Reuters: AMD voitti Intelin ja Broadcomin PlayStation 6 -kisassa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 172
Reutersin mukaan AMD tulee valmistamaan Sonyn PlayStation 6 -konsolin järjestelmäpiirin. Vuonna 2022 ratkenneessa kilvassa olivat lisäksi mukana ainakin Broadcom ja Intel, joista jälkimmäinen selvisi mukana aivan maalisuoralle asti. Reutersin mukaan AMD vei lopulta kisassa voiton suostumalla Inteliä kohtuullisempaan katteeseen.

Osallisista yhtiöstä vain Intel on antanut aiheen tiimoilta lausunnon:
"We strongly disagree with this characterization but are not going to comment about any current or potential customer conversations. We have a very healthy customer pipeline across both our product and foundry business, and we are squarely focused on innovating to meet their needs.
Lähde: https://www.reuters.com/technology/how-intel-lost-sony-playstation-business-2024-09-16/
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 595
Enpä tiennyt että noissa on kilpailua, olen luullut että AMD on päätynyt tekemään ekat AMD pohjaiset Xboxin ja Playstationin, ja sen jälkeen jatkamaan oletuksena.
Ekaan xboxiin piti alun perin tulla prossuksi AMDn Duron (K7n halpamalli) mutta Intel teki microsoftille jonkun erikoistarjouksen Pentium 3sta. nVidia oli jo aloittanut tämän K7-piirisarjankin kehittämisenkin, kun näyttis ja siihen integroitu pohjoissiltapiiri tuli nvidialta.

On nuo kai aina joka sukupolvessa kilpailutettu, mutta sen jälkeen kun AMD osti ATIn, se on ollut käytännössä ainoa toimittaja joka pystynyt tarjoamaan sekä hyvän näyttiksen että hyvän CPUn, joten se on voittanut aika monta konsolidiiliä putkeen.

ARMin aseman vahvistuessa tosin nVidia vahvistuu CPU-puolella ja ottaa AMDtä kiinni, ja Intel taas pikku hiljaa ottaa AMDtä kiinni näyttispuolella.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 480
Enpä tiennyt että noissa on kilpailua, olen luullut että AMD on päätynyt tekemään ekat AMD pohjaiset Xboxin ja Playstationin, ja sen jälkeen jatkamaan oletuksena.
Ensimmäisessä Xboxissa oli 733MHz Pentium 3 ja nVidian grafiikkapiiri (233 MHz Nvidia GeForce 3-based NV2A GPU).
Seuraavassa (Xbox360) oli kolmeytiminen PowerPC -prosessori.
AMD tuli mukaan kuvioihin vasta Xbox Onen myötä.

Pleikkaripuolella AMD tuli vasta PS4:ssa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 954
@demu

Niin viittasin ekoihin, joiden piirit olivat AMD:n. Jos olisin viitannut ensimmäisiin Xboxiin ja Playstationiin, niin silloin olisin kirjoittanut "että AMD on päätynyt tekemään ekat Xboxit ja Playstationit, ja sen jälkeen jatkamaan oletuksena"
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
40
Onhan tuo ylivoimaisesti helpoin ratkaisu. Pelikehittäjät varmasti tyytyväsä', kun ei tule niin radikaaleja muutoksia. ARM siirtymä varmasti tulee ehkä PS7, mutta sitten luulisi Sonyn tekevän ihan oman piirin, miksi tossa tilanteessa maksaisi turhaan toisen valmistajan katteet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 230
Pelien taaksepäin yhteensopivuuden kannalta ongelmia lienee vähiten, kun pysyy AMD-AMD puolella.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 238
Onhan se pakko kilpailuttaa ettei AMD voi sanella hintoja. Eri asia sitten miten tosissaan ne on olleet vaihtamassa ja miten paljon parempi Intelin diilin olisi pitänyt olla että vaihto olisi tapahtunut.
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
216
"We strongly disagree with this characterization but are not going to comment about any current or potential customer conversations. We have a very healthy customer pipeline across both our product and foundry business, and we are squarely focused on innovating to meet their needs.
Hmm, Intelin osake romahti viime kuukausina melkein 60%, prossuissa ongelmia ja Qualcomm harkitsee tämän nakkikioskin ostamista (osia siitä), niin tuskinpa minäkään Sonyn CEO:na olisin Inteliä valinnut tällä hetkellä tulevaksi vuosiksi eteenpäin.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 805
Näkisin kyllä hienona asiana jos konsoleilla olisi eri rauta alla, olispahan jotain muuta markkinoitavaa eikä pelkästään yksinoikeuspelejä. Optimointi vaikeutuu mutta ehkä se ohjaa tekemään fiksuja valintoja noin geneerisesti kun ei voi kaikkea tehdä yhdelle raudalle hardkoodattuna; nykyäänhän pelit tahtoo valua ennemmin tai myöhemmin kuitenkin muille alustoille niin ne porttauseffortit saattaisi hyötyä kanssa.

Tosin XBOX olisi järkevämpi laite tehdä irtiottoja koska markkinaosuus on pienempi ja erilaisuus antaisi järkevämmän syyn laitteen olemassaoloon ylipäätään. Intelillä olisi tarjota CPU tehoa ja mielenkiintoinen GPU-arkkitehtuuri jossa löytyy (luokassaan) enemmin mm. säteenseurantatehoa kuin AMD:n tarjonnassa toistaiseksi ja AI-pohjainen skaalain jota AMD on jahkaillut niin pitkään että Sony päätti tehdä oman Pro konsoliinsa.

Digital Foundryn Rich sanoikin osuvasti että Sony on se joka ajaa AMD:n GPU-osaston kehitystä eteenpäin kun firma itse ei näytä oikein muuten liikkuvan. Tälläsessä tilanteessa Intel voisi hyvinkin iskeä omilla vähän edistyneemmillä ratkaisuilla onnistuneesti konsolimarkkinoille puhaltaen henkeä voimattoman XBOXin ruumiiseen.

Mutta ehkä se on maailmantila mihin ei ikinä päästä.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 227
Onhan tuo ylivoimaisesti helpoin ratkaisu. Pelikehittäjät varmasti tyytyväsä', kun ei tule niin radikaaleja muutoksia. ARM siirtymä varmasti tulee ehkä PS7, mutta sitten luulisi Sonyn tekevän ihan oman piirin, miksi tossa tilanteessa maksaisi turhaan toisen valmistajan katteet.
Vaikea kuvitella että sony polkaisee kilpailukykyisen arm piirin muutamassa vuodessa tyhjistä, tulisi varmaan paljon kalliimmaksi kuin amdn katteet ja epäonnistuminen sekä emulaatio on ongelma.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 403
Vaikea kuvitella että sony polkaisee kilpailukykyisen arm piirin muutamassa vuodessa tyhjistä, tulisi varmaan paljon kalliimmaksi kuin amdn katteet ja epäonnistuminen sekä emulaatio on ongelma.
Puhumattakaan siitä että kyseisessä firmassa ei ole yhtään osaamista grafiikkapuolen piirisuunnittelusta. Edellisen kerran siellä tehtiin mitään töitä tuolla tasolla oli PS2:n kehityksessä 90 luvun puolella. Lisensoitavissa olevia grafiikkayksiköitä taas ei realistisesti ole muita kuin AMD:n tarjonta. Saavutettava hyöty siitä että päätetään ostaa ARM ytimet jostain ja sit AMD:n näyttisblokit toisesta osoitteesta, samalla ottaen kaikki piirisuunnittelun riskit omalle kontolle, ei liene kovin massiivinen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 172
Digital Foundryn Rich sanoikin osuvasti että Sony on se joka ajaa AMD:n GPU-osaston kehitystä eteenpäin kun firma itse ei näytä oikein muuten liikkuvan. Tälläsessä tilanteessa Intel voisi hyvinkin iskeä omilla vähän edistyneemmillä ratkaisuilla onnistuneesti konsolimarkkinoille puhaltaen henkeä voimattoman XBOXin ruumiiseen.
Richillä varmaan olisi tähän joku lähdekin tarjota, toistaiseksi ei ole mitään viitteitä että mikään ominaisuus AMD:n GPUissa olisi siellä Sonyn vuoksi.
Esimerkiksi PS5:hän oli jo julkaisussaan vanhentunut (viittä vajaa RDNA2, täysi olisi ollut saatavilla samaan aikatauluun). PS5 Pron RT-toteutus on uusi, mutta mikään siinäkään ei viittaa siihen että toteutus olisi se mikä se on Sonyn vuoksi. Jos se on jotain mitä RDNA4ssä ei tule olemaan niin sitten voidaan palata asiaan mutta tuskin.gif

Kuulostaa siltä että Rich on vetänyt vaan mutkia suoriksi koska Sony tuo paljon rahaa AMDn kassaan
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 238
Richillä varmaan olisi tähän joku lähdekin tarjota, toistaiseksi ei ole mitään viitteitä että mikään ominaisuus AMD:n GPUissa olisi siellä Sonyn vuoksi.
Esimerkiksi PS5:hän oli jo julkaisussaan vanhentunut (viittä vajaa RDNA2, täysi olisi ollut saatavilla samaan aikatauluun). PS5 Pron RT-toteutus on uusi, mutta mikään siinäkään ei viittaa siihen että toteutus olisi se mikä se on Sonyn vuoksi. Jos se on jotain mitä RDNA4ssä ei tule olemaan niin sitten voidaan palata asiaan mutta tuskin.gif

Kuulostaa siltä että Rich on vetänyt vaan mutkia suoriksi koska Sony tuo paljon rahaa AMDn kassaan
Ehkä tässä viitataan siihen että Nvidia toi DLSS kauan sitten ja sen jälkeen on Intel tuonut laadultaan AMDta paremman skaalaimen markkinoille. Sitten PS5 Pro oma skaalain vaikuttaa myös paremmalta kuin FSR 3.

Toki tässä nyt on AMD myös lupaillut AI pohjaisen FSR 4 skaalaimen, joka ei ollut tiedossa kun tuota DF nauhoitusta mihin viitataan tehtiin.

Eli puhuta raudasta vaan softapuolesta.

Eikös argumentti ollut AMD puolustajilta että DLSS ei vaadi mitään erikoista rautaa, vaan se voitaisiin tuoda mille vaan suht modernille näyttikselle? Kuitenkin Intelin toteutuksesta on geneerinen versio ja intel-spesifi versio, jolloin jälkimmäinen on parempi. Syystä tai toisesta AMD ei ole tuonut AI pohjaista ratkaisua markkinoille, vaikka se on tärkeä ominaisuus nykyään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 423
Richillä varmaan olisi tähän joku lähdekin tarjota, toistaiseksi ei ole mitään viitteitä että mikään ominaisuus AMD:n GPUissa olisi siellä Sonyn vuoksi.
Varmaan käyttää lähteenä PS5-pro:n pääarkkitehtia.

Interestingly, PS5 Pro Lead System Architect Mark Cerny told CNET that Sony drove the development of these advanced ray tracing features at AMD.

PS5 Pro uses the new advanced ray tracing feature sets that AMD created as the next step in their roadmap architecture But if you look around, there are no other AMD GPUs that use it yet. We motivated the development, and I'm very happy we did so -- the response from the developers has been extraordinarily great.

Luulen että jos tuo väite olisi täysi vale niin AMD olisi älähtänyt jo aika isosti tuosta asiasta.

Toki jos seuraavat AMD GPU:t on yhtä lollerskates-kamaa mitä tähänkin asti RT:n osalta niin sittenhän tuo "we motivated" väite tarkoittaa vain että motivoivat AMD:n tekemään heille kunnon RT toteutuksen vaikka itse AMD käyttääkin GPU piireissään sitä hevosen veriripulia mitä tähänkin asti.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 172
Varmaan käyttää lähteenä PS5-pro:n pääarkkitehtia.


Luulen että jos tuo väite olisi täysi vale niin AMD olisi älähtänyt jo aika isosti tuosta asiasta.

Toki jos seuraavat AMD GPU:t on yhtä lollerskates-kamaa mitä tähänkin asti RT:n osalta niin sittenhän tuo "we motivated" väite tarkoittaa vain että motivoivat AMD:n tekemään heille kunnon RT toteutuksen vaikka itse AMD käyttääkin GPU piireissään sitä hevosen veriripulia mitä tähänkin asti.
Varmasti myös motivoivat omalta osaltaan, mutta kannattaa muistaa että kyse on PR-puheista noissa tilaisuuksissa eikä se tarkoita, etteikö samat ominaisuudet olisi tullut riippumatta Sonystä. Kaikki semi-custom kumppanit luonnollisesti motivoivat piirien suunnittelijaa ja kertovat mitä toivovat näkevänsä, mutten silti sanoisi että Sony tai mikään muukaan semi-custom kumppani "ajaisi AMD:n GPU-kehitystä eikä firma muuten liiku".
Asiaan saataneen lisää selvyyttä kun RDNA4 GPU:t julkaistaan ja saadaan parempi kuva siitä missä mennään ja missä PS5 Pro menee suhteessa siihen.

(myöhäisedit: rautalanka: asiakas kertoo millaisia asioita haluaisi, amd arpoo onko toteutettavissa ja kertoo millaisia IP-blokkeja heidän roadmappinsa tarjoaa haluttuun ajankohtaan. siten toiveet voivat vaikuttaa siihen mitä tulee, mutta loppuviimein AMD toteuttaa omaa roadmappiaan. Hyvät ja toteutettavissa olevat toiveet taatusti täytetään.)
Ehkä tässä viitataan siihen että Nvidia toi DLSS kauan sitten ja sen jälkeen on Intel tuonut laadultaan AMDta paremman skaalaimen markkinoille. Sitten PS5 Pro oma skaalain vaikuttaa myös paremmalta kuin FSR 3.
Niin tekee mitä? Meillä on tähän asti PSSR:stä käsittääkseni tasan CNETin kommentit, jotka puhuvat sen puolesta että se olisi spatiaalinen skaalain (kuten vaikka FSR1 oli), jos kerran toimii kaikissa peleissä.
Sonyn trailerissa tosin sanottiin tuosta poikkeavasti että olisi vain PS5 Pro Enhanced peleissä, mikä voisi antaa tilaa temporaaliskaalaimellekin, mutta ei sekään kerro vielä laadusta mitään. Ei se tekoälyn mainostaminen ole mikään taikanappi.
FSR3-vertailu on sikälikin erikoista, ettei PSSR:ssä ole frame generationia mikä oli nimenomaan FSR3:n pointti, skaalausosa on sama kuin FSR2:ssa (+NativeAA-tila päälle)

Toki tässä nyt on AMD myös lupaillut AI pohjaisen FSR 4 skaalaimen, joka ei ollut tiedossa kun tuota DF nauhoitusta mihin viitataan tehtiin.
Ei se tekoäly ole mikään taikanappi mikä tekee teknologiasta x paremman kuin y:n jossa ei ole hyödynnetty tekoälyä, se on vain yksi osa palapeliä.

Eikös argumentti ollut AMD puolustajilta että DLSS ei vaadi mitään erikoista rautaa, vaan se voitaisiin tuoda mille vaan suht modernille näyttikselle? Kuitenkin Intelin toteutuksesta on geneerinen versio ja intel-spesifi versio, jolloin jälkimmäinen on parempi. Syystä tai toisesta AMD ei ole tuonut AI pohjaista ratkaisua markkinoille, vaikka se on tärkeä ominaisuus nykyään.
Ihan siitä syystä että se vie aikaa ja oli tärkeämpää saada jotain nopeasti markkinoille. AI-versiota FSR:stä on kuitenkin kehitetty jo melkein vuoden päivät. Tekoäly ei myöskään vaadi mitään erikoista rautaa, ainut kysymysmerkki on se suorituskyky ilman sopivaa erikoisrautaa mutta niin kauan kun ei saada samaa teknologiaa testattavaksi kiihdytyksillä ja ilman, on mahdotonta sanoa kuinka merkittävästä erosta siinä olisi kyse.
FSR1-3 ei vaadi erikoista rautaa, FSR4:stä ei vielä tiedetä mitä vaatii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 403
skaalausosa on sama kuin FSR2:ssa
Ei se kyllä ole. Kun peli päivitetään hyödyntämään uusinta FSR3 versiota, niin myös skaalain tuottaa parempia tuloksia. Avoimen lähdekoodin takia voit jopa itse käydä katsomassa että algoritmi ei ole sama, vaan sitä on kehitetty eteenpäin.

FSR 3.1 Upscaler reduces ghosting, improves convergence speed and reduces flickering.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 172
Ei se kyllä ole. Kun peli päivitetään hyödyntämään uusinta FSR3 versiota, niin myös skaalain tuottaa parempia tuloksia. Avoimen lähdekoodin takia voit jopa itse käydä katsomassa että algoritmi ei ole sama, vaan sitä on kehitetty eteenpäin.
Tuo on 3.1:n uudistus, 3.0 julkaisussa ainut uudistus vrt sen hetkinen FSR2 oli NativeAA-tila (ja se framegen kilkkeineen)
edit: olisi pitänyt olla tarkempi versiosta mitä tarkoitin
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 403
Tuo on 3.1:n uudistus, 3.0 julkaisussa ainut uudistus vrt sen hetkinen FSR2 oli NativeAA-tila (ja se framegen kilkkeineen)
edit: olisi pitänyt olla tarkempi versiosta mitä tarkoitin
Okei, laitathan jatkossa viesteihisi täydet versionumerot, niin ei pääse tapahtumaan väärinymmärryksiä. Eli esimerkiksi ”FSR3.0.4”, tai mikä github release nyt onkaan mihin viittaat.

edit: ja kyllähän ekasta fsr2 versiosta skaalain parantui ekaan fsr3 versioon. Huomattavasti jopa.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 172
Okei, laitathan jatkossa viesteihisi täydet versionumerot, niin ei pääse tapahtumaan väärinymmärryksiä. Eli esimerkiksi ”FSR3.0.4”, tai mikä github release nyt onkaan mihin viittaat.

edit: ja kyllähän ekasta fsr2 versiosta skaalain parantui ekaan fsr3 versioon. Huomattavasti jopa.
Kyllä, ekasta ekaan parantui. FSR3:n julkaisun hetkisestä (olikohan tuo viimeinen 2.2.2 siis) kuten lainaamassasi viestissä sanoin ei.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 238
Varmasti myös motivoivat omalta osaltaan, mutta kannattaa muistaa että kyse on PR-puheista noissa tilaisuuksissa eikä se tarkoita, etteikö samat ominaisuudet olisi tullut riippumatta Sonystä. Kaikki semi-custom kumppanit luonnollisesti motivoivat piirien suunnittelijaa ja kertovat mitä toivovat näkevänsä, mutten silti sanoisi että Sony tai mikään muukaan semi-custom kumppani "ajaisi AMD:n GPU-kehitystä eikä firma muuten liiku".
Asiaan saataneen lisää selvyyttä kun RDNA4 GPU:t julkaistaan ja saadaan parempi kuva siitä missä mennään ja missä PS5 Pro menee suhteessa siihen.

(myöhäisedit: rautalanka: asiakas kertoo millaisia asioita haluaisi, amd arpoo onko toteutettavissa ja kertoo millaisia IP-blokkeja heidän roadmappinsa tarjoaa haluttuun ajankohtaan. siten toiveet voivat vaikuttaa siihen mitä tulee, mutta loppuviimein AMD toteuttaa omaa roadmappiaan. Hyvät ja toteutettavissa olevat toiveet taatusti täytetään.)

Niin tekee mitä? Meillä on tähän asti PSSR:stä käsittääkseni tasan CNETin kommentit, jotka puhuvat sen puolesta että se olisi spatiaalinen skaalain (kuten vaikka FSR1 oli), jos kerran toimii kaikissa peleissä.
Sonyn trailerissa tosin sanottiin tuosta poikkeavasti että olisi vain PS5 Pro Enhanced peleissä, mikä voisi antaa tilaa temporaaliskaalaimellekin, mutta ei sekään kerro vielä laadusta mitään. Ei se tekoälyn mainostaminen ole mikään taikanappi.
FSR3-vertailu on sikälikin erikoista, ettei PSSR:ssä ole frame generationia mikä oli nimenomaan FSR3:n pointti, skaalausosa on sama kuin FSR2:ssa (+NativeAA-tila päälle)


Ei se tekoäly ole mikään taikanappi mikä tekee teknologiasta x paremman kuin y:n jossa ei ole hyödynnetty tekoälyä, se on vain yksi osa palapeliä.


Ihan siitä syystä että se vie aikaa ja oli tärkeämpää saada jotain nopeasti markkinoille. AI-versiota FSR:stä on kuitenkin kehitetty jo melkein vuoden päivät. Tekoäly ei myöskään vaadi mitään erikoista rautaa, ainut kysymysmerkki on se suorituskyky ilman sopivaa erikoisrautaa mutta niin kauan kun ei saada samaa teknologiaa testattavaksi kiihdytyksillä ja ilman, on mahdotonta sanoa kuinka merkittävästä erosta siinä olisi kyse.
FSR1-3 ei vaadi erikoista rautaa, FSR4:stä ei vielä tiedetä mitä vaatii.
PSSR laatuarviointi perustuu DF videoon jossa se oli parempi kuin FSR perustuen Sonyn toimittamaan hyvälaatuiseen videoon. Testatuissa peleissä oli varmasti temporaalinen komponentti.

FSR parempaa versioita olis voinut kehittää jo 4 vuotta ainakin. AMD ei ole konkurssin partaalla joten ns. oma moka että resurssit on ohjattu muualle. Siis nykyinen FSR ja "AI" versio voidaan kehittää rinnakkain. En arvostele menetelmää, onko AI vai ei, vaan lopputulos ratkaisee. Tässä vertailussa AMD on huonoin, nvidia paras ja intel siinä välissä. Sonyn version lopullinen tuomio sitten myöhemmin, mutta ensivaikutelma on että voittaa kaikki FSR versiot.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
40
Vaikea kuvitella että sony polkaisee kilpailukykyisen arm piirin muutamassa vuodessa tyhjistä, tulisi varmaan paljon kalliimmaksi kuin amdn katteet ja epäonnistuminen sekä emulaatio on ongelma.
No PS7 on kai todella kaukana, niin pelkkää arvailua. Paljon ehtii tapahtua ennen. Sekulaatio perustui ARM pöhinään ja siihen, että yritykset ovat päätyneet paljon kehittämään piirejä itselle. Tosin tuon GPU osan näin itsekkin ongelmallisena. Tyitysti jos AMD tai joku muu pystyy toimittamaan ja tinkimään katteista tarpeeksi, niin ei toki kannata sitten omaa piiriä kehittää. ARM vaan tuntuisi jotenkin loogikselta Sonyn PS historiaa katsottuna.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 595
Vaikea kuvitella että sony polkaisee kilpailukykyisen arm piirin muutamassa vuodessa tyhjistä, tulisi varmaan paljon kalliimmaksi kuin amdn katteet ja epäonnistuminen sekä emulaatio on ongelma.
ARMilta voi lisensoida valmiin ytimen, ei tarvisi kehittää omaa ydintä.

Ja x86n softaemulaation saisi binäärikäännöksellä riittävän nopeaksi jos vaan lisäisi prossulle x86-yhteensopivan muistin konsistenttiusmoodin (kuten Apple on tehnyt)


Toki näiden yhdistelmä voi olla ehkä ongelma, sellaista ARM-ydintä jossa tämä x86-emulaatiomoodi on ei tällä hetkellä voi lisensoida valmiina, Apple ei omiaan lisensoi ulos eivätkä muut tällaisia tietääkseni tällä hetkellä tee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 417
ARMilta voi lisensoida valmiin ytimen, ei tarvisi kehittää omaa ydintä.

Ja x86n softaemulaation saisi binäärikäännöksellä riittävän nopeaksi jos vaan lisäisi prossulle x86-yhteensopivan muistin konsistenttiusmoodin (kuten Apple on tehnyt)


Toki näiden yhdistelmä voi olla ehkä ongelma, sellaista ARM-ydintä jossa tämä x86-emulaatiomoodi on ei tällä hetkellä voi lisensoida valmiina, Apple ei omiaan lisensoi ulos eivätkä muut tällaisia tietääkseni tällä hetkellä tee.
Olisiko vaan helpompi ajaa kääntäjällä koodit arm-binääreiksi? Voi olla vähän epäoptimaalista jos siellä on jotain x86-asmia seassa, mutta onko sitä oikeasti niin paljon, että on parmepi suunnitella prossu eri lailla vs. tehdä koodimuutokset muutamiin satoihin peleihin, vai paljonko tuota merkityksellistä pelikirjastoa nyt sitten on?

Vielä kun uusi prossu olisi 5v tuoreempaa kamaa monta ”viivanleveyttä” uudemmalla prosessilla, niin aika paljon saa olla overheadiakin epäoptimaalisessa binäärissä ja silti pyörii riittävästi?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 388
Olisiko vaan helpompi ajaa kääntäjällä koodit arm-binääreiksi? Voi olla vähän epäoptimaalista jos siellä on jotain x86-asmia seassa, mutta onko sitä oikeasti niin paljon, että on parmepi suunnitella prossu eri lailla vs. tehdä koodimuutokset muutamiin satoihin peleihin, vai paljonko tuota merkityksellistä pelikirjastoa nyt sitten on?

Vielä kun uusi prossu olisi 5v tuoreempaa kamaa monta ”viivanleveyttä” uudemmalla prosessilla, niin aika paljon saa olla overheadiakin epäoptimaalisessa binäärissä ja silti pyörii riittävästi?
Tao jos vain pysyy yhteensopivassa prossussa, niin ei tule ongelmia ja kaikilla on helpompaa.. Niinkuin nytkin päätettiin tehdä..

Eiköhän tuonkin pleikkarin heikoin lenkki ole se näyttis.. Noissa konsoleissa on prossun + näyttiksen tdp hyvinkin rajallinen ja valmistustekniikan kehitys hidastuu kokoajan. Lisäksi näyttis ja prossu ei saa viedä kauhean isoa piipalaa, kun konsolien on oltava halpoja. Toivottavasti SONY on kyennyt kehittämään RT puolta, kun AMD:llä homma ei ole oikein onnistunut ja tilanne on nyt surkea..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 595
Tao jos vain pysyy yhteensopivassa prossussa, niin ei tule ongelmia ja kaikilla on helpompaa.. Niinkuin nytkin päätettiin tehdä..

Eiköhän tuonkin pleikkarin heikoin lenkki ole se näyttis.. Noissa konsoleissa on prossun + näyttiksen tdp hyvinkin rajallinen ja valmistustekniikan kehitys hidastuu kokoajan. Lisäksi näyttis ja prossu ei saa viedä kauhean isoa piipalaa, kun konsolien on oltava halpoja. Toivottavasti SONY on kyennyt kehittämään RT puolta, kun AMD:llä homma ei ole oikein onnistunut ja tilanne on nyt surkea..
Eiköhän siellä ole ihan AMDn "standardia" säteenjäljitysrautaa, mitä tulee ulos saman sukupolven PC-näyttiksissäkin.

Mutta toki se muutaman vuoden päästä tuleva arkkitehtuuri voi olla selvästi parempi kuin nykyinen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 388
Eiköhän siellä ole ihan AMDn "standardia" säteenjäljitysrautaa, mitä tulee ulos saman sukupolven PC-näyttiksissäkin.

Mutta toki se muutaman vuoden päästä tuleva arkkitehtuuri voi olla selvästi parempi kuin nykyinen.
Jos SONY on ollut vahvasti kehittämässä ,niin siellä voi olla lohkoja, joita AMD ei saa käyttää muualla.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 403
Jos SONY on ollut vahvasti kehittämässä ,niin siellä voi olla lohkoja, joita AMD ei saa käyttää muualla.
Tuskin on ollut. Ei sonyllä ole sen tason osaamista. Sony on edellisen kerran tehnyt matalan tason piirisuunnittelua 90-luvulla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 388
Tuskin on ollut. Ei sonyllä ole sen tason osaamista. Sony on edellisen kerran tehnyt matalan tason piirisuunnittelua 90-luvulla.
RT on senverran uusi palikka, jotta sinne voi hyvinkin olla tuoreita, hyviä ideoita, edelleen. Eikä siihen tarvita matalan tason piirisuunnittelua, sen voi ulkoistaa..
Sony on perinteisesti pitänyt ylitiukasti IP:stä kiinni..

Lisäksi on tietysti kuvanparannusmenetelmät, joihin voi sinnekin olla uusia, hyviä ideoita. Niille on erittäin suuri tarve konsoleissa ja läppäreissä ainankin ja ihan kaikkialla, jos haluaa 4K tai suuremmilla resoilla leikkiä ja paremmilla virkistystaajuuksilla..
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 403
Eikä siihen tarvita matalan tason piirisuunnittelua, sen voi ulkoistaa..
Nyt vissiin se on kuitenkin tarkoitus integroida osaksi rdna:n laskentayksiköitä? Se vaatisi aika hurjaa matalan tason osaamista.
Kenelle ajattelit että sony ulkoistaa amd:n laskentayksiköiden jatkojalostamisen?

Lisäksi on tietysti kuvanparannusmenetelmät, joihin voi sinnekin olla uusia, hyviä ideoita.
Niin voi olla. Tuo ei kuitenkaan liity mitenkään siihen mitä kommentoin. Vai meinaatko että sinne koodataan jotain fixed function skaalainblokkeja? Oon ymmärtäny että neuroverkot on siinä se ns. juttu ja ne kannattaa toteuttaa osaksi gpu arkkitehtuuria isojen synergiaetujen takia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 388
Ihanhyvin sen matalantason suunnittelun voi ulkoistaa esim AMD:lle. Se ei kuitenkaan tarkoita, että jos sinne tulee uudella tavalla toimivia osia, joita ei AMD:n tarjoamissa palikolissa ollut, jotta AMD saisi käyttää niitä esim vuosiin missään muissa tuotteissaan. Se on selvää, jotta noissa firmojen välisissä sopimuksissa on kaikenlaisia rajotteita.. Voi olla, että AMD:llä on lusikka myös MS:n tai Nintendon konsolisopissa. Ei sony varmasti sitä pysty estämään, vaikka varmasti haluaisi, mutta jos se tuo soppaan omaa suunnittelua, niin sen käyttö voidaan kyllä rajata..

Ei RT tai joku kuvanparantelu ole mitään matalantason piirisuunnittelujuttuja, vaan nippu korkeamman tason ideoita ja sitten niitä toteuttavia yksiköitä (jotka voi suunnitella muut).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 172
RT on senverran uusi palikka, jotta sinne voi hyvinkin olla tuoreita, hyviä ideoita, edelleen. Eikä siihen tarvita matalan tason piirisuunnittelua, sen voi ulkoistaa..
Sony on perinteisesti pitänyt ylitiukasti IP:stä kiinni..

Lisäksi on tietysti kuvanparannusmenetelmät, joihin voi sinnekin olla uusia, hyviä ideoita. Niille on erittäin suuri tarve konsoleissa ja läppäreissä ainankin ja ihan kaikkialla, jos haluaa 4K tai suuremmilla resoilla leikkiä ja paremmilla virkistystaajuuksilla..
Kyllä Sony sinne omaan piiriinsä omia IP-blokkejaan saa ja muidenkin firmojen kuten tähänkin asti on saanut, ihan kuten kaikki muutkin semi-customasiakkaat saavat ja ovat pistäneet.
Se on kuitenkin ihan eri asia kuin että AMD lähtisi sitomaan omaa IP:tään millään tasolla Sonyn tai kenenkään muun kilpailijan IP:een.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 403
mutta jos se tuo soppaan omaa suunnittelua, niin sen käyttö voidaan kyllä rajata..
Millaisesta suunnittelusta on esimerkissäsi kyse? Siitä mitä amd tekee omiin tuotteisiinsa?

Ei RT tai joku kuvanparantelu ole mitään matalantason piirisuunnittelujuttuja, vaan nippu korkeamman tason ideoita ja sitten niitä toteuttavia yksiköitä (jotka voi suunnitella muut).
Selvä. :kahvi:
Ymmärrät varmaan että ne pitää integroida ihan helvetin syvälle muuhun arkkitehtuuriin ja hommassa ei ole tippaakaan järkeä ilman matalan tason suunnitteluosaamista. Ne hyvät ideat kuitenkin vaatii että aidosti ymmärtää arkkitehtuurin rajoitteet, matalalla tasolla. Ne RT yksiköt on siellä laskentaytimissä kiinni tavoilla minkä suunnitteleminen ulkopuolisena tahona on käytännössä mahdotonta.

realistisesti homma vois mennä silleen että sony sanoo että haluaa n% lisää rt tehoa ja sit amd keksii sille hinnan ja toteutuksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 952
No PS7 on kai todella kaukana, niin pelkkää arvailua. Paljon ehtii tapahtua ennen. Sekulaatio perustui ARM pöhinään ja siihen, että yritykset ovat päätyneet paljon kehittämään piirejä itselle. Tosin tuon GPU osan näin itsekkin ongelmallisena. Tyitysti jos AMD tai joku muu pystyy toimittamaan ja tinkimään katteista tarpeeksi, niin ei toki kannata sitten omaa piiriä kehittää. ARM vaan tuntuisi jotenkin loogikselta Sonyn PS historiaa katsottuna.
Marginaali on hinta AMD:n kantamasta riskistä. Joko AMD on pitänyt riskiä pienempänä kuin Intel taikka riskin jako on erilainen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 388
Juu Esim Sony voi pistää sinne IP blokkeja ja rajoittaa AMD:n yleistä käyttöoikeutta niihin, vaikka AMD tekee matalan tason piiri toteutuksen ja niiden ympäämisen omiien blokkiensa sekaan.

Eli kyseessä voi olla AMD:n GPU, jossa on osia, jotka hoitaa esim RT:n toteutusta /kuvanparannusta s.e. lopputulos on nopeampi ja AMD ei pääse käyttämään niitä muissa tuotteissan tai tulee rajut sakot...

Ei nyt kannata hirttäytyä tuohon "matalan tason" toteutukseen, koska sillä ei ole välttämättä patentoidun tai sovitun IP:n kanssa mitään tekemistä.
Ja RT tai osa siitä voi olla melkoisenkin erillinen palikka, sen ei tarvitse olla "syvälle integroitu", kun AMD:n nykyinen RT toteutus on valitettavasti melkoisen surkea..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
253 189
Viestejä
4 408 217
Jäsenet
73 103
Uusin jäsen
kledju

Hinta.fi

Ylös Bottom