellisiin AI voi osua aika hyvin.

Toisaalta, kuinka paljon AI:n kanssa käy sama edellä kuvattu juttu: teoriassa AI tekisi vaikka mitä, mutta sitä ei vaan ymmärretä eikä osata käyttää tekemisen automatisointiin kaikkialla missä voisi?
 
Selvästi kehityskulku on siihen suuntaan, että työllistyäkseen tarvitsee olla koko ajan älykkäämpi tai kyvykkäämpi. AI on oikeastaan vain osa tuota samaa kehitystä, mutta se osuu mielenkiintoisesti enimmäkseen ikään kuin keskivaiheille tai ehkä ylempään puolikkaaseen älykkyysjakaumasta, eikä vain nosta pohjaa yleisesti.
Vaatimukset softapuolen juniorille on kyllä aivan käsittämättömät nykyään, en muita aloja ole seurannut tarkemmin, ehkä sielläkin noussut vaatimukset. Koulusta jos valmistut sluibaillen olet kusessa, ellet satu olemaan joku kaunis blondi, jonka joku hikinen kaulaparta palkkaa ulkonäön perusteella. Lähde: näin vasta, kun kaunis blondi palkattiin, jolle if-else teki tuskaa.

Vaikka tietokoneet ja ohjelmointikielet ovat olleet olemassa jo kymmeniä vuosia, on edelleen jäljellä paljon turhia töitä, jotka voisi automatisoida skripteillä tai ohjelmistoilla. Jostain syystä näin ei ole tehty. Ehkä siksi, ettei ymmärretä että ne voisi automatisoida, ei osata, se maksaisi liikaa, tai sitten ei haluta, koska pelätään että omat työt loppuu kokonaan. Niitä työtä helpottavia ohjelmistojakaan ei usein osata käyttää lähelläkään optimaalisesti. Pahimmillaan vaikeutetaan työntekoa.

Noihin edellisiin AI voi osua aika hyvin.

Toisaalta, kuinka paljon AI:n kanssa käy sama edellä kuvattu juttu: teoriassa AI tekisi vaikka mitä, mutta sitä ei vaan ymmärretä eikä osata käyttää tekemisen automatisointiin kaikkialla missä voisi?
Veikkauksesi siitä, ettei ymmärretä on varmaankin lähimpänä todellisuutta, ne harvat jotka ymmärsi katsoi hintalappuja ja monesti kauhistui ja unohti asian sen jälkeen. Hain vasta tilastoja kuinka moni on käyttänyt AI, jenkeissä se oli 43% viimeisen viikon aikana, Suomesta ei löytynyt tuoreita. Niistäkin 43% sitä käyttää todella heikolla tasolla, ei ne osaa edes kuvitella mitä joku vähän asioista ymmärtävä tyyppi saisi vibekoodattua. Menee varmaan vielä vuosia ennen isompaa murrosta, ellei nyt jostain puskista tule AGI ja pyyhdi lattiaa kaikilla.
 
Varsin ongelmallista jos ne työpaikat jotka tekoäly vie ensimmäisenä on ne samat joilla opiskelijoiden tai juuri koulusta valmistuneiden pitäisi aloittaa työuransa.
 
Selvästi kehityskulku on siihen suuntaan, että työllistyäkseen tarvitsee olla koko ajan älykkäämpi tai kyvykkäämpi. AI on oikeastaan vain osa tuota samaa kehitystä, mutta se osuu mielenkiintoisesti enimmäkseen ikään kuin keskivaiheille tai ehkä ylempään puolikkaaseen älykkyysjakaumasta, eikä vain nosta pohjaa yleisesti.
Ei välttämättä mene täysin näin. Voi olla että jos/kun maailma siirtyy kohti tekoälypohjaista työelämää niin syntyy myös uusia sinänsä triviaaleja töitä mutta sellaisia joita ei tekoälylle voi antaa. Esim. datan/vastausten paikkansapitävyyden vahvistaminen yksinkertaisissa asioissa.
Kun tekoälykehitys taas on pahasti resurssien kuristama niin tulee vastaan varmasti myös tilanteita joissa on vain halvempaa ja riskittömämpää käyttää ihmistä.
Vaikka tietokoneet ja ohjelmointikielet ovat olleet olemassa jo kymmeniä vuosia, on edelleen jäljellä paljon turhia töitä, jotka voisi automatisoida skripteillä tai ohjelmistoilla. Jostain syystä näin ei ole tehty. Ehkä siksi, ettei ymmärretä että ne voisi automatisoida, ei osata, se maksaisi liikaa, tai sitten ei haluta, koska pelätään että omat työt loppuu kokonaan. Niitä työtä helpottavia ohjelmistojakaan ei usein osata käyttää lähelläkään optimaalisesti. Pahimmillaan vaikeutetaan työntekoa.

Noihin edellisiin AI voi osua aika hyvin.
Jep. Vaikka tätä ei saisi sanoa ääneen niin varsinkin Suomen ulkopuolella yksityisissä firmoissa ja kaikkialla maailmassa julkisella sektorilla on töitä jotka on 7h iltasanomien lukemista, 0.5h excelin säätöä ja parin sähköpostin hoitaminen pois alta. Myös monet johtotehtävät on käytännössä vain palkkiovirkoja joiden olemassaoloa ei kritisoida eikä niitä lakkauteta vaikka ne aiheuttaisivat pelkkää vahinkoa liiketoiminnalle.
Toisaalta, kuinka paljon AI:n kanssa käy sama edellä kuvattu juttu: teoriassa AI tekisi vaikka mitä, mutta sitä ei vaan ymmärretä eikä osata käyttää tekemisen automatisointiin kaikkialla missä voisi?
Hyvä kysymys, mutta on olemassa myös se riski että nyt käytännössä tuo "tekoäly" mistä puhutaan on kahden jenkkifirman hallussa. Ei ole realistista että kaikki maailman firmat olisi valmiita luovuttamaan kaikki tietonsa noiden rökäletappiota tekevien jättien haltuun ja riskeeraisivat automaation jatkuville sopimus/hintamuunteluille, muille rug pull:lle tai itse tekoälyfirman konkurssiin menemiselle.

Tekoälyn todellinen päämäärä on fully localized AI tai vähintään laajalti ympäri maailmaa eri firmoille hajautetussa AI:ssa. Siinä vaiheessa kun voit ajaa muusta maailmasta riippumatta omaa malliasi yksityisesti joko paikallisessa pilvifarmissa tai omalla raudalla niin yritysten suurimmat huolenaiheet katoaa.
 
uusia sinänsä triviaaleja töitä mutta sellaisia joita ei tekoälylle voi antaa. Esim. datan/vastausten paikkansapitävyyden vahvistaminen yksinkertaisissa asioissa
Uskon, että näissä tarvitaan usein kuitenkin liiketoimintatuntemusta ja ehkä myös jonkinlaista teknistä ymmärrystä. Jos noita AI prosesseja lähdetään auditoimaan, niin luulisin että sitä tehtäisiin jonkun oman prosessin tai kaavan mukaan end-to-end.
Voisin nähdä tällaisen työn uutena manuaalitestaamisen (vs. testiautomaatio) aluevaltauksena. Eli näihin palkattaisiin näitä samoja manuaalitestaajia, jotka nytkin testaavat eri ohjelmistoja niitä käyttämällä ja määrittelyihin vertailemalla. Jos taas tarkistukset on satunnaisia, niihin luultavasti käytettäisiin jäljelle jääneitä työntekijöitä muiden töiden ohessa uusien palkkaamisen sijaan.

Tekoälyn todellinen päämäärä on fully localized AI tai vähintään laajalti ympäri maailmaa eri firmoille hajautetussa AI:ssa. Siinä vaiheessa kun voit ajaa muusta maailmasta riippumatta omaa malliasi yksityisesti joko paikallisessa pilvifarmissa tai omalla raudalla niin yritysten suurimmat huolenaiheet katoaa.
Tämähän on mahdollista jo nyt - teoriassa. Käytännössä harvalla taitaa olla vielä varsinaista AI:lle sopivaa rautaa, ja sen saatavuus voi kai olla ongelma vielä jonkin aikaa, ainakin oikeisiin datakeskuksiin tai serverifarmeihin. ROI voi myös olla hetken ongelma. Halutaanko sijoittaa ennen kuin joku muu on todistanut vastaavan konseptin toimivuuden?

Mutta noille eri tuottajien kielimallien ajamiselle on useita eri vaihtoehtoja:

1. Joko täysi SaaS -tyyli, esim. Copilot - Kaikki yhden palveluntarjoajan varassa ns. fronttia myöten.
2. pelkkä LLM ja laskentakapasiteetti valmiina pakettina - Ehkä vapaampi valinta LLM suhteen, mutta sidottu silti yhteen palveluntarjoajaan.
3. oma LLM ja backend pilvipalvelussa ("GPU VM") - Vapaavalintainen LLM, myös itse koulutettu. Pilvipalvelut voivat olla yhdeltä tai usealta vapaavalintaiselta toimittajalta.
4. oma LLM on-prem - kaikki omissa käsissä.

Noista ensimmäiset kolme pitäisi olla täysin realistisia jo nyt mille vaan firmalle, vähän rahatilanteesta riippuen tietysti. Lähinnä tuo kolmas ja neljäs tuo jotain riippumattomuutta noista muutamasta isosta rapakontakaisesta.
 
AI-jutut taitaa tulla menemään niin, että on lokaali läppäri/pc 128GB muistisella nopealla gpu:lla. Ajetaan agenttia lokaalilla koneella joka tekee asioita. Lokaali agentti delegoi pilvipalvelulle sen mitä ei itse osaa. Computex:ssa microsoft ja nvidia tätä tulevaisuutta maalailivat. Samalla julkaistiin windows11:een lokaalia agentteja tukevia ominaisuuksia ja nvidian rtx spark rautaa läppäreissä ja minipc kokoonpanoissa.

Koodaukseen liittyen anthropicin uusi blogi on todella hyvä. Huomionarvoista, että anthropicin näkemys ja toteutunut ai koodaus perustuu malliin mitä ei ole suurelle yleisölle tarjottu käyttöön
Claude writes a significant proportion of Anthropic’s code. As of May 2026, more than 80% of the code we merge into Anthropic’s codebase was authored by Claude.
There isn’t full consensus among staff at Anthropic, but many believe that the Claude-written code was still worse in quality than human-written code at Anthropic in late 2025, and is roughly at parity today. We expect it to be better within the year.
Proposed changes to our codebase are now read by an automated Claude reviewer that looks for bugs, security flaws, and other defects before it can merge. Using this tool, we ran a retrospective analysis, and found that an automated Claude review of every change to our codebase would have caught roughly a third of the bugs behind past incidents on claude.ai before they ever reached production. The engineers who wrote that code are among the best in the world at building these systems. Claude is now catching the mistakes that they missed.
“The comparative advantage of humans as of right now is still in seeing the bigger picture and thinking beyond the confines of the immediate task.”

 
Viimeksi muokattu:
Toisesta ketjusta:

Mikään työntehostamiskeino historiassa ei ole omannut samanlaista potentiaalia hävittää lyhyessä ajassa niin suurta määrää työpaikkoja. Esimerkiksi kovin suosittu esimerkki hevosmiehistä on täysin virheellinen. Ensinnäkin hevosten korvautuminen autoilla kesti kauemmin. Toiseksi varsinkin alkuaikojen autojen suorituskyky oli sellainen, että niitä tarvittiin suuria määriä, ja niille kuskit. Eli melkein suoraan vaihto loi hyvin samantapaisia työpaikkoja kuin mitä menentettiin. Hevosten huollon sijaan alettiin huoltaa autoja. Mitä on ne käytännössä saman tasoiset ja -tapaiset tehtävät, jotka tulevat saman tien korvaamaan AI:n viemät työpaikat? Tietokoneet on tehneet tätä, mutta siinäkin meni vuosikymmeniä ja eri työpaikat hävisivät eri aikoihin. Jos AI vie työpaikat samaa tahtia, niin se tarkoittaa, että AI ei alkuunkaan lunasta niitä odotuksia mitä nämä AI-firmat myyvät. Sen sijaan että valkokaulushommia on isossa määrin korvattu vaikka 2030 mennessä niin puhutaan jostain vuodesta 2050.

Esimerkkisikin on hyvä tässä mielessä: höyrykone otettiin pikku hiljaa käyttöön ja tuosta vuodesta meni pitkään ennen kuin höyrykoneen koko potentiaali saavutettiin.

Lisäksi kannattaa myös tutkia sitä teollistumisen alkupuolta, sehän piti sisällään valtavaa eriarvoisuutta, surkeita työloja, karmeaa köyhyyttä ym. Käytännössä homma pyöri sen varassa, että väestö esimerkiksi Englannissa oli kavanut voimakkaasti eikä perinteiset elinkeinot enää olisi oikein pystyneet muutenkaan elättämään kaikkia. Työantantajat pystyivät käyttämään tilannetta hyväksi, ihmisten oli pakko ottaa mitä vain töitä saivat ja millä vain ehdoilla.Tämä saattaa olla meilläkin edessä jos tosiaan AI vie työpaikat.
 
Lisäksi kannattaa myös tutkia sitä teollistumisen alkupuolta, sehän piti sisällään valtavaa eriarvoisuutta, surkeita työloja, karmeaa köyhyyttä ym. Käytännössä homma pyöri sen varassa, että väestö esimerkiksi Englannissa oli kavanut voimakkaasti eikä perinteiset elinkeinot enää olisi oikein pystyneet muutenkaan elättämään kaikkia. Työantantajat pystyivät käyttämään tilannetta hyväksi, ihmisten oli pakko ottaa mitä vain töitä saivat ja millä vain ehdoilla.Tämä saattaa olla meilläkin edessä jos tosiaan AI vie työpaikat.
Tulevaisuus ei näytä kovin hyvältä, ikäviä lopputuloksia on helppo keksiä loputtomasti:
  • AGI tulee ja tuhoaa ihmiskunnan.
  • Eliitti likvidoi turhaksi jääneet työttömät massat, miksi antaa heille jotain ja riskeerata vallankumous, kun voi vain laittaa kuulan kalloon ja ongelma on poissa?
  • Kiina kehittää AGIn ensimmäisenä ja esim. kehittää sen avulla viruksen, joka tappaa kaikki heidän viholliset.
  • Perustuloa ei saada tarpeeksi nopeasti ja syntyy hirveä hässäkkä, kun kriittinen massa on siirtynyt työttömiksi. Lopputulos ???
  • Perustulo tulee, joka ei varmaankaan tule olemaan kovin iso. Asut jossain 20m2 kopissa hautaan asti ilman juuri mahdollisuuksia parantaa elintasoasi. AI valvoo kaikkea tekemistäsi 24/7, ajatelkaa lapsia! Dystopia, jollaista ei osattu edes kuvitella hetki sitten.
Jotkut uskoo seurauksena olevan täysin automatisoidun luksuskommunismin, mutta itse pidän sitä hyvin epätodennäköisenä, mikä motiivi semmoisen järjestämiseen olisi?

Aihe on hauska, päättäjät ei tunnu miettivän kehitystä yhtään, vaan sama vanha levy kymmenistä tuhansista työperäisistä maahanmuuttajista jatkuu vuodesta toiseen. Toki heidän ei tarvitsekaan, ovat jo varmaan muissa hommissa tai montussa, kun tekoäly ja robotit alkaa viemään työpaikkoja isommissa määrin ja aihe muuttuu ajankohtaiseksi.
 
Toisesta ketjusta:

Mikään työntehostamiskeino historiassa ei ole omannut samanlaista potentiaalia hävittää lyhyessä ajassa niin suurta määrää työpaikkoja. Esimerkiksi kovin suosittu esimerkki hevosmiehistä on täysin virheellinen. Ensinnäkin hevosten korvautuminen autoilla kesti kauemmin. Toiseksi varsinkin alkuaikojen autojen suorituskyky oli sellainen, että niitä tarvittiin suuria määriä, ja niille kuskit. Eli melkein suoraan vaihto loi hyvin samantapaisia työpaikkoja kuin mitä menentettiin. Hevosten huollon sijaan alettiin huoltaa autoja.
Kannattaa kuitenkin nyt muistaa että nykyinen kehitystaso perustuu valheeseen. Meillä ei ole energiaa eikä resursseja ylipäätään isompaan tuollaiseen "kaikki työpaikat katoaa 6kk-36kk"-muutokseen ja jo nyt LLM malleja myydään räikeällä tappiolla. Jos ja kun AI kupla puhkeaa niin AI investointeihin liittyvät firmat menee konkursseihin, fuusioituu, ostetaan pois yms. ja todennäköisesti lopulta markkinoille jää perinteiset tech jätit eli Google, Apple, MS yms. jotka sitten mukauttaa AI jatkokehityksen ei hypeen vaan todelliseen markkinoiden kysyntään. En sano etteikö sekin voisi olla poikkeuksellisen nopeaa ihmiskunnan historiaan verrattuna mutta se muutos on tasaisempaa.
Mitä on ne käytännössä saman tasoiset ja -tapaiset tehtävät, jotka tulevat saman tien korvaamaan AI:n viemät työpaikat? Tietokoneet on tehneet tätä, mutta siinäkin meni vuosikymmeniä ja eri työpaikat hävisivät eri aikoihin. Jos AI vie työpaikat samaa tahtia, niin se tarkoittaa, että AI ei alkuunkaan lunasta niitä odotuksia mitä nämä AI-firmat myyvät. Sen sijaan että valkokaulushommia on isossa määrin korvattu vaikka 2030 mennessä niin puhutaan jostain vuodesta 2050.

Esimerkkisikin on hyvä tässä mielessä: höyrykone otettiin pikku hiljaa käyttöön ja tuosta vuodesta meni pitkään ennen kuin höyrykoneen koko potentiaali saavutettiin.
Ei sitä voi vielä tietää. Viime kädessä ihmiset voi toimia toisena silmäparina jotka vahvistaa AI:n tekemät muutokset tai sitten tehdään hommia joihin AI ei kykene tai joita ei ole kannattavaa tehdä AI:lla. Ei kannata kuvitella että aika pysähtyy ja me pyritään vain tekemään ne työt jatkossakin mitä ollaan tähän päivään asti tehty. Jos AI 1000 kertaistaa tehokkuuden niin sitten me siirrytään aivan eri tasolle ja eri tuottavuuteen ja tätä tehokkuuden skaalaamista tehdään niin kauan kunnes tulee joku seinä vastaan ja sitten taas ihminen tulee looppiin.
Lisäksi kannattaa myös tutkia sitä teollistumisen alkupuolta, sehän piti sisällään valtavaa eriarvoisuutta, surkeita työloja, karmeaa köyhyyttä ym. Käytännössä homma pyöri sen varassa, että väestö esimerkiksi Englannissa oli kavanut voimakkaasti eikä perinteiset elinkeinot enää olisi oikein pystyneet muutenkaan elättämään kaikkia. Työantantajat pystyivät käyttämään tilannetta hyväksi, ihmisten oli pakko ottaa mitä vain töitä saivat ja millä vain ehdoilla.Tämä saattaa olla meilläkin edessä jos tosiaan AI vie työpaikat.
Tällainen on mahdollista autoritäärisissä valtioissa, mutta nykyisessä globaalistta välittömässä tietoisuudessa (internet) ja länsimaisessa sivistyksessä tuollaiseen palaaminen ei ole enää käytännössä mahdollista. Saavutettua elintasoa ei voi laskea niin ettei siitä syntyisi kapinaa.
Tulevaisuus ei näytä kovin hyvältä, ikäviä lopputuloksia on helppo keksiä loputtomasti:
  • Eliitti likvidoi turhaksi jääneet työttömät massat, miksi antaa heille jotain ja riskeerata vallankumous, kun voi vain laittaa kuulan kalloon ja ongelma on poissa?
Ottamatta kantaa siihen kuinka ihmisten tuhoaminen tuhoaisi myös firmojen oman tuottavuuden ja arvon kun kukaan ei enää kuluttaisi heidän tuotteita ja palveluita, en näe miten tuollaista käytännössä voisi organisoida. Mikä on se eliitti joka kykenee tällaiseen esim. länsimaissa ja jonka kannattaisi tuollaista edes yrittää?
Tuollaisessa dystopia-scenaariossa työttömät massat edustaa yhteiskunnissa merkittävää enemmistöä. Suurin osa maailman ihmisistä ml. poliitikot ei välitä hevonvittuakaan yksittäisten miljardöörien tai korporaatioiden tulevaisuudesta. Ainakaan demokraattisissa yhteiskunnissa kenelläkään ei ole mitään intressiä auttaa heitä toteuttamaan tuollaista.

Toiseksi päinvastoin olisi yritysten/eliitin kannalta parempaa itseohjautuvasti jo alkaa jakamaan jonkinlaista täysin yksityistä UBI ja työllistämään ihmisiä suojatyöpaikkoihin jos sillä saadaan pidettyä reguloijat kaukana. Jos eliitti itse ennaltaehkäisevästi alkaa toimimaan tässä niin silloin he pitävät huolen siitä millainen muutos tulee ja mitä vauhtia. Jos he ahnehtii kaiken häikäilemättömästi ja irtisanoo ihmisiä välittämättä niin sitten tulee joko mellakat tai valtio alkaa kansallistamaan AI-eliitin omaisuutta.
Jos tuottavuus kasvaa 1000 kertaisesti ja eliitti jakaa siitä edes sen verran eteenpäin että saadaan ihmiset pidettyä hiljaisina ja tyytyväisinä niin vallankumouksen riski on käytännössä ohi. Jos taas aloitetaan joku massatuhoprojekti ihmiskuntaa vastaan niin se on huomattavasti vaikeampi toteuttaa kun 99.9999% maailmasta on toisessa vaakakupissa.
  • Kiina kehittää AGIn ensimmäisenä ja esim. kehittää sen avulla viruksen, joka tappaa kaikki heidän viholliset.
Tämä on vakava riski. Ylipäätään ei-länsimaiden eli siis ei-sivistyneen maailman teknologinen kehitys on vaaraksi ihmsikunnan tulevaisuudelle.
  • Perustuloa ei saada tarpeeksi nopeasti ja syntyy hirveä hässäkkä, kun kriittinen massa on siirtynyt työttömiksi. Lopputulos ???
Tämä riippuu vahvasti alueesta eli siitä missä päin maailmaa muutosta katsotaan. Kiinassa ja EU:ssa todennäköisesti tulee agressiivista regulaatiota ja AI-eliitin kassat tyhjennetään verotuksella. Ulkomaille pakeneville AI yrityksille tulee markkinarajoituksia/kieltoja. Jos tämän suhteen ei toimita nopeasti ja saadaan massatyöttömyys niin sitten tulee mellakat.
  • Perustulo tulee, joka ei varmaankaan tule olemaan kovin iso. Asut jossain 20m2 kopissa hautaan asti ilman juuri mahdollisuuksia parantaa elintasoasi.
En usko että ainakaan länsimaissa ihmisten keskimääräistä elintasoa voi enää laskea. Jos tuottavuus kasvaa radikaalisti mutta siitä 99.9% menee pienelle eliitille niin se johtaa varmasti väkivaltaisuuksiin.
  • AI valvoo kaikkea tekemistäsi 24/7, ajatelkaa lapsia! Dystopia, jollaista ei osattu edes kuvitella hetki sitten.
Tämä on aito ja todellinen riski. Jos nyt Euroopassa nähdään dystooppisia ja sekopäisiä sananvapauden ja yksityisyyden vastaisia hankkeita.
Jotkut uskoo seurauksena olevan täysin automatisoidun luksuskommunismin, mutta itse pidän sitä hyvin epätodennäköisenä, mikä motiivi semmoisen järjestämiseen olisi?
Ongelmat ei lopu maailmasta ja ihmiset on erilaisia joten kommunismiin tuskin ikinä siirrytään. Vaikka kaikilla olisi UBI niin sen ohella tehtäisiin kuitenkin jotain sivutyötä/projekteja joilla ihmiset voi nostaa elintasoaan.
Aihe on hauska, päättäjät ei tunnu miettivän kehitystä yhtään, vaan sama vanha levy kymmenistä tuhansista työperäisistä maahanmuuttajista jatkuu vuodesta toiseen. Toki heidän ei tarvitsekaan, ovat jo varmaan muissa hommissa tai montussa, kun tekoäly ja robotit alkaa viemään työpaikkoja isommissa määrin ja aihe muuttuu ajankohtaiseksi.
Olen samaa mieltä että yllättävän vaisut on reaktiot ympäri maailmaa. Vaikka AI:n työvallankumous floppaisi täysin niin silti kunnes se on täysin varmaa, päättäjien tulisi mahdollisimman nopeaa pohtia strategiaa ja varautua nopeisiin ja radikaaleihinkin muutoksiin lyhyellä aikavälillä.

En tosin ole yllättynyt että AI ei ole vaikuttanut pakkomamutukseen. Ei ne ISIS-taistelijat tai Pasilan juna-asemalla lapsia raiskaavat parsakaali-tukat muutenkaan työllisyyttä nosta joten heidän läsnäolo ei ole ollut koskaan perusteltua olipa AI:ta tai ei.
 
Jotkut uskoo seurauksena olevan täysin automatisoidun luksuskommunismin, mutta itse pidän sitä hyvin epätodennäköisenä, mikä motiivi semmoisen järjestämiseen olisi?
Juu, ei nämä nykyrikkaat tuollaista halua. He haluavat maailman jossa heillä on kaikki raha, omaisuus ja valta ja muilla ei ole väliä.
 
En tosin ole yllättynyt että AI ei ole vaikuttanut pakkomamutukseen. Ei ne ISIS-taistelijat tai Pasilan juna-asemalla lapsia raiskaavat parsakaali-tukat muutenkaan työllisyyttä nosta joten heidän läsnäolo ei ole ollut koskaan perusteltua olipa AI:ta tai ei.
Vai sellaista siellä päässä sitten. Meinasin jo vastata pidemmän viestin, mutta en kyllä viitsi.
 
Osakkeiden arvollahan ei ole näiden superrikkaiden omistamien firmojen osalta kauheasti tekemistä taloudellisten tunnuslukujen kanssa. Ajattele vaikka Muskia, maailman rikkainta miestä, josta on tulossa ensimmäinen triljonääri. Eihän niiden firmojen arvostuksessa ole mitään järkeä.
 
Kaiken aikaa ollut itsellä tästä aiheesta fiilis "sittenpä näkee miten käy". Tulevaisuutta on mahdoton ennustaa, asiantuntijoillakin on näkemykset aiheesta niin laidasta laitaan, ja historian valossa kellään ei sitä kristallipalloa ole, joku vaan näyttää jälkikäteen meediolta kun sattui arvaamaan oikein. Luin joulukuussa tullutta harvard data science reviewta jossa puitiin AI ennusteita alkaen vuodesta 2017, ja lopputulema oli, että kaikki ennusteet on menny kilometrilä huti suuntaan tai toiseen. Kirjottajien ehdotus oli, että ehkä vastuullisinta olisi lopettaa ennusteet kokonaan, koska ei kukaan tunnu osuvan lähimaillekaan.

Pari juttua, jotka on herättänyt itselläni skeptisyyttä tekoälyn tuomasta massatyöttömyydestä:

- Se, että jollain on ns. Oma Lehmä Ojassa ei tietenkään tarkoita että on automaattisesti väärässä, mutta kyllä sen jonkinlaista skeptisyyttä pitäisi herättää, että tuota jobpocalypseä hypettää eniten juuri ne, jotka eniten hyötyy siitä että sijottajat uskoo että kohta voi antaa kaikille kenkää ja antaa tekoälyn tehdä hommat puoleen hintaan

- Kuten polarbear mainitsi, vaikka kuinka nyt yritetään puskea datakeskuksia pystyyn, resurssit ei riitä lähimainkaan tuohon jobpocalypseen ainakaan keskipitkällä aikavälillä

- Viimeisimpänä se, että JOS ne lennokkaimmat ennusteet että 80% valkokaulustyöstä katoaa toteutuu, niin se tilanne korjaa itsensä hyvin nopeasti, koska tuossa alkaa paikat oikeasti syttymään tuleen. Jos pienikin työttömyyden kasvu lisää levottomuuksia ja vähentää kulutusta, mitäpä veikkaatte että tapahtuu, jos työttömyys luokkaa viisinkertaistuu? Ei kaikki voi alkaa putkimiehiksi ja lähihoitajiksi, eikä se, että kourallisesta teknoveljistä tulee tsiljardöörejä riitä millään matikalla korvaamaan miljoonien (miljardien) tuoreiden työttömien kulutuksen menetystä. Tuossa tilanteessa on käsillä käytännössä minimissään totaalinen taloudellinen romahdus ja todennäköisesti yhteiskunnan romahdus, ja kuten sanoin, sitten paikat oikeasti syttyy tuleen.

Eipä noita tosiaan voi ennustaa kukaan varmuudella, mutta tässä vaiheessa vielä itselle nuo övereimmät ennusteet tuntuu lähinnä siltä, että on tieteisfiktiot otettu vähän liian vakavissaan.

Uskon kun näen. Jos toteutuu niin tarjoan oikein veikanneelle kokiksen mun Amazon Prime elintarviketokenilla.
 
Aika paljon maksaa tekoälyfirmoille nämä ns. tehokäyttäjät jos tätä videota on uskominen

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=UfApUobqN8Y


Siinä sanotaan että Claude Code -työkalua aktiivisesti käyttävä kehittäjä kuluttaa vuodessa noin 10 miljardia tokenia ja sen todellinen kustannus olisi noin 15 000 dollaria vuodessa, mutta sama käyttäjä maksaa siitä vain noin 1200 dollaria vuodessa.

Open AI:n vuodetut talousennusteet paljastavat yhtiön ajautuvan 14 miljardin dollarin tappioihin tämän vuoden aikana.

Videolla väitetään että kaikki tekoäly-yhtiöt tarjoavat tällä hetkellä palveluitaan alihinnalla, jotta niistä tulisi arkipäivää ja saataisiin ihmiset sitoutumaan niiden käyttöön. Sen jälkeen hintoja aletaan nostamaan. Esimerkkinä annetaan että lakitoimistot suorittaa asiakirjatarkastuksia viidellä prosentilla todellisista kustannuksista. Erotuksen todellisissa kuluissa maksaa tällä hetkellä sijoittajat.

Toimintaa verrataan Uberiin, joka aluksi tarjosi alhaisia hintoja tuhotakseen perinteisen kilpailun ja siitä tuli arkipäivää ihmisille, sitten hintoja nostettiin kunnes yhtiö käänsi toimintansa voitolliseksi.

Tekoälyalalla arvioidaan videon mukaan että kuluttajahinnat tulevat kaksinkertaistumaan seuraavan kahden vuoden aikana ja tehokäyttäjiä ohjataan kalliimpien sopimuksien pariin asettamalla lisää käyttörajoja.

Kun Google korvaa hakukoneensa toiminnan tekoälyllä, niin se myös samalla tappaa katteet ja tämä samalla vaarantaa YouTuben, Androidin, Waymon ja Gmailin rahoituspohjan. Mainoksista ei enää hyödytä maksaa kun ihmiset eivät enää klikkaile linkkejä.

Videolla puhutaan myös siitä että tekoälypalveluntarjoajat heikentävät palveluitaan salaa. Ne antavat aiempaa lyhyempiä vastauksia, käyttörajat nollautuvat entistä hitaammin ja oletusmalleja vaihdetaan huomaamatta halvempiin ja pienempiin versioihin samalla kun paremmat mallit siirretään kalliimpien maksumuurien taakse.

Yhteenvetona tekoälystä on muodostumassa ylellisyystuote perushyödykkeen sijaan. Suurilla yrityksillä on varaa uusiin hintoihin, mutta freelancerit ja pienyritykset hinnoitellaan ulos. Lupaus tekoälyvallankumouksesta toteutuu, mutta ei kaikille eikä sillä hinnalla mitä se alunperin myytiin.
 
Työttömyys on jo kasvanut ja mihin se on johtanut? Äärioikeiston kasvuun. Sieltä tulee ne helpot "nuo toisenväriset on syypäitä siihen, että sinulla ei ole töitä!"-selitykset. Ja näitä piirejä rahoittaa just ne samat tyypit jotka hyötyy tästä talouden uusjaosta. TJEU: Ketkä istui Trumpin seurueessa virkaanastujaispäivällisellä?

Jos oikeasti huolestua haluaa, niin nuo superrikkaathan on jo vuosia rakentaneet itselleen turvapaikkoja syrjäseuduille ja saariin. Eräs turvakouluttaja kertoi haastattelussa, jonka luin jo ainakin viisi vuotta sitten, että tärkein kysymys näiltä hänelle on, miten taata vartijoiden uskollisuus. Heitä ei huoleta yhteiskunnan romahdus tai sellaiset jutut - ja näkeehän sen jo siitä että he lähinnä kiihdyttävät sitä.
 
Siinä sanotaan että Claude Code -työkalua aktiivisesti käyttävä kehittäjä kuluttaa vuodessa noin 10 miljardia tokenia ja sen todellinen kustannus olisi noin 15 000 dollaria vuodessa, mutta sama käyttäjä maksaa siitä vain noin 1200 dollaria vuodessa.
"The $20 AI subscription you use every day is a mathematical impossibility. While you enjoy flat-rate access to advanced tools like Claude Code, the raw compute costs for a power user can actually skyrocket to $15,000 a year."
Tämäkö kuvittelee tuon subin maksavan firmalle $15k? Kaikkea ne tekoälyä vastustavat keksii.
 
Tämäkö kuvittelee tuon subin maksavan firmalle $15k? Kaikkea ne tekoälyä vastustavat keksii.
Mihinkään lukuihin on vaikea sanoa mitään, mutta sinänsä bisneksen kannattavuuden ja kestävyyden kyseenalaistaminen on ihan paikallaan. Tässä kuplassa kuitenkin vähän mutkia oikoen ostetaan siruja joita ei ole ja käytetään sähköä jota ei tule rahalla jota ei saa lainattua.
 
Kyllähän tuossa AI:n hinnoittelussa on pakostakin sellaista toivetta sisällä että tulevissa malleissa tehokkuutta saadaan lisää ja tätä kautta kuluja käytöstä alemmas suhteellisesti. Tämä sopii varsin hyvin siihen kokonaisuuteen kuinka valtavasti odotuksia niin tuotoista kuin hyödyistä tekoälyyn on ladattu ja se kellä on paras tarina tahtoo kisassa sijoittajien rahasta pärjätä.
 
Mihinkään lukuihin on vaikea sanoa mitään, mutta sinänsä bisneksen kannattavuuden ja kestävyyden kyseenalaistaminen on ihan paikallaan. Tässä kuplassa kuitenkin vähän mutkia oikoen ostetaan siruja joita ei ole ja käytetään sähköä jota ei tule rahalla jota ei saa lainattua.
Kannattavuutta on sinänsä helppo saada, sen kun lyö investoinnit jumiin ja pyörittää vain jo olemassaolevia malleja, joka on halpaa. Eikös Anthropic juuri kehunut tekevänsä ensimmäisen voitollisen kvartaalin? Mutta eiköhän tuolta tule moni ryminällä alas.
 
Noiden firmojen hinnoittelun järjettömyys ilmenee hyvin mm. siinä miten tekoälyyn liittyvät firmat kierrätävät samaa rahaa toisilleen, jolloin jokaisen liikevaihto kasvaa.
 
Kannattavuutta on sinänsä helppo saada, sen kun lyö investoinnit jumiin ja pyörittää vain jo olemassaolevia malleja, joka on halpaa.
Silloin ryskää alas nvidiat, micronit ja muu infrapuoli, jos investointitahti kyykkää.

Tuo monetisointi on oikeasti iso juttu. Koodauspuolella rivien välistä ai on must ja pakko maksaa parhaista työkaluista. Sitten kissavideopuolella premiumin ostajia on varmasti hyvin harvassa. Koodaus taas marginaaliala volyymin kannalta.
 
Tokeneiden hinnasta kuvassa ja linkin päässä. Kuvan hinta 1.6biljoonan parametrin mallilla. Jos ei tarvi ihan parasta niin tokenit eivät ole kammottavan hintaisia eikä niitä ole vaikea myydä voitolla. Tosin tällä hetkellä kun kapasiteettia on vähemmän kuin kysyntää niin tokenien hinnat nousevat kysynnän tasolle. Kysyntä/tarjonta näkynyt myös siinä, että esim. iänvanhojen h100:en vuokraaminen kallistunut kevään aikana. Jopa vielä vanhempia a100:ia vuokrataan edelleen sen sijaan että olisi roudattu kaatopaikalle konesalista.

Toinen puoli, että parhaita tokeneita koodaukseen tms. ei pysty tarjoamaan kuin muutama taho niin esim. deepseek v4 pro ei vastaa kaikkien tarpeeseen. Premium hinnoitellut tokenit on juttu. Linkin artikkeli myös mielenkiintoinen kun tuon lukemalla huomaa miten paljon suorituskyvystä jää vielä pöydälle kun softaa pitää optimoida ihan valtavasti, että 72gpu räkistä saadaan teoreettinen maksimi ulos.

Jos joskus tarjonta ylittää kysynnän niin hinta millä AI voi korvata ihmisen romahtaa, samalla voidaan myös esim. toimistotyössä ajaa pidempiä looppeja jolloin AI:n helpompi korvata ihmisen työtä iteroimalla useita kertoja versus pitäisi one shottina saada maaliin.

Huomionarvoista kuvassa, että hinta/token siis ottaa vain raudan hinnan+sähkön yms. huomioon. Tuo on hinta millä voi myydä +-0 tulosta tehden.
1781195425102.png

 
Viimeksi muokattu:
Kannattavuutta on sinänsä helppo saada, sen kun lyö investoinnit jumiin ja pyörittää vain jo olemassaolevia malleja, joka on halpaa. Eikös Anthropic juuri kehunut tekevänsä ensimmäisen voitollisen kvartaalin? Mutta eiköhän tuolta tule moni ryminällä alas.
Ehkä. Jos hankittu rauta vaan kestää. Voihan se olla niinkin, että homma on niin rajusti tappiolla ja korjausvelkaa ja kerskakuluja tuottavaa, ettei vaan toimi.
 
Ehkä. Jos hankittu rauta vaan kestää. Voihan se olla niinkin, että homma on niin rajusti tappiolla ja korjausvelkaa ja kerskakuluja tuottavaa, ettei vaan toimi.
Konesaleissa vanhojenkin rautojen vuokraushinnat nousseet kevään aikana. Teoriassa GPU kestää 7v konesalihehkutusta. Pienempien mallien inferenssi toimii vallan mainiosi vanhemmillakin kiihdyttimillä eli niitä ei tarvi kantaa heti kaatopaikalle. Uusinta uutta tarvii lähinnä isoimpien uusien mallien opettamiseen ja isoimpien frontier mallien inferenssiin.

Vaikea nähdä, että kysyntä konesalitokeneille katoaisi kun katsoo mitä esimerkiksi koodausavustinpuolella ja agenteissa on tapahtunut viimeisen 6kk aikana. Tämä ketsuppi ei mene takaisin purkkiin,...
H100 Rental Prices up 40%, GPU Rental Pricing Dashboard Launch, Compute Rental Market Structure, Will Rental Prices keep going up?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 549
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom