Jari Halinen: Sisu Polar Hybrid tuo aivan uusia ominaisuuksia puunajoon
11.10.2018 17:11
Maailman ensimmäinen, Halisen Kuljetus Ky:n Sisu Polar Hybrid puutavara-auto on tätä kirjoitettaessa ollut tuottavassa työssä vajaan parin viikon ajan. Kilometrejä auton matkamittariin on tuona aikana kertynyt vasta reilut 6000. Kuljetusyrittäjä Jari Halinen on lyhyen käyttökokemuksen pohjalta enemmän kuin tyytyväinen hankintaansa.
(kuva yllä: Ensimmäisen sukupolven Sisu Polar Hybrid kehittää yhdessä 625 hevosvoimaisen dieselmoottorin kanssa yhteistehoa yli 900 hv (600 kW) - polttoainetaloudellisesti.)
- Joka päivä tässä oppii uutta. Tekniikka pelaa uskomattoman hyvin. Haasteena on oman ajotavan yhteensovittaminen uuden tekniikan kanssa. Etenkin liikkeellelähdöt vaativat harjoittelua, sillä sähkömoottorin avustamana voin lähteä matkaan vaikkapa 5-vaihteella tai sitten pelkän sähkömoottorin voimin,
Jari Halinen kertoilee.
(kuva: Visedon kehittämät ja valmistamat superkondensaattorit sekä muut hybridijärjestelmän komponentit ovat siistissä järjestyksessä ja ennen kaikkea suojassa kolhuilta ja sään vaikutuksilta ohjaamon ja sermin välissä.)
Yli 900 hevosta
Ensimmäisen sukupolven Sisu Polar Hybrid kehittää yhdessä 625 hevosvoimaisen dieselmoottorin kanssa yhteistehoa yli 900 hv (600 kW). Dieselmoottorin tyhjäkäyntikierroksilta alkaen on vääntömomenttia tarjolla yli 3000 Nm ja maksimivääntömomentti 3600 Nm on tarjolla kierrosnopeusalueella 1000 … 1800 rpm.
- Sähkömoottorissa ei ole lainkaan viivettä, kuten turbossa. Huippuvääntö on tarjolla välittömästi kun sitä tarvitaan, ja puutavara-ajossa sitä tarvitaan useasti ja paljon, Halinen lisää.
Rinnakkaishybridijärjestelmän tuottama ennen näkemättömän laaja vääntömomenttialue ja suuri huipputeho parantavat kuorma-auton käytettävyyttä. Jarrutusenergian varastointi ja uudelleen hyödyntäminen kiihdytyksissä ja ylämäissä parantaa merkittävästi raskaan ajoneuvoyhdistelmän polttoainetaloutta ja samalla vähentää kuorma-auton tuottamia hiilidioksidipäästöjä.
- Jo näin lyhyen harjoittelun pohjalta on nähtävissä että polttoainesäästöt tulevat olemaan merkittäviä. Optimaalisen ajotavan harjoittelu vie kuitenkin oman aikansa, Halinen sanoo.
(kuva: Hybridijärjestelmän saa toimintaan automaattisesti, Fullerin Power Touch napista, tai kaasupolkimesta.)
Hyviä ominaisuuksia
Sisu Polarin Hybrid -järjestelmä mahdollistaa muun muassa liikkeellelähdöt kytkintä kuormittamatta, nopean heijaamisen ja hidastintoiminnot.
Kuljettaja voi valita milloin hybriditeknologia on käytössä. Automaattitoiminnon lisäksi järjestelmää voidaan käyttää myös täysin manuaalisesti.
- Hybriteknologia kytkeytyy päälle joko kaasupolkimesta tai vaihdevipuun viedystä napista. Tehoasentoja on kolme: Low, Medium ja Power. Pienin tehoalue riittää hienosti loiviin nousuihin. Sähkömoottorin hienoutena on myös sen latausominaisuus, minkä johdosta se toimii kuin hydraulihidastin konsanaan. Tehoalueen vaihto vaikuttaa myös lataukseen, joten sain toimivan hidastimen ikään kuin kaupantekijäisiksi, Halinen sanoo leikillisesti ja jatkaa: onhan tuo sähkömoottorin mahdollistama ja täysin viivetön heijaustoiminto jotain aivan käsittämätöntä.
(kuva: Sisu Polar Hybrid erottuu muusta mallistosta ohjaamon sisälle tulevasta Sisu Power Control hallintapaneelista.)
Alan edelläkävijä
Hyvään vauhtiin saadulla hybriditekniikka-konseptillaan Sisu Auto astuu raskain saappain suurten autovalmistajien hallitsemalle pelikentälle ja vetää pallon maaliin suoraan alkuvihellyksestä.
Kun suuret valmistajat käyvät kilvanjuoksua kaupunkialueiden jakelutehtäviin soveltuvan teknologian kehitystyössä nousee kansainvälisesti pieni Karjaalainen kuorma-autovalmistaja parrasvaloihin haastavampiin ajateltavissa oleviin työtehtäviin soveltuvan ja ennenkaikkea kustannustehokkaan sekä toimintavarman hybriditeknologian kanssa.
Katsaus valmiin asiakasauton rakenteisiin paljastaa Sisun ja sähkömoottoritekniikasta vastaavan Visedon insinöörien onnistuneen muita valmistajia paremmin hybriditeknologian ja perinteisen polttomoottoritekniikan yhteensovittamisessa. Sähkömoottorin sijoittaminen moottorin vaihteiston väliin ei tuo uutta alalle, mutta kaikkien järjestelmän pyörittämiseen tarvittavien apulaitteiden ja etenkin energiavarstoina toimivien superkondensaattorien sovittaminen tiiviisti ohjaamon ja lavan etusermin väliin onkin jo maailmanluokan juttu, johon muut autovalmistajat eivät vielä ole yltäneet.
- Täytyy vain ihailla Sisun saavutuksia ja tekniikan kehitystä. Koko järjestelmä vie vain vähän kuormapituudesta. Hytin ja sermin väliin sovitettu tekniikkapaketti on jäänyt monilta huomaamatta. Puutavara-auton alusta on niin kovalla rasituksella, ettei sinne voi sovittaa kuin äärimmäistä rasitusta ja iskuja kestäviä komponentteja, Halinen tietää.
Hybridijärjestelmä sisältää myös älykkään käynnistystoiminnon, jolla dieselmoottori voidaan käynnistää sähkömoottorin avulla aina kun energiavarastoissa on kapasiteettia käytettävissä.
- Jos järjestelmässä on virtaa, niin auto käynnistyy sähkömoottorin voimin, muutoin perinteiseen tapaan Startilla. Rinnakkaishybridijärjestelmän hienoutena on että se ei vaikuta lainkaan auton toimintaan. Toisin sanoen jos järjestelmä jostain syystä pettää niin matka jatkuu dieselin voimin, Halinen toteaa.
(kuva: Sisu Auton Itä-Suomen myyjä Tomi Tikanmäki (vas.) ja maailman nopein puutavara-autoilija Jari Halinen elokuun puolivälissä Power Truck Showssa, missä Sisu Polar Hybrid oli kovin uutuus.)
Rinnakkaishybridijärjestelmän lisäksi Halisen telivetoisen ja vedonkatkaisulla sekä hydarulisella telinnostolla varustetun Sisu Polar Timber Hybridin hienouksiin lukeutuu toisen akselin painotus, mikä on korvaamaton apu pehmeillä ja ahtailla metsäteillä ajettaessa.
FinnMETKOn alla Sisulta saadun tiedon mukaan Hybridi on saanut asiakkaiden puolelta huippuhyvän palautteen ja myynti on lähtenyt vauhdilla matkaan.
- Asiakaspalaute konkretisoituu syksyn ja talven kuluessa positiivisena kasvuna ensirekisteröintien määrissä, kertoo Oy Sisu Auto Ab:n tuotepäällikkö
Teemu Puustinen.
(kuva: Rinnakkaishybridijärjestelmän tuottama ennen näkemättömän laaja vääntömomenttialue ja suuri huipputeho parantavat kuorma-auton käytettävyyttä mm. puutavaranajossa. Lisäksi se mahdollistaa mm. liikkeellelähdöt kytkintä kuormittamatta, nopean heijaamisen ja hidastintoiminnot.)
Sisu Polar Timber Hybrid tekniikkaa:
Moottori 900+ hv
Hybrid -järjestelmä
Vaihteisto Eaton Fuller RTLO
Säätötilavuushydrauliikkapumppu 130 cm3
10 tn etuakseli ja Servotwin ohjausvaihde
2. akselin painatus
Teliveto vedonkatkaisulla ja hydraulisella telinnostolla
6 -lehtinen telijousitus
Servotwin ohjausvaihde
1-piirinen säätötilavuushydrauliikka
Hydraulisesti kiristyvä nosturituppisatula
Polttoainesäiliö 430l
Ad-Blue 60l
Öljysäiliö 200l