Eihän tuon rajoittimen mulkkaaminen käytännössä kovin vaikeaa ole. Pykälää pienemmät vetopyörät autoon, ja kalibrointiin, jonka jälkeen muutoskatsastus. Eikä se nyt loppujenlopuksi sen kalibrointivälineen hankkiminenkaan mahdotonta ole.
Mitenkään kovin yleistä se ei kuitenkaan ole. Jos itse maksaa polttoaineen niin tuo nyt on jo yksinkertaisesti taloudellisesti hemmetin typerää, firman auton modaaminen taas on nyt muuten vaan typerää..
Sinänsä se nopeus itsessään ei ole mikään erityinen ongelma. Kun kuorkilla ajaa 90km/h motarilla se tuntuu samalta kuin henkilöautolla ajaisi hyvällä kantatiellä 50km/h. Se iso koko ja massa tuo siihen sellaisen tasaisesti rullaavan fiiliksen, jossa vaan ikkunasta katselee kun maisema liukuu ohi. Hieman samanlainen tunne kuin risteilylaivalla katsoo ikkunasta kun suomenlinna liukuu ohi. Vasta kapeammalla tiellä se alkaa tuntua ajamiselta, kun auto täytyy asettaa paljon tarkemmin ajoradalle. Tietysti se nopeus pidentää pysähtymismatkaa jos jotain tapahtuu, mutta autossa ei nopeus aiheuta vastaavaa keventymisen tai pehmeyden tunnetta kuin henkilöautoilla.
Kuorma-autoissa ei ole lakisääteistä mittarivirhettä kuten henkilöautoissa, ja koska se nopeudenrajoitin on lakisääteinen, ja se yläraja on "ehdoton" se kalibroidaan nollaan. Käytännössä se mittarivirhekin menee silloin nollaan, vaikkei se sinänsä suoraan vaikutakaan rajoitinnopeuteen.
Ajopiirturi itsessään ei tarvitse olla nopeuden suhteen tarkka, se on ajoajanseurantalaite, eli kellon on oltava kunnossa, ja tarvittaessa siitä voidaan jälkikäteen mallintaa jotain onnettomuuksia, mutta silloinkin jos halutaan tietää todelliset nopeudet, täytyy piirturin virhe ensin selvittää.
Kummasti ainakin nuo pienet maksimissaan parin auton liikennöitsijät tekevät näitä rajoittimen ohituksia autoihinsa, että pystyvät ajamaan tarvittaessa 100-110 km/h.
Tiedän useammankin liikennöitsijän, joilla ei ole ( tai ei ainakaan aikoinaan ollut ) kalustossa rajoittimia tai ne olivat ohitettavissa helposti.
Aikoinaan ( noin 15 vuotta sitten ) ajoinkin hetken aikaa yhden isännän FM7 Volvoa, jossa ei ollut minkäänlaista rajoitinta, vaikka rajoitintodistus oli kyllä aina ajantasalla.
Tuolla oli vielä kohtuullinen ajaa satasta, mutta sen yli mentäessä alkoi ikävä "hytkyminen" varsinkin tyhjällä autolla ja polttoaineen kulutus pomppasi pilviin, luokkaa 22 l / 100 km -> 45 l / 100 km ( ajotietokoneen mukaan ).
Joskus tuli myös ajettua tyhjällä 10.220 Man LE:llä, jossa ei ollut rajoitinta, mittarin mukaan hetkellisesti 125 km/h Tampereen motarilla ja se oli melkoisen rauhatonta menoa, kun ohjaus muuttui levottomaksi ja muutenkin kumit alkoivat pompottaa.
Raskas kalusto on suunniteltu pääosin tuolle 90 km/h nopeudelle ja siihen asti kuorma-autot ovat mukavia ajaa, mutta kun mennään sen yli, alkavat ominaisuudet loppumaan.
Huomaa kyllä että porukalla ei ole mitään käsitystä raskaasta kalustosta, itse ajan joka päivä ympäri vuoden edes takas kehää ja 1-2krt/v tulee rekka tai kuorma-auto joka oikeasti hiilostaa takapuskurissa ja nekin lastin kanssa hyytyy ylämäessä.
Toki ajan itse aina 90km/h mittarissa eli noin 85-86km/h, toki jos ajaa mittarissa 80 tai mittarin verran yli niin ihmekkös jos kaikki on takapuskurissa kun ajaa itse alinopeutta.
Taidat liikkua samaan aikaan muiden sopuleiden kanssa, kun et ole nähnyt ylinopeutta ajavia rekkoja tai kuorma-autoja kehillä.
Aikaisin aamulla ja myöhään illalla kun liikkuu, niin tyhjällä tiellä on lähes joka kerta joku rahtipena ajamassa selvää ylinopeutta.
Huomaa kyllä, että et ole ajanut mitään mopoautoa isompaa.