Redditistä luin että tunnistavat sinut myöhemmin koska sulla on samat vaatteet ja hevonen. Eli ne vaihtamalla ja huivia pitämällä eivät tunnista sitten jälkikäteen.
En tiedä liittyikö ihan täysin tuohon ongelmaan kun en itse peliä omista.
Kyllä se bounty iskee heti päälle, kun nämä lainvalvojat sut spottaavat tekemässä rikoksia, vaikka olisi minkälaista huivia naamalla. Todella typerää. Itsekin sain vinkin joltain random NPC:ltä, että Valentinen tohtorin takahuoneessa tapahtuu jotain teerenpeliä ja kävin tottakai ryöstämässä pahimman kilpailijan. Sai sieltä uuden revolverin ennen kuin se avautui gunsmitheille myyntiin ja tosiaan tuo n. 50 dollaria rahaa ja tietenkin se n. 150 dollarin bounty, kun räiskin lainvalvojia pakomatkalla. Vaatteiden vaihto ei auttanut.
edit:
Tuo on muuten kanssa immersiota rikkovaa ja typerää, että aseet ovat gunsmitheillä lukittu. Erot aseiden välillä ovat niin marginaalisia, etten ymmärrä miksi kaikki ostettavissa olevat aseet eivät ole avattuina pelin alusta asti. Ymmärtäisin, jos vaikkapa pikkukylien gunsmitheillä olisi aselähetykset tulematta, eli aseita ei olisi varastossa. Mutta kun voit pyytää aseita näytille, eikä mitään järkevää syytä anneta miksi niitä ei voi ostaa, niin kyllähän se ihmetyttää.
Kyllä vituttaa kun on vaivalla metsästänyt noita perfect ruhoja mutta sitten ne vaan häviää jonnekin syystä a. joku tehtävä alkaa b. muuten vaan. Saatana että kyrsii.
Sinänsä tuo kalastus ja metsästys on hienosti toteutettu eikä onnistu vaan ampumalla haulikolla sinnepäin vaan oikeasti pitää nähdä vaivaa, trackailla, etsiä oikeat tappovälineet ja käyttää beittejä jne. Hyvinkin palkitsevaa mutta voi vittu kun noita kamoja vaan häviää vähän väliä. Tai sitten sanoo että satchelit täynnä eikä voi ottaa. Sitten arpoa että mistä pitää luopua kun ei voi olla varma minkä pudottaminen tuo tilaa just sille kamalle. Saatanan Rockstar, UI ja käytettävyys ihan retuperällä.
Käsittääkseni niitä ei menetä, vaan ne menevät mystisesti suoraan trapperille (luin jostain). En ole itse metsästänyt yhtään legendaarista eläintä, koska tuo metsästäminen on mielestäni niin vitun tympeää ja immersio puuttuu täysin (ammut hirveä jousella päähän ja kaulaan, niin se juoksee 50 metriä karkuun ja jatkaa syömistä kuin mitään ei olisi tapahtunut). Välttelen turhaa luonnossa kykkimistä kuin ruttoa susien pelossa. Eihän noita vitun susihukkasia vastaan voi tehdä yhtään mitään, kun niitä pamahtaa se 5 ympärille ja pelihahmo kuolee tyyliin jo pahaan katseeseen. Paskat kontrollit pitävät huolen siitä, että on turha edes kuvitella tähtäillä ympärilleen.
Ihmisiä vastaan on huomattavasti helpompaa, siitä pitää huolen melko tyhmä tekoäly, joka juoksuttaa ihmisvastustajat suoraan tähtäimeen kuolemaan.
Mitä enemmän tätä ketjua lukee sitä enemmän pelottaa että millasta caccaa ne kontrollit oikeasti on
Plus tuo kaikenlainen ns turha nysvääminen ja räpeltäminen, roolipelielementit sun muut :O
Kakkaa. Hahmo on yksi avuttomimmista ohjattavista mitä olen missään pelissä hetkeen nähnyt. Hyppäät puolentoista metrin korkeudelta alas, niin joku ihme nukkefysiikka ottaa vallaan ja hahmo vetelee voltteja kuolemaansa (okei, kärjistetty hieman). Ensimmäinen uintimatka myös yllätti: äijä jaksoi uida 50 metrin lammen puoleen väliin ja hukkui. Tympeät kontrollit tulevat erityisen tutuksi, kun pitäisi esimerkiksi paeta jostain, tai harrastaa aarteen etsintää jollain kallionkielekkeellä. Huomasin muuten hyvän taktiikan erästä aarretta etsiessäni, että paras tapa päästä pois on vain tehdä itsemurha. Tavarat jäävät talteen ja joudut maksamaan pienen sakon kuolemasta, mutta säästän minuuttitolkulla aikaa.
Peli, joka hakee immersiota mitä ihmeellisimmistä asioista, omaa melko tyhmiä immersion rikkovia juttuja. Esim. ryöstät jonkun keskellä erämaata, lähin asutus on kirjaimellisesti 5 minuutin ratsastusmatkan päässä. Taivaankappaleet ovat siinä asennossa, että lähelle spawnaa toinen NPC, joka todistaa ryöstön. Tämä NPC lähtee juoksemaan ja n. 10 sekuntia myöhemmin sulla on bounty päällä ja sheriffit kivenheiton päässä, vaikka ollaan kaukana lähimmästä sheriffin toimistosta. Siinähän sitten taas makselet useiden kymppien bountya, kun sait ryöstettyä ehkä dollarin arvosta tavaraa. Bounty nousee vielä mukavasti, kun päätät ampua perään lähteneet sheriffit, vaikkei kukaan edelleenkään voi tietää kuka olet tai, että lahtasit jahtaajat.
Entäs tuo typerääkin typerämpi honor systeemi? Niin kauan ei voida puhua mistään roolipelistä, kun peliin on tungettu joku vitun hyvä ja paha -mittari. Tapan viattoman jossain keskellä ei mitään ja mystisesti maineeni huononee, vaikka kukaan ei ole murhaa todistamassa. Menet räätälin juttusille ja haluat ostaa uuden asun: ei vittu myy, koska kunniamittari on väärässä asennossa. Siis mitä vittua? Räätäli ei mukamas myy minulle tiettyä satasen pukua, koska mä tapoin jonkun (tai useamman) random tyypin ilman, että kukaan edes tietää asiasta.
Mites kun kerran törmäsin vahingossa hevosen perseellä random kävelijään keskellä pikkukylää. Joku todisti vieressä "rikoksen" ja haki sheriffit paikalle. Siinä sitten taas tapettiin puoli vitun kaupunkia - kirjaimellisesti - ja paettiin paikalta. Lähellä oli postitoimisto, jossa kävin maksamassa bountyn pois ja minuuttia myöhemmin menin takaisin siihen samaiseen pikkukylään, josta tapoin melkein kaikki. Kylä täysin ennallaan, eikä missään viitteitäkään siitä, että siellä olisi hetki sitten rähisty.
Enkä aio edes aloittaa tarkempaa analyysia siitä, miten varusteet vaihtuu lennosta, kun olen käynyt pikaisesti ratsailla. Totean vain, että on mukava huomata, että sen uuden ja modatun Lancaster repeaterin sijasta on kiva aloittaa rähinä jousipyssyllä... Tai siitä, että en todellakaan jaksa tuota metsästysgrindaamista inventaariopäivitysten toivossa, koska jostain syystä vaikka miten oneshottaisin jouskarilla päähän peuran, hirven tai minkä tahansa öttiäisen, pelissä tuntuu olevan joku random elementti sen suhteen, että minkä tasoisen turkin saat. Vinkki: yleensä se on laatua poor, millä ei tee hevonvittua.
No miksi mä pelaan koko peliä, kun kaikki on perseestä? Koska peli on kaikesta huolimatta oikeasti hyvä. Hahmot, tarina, ääninäyttely yms. ovat ensiluokkaisia. Tehtävät ovat pääosin todella hauskoja ja hyvin käsikirjoitettuja. En muista hetkeen näin nauraneeni muutamia tehtäviä tehdessäni. Olen myös tykännyt noista aarteenmetsästyksistä, kaikkia todennäköisyyksiä vasten. Siinä on vain jotain hauskaa katsoa käsinpiirrettyä karttaa, ja koittaa hahmottaa jotain maamerkkejä mitkä voisivat näkyä pelin isossa kartassa yms.