Remedy kertoi Northlight-pelimoottorinsa säteenseurantatoteutuksesta ja -suorituskyvystä

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Koska nuo hybridisetit eivät toimi noin. Esim kaikki näkyvyydet hoidetaan perinteisin metodein z-bufferoinnilla ja rasteroinnilla ennen kuin RT-coret pääsee laskemaan "kakkossäteitä" (secondary rays). Tämä ennakkoon rasterointi mahdollistaa myös, NVIDIAn esimerkkiä lainaten, esimerkiksi säteenseurannan käyttämisen heijastuksiin vain niillä pinnoilla, joiden heijastavuus indeksi on 70 % tai yli.

Pitää myös muistaa, ettei tuo renderöinti tai hybridirenderöinti ole mitään leikkaa ja liimaa settiä missä ruudun voi "koota" missä järjestyksessä tahansa eri osasista, vaan tietyt asiat on laskettava ja oltava olemassa ennen toisia
Joo, mutta eikö esim shadowmappien laskenta pitäisi onnistua ihan hyvin erillään, koska se ei ole viewportista riippuvainen, vaan siihen vaikuttaa ainoastaan geometria sekä valojen sijainnit. Eikö esim. Deferred rendering engineissä skene koota eri buffereista jotka käsittääkseni lasketaan hyvinpitkälti itsenäisesti.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Uusissa tekniikoissa kehitys on perinteisesti ollu alussa huimasti nopeampaa. Toivois, että tässä kans.
Vaikea on kuvitella että tässä menisi kehitys samaa kaavaa. Aletaan muutenkin olemaan piikiekoissa siellä rajoilla ettei enää pienempään voi mennä. Sieltä on vaikeaa enää repiä sitä tehoa ns. helppoja reittejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
466
Vaikea on kuvitella että tässä menisi kehitys samaa kaavaa. Aletaan muutenkin olemaan piikiekoissa siellä rajoilla ettei enää pienempään voi mennä. Sieltä on vaikeaa enää repiä sitä tehoa ns. helppoja reittejä.
Vaan kun nyt tehdään piikiekkoja, jotka on erikoistunu raytracingiin. Sitä ei ole aikaisemmin tehty. Samalla softakikkailu kehittyy.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Vaan kun nyt tehdään piikiekkoja, jotka on erikoistunu raytracingiin. Sitä ei ole aikaisemmin tehty. Samalla softakikkailu kehittyy.
Valitettavasti vaan noita on tehty jo ennenkin. Lisäksi jos ymmärrät mistä se nykyinen kehitys on lähtenyt liikkeelle ja miksi se kehitys on lakkaamassa (vinkki kerroin sen jo sinulle), niin ymmärrät että niitä steppejä on pikkusen vaikeampi ottaa tänään kuin 20v sitten.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 604
Vaan kun nyt tehdään piikiekkoja, jotka on erikoistunu raytracingiin. Sitä ei ole aikaisemmin tehty. Samalla softakikkailu kehittyy.
Ongelmahan on siinä, ettei perinteisen rasteroinnin suorituskyky saa laskea ja silti pitäisi jotenkin keksiä miten saadaan nopeutettua RT-laskentaa merkittävästi. Helpoin tapa on tietenkin kasvattaa piirin kokoa, mutta se on kallista ja esimerkiksi TSMC:n 12 nanometrin prosessilla TU102 on jo ihan koon ylärajojen tuntumassa. Tähän auttaisi tietenkin pienemmät prosessit, mutta kun siellä puolellakin alkaa seinä tulemaan vastaan niin vähissä ovat keinot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
466
Ongelmahan on siinä, ettei perinteisen rasteroinnin suorituskyky saa laskea ja silti pitäisi jotenkin keksiä miten saadaan nopeutettua RT-laskentaa merkittävästi. Helpoin tapa on tietenkin kasvattaa piirin kokoa, mutta se on kallista ja esimerkiksi TSMC:n 12 nanometrin prosessilla TU102 on jo ihan koon ylärajojen tuntumassa. Tähän auttaisi tietenkin pienemmät prosessit, mutta kun siellä puolellakin alkaa seinä tulemaan vastaan niin vähissä ovat keinot.
Siis tietenkin aitoon RT on matkaa. Mutta esim tämä demo osoittaa, miten saadaan vaiheittain käyttöön kaikenmaailman hybriditekniikoiden avulla. Laskenta nopeutuu noiden tekniikoiden kautta.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 034
Oiskohan jo ihan pelkällä arkkitehtuuritasollakin vielä kuitenkin aika hyvin optimoitavaa, kun ottaa huomioon, että Turing on (nvidian) ensimmäinen RT-näyttis ja varmaan rautatason ratkaisut perustuu tavallista enemmän veikkauksiin softapuolen tarpeista, kun rt-pelienginet ja muut taitaa olla vielä kehitysvaiheessa.

#mutu
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 033
Oiskohan jo ihan pelkällä arkkitehtuuritasollakin vielä kuitenkin aika hyvin optimoitavaa, kun ottaa huomioon, että Turing on (nvidian) ensimmäinen RT-näyttis ja varmaan rautatason ratkaisut perustuu tavallista enemmän veikkauksiin softapuolen tarpeista, kun rt-pelienginet ja muut taitaa olla vielä kehitysvaiheessa.

#mutu
Kyllä aivan varmasti on. Ja eihän se mikään mahdottomuus olisi että tulevaisuudessa julkaistaisiin kiihotin joka kykenee pelkkään RT:n. Jos tuollainen TU102 kokoinen piiri tungettaisiin täyteen pelkkää RT laskentaan kykeneviä coreja niin olisihan siinä RT tehoa aika kivasti verrattuna näihin nykyisiin virityksiin. Ja varmaan tulevaisuudessa ihan RT-core tasollakin tullaan kehitystä näkemään.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Effectively Integrating RTX Ray Tracing into a Real-Time Rendering Engine | NVIDIA Developer Blog

Remedyn Northlight-pelimoottorin Ray tracing -tuki on ilmeisesti käytännössä täysin NVIDIAn käsialaa
Hah melko herjaava väite, ihan kuin Remedyllä itsellään ei olisi talenttia moiseen ;)

Sjöholm on toki ollut apuna tuon kanssa, mutta en noin vain väittäisi että sen takana on suoraan pelkästään Nvidia, kun vain yksi kahdeksasta mukana olleesta devaajasta on nvidialta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Vähän tulee deja-vu tesseloinnista ja hairworksista. Siihenmennessä kun Amd/Intel saa ulos omaa säteenseurantarautaa, on varmaan taas Nvidia saanut oman softatoteutuksensa dominoivaan markkina-asemaan ja jostain kumman syystä se ei pyörikkään kovin hyvin muiden valmistajien raudalla...
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 604
Hah melko herjaava väite, ihan kuin Remedyllä itsellään ei olisi talenttia moiseen ;)

Sjöholm on toki ollut apuna tuon kanssa, mutta en noin vain väittäisi että sen takana on suoraan pelkästään Nvidia, kun vain yksi kahdeksasta mukana olleesta devaajasta on nvidialta.
Jos ihan tarkkoja ollaan niin nuo 8 ovat koko moottorin/demon takana, ei DXR-toteutuksen. En toki väitä mitään varmaksi, mutta tuollainen käsitys alkaa olemaan vallalla mitä itse nähnyt
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 965
Viestejä
4 215 723
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom